Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 364 din 28 aprilie 2005  privind aprobarea Strategiei Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor in perioada 2005-2008    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 364 din 28 aprilie 2005 privind aprobarea Strategiei Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor in perioada 2005-2008

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 392 din 10 mai 2005
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,
având în vedere prevederile <>art. 3 alin. (1) pct. 1 şi 2 din Hotãrârea Guvernului nr. 755/2003 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cu modificãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aprobã Strategia Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor în perioada 2005-2008, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu

Autoritatea Naţionalã
pentru Protecţia Consumatorilor,
Cãtãlin Florin Teodorescu,
secretar de stat

Ministrul integrãrii europene,
Ene Dinga

Bucureşti, 28 aprilie 2005.
Nr. 364.

ANEXĂ

STRATEGIA
Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor
în perioada 2005-2008

Politica de protecţie a consumatorilor pentru perioada 2005-2008 se fundamenteazã pe urmãtoarele obiective generale pentru promovarea intereselor consumatorilor pe piaţã:
1. realizarea unui înalt nivel de protecţie a consumatorilor;
2. aplicarea efectivã a legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorilor;
3. întãrirea activitãţilor de informare, consiliere şi educare a consumatorilor.
Strategia, prin obiectivele şi prioritãţile sale, urmãreşte realizarea unei protecţii a consumatorilor în România asemãnãtoare cu cea existentã în statele membre ale Uniunii Europene, incluzând securitatea, interesele economice, informarea şi educarea consumatorilor, precum şi promovarea organizaţiilor de consumatori pentru dezvoltarea unui rol activ în realizarea politicii de protecţie a consumatorilor.
În cadrul strategiei pentru perioada 2005-2008, Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) are în vedere dezvoltarea unei politici de protecţie a consumatorilor sistematice, riguroase şi bine organizate de prevenire, unei reacţii rapide prin prezenţa reprezentanţilor sãi pe întregul teritoriu al ţãrii şi unei activitãţi eficiente, inclusiv de cooperare cu alte organisme competente ale statului, la nivel naţional şi local. În plus, întãrirea parteneriatului cu societatea civilã, în general, şi cu cercurile de afaceri, în special, va conduce la o mai bunã cunoaştere şi înţelegere a problemelor consumatorilor şi implicit la realizarea unei mai bune protecţii a acestora.

