Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNI din 13 octombrie 2025  privind acordarea dreptului la comunicări online    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNI din 13 octombrie 2025 privind acordarea dreptului la comunicări online

EMITENT: Administraţia Naţională a Penitenciarelor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1148 din 11 decembrie 2025
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 375 din 13 octombrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1148 din 11 decembrie 2025.
──────────
    ART. 1
    Consideraţii generale privind acordarea dreptului la comunicări online
    (1) Persoanele condamnate, arestate preventiv în curs de judecată şi persoanele internate pot beneficia de dreptul la comunicări online, în condiţiile prevăzute la art. 66, respectiv art. 121 alin. (3) şi art. 162 alin. (1) din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege, şi la art. 134-136, respectiv art. 210, art. 270 alin. (1), art. 312 alin. (1) şi (4) şi art. 323 din Regulamentul de aplicare a Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 157/2016, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulament.
    (2) Persoanele prevăzute la alin. (1) beneficiază de comunicări online în baza unei programări prealabile.
    (3) Persoanele prevăzute la alin. (1) nu pot beneficia de mai mult de o comunicare online într-o zi.
    (4) Programul de acordare a dreptului la comunicări online, pe zile şi ore, se întocmeşte de şeful serviciului regim penitenciar şi se aprobă de directorul locului de deţinere.
    (5) Intervalele orare de acordare a comunicărilor online se stabilesc avându-se în vedere durata efectivă de acordare a comunicării online, mijloacele tehnice avute la dispoziţie, precum şi celelalte activităţi implicite.
    (6) Programul de acordare a dreptului la comunicări online, regulile de ordine interioară şi alte dispoziţii interne cu privire la acordarea acestui drept se aduc la cunoştinţa persoanelor private de libertate şi a aparţinătorilor prin afişare la punctele de informare şi documentare electronică şi pe dispozitivele electronice integrate, disponibile la nivelul unităţii, şi pe pagina de internet a locului de deţinere.

    ART. 2
    Soluţionarea cererilor având ca obiect acordarea dreptului la comunicări online cu aparţinătorii
    (1) În vederea acordării dreptului la comunicări online, persoana privată de libertate formulează o cerere care se supune aprobării directorului locului de deţinere.
    (2) Acordarea comunicării on-line are în vedere concluziile sau recomandările evaluării sociale realizate de către asistentul social sau alt reprezentant al sectorului reintegrare socială cu atribuţii similare, menţionate în aplicaţia informatizată de gestiune a datelor.
    (3) Comunicarea online se poate realiza doar cu persoanele care figurează în lista de aparţinători aprobată.
    (4) Cererile prevăzute la alin. (1) se depun de către persoanele private de libertate în intervalul 1-10 iunie, respectiv 1-10 decembrie şi sunt avizate şi aprobate, conform competenţelor de soluţionare, în intervalul 11-30 iunie, respectiv 11-31 decembrie.
    (5) Cererile având ca obiect acordarea dreptului la comunicări online se pun în aplicare începând cu prima zi a lunii următoare aprobării, inclusiv în situaţia transferării într-un alt penitenciar, şi au valabilitate până la data la care devine necesară formularea unei noi cereri, respectiv până la data de 30 iunie/31 decembrie.
    (6) Persoanelor private de libertate care nu se aflau încarcerate, nu au îndeplinit condiţiile de acordare a dreptului la comunicări online sau care nu au putut formula cereri în termenul prevăzut la alin. (4) li se permite formularea cererilor de comunicări online, care se supun aprobării directorului penitenciarului.
    (7) În situaţia prevăzută de alin. (6), cererile aprobate se pun în aplicare începând cu prima zi a lunii următoare aprobării şi au valabilitate până la data la care devine necesară formularea unei noi cereri, respectiv până la data de 30 iunie/31 decembrie.
    (8) Fiecare compartiment are obligaţia de a completa în mod corespunzător toate rubricile din cuprinsul cererii, conform modelului existent în aplicaţia informatizată de gestiune a datelor. Şefii compartimentelor implicate în procedura de avizare răspund de modul de completare a datelor de către personalul din subordine, dispunând verificări în acest sens.
    (9) În aplicarea art. 136 alin. (4) din Regulament, cererile aprobate în condiţiile prezentului articol sunt valabile inclusiv în situaţia transferării într-un alt penitenciar, nefiind necesară formularea unei alte cereri cu ocazia transferului de la o unitate la alta.
    (10) În cazul în care între momentul aprobării cererii şi cel al acordării dreptului la comunicări online persoana privată de libertate nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute de art. 134 alin. (2) sau art. 312 alin. (4) din Regulament, comunicările online nu se acordă, fiind făcute menţiuni în acest sens în aplicaţia informatizată de gestiune a datelor, în câmpul „Detalii punere în aplicare“.

    ART. 3
    Soluţionarea cererilor având ca obiect acordarea, suplimentar, a unui număr de comunicări online egal cu cel al vizitelor neefectuate
    (1) În situaţia în care persoana privată de libertate nu a efectuat toate vizitele aferente fiecărei luni, conform regimului de executare sau categoriei din care face parte, vizitele nevalorificate pot fi transformate în comunicări online, în baza cererii aprobate de către directorul locului de deţinere, în conformitate cu prevederile art. 134 alin. (7) din Regulament.
    (2) Cererile având ca obiect valorificarea numărului de vizite restante din luna imediat anterioară solicitării sunt formulate în intervalul 1-10 al fiecărei luni, aprobate şi puse în aplicare în cursul aceleiaşi luni.
    (3) În derularea procedurii de soluţionare a cererii, personalul de la nivelul unităţii întreprinde următoarele demersuri:
    a) şeful secţiei de deţinere sau, după caz, lucrătorul desemnat de directorul unităţii asigură accesul persoanei private de libertate care solicită comunicarea online la dispozitivele electronice în vederea formulării cererii de comunicări online;
    b) responsabilii desemnaţi din cadrul structurilor de la nivelul unităţii avizează cererea conform domeniului de competenţă, cu respectarea termenelor de 2 zile lucrătoare de la momentul în care cererea devine disponibilă pentru avizare;
    c) personalul responsabil din cadrul sectorului vizită verifică statusul cererii, în vederea operării datelor în aplicaţia informatizată de gestiune a datelor şi a programării persoanei private de libertate la comunicare online, respectiv completării datei de punere în aplicare.

    (4) Durata comunicărilor online rezultate din valorificarea vizitelor neefectuate de persoanele arestate preventiv sau condamnate definitiv la pedeapsa închisorii este cea prevăzută de art. 134 alin. (7) din Regulament.
    (5) Comunicările online rezultate din valorificarea vizitelor neefectuate vor fi acordate după epuizarea comunicărilor online de drept.

    ART. 4
    Programarea prealabilă a comunicării online
    (1) Solicitarea privind programarea comunicărilor online se realizează prin intermediul aplicaţiei informatice dezvoltate în acest sens şi puse la dispoziţie persoanei vizitatoare, denumită în continuare aplicaţie. Aplicaţia poate fi accesată de pe pagina de internet a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi a fiecărei unităţi penitenciare aflate în subordinea acesteia.
    (2) Prin excepţie de la alin. (1), în situaţia în care aplicaţia nu este funcţională, programarea prealabilă se realizează prin e-mail.
    (3) Administraţia fiecărui loc de deţinere dispune măsuri, prin intermediul lucrătorului desemnat din cadrul Compartimentului tehnologia informaţiei, pentru a asigura funcţionarea următoarelor adrese de e-mail pentru programarea prealabilă a comunicărilor online:
    a) comunicare.online (nume penitenciar)@anp.ro - pentru programarea comunicărilor online între persoane private de libertate aflate în locuri de deţinere diferite;
    b) comunicare.online (nume penitenciar)@anp.gov.ro - pentru programarea comunicărilor online între persoane private de libertate şi aparţinători.

    (4) Solicitările de programare ale aparţinătorilor se transmit prin e-mail în timpul programului de lucru al sectorului vizită sau în afara acestuia, cu menţiunea că solicitările sunt preluate şi prelucrate conform programului de lucru.
    (5) Solicitarea programării cuprinde obligatoriu următoarele informaţii:
    a) numele, prenumele, data naşterii şi numele părinţilor persoanei private de libertate;
    b) data şi ora pentru care se solicită programarea;
    c) numele, prenumele, CNP-ul, gradul de rudenie şi adresa persoanelor solicitante cu care se va acorda comunicarea online;
    d) în cazul persoanelor adulte şi al minorilor cu vârsta mai mare de 14 ani se vor anexa, în fotocopie, unul dintre actele de identitate cu poză, care să fie în perioada de valabilitate, iar în cazul minorilor sub 14 ani, fotocopii ale certificatelor de naştere;
    e) adresa aplicaţiei/platformei electronice utilizate de pe care se va conecta aparţinătorul.

    (6) La prelucrarea unei solicitări de programare pentru acordarea dreptului la comunicări online primite prin e-mail, lucrătorul sectorului vizită are următoarele responsabilităţi:
    a) verifică dacă deţinutul este liberat sau transferat din/în altă unitate;
    b) verifică existenţa aprobării pentru acordarea comunicărilor online de drept/care pot fi transformate ca urmare a vizitelor neefectuate;
    c) verifică dacă deţinutul este sancţionat disciplinar în ultimele 3 luni anterioare solicitării programării;
    d) verifică dacă pentru luna în curs persoana privată de libertate are dreptul la comunicări online raportat la numărul comunicărilor online de drept şi al celor care pot fi transformate ca urmare a vizitelor neefectuate;
    e) verifică dacă persoana solicitantă figurează pe lista aparţinătorilor aprobată de directorul locului de deţinere şi dacă aceasta nu se află în situaţie de interdicţie sau incompatibilitate în stabilirea legăturii cu persoana privată de libertate;
    f) verifică dacă pentru data solicitată în cuprinsul programării persoana privată de libertate este citată de organele judiciare;
    g) verifică dacă la data şi ora solicitate în cuprinsul programării persoana privată de libertate participă la activităţi productive în afara locului de deţinere;
    h) verifică dacă la data şi ora solicitate în cuprinsul programării persoana privată de libertate este înscrisă la activităţi de şcolarizare/calificare;
    i) verifică dacă la data şi ora solicitate în cuprinsul programării persoana privată de libertate este planificată la consultaţii medicale în exteriorul unităţii;
    j) verifică dacă la data şi ora solicitate în cuprinsul programării persoana privată de libertate este programată pentru videoconferinţă;
    k) verifică dacă la momentul prelucrării solicitării de programare persoana privată de libertate este introdusă la camera de protecţie sau se află în executarea sancţiunii disciplinare cu izolarea.

    (7) Situaţia nominală şi numerică a programărilor prealabile în vederea acordării comunicărilor online se realizează în aplicaţia informatizată de gestiune a datelor.

    ART. 5
    Transmiterea răspunsului la solicitarea de programare prealabilă
    (1) În situaţia prevăzută de art. 4 alin. (1) comunicarea răspunsului la solicitarea de programare se realizează în mod automat.
    (2) Comunicarea răspunsului la solicitarea de programare, efectuată conform art. 4 alin. (2), se realizează prin e-mail, în cel mult 48 de ore de la primirea acesteia.
    (3) În conţinutul e-mailului de confirmare a programării sunt introduse regulile cu privire la conduita persoanelor participante ce trebuie adoptată pe parcursul desfăşurării comunicărilor online, prevăzute la art. 8 alin. (2), precum şi obligaţia prevăzută la art. 6 alin. (2), cu menţiunea că realizarea comunicării online presupune, implicit, parcurgerea, însuşirea şi respectarea acestor reguli.
    (4) Persoanele solicitante sunt anunţate atunci când intervin modificări în situaţia persoanelor private de libertate, care nu mai permit acordarea dreptului la comunicări online la data planificată.

    ART. 6
    Realizarea conexiunii comunicărilor online
    (1) În vederea realizării comunicărilor online se utilizează aplicaţii/platforme stabilite de Administraţia Naţională a Penitenciarelor.
    (2) Persoanele private de libertate beneficiază de comunicări online doar cu persoanele care sunt menţionate în cuprinsul solicitării de programare. Este interzisă realizarea conexiunii cu alte persoane faţă de cele menţionate în cuprinsul programării, chiar dacă aceasta se află pe lista aprobată de aparţinători.
    (3) În vederea realizării conexiunii este necesar ca persoana cu care se acordă comunicarea online să fie activă în aplicaţia/platforma utilizată cu cel puţin 10 minute înainte de ora stabilită pentru acordarea comunicării online.
    (4) Pentru acordarea unei comunicări online se realizează o singură conexiune cu persoana/persoanele indicată/indicate în cuprinsul solicitării de programare. Este interzisă realizarea unor conexiuni separate, cu persoane diferite, chiar dacă acestea sunt menţionate în cuprinsul aceleiaşi solicitări de programare.
    (5) Pentru buna desfăşurare a activităţii, comunicarea online se acordă cu cel mult două persoane majore şi două persoane minore. Prin excepţie, în cazul în care persoana privată de libertate are mai mult de 2 copii minori, numărul persoanelor minore participante poate fi crescut, conform aprobării directorului locului de deţinere.
    (6) La iniţierea comunicării online, persoanele majore şi persoanele minore cu vârsta de peste 14 ani au obligaţia de a prezenta poliţistului de penitenciare cartea de identitate/ buletinul, în vederea realizării identificării.
    (7) În situaţia în care aparţinătorul nu se conectează cu cel mult 10 minute după ora stabilită, comunicarea online nu se mai acordă, fiind făcute menţiuni în aplicaţia informatizată de gestiune a datelor. La solicitarea aparţinătorului, comunicarea online se reprogramează la o dată ulterioară, în funcţie de locurile disponibile din luna calendaristică respectivă.
    (8) În cazul existenţei unor deficienţe de natură tehnică ce determină întreruperea comunicării online şi nu permit reluarea acesteia în maximum 30 de minute, comunicarea online este replanificată, cu consultarea aparţinătorului, prin grija agentului supraveghetor, la o dată ulterioară din luna calendaristică respectivă, cu avizul şefului serviciului regim penitenciar.

    ART. 7
    Obligaţiile persoanelor private de libertate cu ocazia acordării comunicării online
    (1) Regulamentul de ordine interioară al unităţii cuprinde şi menţiuni cu privire la regulile de conduită pe care trebuie să le respecte persoanele private de libertate cu ocazia acordării dreptului la comunicări online, respectiv:
    a) să poarte o ţinută decentă, pe toată perioada comunicării online. Ţinuta inacceptabilă cuprinde: îmbrăcăminte indicând afilierea la o bandă sau alte obiecte de îmbrăcăminte cu caracter ofensator, vulgar, rasist, sexist, obscen sau articole de îmbrăcăminte provocatoare ori purtate provocator;
    b) să manifeste o atitudine cuviincioasă faţă de persoana/ persoanele cu care i se acordă convorbirea;
    c) să nu folosească cuvinte jignitoare, blasfemii, înjurături, cuvinte obscene;
    d) să poarte discuţiile pe un ton civilizat;
    e) să nu folosească gesturi obscene sau de natură sexuală la adresa persoanei/persoanelor cu care i se acordă comunicarea online;
    f) să nu deterioreze aparatura tehnică instalată în cabinele destinate acordării comunicărilor online;
    g) să se conformeze dispoziţiilor date de către personalul locului de deţinere;
    h) să respecte scopul pentru care a fost acordat dreptul la comunicări online prevăzut de normele legale, orice alte activităţi fiind interzise;
    i) să nu îşi dea acordul pentru înregistrarea, transmiterea în direct sau diseminarea comunicărilor online;
    j) să informeze de îndată personalul locului de deţinere în situaţia în care sunt înregistrate, transmise în direct sau diseminate comunicările online;
    k) să nu solicite aparţinătorilor realizarea unor conexiuni cu alte persoane;
    l) să nu solicite agentului supraveghetor realizarea conexiunii cu alte persoane decât cele indicate în solicitarea de programare sau la o altă adresă indicată în vederea realizării conexiunii;
    m) alte obligaţii stabilite de administraţia locului de deţinere.

    (2) În cazul în care persoanele private de libertate sau interlocutorii au un comportament necorespunzător care periclitează starea de ordine şi disciplină, când nu se respectă numărul sau identitatea interlocutorilor, agentul supraveghetor întrerupe comunicarea online şi transmite situaţia creată ofiţerului desemnat să coordoneze activitatea sectorului, consemnând motivul întreruperii comunicării online în registrul specific prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele instrucţiuni.
    (3) Regulile ce privesc acordarea dreptului la comunicări online pot fi accesate şi prin intermediul punctelor de documentare şi informare electronică sau al dispozitivelor electronice integrate, disponibile la nivelul unităţii.
    (4) Cu ocazia formulării cererii prin care se solicită acordarea dreptului la comunicări online, persoana privată de libertate îşi exprimă angajamentul cu privire la respectarea regulilor prevăzute la alin. (1).

    ART. 8
    Obligaţiile aparţinătorilor cu ocazia acordării comunicării online
    (1) Aparţinătorii care solicită programare pentru acordarea comunicării online sunt informaţi cu privire la regulile de conduită pe care sunt obligaţi să le respecte şi consecinţele care decurg în cazul nerespectării acestora.
    (2) Aparţinătorii sunt obligaţi să respecte următoarele reguli:
    a) să poarte o ţinută decentă pe toată perioada comunicării online. Ţinuta inacceptabilă cuprinde: îmbrăcăminte indicând afilierea la o bandă sau alte obiecte de îmbrăcăminte cu caracter ofensator, vulgar, rasist, sexist, obscen sau articole de îmbrăcăminte provocatoare ori purtate provocator;
    b) să manifeste o atitudine cuviincioasă faţă de persoana privată de libertate, de persoanele prezente cu ocazia acordării comunicării online şi de agentul supraveghetor;
    c) să nu folosească cuvinte jignitoare, blasfemii, înjurături, cuvinte obscene;
    d) să poarte discuţiile pe un ton civilizat;
    e) să nu folosească gesturi obscene sau de natură sexuală la adresa persoanei/persoanelor cu care i se acordă comunicarea online;
    f) să se conformeze dispoziţiilor date de către personalul unităţii;
    g) să respecte scopul pentru care a fost acordat dreptul la comunicări online prevăzut de normele legale, orice alte activităţi fiind interzise;
    h) să nu înregistreze, să nu transmită în direct şi să nu disemineze comunicările online în spaţiul public sau către terţe persoane;
    i) să nu procedeze la realizarea unor conexiuni cu alte persoane decât cele care sunt menţionate în cuprinsul solicitării de programare;
    j) să asigure prezenţa în cadrul de acordare a dreptului la comunicări online doar a persoanelor nominalizate în cuprinsul solicitării de programare;
    k) să nu se afle în stare de ebrietate sau sub influenţa unor substanţe halucinogene;
    l) alte obligaţii stabilite de administraţia locului de deţinere.

    (3) Nerespectarea regulilor de acordare a dreptului la comunicări online de către aparţinători conduce la neacordarea sau întreruperea comunicării online.
    (4) În situaţia prevăzută la alin. (3), directorul unităţii penitenciare are posibilitatea de a refuza, în scris şi motivat, prin decizie, efectuarea unor comunicări online cu aparţinătorul care nu a respectat regulile prevăzute la alin. (2), stabilind perioada pentru care acestuia nu i se va mai permite accesul la comunicări online. Perioada stabilită nu poate fi mai mare decât valabilitatea cererii în baza căreia s-a solicitat acordarea dreptului.
    (5) Dacă faptele descrise la alin. (2) se încadrează în situaţiile prevăzute la art. 141 din Regulament, directorul unităţii penitenciare poate refuza motivat şi acordarea vizitei, în condiţiile legii.

    ART. 9
    Atribuţiile agentului supraveghetor care acordă comunicările online
    (1) În ziua acordării dreptului la comunicări online, conform programărilor efectuate, personalul sectorului vizită realizează următoarele activităţi:
    a) verifică dacă au intervenit modificări de natură a împiedica acordarea dreptului la comunicări online;
    b) la începutul şi sfârşitul fiecărei zile de lucru, dar şi după fiecare serie, controlează cabinele special amenajate şi informează ofiţerul desemnat să coordoneze activitatea sectorului dacă acestea corespund sau nu funcţional, precum şi din punctul de vedere al siguranţei deţinerii;
    c) ia în primire persoanele private de libertate care urmează să beneficieze de comunicări online de la agentul supraveghetor de la camerele de cazare şi le instruieşte cu privire la obligaţiile pe care le au pe perioada comunicării online;
    d) efectuează percheziţii corporale sumare şi introduce deţinuţii în spaţiile de acordare a dreptului la comunicări online;
    e) realizează conexiunea la data şi ora stabilite, utilizând adresa indicată de aparţinător în solicitarea de programare;
    f) realizează identificarea persoanelor civile, solicitând prezentarea actelor de identificare în dreptul camerei video;
    g) asigură supravegherea vizuală pe toată perioada acordării dreptului, comunicând neregulile constatate ofiţerului desemnat să coordoneze activitatea sectorului;
    h) introduce datele privind punerea în aplicare a cererii de comunicări online în aplicaţia informatizată de gestiune a datelor, în conformitate cu instrucţiunile emise de către Administraţia Naţională a Penitenciarelor;
    i) întrerupe comunicarea online, cu informarea directorului unităţii sau a şefului de tură, în afara orelor de program, când constată că persoanele cu care se desfăşoară comunicarea online pot avea o influenţă negativă asupra comportamentului deţinutului sau în situaţia în care deţinutul sau aparţinătorul nu respectă regulile;
    j) menţionează motivele privind întreruperea comunicării online în registrul special instituit în acest sens, prevăzut în anexă;
    k) respectă durata timpului stabilit pentru acordarea comunicărilor online;
    l) efectuează, potrivit dispoziţiilor legale, percheziţia corporală sumară a persoanelor private de libertate la terminarea activităţii;
    m) introduce date despre comunicările online acordate în aplicaţia informatizată de gestiune a datelor;
    n) predă persoanele private de libertate după terminarea activităţilor agentului supraveghetor de la camerele de cazare.

