Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
INSTRUCŢIUNI DE APLICARE din 22 octombrie 2025 a prevederilor specifice pensiilor de invaliditate, în aplicarea Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială şi a Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, a prevederilor Acordului privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord din Uniunea Europeană şi din Comunitatea Europeană a Energiei Atomice („Euratom“) şi ale Acordului Comercial şi de Cooperare între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, şi a prevederilor acordurilor bilaterale de securitate socială la care România este parte, odată cu intrarea în vigoare a prevederilor Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii
EMITENT: Casa Naţională de Pensii Publice PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1059 din 18 noiembrie 2025
──────────
Aprobate prin ORDINUL nr. 954 din 22 octombrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1058 din 18 noiembrie 2025.
──────────
ART. 1
Tipuri de legislaţie
(1) Potrivit dispoziţiilor Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, denumit în continuare Regulamentul (CE) 883/2004, în cazul pensiei de invaliditate sunt aplicabile două proceduri de stabilire a drepturilor, determinate de tipul de legislaţie aplicabil persoanei îndreptăţite.
(2) Tipurile de legislaţie vizate în aplicarea Regulamentului (CE) 883/2004 şi a Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, denumit în continuare Regulamentul (CE) 987/2009, sunt:
a) legislaţiile de tip A, care desemnează legislaţiile conform cărora cuantumul pensiei de invaliditate este independent de durata perioadelor de asigurare sau echivalente acestora şi care sunt înscrise în anexa VI la Regulamentul (CE) 883/2004;
b) legislaţiile de tip B, care desemnează orice altă legislaţie.
ART. 2
Legislaţia română în vigoare
(1) Legislaţia română în vigoare este o legislaţie de tip B, întrucât cuantumul pensiei de invaliditate este influenţat de perioada de asigurare sau echivalentă realizată de persoana îndreptăţită anterior ivirii riscului.
(2) Prestaţiile de invaliditate acordate în caz de activitate pe teritoriul statului român şi pe cel al altor state membre se calculează aplicând dispoziţiile titlului III cap. 5 din Regulamentul (CE) 883/2004, aplicabile prestaţiilor de bătrâneţe şi de urmaş.
ART. 3
Acordarea în coordonare a pensiilor de invaliditate
Având în vedere că legislaţia română în vigoare este o legislaţie de tip B, cuantumul pensiei fiind influenţat de perioada de asigurare realizată de persoana interesată anterior ivirii riscului, pensiile de invaliditate, în caz de activitate pe teritoriul statului român şi pe cel al altor state membre, se calculează aplicând dispoziţiile titlului III cap. 5 din Regulamentul (CE) 883/2004, aplicabile prestaţiilor de bătrâneţe şi de urmaş, drepturile de pensie fiind acordate în coordonare, de instituţiile competente ale tuturor statelor membre implicate, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor administrative şi medicale prevăzute de legislaţia pe care o aplică respectivele instituţii competente.
ART. 4
Definiţii
(1) Sintagma „instituţie competentă“ desemnează instituţia în numele căreia se efectuează expertiza medicală de către instituţia de la locul de şedere permanentă sau de şedere temporară, respectiv Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, după caz.
(2) Sintagma „instituţie de la locul de şedere permanentă sau de şedere temporară“ desemnează instituţia care efectuează expertiza medicală în numele instituţiei competente, respectiv Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, după caz.
ART. 5
Condiţiile medicale de stabilire a drepturilor
(1) Medicii experţi ai asigurărilor sociale din cadrul Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, denumit în continuare INEMRCM, stabilesc gradul de invaliditate al unui solicitant, respectiv beneficiar de drepturi de pensie, independent de decizia instituţiilor altor state membre şi exclusiv prin aplicarea criteriilor prevăzute de legislaţia română în vigoare.
(2) În aplicarea dispoziţiilor art. 49 alin. (2) din Regulamentul (CE) 987/2009, pentru a determina gradul de invaliditate, medicii experţi ai asigurărilor sociale iau în considerare documentele şi rapoartele medicale, precum şi informaţiile de ordin administrativ obţinute de instituţia oricărui alt stat membru sau stat cu care România aplică acorduri bilaterale de securitate socială, ca şi cum acestea ar fi fost emise în propriul stat membru.
(3) În situaţia în care medicul expert al asigurărilor sociale din cadrul INEMRCM apreciază că, în vederea încadrării într-un grad de invaliditate, nu sunt suficiente documentele medicale prezentate, acesta poate solicita persoanei supuse expertizării medicale sau instituţiei competente din străinătate completarea documentaţiei medicale cu investigaţii sau examinări de specialitate suplimentare.
(4) În cazul persoanelor aflate pe teritoriul altui stat membru, expertizarea medicală poate fi efectuată, la solicitarea medicilor experţi ai asigurărilor sociale din cadrul INEMRCM, de către instituţiile de la locul de şedere permanentă sau de şedere temporară al solicitantului, respectiv al beneficiarului de prestaţii.
(5) Nu se vor face încadrări în grade de invaliditate pe baza unor documente medicale de la a căror emitere s-au scurs mai mult de 12 luni, respectiv 18 luni, în funcţie de tipul şi gravitatea afecţiunii, decât cu avizul INEMRCM.
(6) În cazul persoanelor stabilite în străinătate, drepturile de pensie de invaliditate se acordă şi se plătesc de la data depunerii cererii, dar nu înainte de data ivirii invalidităţii.
(7) În cazul persoanelor a căror expertizare a avut loc pe teritoriul altui stat membru, se consideră ca dată a ivirii invalidităţii data întocmirii documentelor medicale care stau la baza emiterii deciziei medicale asupra capacităţii de muncă.
(8) În cazul în care documentele medicale menţionate la alin. (7) nu sunt datate, se consideră ca dată a ivirii invalidităţii data depunerii cererii, dacă documentele medicale susţin încadrarea în grad de invaliditate la acel moment.
(9) Nu se vor face încadrări în grade de invaliditate pe baza unor documente medicale insuficiente sau a unor rapoarte medicale completate sumar.
ART. 6
Condiţiile administrative de acordare a drepturilor
Condiţiile administrative de acordare a drepturilor sunt cele prevăzute de legislaţia statului care stabileşte şi acordă dreptul la prestaţia de invaliditate.
ART. 7
Efectuarea expertizelor medicale în cazul persoanelor aflate pe teritoriul altui stat membru decât cel de care aparţine instituţia competentă
(1) Prin sintagma expertiză medicală se înţelege aprecierea capacităţii de muncă ca urmare a analizării documentelor medicale şi/sau a examinărilor clinice, după caz, necesare pentru acordarea sau revizuirea prestaţiilor de pensie.
(2) Conform prevederilor art. 82 din Regulamentul (CE) 883/2004 şi ale art. 87 din Regulamentul (CE) 987/2009, în cazul persoanelor aflate pe teritoriul altui stat membru, expertizarea medicală poate fi efectuată, la solicitarea medicilor experţi ai asigurărilor sociale din cadrul INEMRCM, de către instituţiile de la locul de şedere permanentă sau de şedere temporară al solicitantului, respectiv al beneficiarului de prestaţii, în condiţiile prevăzute de Regulamentul (CE) 987/2009 sau convenite între autorităţile şi/sau instituţiile competente ale statelor membre în cauză.
(3) În mod similar, în cazul persoanelor aflate pe teritoriul României, expertizarea medicală poate fi efectuată, la solicitarea instituţiilor competente ale altor state membre, de către medicii experţi ai asigurărilor sociale din cadrul INEMRCM.
(4) În aplicarea prevederilor alin. (3), expertizarea medicală se efectuează de către medicul expert aflat în raza teritorială a casei teritoriale de pensii în evidenţa sau arhiva căreia se află dosarul de pensie al persoanei supuse expertizării sau, în cazul în care persoana nu se află în evidenţa, respectiv arhiva niciunei case teritoriale de pensii, de către INEMRCM.
(5) Investigaţiile sau examinările de specialitate suplimentare în cazul solicitanţilor, respectiv al beneficiarilor de prestaţii aflaţi pe teritoriul României se vor efectua în unităţi sanitare de specialitate cu care Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP), prin INEMRCM, are încheiate contracte de prestări de servicii medicale.
(6) Costurile rezultate în urma examinărilor medicale, observaţiilor, vizitelor medicului şi controalelor medicale de orice fel, necesare pentru acordarea, obţinerea sau revizuirea prestaţiilor, se rambursează de instituţia în numele căreia au fost efectuate instituţiei care le-a efectuat, pe baza tarifelor aplicate de această din urmă instituţie.
(7) În vederea efectuării expertizei medicale în numele unei instituţii competente a altui stat membru, casa teritorială de pensii competentă, respectiv medicul expert al asigurărilor sociale, va comunica instituţiei solicitante necesitatea rambursării costurilor aferente expertizei respective, anterior efectuării acestora.
(8) Expertiza medicală va fi efectuată în numele unei instituţii competente a altui stat membru, în condiţiile prevăzute la alin. (7), numai după primirea acordului scris al instituţiei solicitante.
(9) Cheltuielile aferente expertizei medicale efectuate în numele şi în interesul exclusiv al unei instituţii competente a altui stat membru pot fi rambursate de către persoana supusă expertizei medicale în situaţia în care, deşi instituţia solicitantă a fost notificată, aceasta nu îşi exprimă/comunică acordul scris cu privire la rambursarea costurilor aferente expertizei medicale, iar persoana supusă expertizării confirmă, în scris, disponibilitatea de a suporta respectivele costuri.
(10) Expertiza medicală se efectuează în numele unei instituţii competente a altui stat membru în conformitate cu procedurile pe care le aplică instituţia de la locul de şedere permanentă sau de şedere temporară. Medicul expert al asigurărilor sociale, respectiv INEMRCM informează instituţia de la locul de şedere sau de reşedinţă cu privire la orice cerinţe speciale, după caz, care trebuie respectate şi cu privire la aspectele care trebuie verificate în cadrul expertizei medicale. În cazul în care instituţia de la locul de şedere permanentă sau de şedere temporară nu aplică procedurile medicale sau nu realizează, în mod obişnuit, investigaţiile medicale solicitate, aceasta va solicita lămuriri suplimentare instituţiei care a transmis solicitarea privind efectuarea procedurilor sau a investigaţiilor respective. După efectuarea expertizei medicale, instituţia de la locul de şedere permanentă sau de şedere temporară transmite instituţiei competente concluziile sale, obligatorii pentru aceasta din urmă.
(11) În cazul persoanelor aflate pe teritoriul altui stat membru, medicul expert al asigurărilor sociale, respectiv INEMRCM îşi rezervă dreptul de a dispune examinarea medicală a solicitantului, respectiv a beneficiarului de prestaţii, de către un medic ales de aceasta, fie în statul membru în care se găseşte persoana în cauză, fie în România, dacă solicitantul, respectiv beneficiarul de prestaţii este de acord şi sănătatea îi permite să călătorească, cu suportarea, de către INEMRCM, a cheltuielilor pe care le implică această deplasare.
(12) Pentru a decide asupra modalităţii optime de expertizare medicală, în situaţia în care aceasta este efectuată exclusiv în interesul instituţiei competente din România, această instituţie poate solicita instituţiei de la locul şedere permanentă sau de şedere temporară informaţii legate de eventualele costuri aferente expertizării medicale.
(13) Costurile aferente expertizelor medicale efectuate pe teritoriul altui stat membru decât cel în care se află instituţia competentă se rambursează de instituţia competentă numai în situaţia în care acestea au fost efectuate exclusiv în interesul instituţiei, respectiv instituţiilor solicitante.
(14) În situaţia în care expertizele medicale sunt efectuate în interesul tuturor instituţiilor implicate, instituţii competente şi instituţii de la locul de şedere permanentă sau de şedere temporară al solicitantului, respectiv al beneficiarului de prestaţii, costurile aferente expertizelor medicale efectuate de instituţia de la locul de şedere permanentă sau de şedere temporară şi în interes propriu nu se rambursează de către celelalte instituţii implicate.
(15) Costurile aferente expertizelor medicale efectuate de către instituţiile de la locul de şedere permanentă sau de şedere temporară al solicitantului, respectiv al beneficiarului de prestaţii, în numele INEMRCM, se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat de la titlul „Bunuri şi servicii“, alineatul 20.01.09 „Materiale şi prestări servicii cu caracter funcţional“.
(16) INEMRCM virează în contul deschis în lei la o bancă sumele reprezentând cheltuielile privind costurile aferente expertizelor medicale efectuate de către instituţiile de la locul de şedere permanentă sau de şedere temporară al solicitantului, respectiv al beneficiarului de prestaţii, în numele acestuia, în baza documentelor electronice structurate sau a formularelor de legătură, respectiv a altor documente echivalente transmise de instituţiile care le-au efectuat. În funcţie de modul de exprimare a creanţei, se utilizează cursul valutar al Băncii Centrale Europene din ziua efectuării plăţii.
(17) Pentru rambursarea cheltuielilor prevăzute la alin. (15), angajamentul legal îl constituie documentul electronic structurat H020, un formular de legătură care confirmă existenţa unei creanţe sau alt document electronic structurat echivalent. Formularele „Propunere de angajare a unei cheltuieli“ şi „Angajamentul bugetar individual/global“ se întocmesc în baza H020, altui document electronic structurat echivalent sau a unui formular de legătură care confirmă existenţa unei creanţe. Viza „Bun de plată“ şi viza la rubrica „Compartimentul de specialitate“ se acordă de către cabinetul medicului de expertiză medicală, respectiv de către INEMRCM, în baza H020, altui document electronic structurat echivalent sau a unui formular de legătură care confirmă existenţa unei creanţe.
(18) Eventualele diferenţe de curs valutar vor fi suportate din bugetul asigurărilor sociale de stat.
(19) Costurile aferente expertizării medicale a persoanelor aflate pe teritoriul României, efectuate la solicitarea instituţiilor competente ale altor state membre, în interesul exclusiv al acestora, se determină pe baza tarifelor stabilite prin ordin al preşedintelui CNPP, în cazul expertizelor efectuate în cadrul INEMRCM, respectiv potrivit legislaţiei naţionale, în celelalte cazuri.
(20) Medicul expert al asigurărilor sociale, respectiv INEMRCM solicită instituţiilor competente din celelalte state membre rambursarea costurilor aferente expertizelor medicale efectuate în interesul exclusiv al acestora.
(21) În vederea recuperării costurilor aferente expertizelor medicale, medicul expert al asigurărilor sociale, respectiv INEMRCM vor transmite instituţiei competente, împreună cu „Raportul medical“/documente medicale, un H020, alt document electronic structurat echivalent sau un formular de legătură care confirmă existenţa unei creanţe, însoţit de originalul sau copiile, certificate de instituţie pentru conformitate cu originalul, ale facturilor sau ale altor documente financiare din care să rezulte costul aferent expertizelor medicale efectuate, exprimate în lei.
(22) Instituţiile competente din celelalte state membre virează sumele reprezentând costurile aferente expertizării medicale a persoanelor aflate pe teritoriul României în contul în lei sau, după caz, în valută deschis la o bancă de către INEMRCM.
(23) Echivalentul în lei al sumelor încasate de la instituţia competentă este transferat, de către INEMRCM, în contul de venituri bugetare la capitolul 36.03 „Diverse venituri“ subcapitolul 36.03.50 „Alte venituri“, respectiv în contul de cheltuieli bugetare corespunzătoare celor din care au fost efectuate plăţile din anul curent şi din anii precedenţi.
(24) Eventualele diferenţe de curs valutar vor fi suportate din bugetul asigurărilor sociale de stat.
ART. 8
Procedura de expertizare medicală în aplicarea prevederilor Regulamentului (CE) 883/2004 şi ale Regulamentului (CE) 987/2009 şi a acordurilor bilaterale de securitate socială la care România este parte, ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii
(1) În cazul persoanelor care au locul de şedere permanentă sau care se află în România, procedura de evaluare a capacităţii de muncă în vederea stabilirii gradului de invaliditate este cea stabilită de legislaţia română în vigoare. La solicitarea instituţiei competente din România, medicul expert al asigurărilor sociale completează documentele medicale ce vor fi transmise instituţiilor în cauză ale celorlalte state membre implicate.
