Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNE nr. 8 din 1 septembrie 2025  privind aplicarea unitară a prevederilor referitoare la utilizarea timpului  alocat disciplinei/domeniului de studiu, aflat la dispoziţia cadrului didactic,  în învăţământul preuniversitar gimnazial şi liceal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNE nr. 8 din 1 septembrie 2025 privind aplicarea unitară a prevederilor referitoare la utilizarea timpului alocat disciplinei/domeniului de studiu, aflat la dispoziţia cadrului didactic, în învăţământul preuniversitar gimnazial şi liceal

EMITENT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 855 din 17 septembrie 2025
    Având în vedere:
    - art. 89 alin. (3) şi (4) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Nota de fundamentare a planurilor-cadru pentru învăţământul liceal, forma cu frecvenţă zi, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.350/2025 privind aprobarea planurilor-cadru pentru învăţământul liceal cu frecvenţă zi;
    – Referatul de aprobare nr. 1.986 din 1.09.2025;
    – art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu modificările şi completările ulterioare,

    ministrul educaţiei şi cercetării emite prezenta instrucţiune.
    ART. 1
    (1) Prezenta instrucţiune stabileşte modul de utilizare a timpului alocat disciplinei/domeniului de studiu, aflat la dispoziţia cadrului didactic, în învăţământul preuniversitar gimnazial şi liceal, în vederea creşterii calităţii învăţării.
    (2) Prevederile prezentei instrucţiuni se aplică tuturor unităţilor de învăţământ gimnazial şi liceal, tuturor cadrelor didactice, precum şi structurilor de îndrumare şi control reprezentate de inspectoratele şcolare.

    ART. 2
    (1) Utilizarea orelor aflate la dispoziţia cadrului didactic, reprezentând 25% din bugetul total de ore al oricărei/oricărui discipline/domeniu de studiu/modul de pregătire, urmăreşte remedierea, consolidarea - fixarea, aprofundarea -, extinderea şi performanţa, precum şi transferul competenţelor în viaţa de zi cu zi, în funcţie de nevoile şi interesele reale ale elevilor, precum şi de specificul clasei/grupului.
    (2) Planificarea acestor ore respectă predictibilitatea, coerenţa şi evitarea supraîncărcării curriculare, asigurând raportarea la bugetul anual de ore al fiecărei/fiecărui discipline/domeniu de studiu/modul de pregătire.
    (3) Utilizarea acestor ore reprezintă o completare şi o adaptare la contextul clasei a parcurgerii programei şcolare.

    ART. 3
    (1) În planificarea calendaristică, cadrul didactic marchează explicit orele planificate cu utilizarea cotei de 25% la nivel de unităţi de învăţare/secvenţe, împreună cu finalităţile avute în vedere în relaţie cu competenţele formate/dezvoltate.
    (2) Alegerea şi ponderea acestor utilizări se fac pe baza unei diagnoze iniţiale şi, după caz, periodice a achiziţiilor elevilor şi la competenţele vizate de programa şcolară.
    (3) În planificare se pot prevedea momente de diferenţiere - grupuri diferenţiate/subgrupuri -, indicând resursele şi sarcinile diferenţiate.
    (4) Planificarea calendaristică reprezintă un document deschis care permite actualizări periodice; componenta de planificare, aferentă utilizării cotei de 25% din orele la dispoziţia cadrului didactic, se recomandă a fi revizuită periodic, la fiecare debut de interval de săptămâni de cursuri/la finalul fiecărei unităţi de învăţare sau ori de câte ori diagnosticul/progresul elevilor o impune, astfel încât să răspundă cât mai fidel destinaţiei acestor ore, specificului clasei şi să fie în acord cu ritmul parcurgerii propriu-zise a programei şcolare.
    (5) Distribuirea timpului alocat poate fi decisă de către cadrul didactic şi fără partajarea sa în ore care se adresează programei şcolare (75%), respectiv ore la dispoziţia sa (25%); în acest caz, cadrul didactic poate rezerva, pentru fiecare oră sau pentru o parte a orelor, timp didactic la dispoziţia sa, care - însumat - se încadrează în procentele prevăzute de lege (de exemplu, din fiecare oră de curs alocată disciplinei, 75% se adresează activităţilor care asigură parcurgerea programei şcolare, timpul final al orei de curs fiind rezervat activităţilor la decizia cadrului didactic, ţinând cont de nivelul de atingere a obiectivelor educaţionale propuse la nivelul fiecărei ore de curs); în situaţia unei astfel de distribuiri a timpului didactic, în planificare se menţionează explicit această abordare.

    ART. 4
    (1) Asigurarea finalităţilor activităţilor didactice corespunzătoare orelor la dispoziţia profesorului se realizează prin:
    a) remediere - corectarea lacunelor de bază; microsecvenţe explicite, exerciţii gradate, feedback imediat; instrumente formative scurte;
    b) consolidare - exersare variată, transfer între sarcini similare/diferite; interconectarea conţinuturilor; recapitulări strategice;
    c) aprofundare - probleme nonrutiniere, analiză, argumentare, studii de caz; conexiuni interdisciplinare controlate; extindere - proiecte aplicative, cercetare dirijată, utilizarea resurselor digitale/experimente; competenţe-cheie transversale (colaborare, comunicare, digital, cetăţenie); performanţă - pregătire diferenţiată pentru elevi cu potenţial ridicat (cercuri/miniproiecte/ateliere), fără a diminua sprijinul echitabil pentru restul clasei;
    d) aplicarea competenţelor formate/dezvoltate pentru rezolvarea situaţiilor-problemă întâlnite în viaţa de zi cu zi.

    (2) În condiţiile în care niciuna dintre finalităţile enumerate anterior nu este dominantă, orele la dispoziţia profesorului, parţial sau total, pot fi orientate şi pentru: activităţi de consiliere la nivelul disciplinei, dezvoltarea competenţei de a învăţa să înveţi, precum şi a altor competenţe transversale, creşterea coeziunii de grup, dezvoltarea unor proiecte transversale la nivelul unităţii de învăţământ, încurajând cooperarea dintre elevii diferitelor clase sau din ani diferiţi de studiu.

    ART. 5
    (1) Activităţile se pot desfăşura cu întreaga clasă, pe grupuri diferenţiate sau individual, inclusiv în format de atelier ori proiect, menţinând accesul tuturor la oportunităţi de învăţare.
    (2) Cadrul didactic poate alterna în aceeaşi oră intervenţia pe subgrupuri, de exemplu, remediere ţintită, cu sarcini autonome pentru ceilalţi elevi (portofoliu, proiect, platformă digitală).
    (3) Pentru extindere şi performanţă se recomandă resurse complementare, care pot să nu fie obligatorii pentru toţi elevii, dar care sunt în relaţie directă cu programa şcolară.
    (4) În completarea prevederilor alin. (1), în situaţia armonizării orarelor elevilor de la aceeaşi disciplină, pentru acelaşi an de studiu, pentru eficientizarea atingerii tipului de finalitate a orelor la dispoziţia cadrelor didactice, pentru aceste ore, total sau parţial, se pot reorganiza efectivele claselor pe grupe de nivel, în acord cu finalităţile urmărite, cu acordul unităţii de învăţământ, care monitorizează eficienţa acestei abordări în vederea luării celor mai bune decizii educaţionale pentru fiecare elev.
    (5) Se recomandă ca la nivelul unităţii de învăţământ să se identifice strategiile potrivite de organizare a timpului didactic aferent orelor la dispoziţia cadrelor didactice, pentru a sprijini fiecare elev să îşi atingă potenţialul optim în învăţare.

    ART. 6
    (1) Evaluarea în cadrul acestor ore este preponderent formativă (de exemplu, probe scurte, rubrici, autoevaluare, evaluare colegială), cu rol de reglare a demersului didactic.
    (2) Evidenţa activităţilor se face în planificarea calendaristică sintetic şi având în vedere evitarea birocratizării suplimentare.
    (3) Orice evaluare sumativă derivată din aceste activităţi respectă standardele naţionale de evaluare, după aprobarea acestora prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, şi menţine echitatea între elevi.

    ART. 7
    (1) Directorul avizează planificările calendaristice care includ alocarea orelor la dispoziţia cadrului didactic în procentul prevăzut de lege şi susţine diferenţierea (orar, resurse, spaţii).
    (2) Comisia pentru curriculum/Comisiile metodice/Catedrele oferă consiliere internă şi schimb de bune practici; se recomandă o bancă de activităţi, dezvoltată la nivelul unităţii de învăţământ, pe categorii de finalităţi.

    ART. 8
    (1) Inspectoratele şcolare consiliază unităţile de învăţământ şi cadrele didactice prin webinare/seminare tematice, ghiduri, activităţi metodice, mentorat de specialitate.
    (2) Monitorizarea, prin inspectoratele şcolare, se realizează pe eşantion, prin analiza planificărilor şi a câte 2-3 produse de învăţare/disciplină/clasă, cu feedback formativ, fără sarcini birocratice suplimentare.
    (3) Inspectoratele şcolare colectează date şi informaţii în cadrul procesului de monitorizare şi, după caz, la solicitarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, raportează sinteze (bune practici, dificultăţi, recomandări).

    ART. 9
    Prevederile prezentei instrucţiuni se aplică începând cu anul şcolar 2025-2026, la nivelul învăţământului preuniversitar gimnazial şi liceal, în corelare cu planurile-cadru şi programele şcolare în vigoare.

    ART. 10
    Direcţia generală educaţie şi performanţă în învăţământul preuniversitar, inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, precum şi unităţile de învăţământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. 11
    Prezenta instrucţiune se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul educaţiei şi cercetării,
                    Daniel-Ovidiu David

    Bucureşti, 1 septembrie 2025.
    Nr. 8.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016