Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
 HOTĂRÂREA nr. 55 din 26 septembrie 2019 referitoare la contestarea Deciziei Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019
Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂREA nr. 55 din 26 septembrie 2019  referitoare la contestarea Deciziei Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019  privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan  la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019    Twitter Facebook
Cautare document

 HOTĂRÂREA nr. 55 din 26 septembrie 2019 referitoare la contestarea Deciziei Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 791 din 30 septembrie 2019

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ioniţa Cochinţu │- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.
    1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de domnul Cătălin-Sorin Ivan împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 25 septembrie 2019 şi formează obiectul Dosarului nr. 2.522F/2019.
    3. La dosarul cauzei au fost depuse următoarele documente, în copie: Adresa Biroului Electoral Central prin care comunică un exemplar al propunerii de candidatură a domnului Cătălin-Sorin Ivan, candidat din partea Partidului Alternativa pentru Demnitate Naţională la alegerile pentru Preşedintele României; Decizia Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019, care are ataşate anexe conţinând documentaţia aferentă.
    4. De asemenea, la data de 26 septembrie 2019 au fost depuse înscrisuri privind completarea motivelor şi a probatoriului în susţinerea contestaţiei.
    5. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.
    6. În contestaţia formulată, domnul Cătălin-Sorin Ivan solicită Curţii Constituţionale să dispună înlăturarea menţiunilor cuprinse la pct. I alin. 6-10 şi la pct. II alin. 2 din Decizia Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    7. În acest context, în esenţă, arată că, potrivit art. 17 alin. (1) lit. c) teza întâi din Legea nr. 370/2004, Biroul Electoral Central are ca atribuţii constatarea îndeplinirii condiţiilor de fond şi de formă pentru candidaturi. Or, în cazul său, depăşind atribuţiile prevăzute de lege cu care a fost învestit, Biroul Electoral Central a emis o decizie care constituie un act direct de acuzare publică şi de blam la adresa sa, afectând în mod irevocabil procesul electoral. Astfel, deşi decizia pronunţată în cazul său trebuia să conţină concluziile privind îndeplinirea sau nu a condiţiilor de admitere a candidaturii, aceasta conţine observaţii subiective ale aparatului tehnic, afirmaţii tendenţioase, lipsite de temeinicie şi necorespunzătoare adevărului.
    8. În continuare prezintă aspecte referitoare la derularea procedurii privind depunerea candidaturii şi înregistrarea acesteia, inclusiv cu privire la numărul de semnături. Astfel, arată că în cadrul deciziei contestate sunt formulate aprecieri de către aparatul tehnic cu privire la listele de susţinători, în sensul că unele dintre semnături, deşi sunt prezentate de către candidat ca aparţinând unor persoane diferite, ar conţine elemente de similitudine evidentă, context în care, în urma solicitării efectuate la Autoritatea Electorală Permanentă, aceasta din urmă a comunicat cu Adresa nr. 189/BEC/P/2019 că, în urma verificării, au fost întâlnite acte neidentificate, că ar fi fost depuse fotocopii ale unor semnături, urmând să fie sesizate organele de cercetare penală cu privire la realitatea declaraţiilor pe propria răspundere prin care se atestă această veridicitate. Or, angajaţii Biroului Electoral Central şi ai Autorităţii Electorale Permanente nu au pregătirea, atribuţiile şi competenţa necesare pentru a formula propunerile pe baza cărora s-a fundamentat decizia contestată.
    9. Precizează că la Biroul Electoral Central a depus numai documente în original.
    10. Consideră că menţiunile mai sus relatate sunt şi discriminatorii, întrucât asemenea inadvertenţe au fost semnalate şi în cazul altor candidaţi, însă ca expresie a atitudinii părtinitoare a Biroului Central Electoral şi a membrilor săi, pe lângă represaliile exercitate, concură la un demers de şantajare, intimidare şi ameninţare directă şi explicită (asupra sa şi a altor candidaţi) cu un posibil dosar penal. Astfel, Biroul Electoral Central a ales să formuleze plângeri numai împotriva unor candidaţi, „de care nu le este frică“ membrilor săi, evitând în mod intenţionat să sesizeze Parchetul General cu privire la pretinsa săvârşire a infracţiunilor de către susţinătorii altor candidaţi (ai domnului Klaus-Werner Iohannis, ai doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă sau ai domnului Theodor Paleologu, sens în care ataşează, în copie, deciziile Biroului Electoral Central emise în contextul înregistrării candidaturilor acestora).
    11. Menţionează că modul în care acţionează Biroul Electoral Central este lipsit de confidenţialitate, iar acesta manifestă o atitudine vindicativă ca urmare a constatării de către Curtea Constituţională a ilegalităţii deciziilor luate până în prezent cu privire la unul dintre contracandidaţi.
    12. Prin urmare, susţine că efectele sunt clare: în baza deciziilor şi a comunicatului public ale Biroului Electoral Central, presa a preluat, a distribuit şi a promovat în spaţiul public, pe internet şi la televiziune în orare de maximă audienţă ştirea că Biroul Electoral Central a formulat plângere penală doar împotriva unor candidaţi, astfel că şansele acestora în contextul respectiv au fost afectate (în acest sens sunt ataşate diferite pasaje prezentate în mass-media).
    13. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, solicită respingerea ca inadmisibilă a contestaţiei.
    CURTEA,
    examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:
    14. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind Decizia Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    15. Curtea reţine că domnul Cătălin-Sorin Ivan şi-a depus candidatura la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019 la Biroul Electoral Central cu nr. 11/CAN/BEC/P/2019 din 22 septembrie 2019, iar înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturii, potrivit art. 29 alin. (2) şi art. 69 alin. (1^1) din Legea nr. 370/2004, trebuia realizată în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea candidaturii, respectiv până la data de 24 septembrie 2019, ora 24,00. Prevederile art. 31 alin. (1) din aceeaşi lege dau dreptul candidaţilor, partidelor politice, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţelor politice, alianţelor electorale şi alegătorilor de a contesta înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturilor. Contestaţiile pot fi formulate în cel mult de 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut de art. 29 alin. (2) din aceeaşi lege, respectiv până la data de 25 septembrie 2019, ora 24,00, astfel că prezenta contestaţie, fiind depusă la data de 25 septembrie 2019, a fost formulată în termenul prevăzut de lege.
    16. Curtea observă că prin Decizia Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019, atât candidatura, cât şi semnul electoral au fost înregistrate.
    17. Curtea reţine că atât condiţiile de eligibilitate, cât şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevăzute expres şi limitativ în Constituţie şi în Legea nr. 370/2004.
    18. Faţă de această împrejurare, Curtea constată că domnul Cătălin-Sorin Ivan nu contestă, potrivit art. 31 din Legea nr. 370/2004, înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturii sale, ci este nemulţumit de unele considerente cuprinse în Decizia Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019, de unele aspecte referitoare la activitatea şi interferenţa Biroului Electoral Central cu Autoritatea Electorală Permanentă, precum şi de modul de aducere la cunoştinţa opiniei publice, prin comunicate publice ale Biroului Electoral Central, a unor chestiuni ce au legătură cu derularea procedurilor de înregistrare sau neînregistrare a unor candidaturi în contextul dat, care nu afectează înregistrarea candidaturii sale.
    19. Faţă de această împrejurare, Curtea constată că o asemenea analiză a motivelor învederate în susţinerea contestaţiei nu intră sub incidenţa contenciosului constituţional, iar contestaţia urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.
    20. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    HOTĂRĂŞTE:
    Respinge, ca inadmisibilă, contestaţia formulată de domnul Cătălin-Sorin Ivan împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din data de 26 septembrie 2019.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    prof. univ. dr. VALER DORNEANU
                    Magistrat-asistent,
                    Ioniţa Cochinţu

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016