Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 85 din 21 octombrie 2015  privind aprobarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu - Planul de acţiune al UE privind returnarea - COM(2015)453    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 85 din 21 octombrie 2015 privind aprobarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu - Planul de acţiune al UE privind returnarea - COM(2015)453

EMITENT: CAMERA DEPUTAŢILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 791 din 23 octombrie 2015

    În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat,

    Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.

    ARTICOL UNIC
    Luând în considerare Opinia nr. 4 c-19/613 adoptată de Comisia pentru afaceri europene, în şedinţa din 6 octombrie 2015, Camera Deputaţilor:
    1. Constată că planul de acţiune conţine obiective generice pe termen scurt şi mediu, fără a aduce idei complet noi. Este încurajată promovarea cu predilecţie a returnărilor voluntare asistate, a respectării drepturilor fundamentale ale persoanelor returnate, utilizarea bazelor de date relevante, consolidarea rolului Frontex, detalii suplimentare în legătură cu conceptul "hotspots" (centre de acces), reţeaua Uniunii Europene (UE) a ofiţerilor de legătură în domeniul migraţiei.
    2. Ia act de constatările Comisiei Europene cu privire la performanţele necorespunzătoare ale statelor membre în materie de returnare, în condiţiile în care emiterea ordinelor de returnare rămâne în sfera de competenţă exclusivă a statelor membre, ca şi operaţiunile de returnare.
    3. Ia act de datele statistice care atestă că, în mod sistematic, anumite state membre nu emit decizii de returnare în cazul migranţilor în situaţie neregulamentară reţinuţi pe teritoriul lor sau în cazul persoanelor ale căror cereri de azil au fost respinse şi de efectele acestei practici, care permite evitarea returnării prin deplasarea într-un alt stat din spaţiul Schengen.
    Consideră că această lipsă de rigoare afectează nu doar eficacitatea sistemului UE în materie de returnare şi de azil sau posibilitatea de a oferi ajutor celor îndreptăţiţi, ci şi statul de drept; aceasta pentru că neaplicarea propriilor legi şi a legislaţiei europene nu defineşte un stat de drept, iar în plan politic intern, neaplicarea legilor statului contribuie la exacerbarea mişcărilor politice extremiste, antiimigraţie şi antieuropene, care deturnează democraţia, paradoxal, tocmai în dezavantajul tuturor imigranţilor.
    4. Observă insatisfacţia Comisiei Europene faţă de insuficienta aplicare a Directivei privind returnarea de către statele membre şi susţine angajamentul Comisiei Europene de a se concentra pe asigurarea aplicării depline a directivei, inclusiv prin proceduri de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor.
    5. Apreciază caracterul clar şi ferm al expresiilor folosite în textul comunicării, care recomandă ca "în cazul în care migranţii nu se întorc în mod voluntar, returnarea trebuie să fie executată forţat", "repatrierea sistematică, fie voluntară, fie forţată", ca statele membre să recurgă la luarea în custodie publică, plasarea sub supraveghere cu mijloace electronice a migranţilor în situaţie neregulamentară sau utilizarea centrelor cu circuit semiînchis etc.
    Susţine preferinţa declarată a Comisiei Europene pentru returnarea voluntară. Semnalează totuşi că, afirmând dependenţa succesului sistemelor de returnare voluntară de gradul de realizare al returnărilor forţate, se poate crea percepţia că această opţiune nu este cea reală; de aceea, este necesară prezentarea de argumente suficiente în favoarea returnării voluntare.
    6. Subliniază că, deşi este previzibil ca, într-adevăr, toate acţiunile prevăzute în prezenta comunicare să fie puse în aplicare în conformitate cu standardele internaţionale din domeniul drepturilor omului, returnarea rămâne printre cele mai severe acţiuni ale UE faţă de persoane care nu au comis acte antisociale şi care nu reprezintă un pericol în sine şi care au investit încredere şi speranţă în UE.
    Consideră că rezerva statelor membre de a pune în aplicare legislaţia europeană în materie de returnare este motivată tocmai de această severitate percepută ca excesivă.
    7. Aminteşte că statele membre au dreptul legal de a aplica proceduri simplificate şi rapide de returnare în cazul migranţilor reţinuţi sau prinşi în cazul trecerii ilegale a frontierei şi consideră că adoptarea unor astfel de decizii poate fi justificată de imperativul securizării frontierelor externe ale UE.
    8. Semnalează că perpetuarea reticenţei de a aplica riguros legislaţia europeană în materie de returnare s-ar putea dovedi contraproductivă pentru migranţii înşişi, tocmai pentru că un aflux de migranţi amplu şi repetitiv ar produce o situaţie nesustenabilă obligând autorităţile să adopte măsuri stricte.
    9. Salută preocupările Comisiei Europene de a îmbunătăţi condiţia persoanelor returnate, prin programe, măsuri concrete, acţiuni de diplomaţie etc.
    Salută angajamentul Comisiei Europene de a asigura furnizarea de fonduri în vederea unei returnări şi reintegrări durabile în cadrul programelor financiare ale UE din domeniile cooperării pentru dezvoltare şi politicii de vecinătate.
    Remarcă programele de returnare voluntară asistată, în cooperare cu partenerii de la nivel guvernamental şi neguvernamental, precum Organizaţia Internaţională pentru Migraţie, sprijinul acordat de către Comisie Reţelei Instrumentului European de Reintegrare (European Reintegration Instrument Network - ERIN), care le oferă persoanelor returnate sprijin pentru reintegrare, precum şi sprijin social şi profesional.
    10. Agreează propunerea Comisiei Europene ca statele membre să elaboreze proiecte comune de reintegrare, care ar putea îmbunătăţi atât calitatea sprijinului oferit migranţilor, cât şi rentabilitatea - prin economii de scară în ceea ce priveşte costurile administrative.
    11. Susţine propunerea Comisiei Europene ca sprijinul pentru reintegrare să fie furnizat atât la nivel individual, cât şi la nivel de stat, pentru a pune atât la dispoziţia persoanei returnate, cât şi a ţării de origine mijloace pentru reintegrare.
    12. Susţine propunerea Comisiei Europene de elaborare de pachete de sprijin adaptate pentru a ajuta anumite ţări partenere să îşi îndeplinească în practică obligaţiile în materie de readmisie.
    13. Propune Comisiei Europene să evalueze beneficiile unui mecanism de cooperare şi finanţare cu mediul corporatist, pentru crearea de locuri de muncă şi spaţii de cazare în apropierea locului de muncă din ţara primitoare, pentru persoanele returnate, pentru a stimula reinserţia şi a reduce migraţia.
    14. Recomandă ca, în paralel cu măsurile prevăzute în vederea returnării în ţările de origine, să fie investigate şi posibilităţile de a fi sprijinite terţe state unde solicitanţii s-ar putea stabili.
    15. Susţine măsura oferirii de oportunităţi de migraţie legală lucrătorilor cu înaltă calificare, ca şi în scopuri de cercetare şi studii, dar semnalează că migraţia ilegală masivă reduce posibilitatea unei asemenea oferte.
    Consideră că ar putea fi incluse în acest tip de programe persoane deja prezente în UE şi care îndeplinesc condiţiile din oferta sus-menţionată.
    16. Este în consens cu Comisia Europeană în ce priveşte necesitatea stabilirii unor eventualele ţări-cheie pentru dialogurile la nivel înalt privind readmisia; reaminteşte că situaţia din Asia prezintă vulnerabilităţi specifice, având în vedere atât inconsistenţa şi fragilitatea cadrului juridic şi prezenţa unor practici administrative restrictive, cât şi interesul scăzut al statelor din zonă de a semna convenţiile şi tratatele internaţionale relevante. În acest context recomandă ca diplomaţia europeană să sprijine sau să iniţieze progresul şi armonizarea legislativă regională, inclusiv prin cooperarea cu organismele internaţionale relevante, cum ar fi cele din structura ONU.
    17. Agreează propunerea de modificare a Regulamentului privind funcţionarea Frontex, pentru extinderea mandatului său cu gestionarea returnărilor şi înfiinţarea unui birou special de returnări în cadrul agenţiei; agreează propunerea creării echipelor Frontex de intervenţie rapidă pentru returnare, care vor oferi sprijin în materie de identificare, de cooperare consulară cu ţările terţe şi de organizare a operaţiunilor de returnare pentru statele membre.
    Susţine intenţia Comisiei Europene de a propune împuternicirea Frontex să lanseze operaţiuni de returnare, să coordoneze şi să organizeze operaţiuni de returnare dintr-un singur stat membru.

    Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 21 octombrie 2015, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                        PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                             VALERIU-ŞTEFAN ZGONEA

    Bucureşti 21 octombrie 2015.
    Nr. 85.
                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016