Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNE nr. 1 din 4 ianuarie 2017  emisă în aplicarea prevederilor art. 179 lit. g) şi art. 187 alin. (8) lit. a) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, respectiv a art. 192 lit. g) şi a art. 209 alin. (8) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNE nr. 1 din 4 ianuarie 2017 emisă în aplicarea prevederilor art. 179 lit. g) şi art. 187 alin. (8) lit. a) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, respectiv a art. 192 lit. g) şi a art. 209 alin. (8) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale

EMITENT: Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 32 din 11 ianuarie 2017
     Având în vedere:
    - prevederile art. 179 lit. g) şi art. 187 alin. (8) lit. a) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu completările ulterioare;
    – prevederile art. 192 lit. g) şi ale art. 209 alin. (8) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale;
    – prevederile art. 32 alin. (3)-(6) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    – prevederile art. 38 alin. (3)-(6) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    – necesitatea emiterii de îndrumări privind modalitatea în care pot fi stabilite şi utilizate cerinţe referitoare la studiile, pregătirea profesională şi/sau calificarea personalului, fie în procesul de calificare şi selecţie a operatorilor economici ce participă la procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publică/sectoriale, fie ca parte a condiţiilor de implementare a contractului/acordului-cadru ce urmează a fi atribuit/încheiat, în acest din urmă caz existând posibilitatea formulării unor factori de evaluare asociaţi modului de organizare, calificarea şi/sau experienţa experţilor ce vor realiza efectiv activităţile ce fac obiectul respectivului contract;
    – interpretările date de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) privind aplicarea factorilor de evaluare, alţii decât preţul, în cazul contractelor care presupun prestaţii intelectuale, în cazurile: T-50/05 Evropaiki Dynamiki - Proigmena Systimata Tilepikoinonion Pliroforikis kai Tilematikis AE, cu sediul în Atena (Grecia), împotriva Comisiei Europene (Hotărârea Tribunalului din 19 martie 2010) şi, respectiv, T-70/05 Evropaiki Dynamiki - Proigmena Systimata Tilepikoinonion Pliroforikis kai Tilematikis AE, cu sediul în Atena (Grecia), împotriva Agenţiei Europene pentru Siguranţa Maritimă (EMSA) (Hotărârea Tribunalului din 2 martie 2010),

     în temeiul art. 4 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/2015 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, aprobată prin Legea nr. 244/2015, cu completările ulterioare,
     preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice emite următoarea instrucţiune:
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
     Prezenta instrucţiune are ca scop stabilirea modului de formulare, în cadrul unei documentaţii de atribuire, a criteriilor de calificare şi selecţie legate de personalul de conducere al ofertantului/candidatului şi/sau a cerinţelor referitoare la personalul propus în cadrul ofertei pentru realizarea obiectului contractului.

    ART. 2
    (1) Sintagma "personal permanent, în special de conducere, al operatorului economic" ofertant/candidat se referă la personalul acestuia cu rol de coordonare a activităţii economice specifice aflate în relaţie directă cu obiectul contractului ce urmează a fi atribuit, persoanele în cauză ocupând posturi/poziţii în structura organizatorică a acestuia ce îi conferă responsabilitatea asupra procesului de implementare a respectivului contract şi, implicit, rolul de interfaţă între contractor (organizaţia ce prestează/execută serviciile/lucrările ce fac obiectul viitorului contract) şi beneficiar (autoritatea/entitatea contractantă), astfel:
    a) personal de conducere, ce este asimilat posturilor/poziţiilor din cadrul structurii organizatorice a unui operator economic prin care se asigură funcţia de conducere/management a respectivei entităţi şi care, în funcţie de forma de organizare a acesteia, poate lua una sau ambele forme de mai jos:
     ● personalul de administrare şi de conducere stabilit potrivit actelor constitutive, în conformitate cu prevederile Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (sau orice alt act normativ similar din ţara de origine a operatorului economic), care este împuternicit să stabilească strategia, obiectivele şi orientarea generală a operatorului economic în cauză, precum şi care supraveghează şi monitorizează procesul decizional la nivel de conducere. Această categorie include persoanele care conduc, în mod efectiv, activitatea unităţii economice în cauză;
     ● persoanele fizice care exercită funcţii de conducere în cadrul operatorului economic în cauză şi care sunt împuternicite şi răspund de îndeplinirea activităţii de conducere curentă a acesteia, potrivit actelor constitutive, în această categorie fiind incluşi directorii, în cadrul sistemului unitar de administrare, respectiv directoratul, în cadrul sistemului dualist de administrare.
     Exemplu personal de această natură:
    - director tehnic/de producţie - responsabil de elaborarea şi implementarea fluxurilor operaţionale de la nivelul organizaţiei ce are calitatea de candidat/ofertant, funcţie ce asigură desfăşurarea în condiţii de eficienţă şi performanţă a activităţii curente, corespunzător domeniului de activitate (construcţii; consultanţă în management; proiectare urbanistică şi peisagistică; tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor etc.). Exercitarea acestei funcţii presupune coordonarea implementării contractelor semnate de organizaţie şi menţinerea relaţiei cu clienţii (beneficiarii), urmărind asigurarea permanentă a corelaţiei între resursele financiare, materiale, umane, necesare pentru implementarea respectivelor contracte, şi calitatea rezultatelor obţinute, în condiţiile respectării termenelor asumate;


    b) personalul numit în posturile/poziţiile din cadrul unei structuri organizatorice a operatorului economic în cauză, altele decât funcţii de conducere/management, necesare pentru a putea fi realizate de respectiva entitate activităţi economice şi/sau de producţie, corespunzător obligaţiilor asumate în faţa clienţilor şi cu respectarea cadrului normativ ce guvernează domeniul de activitate în care activează*).
──────────
    *) De regulă, un operator economic îşi îndeplineşte funcţiile sale (altele decât cea de conducere/management) fie cu resurse interne (reflectate ca atare în posturi/poziţii în structura organizatorică), fie prin externalizare (utilizarea de către operatorul economic a unei terţe părţi în vederea desfăşurării de către acesta în mod continuu, pe bază contractuală, a unor activităţi ce trebuie efectuate în mod obişnuit) sau prin externalizare în lanţ (externalizare în cadrul căreia terţa parte amintită mai sus subcontractează, la rândul său, către alte entităţi, realizarea unor elemente componente aferente activităţilor pe care le-a preluat pe bază contractuală pentru ducere la îndeplinire). Modul de exercitare a funcţiilor unui operator economic diferă de la o entitate la alta, în funcţie de activităţile economice realizate şi de ramura şi sectorul economiei naţionale în care activează, fiind la alegerea conducerii unităţii economice respective.
     Astfel, spre exemplu, un operator economic poate realiza o externalizare sau poate accepta o externalizare în lanţ a măsurilor necesare pentru asigurarea securităţii şi protecţiei sănătăţii lucrătorilor, dar nu este exonerată de responsabilităţile sale în acest domeniu, aşa cum reiese din prevederile Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare.
──────────
     Exemplu personal de această natură:
    - manager de contract (în situaţia în care acesta are, în raport cu procesul de implementare a unui contract, atribuţii similare directorului tehnic/de producţie menţionat mai sus); coordonatorul şefilor de şantier (în situaţia în care complexitatea lucrărilor şi a obiectului contractului impune prezenţa mai multor şefi de şantier ce răspund de fronturi de lucru ce avansează în acelaşi timp); responsabil managementul calităţii (RMQ), responsabil în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă etc.



    (2) Studiile, calificarea şi/sau experienţa profesională a personalului prevăzut la alin. (1) reprezintă caracteristici ale operatorului economic având calitatea de ofertant/candidat, acestea putând fi utilizate drept criterii de calificare/selecţie în sensul art. 179 lit. g) din Legea nr. 98/2016, cu completările ulterioare.
    (3) În cazul contractelor de servicii ce presupun prestaţii intelectuale, personalul unei operator economic va fi asimilat celui precizat la alin. (1)-(2) atunci când se referă la acele persoane ce ocupă poziţii/posturi în structura organizatorică a acestuia ce le conferă o influenţă importantă asupra orientării operaţionale de zi cu zi a activităţii desfăşurate de entitatea în cauză. Nu este obligatoriu ca aceste persoane să fie şi membri ai conducerii acelui operator economic. În această categorie pot fi incluse persoanele ce conduc/administrează activităţi importante în cadrul unui operator economic ce activează în acest sector, respectiv care:
     ● ţin direct de funcţia de producţie a entităţii respective (de exemplu, activitatea de inginerie şi/sau consultanţă tehnică pentru operatorii economici ce realizează documentaţii tehnico-economice aferente obiectivelor de investiţii publice);
     ● sunt relevante în raport cu obiectul contractului ce urmează a fi atribuit (de exemplu: activitatea economică de inginerie şi/sau consultanţă tehnică pentru un contract având ca obiect servicii de proiectare a lucrărilor aferente obiectivelor de investiţii; activitatea de realizare a serviciilor educaţionale pentru un contract având ca obiect instruire/formare profesională; activitatea de consultanţă pentru un contract de management al schimbării intrainstituţionale etc.);
     ● oferă, ca date de ieşire, un rezultat ce este expresia progresului înregistrat în implementarea contractului în discuţie.
     Exemple în acest sens includ, fără a se limita la:
    a) directorul şi personalul cu rol de coordonare din cadrul diviziei/departamentului/compartimentului/serviciului/biroului de proiectare a lucrărilor de automatizare în cadrul unei operator economic ce realizează servicii de proiectare aferente instalaţiilor industriale;
    b) directorul şi personalul cu rol de coordonare pentru activităţile de elaborare soluţii informatice în cadrul unui operator economic ce desfăşoară activităţi de concepţie şi implementare a sistemelor informatice;
    c) directorul şi personalul cu rol de coordonare din cadrul diviziei/departamentului/serviciului/biroului responsabil de asigurarea ducerii la îndeplinire a serviciilor de consultanţă în situaţia unui operator economic ce are ca activitate curentă elaborarea de strategii, studii etc.



    ART. 3
    (1) Sintagma "personalul ce va realiza efectiv activităţile care fac obiectul contractului ce urmează a fi atribuit" se referă la experţii/personalul-cheie ce răspund(e) de realizarea efectivă a proceselor de execuţie aferente implementării respectivului contract, calificarea, experienţa profesională şi/sau modul de organizare influenţând, în mod direct, calitatea rezultatului ce trebuie atins prin contractul în cauză, această categorie de personal nefiind considerată criteriu de calificare şi selecţie în raport cu operatorul economic ce este candidat/ofertant în procedura de atribuire.
    (2) Prin noţiunea de "personal-cheie" menţionată la alin. (1), se înţelege orice expert/specialist a cărui activitate desfăşurată în cadrul contractului este reflectată direct fie:
    (i) într-o proporţie majoritară a rezultatului respectivei activităţi şi/sau a întregului contract, atunci când există o relaţie direct proporţională între volumul muncii prestate şi nivelul calitativ al rezultatului în cauză, iar contribuţia sa are, totodată, o pondere ridicată în rezultatul final al contractului;
    (ii) într-o proporţie minoră ca efort depus din punctul de vedere al volumului de muncă, dar cu un impact major asupra esenţei rezultatului respectivei activităţi şi/sau a întregului contract (de exemplu, în situaţia în care rezultatul muncii sale este stabilirea soluţiei tehnice ce face obiectul contractului, celelalte activităţi ale acestuia având doar rolul de a clarifica/detalia aspectele ce descriu respectiva soluţie şi/sau modul de implementare a sa).

    (3) În cadrul acestei categorii se includ şi tipurile de experţi pentru care este impusă, prin legislaţia de specialitate din domeniul obiectului contractului ce urmează a fi atribuit, prezentarea unei certificări specifice, fără de care aceştia nu au dreptul de a exercita activitatea în cauză, în acest fel fiind legaţi indisolubil de implementarea propriu-zisă a respectivului contract.
    (4) Pentru tipurile de experţi menţionaţi la alin. (3), pentru care existenţa certificării specifice, emisă de un organism abilitat conform prevederilor legale incidente domeniului în cauză, reprezintă condiţia necesară şi suficientă pentru a putea duce la îndeplinire activităţile ce fac obiectul respectivelor certificări, autoritatea/entitatea contractantă nu va stabili criterii de calificare şi selecţie, ci va solicita ca în propunerea tehnică să fie descris momentul în care vor interveni aceşti experţi în implementarea viitorului contract, precum şi modul în care operatorul economic ofertant şi-a asigurat accesul la serviciile acestora (fie prin resurse proprii, caz în care vor fi prezentate persoanele în cauză, fie prin externalizare, situaţie în care se vor descrie aranjamentele contractuale realizate în vederea obţinerii serviciilor respective).
     Exemple: responsabil tehnic cu execuţia (RTE) în conformitate cu prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată; expert/expert tehnic în domeniul protejării monumentelor istorice în conformitate cu Ordinul ministrului culturii şi patrimoniului naţional nr. 2.495/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind atestarea specialiştilor, experţilor şi verificatorilor tehnici în domeniul protejării monumentelor istorice; contabil autorizat/expert contabil în conformitate cu legislaţia incidentă în domeniul contabilităţii şi fiscalităţii; verificator de proiecte, diriginte de şantier în conformitate cu legislaţia incidentă în domeniul construcţiilor; personal ce necesită atestări profesionale de la autorităţi competente - cum ar fi, dar fără a se limita la, AFER/ISCIR/ANRE/ANEVAR/ANCPI/CECAR/CAFR/MCPN etc.

    (5) În sensul alin. (3), în situaţia în care existenţa certificării specifice nu este suficientă pentru a demonstra că respectivul expert are capacitatea de a îndeplini activităţile aferente din viitorul contract, datorită complexităţii ridicate şi/sau particularităţii acestora, autoritatea/entitatea contractantă are dreptul de a impune în caietul de sarcini şi cerinţe referitoare la experienţa profesională a expertului/specialistului în cauză, ce trebuie îndeplinite la momentul evaluării ofertei tehnice.
     Exemplu: auditor financiar, nivelul de complexitate a activităţii desfăşurate fiind în strictă corelaţie cu aspecte cum ar fi tipul şi anvergura organizaţiei pentru care realizează auditul (IMM vs. companie multinaţională, parte dintr-un grup de companii/ întreprinderi legate), tipul misiunii - auditul activităţii anuale a organizaţiei vs. audit aferent operaţiunilor de implementare a unui proiect de investiţii complex.

    (6) În cazul contractelor ce includ o componentă semnificativă de servicii având ca obiect prestaţii intelectuale care presupun activităţi cu nivel de complexitate ridicat, situaţie în care calitatea personalului prevăzut la alin. (1) are un impact semnificativ asupra calităţii executării respectivelor contracte, calificarea, experienţa profesională şi/sau modul de organizare reprezintă caracteristici ale ofertei, ce descriu, în fapt, nivelul tehnic sau funcţional al acesteia, fiind considerate un avantaj calitativ ce poate fi punctat. În acest caz, calificarea, experienţa profesională şi/sau modul de organizare a personalului-cheie se utilizează ca factori de evaluare în cadrul criteriului de atribuire preţ-calitate/cost-calitate.
     Exemplu de experţi-cheie:
    a) expert dezvoltare soluţie informatică; expert analist procese interne; expert baze de date aferenţi implementării unui contract de servicii având ca obiect realizarea unui sistem informatic;
    b) ingineri proiectanţi responsabili cu implementarea contractelor ce au ca obiect prestarea de servicii în domeniul proiectării obiectivelor de investiţii.




    CAP. II
    Îndrumări privind criteriile de calificare şi selecţie referitoare la personalul cu rol de reprezentare a organizaţiei ce are calitatea de candidat/ofertant
    ART. 4
     Atunci când stabileşte criteriile de calificare şi selecţie referitoare la personalul menţionat la art. 2 alin. (1), autoritatea/entitatea contractantă poate formula cerinţe referitoare la:
    a) calificările educaţionale şi profesionale ale personalului de conducere al ofertantului/candidatului;
     NOTĂ:
     A se vedea exemplul directorului tehnic/de producţie aferent art. 2 alin. (1) lit. a).


    b) calificările educaţionale şi profesionale ale personalului cu rol de coordonare relevant pentru îndeplinirea contractului respectiv.
     NOTĂ:
     A se vedea exemplele aferente art. 2 alin. (1) lit. b).





    ART. 5
    (1) În aplicarea principiului proporţionalităţii, prevăzut la art. 2 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 98/2016, cu completările ulterioare, respectiv Legea nr. 99/2016, atunci când stabileşte criteriile de calificare şi selecţie menţionate la art. 4, autoritatea/entitatea contractantă nu are dreptul să formuleze cerinţe care ajung să se dubleze (de exemplu, solicitând concomitent demonstrarea absolvirii unor studii şi deţinerea de calificări educaţionale şi/sau profesionale care reflectă aceeaşi/aceleaşi capacitate/competenţe) sau care nu pot fi justificate în raport cu ceea ce urmează a fi prestat/executat aşa cum este prevăzut la nivelul caietului de sarcini sau al documentaţiei descriptive.
    (2) În conformitate cu principiul recunoaşterii reciproce, autoritatea/entitatea contractantă are obligaţia de a accepta documente echivalente celor solicitate la nivelul documentaţiei de atribuire, emise de organisme stabilite în alte state membre ale Uniunii Europene sau cu care România are încheiate acorduri pentru recunoaşterea şi echivalarea certificărilor/autorizaţiilor în cauză.

    ART. 6
    (1) Autoritatea/Entitatea contractantă poate solicita personalului menţionat la art. 2 alin. (1) informaţii referitoare la studiile absolvite, ca expresie a unei cerinţe cu privire la calificarea educaţională.
    (2) Atunci când analizează oportunitatea stabilirii unor criterii de calificare legate de studiile absolvite, autoritatea/entitatea contractantă are în vedere relevanţa acestora în raport cu activităţile pe care le va desfăşura persoana în cauză în raport cu obiectul contractului ce urmează a fi atribuit, ţinându-se cont de faptul că există situaţii în care sunt mai importante competenţele personalului menţionat la art. 2 alin. (1), şi nu domeniul studiilor absolvite.
    (3) Autoritatea/Entitatea contractantă trebuie să justifice de ce impune ca absolvirea studiilor să se realizeze într-un anumit domeniu, respectiv să argumenteze de ce numai o persoană care a absolvit studii într-un anumit domeniu este în măsură să reflecte potenţialul organizatoric al ofertantului/candidatului de a duce la îndeplinire contractul de achiziţie publică.
     Exemplu: În cazul atribuirii unui contract având ca obiect execuţia unor lucrări pentru realizarea unor clădiri civile, autoritatea contractantă poate solicita ca personalul responsabil cu monitorizarea/coordonarea activităţii de construcţii desfăşurate de operatorul economic candidat/ofertant să aibă studii în domeniul construcţiilor (indiferent de specializare) sau al construcţiilor civile, în situaţia în care particularităţile obiectului contractului justifică această specializare.

    (4) În măsura în care există o justificare în ceea ce priveşte domeniul studiilor solicitate, acesta va fi definit clar, în conformitate cu dispoziţiile legale din domeniul educaţiei şi cercetării, pentru a nu crea ambiguităţi referitoare la modul în care poate fi interpretat criteriul de calificare, respectiv tipul documentelor ce urmează a fi depuse, la solicitarea comisiei de evaluare, pentru demonstrarea îndeplinirii celor asumate în DUAE.
     NOTĂ EXEMPLIFICATIVĂ:
     Nu este suficient să se menţioneze în fişa de date a achiziţiei faptul că studiile trebuie să fie în domeniul tehnic, ci se va preciza expres ce tip de studii se solicită, spre exemplu specializarea construcţii civile, industriale şi agricole (conform legislaţiei în materie şi cerinţelor ce derivă în mod explicit din natura şi caracteristicile obiectului contractului).




    ART. 7
    (1) Referinţa la durata studiilor se face prin solicitarea fie de studii absolvite cu diplomă de bacalaureat, fie de studii absolvite cu diplomă de licenţă, diplomă de absolvire sau echivalent, fapt ce presupune ca, în unele situaţii, să fie necesar ca persoana în cauză să fi urmat şi cursuri de master (cum ar fi ciclul Bologna referitor la echivalarea studiilor, prevăzut de legislaţia incidentă în domeniul educaţiei).
    (2) Cerinţa privind nivelul studiilor nu poate fi formulată prin raportare exclusiv la studii postuniversitare şi/sau studii universitare de masterat.
    (3) Dacă autoritatea/entitatea contractantă nu impune absolvirea studiilor, prevăzute la alin. (1), într-un anumit domeniu, dar consideră necesară existenţa unei specializări sau deţinerea unor competenţe specifice, aceasta poate fi dovedită fie prin studii absolvite cu diplomă de bacalaureat, diplomă de absolvire, diplomă de licenţă sau echivalent, fie prin studii postuniversitare şi/sau studii universitare de masterat/doctorat, fie prin cursuri ce s-au finalizat cu certificări recunoscute la nivel naţional/internaţional în specializarea respectivă sau prin experienţă profesională relevantă în raport cu competenţele specifice ce trebuie demonstrate.

    ART. 8
    (1) Ca expresie a deţinerii unor competenţe ce reflectă existenţa unor calificări profesionale, autoritatea/entitatea contractantă poate solicita pentru personalul menţionat la art. 2 alin. (1) demonstrarea unei experienţe generale şi/sau a uneia specifice, acolo unde autoritatea responsabilă în domeniul specific nu a stabilit descriptori de definire aferenţi nivelurilor Cadrului naţional al calificărilor, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, cu modificările ulterioare.
    (2) Experienţa generală solicitată de autoritatea/entitatea contractantă în ceea ce priveşte domeniul studiilor absolvite sau, după caz, în specializarea necesară poate fi de până la 5 ani, ca regulă generală.
    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), autoritatea/entitatea contractantă poate solicita mai mult de 5 ani vechime în specialitatea studiilor absolvite sau, după caz, în specializarea necesară, atunci când există reglementări specifice şi/sau atunci când autoritatea/entitatea contractantă justifică temeinic, la nivelul strategiei de contractare, complexitatea deosebită a activităţilor ce urmează a fi derulate în cadrul contractului prin prisma poziţiei/atribuţiilor respectivei persoane şi anvergura obiectului contractului.
    (4) Nu se va impune îndeplinirea unei experienţe generale în ultimii "n" ani.
     NOTĂ EXEMPLIFICATIVĂ:
     Nu se poate impune ca o persoană să aibă o experienţă generală în domeniul studiilor absolvite sau, după caz, în specializarea solicitată, realizată în ultimii 5 ani.
     Se poate solicita ca persoana să aibă o experienţă generală în domeniul studiilor absolvite sau, după caz, în specializarea solicitată, de cel puţin 5 ani, indiferent de perioada în care a fost realizată această experienţă.


    (5) Anii solicitaţi în vederea dovedirii experienţei generale vor fi calculaţi prin luarea în considerare a perioadei/perioadelor în care persoana respectivă a ocupat posturi/poziţii de tipul celor menţionate la art. 2, prin prisma cărora a acumulat experienţa solicitată.
     NOTĂ EXEMPLIFICATIVĂ:
     În evaluarea candidaturilor/ofertelor, în vederea îndeplinirii criteriului de calificare solicitat, documentele-suport relevante care atestă experienţa generală şi care trebuie să fie acceptate de comisia de evaluare, la momentul în care se solicită demonstrarea celor asumate de candidat/ofertant prin DUAE, pot fi fişa de post, contractul de muncă, recomandarea sau orice alte documente similare din care rezultă informaţiile solicitate de autoritatea contractantă.
     Din respectivele documente trebuie să rezulte o experienţă de 5 ani în ocuparea unei poziţii prin prisma căreia a avut responsabilităţi şi sarcini de manager de contract [a se vedea în acest sens exemplul de la art. 2 alin. (2) pentru o asemenea funcţie] în raport cu activităţile de realizare a construcţiilor civile, în cadrul unei/unor organizaţii ce activează constant pe o piaţă de profil din cadrul acestui sector.




    ART. 9
    (1) În situaţia în care, prin raportare la obiectul contractului, sunt relevante competenţele personalului menţionat la art. 2 alin. (1), autoritatea/entitatea contractantă se poate axa, în principal, pe solicitarea demonstrării unei experienţe specifice în realizarea unor activităţi similare celor ce caracterizează obiectul principal al contractului ce urmează a fi atribuit, în corelaţie cu domeniul în care se încadrează acesta (în situaţia în care specificul domeniului în cauză presupune o particularizare a modului de coordonare a implementării contractului în cauză).
    (2) Experienţa specifică, solicitată de autoritatea contractantă în conformitate cu alin. (1), poate fi de până la 3 ani, ca regulă generală.
    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), autoritatea contractantă poate solicita mai mult de 3 ani experienţă specifică atunci când se află în situaţia descrisă la art. 8 alin. (3).
    (4) Autoritatea contractantă nu are dreptul de a impune ca experienţa specifică cuantificată în ani să fie realizată în raport cu un singur contract/proiect a cărui implementare a coordonat-o sau ca aceasta să fie dobândită prin trimitere la un proiect/ proiecte derulat/derulate în ultimii "n" ani.
     NOTĂ EXEMPLIFICATIVĂ:
     Nu se poate impune ca o persoană să fi realizat activităţile ce fac obiectul experienţei specifice în procesul de implementare/coordonare a unui proiect/contract similar ce s-a derulat în ultimii 3 ani.


    (5) Nu se va impune îndeplinirea unei experienţe specifice în ultimii "n" ani sau ca aceasta să fie realizată într-o perioadă de timp inclusă în cea pentru care a fost demonstrată îndeplinirea cerinţelor referitoare la experienţa generală.
     NOTĂ EXEMPLIFICATIVĂ 1:
     Nu se poate impune ca o persoană să aibă o experienţă specifică realizată în ultimii 3 ani.
     Se poate solicita ca persoana să aibă o experienţă specifică de cel puţin 3 ani, indiferent de perioada în care a fost realizată această experienţă.

     NOTĂ EXEMPLIFICATIVĂ 2:
     Nu se poate solicita ca din cei 5 ani de experienţă în domeniul studiilor absolvite sau, după caz, în specializarea solicitată 3 ani să fie în domeniul specific activităţilor din cadrul contractului.


    (6) Prin excepţie de la cele precizate la alin. (5), autoritatea/ entitatea contractantă poate impune îndeplinirea unei experienţe specifice în ultimii "n" ani, în situaţia în care domeniul din care face parte obiectul contractului este unul în care progresul tehnologic este foarte rapid.
    (7) Anii solicitaţi în vederea dovedirii experienţei specifice vor fi calculaţi în conformitate cu cele precizate la art. 8 alin. (5).
     NOTĂ EXEMPLIFICATIVĂ:
     În evaluarea ofertelor, în vederea îndeplinirii criteriului de calificare solicitat, documentele-suport relevante care atestă experienţa specifică pot fi fişa de post, contractul de muncă, recomandarea sau orice alte documente similare, din cadrul unor asemenea documente fiind necesar să reiasă:
    - o experienţă de 3 ani în ocuparea unei poziţii prin prisma căreia a avut responsabilităţi şi sarcini de coordonator al şefilor de şantier în raport cu activităţile de execuţie sau intervenţie asupra unor clădiri civile cel puţin din categoria de importanţă C, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcţii, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul unei/unor organizaţii ce activează constant pe o piaţă de profil din cadrul acestui sector.

     Pentru înţelegerea cerinţei, prin construcţii-clădiri din categoria de importanţă C se va înţelege: "Construcţii cu funcţii obişnuite, a căror neîndeplinire nu implică riscuri majore pentru societate şi natură (cum ar fi clădiri de locuinţe cu mai mult de două niveluri, construcţii industriale şi agrozootehnice; construcţii social-culturale care nu intră în categoriile de importanţă A şi B sau construcţii cu caracteristici şi funcţiuni obişnuite, dar cu valori de patrimoniu (cum ar fi clădiri de cult, muzee de importanţă locală)".




    CAP. III
    Îndrumări privind utilizarea aspectelor privind organizarea, calificarea şi experienţa profesională ale experţilor-cheie ca factori de evaluare a ofertelor
    ART. 10
    (1) În conformitate cu dispoziţiile art. 3 alin. (6) se identifică două situaţii în care calificarea, experienţa profesională şi/sau modul de organizare a/ale personalului-cheie, după caz, vor fi utilizate ca factori de evaluare în cadrul criteriului de atribuire preţ-calitate/cost-calitate:
    a) În cazul contractelor ce au ca obiect realizarea unor prestaţii intelectuale care presupun o complexitate ridicată, respectiv care includ activităţi cu caracter intelectual ce au ca rezultat identificarea, elaborarea şi dezvoltarea soluţiei tehnice ce stă la baza implementării respectivelor contracte.
     Exemple în aceste sens sunt:
    - contractele de servicii ce au ca obiect consultanţă/ asistenţă tehnică, elaborare studii, proiectare, supervizare sau altele asemenea;
    – contractele de lucrări ce includ, deopotrivă, proiectarea soluţiei tehnice şi execuţia lucrărilor aferente implementării acesteia;
    – contractele de servicii ce au ca obiect dezvoltarea unor sisteme informatice etc.


    b) Situaţia contractelor prevăzute de art. 32 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 38 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, respectiv contractele de servicii de natura/tipul celor de consultanţă/asistenţă tehnică, elaborare studii, proiectare, supervizare şi altele asemenea aferente unor proiecte/obiective de investiţii de complexitate ridicată.
     Exemple în aceste sens: realizarea proiectului tehnic aferent execuţiei lucrărilor de construcţie a unei autostrăzi; consultanţă în vederea remodelării proceselor interne şi elaborarea unei noi arhitecturi organizaţionale în scopul eficientizării activităţii unei entităţi cu activitate complexă (cum ar fi, de exemplu, reglementare şi monitorizare de piaţă într-un domeniu strategic; buget mare de investiţii etc.).


    (2) În sensul prezentului ordin, prin activităţi de complexitate ridicată se înţeleg servicii intelectuale care presupun:
    - un grad ridicat de particularizare şi adaptare a activităţilor la specificul obiectului contractului, respectiv la necesităţile autorităţii/entităţii contractante şi/sau
    – combinarea cunoştinţelor şi expertizei aferente mai multor domenii de activitate şi/sau
    – soluţionarea unei/unor probleme dificile aferente procesului de planificare/implementare a proiectului/contractului.

    (3) În aplicarea alin. (1) lit. b), autoritatea/entitatea contractantă va utiliza, în cadrul criteriului de atribuire preţ-calitate, factori de evaluare care se referă la experienţa profesională a experţilor-cheie şi la modul de organizare a activităţilor de care sunt răspunzători aceştia în procesul de implementare a contractului ce urmează a fi atribuit, ponderea alocată factorului preţ fiind de cel mult 40%.
    (4) Ponderea alocată factorului de evaluare care urmăreşte o planificare cât mai adecvată a activităţilor şi a resurselor alocate implementării contractului ce urmează a fi atribuit se va stabili în corelaţie cu cea alocată factorului de evaluare aferent experienţei profesionale a experţilor-cheie, în aşa fel încât prin aplicarea criteriului de atribuire să nu se ajungă la distorsionarea rezultatului procedurii de atribuire, luându-se în considerare faptul că probabilitatea de a obţine un rezultat de calitate, respectiv valoare adăugată în urma finalizării contractului, depinde într-o proporţie importantă de modul de interacţiune dintre experţii în cauză şi de felul în care se reflectă prin propunerea tehnică o planificare şi gestionare adecvată a activităţilor de care sunt responsabili.
──────────
     Sintagma "adecvat(ă)" se interpretează ca fiind asociată unui element de măsurare calitativă a conţinutului propunerii tehnice, care în funcţie de cerinţele specifice ale contractului poate fi descrisă prin una sau mai multe dintre următoarele trăsături: performanţă, valabilă/testată, riguroasă în integralitate, coerentă, cu concluzii/rezultate clare şi concise, credibilă, corect relaţionată cu obiectul contractului, cu limbaj de specialitate, relevantă în raport cu organizarea şi structurarea activităţilor, concordantă în raport cu volumul de muncă.
──────────



    ART. 11
    (1) În sensul art. 32 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv art. 38 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, autoritatea/entitatea contractantă nu poate utiliza, drept criteriu de calificare şi selecţie în cadrul unei proceduri de atribuire, calificarea şi/sau experienţa profesională a/ale experţilor-cheie menţionaţi la art. 3.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în situaţia în care calificarea, experienţa profesională şi/sau modul de organizare ale experţilor-cheie nu constituie factori de evaluare în cadrul procedurii de atribuire a respectivului contract.

    ART. 12
     Atunci când stabileşte factorii de evaluare privind calificarea, experienţa profesională şi/sau modul de organizare a experţilor-cheie, autoritatea/entitatea contractantă se asigură că:
    a) factorii de evaluare sunt asociaţi unei/unor extinderi a cerinţei/cerinţelor minime obligatorii stabilite prin caietul de sarcini, avantajul urmărit fiind în corelaţie cu valori superioare ale nivelurilor de calificare şi/sau experienţă profesională prezentate de experţii-cheie, ce fac obiectul factorilor de evaluare, faţă de nivelul minim ce trebuie îndeplinit pentru ca propunerea tehnică să fie declarată conformă;
    b) factorii de evaluare sunt relevanţi şi reflectă avantajele economice/financiare rezultate din cadrul ofertelor depuse, avantaje care să nu fie anulate sau diminuate pe parcursul îndeplinirii contractului, fiind corelaţi cu specificul activităţilor şi domeniului corespunzătoare obiectului respectivului contract.
     NOTĂ:
    (i) În cazul anumitor servicii/activităţi, este mai important, din punctul de vedere al experienţei unui expert-cheie, numărul exerciţiilor realizate de către acesta, relevante în raport cu respectiva activitate şi/sau cu domeniul în care se încadrează obiectul contractului, decât experienţa exprimată în ani sau prin simplă corelare cu durata unui asemenea exerciţiu.
     Exemplu în acest sens: activitatea de realizare a analizei cost-beneficiu în cadrul unui studiu de fezabilitate, caz în care relevant pentru reflectarea experienţei este numărul de asemenea analize realizate pentru proiecte similare cu cel ce face obiectul viitorului contract, nu neapărat numărul de ani de experienţă în realizarea de analize cost-beneficiu.

    (ii) Experţii precizaţi la art. 3 alin. (3), care prin obţinerea certificării obţin implicit şi competenţele necesare desfăşurării activităţii în cauză, nu pot fi utilizaţi ca factori de evaluare, având în vedere faptul că, odată obţinut un nivel de certificare, se apreciază că rezultatele obţinute în urma prestaţiilor acestora nu pot fi diferite, din punct de vedere calitativ, într-o măsură semnificativă.
    (iii) Pentru experţii-cheie la care experienţa profesională în implementarea unor activităţi similare, în cadrul unor proiecte comparabile, poate influenţa în mod direct calitatea executării contractului şi, prin urmare, valoarea economică a ofertei, se pot stabili factori de evaluare care să urmărească avantajele competitive aduse de o ofertă ce prezintă experţi-cheie superiori, din punctul de vedere al experienţei specifice, în raport cu celelalte oferte.
    (iv) Pentru a nu distorsiona rezultatul aplicării factorului de evaluare se recomandă stabilirea unor clase în funcţie de care să fie acordat punctajul, fiecare clasă reprezentând un interval (peste nivelul minim) în care se încadrează experienţa expertului-cheie ce face obiectul factorului de evaluare, măsurată prin numărul de proiecte comparabile la care a participat, realizând activităţi similare cu cele ce urmează a le implementa în cadrul viitorului contract (de exemplu: între 2 şi 4 proiecte - 3 puncte; între 5 şi 7 proiecte - 5 puncte; peste 8 proiecte - 10 puncte).
    (v) Nu vor fi utilizaţi factori de evaluare cu titlu general, cum ar fi "facilităţi suplimentare oferite", sau care nu aduc valoare adăugată deoarece nu influenţează calitatea livrabilelor, cum ar fi: "numărul de experţi- cheie suplimentari oferiţi faţă de cel indicat prin caietul de sarcini", deoarece activităţile ce stau la baza elaborării respectivelor livrabile sunt în responsabilitatea unui număr limitat de experţi-cheie, de regulă 5-7, rămânând la latitudinea acestora modul în care realizează acest lucru;


    c) factorii de evaluare referitori la modul de organizare a activităţilor necesare a fi desfăşurate pentru implementarea contractului sunt corelaţi cu complexitatea acestuia şi se raportează la modalităţile pe care prestatorul le are în vedere pentru executarea contractului în cauză, având asociată o metodologie de punctare obiectivă, care urmăreşte aceste elemente calitative descrise în propunerea tehnică, toate acestea fiind descrise prin strategia de contractare.
     Exemple:
    - metodologia de prestare, cu descrierea activităţilor şi sub-activităţilor necesare implementării contractului;
    – alocarea corespunzătoare a resurselor pentru îndeplinirea subactivităţilor raportat la complexitatea acestora;
    – încadrarea corespunzătoare a activităţilor în procesul de implementare a contractului, respectând o succesiune logică şi corelată cu o durată adecvată asociată fiecărei activităţi;


    d) există argumente care să arate că ponderile stabilite pentru factorii de evaluare nu conduc la distorsionarea rezultatului aplicării procedurii şi reflectă importanţa caracteristicii calitative/tehnice/funcţionale, considerate a reprezenta un avantaj competitiv, aspecte descrise prin strategia de contractare.


    ART. 13
    (1) Factorii de evaluare privind calificarea, experienţa profesională şi/sau modul de organizare ale experţilor-cheie pot fi exprimaţi atât calitativ, cât şi cantitativ.
    (2) Procesul de evaluare referitor la aplicarea factorilor calitativi urmăreşte relevanţa informaţiilor prezentate de ofertanţi, în legătură cu aspecte cum ar fi: metodologiile, metodele şi/sau instrumentele propuse pentru activităţile contractului; resursele umane şi materiale identificate; interacţiunea între membrii echipei şi responsabilităţile referitoare la managementul contractului.
    (3) În situaţia utilizării unor factori de tipul celor exemplificaţi la alin. (2), autoritatea contractantă are obligaţia de a prezenta potenţialilor ofertanţi prin intermediul formularului de propunere tehnică, parte a documentaţiei de atribuire, modul în care trebuie structurată informaţia în cadrul ofertelor, astfel încât să conducă la posibilitatea comparării acestora, facilitând astfel şi activitatea de evaluare de o manieră care să asigure analiza şi acordarea punctajelor, în mod obiectiv, conform metodologiei precizate în fişa de date a achiziţiei.
    (4) Procesul de evaluare referitor la aplicarea factorilor cantitativi are la bază elemente cuantificabile, ce pot include, fără a se limita la: numărul de proiecte similare în care experţii au îndeplinit acelaşi tip de activităţi cu cele pe care urmează să le îndeplinească în viitorul contract; experienţa similară în domeniul specific aferent activităţilor din cadrul viitorului contract, cuantificată în ani; experienţa generală în ceea ce priveşte domeniul studiilor, cuantificată în ani, prevederile art. 6-9 aplicându-se în mod corespunzător.
     NOTĂ:
     Autoritatea contractantă nu poate formula factori de evaluare referitori la experienţa similară, care să includă în acelaşi timp ambele elemente de cuantificare:
    - număr de proiecte similare în care experţii au îndeplinit acelaşi tip de activităţi cu cele pe care urmează să le îndeplinească în viitorul contract
     şi

    – experienţa similară în domeniul specific aferent activităţilor din cadrul viitorului contract, cuantificată în ani.

     Anii solicitaţi în vederea dovedirii experienţei vor fi calculaţi prin prisma duratei proiectului la nivelul căruia a acumulat experienţa persoana respectivă, prin corelare cu funcţia/activităţile/atribuţiile pe care a avut-o/le-a desfăşurat aceasta, pe bază de documente-suport relevante care să ateste experienţa generală, şi nu prin raportare efectiv la timpul alocat activităţii respective.


    (5) Exemple de factori de evaluare privind calificarea, experienţa profesională şi/sau modul de organizare a experţilor-cheie menţionaţi la art. 3 alin. (1), care pot fi utilizaţi în cazul selectării unei oferte pe baza criteriului preţ-calitate, pentru atribuirea unui contract de achiziţie publică/sectorial având ca obiect servicii de asistenţă tehnică/consultanţă/proiectare, sunt prezentate în anexa care face parte integrantă din prezenta instrucţiune, autoritatea/entitatea contractantă adaptând ponderile şi numărul subfactorilor de evaluare la specificul şi complexitatea contractului.


    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 14
     Exemplele şi notele care se regăsesc în prezenta instrucţiune nu au un caracter limitativ în practica în domeniu, având caracter orientativ.

    ART. 15
     Anexa face parte integrantă din prezenta instrucţiune.

    ART. 16
     Prezenta instrucţiune se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.




                     Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice,
                     Bogdan Puşcaş

     Bucureşti, 4 ianuarie 2017.
     Nr. 1.
    ANEXA 1






     Exemple de factori de evaluare stabiliţi în cazul unui
     contract de servicii având ca obiect asistenţa tehnică/consultanţa

┌───────────────────────────┬──────────┐
│Factori de evaluare │Punctaj │
│ │orientativ│
├───────────────────────────┼──────────┤
│1. Propunerea financiară │(maximum) │
│fără TVA │40 p. │
├───────────────────────────┼──────────┤
│2. Experienţa │ │
│experţilor-cheie, │ │
│concretizată în numărul │24 │
│de proiecte similare în │ │
│care respectivii experţi au│ │
│îndeplinit acelaşi tip de │ │
│activităţi ca cele pe care │ │
│urmează să le îndeplinească│ │
│în viitorul contract │ │
├───────────────────────────┼──────────┤
│3. Propunerea tehnică - │ │
│demonstrarea unei │ │
│metodologii │36 │
│adecvate de implementare a │ │
│contractului, precum şi o │ │
│planificare adecvată a │ │
│resurselor umane şi a │ │
│activităţilor │ │
├───────────────────────────┼──────────┤
│TOTAL │100 │
└───────────────────────────┴──────────┘

     Punctajul aferent experienţei experţilor-cheie se va acorda pentru fiecare în parte, astfel:
    a) pentru experienţa constând în implicarea între 2 şi 4 proiecte a persoanei propuse se acordă 1/4 din punctajul maxim alocat expertului respectiv;
    b) pentru experienţa constând în implicarea între 5 şi 7 proiecte a persoanei propuse se acordă 1/2 din punctajul maxim alocat expertului respectiv;
    c) pentru experienţa constând în implicarea în peste 7 proiecte a persoanei propuse se acordă punctajul maxim alocat expertului respectiv.

     Suma punctajelor maxime alocate experţilor-cheie trebuie să fie egală cu 24, respectiv cu punctajul alocat factorului de evaluare "Experienţa experţilor-cheie".

     Evaluarea propunerii tehnice





┌──────────────────────────────────────┐
│1. Pentru factorul de evaluare │
│"Demonstrarea unei metodologii │
│adecvate de │
│implementare a contractului, precum şi│
│o planificare adecvată a resurselor │
│umane şi a activităţilor" a fost │
│stabilit un număr de 6 (şase) │
│subfactori │
│care vor fi utilizaţi de comisia de │
│evaluare ca puncte de reper în │
│aprecierea factorului. │
│2. Fiecare subfactor va fi apreciat în│
│funcţie de calificativul "foarte │
│bine/bine/acceptabil". Comisia de │
│evaluare va acorda calificativul luând│
│în │
│considerare liniile directoare │
│prezentate în tabelul de mai jos. │
│3. Fiecărui calificativ îi corespunde │
│o notă. Nota pentru calificativul │
│"foarte bine" este 6, nota pentru │
│calificativul "bine" este 3, nota │
│pentru │
│calificativul "acceptabil" este 1. │
│4. Punctajul tehnic total al ofertei │
│tehnice se calculează prin însumarea │
│punctajelor tehnice obţinute în urma │
│aplicării fiecărui subfactor de │
│evaluare. Punctajul aferent unui │
│subfactor de evaluare va fi obţinut │
│prin │
│acordarea notei corespunzătoare │
│calificativului obţinut de oferta │
│respectivă │
│la evaluarea acelui subfactor. │
│5. Punctajul tehnic total maxim ce │
│poate fi acordat unei propuneri │
│tehnice │
│este de 36 de puncte. │
└──────────────────────────────────────┘






┌────────────────────────────────┬───────┐
│Factorul de evaluare nr. 3 - │ │
│Demonstrarea unei metodologii │ │
│adecvate │ │
│de implementare a contractului, │ │
│precum şi o planificare adecvată│ │
│a │ │
│resurselor umane şi a │ │
│activităţilor │ │
├────────────────────────────────┴───────┤
│Subfactori (3.1-3.6) │
├────────────────────────────────────────┤
│3.1. Abordarea propusă pentru │
│implementarea contractului │
├───────────────────┬────────────┬───────┤
│Linii directoare: │ │ │
│se va analiza │ │ │
│informaţia │Calificative│Punctaj│
│furnizată │ │ │
│în Formularul de │ │ │
│propunere tehnică -│ │ │
│lit. a). │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Abordarea propusă │ │ │
│se bazează în mare │ │ │
│măsură pe o │ │ │
│serie de │ │ │
│metodologii, metode│ │ │
│şi/sau instrumente │ │ │
│testate*1), │ │ │
│recunoscute*2) şi │ │ │
│care demonstrează o│foarte bine │6 │
│foarte bună │ │ │
│înţelegere a │ │ │
│contextului, │ │ │
│respectiv a │ │ │
│particularităţii │ │ │
│sarcinilor │ │ │
│stabilite în │ │ │
│caietul de │ │ │
│sarcini, în │ │ │
│corelaţie cu │ │ │
│aspectele-cheie, │ │ │
│precum şi │ │ │
│cu riscurile şi │ │ │
│ipotezele │ │ │
│identificate. │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Abordarea propusă │ │ │
│se bazează parţial │ │ │
│pe metodologii, │ │ │
│metode şi/sau │ │ │
│instrumente │ │ │
│testate, │ │ │
│recunoscute şi │ │ │
│care demonstrează │ │ │
│înţelegerea │bine │3 │
│contextului, │ │ │
│respectiv │ │ │
│a particularităţii │ │ │
│sarcinilor │ │ │
│stabilite în │ │ │
│caietul de │ │ │
│sarcini, în │ │ │
│corelaţie cu │ │ │
│aspectele-cheie, │ │ │
│precum şi │ │ │
│cu riscurile şi │ │ │
│ipotezele │ │ │
│identificate. │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Abordarea propusă │ │ │
│nu are la bază │ │ │
│metodologii, metode│ │ │
│şi/sau instrumente │ │ │
│testate, │ │ │
│recunoscute şi │acceptabil │1 │
│arată o │ │ │
│înţelegere limitată│ │ │
│a contextului, │ │ │
│respectiv a │ │ │
│particularităţii │ │ │
│sarcinilor │ │ │
│stabilite în │ │ │
│caietul de │ │ │
│sarcini. │ │ │
├───────────────────┴────────────┴───────┤
│3.2. Resursele (umane şi materiale) şi │
│realizările corespunzătoare fiecărei │
│activităţi │
├───────────────────┬────────────┬───────┤
│Linii directoare: │ │ │
│se va analiza │ │ │
│informaţia │Calificative│Punctaj│
│furnizată │ │ │
│în Formularul de │ │ │
│propunere tehnică -│ │ │
│lit. b) şi c). │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Resursele*3) │ │ │
│identificate şi │ │ │
│realizările │ │ │
│indicate │foarte bine │6 │
│sunt corelate │ │ │
│deplin/în mare │ │ │
│măsură cu │ │ │
│complexitatea │ │ │
│fiecărei activităţi│ │ │
│propuse. │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Resursele │ │ │
│identificate şi │ │ │
│realizările │bine │3 │
│indicate sunt │ │ │
│parţial corelate cu│ │ │
│complexitatea │ │ │
│fiecărei activităţi│ │ │
│propuse. │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Resursele │ │ │
│identificate sau │ │ │
│realizările │ │ │
│indicate sunt │acceptabil │1 │
│corelate într-un │ │ │
│mod limitat cu │ │ │
│complexitatea │ │ │
│activităţilor │ │ │
│propuse. │ │ │
├───────────────────┴────────────┴───────┤
│3.3. Atribuţiile membrilor echipei în │
│implementarea activităţilor │
│contractului şi, dacă este cazul, │
│contribuţia fiecărui membru al grupului │
│de │
│operatori economici, precum şi │
│distribuirea şi interacţiunea sarcinilor│
│şi │
│responsabilităţilor dintre ei │
├───────────────────┬────────────┬───────┤
│Linii directoare: │ │ │
│se va analiza │ │ │
│informaţia │Calificative│Punctaj│
│furnizată │ │ │
│în Formularul de │ │ │
│propunere tehnică -│ │ │
│lit. b) şi c). │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Sunt indicate │ │ │
│responsabilităţile │ │ │
│în execuţia │ │ │
│contractului şi │ │ │
│interacţiunea între│ │ │
│membrii echipei, │ │ │
│inclusiv cele │foarte bine │6 │
│referitoare la │ │ │
│managementul │ │ │
│contractului, │ │ │
│activităţile de │ │ │
│suport şi, dacă │ │ │
│este │ │ │
│cazul, distribuirea│ │ │
│şi interacţiunea │ │ │
│sarcinilor şi │ │ │
│responsabilităţilor│ │ │
│între operatorii │ │ │
│din cadrul │ │ │
│grupului. │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Sunt indicate │ │ │
│parţial │ │ │
│responsabilităţile │ │ │
│în execuţia │ │ │
│contractului şi │ │ │
│interacţiunea între│ │ │
│membrii echipei, │ │ │
│inclusiv cele │bine │3 │
│referitoare la │ │ │
│managementul │ │ │
│contractului, │ │ │
│activităţile de │ │ │
│suport şi │ │ │
│distribuirea │ │ │
│şi interacţiunea │ │ │
│sarcinilor şi │ │ │
│responsabilităţilor│ │ │
│între operatorii │ │ │
│economici din │ │ │
│cadrul grupului │ │ │
│(dacă │ │ │
│este cazul). │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Sunt indicate în │ │ │
│mod limitat │ │ │
│responsabilităţile │ │ │
│în │ │ │
│execuţia │ │ │
│contractului sau │ │ │
│interacţiunea între│ │ │
│membrii │acceptabil │1 │
│echipei, inclusiv │ │ │
│cele referitoare la│ │ │
│managementul │ │ │
│contractului şi │ │ │
│activităţile de │ │ │
│suport sau │ │ │
│distribuirea şi │ │ │
│interacţiunea │ │ │
│sarcinilor şi │ │ │
│responsabilităţilor│ │ │
│între operatorii │ │ │
│economici din │ │ │
│cadrul grupului │ │ │
│(dacă este cazul). │ │ │
├───────────────────┴────────────┴───────┤
│3.4. Încadrarea în timp, succesiunea şi │
│durata activităţilor propuse │
├───────────────────┬────────────┬───────┤
│Linii directoare: │ │ │
│se va analiza │ │ │
│informaţia │Calificative│Punctaj│
│furnizată │ │ │
│în Formularul de │ │ │
│propunere tehnică -│ │ │
│lit. b). │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Durata │ │ │
│activităţilor │ │ │
│corespunde deplin │ │ │
│complexităţii │ │ │
│acestora, iar │ │ │
│succesiunea dintre │ │ │
│acestea, inclusiv │ │ │
│perioada de │ │ │
│desfăşurare, este │ │ │
│stabilită în │foarte bine │6 │
│funcţie de │ │ │
│logica relaţiei │ │ │
│dintre acestea. │ │ │
│Durata prevăzută │ │ │
│pentru fiecare │ │ │
│operaţiune │ │ │
│principală necesară│ │ │
│este │ │ │
│corelată cu │ │ │
│activităţile │ │ │
│prevăzute a fi │ │ │
│realizate în │ │ │
│lunile respective │ │ │
│şi resursele │ │ │
│identificate pentru│ │ │
│desfăşurarea │ │ │
│acestora. │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Durata │ │ │
│activităţilor │ │ │
│corespunde parţial │ │ │
│complexităţii │ │ │
│acestora, iar │ │ │
│succesiunea dintre │ │ │
│acestea, inclusiv │ │ │
│perioada de │ │ │
│desfăşurare este │bine │3 │
│corelată doar │ │ │
│parţial cu logica │ │ │
│relaţiei dintre │ │ │
│acestea. Durata │ │ │
│prevăzută pentru │ │ │
│fiecare operaţiune │ │ │
│principală necesară│ │ │
│este corelată │ │ │
│parţial cu │ │ │
│activităţile │ │ │
│prevăzute a fi │ │ │
│realizate în lunile│ │ │
│respective şi │ │ │
│resursele estimate │ │ │
│pentru desfăşurarea│ │ │
│acestora. │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Durata │ │ │
│activităţilor este │ │ │
│în mică măsură │ │ │
│potrivită │ │ │
│complexităţii │ │ │
│acestora sau │ │ │
│succesiunea dintre │ │ │
│acestea, inclusiv │ │ │
│perioada de │ │ │
│desfăşurare, este │ │ │
│stabilită într-un │acceptabil │1 │
│mod foarte puţin │ │ │
│adecvat în raport │ │ │
│cu logica relaţiei │ │ │
│dintre acestea sau │ │ │
│durata │ │ │
│prevăzută pentru │ │ │
│fiecare operaţiune │ │ │
│principală │ │ │
│necesară este │ │ │
│corelată în mică │ │ │
│măsură cu │ │ │
│activităţile │ │ │
│prevăzute a fi │ │ │
│realizate în lunile│ │ │
│respective şi │ │ │
│resursele estimate │ │ │
│pentru desfăşurarea│ │ │
│acestora. │ │ │
├───────────────────┴────────────┴───────┤
│3.5. Identificarea şi încadrarea în timp│
│a punctelor de reper (jaloanelor) │
│semnificative în execuţia contractului, │
│inclusiv descrierea modului în care │
│acestea vor fi reflectate în raportări, │
│în special cele prevăzute în caietul │
│de sarcini │
├───────────────────┬────────────┬───────┤
│Linii directoare: │ │ │
│se va analiza │ │ │
│informaţia │Calificative│Punctaj│
│furnizată │ │ │
│în Formularul de │ │ │
│propunere tehnică -│ │ │
│lit. b). │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Punctele de reper │ │ │
│identificate sunt │ │ │
│semnificative │ │ │
│pentru execuţia │ │ │
│contractului, sunt │foarte bine │6 │
│încadrate corect │ │ │
│în timp şi corelate│ │ │
│corespunzător cu │ │ │
│raportările, în │ │ │
│special cele │ │ │
│prevăzute în │ │ │
│caietul de sarcini.│ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Punctele de reper │ │ │
│identificate sunt │ │ │
│în mică măsură │ │ │
│semnificative │ │ │
│pentru execuţia │ │ │
│contractului, dar │bine │3 │
│sunt │ │ │
│încadrate corect în│ │ │
│timp şi corelate │ │ │
│corespunzător cu │ │ │
│raportările, în │ │ │
│special cele │ │ │
│prevăzute în │ │ │
│caietul de │ │ │
│sarcini. │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Punctele de reper │ │ │
│sunt identificate, │ │ │
│dar nu sunt │ │ │
│semnificative sau │ │ │
│nu sunt încadrate │acceptabil │1 │
│corect în timp │ │ │
│sau nu sunt │ │ │
│corelate │ │ │
│corespunzător cu │ │ │
│raportările, în │ │ │
│special cele │ │ │
│prevăzute în │ │ │
│caietul de sarcini.│ │ │
├───────────────────┴────────────┴───────┤
│3.6. Numărul de zile de muncă prevăzut │
│pentru fiecare categorie de expert │
│în fiecare lună pe parcursul perioadei │
│de execuţie a contractului │
├───────────────────┬────────────┬───────┤
│Linii directoare: │ │ │
│se va analiza │ │ │
│informaţia │Calificative│Punctaj│
│furnizată │ │ │
│în Formularul de │ │ │
│propunere tehnică -│ │ │
│lit. c). │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Numărul de zile de │ │ │
│muncă distribuit pe│ │ │
│categoriile │ │ │
│de experţi │ │ │
│(experţi-cheie/ │ │ │
│experţi non-cheie │ │ │
│şi │foarte bine │6 │
│experţi seniori/ │ │ │
│experţi juniori) │ │ │
│este corelat cu │ │ │
│activităţile │ │ │
│prevăzute a fi │ │ │
│realizate în lunile│ │ │
│respective şi │ │ │
│resursele │ │ │
│identificate pentru│ │ │
│desfăşurarea │ │ │
│acestora. │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Numărul de zile de │ │ │
│muncă distribuit pe│ │ │
│categoriile │ │ │
│de experţi │ │ │
│(experţi-cheie/ │ │ │
│experţi non-cheie │ │ │
│şi │bine │3 │
│experţi seniori/ │ │ │
│experţi juniori) │ │ │
│este corelat │ │ │
│parţial │ │ │
│cu activităţile │ │ │
│prevăzute a fi │ │ │
│realizate în lunile│ │ │
│respective şi │ │ │
│resursele estimate │ │ │
│pentru desfăşurarea│ │ │
│acestora. │ │ │
├───────────────────┼────────────┼───────┤
│Numărul de zile de │ │ │
│muncă distribuit pe│ │ │
│categoriile │ │ │
│de experţi │ │ │
│(experţi-cheie/ │ │ │
│experţi non-cheie │ │ │
│şi │ │ │
│experţi seniori/ │acceptabil │1 │
│experţi juniori) │ │ │
│este corelat în │ │ │
│mică │ │ │
│măsură cu │ │ │
│activităţile │ │ │
│prevăzute a fi │ │ │
│realizate în │ │ │
│lunile respective │ │ │
│şi resursele │ │ │
│estimate pentru │ │ │
│desfăşurarea │ │ │
│acestora. │ │ │
└───────────────────┴────────────┴───────┘






┌──────────────────────────────────────┐
│Evaluarea ofertelor │
├────────────┬─────────────────────────┤
│ │Criteriu: valoarea │
│ │propunerii financiare în │
│ │lei fără TVA │
│ │Ofertele care depăşesc │
│ │bugetul maxim disponibil │
│ │pentru │
│ │proiect vor fi respinse. │
│Evaluarea │Orice erori aritmetice │
│propunerii │vor fi corectate conform │
│financiare │legislaţiei în vigoare. │
│ │Criteriu: valoare ofertă │
│ │fără TVA. │
│ │Algoritm de calcul este: │
│ │Punctaj financiar = [preţ│
│ │(minim)*40/preţ │
│ │(ofertat)], în │
│ │care: │
│ │- preţ(minim) este preţul│
│ │cel mai scăzut din │
│ │ofertele │
│ │considerate admisibile şi│
│ │conforme din punct de │
│ │vedere │
│ │tehnic şi i se va acorda │
│ │maximul de puncte, │
│ │respectiv 40 │
│ │de puncte; │
│ │- preţ(ofertat) este │
│ │preţul ofertei evaluate. │
├────────────┼─────────────────────────┤
│ │Oferta tehnică va fi │
│ │evaluată în conformitate │
│ │cu │
│Evaluarea │cerinţele caietului de │
│propunerii │sarcini. Punctele se vor │
│tehnice │acorda │
│ │pentru specificaţiile │
│ │care depăşesc cerinţele │
│ │minime │
│ │conform factorilor de │
│ │evaluare specificaţi │
│ │anterior. │
├────────────┴─────────────────────────┤
│Evaluarea ofertelor │
├────────────┬─────────────────────────┤
│ │Punctajul final al │
│ │ofertei va fi stabilit │
│ │prin │
│Desemnarea │calcularea sumei │
│ofertei │punctajelor aferente │
│câştigătoare│fiecărui factor de │
│/ │evaluare, calculate │
│Algoritm de │conform algoritmului de │
│calcul │calcul │
│scor final │prezentat anterior. │
│ │Oferta cu punctajul final│
│ │cel mai │
│ │mare va fi considerată │
│ │oferta câştigătoare. │
└────────────┴─────────────────────────┘

──────────
    *1) Metodologiile, metodele şi/sau instrumentele au fost utilizate în alte proiecte.
     *2) Metodologiile, metodele şi/sau instrumentele sunt descrise în literatura de specialitate.
     *3) Resursele sunt umane şi materiale. Se va lua în considerare şi personalul suport.
──────────


     Formular propunere tehnică
    ORGANIZARE ŞI METODOLOGIE
     (Se completează de către ofertant.)

     Metodologia şi planul de lucru sunt componente-cheie şi obligatorii ale ofertei tehnice. Oferta tehnică trebuie prezentată în următoarea structură:
    a) metodologia pentru realizarea serviciilor;
    b) planul de lucru pentru realizarea serviciilor;
    c) personalul utilizat pentru realizarea serviciilor şi organizarea acestuia.
    a) Metodologia:
     În această secţiune trebuie să prezentaţi modul în care dumneavoastră, în calitate de ofertant, înţelegeţi:
    - obiectivele contractului şi sarcinile stabilite prin caietul de sarcini;
    – modul de abordare ce va fi urmat în prestarea serviciilor, inclusiv descrierea conceptului utilizat pentru atingerea obiectivelor contractului;
    – metodologia de realizare a activităţilor în scopul obţinerii rezultatelor aşteptate.

     Cel puţin următoarele informaţii trebuie prezentate aici:
    - prevederile legale în domeniul de activitate aferent obiectului contractului ce urmează a fi atribuit, ce pot avea incidenţă asupra derulării/implementării acestuia;
    – identificarea şi explicitarea aspectelor-cheie privind îndeplinirea obiectivelor contractului şi atingerea rezultatelor aşteptate;
    – modalitatea de abordare a activităţilor ce corespund rezultatului final al contractului şi a rezultatelor intermediare aferente, în raport cu serviciile şi responsabilităţile stabilite prin caietul de sarcini. Activităţile descrise la acest capitol trebuie reprezentate ca durată, la capitolul aferent din planul de lucru şi trebuie reflectate în propunerea financiară sub aspect valoric la nivel de activitate şi la nivel de pachet de activităţi;
    – (dacă este cazul - în funcţie de tipul serviciilor ce fac obiectul contractului) descrierea soluţiei propriu-zise propuse pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite prin caietul de sarcini.


    b) Planul de lucru:
     Cel puţin următoarele informaţii trebuie prezentate aici:
    - denumirea şi durata activităţilor şi pachetelor de activităţi din cadrul contractului, aşa cum sunt acestea prezentate la capitolul "Metodologie";
    – succesiunea şi inter-relaţionarea acestor activităţi;
    – punctele-cheie de control - "jaloanele" proiectului.

     Planul de lucru propus trebuie să fie:
    1. conform cu abordarea şi metodologia propusă;
    2. să demonstreze:
    - înţelegerea prevederilor din caietul de sarcini;
    – abilitatea de a transpune prevederile într-un plan de lucru fezabil;
    – încadrarea activităţilor în timp de aşa manieră încât să se asigure finalizarea serviciilor în termenul specificat în caietul de sarcini;

    3. realizat utilizând un software de planificare a timpului.


    c) Organizarea şi personalul
     Cel puţin următoarele informaţii trebuie prezentate aici:
    - structura echipei propuse pentru managementul contractului;
    – modul de abordare a activităţii de raportare cu privire la progresul serviciilor, inclusiv documentele finale în raport cu prevederile caietului de sarcini;
    – descrierea infrastructurii pe care contractorul o utilizează pentru realizarea activităţilor propuse pentru îndeplinirea obiectului contractului. Această infrastructură trebuie să fie corespunzătoare scopului contractului şi să îndeplinească toate cerinţele solicitate de legislaţia în vigoare.
     Se va prezenta doar echipamentul necesar şi propus pentru desfăşurarea contractului şi nu tot echipamentul deţinut de către ofertant (în situaţia în care această infrastructură nu a fost detaliată şi impusă de autoritatea contractantă în cadrul instrucţiunilor către ofertanţi).





┌─────────┬────────┬───────┬───────┬────────────┬──────────────┬───────────┐
│Descriere│Caracte-│Nr. de │Vechime│Autorizaţii,│Localizarea │Momentul │
│(tip/pro-│ristici │unităţi│(ani) │agremente, │echipamentului│din │
│venienţă │ │ │ │licenţe │(adresa, acolo│executarea │
│/model) │ │ │ │etc. conform│unde este │serviciilor│
│ │ │ │ │legislaţiei │aplicabil) │în care se │
│ │ │ │ │în vigoare │ │utilizează │
│ │ │ │ │ │ │*4) │
├─────────┼────────┼───────┼───────┼────────────┼──────────────┼───────────┤
│ │ │ │ │/ │ │ │
├─────────┼────────┼───────┼───────┼────────────┼──────────────┼───────────┤
│ │ │ │ │/ │ │ │
├─────────┼────────┼───────┼───────┼────────────┼──────────────┼───────────┤
│ │ │ │ │/ │ │ │
├─────────┼────────┼───────┼───────┼────────────┼──────────────┼───────────┤
│ │ │ │ │/ │ │ │
└─────────┴────────┴───────┴───────┴────────────┴──────────────┴───────────┘

──────────
    *4) Ofertantul va prezenta informaţii referitoare la momentele din derularea serviciilor când va intenţiona să utilizeze aceste echipamente şi va justifica propunerea sa ţinând cont de echipamentele necesare pentru realizarea corespunzătoare a serviciilor şi obţinerea rezultatelor dorite.
──────────

    – modul de abordare a activităţii de identificare a riscurilor ce pot apărea pe parcursul derulării contractului şi măsuri de diminuare a riscurilor în raport cu prevederile caietului de sarcini;
    – modul de abordare a activităţii de prevenire/atenuare/eliminare sau minimizare a efectelor, după caz, a riscurilor identificate în caietul de sarcini;
    – modul de abordare a activităţilor corespunzătoare îndeplinirii cerinţelor privind sănătatea şi securitatea în muncă, inclusiv modul în care ofertantul devenit contractor se va asigura că pe parcursul executării contractului obligaţiile legale referitoare la condiţiile de muncă şi protecţia muncii sunt respectate (dacă este cazul);
    – modul de abordare şi gestionare a relaţiei cu subcontractorii, în raport cu activităţile subcontractate (dacă este cazul);
    – evaluarea utilizării resurselor în termeni om-zile de lucru, deplasările personalului şi utilizarea echipamentelor alocate tuturor organizaţiilor (inclusiv autoritatea/entitatea contractantă) implicate în realizarea contractului.




Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016