Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 60 din 19 noiembrie 2014  privind aprobarea opiniei referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 883/2013 în ceea ce priveşte instituirea unui inspector de garanţii procedurale COM (2014) 340    Twitter Facebook
Cautare document

 HOTĂRÂRE nr. 60 din 19 noiembrie 2014 privind aprobarea opiniei referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 883/2013 în ceea ce priveşte instituirea unui inspector de garanţii procedurale COM (2014) 340

EMITENT: CAMERA DEPUTAŢILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 848 din 20 noiembrie 2014

    În temeiul prevederilor art. 67 şi 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 40 din Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 11/2011 privind procedura de lucru şi mecanismul decizional pentru exercitarea controlului parlamentar asupra proiectelor de acte legislative ale Uniunii Europene, în temeiul prevederilor Tratatului de la Lisabona privind rolul parlamentelor naţionale,

    Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.

    ARTICOL UNIC
    Luând în considerare Proiectul de opinie nr. 4c-19/310 adoptat de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 24 septembrie 2014,
    1. Camera Deputaţilor salută această iniţiativă întrucât propunerea de regulament:
    - aduce îmbunătăţiri menite să asigure un nivel ridicat şi consecvent de protecţie a garanţiilor procedurale, astfel încât toate persoanele vizate de investigaţiile OLAF să beneficieze de măsuri sporite împotriva eventualelor încălcări ale drepturilor care le revin;
    - vizează atingerea celui mai înalt grad de protecţie posibil a drepturilor fundamentale ale cetăţenilor UE, menţinând, în acelaşi timp, cel mai înalt grad de protecţie a intereselor financiare ale UE şi protejarea reputaţiei instituţiilor europene;
    - nu diminuează competenţele şi responsabilităţile statelor membre de a lua măsuri pentru combaterea fraudei, corupţiei şi a oricăror altor activităţi ilegale care afectează interesele financiare ale Uniunii;
    - vine în completarea propunerii anterioare de instituire a Parchetului European şi propune unele măsuri suplimentare pentru consolidarea guvernanţei OLAF şi a garanţiilor procedurale în cadrul investigaţiilor acestuia, chiar înainte de instituirea Parchetului European.
    2. Camera Deputaţilor sprijină această iniţiativă întrucât:
    - propunerea vizează consolidarea garanţiilor procedurale cu un cost bugetar acceptabil, asigurându-se totodată şi o protecţie eficientă a intereselor financiare ale UE;
    - conform noii proceduri de soluţionare a plângerilor propuse nu se aduce atingere niciunei alte proceduri în vigoare în domeniu - cum ar fi procedura prevăzută de statutul funcţionarilor Uniunii, Ombudsmanul European sau Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor.
    3. Camera Deputaţilor, în evaluarea sa, are în vedere următoarele aspecte:
    - Comitetul de supraveghere OLAF, în Raportul său de activitate pentru perioada februarie 2013-ianuarie 2014, semnalează faptul că s-a manifestat un consens la nivel general între Parlamentul European, Consiliu, Comisie, Curtea de Conturi şi Comitetul de supraveghere asupra necesităţii consolidării garanţiilor procedurale şi controalelor de legalitate, dar există divergenţe cu privire la modalităţile concrete de consolidare a acestora aşa cum rezultă din anexa 6 - "Paper on Reinforcing procedural safeguards in OLAF" (secţiunea 3);
    - propunerea Comisiei Europene de a institui două noi poziţii de "inspector de garanţii procedurale" şi de inspector adjunct care să îl înlocuiască pe acesta în cazul în care este indisponibil (persoane externe şi independente de OLAF - recrutate din afara instituţiilor UE, dar care urmează să aparţină de Comisie) şi vor avea sarcina de a verifica respectarea de către OLAF a garanţiilor procedurale ale persoanelor vizate de investigaţiile OLAF prevăzute la art. 9 din Regulamentul nr. 883/2013;
    - propunerea Comisiei Europene a întâmpinat rezistenţa Comitetului de supraveghere OLAF care consideră că această propunere poate genera producerea unei suprapuneri între activitatea sa şi cea a unui eventual inspector de garanţii procedurale; Comitetul de supraveghere OLAF a propus ca alternativă includerea inspectorului în Comitetul de supraveghere (lărgit), structură căreia ar urma să îi fie atribuită şi misiunea de control de legalitate;
    - rezervele exprimate de Comitetul de supraveghere OLAF au vizat: riscul de compromitere a independenţei directorului general al OLAF şi a echilibrului interinstituţional, crearea unui paralelism, în sensul în care OLAF şi directorul său general ar urma să aibă mai mult de un organism de supraveghere; s-a susţinut, de asemenea, posibilitatea ca extinderea atribuţiilor de supraveghere asupra OLAF să se realizeze prin consolidarea rolului Comitetului de supraveghere;
    - Consiliul nu a sprijinit extinderea atribuţiilor Comitetului de supraveghere OLAF, decizia fiind de natură politică, astfel ca activitatea comitetului să se limiteze strict la supravegherea generală a activităţii OLAF, în vederea identificării unor probleme sistemice în funcţionarea sa, şi să nu includă şi o implicare în cauze individuale;
    - propunerea acoperă situaţia în care Directoratul general al OLAF nu îşi însuşeşte recomandarea inspectorului de garanţii procedurale - situaţie în care acesta anexează o notă motivată la raportul de investigaţie OLAF [art. 9a alin. (7) teza III din COM (2014) 340], dar nu acoperă şi situaţia în care directorul general al OLAF îşi însuşeşte recomandarea inspectorului de garanţii procedurale şi remediază situaţia; considerăm că este necesar să se reglementeze această situaţie prin includerea acesteia în cadrul raportului de investigaţie al OLAF anexat, având în vedere că rapoartele OLAF sunt probe admisibile în procedurile naţionale (menţionăm interesul manifestat pentru modul în care persoanei investigate i-au fost respectate drepturile şi garanţiile procedurale).
    Camera Deputaţilor avizează favorabil şi susţine pe fond proiectul de regulament întrucât consideră că numai o acţiune la nivel central al UE poate asigura un grad ridicat şi consecvent de protecţie a garanţiilor procedurale, astfel încât toate persoanele vizate de investigaţiile OLAF să beneficieze de măsuri sporite împotriva eventualelor încălcări ale drepturilor care le revin.

    Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 19 noiembrie 2014, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                  PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                        VALERIU-ŞTEFAN ZGONEA


    Bucureşti, 19 noiembrie 2014.
    Nr. 60.
                                ----
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice