Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂREA nr. 49 din 26 septembrie 2019  privind contestarea neînregistrării candidaturii domnului George Gibescu la alegerile  pentru Preşedintele României din anul 2019, precum şi contestarea înregistrării candidaturii domnului Klaus-Werner Iohannis la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂREA nr. 49 din 26 septembrie 2019 privind contestarea neînregistrării candidaturii domnului George Gibescu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019, precum şi contestarea înregistrării candidaturii domnului Klaus-Werner Iohannis la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 792 din 30 septembrie 2019

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Benke Károly │- │
│ │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.
    1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de domnul George Gibescu împotriva neînregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019, precum şi împotriva înregistrării candidaturii domnului Klaus-Werner Iohannis.
    2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 25 septembrie 2019 şi formează obiectul Dosarului nr. 2.508F/2019, la care au fost ataşate o copie de pe Adresa Biroului Electoral Central, înregistrată cu nr. 128/C/BEC/P/2019 din 25 septembrie 2019, prin care i se aduce la cunoştinţă acestuia că nu a depus, împreună cu candidatura sa la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019, lista cu semnăturile a cel puţin 200.000 de susţinători, precum şi propunerea de candidatură a domnului Klaus-Werner Iohannis, împreună cu Decizia nr. 13/D din 22 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Klaus-Werner Iohannis pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2019, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 132/C/BEC/P/2019 din 22 septembrie 2019, înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 7.221 din 22 septembrie 2019.
    3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.
    4. Domnul George Gibescu contestă Adresa Biroului Electoral Central înregistrată cu nr. 128/C/BEC/P/2019 din 25 septembrie 2019 şi solicită desfiinţarea Biroului Electoral Central şi amânarea alegerilor pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2019. De asemenea, apreciază că domnul Klaus-Werner Iohannis nu întruneşte calităţile politice, morale sau economice pentru a exercita un al doilea mandat de Preşedinte al României, întrucât în prezent Mecanismul de Verificare şi Cooperare aplicat României nu a fost încă ridicat, România nu face parte din spaţiul Schengen, iar vizele de călătorie în Statele Unite ale Americii nu au fost încă eliminate.
    5. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, apreciază că, în măsura în care nu s-a emis o decizie de neînregistrare a candidaturii domnului George Gibescu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019, Biroul Electoral Central, potrivit legii, urmează să emită o decizie cu privire la candidatura domnului George Gibescu.
    CURTEA,
    examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:
    6. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind neînregistrarea candidaturii domnului George Gibescu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019, precum şi înregistrarea candidaturii domnului Klaus-Werner Iohannis.
    7. Cu privire la contestaţia formulată la adresa Biroului Electoral Central înregistrată cu nr. 128/C/BEC/P/2019 din 25 septembrie 2019, prin care i se aduce la cunoştinţă acestuia că nu a depus, împreună cu candidatura sa la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019, lista cu semnăturile a cel puţin 200.000 de susţinători, Curtea constată că aceasta este nemotivată, astfel încât nu poate fi analizată pe fond, drept care va fi respinsă ca inadmisibilă. Totodată, Curtea reţine că cele constatate prin Hotărârea sa nr. 21 din 25 septembrie 2019, cu privire la faptul că respingerea înregistrării candidaturii se realizează prin decizie a Biroului Electoral Central, şi nu printr-o simplă adresă comunicată petentului, sunt şi rămân valabile. Având în vedere, însă, soluţia de inadmisibilitate pronunţată, Curtea nu se poate subroga contestatorului şi să formuleze ea însăşi, din oficiu, critici în privinţa adresei Biroului Electoral Central înregistrate cu nr. 128/C/BEC/P/2019 din 25 septembrie 2019.
    8. Cu privire la contestarea înregistrării candidaturii domnului Klaus-Werner Iohannis, Curtea reţine că atât condiţiile de eligibilitate, cât şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevăzute expres şi limitativ în Constituţie şi în Legea nr. 370/2004.
    9. Potrivit art. 37 din Constituţie, coroborat cu art. 16 alin. (3), art. 36 şi art. 40 alin. (3) din Constituţie, au dreptul de a fi aleşi pentru funcţia de Preşedinte al României cetăţenii cu drept de vot care, până în ziua alegerilor inclusiv, au împlinit 35 de ani, au domiciliul în ţară şi cărora nu le este interzisă asocierea în partide politice. Totodată, conform art. 27 alin. (2) din Legea nr. 370/2004,
    "(2) Propunerile se fac în scris şi vor fi primite numai dacă:
    a) sunt semnate de conducerea partidului sau a alianţei politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, după caz, de candidatul independent;
    b) cuprind prenumele şi numele, locul şi data naşterii, starea civilă, domiciliul, studiile, ocupaţia şi profesia candidatului şi precizarea că îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a candida;
    c) sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidaturii, scrisă, semnată şi datată de candidat, de declaraţia de avere, declaraţia de interese, de o declaraţie pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia, precum şi de lista susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători."

    10. Curtea reţine că autorul contestaţiei nu formulează critici cu privire la condiţiile de eligibilitate şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României, ci exprimă aprecieri şi opinii personale ale contestatorului cu privire la candidat [a se vedea şi Hotărârea nr. 4 din 1 noiembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.022 din 5 noiembrie 2004, Hotărârea nr. 46 din 30 septembrie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 30 septembrie 2014, şi Hotărârea nr. 47 din 30 septembrie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 30 septembrie 2014].
    11. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    HOTĂRĂŞTE:
    1. Respinge, ca inadmisibilă, contestaţia formulată de domnul George Gibescu privind neînregistrarea candidaturii sale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    2. Respinge contestaţia formulată de domnul George Gibescu privind înregistrarea candidaturii domnului Klaus-Werner Iohannis la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din data de 26 septembrie 2019.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    prof. univ. dr. VALER DORNEANU
                    Magistrat-asistent-şef,
                    Benke Károly


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016