Obiectivul 1: Realizarea unui înalt nivel de protecţie a consumatorilor
Având în vedere transpunerea la nivel naţional a acquisului comunitar specific, referitor la cadrul legislativ care reglementeazã condiţiile de securitate a produselor, diverse practici comerciale şi drepturile contractuale ale consumatorilor, prioritãţile pentru perioada 2005-2008 sunt:
1.1. Continuarea procesului de preluare a acquisului comunitar prin elaborarea şi promovarea de acte normative şi reglementãri privind importul şi comercializarea produselor alimentare, nealimentare şi a serviciilor, în scopul asigurãrii securitãţii consumatorilor, precum şi protecţiei intereselor economice ale acestora
Se au în vedere:
1.1.1. elaborarea de acte normative sau de modificãri şi completãri ale legislaţiei existente, în funcţie de apariţia unor noi reglementãri europene, de modificãri şi completãri ale acquisului comunitar, incluzând securitatea produselor şi a serviciilor, protecţia intereselor economice ale consumatorilor, practici comerciale, relaţii contractuale etc.;
1.1.2. elaborarea de documente referitoare la implementarea legii privind securitatea generalã a produselor şi problemele specifice de securitate, inclusiv pentru participarea la Sistemul european RAPEX de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase;
1.1.3. modificarea şi completarea legislaţiei privind regimul metalelor preţioase, al aliajelor acestora şi al pietrelor preţioase, precum şi a actelor normative în aplicarea acesteia;
1.1.4. modificarea şi completarea actelor normative care pot constitui bariere în calea liberei circulaţii a produselor şi serviciilor.
1.2. Întãrirea cooperãrii cu celelalte instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale, inclusiv prin elaborarea de acte normative, precum şi dezvoltarea sau, dupã caz, încheierea de protocoale de colaborare
Se au în vedere:
1.2.1. elaborarea în comun de acte normative sau de modificãri şi completãri ale legislaţiei existente, pentru transpunerea acquisului comunitar care intrã în domeniul de responsabilitate al politicii de protecţie a consumatorilor, incluzând informarea, sãnãtatea şi securitatea acestora;
1.2.2. elaborarea Strategiei Comitetului interministerial pentru supravegherea pieţei produselor şi serviciilor şi protecţia consumatorilor;
1.2.3. încheierea de protocoale de colaborare privind supravegherea pieţei şi, dupã caz, de proceduri comune de control.
1.3. Dezvoltarea cooperãrii cu mediul de afaceri ca instrument pentru promovarea şi protecţia intereselor consumatorilor
Se au în vedere:
1.3.1. participarea ANPC la reorganizarea sistemului de acordare de avize, autorizaţii, licenţe, certificate de clasificare, respectiv a celui pentru expertizare şi certificare, în scopul eliminãrii barierelor în calea liberei circulaţii a mãrfurilor, asigurând creşterea rolului ANPC în prevenirea şi constatarea abaterilor de la legislaţie;
1.3.2. acordarea de sprijin pentru agenţii economici în acţiunile derulate de aceştia în elaborarea de coduri de bunã practicã/conduitã;
1.3.3. derularea de activitãţi de consultanţã cãtre persoanele juridice, în scopul unei mai bune înţelegeri a problemelor privind protecţia consumatorilor şi al stabilirii unui parteneriat cu societatea civilã şi cu reprezentanţii cercurilor de afaceri pentru creşterea gradului de protecţie a consumatorilor;
1.3.4. realizarea unui ghid privind acţiuni corective ce trebuie întreprinse de cãtre producãtori şi distribuitori pentru limitarea consecinţelor provocate de produsele periculoase, inclusiv retragerea din circuitul de distribuţie şi returnarea de la consumatori;
1.3.5. întãrirea cooperãrii dintre ANPC şi producãtori, importatori, distribuitori, vizând în principal schimbul de informaţii pentru identificarea produselor cu risc, descrierea completã şi corectã a riscului, cantitatea de produse aflate în reţeaua de distribuţie, mijloacele de realizare a acţiunii corective şi modalitãţile de informare a consumatorilor privind riscurile produselor aflate în reţeaua de distribuţie sau la consumatori.
1.4. Dezvoltarea capacitãţii administrative a ANPC, inclusiv prin creşterea numãrului de personal şi întãrirea bazei tehnico-economice
Se au în vedere:
1.4.1. perfecţionarea resurselor umane prin:
a) derularea unor programe de training al personalului atât prin acţiuni proprii, cât şi în colaborare cu alte instituţii;
b) realizarea unor programe de training prin intermediul proiectelor PHARE;
c) training, cu sprijinul Oficiului TAIEX al Comisiei Europene, pentru participarea specialiştilor ANPC la diverse sesiuni de pregãtire, seminarii şi simpozioane, organizate în Uniunea Europeanã;
d) training, cu sprijinul Comisiei Europene, pentru specialiştii ANPC, în scopul participãrii la Sistemul european RAPEX de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase;
1.4.2. întãrirea bazei tehnico-economice şi creşterea numãrului de personal prin:
a) alocarea de resurse financiare pentru activitatea de supraveghere a pieţei, în special în scopul asigurãrii securitãţii produselor;
b) alocarea de resurse sporite pentru efectuarea de teste de laborator;
c) creşterea capacitãţii de analizã şi testare privind securitatea şi/sau conformitatea produselor, inclusiv depistarea produselor falsificate sau contrafãcute, prin dotarea laboratoarelor;
d) creşterea numãrului de personal, în scopul îmbunãtãţirii capacitãţii administrative a ANPC de supraveghere a pieţei;
1.4.3. alinierea instituţiei la cerinţele noilor tehnologii ale informaţiei şi telecomunicaţiilor, prin:
a) dezvoltarea unui sistem Intranet pentru distribuirea informaţiei şi implementarea activitãţilor de supraveghere, la nivel central şi al oficiilor teritoriale, incluzând:
1. crearea unui soft integrat la nivel central şi la nivelul structurilor teritoriale, care va permite transmiterea datelor între ANPC şi cele 42 de oficii teritoriale;
2. dotarea cu echipamente de tehnicã de calcul, la nivel central şi la nivelul celor 42 de oficii teritoriale;
b) prezentarea informaţiilor de interes public pe pagina web a ANPC;
1.4.4. dezvoltarea cooperãrii externe prin:
a) efectuarea pregãtirilor necesare şi, dupã caz, asigurarea dotãrilor aferente, astfel ca, dupã primirea acordului din partea Comisiei Europene, ANPC - ca punct naţional de contact privind produsele periculoase - sã poatã participa la Sistemul european RAPEX de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase;
b) schimb de informaţii şi specialişti cu instituţii similare din statele membre ale Uniunii Europene, în scopul promovãrii experienţei şi a celor mai bune practici în domeniul protecţiei consumatorilor;
c) participarea specialiştilor ANPC la reuniuni internaţionale pe teme de protecţia consumatorilor.
Dezvoltarea cadrului legislativ şi întãrirea capacitãţii instituţionale în domeniul protecţiei consumatorilor, precum şi întãrirea cooperãrii interinstituţionale şi cu mediul de afaceri vor crea instrumentele necesare pentru promovarea intereselor consumatorilor pe piaţa produselor şi serviciilor, inclusiv servicii de interes general, determinând creşterea responsabilitãţii tuturor celor implicaţi în producerea sau furnizarea de produse/servicii şi integrarea unui înalt nivel de protecţie a consumatorilor în celelalte politici sectoriale.

Obiectivul 2: Aplicarea efectivã a legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorilor
Existenţa legislaţiei armonizate cu acquisul comunitar în domeniul protecţiei consumatorilor legitimeazã şi impune verificarea respectãrii acesteia, prin efectuarea de controale pe piaţa produselor şi serviciilor - la producãtori, importatori, distribuitori, vânzãtori, prestatori de servicii şi în unitãţile vamale. Pentru perioada 2005-2008 sunt stabilite urmãtoarele prioritãţi:
2.1. Desfãşurarea de acţiuni de control pentru asigurarea cerinţelor de securitate şi/sau de conformitate a produselor şi serviciilor
Se au în vedere acţiuni de control, inclusiv bazate pe metode de analizã a riscului, privind:
2.1.1. depistarea şi, dupã caz, retragerea de pe piaţã sau de la consumatori a produselor şi serviciilor nealimentare, care, în condiţii previzibile de utilizare, prezintã risc pentru consumatori;
2.1.2. depistarea şi, dupã caz, retragerea de pe piaţã sau de la consumatori a produselor şi serviciilor alimentare care prezintã risc asupra sãnãtãţii consumatorilor;
2.1.3. verificarea conformitãţii produselor sau serviciilor cu cerinţele declarate sau impuse prin reglementãri.
2.2. Desfãşurarea de acţiuni de control în scopul protecţiei drepturilor şi intereselor economice ale consumatorilor la furnizarea de produse şi servicii, inclusiv servicii de interes public şi financiare
Se au în vedere:
2.2.1. efectuarea de acţiuni de control privind apãrarea intereselor economice ale consumatorilor, inclusiv asigurarea dreptului la despãgubire;
2.2.2. efectuarea de acţiuni de control privind cerinţele specifice referitoare la reglementarea anumitor practici comerciale, cum ar fi vânzarea în afara spaţiilor comerciale, vânzarea la distanţã, publicitatea, indicarea preţurilor etc.;
2.2.3. efectuarea de acţiuni de control privind relaţiile contractuale dintre comercianţi şi consumatori, inclusiv pentru servicii de interes public şi financiare, cum ar fi clauzele abuzive din contracte, creditele pentru consum, serviciile financiare la distanţã, pachetele de servicii turistice etc.
2.3. Rezolvarea reclamaţiilor consumatorilor
Se au în vedere:
2.3.1. îmbunãtãţirea modalitãţilor de primire şi soluţionare a sesizãrilor şi reclamaţiilor;
2.3.2. efectuarea de acţiuni de control privind rezolvarea reclamaţiilor consumatorilor;
2.3.3. crearea cadrului legislativ pentru rezolvarea alternativã a litigiilor consumatorilor, prin realizarea unui act normativ care sã permitã introducerea medierii ca alternativã a soluţionãrii de cãtre instanţele de judecatã a plângerilor consumatorilor.
2.4. Cooperarea cu alte instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale şi, dupã caz, cu statele membre sau candidate ale Uniunii Europene în realizarea de acţiuni de control
Se au în vedere:
2.4.1. continuarea coordonãrii generale a activitãţilor de supraveghere a pieţei în cadrul Comitetului interministerial pentru supravegherea pieţei produselor şi serviciilor şi protecţia consumatorilor;
2.4.2. efectuarea de acţiuni de control în cooperare cu alte instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale şi, dupã caz, cu statele membre sau candidate ale Uniunii Europene - la producãtori, importatori, pe piaţã, precum şi în unitãţile vamale - privind securitatea şi/sau conformitatea produselor destinate consumatorilor.
2.5. Efectuarea de cãtre ANPC - ca punct naţional de contact - a schimbului rapid de informaţii privind produsele periculoase atât cu oficiile sale teritoriale, cât şi cu alte instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale, cu instituţii similare din statele membre ale Uniunii Europene prin Sistemul european RAPEX de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase
Se au în vedere:
2.5.1. colectarea şi evaluarea datelor primite de la nivelul oficiilor teritoriale, privind securitatea produselor, în scopul luãrii mãsurilor care se impun;
2.5.2. comunicarea cu celelalte instituţii publice cu responsabilitãţi în domeniu şi în special cu reprezentanţii vamali, în scopul identificãrii aspectelor de securitate a produselor de import şi luãrii mãsurilor care se impun;
2.5.3. participarea la schimbul rapid de informaţii prin Sistemul european RAPEX de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase, în conformitate cu metodologia stabilitã la nivelul Uniunii Europene pentru acest sistem.
2.6. Realizarea de acţiuni specifice de control, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase în România, republicatã
2.7. Verificarea îndeplinirii condiţiilor în baza cãrora au fost autorizaţi agenţii economici care desfãşoarã activitãţi cu metale preţioase
Aplicarea efectivã a legislaţiei armonizate în domeniul protecţiei consumatorilor şi întãrirea cooperãrii, la nivel naţional şi european, prin preluarea celor mai bune practici în domeniul supravegherii pieţei, reprezintã elemente esenţiale pentru a se asigura accesul consumatorilor la produse şi servicii mai sigure şi mai sãnãtoase, o alegere mai bunã, informaţii mai complete despre produse şi servicii, realizându-se astfel un nivel de protecţie a consumatorilor asemãnãtor celui existent în statele membre ale Uniunii Europene.
3. Întãrirea activitãţilor de informare, consiliere şi educare a consumatorilor
Al treilea obiectiv al politicii pentru protecţia consumatorilor este întãrirea activitãţilor de informare, consiliere şi educare a consumatorilor. Pentru perioada 2005-2008 sunt prevãzute urmãtoarele prioritãţi:
3.1. Dezvoltarea instrumentelor de informare şi educare a consumatorilor
Se au în vedere:
3.1.1. organizarea de campanii naţionale de informare a consumatorilor asupra drepturilor pe care aceştia le au;
3.1.2. realizarea de emisiuni radio, TV, precum şi publicarea de articole în presã pe probleme din domeniul protecţiei consumatorilor;
3.1.3. derularea de acţiuni speciale (seminarii, reuniuni etc.), în colaborare cu organizaţiile de consumatori, inclusiv cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor - 15 martie;
3.1.4. dezvoltarea paginii web a ANPC pentru a contribui la o mai bunã informare şi consiliere a consumatorilor;
3.1.5. colaborarea cu mass-media în acţiunile de avertizare a consumatorilor cu privire la riscurile legate de folosirea anumitor produse sau servicii.
3.2. Implicarea mai activã a organizaţiilor neguvernamentale de consumatori în procesul de elaborare a deciziilor ce pot avea impact asupra intereselor lor
Se au în vedere:
3.2.1. participarea organizaţiilor neguvernamentale de consumatori în cadrul: organismelor consultative, Comitetului interministerial pentru supravegherea pieţei produselor şi serviciilor şi protecţia consumatorilor, precum şi în cadrul comisiilor pentru clauze abuzive şi pentru securitatea produselor;
3.2.2. consultarea organizaţiilor neguvernamentale de consumatori în iniţiativele legislative din domeniul protecţiei consumatorilor.
3.3. Asigurarea de sprijin şi consultanţã pentru organizaţiile neguvernamentale de consumatori
Se au în vedere:
3.3.1. acordarea din bugetul ANPC, în perioada 2005-2007, a contribuţiei financiare din partea României la bugetul general al Uniunii Europene, conform Memorandumului de înţelegere dintre Comunitatea Europeanã şi România, privind participarea României la cadrul general pentru finanţarea acţiunilor Comunitarii în sprijinul politicii consumatorilor pentru anii 2004-2007; aceasta va permite organizaţiilor neguvernamentale de consumatori din România sã poatã participa la acţiunile sus-menţionate finanţate de Comisia Europeanã;
3.3.2. acordarea de consultanţã şi sprijin, inclusiv financiar, organizaţiilor neguvernamentale de consumatori.
Dezvoltarea activitãţilor de informare, consiliere şi educare a consumatorilor va avea ca efect crearea unui consumator bine informat, capabil sã ia o decizie în deplinã cunoştinţã de cauzã. În acelaşi timp este necesar ca vocea consumatorilor sã fie auzitã şi, în acest sens, rolul principal îl au asociaţiile neguvernamentale de consumatori. Dezvoltarea unei mişcãri reprezentative şi independente a consumatorilor, implicatã în activitatea de informare, educare, consiliere şi reprezentare, va permite consumatorilor sã joace un rol important pe piaţã, iar - în cadrul organismelor consultative - sã îşi exprime punctul de vedere alãturi de reprezentanţii altor organisme guvernamentale sau patronale.
Strategia ANPC pentru perioada 2005-2008 a fost realizatã pentru a rãspunde cerinţelor consumatorilor din România, fiind în acelaşi timp armonizatã cu Strategia Comisiei Europene privind politica consumatorilor.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016