    (2) Cu ocazia realizării conexiunii, aparţinătorii cu care se efectuează comunicarea online sunt informaţi de către agentul supraveghetor cu privire la regulile pe care trebuie să le respecte pe parcursul desfăşurării comunicărilor online, precum şi la faptul că este interzisă înregistrarea, transmiterea în direct sau diseminarea comunicării online. Aparţinătorilor li se pune în vedere că acordarea dreptului la comunicări online se realizează doar în scopul prevăzut de normele legale, orice alte activităţi ce se abat de la acesta fiind strict interzise.
    (3) Periodic, agentul supraveghetor solicită personalului responsabil ca echipamentele periferice folosite să fie dezinfectate.

    ART. 10
    Situaţia persoanelor private de libertate cu aparţinători comuni
    În situaţii temeinic justificate, directorul unităţii poate aproba, pe baza cererilor formulate de către persoane private de libertate din aceeaşi unitate, ca efectuarea comunicărilor online să se desfăşoare, simultan, între aceştia şi aparţinătorii comuni. Aprobarea este condiţionată de dotările tehnice disponibile, urmând a se consemna efectuarea comunicărilor online în evidenţele ambilor deţinuţi.

    ART. 11
    Reguli specifice privind comunicarea online în situaţii de catastrofe, calamităţi, boală gravă, deces sau în alte cazuri justificate
    (1) Dacă membrii de familie se află în situaţii de catastrofe, calamităţi, boală gravă, deces sau în alte cazuri justificate, persoanele private de libertate pot efectua comunicări online prin excepţie de la condiţiile prevăzute la art. 134 alin. (2) din Regulament.
    (2) În situaţiile prevăzute la alin. (1), durată maximă a comunicării online este de până la 1 oră zilnic, pentru numărul de zile stabilit de către directorul locului de deţinere.
    (3) În cazul decesului unui membru de familie, persoana privată de libertate poate beneficia, la solicitarea sa, de comunicări online în condiţiile prevăzute la alin. (1).
    (4) În situaţia prevăzută la alin. (3), intervalul de timp stabilit pentru acordarea comunicării online este cuprins între data luării la cunoştinţă de evenimentul negativ şi data înhumării.
    (5) Acordarea permisiunii de ieşire din penitenciar, în condiţiile art. 99 alin. (1) lit. e) din Lege, sau prezentarea sub escortă la funeralii, în condiţiile art. 214^1 din Regulament, nu exclude posibilitatea acordării comunicării online.
    (6) În cazul acordării comunicărilor online în condiţiile art. 134 alin. (3) din Regulament, lucrătorul din cadrul sectorului vizită introduce numărul de comunicări online în aplicaţia informatizată de gestiune a datelor.

    ART. 12
    Reguli specifice privind comunicarea online în cazul persoanelor sancţionate cu măsuri educative privative de libertate
    (1) Persoanele care sunt sancţionate cu măsuri educative privative de libertate, denumite în continuare persoane internate, beneficiază de 8 comunicări online/lună în baza unei cereri, dacă nu sunt vizitate în ultimele 30 de zile calendaristice anterioare avizului.
    (2) Prin decizie a directorului locului de deţinere se stabileşte durata comunicării online pentru persoanele internate, cuprinsă între o oră şi 2 ore.
    (3) Persoanele internate pot valorifica vizitele neacordate în comunicări online, în vederea menţinerii legăturii cu mediul de suport, în conformitate cu prevederile art. 270 alin. (1), coroborat cu art. 134 alin. (7) din Regulament.
    (4) Durata comunicărilor acordate potrivit alin. (3) este cea prevăzută de art. 312 alin. (4) din Regulament.
    (5) Completarea rubricii „Sector vizită“ din modulul destinat cererii de acordare a comunicărilor online din aplicaţia informatizată de gestiune a datelor este obligatorie doar pentru cererile de comunicări online formulate de persoanele internate.

    ART. 13
    Reguli specifice privind comunicarea online dintre persoane aflate în locuri de deţinere diferite
    (1) În vederea menţinerii unei legături constante, comunicările online dintre persoane private de libertate din locuri de deţinere diferite se aprobă de către directorii unităţilor în care acestea sunt încarcerate, în condiţiile art. 134 alin. (8) din Regulament.
    (2) Prin excepţie de la prevederile art. 2, persoana solicitantă formulează o cerere indicând în mod nominal persoana privată de libertate cu care doreşte să beneficieze de comunicarea online.
    (3) După aprobarea cererii, administraţia locului de deţinere în care se află persoana solicitantă transmite în format electronic un extras al cererii aprobate în aplicaţia informatizată de gestiune a datelor către unitatea în care este custodiată persoana cu care este solicitată comunicarea online.
    (4) Personalul responsabil din unitatea în care se află deţinutul solicitat verifică dacă acesta este de acord să comunice online cu solicitantul şi îl informează despre necesitatea întocmirii unei noi cereri de comunicare online.
    (5) Deţinutul solicitat întocmeşte cererea pentru acordarea comunicării online, iar după aprobarea acesteia se iau măsurile necesare, în vederea acordării efective a comunicării online.

    ART. 14
    Reguli specifice privind comunicarea online cu copiii care beneficiază de măsuri de protecţie specială
    (1) În condiţiile art. 134 din Regulament pot efectua comunicări online şi persoanele ai căror copii beneficiază de o măsură de protecţie specială.
    (2) Persoanele prevăzute la alin. (1) întocmesc o cerere în care sunt specificate datele de identificare ale copilului, respectiv nume, prenume, data naşterii, precum şi numele şi adresa instituţiei/organizaţiei nonguvernamentale/fundaţiei/ persoanei în grija căreia se află copilul, cu menţionarea măsurii de protecţie specială: plasament familial, plasament rezidenţial, plasament la asistent maternal sau alte situaţii.
    (3) Cererile formulate în vederea acordării comunicărilor online cu copiii care beneficiază de măsuri de protecţie specială sunt analizate cu prioritate, conform prevederilor legale.
    (4) La verificarea îndeplinirii condiţiilor se urmăreşte dacă persoana care solicită comunicarea online are o interdicţie de a comunica stabilită printr-o dispoziţie a organelor de urmărire penală sau prin hotărârea de condamnare ori, deşi nu a intervenit o hotărâre definitivă de condamnare, comunicarea online poate afecta dezvoltarea psihoemoţională a copilului.
    (5) Asistentul social contactează instituţia/organizaţia nonguvernamentală/fundaţia/persoana în grija căreia se află copilul pentru identificarea şi stabilirea condiţiilor necesare în vederea acordării dreptului la comunicare online şi solicită lămuriri suplimentare referitoare la oportunitatea desfăşurării
    comunicării online în situaţia în care persoana privată de libertate este decăzută din drepturile părinteşti.

    (6) În eventualitatea în care instituţia/organizaţia nonguvernamentală/fundaţia/persoana în grija căreia se află copilul formulează şi transmite unităţii recomandări de specialitate, în sensul că nu este în interesul copilului să aibă contact cu părintele aflat în detenţie, deţinutul este informat şi consiliat de către asistentul social/psiholog în acest sens, urmând ca activitatea să nu se mai desfăşoare.
    (7) În situaţia în care instituţia/organizaţia nonguvernamentală/ fundaţia/persoana în grija căreia se află copilul comunică asistentului social că dispune de resursele materiale necesare pentru punerea în aplicare a solicitării, acesta ia legătura cu personalul sectorului vizită pentru realizarea activităţilor prevăzute la art. 4 şi 6.
    (8) Asistentul social comunică reprezentantului instituţiei/ organizaţiei nonguvernamentale/fundaţiei/persoanei în grija căreia se află copilul data şi ora efectuării comunicării online.
    (9) Orice modificări cu privire la aspectele prevăzute la alin. (7) sunt comunicate de asistentul social către instituţia/organizaţia nonguvernamentală/fundaţia/persoana în grija căreia se află copilul.

    ART. 15
    Reguli specifice privind comunicarea online cu aparţinători aflaţi în penitenciare din alte state
    (1) Persoanele private de libertate pot beneficia de comunicări online cu aparţinători aflaţi în penitenciare din alte state, cu aprobarea directorului locului de deţinere, în condiţiile art. 134 alin. (9) din Regulament.
    (2) Deţinutul înaintează directorului locului de deţinere cererea pentru comunicarea online cu aparţinătorii aflaţi în penitenciare din alte state, în care se specifică datele de identificare ale persoanelor solicitate, penitenciarul, statul, adresa de poştă electronică şi alte aspecte relevante pentru lămurirea situaţiei de fapt.
    (3) După aprobarea cererii, persoana desemnată de directorul locului de deţinere contactează penitenciarul aflat în străinătate pentru a realiza schimbul de date cu privire la acordarea comunicărilor online, la condiţiile şi modalitatea de desfăşurare a acestora.
    (4) În cazul în care comunicarea online nu este posibilă, persoana desemnată de directorul locului de deţinere face menţiuni în acest sens în aplicaţia informatizată de gestiune a datelor în câmpul „Detalii punere în aplicare“ şi asigură informarea persoanei private de libertate în cauză.
    (5) În situaţia în care comunicarea online este posibilă, persoana desemnată de directorul locului de deţinere întreprinde măsurile necesare pentru acordarea acesteia cu respectarea prezentelor instrucţiuni.

    ART. 16
    Recompensa cu suplimentarea dreptului la comunicări online
    (1) Punerea în aplicare a recompensei cu suplimentarea dreptului la comunicări online se realizează în conformitate cu prevederile art. 210, respectiv art. 323 din Regulament.
    (2) Recompensa cu suplimentarea dreptului la comunicări online este pusă în aplicare după ce persoana privată de libertate a epuizat numărul comunicărilor online de drept, aferente lunii în care recompensa este pusă în aplicare.
    (3) Secretarul comisiei de recompense introduce numărul de comunicări online acordate prin recompensă în aplicaţia informatizată de gestiune a datelor.

    ANEXA 1

    la instrucţiuni
    Ministerul Justiţiei
    Administraţia Naţională a Penitenciarelor
    Penitenciarul/Penitenciarul-Spital/Centrul de Detenţie/Centrul Educativ ………………
    Nr. ………../…………..
    REGISTRU DE EVIDENŢĂ
    a comunicărilor online întrerupte

┌────┬──────────┬──────────────────┬─────────┬───────────────┬───────────┬───────────┐
│ │Numele şi │ │ │ │Persoana │ │
│ │prenumele │Data şi ora │ │ │care │Aprob │
│ │persoanei │întreruperii │Scurtă │ │constată │director/ │
│Nr. │private de│comunicării online│descriere│Numele şi │motivul de │înlocuitor │
│crt.│libertate,│ │a │prenumele │întrerupere│(gradul, │
│ │data ├────┬────┬────┬───┤motivului│aparţinătorului│(gradul, │numele şi │
│ │naşterii, │ │ │ │ │ │ │numele şi │prenumele),│
│ │părinţi │Ziua│Luna│Anul│Ora│ │ │prenumele),│semnătura │
│ │ │ │ │ │ │ │ │semnătura │ │
├────┼──────────┼────┼────┼────┼───┼─────────┼───────────────┼───────────┼───────────┤
│1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼────┼────┼────┼───┼─────────┼───────────────┼───────────┼───────────┤
│2 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼────┼────┼────┼───┼─────────┼───────────────┼───────────┼───────────┤
│3 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼────┼────┼────┼───┼─────────┼───────────────┼───────────┼───────────┤
│4 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴──────────┴────┴────┴────┴───┴─────────┴───────────────┴───────────┴───────────┘



    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016