Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂREA nr. 3 din 22 septembrie 2019  referitoare la contestaţia privind înregistrarea candidaturii doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă  la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂREA nr. 3 din 22 septembrie 2019 referitoare la contestaţia privind înregistrarea candidaturii doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 774 din 24 septembrie 2019

┌──────────────┬───────────────────────┐
│Valer Dorneanu│- preşedinte │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Marieta Safta │- │
│ │prim-magistrat-asistent│
└──────────────┴───────────────────────┘

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Sorin Chiriazi.
    1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de domnul Iosipescu-Zambra Nicolae-Mircea împotriva candidaturii doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019, înregistrată la Biroul Electoral Central cu nr. 1/CT/BEC/P/2019/19.09.2019 şi transmisă Curţii Constituţionale în data de 21 septembrie 2019, cu Adresa nr. 1/CT/BEC/P/2019 din 20 septembrie 2019.
    2. Contestaţia formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.447 F/2019, la care au fost ataşate propunerea de candidatură a doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă, împreună cu Decizia nr. 11/D din 20 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2019, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 113/C/BEC/P/2019 din 21 septembrie 2019, înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 7.206 din 21 septembrie 2019.
    3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.
    4. Domnul Iosipescu-Zambra Nicolae-Mircea structurează contestaţia sa, adresată Biroului Electoral Central, pe şase puncte, în care invocă: o declaraţie a doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă din iulie 2019 în sensul că nu a dorit funcţia de premier şi a fost izolată în Palatul Victoria, Guvernul fiind condus de fostul preşedinte al Partidului Social Democrat, sens în care contestatorul se întreabă dacă domnia sa „este capabilă de a conduce o ţară“; faptul că doamna Vasilica-Viorica Dăncilă nu ar fi pus în aplicare şi nu ar fi respectat hotărârea-pilot a Curţii Europene a Drepturilor Omului referitoare la situaţia din penitenciare; faptul că „toate ordonanţele guvernului Dăncilă (...) au fost date împotriva cetăţeanului“; creşterea infracţionalităţii „sub conducerea Partidului Social Democrat şi a Guvernului Dăncilă“; sfidarea poporului român şi legi populiste sub aceeaşi guvernare; obţinerea semnăturilor de susţinere prin „minciună, fraudă, trădare“ şi legi „care au dus ţara în colaps“. În concluzie, contestatorul solicită Biroului Electoral Central admiterea contestaţiei, arătând că în termen de 10 zile va remite probe care să o susţină.
    5. Pentru identificarea autorului cererii, transmisă Biroului Electoral Central prin poşta electronică, Curtea a procedat, în data de 21 septembrie 2019, la solicitarea unei copii a cărţii de identitate a acestuia, la adresa de poştă electronică de pe care a fost transmisă cererea. Contestatorul a transmis în aceeaşi dată copia cărţii de identitate, solicitând să i se comunice termenul de judecată pentru a proceda la completarea motivelor cererii. Ulterior informării cu privire la termenul acordat în cauză, în data de 22 septembrie 2019, contestatorul a solicitat acordarea unui nou termen, pentru data de 1 octombrie 2019, după ora 17, „pentru a putea depune motivaţia şi probele aferente“, arătând că „nu are timpul material pentru a depune detaliat motivaţia contestaţiei şi probe în susţinerea acesteia“.
    6. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, solicită respingerea cererii de acordare a unui nou termen de judecată, ţinând seama de termenele prevăzute de lege pentru soluţionarea contestaţiilor privind înregistrarea sau neînregistrarea candidaturilor. În continuare, solicită respingerea contestaţiei formulate, arătând că motivele enunţate, cu excepţia ultimului punct care se referă la listele de susţinători, nu au legătură cu condiţiile legale pentru candidaturile la funcţia de preşedinte al României. Cât priveşte susţinerile referitoare la nelegalitatea listelor de susţinători, autorul contestaţiei nu face dovada celor afirmate.
    CURTEA,
    examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:
    7. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind înregistrarea candidaturii doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    8. Cu privire la cererea de amânare a cauzei pentru data de 1 octombrie 2019, Curtea dispune respingerea acesteia, ţinând seama de dispoziţiile art. 31 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, potrivit cărora „Curtea Constituţională soluţionează contestaţiile în termen de cel mult două zile de la înregistrare“, precum şi ale art. 69 alin. (1) din aceeaşi lege, potrivit cărora „Termenele pe zile, prevăzute de prezenta lege, cuprind ziua când încep să curgă şi se termină la ora 24,00 a zilei când se împlinesc, chiar dacă acestea nu sunt zile lucrătoare“. Întrucât Adresa Biroului Electoral Central nr. 1/CT/BEC/P/2019 din 20 septembrie 2019 prin care a fost înaintată Curţii Constituţionale, spre competentă soluţionare, contestaţia formulată de domnul Iosipescu-Zambra Nicolae-Mircea, a fost transmisă şi înregistrată la Curtea Constituţională în data de 21 septembrie 2019, termenul de două zile prevăzut de normele mai sus citate se împlineşte în data de 22 septembrie 2019, dată pentru care a fost stabilit termenul de judecată al contestaţiei. De altfel, amânarea solicitată este şi în afara termenului maxim de soluţionare de către Curtea Constituţională a contestaţiilor privind înregistrarea sau respingerea candidaturilor sau a semnelor electorale, respectiv 26 septembrie 2019, termen stabilit în baza Legii nr. 370/2004 prin Hotărârea Guvernului nr. 630 din 27 august 2019 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea Preşedintelui României în anul 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 28 august 2019.
    9. Examinând contestaţia formulată, Curtea constată că aceasta a fost înregistrată la Biroul Electoral Central în data de 19 septembrie 2019, aşadar înaintea înregistrării candidaturii doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019, prin Decizia nr. 11/D din 20 septembrie 2019. Ca urmare, contestaţia transmisă Curţii Constituţionale de către Biroul Electoral Central vizează o etapă prealabilă înregistrării candidaturii, corespunzătoare verificării de către Biroul Electoral Central a condiţiilor de fond şi de formă prevăzute de Legea nr. 370/2004 pentru candidaturi.
    10. Dat fiind însă faptul că, odată cu transmiterea copiei de pe cartea de identitate şi a corespondenţei menţionate, autorul contestaţiei a menţinut contestaţia formulată, iar această corespondenţă este ulterioară înregistrării candidaturii doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă de către Biroul Electoral Central, încadrându-se şi în termenul prevăzut de art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru contestarea înregistrării candidaturii, Curtea va proceda la examinarea motivelor formulate, apreciind că vizează, deopotrivă, propunerea de candidatură şi înregistrarea acesteia de către Biroul Electoral Central.
    11. Curtea reţine astfel că atât condiţiile de eligibilitate, cât şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevăzute expres şi limitativ în Constituţie şi în Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României. Autorul contestaţiei nu invocă însă niciuna dintre aceste dispoziţii constituţionale sau legale, susţinerile sale vizând aspecte de politică a Guvernului, activitatea legislativă a acestuia, activitatea şi declaraţiile doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă în calitate de prim-ministru, precum şi, din această perspectivă, dubiile autorului contestaţiei cu privire la corespunderea candidatei pentru funcţia de Preşedinte al României. Cât priveşte pretinsele nelegalităţi în legătură cu obţinerea semnăturilor de susţinere a candidaturii, enunţate la punctul 6 din contestaţie, şi care ar putea forma obiectul analizei Curţii Constituţionale cu raportare la dispoziţiile din Legea nr. 370/2004 care reglementează obligaţia de depunere a acestor liste, se constată că nu au fost probate de contestator. Asemenea susţineri, care exprimă simple consideraţii subiective ale autorului contestaţiei, nu sunt de natură a demonstra nelegalitatea înregistrării candidaturii în cauză.
    12. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    HOTĂRĂŞTE:
    Respinge contestaţia formulată de domnul Iosipescu-Zambra Nicolae-Mircea privind înregistrarea candidaturii doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din data de 22 septembrie 2019.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    prof. univ. dr. VALER DORNEANU
                    Prim-magistrat-asistent,
                    Marieta Safta


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016