(2) În cazul persoanelor care au locul de şedere permanentă sau care se află pe teritoriul altui stat membru, documentele medicale, certificatele şi rapoartele medicale comunicate de instituţia de contact sau de o altă instituţie din alt stat membru se transmit casei teritoriale de pensii competente, la transmiterea cererii de stabilire a drepturilor de pensie de invaliditate sau în completarea acesteia.
(3) După înregistrarea la nivelul compartimentului de specialitate din cadrul casei de pensii competente, documentele medicale, certificatele şi rapoartele medicale transmise de instituţia de contact sau de o altă instituţie din alt stat membru sunt redirecţionate cabinetului de expertiză medicală a capacităţii de muncă, în vederea traducerii acestora, a evaluării capacităţii de muncă a persoanei în cauză, respectiv a stabilirii gradului de invaliditate, pe baza respectivei documentaţii medicale.
(4) În cazuri temeinic justificate, medicii experţi ai asigurărilor sociale pot trimite documentaţia medicală completă, tradusă, la INEMRCM, pentru aviz metodologic.
(5) Pentru cazurile cu potenţial recuperator, medicul expert al asigurărilor sociale poate solicita, la revizuirea medicală periodică, prezentarea de documente referitoare la tratamentele recuperatorii aplicate în intervalul scurs de la (ultima) expertiză medicală.
(6) În cazul solicitanţilor de drepturi de pensie care au locul de şedere permanentă ori de şedere temporară pe teritoriul altui stat membru, transmiterea deciziilor iniţiale de încadrare în grad de invaliditate se efectuează de către casele teritoriale de pensii.
(7) În cazul solicitanţilor sau beneficiarilor având locul de şedere permanentă ori de şedere temporară în străinătate, cabinetele de expertiză medicală vor efectua operaţiunile de traducere a documentelor medicale şi vor emite şi transmite deciziile medicale asupra capacităţii de muncă, într-un termen de 3 luni de la primirea acestora de la casele teritoriale de pensii, în vederea asigurării soluţionării cererilor de pensie internaţională de invaliditate în termenul prevăzut la art. 93 alin. (2) din Legea nr. 360/2023.
(8) În cazul în care documentele medicale vor fi transmise ulterior cererii de stabilire a drepturilor de pensie de invaliditate, dar într-un termen de 6 luni de la înregistrarea cererii la casa teritorială de pensii competentă, cabinetele de expertiză medicală vor efectua operaţiunile de traducere a documentelor medicale şi vor emite şi transmite deciziile medicale asupra capacităţii de muncă cu celeritate, în vederea asigurării soluţionării cererilor de pensie internaţională de invaliditate în termenul prevăzut la art. 93 alin. (2) din Legea nr. 360/2023.
(9) În cazul solicitanţilor sau beneficiarilor având locul de şedere permanentă ori de şedere temporară în străinătate, casele teritoriale de pensii vor înainta documentele medicale primite de la instituţiile de la locul de şedere permanentă ori de şedere temporară din străinătate, respectiv de la solicitanţii sau beneficiarii de prestaţii, către cabinetele de expertiză medicală, în termen de 10 zile de la înregistrare.
ART. 9
Contestarea deciziei medicale asupra capacităţii de muncă
Contestarea deciziei medicale asupra capacităţii de muncă se face în condiţiile prevăzute de Legea nr. 360/2023.
ART. 10
Informarea cabinetelor de expertiză medicală a capacităţii de muncă cu privire la cererile respinse
Compartimentele de specialitate din cadrul caselor teritoriale de pensii vor comunica lunar, prin adresă scrisă şi/sau borderou, cabinetelor de expertiză medicală a capacităţii de muncă situaţia persoanelor încadrate în grade de invaliditate şi ale căror cereri au fost respinse din punct de vedere administrativ.
ART. 11
Procedura de revizuire medicală, suspendare şi reluare a plăţii pensiei de invaliditate
(1) În vederea revizuirii medicale, medicul expert al asigurărilor sociale din România solicită fie beneficiarului de drepturi de pensie, fie instituţiei de la locul de şedere permanentă ori de şedere temporară din străinătate, cu cel puţin 3 luni anterioare împlinirii termenului de revizuire, transmiterea unor documente medicale recente (spre exemplu, „Raport medical“) din care să rezulte evoluţia bolilor şi starea prezentă.
(2) În situaţia în care documentele medicale menţionate la alin. (1) se transmit casei teritoriale de pensii competente, aceasta le va redirecţiona către cabinetul de expertiză medicală, în termen de 10 zile de la înregistrare.
(3) În situaţia în care fie beneficiarul de drepturi de pensie, fie instituţia de la locul de şedere permanentă ori de şedere temporară al acestuia nu transmite documente medicale complete sau transmite documente eronate ori incorect întocmite, medicul expert al asigurărilor sociale din România va solicita beneficiarului de drepturi de pensie din străinătate sau instituţiei de la locul de şedere permanentă sau de şedere temporară al acestuia documente medicale în completare.
(4) În cazul în care documentele medicale prevăzute la alin. (1) nu se transmit, din motive imputabile pensionarului, înaintea împlinirii termenului de revizuire, plata pensiei se
suspendă începând cu luna următoare celei în care era prevăzută revizuirea. În acest sens, cabinetele de expertiză medicală vor transmite caselor teritoriale de pensii, în termenele prevăzute de legislaţia naţională, un borderou privind toate dosarele de pensie care se vor suspenda începând cu luna următoare.
(5) Reluarea plăţii pensiei în cazurile prevăzute la alin. (3) se face în baza deciziei medicale asupra capacităţii de muncă emise de medicul expert al asigurărilor sociale, astfel:
a) începând cu luna următoare celei în care au fost transmise documentele medicale recente din care să rezulte evoluţia bolilor şi starea de sănătate prezentă;
b) de la data suspendării, dacă documentele medicale recente din care să rezulte evoluţia bolilor şi starea de sănătate prezentă au fost transmise casei teritoriale de pensii în termen de un an de la data suspendării, iar depăşirea termenului de revizuire nu îi poate fi imputată pensionarului sau instituţiei competente de la locul de şedere permanentă ori de şedere temporară;
c) începând cu luna următoare celei în care au fost transmise documentele medicale recente din care să rezulte evoluţia bolilor şi starea de sănătate prezentă, dacă termenul prevăzut la lit. b) este depăşit.
(6) În cazul transmiterii ulterioare a documentelor medicale, cu depăşirea termenului de revizuire, cabinetele de expertiză medicală vor transmite caselor teritoriale de pensii informaţii privind necesitatea reluării plăţii pensiei şi data de la care se poate efectua, informaţii care se regăsesc la rubrica Observaţii din decizia medicală asupra capacităţii de muncă.
(7) După emiterea deciziei de revizuire medicală, aceasta va fi comunicată, de medicul expert al asigurărilor sociale, respectiv de INEMRCM, atât beneficiarului nerezident, cât şi casei teritoriale de pensii competente.
(8) Deciziile medicale emise în acest sens pot fi contestate în condiţiile prevăzute de Legea nr. 360/2023.
ART. 12
Stabilirea tarifului de emitere a „Raportului medical detaliat“ sau a unui formular de legătură echivalent
Tariful de emitere a „Raportului medical detaliat“ sau a unui formular de legătură echivalent acestuia, emis în interesul exclusiv al unei instituţii din străinătate, se stabileşte prin ordin al preşedintelui CNPP, la propunerea INEMRCM.
ART. 13
Utilizarea aplicaţiei informatice JINA
(1) Comunicarea medicilor experţi ai asigurărilor sociale din cadrul INEMRCM cu instituţiile corespondente din alte state membre, prin aplicaţia JINA, se va realiza prin intermediul caselor teritoriale de pensii în evidenţa sau arhiva cărora se află dosarele de pensie ale persoanelor supuse expertizării sau, în cazul în care persoanele în cauză nu se află în evidenţa, respectiv arhiva niciunei case teritoriale de pensii, prin intermediul INEMRCM.
(2) Pentru a accesa „Raportul medical“/documentele medicale, în cadrul diferitelor scenarii standardizate de lucru în cadrul aplicaţiei JINA (P_BUC_03 Cerere pentru pensia de invaliditate, H_BUC_08 Informaţii medicale, H_BUC_09 Notificarea informaţiilor medicale, H_BUC_04 - Rambursarea costurilor administrative/medicale), utilizatorii, salariaţi ai caselor teritoriale de pensii, cu atribuţii în domeniul pensiilor internaţionale, precum şi INEMRCM vor accesa aplicaţia JINA, utilizând un cont de utilizator pentru care s-au cerut anterior roluri de utilizator medical.
(3) Acest rol este atribuit de către CNPP, prin Compartimentul EESSI din cadrul Direcţiei relaţii internaţionale, în baza unei solicitări oficiale primite în acest sens de la casa teritorială de pensii competentă sau de la INEMRCM.
ART. 14
Asigurarea traducerii „Raportului medical“/documentelor medicale necesare încadrării în grad de invaliditate
(1) Documentele medicale eliberate în alte state se pot utiliza numai însoţite de traducerea lor în limba română, efectuată de un traducător autorizat.
(2) Traducerea documentelor menţionate la alin. (1) se efectuează, cu celeritate, prin grija medicilor experţi ai asigurărilor sociale din cadrul INEMRCM.
(3) Traducerea documentelor menţionate la alin. (1) se efectuează pe cheltuiala INEMRCM.
ART. 15
Obligaţii financiare ale instituţiilor din România
INEMRCM are obligaţia de a:
a) rambursa cheltuielile privind costurile aferente expertizelor şi investigaţiilor medicale efectuate asupra solicitanţilor de drepturi de pensie ori a beneficiarilor sistemului public de pensii din România de către instituţiile statelor membre de la locul de şedere permanentă sau de şedere temporară al solicitanţilor, respectiv beneficiarilor, în baza documentelor electronice structurate (SED) şi a formularelor de legătură, respectiv a altor documente echivalente transmise de instituţiile care le-au efectuat, în interesul exclusiv al instituţiilor din România, către respectivele instituţii;
b) recupera cheltuielile privind costurile aferente expertizelor şi investigaţiilor medicale efectuate la solicitarea instituţiilor competente ale altor state membre asupra persoanelor aflate pe teritoriul României, de la respectivele instituţii competente.
ART. 16
Înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor legate de rambursarea/recuperarea cheltuielilor privind costurile aferente expertizelor şi investigaţiilor medicale
(1) INEMRCM deschide un cont în lei la o bancă în care va vira sumele în lei reprezentând cheltuielile prevăzute la art. 7.
(2) INEMRCM deschide un cont în valută la o bancă în care se vor evidenţia sumele rezultate după efectuarea schimburilor valutare din care INEMRCM va efectua plăţile în valută către instituţiile altor state membre de la locul de şedere permanentă sau de şedere temporară al beneficiarilor şi în care se vor încasa restituirile de sume în valută de la instituţiile competente din alte state membre.
(3) Operaţiunile privind plăţile sau recuperările (încasări) se înregistrează în contabilitate la cursul zilei în care se efectuează operaţiunea, publicat de Banca Centrală Europeană.
(4) Operaţiunile de vânzare-cumpărare de valută se înregistrează în contabilitate la cursul oficial al băncii, potrivit prevederilor convenţiei încheiate de CNPP şi bancă, la data efectuării plăţii.
ART. 17
Acoperirea diferenţelor de curs valutar
Acoperirea diferenţelor de curs valutar ce rezultă din operaţiunile de decontare a cheltuielilor prevăzute la art. 7, în baza documentelor electronice structurate (SED) şi a formularelor de legătură sau a altor documente echivalente transmise între instituţiile celorlalte state, se realizează din bugetul asigurărilor sociale de stat.
ART. 18
Domeniul de aplicare
Dispoziţiile prezentelor instrucţiuni se aplică, mutatis mutandis, şi în relaţia cu Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, precum şi cu statele cu care România aplică acorduri bilaterale de securitate socială bazate pe principiile moderne de coordonare a sistemelor de securitate socială.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: