Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
INSTRUCŢIUNI din 14 iulie 2025 pentru aprobarea modelului-cadru al metodologiei de stabilire a structurii tarifelor de utilizare a infrastructurii portuare pentru porturile maritime din reţeaua transeuropeană de transport
EMITENT: Consiliul Concurenţei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 688 din 23 iulie 2025
──────────
Puse în aplicare prin ORDINUL nr. 1.829 din 14 iulie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 23 iulie 2025.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval, denumit în continuare CSDN sau autoritatea relevantă, elaborează prezentele instrucţiuni pentru aprobarea modelului-cadru al metodologiei de stabilire a structurii tarifelor de utilizare a infrastructurii portuare pentru porturile maritime din reţeaua transeuropeană de transport, denumită în continuare TEN-T.
ART. 2
În înţelesul prezentelor instrucţiuni, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) porturi maritime din reţeaua TEN-T - porturi maritime din reţeaua transeuropeană de transport, prevăzute la art. 1 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2017/352 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 februarie 2017 de stabilire a unui cadru privind furnizarea de servicii portuare şi a normelor comune privind transparenţa financiară a porturilor, denumit în continuare Regulament;
b) administraţie portuară - organ de administrare al porturilor, în înţelesul art. 2 pct. 5 din Regulament; conform organizării naţionale a administrării porturilor, administraţiile portuare, înfiinţate potrivit art. 23 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OG nr. 22/1999, asigură, conform art. 5 din acelaşi act normativ, administrarea porturilor, inclusiv a celor din reţeaua TEN-T;
c) metodologie - metodologia de stabilire a structurii tarifelor de utilizare a infrastructurii portuare pentru porturile maritime din reţeaua TEN-T, prevăzută la art. 66^2 alin. (2^5) din OG nr. 22/1999;
d) tarif de utilizare a infrastructurii portuare - suma de bani încasată de administraţia portuară pentru utilizarea infrastructurii, a instalaţiilor şi a serviciilor, inclusiv a căilor navigabile de acces la portul respectiv, precum şi pentru accesul la operaţiunile de prelucrare a mărfurilor şi la serviciile pentru pasageri, excluzând costurile de închiriere ale terenului şi taxele cu efect echivalent;
e) utilizatori portuari şi alte părţi interesate - entităţi care utilizează infrastructură portuară, asociaţii patronale şi profesionale, reprezentative şi legal constituite ale acestora, precum şi federaţii sindicale reprezentative care îşi desfăşoară activitatea în porturile maritime din reţeaua TEN-T;
f) structură organizatorică - structura organizatorică a CSDN, prevăzută la art. 66^1 alin. (16) din OG nr. 22/1999;
g) strategie comercială a portului - document elaborat şi aprobat de administraţia portuară, în condiţiile legii, aflat în relaţie de interdependenţă cu strategia economică a portului, care prezintă modalitatea de acţiune a administraţiei portuare în vederea valorificării administrării infrastructurii portuare, pentru maximizarea veniturilor, realizarea investiţiilor propuse prin planurile de investiţii ale portului şi consolidarea relaţiilor comerciale; aceasta poate conţine, printre altele, analiza pieţei şi a concurenţei portuare, la nivel naţional şi internaţional, obiective comerciale, politici tarifare şi de stimulare comercială, strategii de promovare, servicii şi facilităţi oferite clienţilor;
h) strategie economică a portului - document elaborat şi aprobat de administraţia portuară, în condiţiile legii, aflat în relaţie de interdependenţă cu strategia comercială a portului, care prezintă ansamblul deciziilor şi direcţiilor de acţiune de ordin economic asumate de administraţia portuară în scopul utilizării eficiente a resurselor de care aceasta dispune (financiare, umane, materiale etc.), pentru asigurarea sustenabilităţii, dezvoltării durabile, rentabilităţii şi profitabilităţii pe termen lung; aceasta poate conţine, printre altele, analiza contextului economic local, regional şi internaţional, obiective economice generale, principii financiare, indicatori de performanţă economică;
i) planuri de investiţii ale portului - document elaborat şi aprobat de administraţia portuară, în condiţiile legii, rezultat în urma implementării strategiei comerciale şi a celei economice ale portului; reprezintă ansamblul acţiunilor şi proiectelor strategice adoptate de administraţia portuară pe termen scurt, mediu şi lung, prin care aceasta şi operatorii portuari, după caz, alocă resurse financiare necesare pentru modernizarea, extinderea şi eficientizarea infrastructurii şi serviciilor portuare, stabilesc priorităţile de implementare şi calendarul realizării acestora.
ART. 3
(1) Prezentele instrucţiuni se aplică porturilor maritime din reţeaua TEN-T, prevăzute la art. 1 alin. (4) din Regulament.
(2) Administraţiile portuare au obligaţia să elaboreze o metodologie de stabilire a structurii tarifelor de utilizare a infrastructurii portuare, pe baza modelului-cadru de metodologie aprobat prin prezentele instrucţiuni, în conformitate cu prevederile art. 66^2 alin. (2^5) din OG nr. 22/1999.
(3) Prezentele instrucţiuni nu limitează dreptul administraţiilor portuare în ceea ce priveşte stabilirea sistemului de tarifare, atât timp cât tarifele de utilizare a infrastructurii portuare sunt transparente, în special uşor de identificat şi nediscriminatorii, şi contribuie la menţinerea şi dezvoltarea infrastructurii, inclusiv la furnizarea serviciilor portuare necesare pentru a efectua sau facilita operaţiunile de transport în interiorul zonei portuare şi pe căile navigabile care asigură accesul la porturile ce intră în sfera de competenţă a administraţiei portuare.
(4) Administraţiile portuare care administrează porturile prevăzute la alin. (1) au obligaţia să respecte prevederile art. 13 şi 15 din Regulament, în ceea ce priveşte stabilirea tarifelor de utilizare a infrastructurii portuare.
(5) În situaţia în care administraţiile portuare primesc fonduri publice, acestea respectă şi obligaţiile prevăzute la art. 11 din Regulament.
ART. 4
La elaborarea propriilor metodologii, administraţiile portuare au în vedere următoarele:
a) principiul transparenţei: tarifele de utilizare a infrastructurii portuare se stabilesc şi se comunică într-un mod clar, transparent şi accesibil pentru utilizatori şi autorităţile competente;
b) principiul obiectivităţii şi proporţionalităţii: nivelul tarifelor reflectă în mod proporţional costul real al serviciului furnizat; administraţiile portuare pot lua în considerare cheltuielile de exploatare şi alte cheltuieli care au legătură directă cu prestarea unui serviciu, inclusiv o marjă rezonabilă de profit; structura şi nivelul tarifelor se stabilesc având în vedere criterii economice, obiective, justificate şi aplicate uniform;
c) principiul nediscriminării: tarifele se aplică în mod egal tuturor utilizatorilor, fără favorizarea anumitor operatori sau categorii de utilizatori;
d) claritatea structurii tarifare integrate: în cazul în care plata tarifelor de utilizare a infrastructurii portuare este integrată în plata altor tarife, valoarea fiecărui element tarifar este identificabilă pentru utilizator;
e) alocarea corectă şi transparentă a costurilor şi veniturilor aferente activităţilor finanţate din fonduri publice: toate costurile şi veniturile aferente activităţilor finanţate din fonduri publice se alocă în mod corect şi justificabil, pe baza unor principii de contabilitate a costurilor, aplicate consecvent; evidenţa contabilă separată se realizează în conformitate cu reguli clare, bine definite şi documentate, care asigură transparenţa şi acurateţea raportărilor financiare;
f) compatibilitatea cu legislaţia în domeniul concurenţei şi ajutoarelor de stat: orice structură tarifară sau variaţie de tarif trebuie să respecte normele europene şi naţionale privind concurenţa şi ajutorul de stat;
g) adaptabilitatea la strategia economică şi politica de amenajare a teritoriului: structura şi nivelul tarifelor pot varia în funcţie de strategia economică şi politica de amenajare teritorială ale portului, în limitele legii;
h) luarea în considerare a costurilor externe: tarifele pot varia şi pot reflecta impactul unor factori externi asupra activităţilor desfăşurate, cum ar fi, de exemplu, poluarea aerului, zgomotul, congestionarea traficului sau alte costuri externe;
i) încurajarea performanţei şi sustenabilităţii: tarifele pot fi diferenţiate pentru a stimula, printre altele, utilizarea eficientă şi durabilă a infrastructurii, transportul maritim pe distanţe scurte şi performanţele de mediu prin reducerea emisiilor de carbon; administraţiile portuare pot lua în considerare şi alte elemente, cum ar fi, de exemplu, durata staţionării navelor, cantitatea de mărfuri transportată şi natura acestora, frecvenţa voiajelor, cererea de servicii portuare în anumite porturi şi perioade ale anului, nivelul emisiilor de carbon generate de nave etc.
CAP. II
Procedura de elaborare a metodologiei
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
ART. 5
Metodologia proprie se elaborează şi se aprobă de către administraţiile portuare, în condiţiile legii, în conformitate cu strategia comercială şi planurile de investiţii ale portului.
ART. 6
La elaborarea propriei metodologii, administraţiile portuare ţin seama de specificul portului, precum şi de modelul-cadru prevăzut în anexa la prezentele instrucţiuni.
ART. 7
Metodologia se aprobă şi se aplică, în condiţiile legii, numai după avizarea acesteia de către autoritatea relevantă, conform prevederilor art. 66^2 alin. (2) lit. d^1) din OG nr. 22/1999.
SECŢIUNEA a 2-a
Transmiterea proiectului de metodologie spre analiză preliminară către CSDN
ART. 8
Administraţia portuară elaborează propria metodologie, cu respectarea principiilor prevăzute la art. 4. Aceasta se transmite autorităţii relevante, spre analiză preliminară, însoţită de un calendar de elaborare, consultare şi aprobare.
ART. 9
CSDN, prin structura organizatorică, analizează proiectul de metodologie şi poate, după caz, să solicite clarificări şi/sau să formuleze observaţii cu privire la acesta.
SECŢIUNEA a 3-a
Consultarea proiectului de metodologie
ART. 10
(1) După transmiterea clarificărilor şi implementarea, după caz, a observaţiilor CSDN, administraţiile portuare demarează procedura de consultare a utilizatorilor portuari şi a altor părţi interesate, care utilizează infrastructura porturilor maritime din reţeaua TEN-T, cu privire la proiectul de metodologie, conform prevederilor art. 66^2 alin. (2^6) din OG nr. 22/1999.
(2) Utilizatorii portuari şi alte părţi interesate pot formula, în scris, observaţii/propuneri motivate la proiectul de metodologie, în termen de 45 de zile de la data comunicării acestuia de către administraţiile portuare. Acestea sunt transmise spre informare şi către CSDN.
ART. 11
(1) În scopul facilitării comunicării cu entităţile prevăzute la art. 10 alin. (2), administraţia portuară întocmeşte un registru al utilizatorilor portuari şi al altor părţi interesate de consultare, pe care îi invită să se înscrie în respectivul registru.
(2) Administraţia portuară desemnează cel puţin o persoană responsabilă pentru relaţia cu utilizatorii portuari şi alte părţi interesate, în cadrul procedurii de consultare cu privire la proiectul de metodologie, care să primească observaţiile/ propunerile acestora.
ART. 12
(1) Administraţiile portuare publică într-o secţiune dedicată, pe pagina de internet proprie, la loc vizibil, spre exemplu, în secţiunea „Transparenţă decizională“, anunţul de demarare a procedurii de consultare a utilizatorilor portuari şi a altor părţi interesate referitor la proiectul de metodologie.
(2) Anunţul prevăzut la alin. (1) cuprinde cel puţin următoarele informaţii:
a) data publicării;
b) termenul-limită până la care utilizatorii portuari şi alte părţi interesate pot transmite propuneri/observaţii;
c) locul şi modalitatea în care utilizatorii portuari şi alte părţi interesate pot trimite în scris propuneri/observaţii privind proiectul metodologiei;
d) datele de contact ale persoanei responsabile, din partea administraţiei portuare, pentru relaţia cu utilizatorii portuari şi cu alte părţi interesate, în cadrul procedurii de consultare;
e) faptul că utilizatorii portuari şi alte părţi interesate pot solicita punerea la dispoziţie a proiectului de metodologie, prin e-mail sau în scris;
f) menţionarea explicită a posibilităţii organizării unei întâlniri în scopul consultării proiectului de metodologie, cu detalierea clară a condiţiilor în care această întâlnire poate fi organizată, inclusiv perioada în care poate fi solicitată şi perioada în care aceasta poate fi desfăşurată.
(3) Administraţia portuară informează în scris CSDN cu privire la demersurile efectuate şi transmite proiectul de metodologie supus consultării.
ART. 13
(1) După publicarea anunţului, administraţia portuară transmite proiectul de metodologie, prin e-mail, utilizatorilor portuari şi altor părţi interesate înscrişi/înscrise în registrul prevăzut la art. 11 alin. (1).
(2) În situaţia în care administraţia portuară în cauză primeşte o solicitare şi de la alţi utilizatori portuari/alte părţi interesate care, deşi au interes, nu sunt înscrişi/înscrise în registru, pune la dispoziţia acestora, la cerere, de îndată, proiectul de metodologie.
ART. 14
(1) Administraţia portuară analizează propunerile/ observaţiile primite de la utilizatorii portuari şi alte părţi interesate, ulterior încheierii procedurii de consultare.
(2) Administraţia portuară transmite răspuns, în scris, motivat, utilizatorilor portuari şi altor părţi interesate care au formulat propuneri/observaţii, privind preluarea/nepreluarea acestora.
SECŢIUNEA a 4-a
Transmiterea proiectului de metodologie către CSDN spre avizare
ART. 15
Administraţia portuară transmite CSDN proiectul metodologiei de stabilire a structurii tarifelor de utilizare a infrastructurii portuare, în forma rezultată după finalizarea procedurii de consultare, însoţită de următoarele documente:
a) strategia comercială şi planurile de investiţii ale portului;
b) strategia economică, în situaţia în care proiectul de metodologie a fost elaborat inclusiv pe baza acestui document;
c) un tabel cuprinzând observaţiile/propunerile utilizatorilor portuari şi ale altor părţi interesate, precum şi, în situaţia nepreluării, motivele nepreluării acestora;
d) minuta întâlnirii de consultare, în situaţia în care s-a solicitat organizarea acesteia;
e) corespondenţa purtată de administraţia portuară cu utilizatorii portuari şi alte părţi interesate în cadrul procedurii de consultare a metodologiei.
ART. 16
În scopul emiterii avizului, CSDN, prin structura organizatorică, analizează proiectul metodologiei, respectiv documentele prevăzute la art. 15 şi solicită administraţiei portuare, după caz, clarificări, completări etc.
ART. 17
Autoritatea relevantă analizează forma finală a metodologiei după finalizarea etapelor din prezentul capitol şi procedează, după caz, la:
a) emiterea avizului cu privire la metodologie;
b) neavizarea motivată a metodologiei.
ART. 18
După primirea avizului CSDN, administraţiile portuare aprobă metodologia şi, ulterior, pe baza acesteia, tarifele de utilizare a infrastructurii portuare, în condiţiile legii.
ART. 19
Orice modificare sau completare a metodologiei se realizează cu respectarea prezentelor instrucţiuni.
CAP. III
Informarea şi consultarea utilizatorilor portuari şi a altor părţi interesate
ART. 20
Administraţiile portuare se asigură că utilizatorii portuari şi alte părţi interesate sunt informaţi:
a) cu privire la natura şi nivelul tarifelor de utilizare a infrastructurii portuare;
b) în legătură cu orice schimbare survenită în nivelul tarifelor de utilizare a infrastructurii portuare cu cel puţin două luni înainte de data la care respectivele schimbări intră în vigoare.
ART. 21
(1) Administraţiile portuare sunt obligate să consulte utilizatorii portuari şi alte părţi interesate cu privire la politica lor de tarifare şi modificarea propriei metodologii.
(2) Consultările referitoare la politica de tarifare includ şi modificarea substanţială a tarifelor de utilizare a infrastructurii portuare.
(3) Prin modificarea metodologiei se înţelege modificarea structurii elementelor ce intră în componenţa tarifelor de utilizare a infrastructurii portuare, astfel cum sunt detaliate în anexa la prezentele instrucţiuni.
ART. 22
După aprobarea tarifelor, în condiţiile legii, administraţiile portuare publică tarifele de utilizare a infrastructurii portuare pe pagina proprie de internet.
CAP. IV
Dispoziţii finale
ART. 23
Anexa face parte integrantă din prezentele instrucţiuni.
ART. 24
Administraţiile portuare elaborează metodologia de stabilire a structurii tarifelor de utilizare a infrastructurii portuare pentru porturile maritime din reţeaua TEN-T în termen de 120 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a Legii nr. 54/2025 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 160/2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare, precum şi pentru completarea art. 25 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996.
ANEXA 1
la instrucţiuni
MODEL-CADRU DE METODOLOGIE*
de stabilire a structurii tarifelor de utilizare a infrastructurii
portuare pentru porturile maritime din reţeaua TEN-T
* În situaţia administraţiilor portuare care administrează mai multe porturi maritime din reţeaua TEN-T se poate elabora o singură metodologie care să cuprindă capitole distincte pentru fiecare port în parte.
1. Descrierea portului şi a organului de administrare al acestuia - organizare, obiect de activitate, sector de activitate, legislaţie incidentă
2. Prezentarea pe scurt a strategiei comerciale a portului şi a planurilor de investiţii
3. Viziunea organului de administrare al portului şi principiile avute în vedere pentru stabilirea şi aplicarea tarifelor percepute în porturile din reţeaua TEN-T aflate în administrarea acesteia
4. Indicatori de performanţă şi de trafic
4.1. Evoluţia indicatorilor financiari pe ultimii trei ani financiari încheiaţi:
- cheltuieli totale cu personalul raportat la profitul operaţional - se calculează prin împărţirea sumei tuturor cheltuielilor cu salariile, contribuţiile şi beneficiile personalului la profitul obţinut din activitatea de bază (fără a lua în calcul dobânzile şi impozitele);
– cheltuieli de întreţinere a infrastructurii portuare raportate la gradul de utilizare a acesteia - se calculează prin împărţirea valorii cheltuielilor anuale de întreţinere la volumul total de marfă operată sau, după caz, la numărul total de nave acostate într-un an;
– venituri din tarife de utilizare a infrastructurii portuare raportate la volumul total de mărfuri operat; numărul de nave acostate raportat la lungimea totală a navelor - se calculează prin împărţirea valorii totale a veniturilor încasate de la toţi operatorii (pentru utilizarea infrastructurii) la volumul total de marfă operată;
– numărul de nave acostate raportat la lungimea totală a navelor - se calculează prin împărţirea numărului total de nave care au acostat într-un an la lungimea totală, exprimată în metri, a danelor disponibile;
– cheltuieli administrative (exclus cheltuieli salariale) raportate la veniturile din exploatare - se calculează prin împărţirea totalului cheltuielilor administrative (fără a include salariile) la veniturile din activitatea curentă;
– investiţiile în infrastructură raportate la veniturile din tarife percepute operatorilor - se calculează prin împărţirea totalului cheltuielilor operaţionale (salarii, reparaţii, utilităţi etc.) la veniturile din exploatare.
4.2. Evoluţia indicatorilor de trafic - în ultimii trei ani financiari încheiaţi:
a) trafic de mărfuri:
- trafic total;
– trafic pe tipuri de mărfuri;
– trafic în funcţie de forma de agregare – vrac lichid, vrac solid, marfă în containere, alte tipuri de mărfuri generale;
– trafic în funcţie de origine şi destinaţie - export, import, tranzit şi cabotaj;
b) trafic de nave:
- total nave;
– în funcţie de scopul navelor (nave operate/cu escală, fără scop comercial);
– în funcţie de tonajul brut al navelor (0-5.000 UTB, 5.001 UTB-10.000 UTB, 10.001 UTB-40.000 UTB, 40.001-100.000 UTB, peste 100.000 UTB);
– raportat la tipul navelor (cargou, tanc, port-container, RORO etc.).
5. Prezentarea tarifelor ce vor fi încasate de administraţia portuară - denumire, temeiul legal şi locul în care acestea vor fi percepute
6. Modalitatea de stabilire a tarifelor de utilizare a infrastructurii portuare:
- detalierea principiilor şi mecanismelor care stau la baza stabilirii tarifelor;
– determinarea structurii de cheltuieli** a tarifelor după cum urmează:
** În situaţia în care strategia comercială a portului prevede posibilitatea stabilirii tarifelor pe baza cheltuielilor administraţiei pentru respectivul port, cheltuielile ce pot sta la baza determinării tarifelor sunt repartizate astfel încât să se evite dubla taxare; se iau în calcul doar costurile care au legătură directă cu activitatea pentru care se percepe fiecare tarif.
Metodologia va include exclusiv valori procentuale ale cheltuielilor. Spre exemplu:
- cheltuielile directe - % din cheltuieli totale tarif;
– cheltuieli materiale - % din cheltuieli directe şi % din cheltuieli totale tarif;
– cheltuieli muncă vie - % din cheltuieli directe şi % din cheltuieli totale tarif;
– cheltuieli indirecte/generale de administrare - descriere cheie de alocare şi % din cheltuieli totale tarif.
La solicitarea CSDN, administraţia portuară pune la dispoziţia autorităţii relevante toate informaţiile necesare pentru emiterea avizului, inclusiv datele din contabilitatea proprie, după caz.
I. Cheltuieli directe
Cheltuielile directe (de exemplu: cheltuieli cu reparaţii, întreţinere etc.) x cheie de alocare cheltuială directă (element fix)
II. Cheltuieli indirecte - element variabil în structură determinat în baza unui algoritm/unei formule de calcul fixe
III. Indicatorul fizic utilizat la stabilirea tarifelor, pentru a distribui proporţional cheltuielile
Acesta poate fi definit ca o mărime fizică (de exemplu: tonaj operat, număr de nave, metri liniari de chei utilizaţi, număr de containere etc.) care permite alocarea echitabilă a cheltuielilor către tarife, în funcţie de consumul resurselor portuare. Indicatorul fizic este stabilit ţinând seama de specificul portului în cauză.
IV. Alte elemente luate în considerare la stabilirea tarifelor, după caz (profit, indicele preţurilor de consum/curs de schimb*** etc.).
*** Indexarea tarifelor se poate realiza cu rata medie anuală a inflaţiei (pentru tarifele percepute în lei) sau cu indicele prognozat al cursului de schimb pentru tarifele percepute în valută, publicate de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză.
7. Estimarea impactului tarifelor în:
- venituri;
– indicatorii financiari.
8. Facilităţi tarifare, după caz
9. Orice alte informaţii considerate oportune de către administraţia portuară
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: