Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 93 din 4 octombrie 2016  privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 93 din 4 octombrie 2016 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu "Elemente pentru un cadru strategic la nivelul UE pentru sprijinirea reformei sectorului de securitate" JOIN (2016) 31

EMITENT: CAMERA DEPUTAŢILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 790 din 7 octombrie 2016

    În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat,

    Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.

    ARTICOL UNIC
    Luând în considerare Opinia nr. 4c-19/1102, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 27 septembrie 2016, Camera Deputaţilor:
    1. Salută această comunicare, deoarece:
    - se înscrie în prevederile trasate de concluziile Consiliului din mai 2015, oferind elementele necesare creării unui cadru care să permită transformarea sistemului de securitate al unei ţări, pentru a furniza indivizilor şi statului o securitate mai eficace, responsabilă şi conformă cu respectarea drepturilor omului, a democraţiei, a statului de drept şi a principiilor bunei guvernanţe;
    - sprijină ţările partenere în reformarea sistemelor lor de securitate pentru a susţine obiectivele UE privind pacea şi stabilitatea, dezvoltarea durabilă şi favorabilă incluziunii, dezvoltarea statală, democraţia, statul de drept, drepturile omului şi principiile dreptului internaţional;
    - intervenţiile diplomatice şi financiare, militare şi civile, pe termen scurt şi pe termen lung ale UE, trebuie ancorate într-un cadru de sprijin al reformării sistemului de securitate unic, care să ia în considerare legăturile dintre politică, securitate, justiţie, răspunsul umanitar, dezvoltare, conflict şi fragilitate;
    - prin documentul de lucru comun al serviciilor Comisiei Europene, care însoţeşte comunicarea, se realizează o evaluare prin care să fie aduse îmbunătăţiri în ceea ce priveşte coerenţa, complementaritatea şi coordonarea capacităţilor şi instrumentelor UE, care a luat în considerare deopotrivă deciziile relevante şi directivele Comitetului de ajutor pentru dezvoltare - Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (CADOCDE);
    - oferă elemente-cadru şi pentru orientarea activităţilor Uniunii Europene referitoare la consolidarea capacităţilor de sprijin pentru securitate şi dezvoltare (CBSD);
    - prevede extinderea instrumentului care contribuie la stabilitate şi pace şi care la rândul său se referă în special la acordarea unei asistenţe mai complete atât actorilor implicaţi în sectorul de securitate din ţările partenere, cât şi militarilor participanţi, în circumstanţe excepţionale, în conformitate cu obiectivul realizării unei dezvoltări durabile.
    2. Susţine această comunicare, întrucât:
    - cadrul oferit permite desfăşurarea angajamentului pe termen scurt şi lung al UE în sprijinul partenerilor, astfel încât aceştia să poată gestiona autonom crizele şi totodată să îşi consolideze legitimitatea, buna guvernare, integritatea şi sustenabilitatea sectoarelor de securitate în scopul promovării securităţii umane;
    - subliniază necesitatea unei abordări interinstituţionale, coordonate, a oricărei intervenţii UE în domeniul reformării sectorului de securitate (RSS), pornind de la o evaluare integrală şi integrată a sistemului de securitate asupra căruia urmează să se intervină;
    - din această perspectivă, reformarea sistemului de securitate în vecinătatea UE devine relevantă pentru creşterea rezilienţei statelor şi pentru combaterea terorismului, criminalităţii organizate şi atacurilor cibernetice;
    - acest cadru fiind aplicabil şi pentru statele candidate, oferă sprijin pentru îndeplinirea criteriilor de aderare;
    - statele membre ale Uniunii Europene sunt încurajate să îşi elaboreze în acest cadru programele bilaterale în domeniul RSS, prin exerciţii comune de programare, conform concluziilor Consiliului privind consolidarea programării comune din 12 mai 2016 (punctul 7);
    - prezintă flexibilitate, iar acest cadru poate fi aplicat în orice context, nu numai în situaţiile de conflict sau în cele anterioare conflictului, fiind suficient de amplu pentru a permite adaptarea la necesităţile fiecărei situaţii specifice;
    - vizează o utilizare mai eficientă şi mai flexibilă a asistenţei Uniunii Europene, pentru a-şi ajuta partenerii în prevenirea şi gestionarea crizelor, ceea ce va determina consolidarea legăturii dintre securitate şi dezvoltare durabilă şi va contribui la asigurarea respectării statului de drept, a bunei guvernanţe, a consolidării supravegherii şi a controlului civil asupra afacerilor militare în ţări terţe.
    3. Consideră că:
    - acest document va avea un aport semnificativ pentru eficacitatea Strategiei globale privind politica externă şi de securitate şi a Agendei europene privind securitatea;
    - reformarea sistemului de securitate (RSS), fiind un proces politic pe termen lung la nivelul relaţiilor de putere într-o ţară, trebuie să fie conturată şi agreată la nivel naţional, în condiţiile unui angajament al conducerii politice, al cooperării interinstituţionale şi al participării cât mai ample a părţilor interesate, pentru a realiza un consens general;
    - acest document furnizează reperele conceptuale şi de acţiune necesare, în raport cu scopul şi obiectivele pentru reformarea sectorului de securitate, aşa cum au fost definite pe linia legitimităţii, bunei guvernanţe, integrităţii şi sustenabilităţii, astfel încât statele să devină mai stabile, iar cetăţenii să fie în siguranţă;
    - prin acest document se recunoaşte interdependenţa dintre securitate şi justiţie, astfel că principiile definite pot fi aplicate în egală măsură şi actorilor din domeniul justiţiei, dacă rolul şi funcţiile acestora au implicaţii clare pentru sectorul securităţii;
    - intervenţiile diplomatice şi financiare, militare şi civile, pe termen scurt şi pe termen lung ale UE, ar trebui ancorate mai precis într-un cadru de sprijin RSS unic la nivelul UE, care să ia în considerare legăturile dintre politică, securitate, justiţie, răspunsul umanitar, dezvoltare, conflict şi fragilitate;
    - trebuie realizate evaluări periodice - anuale - privind punerea în aplicare a acestui cadru politic de către echipe interservicii, iar rezultatele şi recomandările rezultate să fie făcute publice.
    4. Apreciază:
    - şi susţine obiectivul major promovat de acest document, acela de a sprijini statele să devină mai stabile şi cetăţenii să fie mai în siguranţă;
    - că modalitatea de abordare globală a acestui document faţă de conflictele şi crizele externe reuneşte politica comună de securitate şi apărare (PSAC) şi toate celelalte instrumente ale politicii comune externe şi de securitate (PESC) relevante, instrumente de acţiune externă şi actorii din domeniul libertăţii, securităţii şi justiţiei, conduce la fuzionarea şi actualizarea a două concepte de politică UE, care erau privite separat, pentru a sprijini reformarea sistemului de securitate (RSS);
    - că înfiinţarea grupului operativ la nivelul Serviciului European de Acţiune Externă (SEAE) şi a Comisiei Europene, care oferă consiliere şi sprijin delegaţiilor UE, SEAE, Comisiei Europene şi misiunilor PSAC, este un demers care va spori eficienţa acţiuni în acest domeniu, întrucât va contribui la asigurarea coerenţei şi complementarităţii activităţilor UE în domeniul RSS, precum şi la planificarea şi elaborarea proiectelor de cooperare pentru dezvoltarea acestui proces;
    - din perspectiva securităţii individului, care implică totodată respectarea libertăţilor fundamentale ale acestuia şi evaluarea corespunzătoare, într-un mod participativ, a nevoilor în materie de securitate ale diferitor grupuri, inclusiv ale celor mai vulnerabile, trebuie făcute eforturi suplimentare pentru ca reformarea să includă printre priorităţile sale şi problematica genului, astfel încât să garanteze că femeile şi bărbaţii beneficiază de acces efectiv şi egal la serviciile judiciare şi de securitate;
    - că dimensiunea/componenta de apărare este deosebit de importantă pentru sprijinul reformării sistemului de securitate furnizat de Uniunea Europeană, întrucât prin caracteristicile sale definitorii (tipologia militarilor, ierarhie, ordine, disciplină etc.) sectorul de apărare poate fi considerat un punct de intrare capabil să contribuie la o dezvoltare pozitivă şi/sau care poate maximiza efectul de pârghie în cazul sprijinului UE pentru reformarea sistemului de securitate în ţările partenere selectate;
    - că trebuie elaborate sau revizuite politicile naţionale în materie de securitate, luând în considerare analize pe criterii de gen; la acestea trebuie adăugat şi sprijinul pentru victimele violenţei, care ar trebui să implice adăugarea unor măsuri preventive (de exemplu, legislaţie, sensibilizare în ceea ce priveşte genul în structurile poliţieneşti şi militare, combaterea impunităţii autorului);
    - că extinderea instrumentului care contribuie la stabilitate şi pace va conduce la remedierea lacunelor constatate în sistem şi va permite Uniunii Europene să ofere o asistenţă mai eficientă pentru actorii din sectorul de securitate.
    5. Atrage atenţia:
    - din perspectiva asigurării şi respectării drepturilor omului, statului de drept şi principiilor democratice, că se impune consultarea şi implicarea societăţii civile ca o procedură care ar trebui să devină o practică standard în elaborarea şi monitorizarea politicilor şi activităţilor din domeniul securităţii şi al justiţiei;
    - că pentru a respecta principiile bunei guvernanţe, strategiile naţionale de securitate trebuie să fie elaborate prin procese de consultare favorabile incluziunii, prin participarea tuturor părţilor interesate şi, în consecinţă, ar trebui să se asigure şi participarea femeilor, conform rezoluţiilor pertinente ale Consiliului de Securitate al ONU;
    - asupra importanţei asigurării coerenţei reformei sistemului de securitate, scop în care Uniunea Europeană ar trebui să încurajeze guvernele partenere şi societatea civilă să integreze aspectele legate de sectorul de securitate în strategii multianuale de dezvoltare la nivel naţional şi să le coreleze pe cât posibil cu eforturile de guvernanţă în curs sau planificate în alte sectoare;
    - asupra necesităţii unor acţiuni coerente şi susţinute pentru eficienţa implementării propunerilor din document, dar acestea, ca orice iniţiativă/proiect UE în domeniul RSS, trebuie să aibă o componentă de apărare foarte bine definită.
    6. Apreciază că, din perspectiva României:
    - ţara noastră este şi va fi un susţinător al creşterii rolului Uniunii Europene privind încurajarea şi sprijinirea eforturilor ţărilor partenere legate de reformele sectorului de securitate;
    - abordarea Uniunii Europene trebuie să fie una cuprinzătoare, atât din punct de vedere geografic, cât şi funcţional;
    - măsurile concrete de sprijin ale Uniunii Europene trebuie să fie adaptate necesităţilor şi intereselor specifice ale statelor beneficiare şi totodată să se concentreze asupra domeniilor care aduc valoare adăugată reală;
    - este necesară o cooperare cât mai strânsă cu actorii relevanţi, îndeosebi cu ONU şi NATO; creşterea sprijinului pentru parteneri reprezintă o prioritate strategică în cadrul cooperării Uniunii Europene cu NATO;
    - se vor întreprinde, la nivelul instituţiilor abilitate, demersurile necesare pentru dezvoltarea profilului pe componenta de apărare a reformării sistemului de securitate pentru a se asigura, conform intereselor strategice ale României, o contribuţie corespunzătoare la proiectele preconizate a fi dezvoltate de către UE în acest domeniu; în acest sens, Ministerul Apărării Naţionale, care are în principal responsabilitatea acestui segment, urmează să implementeze o abordare interinstituţională activă şi să promoveze o coordonare constantă şi susţinută cu toate ministerele implicate, relevante, pentru reformarea sistemului de securitate.
    7. Susţine comunicarea, întrucât:
    - sprijină ţările partenere în reformarea sistemelor lor de securitate pentru a îndeplini obiectivele UE privind pacea şi stabilitatea, dezvoltarea durabilă şi favorabilă incluziunii, dezvoltarea statală, democraţia, statul de drept, drepturile omului şi principiile dreptului internaţional;
    - reflectă abordarea cuprinzătoare a Uniunii privind conflictele şi reuneşte instrumentele PSAC, PESC, ale acţiunii externe a Uniunii Europene şi pe toţi actorii din domeniile securitate şi justiţie.

    Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 4 octombrie 2016, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

                        PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                                FLORIN IORDACHE

    Bucureşti, 4 octombrie 2016.
    Nr. 93.

                                   ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016