Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 77 din 20 septembrie 2016  privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European - O agendă europeană pentru economia colaborativă COM(2016) 356    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 77 din 20 septembrie 2016 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European - O agendă europeană pentru economia colaborativă COM(2016) 356

EMITENT: CAMERA DEPUTAŢILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 746 din 26 septembrie 2016

    În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat,

    Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.

    ARTICOL UNIC
    Luând în considerare Opinia nr. 4c-19/974, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 14 septembrie 2016, Camera Deputaţilor:
    1. Salută această comunicare deoarece:
    - Comisia Europeană prezintă un set de orientări pe baza cărora statele membre ale Uniunii Europene să poată asigura o dezvoltare echilibrată a economiei colaborative;
    - îşi propune să clarifice aspecte-cheie cu care se confruntă atât operatorii de pe piaţă, cât şi autorităţile publice privind condiţiile de acces pe piaţă, reglementarea răspunderii, protecţia consumatorilor, aplicarea legislaţiei în domeniul muncii şi impozitarea;
    - aduce clarificări în ceea ce priveşte stabilirea calităţii de furnizor de servicii şi calităţii de intermediar pentru platformele online;
    - încurajează consumatorii, întreprinderile şi autorităţile publice din statele membre UE să se implice în economia colaborativă.
    2. Susţine această comunicare întrucât:
    - în prezent, autorităţile naţionale şi locale au adoptat o serie de măsuri privind economia colaborativă, care au condus la o abordare fragmentată a noilor modele de afaceri, generând incertitudine pentru operatorii tradiţionali, pentru noii prestatori de servicii şi pentru consumatori; aceste incertitudini pot conduce pe viitor la obstrucţionarea creării de noi locuri de muncă;
    - dezvoltarea economiei colaborative echilibrate reprezintă una din direcţiile de dezvoltare care va contribui la îndeplinirea agendei privind realizarea pieţei unice;
    - economia colaborativă poate oferi consumatorilor beneficii prin servicii noi, o aprovizionare extinsă şi preţuri mai mici;
    - subliniază necesitatea introducerii unei diferenţieri între persoanele fizice care prestează ocazional servicii şi prestatorii care desfăşoară activitatea în cadrul profesiei lor (de exemplu: prin stabilirea unor grile, în funcţie de nivelul de activitate).
    3. Consideră că:
    - economia colaborativă va conduce la dezvoltarea unor modele de afaceri noi care, dacă vor fi aplicate în mod responsabil, pot aduce o contribuţie importantă la creşterea ocupării forţei de muncă şi la creşterea economică din UE;
    - dezvoltarea economiei colaborative poate stimula partajarea activelor şi utilizarea mai eficientă a resurselor care vor contribui la atingerea obiectivelor Uniunii Europene privind durabilitatea şi tranziţia către o economie circulară;
    - această comunicare este justificată şi, în consecinţă, se susţine solicitarea lansată de Comisia Europeană privind reexaminarea şi revizuirea legislaţiei existente în domeniu, pentru urgentarea îndeplinirii condiţiilor necesare dezvoltării unei economii colaborative echilibrate;
    - prestatorii de servicii din cadrul economiei colaborative şi platformele din domeniu trebuie să plătească impozite la fel ca ceilalţi participanţi la mediul economic;
    - este necesar a fi stabilit de către Comisia Europeană un cadru de monitorizare care să vizeze grila de reglementare aflată în evoluţie, în paralel cu urmărirea evoluţiilor economice şi ale întreprinderilor, pentru a preîntâmpina obstacolele care ar putea surveni şi a previziona tendinţa evoluţiei preţurilor şi calităţii serviciilor.
    4. Apreciază că:
    - noile modele de afaceri, bazate pe inovare, au un potenţial semnificativ de a contribui la competitivitate şi la creştere economică;
    - dezvoltarea economiei colaborative poate stimula partajarea activelor şi o utilizare mai eficientă a resurselor;
    - statele membre UE trebuie încurajate să facă progrese în simplificarea şi clarificarea aplicării regulilor fiscale în domeniile acoperite de economia colaborativă; în acest sens platformele din cadrul economiei colaborative ar trebuie să intensifice cooperarea cu autorităţile naţionale în ceea ce priveşte înregistrarea activităţii economice şi facilitarea colectării impozitelor;
    - statele membre ar trebui să se asigure că toţi consumatorii beneficiază de un înalt nivel de protecţie împotriva practicilor comerciale incorecte, fără a impune însă obligaţii disproporţionate pentru persoanele fizice care prestează servicii doar ocazional;
    - succesul platformelor colaborative constituie o provocare atât pentru participanţii la piaţă, cât şi pentru practicile existente;
    - se promovează noi oportunităţi de ocupare a forţei de muncă, caracterizate prin condiţii de muncă flexibile şi reprezentând surse de venit suplimentare;
    - se susţin demersurile Comisiei Europene de a încuraja comportamentul responsabil al tuturor tipurilor de platforme online sub forma unor acţiuni voluntare (de exemplu: contribuţii la abordarea evaluărilor false sau înşelătoare);
    - se aduc contribuţii la valorificarea beneficiilor şi, în paralel, exprimă preocupările privind incertitudinea legată de drepturile şi obligaţiile participanţilor la economia colaborativă;
    - valoarea adăugată a acestui document constă în orientările de natură juridică şi politică oferite autorităţilor publice, participanţilor la piaţă şi cetăţenilor interesaţi de o dezvoltare echilibrată şi sustenabilă a economiei colaborative;
    - activitatea de monitorizare va contribui la facilitarea inovării şi a spiritului antreprenorial, ca demers pe care Comisia Europeană îl întreprinde pentru realizarea pieţei unice.
    5. Atrage atenţia asupra:
    - importanţei şi necesităţii asigurării unor condiţii de muncă echitabile şi a unei protecţii sociale şi a consumatorului adecvate şi durabile;
    - faptului că abordarea economiei colaborative bazate pe autoreglare, standarde voluntare şi mărci de certificare nu trebuie să fie prea permisivă; ar fi de preferat să fie impuse reglementări mai ferme pentru asigurarea aceluiaşi nivel de protecţie a consumatorului beneficiar de produse şi servicii ca în restul mediului economic; în consecinţă considerăm că trebuie să fie impuse cel puţin regulile comunitare de bază ale protecţiei consumatorului (de exemplu: excluderea clauzelor abuzive, eliminarea practicilor comerciale incorecte, furnizarea de produse sigure care să nu afecteze viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor etc.).
    6. În ceea ce priveşte impactul acestor propuneri asupra României precizează următoarele:
    - având în vedere zona în care sunt localizate resursele şi atragerea utilizatorilor interesaţi, principalele aspecte legate de dezvoltarea acestui tip de economie privesc disponibilitatea bunurilor şi serviciilor ce urmează a fi utilizate în comun şi tehnologiile IT;
    - întrucât este vorba despre utilizarea în comun a unor bunuri şi servicii, atât pentru utilizatori, cât şi pentru furnizori, încrederea este fundamentală, iar dezvoltarea tehnologiei constituie un element-cheie în dezvoltarea încrederii;
    - principalele provocări cărora trebuie să le facem faţă ar fi următoarele:
    a) nivelul scăzut de încredere în produsele şi serviciile furnizate;
    b) regimul de răspundere;
    c) sarcinile administrative suplimentare generate de cererile furnizorilor online şi offline tradiţionali;
    - având în vedere provocările menţionate, se impune, în consecinţă, să fie acordată o atenţie sporită pentru:
    a) adoptarea unor standarde comune;
    b) impozitarea activităţilor, chiar şi celor care au un caracter ocazional, dar făcând distincţia între activităţile cu profit şi cele nonprofit;
    c) stabilirea responsabilităţilor legale ale părţilor implicate;
    d) diseminarea şi creşterea gradului de conştientizare a opiniei publice privind iniţiativele economiei colaborative;
    - măsurile propuse de această comunicare a Comisiei Europene sunt în principiu în favoarea procesului de reducere a decalajelor sociale dintre ţara noastră şi statele membre dezvoltate ale UE;
    - ţara noastră are şansa să îşi promoveze mai mult sectorul IT performant, ceea ce ar conduce la îmbunătăţirea modului în care aceasta este receptată, dacă luăm în considerare faptul că serviciile de internet şi telecomunicaţiile constituie un mecanism solid de promovare a economiei colaborative în Europa. Această imagine ar putea fi consolidată prin deschiderea de parcuri industriale şi centre de cercetare în acest domeniu, investiţii pe care le putem considera strategice pentru economia românească.
    Camera Deputaţilor susţine pe fond această comunicare întrucât sprijină proactiv inovarea, competitivitatea şi oportunităţile de creştere oferite de modernizarea economiei, susţine dezvoltarea condiţiilor de muncă echitabile şi o protecţie socială a consumatorului adecvată şi durabilă, promovează normele şi obligaţiile aplicabile cetăţenilor, caracteristici care vizează implicarea cu încredere a consumatorilor, întreprinderilor şi autorităţilor publice în economia colaborativă şi care vor determina statele membre să aplice coerent legislaţia europeană în acest domeniu, în întreaga piaţă unică.

    Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 20 septembrie 2016, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                       FLORIN IORDACHE

    Bucureşti, 20 septembrie 2016.
    Nr. 77.
                           ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016