Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNI DE METROLOGIE LEGALĂ din 3 iunie 2004  I.M.L. 7-04 - Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNI DE METROLOGIE LEGALĂ din 3 iunie 2004 I.M.L. 7-04 - "Inspecţia şi testarea inopinată. Supravegherea metrologică a utilizării mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal"

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 567 din 28 iunie 2004
──────────
    Aprobate prin Hotărârea nr. 862 din 3 iunie 2004, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 567 din 28 iunie 2004.
──────────
    CAP. I
    Prevederi generale
    ART. 1
    Prezentele instrucţiuni stabilesc condiţiile de exercitare a controlului metrologic legal al mijloacelor de măsurare aflate în utilizare, prin inspecţie şi testare inopinată şi prin supravegherea metrologică a utilizării acestora.
    Prin mijloace de măsurare aflate în utilizare se înţelege atât cele utilizate efectiv, cât şi cele care sunt disponibile pentru utilizare.
    Totodată, prezentele instrucţiuni reglementează modul de exercitare a controlului metrologic legal al măsurărilor prin inspecţii şi testări inopinate, desfăşurate în locurile unde se efectuează măsurări din domenii de interes public.

    ART. 2
    Controlul metrologic legal prevăzut la art. 1 se exercită de către persoane din cadrul Biroului Român de Metrologie Legală, desemnate în acest scop prin ordin al directorului general, denumite în continuare agenţi constatatori.
    Pentru realizarea activităţii de control metrologic legal agenţii constatatori pot colabora şi cu alţi specialişti.

    ART. 3
    Persoanele fizice şi juridice care deţin şi/sau utilizează mijloace de măsurare sau care efectuează măsurări în domenii de interes public, la care se exercită controlul metrologic legal prevăzut la art. 1, sunt denumite în continuare agenţi controlaţi.
    În funcţie de constatările făcute cu ocazia controlului mijloacelor de măsurare aflate în utilizare, agenţii controlaţi pot fi şi agenţii economici care fabrică, importă, instalează, repară, întreţin şi/sau verifică respectivele mijloace de măsurare.

    ART. 4
    Controlul metrologic legal prevăzut la art. 1 se desfăşoară fără anunţarea prealabilă a agenţilor controlaţi.

    CAP. II
    Controlul metrologic legal al mijloacelor de măsurare prin inspecţie şi testare inopinată
    ART. 5
    Se supun controlului metrologic legal prin inspecţie şi testare inopinată mijloacele de măsurare aflate în utilizare, care îndeplinesc simultan următoarele condiţii:
    - sunt utilizate în măsurările din domeniile de interes public prevăzute la art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobată şi modificată prin Legea nr. 11/1994, cu modificările şi completările ulterioare;
    – sunt cuprinse în Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic legal, în vigoare.


    ART. 6
    Prin inspecţia şi testarea inopinată a mijloacelor de măsurare prevăzute la art. 5 se urmăresc, după caz, următoarele aspecte principale:
    a) existenţa, valabilitatea şi integritatea marcajelor metrologice, precum şi, după caz, existenţa şi valabilitatea documentelor specifice;
    b) utilizarea unităţilor de măsură conform prevederilor legale;
    c) respectarea de către mijlocul de măsurare aflat în utilizare a cerinţelor tehnice şi metrologice prevăzute în reglementările specifice;
    d) integritatea sigiliilor aplicate;
    e) adecvarea mijlocului de măsurare scopului pentru care este destinat;
    f) folosirea de mijloace de măsurare interzise la utilizare;
    g) existenţa de mijloace de măsurare false sau falsificate în locurile unde se efectuează măsurări în domenii de interes public.


    ART. 7
    Sigilarea împotriva utilizării şi/sau confiscarea mijloacelor de măsurare constatate ca nelegale, care constituie sancţiuni complementare în sensul prevederilor art. 29 lit. i) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992, aprobată cu modificări prin Legea nr. 11/1994, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează în următoarele cazuri:
    a) dacă mijloacele de măsurare sunt false sau falsificate, acestea sunt sigilate şi confiscate;
    b) dacă mijloacele de măsurare nu poartă marcajele metrologice obligatorii în termenul de valabilitate, acestea sunt sigilate împotriva utilizării până la intrarea lor în legalitate;
    c) dacă mijloacele de măsurare au indicaţii numai în unităţi de măsură care nu sunt conforme cu prevederile legale, acestea sunt sigilate împotriva utilizării până la intrarea lor în legalitate.


    ART. 8
    În situaţiile în care se constată folosirea de mijloace de măsurare după ce au fost sigilate împotriva utilizării, acestea sunt confiscate în conformitate cu prevederile art. 19 alin. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992, aprobată cu modificări prin Legea nr. 11/1994, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 9
    În cazurile în care sunt depistate în utilizare mijloace de măsurare care poartă marcaj de verificare metrologică şi au buletin de verificare metrologică valabile, dar la inspecţia şi testarea inopinată nu au corespuns din punct de vedere al respectării cerinţelor tehnice şi/sau metrologice, acestea vor fi sigilate împotriva utilizării.

    ART. 10
    Sigilarea împotriva utilizării se consemnează în procesul-verbal de constatare a contravenţiei.
    Menţinerea integrităţii sigiliului de interzicere a utilizării până la ruperea acestuia în condiţiile art. 11 alin. 1 lit. a) şi b) este sarcina deţinătorului mijlocului de măsurare.

    ART. 11
    Ruperea sigiliilor se efectuează numai de către:
    a) laboratorul Biroului Român de Metrologie Legală, laboratorul autorizat sau agentul economic care a efectuat repararea mijlocului de măsurare în baza deţinerii avizului pentru activitatea de reparare pentru respectivul tip de mijloc de măsurare, în cazul sigilării mijlocului de măsurare împotriva utilizării conform art. 7 lit. b);
    b) agentul economic care a efectuat repararea mijlocului de măsurare în baza deţinerii avizului pentru activitatea de reparare pentru respectivul tip de mijloc de măsurare, în cazul sigilării mijlocului de măsurare împotriva utilizării conform art. 9.

    Laboratorul sau agentul economic care a efectuat ruperea sigiliilor menţionate la alin. 1 va întocmi un proces-verbal de desigilare. O copie a acestui proces-verbal va fi înmânată deţinătorului mijlocului de măsurare, iar o a doua copie va fi transmisă agentului constatator care a efectuat sigilarea respectivului mijloc de măsurare.

    CAP. III
    Controlul metrologic legal al mijloacelor de măsurare prin supravegherea metrologică a utilizării
    ART. 12
    Supravegherea metrologică a utilizării mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal, denumită în continuare supravegherea utilizării, se exercită în scopul stabilirii corectitudinii utilizării acestor mijloace de măsurare în raport cu prevederile reglementărilor metrologice.

    ART. 13
    Supravegherea utilizării are un caracter periodic, sistematic şi se desfăşoară pe bază de program aprobat.
    Tematica, perioada de desfăşurare, aria teritorială de acoperire, agenţii controlaţi şi aspectele urmărite în cadrul supravegherii utilizării se stabilesc în funcţie de priorităţile şi necesităţile identificate de Biroul Român de Metrologie Legală.

    ART. 14
    Prin supravegherea utilizării se urmăresc, după caz, următoarele aspecte principale:
    a) legalitatea mijloacelor de măsurare;
    b) adecvarea mijloacelor de măsurare la scopul pentru care sunt utilizate;
    c) corecta instalare a mijloacelor de măsurare, inclusiv utilizarea versiunii de software prevăzute în aprobarea de model sau în documentele care atestă conformitatea mijlocului de măsurare, acolo unde este cazul;
    d) existenţa la utilizatori a instrucţiunilor/manualelor de instalare şi/sau de utilizare a mijloacelor de măsurare;
    e) existenţa, funcţionarea şi corecta folosire de către utilizatorii mijloacelor de măsurare a tuturor accesoriilor prevăzute de producători în cărţile tehnice ale mijloacelor de măsurare;
    f) respectarea modului de utilizare a mijloacelor de măsurare, în conformitate cu prescripţiile producătorului;
    g) respectarea în utilizare a cerinţelor tehnice şi metrologice prevăzute în reglementările metrologice specifice;
    h) indicii care să demonstreze modificări, dereglări sau defectări produse deliberat mijloacelor de măsurare, în scopul utilizării frauduloase a acestora;
    i) condiţiile de depozitare, manipulare, transport, utilizare şi întreţinere a mijloacelor de măsurare;
    j) frecvenţa de utilizare şi regimul de exploatare a mijloacelor de măsurare;
    k) rata şi istoricul defectărilor mijloacelor de măsurare;
    l) numărul şi natura reclamaţiilor privind măsurările şi mijloacele de măsurare respective;
    m) caracterul sistematic al unor neconformităţi;
    n) categoriile de personal care utilizează şi întreţin aceste mijloace de măsurare şi nivelul de instruire a acestora.


    ART. 15
    Fiecare activitate de supraveghere a utilizării se finalizează cu un raport de sinteză.

    ART. 16
    În cazurile în care sunt depistate mijloace de măsurare aflate în utilizare care nu sunt legale, agentul constatator va aplica, după caz, prevederile art. 7, 8, 9 şi 10.

    CAP. IV
    Controlul metrologic legal al măsurărilor, exercitat prin inspecţii şi testări inopinate în locurile în care se efectuează măsurările
    ART. 17
    Pentru stabilirea corectitudinii rezultatelor măsurărilor efectuate, agentul constatator va efectua la faţa locului testări prin măsurări şi analize comparative, utilizând mijloace de măsurare adecvate scopului şi cu trasabilitatea asigurată.

    ART. 18
    Prin inspecţia şi testarea inopinată în locurile unde se efectuează măsurări se urmăresc, după caz, următoarele aspecte principale:
    a) utilizarea de metode de măsurare avizate conform legii;
    b) aplicarea corectă a metodelor de măsurare;
    c) utilizarea de mijloace de măsurare adecvate metodei folosite;
    d) compararea rezultatelor măsurărilor declarate de agentul controlat cu cele ale testărilor efectuate de agentul constatator;
    e) interpretarea rezultatelor testărilor efectuate;
    f) analiza, atunci când este cazul, a cauzelor diferenţelor apărute între rezultatele măsurărilor efectuate de agentul controlat şi rezultatele măsurărilor comparative efectuate de agentul constatator.


    ART. 19
    Prevederile art. 18 se aplică pentru toate categoriile de măsurări prevăzute la art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992, aprobată cu modificări prin Legea nr. 11/1994, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia măsurărilor care privesc produsele şi mărfurile care se livrează şi se vând preambalate, care sunt supuse controlului metrologic legal pe baza Instrucţiunilor de metrologie legală I.M.L. 8-01 "Preambalarea unor produse în funcţie de masă sau volum".

    CAP. V
    Prevederi finale
    ART. 20
    În desfăşurarea activităţilor controlului metrologic legal prevăzut la art. 1, agenţii constatatori vor respecta şi vor aplica prevederile legislaţiei metrologice în vigoare, precum şi legislaţia privind regimul juridic al contravenţiilor.

    ART. 21
    Utilizarea de către agentul controlat de mijloace de măsurare neadecvate scopului pentru care sunt destinate, constatată conform art. 6 lit. e) sau art. 14 lit. b), se sancţionează cu amendă contravenţională de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei.

    ART. 22
    Ruperea sigiliilor de interzicere a utilizării mijlocului de măsurare în alte condiţii decât cele prevăzute la art. 11 se sancţionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei, aplicată deţinătorului mijlocului de măsurare.

    ART. 23
    Aplicarea incorectă de către agentul controlat a metodelor de măsurare stabilite de către autorităţi în condiţiile legii sau utilizarea de mijloace de măsurare neadecvate acestor metode, constatată conform art. 18 lit. b) şi c), se sancţionează cu amendă contravenţională de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei.

    ART. 24
    În cazul în care agentul constatator nu poate finaliza controlul metrologic legal din motive independente de el, va solicita agentului controlat, prin intermediul unei invitaţii, să se prezinte la sediul agentului constatator.
    În această situaţie agentul controlat are obligaţia de a da curs invitaţiei primite în scopul finalizării controlului.

    ART. 25
    Încălcarea prevederilor art. 24 alin. 2 de către agentul controlat atrage sancţionarea acestuia cu amendă contravenţională cuprinsă între 10.000.000 lei şi 50.000.000 lei, cu excepţia cazurilor demonstrate de agentul controlat ca fiind de natură obiectivă.

    ART. 26
    Nerespectarea prevederilor art. 27 din Instrucţiunile de metrologie legală I.M.L. 5-04 "Autorizarea persoanelor fizice şi juridice care efectuează verificări metrologice" şi ale art. 31 din Instrucţiunile de metrologie legală I.M.L. 6-04 "Avize" se sancţionează conform art. 29 lit. f) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992, aprobată cu modificări prin Legea nr. 11/1994, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 27
    În cazurile în care agenţii controlaţi menţionaţi la art. 3 alin. 2 se fac responsabili de abateri de la legislaţia metrologică, constatate la efectuarea controlului metrologic legal prevăzut la art. 1 de agenţii constatatori, aceştia vor aplica agenţilor controlaţi mai sus menţionaţi, după caz, următoarele sancţiuni complementare în sensul prevederilor art. 29 lit. g) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992, aprobată cu modificări prin Legea nr. 11/1994, cu modificările şi completările ulterioare:
    - restrângerea autorizaţiei/avizului pentru sortimentele/tipurile de mijloace de măsurare găsite ca fiind nelegale;
    – suspendarea autorizaţiei/avizului pe o perioadă stabilită de agentul constatator, perioadă în care agenţii controlaţi sancţionaţi trebuie să elimine cauzele care au condus la suspendarea autorizaţiei/avizului;
    – retragerea autorizaţiei/avizului în cazul constatării de abateri repetate ale agentului controlat, în urma cărora s-a dispus în repetate rânduri suspendarea autorizaţiei/avizului.


    ART. 28
    În vederea aplicării prevederilor prezentelor instrucţiuni în activităţile de control metrologic legal, Biroul Român de Metrologie Legală va emite proceduri de metrologie legală.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016