Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 630 din 23 august 2018 privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului de înzestrare "Sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă"
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 739 din 27 august 2018
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 20 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Se aprobă circumstanţele şi procedura specifică aferente programului de înzestrare „Sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă“ - SIML, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, în vederea atribuirii unui contract multianual de furnizare în perioada 2018-2022 a unui sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă, sistem integrat în România, precum şi a suportului logistic iniţial.
ART. 2
Fondurile necesare realizării programului de înzestrare „Sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă“ se asigură, în condiţiile legii, în limita creditelor de angajament şi a creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale pentru Ministerul Apărării Naţionale.
PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
Ministrul apărării naţionale,
Mihai-Viorel Fifor
Ministrul economiei,
Dănuţ Andruşcă
Ministrul finanţelor publice,
Eugen Orlando Teodorovici
Bucureşti, 23 august 2018.
Nr. 630.
ANEXA 1
CIRCUMSTANŢELE ŞI PROCEDURA SPECIFICĂ
aferente programului de înzestrare „Sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă“ - SIML
A. Circumstanţele realizării programului de înzestrare „Sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă“
1. Pentru Armata României este fundamental ca integrarea echipamentelor sistemului să se realizeze în România, în cadrul unei infrastructuri de producţie/asamblare/testare/mentenanţă la nivelul unui operator economic deţinut majoritar sau integral de statul român, care să fie în măsură, pe de o parte, să furnizeze mentenanţa sistemului pe întreg ciclul de viaţă, iar pe de altă parte, să poată, în situaţii de criză sau război, să realizeze integrarea de sisteme similare pentru Forţele Navale Române.
2. Interesul esenţial de securitate pentru statul român îl constituie realizarea pe teritoriul naţional a unei infrastructuri de producţie/asamblare/testare/mentenanţă în domeniul militar la nivelul unui operator economic cu capital majoritar sau integral de stat, în care să se execute:
a) integrarea de elemente componente ale Sistemului de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă;
b) operaţiuni de mentenanţă pe ciclul de viaţă al sistemului şi rachetelor antinavă, astfel încât în situaţii de criză şi război să nu fie necesară trimiterea acestora în afara teritoriului naţional;
c) implementarea unor soluţii viitoare de modernizare pentru SIML.
3. Satisfacerea interesului esenţial de securitate prevăzut la pct. 2 se poate realiza doar prin atribuirea către un operator economic din state membre NATO sau UE, producător de SIML, inclusiv rachetele antinavă aferente, sau asocieri formate din operatori economici din state membre NATO sau UE, din care cel puţin un membru al asocierii este producător de SIML, inclusiv rachetele antinavă aferente, conform procedurii specifice prevăzute la litera B, a unui contract multianual având ca obiect furnizarea SIML şi a suportului logistic iniţial, sub condiţia constituirii unei infrastructuri de producţie/asamblare/ testare/mentenanţă şi executării activităţilor aşa cum sunt prevăzute la pct. 2.
4. Aplicarea uneia dintre procedurile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare, care transpune în legislaţia naţională dispoziţiile Uniunii Europene specifice materiei achiziţiilor publice în domeniul apărării şi securităţii, conduce la neprotejarea şi afectarea interesului esenţial de securitate în cauză.
5. În ceea ce priveşte stabilirea eventualului impact asupra concurenţei pe piaţa internă a produselor nemilitare, plecând de la faptul că achiziţia prevăzută de programul de înzestrare „Sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă“ are ca obiect produse militare, produse sensibile şi servicii legate de acestea şi luând în considerare că interesul esenţial de securitate menţionat priveşte exclusiv aspecte militare, nu se poate identifica un asemenea impact.
B. Procedura specifică aferentă programului de înzestrare „Sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă“ - SIML
I. Organizarea procedurii specifice
1. Procedura specifică de atribuire va avea două etape, respectiv:
a) Etapa I - etapa de calificare a candidaţilor;
b) Etapa a II-a - etapa de negociere cu candidaţii calificaţi şi de stabilire a ofertei câştigătoare.
2. Limba de derulare a procedurii este limba română. Se admit numai părţi ale propunerii tehnice redactate în limba engleză, cum ar fi fişe şi prospecte.
3. La procedura specifică pot participa numai operatori economici din state membre NATO sau UE, producători de SIML, inclusiv rachetele antinavă aferente, sau asocieri formate din operatori economici din state membre NATO sau UE, din care cel puţin un membru al asocierii este producător de SIML, inclusiv rachetele antinavă aferente.
4. Autoritatea contractantă are dreptul de a anula procedura specifică, fără obligaţia de a suporta daune, în următoarele cazuri:
a) niciun operator economic nu îndeplineşte cerinţele de calificare;
b) niciun operator economic nu depune ofertă preliminară în termenul stabilit;
c) nicio propunere tehnică depusă nu îndeplineşte cerinţele din documentaţia descriptivă;
d) toate preţurile totale ofertate sunt mai mari decât valoarea estimată;
e) neacceptarea de către operatorii economici a clauzelor obligatorii din contract, inclusiv a celor asumate prin angajamente.
5. Criteriul de atribuire a contractului este „preţul cel mai scăzut“ al ofertei, exclusiv costul echipamentelor criptografice şi al celor destinate deservirii acestora, care vor fi asigurate de către autoritatea contractantă, în condiţiile satisfacerii cerinţelor tehnice.
6. Perioada de derulare a procedurii specifice nu poate depăşi, în principiu, 150 de zile de la publicarea anunţului de participare.
II. Derularea procedurii specifice
a) Etapa I - etapa de calificare a candidaţilor
1. Iniţierea procedurii specifice se face prin publicarea unui anunţ de participare pe site-ul Companiei Naţionale „Romtehnica“ - S.A.
2. Anunţul de participare va conţine, cel puţin, următoarele informaţii:
a) datele de identificare ale autorităţii contractante;
b) nivelul de acces la informaţii clasificate şi tipul de aviz necesar participării la procedura specifică;
c) criteriile de calificare care vor fi aplicate în etapa I a procedurii specifice de atribuire;
d) data-limită, ora şi locul depunerii candidaturilor;
e) o scurtă descriere a obiectului contractului;
f) etapele şi calendarul estimat de aplicare a procedurii specifice;
g) limba în care se desfăşoară procedura specifică;
h) termenul de răspuns la solicitările de clarificări primite de la autoritatea contractantă, care va fi de cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea acestora.
3. Pe parcursul evaluării îndeplinirii criteriilor de calificare pentru etapa de depunere a ofertelor, comisia de evaluare are dreptul de a solicita precizări în legătură cu documentele depuse, precum şi depunerea unor documente suplimentare pentru verificarea informaţiilor prezentate de operatorul economic în documentele respective.
4. Criteriile de calificare se referă la:
A.1. Situaţia personală a candidatului:
A.1.1. În ultimii 5 ani nu a fost condamnat prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti pentru unul sau mai multe dintre motivele următoare: participare la activităţi ale unei organizaţii criminale, corupţie, fraudă, pentru infracţiuni teroriste sau infracţiuni legate de activităţile teroriste ori instigare, complicitate sau tentativă de a comite aceste acţiuni, spălare de bani şi/sau finanţarea terorismului; nu este intrat în faliment ca urmare a hotărârii pronunţate de judecătorul-sindic; nu a fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greşeli în materie profesională; în ultimii 2 ani şi-a îndeplinit corespunzător obligaţiile contractuale, îndeosebi pe cele referitoare la securitatea informaţiei şi securitatea aprovizionării; să fi îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România sau în ţara în care este stabilit. Îndeplinirea criteriului de calificare se justifică printr-o declaraţie pe propria răspundere;
A.1.2. Deţinerea avizului de securitate de la autoritatea desemnată de securitate a Ministerului Apărării Naţionale.
A.2. Satisfacerea şi protejarea interesului esenţial de securitate de către candidat:
A.2.1. Angajamentul candidatului de a realiza pe teritoriul naţional o infrastructură de producţie/asamblare/testare/ mentenanţă, în domeniul militar, deţinută majoritar sau integral de statul român, în care să se execute:
a) integrarea de elemente componente ale Sistemului de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă;
b) operaţiuni de mentenanţă pe ciclul de viaţă al sistemului şi rachetelor antinavă, astfel încât, în situaţii de criză şi război, să nu fie necesară trimiterea acestora în afara teritoriului naţional;
c) implementarea unor soluţii viitoare de modernizare pentru SIML.
A.2.2. Angajamentul privind efectuarea operaţiunilor compensatorii prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare, aferente contractului multianual în cauză, care se circumscriu realizării pe teritoriul naţional a unei infrastructuri de producţie/asamblare/testare/mentenanţă în domeniul militar, la nivelul unui operator economic cu capital majoritar sau integral de stat, potrivit dispoziţiilor prevăzute la pct. A.2.1.
A.3. Capacitatea tehnică sau profesională a operatorului economic
Documente justificative care să demonstreze că operatorul economic a livrat, începând cu anul 2000 şi până la data depunerii candidaturilor, SIML, inclusiv rachetele antinavă aferente, în valoare de cel puţin 137 milioane de euro, fără TVA.
5. Etapa de calificare se declară închisă după comunicarea către fiecare candidat a rezultatului procesului de evaluare a candidaturii depuse de acesta.
b) Etapa a II-a - etapa de negociere cu candidaţii calificaţi şi de stabilire a ofertei câştigătoare
1. Autoritatea contractantă transmite fiecărui candidat calificat o invitaţie de a participa la etapa a II-a, însoţită de documentaţia de atribuire aferentă. Invitaţia va conţine cel puţin următoarele informaţii:
a) data şi ora-limită stabilite pentru depunerea ofertei preliminare;
b) adresa la care se transmite oferta preliminară;
c) limba în care trebuie elaborată oferta preliminară;
d) criteriul de atribuire al ofertei câştigătoare.
2. Candidaţii calificaţi să participe la etapa a II-a a procedurii specifice depun câte o singură ofertă preliminară care conţine o propunere financiară şi o propunere tehnică.
3. După primirea ofertelor preliminare, comisia de evaluare va proceda la evaluarea preliminară a acestora şi va stabili un calendar de desfăşurare a rundelor de negociere care va fi comunicat fiecărui ofertant.
4. Autoritatea contractantă are dreptul de a solicita clarificări şi precizări referitoare la ofertele preliminare.
5. Comisia de evaluare negociază cu fiecare ofertant care a depus ofertă preliminară, pe parcursul unor runde succesive, în care urmăreşte îmbunătăţirea ofertei în sensul obţinerii unui preţ cât mai scăzut.
6. După fiecare rundă de negociere, comisia de evaluare va întocmi o minută care va fi semnată de comisia de evaluare şi de reprezentanţii ofertantului, în care se vor menţiona aspectele discutate, concluziile rezultate, precum şi data convenită pentru derularea următoarei runde de negociere.
7. Negocierea se derulează până la momentul în care fiecare ofertant declară că oferta sa nu mai poate fi îmbunătăţită.
8. În situaţia în care oferta cu preţul cel mai scăzut îndeplineşte cerinţele din documentaţia descriptivă, iar preţul total ofertat este mai mic sau egal cu valoarea totală estimată a contractului multianual, oferta este declarată câştigătoare.
9. Comisia de evaluare întocmeşte raportul procedurii specifice de achiziţie care se auditează de structura specializată a Ministerului Apărării Naţionale şi se aprobă ulterior de către şeful Departamentului pentru armamente.
10. Ofertanţii primesc o comunicare scrisă cu privire la rezultatul procedurii specifice, astfel:
a) ofertantului a cărui ofertă a fost respinsă i se vor comunica motivele de respingere a ofertei;
b) ofertantului a cărui ofertă a fost declarată necâştigătoare i se va comunica ofertantul câştigător, fără a se preciza preţul total al acesteia;
c) ofertantului a cărui ofertă a fost declarată câştigătoare i se va comunica acest aspect.
III. Organizarea şi funcţionarea comisiei de evaluare
1. Comisia de evaluare este formată din reprezentanţi ai Departamentului pentru armamente, ai structurii beneficiare şi ai Companiei Naţionale „Romtehnica“ - S.A.
2. Structura comisiei de evaluare se aprobă de către şeful Departamentului pentru armamente din cadrul Ministerului Apărării Naţionale.
3. Nominalizarea membrilor din cadrul Ministerului Apărării Naţionale se va efectua de către fiecare structură reprezentată în comisie şi de către Compania Naţională „Romtehnica“ - S.A., iar aprobarea componenţei acesteia se face de către şeful Departamentului pentru armamente.
4. Comisia îşi va desfăşura activitatea în conformitate cu prevederile prezentei proceduri specifice.
5. De regulă, comisia îşi desfăşoară activitatea în plen. Orice decizie a comisiei trebuie să întrunească votul a cel puţin 2/3 dintre membrii săi. În cazul în care nu se întruneşte votul a cel puţin 2/3 dintre membrii comisiei din cauza unor divergenţe de păreri între aceştia, preşedintele comisiei va solicita reanalizarea punctelor de divergenţă, în scopul finalizării în timp util a evaluării propunerii/ofertei. În cazul în care comisia nu ajunge la un acord, decizia finală se adoptă cu votul majorităţii membrilor săi. Membrii comisiei care nu sunt de acord cu decizia adoptată au obligaţia de a-şi prezenta punctul de vedere în scris, elaborând în acest sens o notă individuală care se ataşează la minuta şedinţei/raportul procedurii specifice.
6. În situaţii justificate în care comisia nu se poate întruni în plen sau unii membri nu pot participa la şedinţe, acestea se vor desfăşura dacă este asigurată participarea a 2/3 din membri, iar documentele care se întocmesc vor fi prezentate fiecărui membru absent la şedinţă pentru a fi însuşite pe bază de semnătură sau pentru a-şi exprima în scris opinia, după caz, în termen de două zile lucrătoare de la data prezentării documentelor.
7. Pe lângă comisie pot fi cooptaţi alţi experţi din cadrul Ministerului Apărării Naţionale şi Companiei Naţionale „Romtehnica“ - S.A., pentru probleme specifice. Decizia de desemnare a experţilor cooptaţi va preciza atribuţiile şi responsabilităţile specifice ale acestora şi va justifica necesitatea participării lor la procesul de evaluare. Experţii cooptaţi nu au drept de vot, dar au obligaţia de a elabora un raport de specialitate cu privire la aspectele tehnice - operaţionale, financiare, comerciale sau juridice, asupra cărora, pe baza expertizei pe care o deţin, îşi exprimă punctul de vedere.
8. Modificarea componenţei comisiei se face cu aprobarea şefului Departamentului pentru armamente din cadrul Ministerului Apărării Naţionale.
9. Comisia de evaluare îşi încetează activitatea la momentul semnării contractului multianual de către părţi.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: