Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 581 din 10 septembrie 1998  privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Căi Ferate Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 581 din 10 septembrie 1998 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. prin reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 349 din 15 septembrie 1998

    În temeiul art. 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române,

    Guvernul României hotărăşte:

    ART. 1
    (1) Se înfiinţează Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., denumită în continuare C.F.R., societate comercială pe acţiuni, cu sediul în municipiul Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, prin reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române.
    (2) C.F.R. este persoană juridică română, se organizează şi funcţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu statutul prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
    (3) C.F.R. poate înfiinţa sucursale, reprezentanţe, agenţii şi alte asemenea subunităţi, în ţară şi în străinătate, în condiţiile legii.
    (4) Filiale ale C.F.R. pot fi înfiinţate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea adunării generale extraordinare a acţionarilor.
    (5) În sensul prezentei hotărâri, prin societăţi comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române se înţelege C.F.R., Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători "C.F.R. Călători" - S.A., Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă "C.F.R. Marfă" - S.A., Societatea de Administrare Active Feroviare "S.A.A.F." - S.A. şi Societatea de Servicii de Management Feroviar "S.M.F." - S.A.
    ART. 2
    (1) Capitalul social iniţial al C.F.R. este de 1.287.991.500.383 lei şi se constituie prin preluarea, corespunzător obiectului său de activitate, a unei părţi din patrimoniul Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, în baza balanţei de verificare şi a situaţiei patrimoniului, întocmite la data de 30 iunie 1998.
    (2) Capitalul social iniţial este subscris şi integral vărsat de statul român, în calitate de acţionar unic, care îşi exercită drepturile şi obligaţiile prin Ministerul Transporturilor.
    (3) Capitalul social iniţial este împărţit în 51.519.660 acţiuni nominative, fiecare având valoarea nominală de 25.000 lei.
    (4) Predarea-preluarea activului şi pasivului între Societatea Naţională a Căilor Ferate Române, pe de o parte, şi C.F.R., pe de altă parte, se va face pe bază de protocol, care se va încheia în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Dacă valoarea capitalului social, stabilită prin protocolul de predare-preluare, va fi diferită de cea prevăzută la alin. (1), se va solicita la registrul comerţului rectificarea cuvenită, în termen de 30 de zile de la semnarea protocolului.
    (5) Acţiunile emise de C.F.R. pot fi cotate la bursă şi tranzacţionate liber pe piaţa de capital.
    (6) Pe toată perioada în care statul este acţionar majoritar al C.F.R., prin ordin al ministrului transporturilor şi cu acordul adunărilor generale extraordinare ale acţionarilor societăţilor comerciale implicate, se pot efectua transferuri de active - corporale şi necorporale -, fără plată, între C.F.R. şi celelalte societăţi comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, cu modificarea corespunzătoare a capitalului social al acestora.
    (7) C.F.R. se poate privatiza, statul putând păstra pachetul majoritar de acţiuni.
    (8) Pe perioada în care statul este acţionar majoritar, C.F.R. poate vinde active din patrimoniul sau persoanelor fizice sau juridice de drept privat, la iniţiativa consiliului său de administraţie şi cu acordul Ministerului Transporturilor, cu mandatarea reprezentanţilor săi în adunarea generală a acţionarilor. Vânzarea se poate face numai în cazul în care nu este afectată privatizarea C.F.R. sau privatizarea unui activ în integralitatea sa. Sumele rezultate din vânzarea activelor pot fi utilizate în condiţiile legii.
    ART. 3
    (1) C.F.R. deţine, în concesiune sau în proprietate, bunuri imobile şi mobile, după caz.
    (2) Infrastructura feroviară publică, ale carei elemente concrete sunt prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta hotărâre, precum şi bunurile rezultate din investiţii, dezvoltări şi/sau modernizări ale acesteia, se atribuie în concesiune C.F.R., fără plata redevenţei, pe o durată de 49 de ani de la data înfiinţării C.F.R., pe bază de contract încheiat cu Ministerul Transporturilor. Condiţiile concesiunii se reanalizează după primii patru ani, în funcţie de condiţiile specifice existente pe piaţa transporturilor. Alte bunuri care constituie proprietate publică a statului se atribuie în concesiune C.F.R. pe durate limitate, pe bază de contract încheiat cu Ministerul Transporturilor, în condiţiile legii. Evaluarea evidenţierea şi dimensionarea lor se face în conturile de ordine şi evidenţă.
    (3) În capitalul social al C.F.R. nu este inclusă valoarea bunurilor proprietate publică a statului, date în concesiune.
    (4) C.F.R. poate subconcesiona sau închiria, în condiţiile legii, porţiuni ale infrastructurii feroviare publice, cu avizul Ministerului Transporturilor.
    (5) Elementele infrastructurii feroviare, altele decât cele care constituie infrastructura feroviara publică, constituie infrastructura feroviară privată a C.F.R.
    (6) Valoarea terenurilor aflate în proprietatea C.F.R. nu este cuprinsă în capitalul social prevăzut la art. 2 alin. (1). Aceste terenuri se vor evalua în termen de 12 luni de la data înfiinţării C.F.R., modificându-se în mod corespunzător capitalul social al acesteia.
    ART. 4
    C.F.R. este scutită de orice taxe şi impozite asupra elementelor infrastructurii feroviare publice, inclusiv asupra terenurilor proprietate publică pe care acestea sunt amplasate, precum şi asupra terenurilor destinate acestui scop.
    ART. 5
    C.F.R. va urmări, potrivit obiectului sau de activitate, realizarea activităţii de ansamblu a transportului feroviar public, intern şi internaţional, în conformitate cu cerinţele siguranţei circulaţiei şi ale tehnologiilor specifice de transport.
    ART. 6
    C.F.R. desfăşoară activităţi de interes public naţional în scopul realizării transportului feroviar public şi al satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi are, în principal, ca obiect de activitate:
    a) gestionarea infrastructurii feroviare şi punerea acesteia la dispoziţie operatorilor de transport feroviar, în condiţiile legii;
    b) dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii feroviare din România în concordanţă cu standardele europene, în scopul asigurării compatibilităţii şi interoperabilităţii cu sistemul de transport feroviar european;
    c) organizarea, planificarea, coordonarea şi controlul activităţilor de administrare, exploatare, întreţinere şi reparare a infrastructurii feroviare;
    d) desfăşurarea activităţilor industriale şi de servicii conexe pentru asigurarea funcţionarii infrastructurii feroviare;
    e) gestionarea patrimoniului auxiliar feroviar.
    ART. 7
    C.F.R. asigură funcţionarea infrastructurii feroviare publice prin:
    a) îndeplinirea ansamblului funcţiilor tehnice, comerciale, economice şi de reprezentare necesare;
    b) asigurarea stării de funcţionare a liniilor, instalaţiilor şi a celorlalte elemente ale infrastructurii feroviare la parametrii stabiliţi;
    c) conducerea operativă a circulaţiei trenurilor şi permiterea manevrei;
    d) repartizarea capacităţilor infrastructurii feroviare şi alocarea traselor pe baza normelor stabilite de Ministerul Transporturilor şi a contractului de acces la aceasta.
    ART. 8
    (1) C.F.R. va acţiona cu prioritate pentru privatizarea sectoarelor de întreţinere, reparaţii, a activităţilor industriale, a serviciilor şi a altora asemenea, care asigură condiţiile pentru exploatarea infrastructurii feroviare.
    (2) C.F.R. are dreptul să deţină sau să participe la capitalul social al altor societăţi comerciale şi să decidă, în condiţiile legii, asocierea cu persoane juridice, române sau străine, cu excepţia societăţilor comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române.
    (3) C.F.R. nu poate efectua activităţi de transport feroviar public specifice unui operator feroviar, nu se poate asocia în acest scop cu un operator feroviar şi nu poate participa cu capital la un operator feroviar.
    ART. 9
    C.F.R., potrivit obiectului său de activitate, împreună cu operatorii de transport feroviar licenţiaţi, asigură desfăşurarea traficului feroviar în condiţii de siguranţă a circulaţiei pe întreaga reţea feroviară deschisă circulaţiei publice, exercitând atribuţiile ce-i revin potrivit legii. În cazul producerii de evenimente de cale ferată, participă la cercetarea acestora, intervine şi ia măsurile necesare pentru îndepărtarea urmărilor şi pentru restabilirea circulaţiei feroviare.
    ART. 10
    (1) C.F.R. are dreptul să utilizeze, în condiţiile legii, zona de siguranţă şi zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice, aşa cum sunt definite în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998, în scopul desfăşurării în bune condiţii a circulaţiei feroviare şi al prevenirii evenimentelor de cale ferată.
    (2) În cazurile în care zona de siguranţă, în limitele stabilite prin lege, include terenuri aflate în proprietate privată, C.F.R. poate iniţia procedura de expropriere pentru cauză de utilitate publică, în condiţiile legii.
    (3) În zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice, C.F.R poate amplasa, temporar, materiale şi utilaje necesare întreţinerii acesteia, în scopul eliminării consecinţelor evenimentelor de cale ferată sau al prevenirii oricărui pericol pentru siguranţa circulaţiei. În cazul producerii de pagube, se va acorda proprietarilor bunurilor afectate o justă despăgubire, stabilită pe bază de negocieri, în maximum 30 de zile de la terminarea lucrării. În caz de neînţelegere, acordarea de despăgubiri şi cuantumul acestora se stabilesc prin hotărâre judecătorească. Dreptul de ocupare temporară a terenului nu este condiţionat de plata prealabilă a despăgubirii.
    (4) Pe traseul liniilor ferate aparţinând infrastructurii feroviare, supus înzăpezirilor, C.F.R. este în drept să utilizeze zona de protecţie pentru instalarea de parazăpezi. În cazul producerii de pagube sunt aplicabile dispoziţiile alin. (3).
    (5) C.F.R. va acţiona imediat, în condiţiile legii, pentru oprirea oricăror lucrări sau pentru desfiinţarea construcţiilor interzise de lege în zona de protecţie a infrastructurii feroviare, fără plata vreunei despăgubiri, precum şi pentru recuperarea pagubelor produse în zona de protecţie a infrastructurii feroviare.
    ART. 11
    C.F.R. nu răspunde pentru pagubele cauzate de traversarea liniilor ferate de către pietoni, vehicule sau de animale prin alte locuri decât cele special amenajate în acest scop sau de pagubele cauzate de traversarea liniilor ferate fără respectarea normelor şi prescripţiilor în vigoare.
    ART. 12
    (1) C.F.R. pune la dispoziţie operatorilor de transport feroviar infrastructura feroviară, în mod nediscriminatoriu, pe baza contractului de acces. Operatorii de transport feroviar străini şi grupurile internaţionale care realizează transport feroviar sunt acceptaţi pentru circulaţia pe infrastructura feroviară publică, în condiţiile legii şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
    (2) Pentru accesul pe infrastructura feroviară publică, operatorii feroviari plătesc tariful de utilizare a infrastructurii, iar pentru serviciile şi facilităţile solicitate pe infrastructura feroviară privată, plătesc chirii sau tarife, după caz.
    (3) C.F.R. poate negocia nivelul tarifului de utilizare a infrastructurii cu operatorii de transport feroviar, în funcţie de numărul de trase achiziţionate, de secţia de circulaţie, de momentul solicitării şi de perioada solicitată.
    (4) Tariful de utilizare a infrastructurii se plăteşte în condiţiile şi la termenele stabilite prin contractul de acces. C.F.R. poate suspenda, temporar, accesul pe infrastructura operatorilor feroviari care depăşesc termenele de plată a tarifului, dacă întârzierea la plata este mai mare de 3 zile lucrătoare. În astfel de situaţii, la sesizarea C.F.R., Ministerul Transporturilor poate suspenda sau anula licenţa operatorului feroviar.
    ART. 13
    Contractul de acces pe infrastructură se încheie de către C.F.R. cu fiecare operator de transport feroviar şi conţine cel puţin următoarele clauze:
    a) servicii oferite operatorului feroviar, grupate pe categorii, după cum urmează:
    - pachetul de bază cuprinzând dreptul de acces la liniile de cale ferată, utilizarea căii şi a macazurilor, utilizarea catenarelor şi a substaţiilor, furnizarea curentului de tracţiune, circulaţia trenurilor şi condiţiile de exploatare;
    - servicii suplimentare cuprinzând accesul la facilităţi din staţii, terminale publice, magazii, spaţii de depozitare;
    - servicii obligatorii cuprinzând asistenţa în caz de evenimente de cale ferată;
    - servicii opţionale cuprinzând accesul la reţeaua de telecomunicaţii şi alte servicii conexe;
    b) răspunderile părţilor privind normele de siguranţă a circulaţiei;
    c) parametrii de performanţă privind calitatea serviciilor contractate şi punctualitatea trenurilor, cu menţionarea răspunderii părţilor;
    d) nivelul maximal al tarifului de utilizare a infrastructurii, al tarifelor pentru serviciile incluse în contract şi al chiriilor;
    e) răspunderile pentru daune civile;
    f) durata contractului şi clauze de reziliere.
    ART. 14
    (1) În condiţiile legii, C.F.R. poate închide pentru transport, din considerente tehnologice sau de rentabilitate, liniile ferate aparţinând infrastructurii feroviare publice, cu respectarea normelor de siguranţă a circulaţiei.
    (2) Pierderile rezultate din menţinerea în exploatare, precum şi costurile ocazionate de conservarea sau dezafectarea liniilor publice nerentabile se suportă de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz. În astfel de situaţii, C.F.R. are obligaţia să prezinte spre aprobare Ministerului Transporturilor motivaţia fundamentată a costurilor pentru fiecare dintre aceste cazuri.
    ART. 15
    În cazul unor calamitaţi naturale, dezastre sau evenimente de cale ferată, C.F.R. va acţiona, în cel mai scurt timp, pentru repunerea în funcţiune a infrastructurii feroviare afectate.
    ART. 16
    C.F.R. poate efectua, în condiţiile legii, transporturi în interes propriu, pentru menţinerea sau readucerea în parametri a infrastructurii feroviare.
    ART. 17
    (1) C.F.R., corespunzător obiectului său de activitate, se substituie Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române în toate drepturile şi obligaţiile decurgând din raporturile juridice ale acesteia cu terţii, inclusiv în litigiile aflate pe rol la instanţele judecătoreşti, precum şi în cele ce decurg din contractele şi acordurile internaţionale. Sunt exceptate datoriile şi creanţele care vor fi gestionate de Compania Naţională a Căilor Ferate Române, în forma în care continuă să fiinţeze după reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998.
    (2) C.F.R. preia de la Societatea Naţională a Căilor Ferate Române partea care îi revine din creditele în curs de derulare sau de contractare, cu drepturile şi obligaţiile aferente.
    (3) C.F.R. preia, potrivit obiectului său de activitate, drepturile şi obligaţiile ce reveneau Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române din creditele contractate de către Societatea Naţională a Căilor Ferate Române de la instituţiile financiare internaţionale, precum şi din creditele contractate direct de stat şi subîmprumutate de către Societatea Naţională a Căilor Ferate Române prin acorduri subsidiare. Aceste credite, în limita în care au fost preluate, vor fi rambursate de către C.F.R., care preia drepturile şi obligaţiile ce reveneau Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române.
    (4) Ministerul Transporturilor va stabili în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri defalcarea creditelor contractate cu garanţie guvernamentală de către Societatea Naţională a Căilor Ferate Române de la instituţiile financiare internaţionale, precum şi a creditelor contractate direct de stat şi subîmprumutate de Societatea Naţională a Căilor Ferate Române şi va comunica Ministerului Finanţelor rezultatele acestei defalcări.
    ART. 18
    (1) C.F.R. poartă răspunderea ce revine căii ferate potrivit Regulamentului de transport pe căile ferate din România, convenţiilor şi acordurilor internaţionale, altor reglementări privind transportul feroviar, precum şi normelor, instrucţiunilor şi regulamentelor în domeniul feroviar, în limita obiectului său de activitate.
    (2) În vederea satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi în limita obiectului său de activitate C.F.R. are următoarele obligaţii:
    a) să întocmească şi să asigure punerea în aplicare a planului de mobilizare;
    b) să asigure rezervele şi capacităţile necesare îndeplinirii sarcinilor de mobilizare;
    c) să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă, necesară în caz de război, cu personal cu obligaţii militare;
    d) să asigure protecţia civilă a personalului propriu, a călătorilor şi a bunurilor încredinţate la transport, în cazul unor situaţii speciale, inclusiv al calamităţilor.
    ART. 19
    (1) Raporturile dintre C.F.R. şi instituţiile publice se reglementează prin contractul de activitate încheiat între C.F.R., pe de o parte, şi Ministerul Transporturilor, în numele statului, pe de altă parte.
    (2) Contractul de activitate prevăzut la alin. (1) va cuprinde, cel puţin, următoarele prevederi:
    a) parametrii de performanţă ai infrastructurii feroviare publice, care trebuie asiguraţi de către C.F.R.;
    b) limitele maximale ale tarifului de utilizare a infrastructurii pentru trafic intern şi volumele de lucrări şi activităţi care trebuie realizate de C.F.R. pentru asigurarea funcţionarii, întreţinerii şi reparaţiilor curente pe infrastructura feroviară;
    c) programul de privatizare a unor sectoare de activitate ale C.F.R. în perioada de valabilitate a contractului;
    d) nivelul contribuţiei statului pentru investiţii, modernizări, dezvoltări, reparaţii capitale, lucrări ocazionate de repunerea în funcţiune a infrastructurii feroviare publice, afectată ca urmare a unor calamităţi naturale sau dezastre, precum şi pentru realizarea proiectelor de importanţă naţională, care asigură integrarea României în sistemul de transport european, împreună cu lista obiectivelor respective şi cu termenele de realizare a acestora;
    e) lista secţiilor de circulaţie propuse pentru închidere din considerente tehnologice sau de rentabilitate şi sumele alocate de la bugetul de stat pentru conservarea sau dezactivarea acestora;
    f) lista secţiilor de circulaţie nerentabile care se menţin deschise traficului din motive sociale sau de altă natură şi sumele alocate de la bugetul de stat în acest scop;
    g) răspunderea Guvernului privind buna funcţionare a transportului public feroviar, incluzând transferurile de la bugetul de stat pentru activitatea de învăţământ şi de asistenţă medico-sanitară.
    (3) Contractul de activitate prevăzut la alin. (1) se încheie pe o durată de 4 ani, se aprobă de către Guvern şi se actualizează anual, după aprobarea bugetului de stat.
    (4) Este interzisă prevederea în contractul de activitate a efectuării transporturilor feroviare pe segmente de infrastructură feroviară care nu corespund normelor de siguranţă a circulaţiei pe calea ferată.
    ART. 20
    (1) Serviciile financiar-contabile, de control de gestiune, juridice, de organizare a licitaţiilor, a managementului proiectelor finanţate din credite interne sau externe, contractarea şi gestionarea acestor credite se asigură, pe bază de contract, de către Societatea de Servicii de Management Feroviar "S.M.F." - S.A.
    (2) Contractele prevăzute la alin. (1) vor cuprinde cel puţin clauze referitoare la drepturile şi obligaţiile părţilor privind:
    a) stabilirea modalităţilor de prezentare a documentelor justificative care stau la baza efectuării plăţilor şi a înregistrărilor în contabilitate, circuitul şi responsabilităţile corespunzătoare;
    b) punerea la dispoziţie a documentelor, în vederea exercitării controlului financiar de gestiune şi restituirea acestora;
    c) stabilirea obiectivelor activităţii de control financiar de gestiune, precum şi perioadele de exercitare a acestora;
    d) punerea la dispoziţie a documentelor care stau la baza organizării, desfăşurării şi adjudecării licitaţiilor;
    e) comunicarea plafoanelor valorice de efectuare a plăţilor şi a competenţelor de aprobare a cheltuielilor, precum şi consecinţele nerespectării acestora;
    f) felul şi limitele mandatului pentru încheierea contractelor;
    g) participarea la negocierea şi la încheierea contractelor pentru achiziţii de investiţii, bunuri, lucrări şi servicii, precum şi pentru valorificarea de active şi bunuri;
    h) furnizarea de analize pentru activitatea economico-financiară, evaluarea şi valorificarea acestora;
    i) asigurarea asistenţei de specialitate.
    (3) Pentru asigurarea serviciilor juridice în raporturile cu Societatea de Servicii de Management Feroviar "S.M.F." - S.A., C.F.R. poate apela şi la alte firme specializate.
    ART. 21
    (1) Raporturile dintre C.F.R. şi societăţile comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române se stabilesc prin convenţii şi contracte, pe bază de negocieri directe.
    (2) C.F.R. va asigura, pe bază contractuală, cu prioritate, societăţilor comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, spaţiile necesare desfăşurării activităţilor specifice acestora.
    ART. 22
    (1) C.F.R. îşi stabileşte bugetul propriu de venituri şi cheltuieli care se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor, cu avizul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi al Ministerului Finanţelor.
    (2) Veniturile C.F.R. se realizează din tariful de utilizare a infrastructurii, din chirii şi din valorificarea, la intern şi la export, a deşeurilor refolosibile rezultate din reparaţii, demolări, casări de bunuri aflate în patrimoniu şi din alte activităţi proprii.
    (3) Veniturile C.F.R. sunt utilizate, în principal, după cum urmează:
    a) veniturile obţinute din tariful de utilizare a infrastructurii se utilizează, în principal, pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare, întreţinere şi reparaţii curente a infrastructurii feroviare publice;
    b) veniturile obţinute din chirii se utilizează, în principal, pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare, întreţinere, reparaţii curente, precum şi pentru modernizarea, dezvoltarea şi reparaţiile capitale ale infrastructurii feroviare private;
    c) veniturile obţinute din valorificarea produselor reziduale se utilizează, în principal, pentru acoperirea cheltuielilor infrastructurii feroviare publice sau private, în funcţie de sectorul din care provin.
    (4) Adunarea generală a acţionarilor poate decide, în funcţie de priorităţile C.F.R., şi alte alocări ale veniturilor prevăzute la alin. (3) lit. a)-c).
    (5) În cazurile în care interesele de stat, inclusiv cele de ordin militar, vor impune executarea de lucrări sau prestaţii de servicii speciale, sursele de finanţare vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului.
    (6) Sumele alocate de la bugetul de stat, inclusiv cele aferente creditelor garantate de stat şi rambursate de la bugetul de stat, se evidenţiază într-un capitol distinct în bugetul de venituri şi cheltuieli al C.F.R. şi se utilizează exclusiv pentru acoperirea cheltuielilor de investiţii, modernizări, dezvoltări, reparaţii capitale, lucrări ocazionate de repunerea în funcţiune a infrastructurii feroviare publice, afectată ca urmare a unor calamitaţi naturale sau dezastre, precum şi pentru investiţii pentru realizarea proiectelor de importanţă naţională, care asigură integrarea României în sistemul de transport european.
    (7) Sumele prevăzute la alin. (6) se asigură şi se transferă lunar C.F.R., indiferent de nivelul veniturilor proprii ale acesteia, şi se constituie ca venituri din care se acoperă cheltuielile pentru activităţile prevăzute la alineatul precedent.
    ART. 23
    C.F.R. poate contracta credite garantate de stat sau garantate cu bunurile deţinute în proprietate.
    ART. 24
    (1) Personalul necesar desfăşurării activităţii este preluat de la Societatea Naţională a Căilor Ferate Române, în funcţie de competenta profesională şi de disciplină în activitate, şi este considerat transferat. Până la încheierea noului contract colectiv de muncă al personalului de la C.F.R., personalul transferat va beneficia de drepturile de salarizare şi de celelalte drepturi de personal, prevăzute în actualul contract colectiv de muncă, precum şi de alte drepturi prevăzute în legislaţia în vigoare.
    (2) Drepturile de salarizare şi celelalte drepturi de personal se stabilesc de către consiliul de administraţie pentru personalul de conducere şi prin contractul colectiv de muncă, pentru personalul de execuţie.
    (3) Salariaţii şi pensionării C.F.R., precum şi membrii de familie ai acestora beneficiază, după caz, de autorizaţii şi permise de călătorie gratuită pe calea ferată, în condiţiile legii.
    ART. 25
    Personalul C.F.R., cu atribuţii de serviciu privind paza, ordinea publică şi controlul trenurilor, gărilor şi al altor unităţi din cadrul C.F.R., este asimilat, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, persoanelor care îndeplinesc o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii publice.
    ART. 26
    (1) C.F.R. este condusă de adunarea generală a acţionarilor.
    (2) Atribuţiile şi componenţa adunării generale a acţionarilor sunt prevăzute în statutul C.F.R.
    ART. 27
    (1) Adunarea generală a acţionarilor alege consiliul de administraţie al C.F.R. Până la finalizarea procesului de privatizare a C.F.R., reprezentanţii statului în consiliul de administraţie şi preşedintele consiliului de administraţie sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor.
    (2) Preşedintele consiliului de administraţie al C.F.R. este şi directorul general al acesteia.
    (3) Atribuţiile consiliului de administraţie, precum şi cele ale preşedintelui acestuia sunt stabilite prin statutul C.F.R.
    ART. 28
    Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, orice dispoziţii contrare se abrogă.


           PRIM-MINISTRU
            RADU VASILE


                Contrasemnează:
                ---------------
          Ministrul transporturilor,
                Traian Băsescu

             Ministrul finanţelor,
                Daniel Dăianu

      Ministrul muncii şi protecţiei sociale,
              Alexandru Athanasiu

                Ministru de stat,
         ministrul apărării naţionale,
                Victor Babiuc


    Bucureşti, 10 septembrie 1998.
    Nr. 581


    ANEXA 1


                                    STATUTUL
               Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A.

    CAP. I
    Denumirea, forma juridică, sediul, durata

    ART. 1
    Denumirea
    (1) Denumirea societăţii comerciale este Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A.
    (2) Sigla Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. este prezentată în anexa care face parte integrantă din prezentul statut.
    (3) În toate actele, facturile, scrisorile sau publicaţiile emanând de la C.F.R. se menţionează denumirea acesteia, urmată de cuvintele "societate pe acţiuni" sau de iniţialele "S.A.", capitalul social, din care cel efectiv vărsat potrivit ultimului bilanţ contabil aprobat, sediul, numărul de înmatriculare în registrul comerţului şi codul fiscal.
    ART. 2
    Forma juridică
    Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., denumită în continuare C.F.R., este persoana juridică română, cu capital social iniţial integral de stat, având forma juridică de societate comercială pe acţiuni, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legile române şi cu prezentul statut.
    ART. 3
    Sediul
    (1) Sediul C.F.R. este în municipiul Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1.
    (2) Sediul C.F.R. poate fi schimbat în aceeaşi localitate sau în altă localitate din România, pe baza hotărârii adunării generale a acţionarilor, potrivit legii.
    (3) C.F.R. poate înfiinţa sucursale, reprezentante, agenţii şi alte asemenea subunităţi, în ţară şi în străinătate.
    (4) Filiale ale C.F.R. pot fi înfiinţate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea adunării generale extraordinare a acţionarilor.
    ART. 4
    Durata
    C.F.R. se constituie pe durată nelimitată, cu începere de la data înmatriculării ei în registrul comerţului.

    CAP. II
    Scopul şi obiectul de activitate

    ART. 5
    Scopul
    Scopul C.F.R. este realizarea de profit, prin gestionarea pe principii comerciale a infrastructurii feroviare şi punerea acesteia la dispoziţie operatorilor de transport feroviar, pe baza contractului de acces, precum şi prin desfăşurarea altor activităţi specifice necesare realizării obiectului său de activitate.
    ART. 6
    Obiectul de activitate
    (1) C.F.R. desfăşoară activităţi de interes public naţional, în scopul realizării transportului feroviar public şi al satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi are, în principal, ca obiect de activitate:
    a) gestionarea infrastructurii feroviare şi punerea acesteia la dispoziţie operatorilor de transport feroviar, în condiţiile legii;
    b) dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii feroviare din România în concordanta cu standardele europene, în scopul asigurării compatibilităţii şi interoperabilităţii cu sistemul de transport feroviar european;
    c) conducerea, organizarea, planificarea, coordonarea şi controlul activităţilor de exploatare, întreţinere şi reparare a infrastructurii feroviare;
    d) desfăşurarea activităţilor industriale şi de servicii conexe, pentru asigurarea funcţionarii infrastructurii feroviare;
    e) exploatarea comercială a patrimoniului auxiliar feroviar;
    (2) În scopul realizării obiectului sau de activitate, C.F.R. desfăşoară următoarele activităţi:
    1. asigura funcţionarea infrastructurii feroviare publice, prin:
    a) îndeplinirea ansamblului funcţiilor tehnice, economice, comerciale şi de reprezentare;
    b) asigurarea stării de funcţionare a liniilor, instalaţiilor şi a celorlalte elemente ale infrastructurii feroviare la parametrii tehnici stabiliţi;
    c) conducerea operativă a circulaţiei trenurilor şi autorizarea manevrei pe liniile deschise circulaţiei publice sau cu acces la acestea;
    d) repartizarea capacităţilor infrastructurii feroviare pe baza normelor stabilite de Ministerul Transporturilor şi a contractului de acces pe infrastructura feroviară;
    2. organizează şi coordonează circulaţia trenurilor şi manevra materialului rulant, în condiţii de siguranţă a circulaţiei;
    3. elaborează şi propune spre aprobare norme, instrucţiuni şi regulamente obligatorii privind activităţile care se desfăşoară pe infrastructura feroviară;
    4. organizează şi exercită, prin organele proprii specializate, controlul permanent al activităţii proprii şi poate verifica starea personalului din siguranţa circulaţiei, aparţinând operatorilor feroviari, conform dispoziţiilor din instrucţiunile specifice transporturilor feroviare;
    5. exercită controlul permanent în ceea ce priveşte funcţionarea, întreţinerea, repararea liniilor de cale ferată, a instalaţiilor, utilajelor şi maşinilor, acţionând pentru prevenirea cauzelor care pot produce perturbări în desfăşurarea transportului feroviar public;
    6. în caz de evenimente de cale ferată, participă la cercetare, intervine şi ia măsurile necesare pentru îndepărtarea urmărilor acestora şi pentru restabilirea circulaţiei feroviare;
    7. asigură elaborarea, avizarea sau aprobarea, după caz, a actelor cu caracter normativ, a instrucţiunilor şi regulamentelor specifice obiectului sau de activitate;
    8. avizează amplasarea şi executarea de lucrări în zonele de protecţie şi siguranţa a infrastructurii feroviare publice, conform reglementărilor emise de Ministerul Transporturilor;
    9. avizează construirea şi aprobă punerea în funcţiune a liniilor de cale ferată industriale, racordate la infrastructura feroviară;
    10. asigură protecţia patrimoniului sau şi păstrarea ordinii în spaţiile deschise accesului public;
    11. asigură funcţionarea, întreţinerea şi repararea infrastructurii feroviare publice, precum şi a bunurilor din proprietatea sa;
    12. asigură tuturor operatorilor feroviari acces egal şi nediscriminatoriu pe infrastructura feroviară publică, conform reglementărilor interne, acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte;
    13. încheie contracte de acces pe infrastructura feroviară publică cu operatorii feroviari licenţiaţi şi percepe tariful de utilizare a infrastructurii;
    14. asigura servicii de telecomunicaţii, radiotelefonie, telex, transmisii de date, televiziune, informatică pentru operatorii feroviari şi pentru alte persoane fizice sau juridice;
    15. execută expertize tehnice, testări, măsurători, acorda consultanţa în domeniile specifice obiectului său de activitate;
    16. valorifică, la intern şi la export, materialele şi deşeurile rezultate din procesele de producţie, din reparaţii, demolări, casări de bunuri aflate în patrimoniul său şi din alte activităţi proprii;
    17. desfăşoară activităţi de transport feroviar şi auto în interes propriu;
    18. organizează activitatea de cadastru, în condiţiile legii, şi asigura servicii în acest domeniu pentru operatorii feroviari şi pentru alţi agenţi economici;
    19. organizează activităţi proprii de cercetare, proiectare, învăţământ, asistenţă medicală, psihologia muncii şi de perfecţionare profesională;
    20. realizează, pentru personalul propriu, activităţi sociale, culturale, turistice şi sportive;
    21. asigură exploatarea patrimoniului auxiliar şi desfăşoară activităţi hoteliere şi de alimentaţie publică, prin unităţile proprii.
    22. deţine sau participă la capitalul social al altor societăţi comerciale şi decide, în condiţiile legii, asocierea cu persoane juridice, române sau străine, altele decât operatorii feroviari;
    23. negociază şi contractează credite cu bănci şi cu alte instituţii financiare, în condiţiile legii;
    24. primeşte şi centralizează date şi informaţii referitoare la utilizarea infrastructurii feroviare şi efectuează alte operaţiuni statistice privind traficul pe infrastructura feroviară publică. Asigură furnizarea datelor statistice cu privire la traficul feroviar;
    25. desfăşoară activităţi de reclamă publicitate, editare, tipărire şi difuzare;
    26. participă la organisme internaţionale din domeniul feroviar sau din domenii conexe, potrivit obiectului său de activitate;
    27. participă la negocierea şi la încheierea contractelor pentru achiziţii de investiţii, bunuri, lucrări şi servicii, precum şi pentru valorificarea de active şi bunuri;
    28. urmăreşte derularea contractelor încheiate;
    29. desfăşoară şi alte activităţi pentru realizarea scopului şi obiectului sau de activitate, inclusiv operaţiuni de comerţ exterior.
    ART. 7
    Proprietatea publică
    C.F.R. deţine în concesiune, fără plata redevenţei, infrastructura feroviară publică, pe care o utilizează în vederea realizării scopului şi obiectului său de activitate.

    CAP. III
    Capitalul social, acţiunile

    ART. 8
    Capitalul social
    (1) Capitalul social iniţial al C.F.R. este de 1.287.991.500.383 lei, împărţit în 51.519.660 acţiuni nominative, fiecare având o valoare nominală de 25.000 lei, şi se constituie prin preluarea unei părţi din patrimoniul Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, în baza balanţei de verificare şi a situaţiei patrimoniului, întocmite la data de 30 iunie 1998.
    (2) Capitalul social iniţial este în întregime subscris şi integral vărsat de statul român, în calitate de acţionar unic. Drepturile statului, ca acţionar unic, sunt exercitate de către Ministerul Transporturilor.
    (3) Eventualele rectificări ale capitalului social iniţial, prevăzut la alin. (1), vor fi înregistrate la registrul comerţului în termen de 30 de zile de la data semnării protocolului de predare-preluare a activului şi pasivului între Societatea Naţională a Căilor Ferate Române şi C.F.R.
    (4) Pe toată perioada în care statul este acţionar majoritar al C.F.R. se pot efectua transferuri de active corporale şi necorporale, fără plata, între C.F.R. şi celelalte societăţi comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, prin ordin al ministrului transporturilor, cu acordul adunărilor generale extraordinare ale acţionarilor societăţilor comerciale implicate, cu modificarea corespunzătoare a capitalului social al acestora.
    (5) C.F.R. poate fi privatizată, în condiţiile legii, statul român putând păstra pachetul majoritar de acţiuni.
    ART. 9
    Acţiunile
    (1) Acţiunile sunt nominative şi vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege.
    (2) C.F.R. va tine evidenţa acţionarilor şi a acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat de către preşedintele consiliului de administraţie. Registrul se păstrează la sediul C.F.R.
    ART. 10
    Reducerea şi majorarea capitalului social
    Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotărârii adunării generale extraordinare a acţionarilor, în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevăzute de lege.
    ART. 11
    Drepturi şi obligaţii care decurg din acţiuni
    (1) Fiecare acţiune subscrisă şi plătită, potrivit legii, conferă deţinătorului dreptul la un vot în adunarea generală a acţionarilor, dreptul de a alege şi de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform dispoziţiilor legale şi prevederilor prezentului statut, precum şi alte drepturi prevăzute de lege şi de statut.
    (2) Deţinerea acţiunii implică adeziunea de drept la statutul C.F.R.
    (3) Drepturile şi obligaţiile legate de acţiuni urmează acţiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
    (4) Obligaţiile C.F.R. sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar acţionarii răspund numai până la concurenţa capitalului social subscris.
    (5) Patrimoniul C.F.R. nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligaţii personale ale acţionarilor. Un creditor al unui acţionar poate formula pretenţii asupra părţii din profitul C.F.R., care i se va repartiza de către adunarea generală a acţionarilor, sau asupra cotei-părţi cuvenite acestuia la lichidarea C.F.R., efectuată în condiţiile legii şi ale prezentului statut.
    ART. 12
    Cesiunea acţiunilor
    (1) În orice raporturi cu C.F.R. aceasta recunoaşte pentru fiecare acţiune un singur proprietar.
    (2) Cesiunea parţială sau totală a acţiunilor între acţionari şi/sau către terţi se face în condiţiile şi cu procedura prevăzute de lege.
    ART. 13
    Pierderea acţiunilor
    (1) În cazul pierderii uneia sau mai multor acţiuni, proprietarul va trebui să anunţe consiliul de administraţie şi să facă publică pierderea acestora în presă.
    (2) După 6 luni acţionarul va putea obţine un duplicat al acţiunilor pierdute.

    CAP. IV
    Adunarea generală a acţionarilor

    ART. 14
    Atribuţii
    (1) Adunarea generală a acţionarilor este organul de conducere al C.F.R., care decide asupra politicii economice a acesteia şi asupra activităţii ei, în conformitate cu mandatul primit de la acţionari.
    (2) Adunările generale ale acţionarilor sunt ordinare şi extraordinare.
    (3) Împuterniciţii mandataţi să reprezinte interesele capitalului de stat în adunarea generală a acţionarilor sunt în număr de 5, dintre care unul va fi specialist în Ministerul Finanţelor, sunt numiţi şi sunt revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor.
    (4) Pentru activitatea depusă, împuterniciţii mandataţi să reprezinte interesele capitalului de stat în adunarea generală a acţionarilor au dreptul la o indemnizaţie stabilită prin ordin al ministrului transporturilor.
    (5) Adunarea generală ordinară a acţionarilor are următoarele atribuţii:
    a) aprobă strategia globală de dezvoltare, retehnologizare, modernizare şi restructurare economico-financiară a C.F.R.
    b) alege membrii consiliului de administraţie şi cenzorii, inclusiv cenzorii supleanţi, îi descarcă de activitate şi îi revocă;
    c) stabileşte indemnizaţia membrilor consiliului de administraţie, a secretarului acestuia şi a cenzorilor;
    d) stabileşte competenţele şi răspunderile consiliului de administraţie şi ale cenzorilor şi aproba regulamentul de funcţionare a consiliului de administraţie;
    e) examinează programele de activitate şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli ale C.F.R., elaborate de consiliul de administraţie, şi îşi dă acordul asupra acestora;
    f) aprobă constituirea rezervelor statutare;
    g) examinează, aprobă sau modifică bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, după analizarea raportului consiliului de administraţie şi al cenzorilor, şi aprobă repartizarea profitului;
    h) fixează dividendele;
    i) propune înfiinţarea sau desfiinţarea de filiale;
    j) hotărăşte cu privire la programul de investiţii şi de reparaţii capitale şi stabileşte plafonul valoric de la care competenţa revine consiliului de administraţie;
    k) aprobă delegări de competenţe pentru consiliul de administraţie al C.F.R.;
    l) stabileşte nivelul garanţiei cerute administratorilor, în condiţiile legii;
    m) se pronunţă asupra gestiunii administratorilor;
    n) hotărăşte gajarea, închirierea sau desfiinţarea uneia sau mai multor unităţi ale C.F.R.
    (6) Adunarea generală extraordinară a acţionarilor are următoarele atribuţii:
    a) aprobă structura organizatorică a C.F.R. la nivel central şi teritorial;
    b) hotărăşte cu privire la contractarea de împrumuturi bancare şi la acordarea de garanţii şi stabileşte plafonul valoric de la care competenţa revine consiliului de administraţie;
    c) hotărăşte cu privire la înfiinţarea şi desfiinţarea de sucursale, agenţii şi de alte subunităţi fără personalitate juridică;
    d) hotărăşte cu privire la majorarea capitalului social, la modificarea numărului de acţiuni sau a valorii nominale a acestora;
    e) hotărăşte reducerea capitalului social sau reîntregirea acestuia prin emisiune de noi acţiuni;
    f) hotărăşte cu privire la mutarea sediului C.F.R.;
    g) analizează şi propune spre aprobare fuziunea, divizarea, dizolvarea şi lichidarea C.F.R.;
    h) hotărăşte cu privire la modificarea şi completarea obiectului de activitate al C.F.R.;
    i) aprobă proiectul contractului de concesiune a infrastructurii feroviare publice, ce urmează a fi negociat cu Ministerul Transporturilor, precum şi modificări ale acestuia;
    j) hotărăşte cu privire la subconcesionarea sau închirierea de porţiuni ale infrastructurii feroviare publice care i-a fost atribuită în concesiune, cu avizul Ministerului Transporturilor;
    k) aprobă proiectul contractului de activitate al C.F.R., ce urmează a fi negociat cu Ministerul Transporturilor, precum şi modificări ale acestuia;
    l) aprobă asocierea, în vederea constituirii de noi societăţi comerciale, sau participarea cu capital la alte societăţi comerciale;
    m) hotărăşte cu privire la acţionarea în justiţie a membrilor consiliului de administraţie, a directorului general şi a cenzorilor pentru pagubele pricinuite C.F.R.;
    n) aprobă conversia acţiunilor dintr-o categorie în alta, în condiţiile legii;
    o) hotărăşte emisiunea de obligaţiuni şi conversia unei categorii de obligaţiuni în alta categorie sau în acţiuni;
    p) hotărăşte cu privire la orice modificare a statutului;
    q) hotărăşte cumpărarea de acţiuni, cotarea la bursă, vânzarea şi tranzacţionarea pe piaţă a acţiunilor proprii;
    r) aprobă acordarea de facilităţi privind accesul pe infrastructura feroviară;
    s) stabileşte plafoane valorice şi competente de efectuare a cheltuielilor;
    t) numeşte directorul general al C.F.R. şi îi stabileşte salariul. În perioada în care statul deţine pachetul majoritar de acţiuni, numirea directorului general şi stabilirea salariului acestuia se fac de către ministrul transporturilor;
    u) stabileşte adaosurile la salariu şi criteriile de acordare a acestora pentru directorul general şi pentru directorii executivi;
    v) hotărăşte în orice alte probleme privind activitatea C.F.R., cu excepţia celor care revin adunării generale ordinare a acţionarilor.
    ART. 15
    Convocarea adunării generale a acţionarilor
    (1) Adunarea generală a acţionarilor se convoacă ori de câte ori va fi nevoie de către preşedintele consiliului de administraţie sau de către cel desemnat să-l înlocuiască.
    (2) Adunările generale ordinare ale acţionarilor au loc cel puţin o data pe an, în cel mult 3 luni de la încheierea exerciţiului financiar, pentru examinarea bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierderi pe anul precedent şi pentru stabilirea programului de activitate şi a bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul în curs.
    (3) Adunările generale ordinare ale acţionarilor se convoacă la cererea acţionarilor reprezentând cel puţin o treime din capitalul social sau la cererea cenzorilor.
    (4) Adunarea generală a acţionarilor va fi convocată de administratori, în conformitate cu dispoziţiile prezentului statut, cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilită.
    (5) Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi într-un ziar de largă circulaţie din localitatea în care se afla sediul C.F.R. În perioada în care statul este acţionar unic al C.F.R., convocarea adunării generale a acţionarilor se va face prin corespondenţă.
    (6) Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunării generale a acţionarilor, precum şi ordinea de zi.
    (7) Când pe ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cuprindă textul integral al propunerilor.
    (8) Adunarea generală a acţionarilor se întruneşte la sediul C.F.R. sau în alt loc indicat în convocare.
    ART. 16
    Organizarea adunării generale a acţionarilor
    (1) Pentru validitatea deliberărilor adunării generale ordinare a acţionarilor este necesară prezenta acţionarilor care să reprezinte cel puţin jumătate din capitalul social, iar hotărârile trebuie să fie luate de acţionarii care deţin majoritatea absolută din capitalul social reprezentat în adunare.
    (2) Dacă adunarea generală a acţionarilor nu poate lucra din cauza neîndeplinirii condiţiilor de la alin. (1), adunarea ce se va întruni după a doua convocare poate delibera asupra problemelor aflate pe ordinea de zi a primei adunări, oricare ar fi partea de capital social reprezentată de acţionarii prezenţi, cu majoritate.
    (3) Pentru validitatea deliberărilor adunării generale extraordinare a acţionarilor sunt necesare:
    a) la prima convocare, prezenţa acţionarilor reprezentând trei pătrimi din capitalul social, iar hotărârile să fie luate cu votul unui număr de acţionari care să reprezinte cel puţin jumătate din capitalul social;
    b) la convocările următoare, prezenta acţionarilor reprezentând jumătate din capitalul social, iar hotărârile să fie luate cu votul unui număr de acţionari care să reprezinte cel puţin o treime din capitalul social.
    (4) Preşedintele consiliului de administraţie desemnează 2 secretari care să verifice lista de prezenţă a acţionarilor şi să întocmească procesul-verbal al adunării generale a acţionarilor.
    (5) Procesul-verbal al adunării generale a acţionarilor se va scrie într-un registru sigilat şi parafat. Procesul-verbal va fi semnat de către persoana care a prezidat şedinţa şi de secretarul care l-a întocmit.
    ART. 17
    Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a acţionarilor
    (1) Hotărârile adunării generale a acţionarilor se iau, de regulă, prin vot deschis.
    (2) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administraţie şi a cenzorilor, pentru revocarea şi pentru luarea hotărârilor referitoare la răspunderea administratorilor.
    (3) Hotărârile luate de adunarea generală a acţionarilor, în limitele legii sau ale actului constitutiv, sunt obligatorii chiar şi pentru acţionarii care nu au luat parte la adunare sau care au votat împotrivă.

    CAP. V
    Consiliul de administraţie

    ART. 18
    Organizare
    (1) C.F.R. este administrată de către 11 administratori care constituie consiliul de administraţie, dintre care unul va fi specialist din Ministerul Finanţelor, aleşi de adunarea generală a acţionarilor pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeşi.
    (2) Conducerea executivă a C.F.R. este asigurată de directorul general, care este şi preşedintele consiliului de administraţie.
    (3) Când se creează un loc vacant în consiliul de administraţie, adunarea generală a acţionarilor alege un nou administrator, pentru completarea locului vacant. Durata pentru care este ales noul administrator, pentru a ocupa locul vacant, va fi egala cu perioada care a rămas până la expirarea mandatului predecesorului său.
    (4) Componenţa consiliului de administraţie se stabileşte de către adunarea generală a acţionarilor. Până la finalizarea procesului de privatizare, reprezentanţii statului în consiliul de administraţie vor fi numiţi prin ordin al ministrului transporturilor, la propunerea adunării generale a acţionarilor.
    (5) Consiliul de administraţie se întruneşte cel puţin o data pe luna şi ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau la cererea unei treimi din numărul membrilor săi.
    (6) Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezenta a cel puţin doua treimi din numărul membrilor consiliului de administraţie, iar deciziile se iau cu majoritatea absolută a membrilor prezenţi.
    (7) Dezbaterile consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de preşedinte cu cel puţin 5 zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al şedinţei, care se scrie într-un registru sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie. Procesul-verbal se semnează de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretar.
    (8) Consiliul de administraţie poate delega unele dintre atribuţiile sale conducerii executive a C.F.R şi poate recurge la consultanţi pentru studii, analize sau expertize, necesare luării unor decizii.
    (9) Preşedintele consiliului de administraţie este obligat să pună la dispoziţie acţionarilor şi cenzorilor, la cererea acestora, orice documente legate de activitatea C.F.R.
    (10) Membrii consiliului de administraţie răspund individual sau solidar, după caz, faţă de C.F.R. pentru prejudiciile cauzate acesteia. În astfel de situaţii ei vor putea fi revocaţi prin hotărârea adunării generale a acţionarilor.
    (11) Sunt incompatibile cu calitatea de membru în consiliul de administraţie persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990, republicată, nu pot fi fondatori, precum şi cele care, ele personal, rudele sau afinii acestora până la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi în societăţi comerciale cu acelaşi profil sau cu care sunt în relaţii comerciale directe.
    ART. 19
    Atribuţiile consiliului de administraţie
    Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii:
    a) elaborează proiectul bugetului anual de venituri şi cheltuieli al C.F.R.;
    b) elaborează documentaţiile privind structura organizatorică şi regulamentul de organizare şi funcţionare a C.F.R.;
    c) elaborează şi prezintă spre avizare adunării generale a acţionarilor strategia de dezvoltare a C.F.R. pe termen lung, mediu şi scurt, care se supune spre aprobare Ministerului Transporturilor;
    d) asigură elaborarea şi avizează proiectul contractului de concesiune a infrastructurii feroviare publice, ce urmează a fi negociat cu Ministerul Transporturilor, precum şi modificări ale acestuia;
    e) propune subconcesionarea sau închirierea elementelor infrastructurii feroviare publice, primită în concesiune;
    f) hotărăşte cu privire la închirierea bunurilor proprietate publică a statului care i-au fost atribuite în concesiune, altele decât infrastructura feroviară publică;
    g) aprobă investiţiile C.F.R., în limita competenţelor şi a plafoanelor valorice stabilite de adunarea generală a acţionarilor;
    h) aprobă criteriile de efectuare a operaţiunilor de încasări şi plăţi;
    i) aprobă efectuarea operaţiunilor de cumpărare şi vânzare de bunuri şi de servicii;
    j) aprobă încheierea contractelor de închiriere;
    k) stabileşte tactica şi strategia de marketing;
    l) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor, potrivit competentelor acordate;
    m) supune anual adunării generale a acţionarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, raportul cu privire la activitatea C.F.R., bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pe anul precedent, precum şi proiectul programului de activitate şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli ale C.F.R. pe anul în curs;
    n) aprobă proiectul contractului colectiv de muncă ce urmează a fi negociat cu reprezentanţii salariaţilor;
    o) aprobă tarife pentru prestaţiile specifice, altele decât tariful de utilizare a infrastructurii;
    p) aprobă regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale C.F.R.;
    q) aprobă scoaterea din funcţiune, casarea şi valorificarea unor bunuri materiale, în condiţiile legii;
    r) asigură elaborarea proiectului de contract de activitate al C.F.R.;
    s) stabileşte drepturile de salarizare şi celelalte drepturi de personal pentru personalul de conducere al C.F.R.;
    ş) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acţionarilor.
    ART. 20
    Atribuţiile directorului general
    (1) Directorul general reprezintă C.F.R. în raporturile cu terţii şi are, în principal următoarele atribuţii:
    a) aplică strategia şi politicile de dezvoltare ale C.F.R.;
    b) angajează, promovează şi concediază personalul C.F.R.;
    c) numeşte, suspendă sau revocă directorii executivi ai C.F.R. şi le fixează salariile;
    d) negociază contractul colectiv de muncă, în limita mandatului dat de consiliul de administraţie;
    e) încheie acte juridice, în numele şi pe seama C.F.R.;
    f) aprobă operaţiunile de vânzare şi cumpărare de bunuri, potrivit competentelor;
    g) aprobă operaţiunile de încasări şi plăţi, potrivit competenţelor;
    h) îndeplineşte orice alte atribuţii, potrivit competentelor acordate.
    (2) Directorul general poate delega o parte din atribuţiile sale directorilor executivi sau oricărei alte persoane din cadrul C.F.R.;
    (3) Competentele, atribuţiile şi răspunderile directorilor executivi sunt stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare a C.F.R.

    CAP. VI
    Gestiunea

    ART. 21
    Controlul financiar preventiv
    (1) C.F.R. organizează şi exercită controlul financiar preventiv pentru documentele ce cuprind operaţiuni care se referă la drepturile şi obligaţiile patrimoniale în faza de angajare şi de plata în raporturile cu alte persoane juridice sau fizice.
    (2) Controlul financiar preventiv se exercită prin organe de specialitate potrivit legii.
    ART. 22
    Controlul financiar de gestiune
    (1) Controlul financiar de gestiune se efectuează în conformitate cu prevederile legale, prin organele de specialitate din cadrul Societăţii de Servicii de Management Feroviar "S.M.F." - S.A., pe bază de contract.
    (2) Controlul financiar de gestiune se efectuează în totalitate sau prin sondaj, în raport cu volumul, valoarea şi natura bunurilor, posibilităţile de sustrageri, condiţiile de păstrare şi gestionare, precum şi cu frecvenţa abaterilor constatate anterior.
    (3) La cererea organelor de control financiar de gestiune, conducătorii şi salariaţii au obligaţia:
    a) să pună la dispoziţie registrele, corespondenta, actele, piesele justificative şi alte documente necesare controlului;
    b) să prezinte pentru control valorile de orice fel pe care le gestionează sau pe care le au în păstrare, care intră sub incidenta controlului;
    c) să elibereze, potrivit legii, documentele solicitate, în original sau în copii certificate;
    d) să dea informaţii şi explicaţii, verbal şi în scris, după caz, în legătura cu problemele care formează obiectul controlului;
    e) să semneze, cu sau fără obiecţii, actele de control;
    f) să asigure sprijinul şi condiţiile necesare bunei desfăşurări a controlului şi să-şi dea concursul pentru clarificarea constatărilor.
    (4) Constatările organelor de control financiar de gestiune se vor consemna în actele de control, cu indicarea prevederilor legale încălcate şi stabilirea exactă a consecinţelor economice, financiare şi patrimoniale, a persoanelor vinovate, precum şi a măsurilor propuse. Actele de control vor fi transmise directorului general al societăţii controlate.
    ART. 23
    Cenzorii
    (1) Gestiunea C.F.R. este controlată de acţionari şi de cenzori.
    (2) C.F.R. are 5 cenzori şi 5 cenzori supleanţi.
    (3) Cenzorii sunt aleşi de adunarea generală a acţionarilor. Durata mandatului lor este de 3 ani şi pot fi realeşi.
    (4) Cenzorii îşi exercita personal mandatul.
    (5) Cel puţin unul dintre cenzori trebuie să fie contabil autorizat în condiţiile legii sau expert contabil.
    (6) Atâta timp cât statul va deţine cel puţin 20% din capitalul social, unul dintre cenzori va fi recomandat de către Ministerul Finanţelor.
    (7) Cenzorii sunt remuneraţi cu o indemnizaţie fixă, stabilită de adunarea generală a acţionarilor.
    (8) Cenzorii au următoarele atribuţii principale:
    a) să supravegheze gestiunea C.F.R.;
    b) să verifice dacă bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi sunt legal întocmite şi în concordanţă cu registrele;
    c) să verifice dacă registrele sunt regulat ţinute;
    d) să verifice dacă evaluarea patrimoniului s-a făcut conform regulilor stabilite pentru întocmirea bilanţului contabil.
    (9) Bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi nu pot fi aprobate de adunarea generală a acţionarilor, dacă nu sunt însoţite de raportul cenzorilor.
    (10) Cenzorii sunt obligaţi, de asemenea:
    a) să facă, în fiecare lună şi inopinat, inspecţii ale casei şi să verifice existenţa titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea C.F.R. ori care au fost primite în gaj, cauţiune sau depozit;
    b) să convoace adunarea generală ordinară sau extraordinară a acţionarilor, când nu a fost convocată de către administratori;
    c) să ia parte la adunările generale ordinare şi extraordinare ale acţionarilor, inserând pe ordinea de zi propunerile pe care le vor considera necesare;
    d) să constate depunerea regulată a garanţiei din partea administratorilor;
    e) să vegheze ca dispoziţiile legii, ale actului constitutiv sau ale statutului să fie îndeplinite de administratori şi de lichidatori.
    (11) Despre rezultatul verificărilor efectuate conform alin. (10), precum şi asupra propunerilor pe care le consideră necesare privind bilanţul contabil şi repartizarea profitului, cenzorii vor prezenta adunării generale a acţionarilor un raport amănunţit. Pentru îndeplinirea acestei obligaţii cenzorii vor delibera împreună, însă pot face, în caz de divergenţă, rapoarte separate, pe care le vor prezenta adunării generale a acţionarilor.
    (12) Cenzorii vor aduce la cunoştinţa administratorilor neregulile în administraţie şi încălcările dispoziţiilor legale şi statutare pe care le constata, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunoştinţa adunării generale a acţionarilor.
    (13) Cenzorii iau parte la şedinţele consiliului de administraţie şi ale adunării generale a acţionarilor, fără drept de vot.
    (14) Se interzice cenzorilor să comunice acţionarilor în particular sau terţilor date referitoare la operaţiunile C.F.R., constatate cu ocazia exercitării mandatului lor.
    (15) Cenzorii vor trece într-un registru special deliberările lor, precum şi constatările făcute în exerciţiul mandatului lor.
    (16) Revocarea cenzorilor se poate face numai de adunarea generală a acţionarilor, cu votul cerut la adunările extraordinare ale acţionarilor.
    (17) Cenzorii C.F.R. îndeplinesc şi alte atribuţii prevăzute de lege.

    CAP. VII
    Activitatea

    ART. 24
    Exerciţiul financiar
    Exerciţiul financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii C.F.R.
    ART. 25
    Personalul
    (1) Personalul C.F.R. se încadrează în condiţiile legii, pe bază de concurs sau de examen şi/sau prin alte forme de selecţie.
    (2) Condiţiile de angajare, de organizare şi de desfăşurate a concursurilor, a examenelor şi a selecţiei se stabilesc prin regulament de către consiliul de administraţie.
    (3) Personalul C.F.R. este supus Statutului personalului feroviar, reglementărilor specifice emise de autoritatea de stat în domeniul transporturilor feroviare, precum şi regulamentului de ordine interioară al acesteia.
    (4) Drepturile şi obligaţiile salariaţilor se stabilesc prin contractul colectiv de muncă.
    ART. 26
    Amortizarea mijloacelor fixe
    Consiliul de administraţie stabileşte, în condiţiile legii, modul de amortizare a mijloacelor fixe.
    ART. 27
    Evidenţa contabilă şi bilanţul contabil
    (1) C.F.R. va tine evidenţa contabilă în lei, va întocmi anual bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, având în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor.
    (2) Bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform legii.
    ART. 28
    Calculul şi repartizarea profitului
    (1) Profitul C.F.R. se stabileşte pe baza bilanţului contabil aprobat de adunarea generală a acţionarilor. Profitul impozabil se stabileşte în condiţiile legii.
    (2) Profitul C.F.R. rămas după plata impozitului pe profit va fi repartizat în condiţiile legii.
    (3) C.F.R. îşi constituie fondul de rezerva şi alte fonduri, în condiţiile legii.
    (4) Plata dividendelor cuvenite acţionarilor se face de către C.F.R. în condiţiile legii, după aprobarea bilanţului contabil de către adunarea generală a acţionarilor.
    (5) În cazul înregistrărilor de pierderi, adunarea generală a acţionarilor va analiza cauzele şi va hotărî în consecinţă.
    (6) Acoperirea pierderilor se va face în condiţiile legii şi pe baza hotărârii adunării generale a acţionarilor.
    ART. 29
    Registrele
    C.F.R. va tine, prin grija administratorilor, registrele prevăzute de lege.

    CAP. VIII
    Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea

    ART. 30
    Modificarea formei juridice
    (1) Adunarea generală a acţionarilor poate hotărî schimbarea formei juridice a C.F.R.
    (2) Pe toată perioada în care statul este acţionar majoritar, modificarea formei juridice se face prin hotărâre a Guvernului.
    ART. 31
    Dizolvarea
    (1) Următoarele situaţii duc la dizolvarea C.F.R.:
    a) imposibilitatea realizării obiectului de activitate;
    b) declararea nulităţii;
    c) hotărârea adunării generale a acţionarilor;
    d) hotărârea tribunalului, la cererea oricărui asociat, pentru motive temeinice, precum neînţelegerile grave dintre asociaţi, care împiedica funcţionarea C.F.R.;
    e) falimentul;
    f) în cazul şi în condiţiile prevăzute la art. 153 din Legea nr. 31/1990, republicată;
    g) când capitalul social se reduce sub minimul legal;
    h) când numărul acţionarilor scade sub minimul legal;
    i) alte cauze prevăzute de lege sau de prezentul statut.
    (2) Dizolvarea C.F.R. se înscrie în registrul comerţului şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
    (3) Pe toată perioada în care statul este acţionar majoritar, dizolvarea C.F.R. se face prin hotărâre a Guvernului.
    ART. 32
    Lichidarea
    (1) În caz de dizolvare, C.F.R. va fi lichidată.
    (2) Lichidarea C.F.R. şi repartiţia patrimoniului se fac în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevăzute de lege.
    ART. 33
    Litigii
    (1) Litigiile de orice fel, apărute între C.F.R. şi persoane fizice sau juridice, sunt de competenta instanţelor judecătoreşti de drept comun.
    (2) Pentru soluţionarea litigiilor cu alte societăţi comerciale se poate apela şi la arbitraj.

    CAP. IX
    Dispoziţii finale

    ART. 34
    Prevederile prezentului statut se completează cu dispoziţiile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, precum şi ale Codului comercial.

    ANEXA
    la statut


                Sigla Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A.
──────────
    *) Notă CTCE:
    Sigla Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 15 septembrie 1998 la pagina 13 (a se vedea imaginea asociată).
──────────


    ANEXA 2

                  ELEMENTELE CONCRETE ALE INFRASTRUCTURII FEROVIARE PUBLICE

    a) Liniile ferate de circulaţie, terenul aferent pe care sunt construite, precum şi terenurile situate de o parte şi de alta a axei caii ferate, care constituie zona de siguranţa a infrastructurii feroviare

───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Elementul concret Definirea elementului
crt.
───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────
a) 1. Liniile ferate curente dintre Ansamblul de elemente tehnice format
      staţii şi terenul aferent din şină, traverse, sistem de prindere
                                        şi terasament al căii, cu toate
                                        componentele sale, care formează liniile
                                        ferate delimitate de semnalele de
                                        intrare din direcţii opuse dintre două
                                        staţii consecutive, precum şi fâşiile de
                                        teren, în limita a 20 m fiecare, situate
                                        de o parte şi de alta a axei acestor
                                        linii, care alcătuiesc zona de siguranţă
                                        a infrastructurii feroviare publice
a) 2. Liniile ferate de primire- Ansamblul de elemente tehnice format
      expediere din staţii şi terenul din şină, traverse, sistem de prindere
      aferent şi terasament al căii, cu toate
                                        componentele sale, care formează liniile
                                        ferate care continuă liniile curente în
                                        incinta staţiilor, dotate cu semnale de
                                        circulaţie, precum şi terenurile situate
                                        de o parte şi de alta a axei acestor
                                        linii, care alcătuiesc zona de siguranţă
                                        a infrastructurii feroviare publice
a) 3. Liniile ferate de evitare şi Ansamblul de elemente tehnice format
      terenul aferent din şină, traverse, sistem de prindere
                                        şi terasament al căii, cu toate
                                        componentele sale, care formează liniile
                                        ferate construite, în scopul dirijării
                                        materialului rulant, care nu poate fi
                                        oprit la locul stabilit, în condiţii
                                        optime pentru protecţia circulaţiei şi
                                        manevrei pe alte linii din staţie sau
                                        linie curentă, precum şi terenurile
                                        situate de o parte şi de alta a axei
                                        acestor linii, care alcătuiesc zona de
                                        siguranţa a infrastructurii feroviare
                                        publice
a) 4. Aparat de cale (macaz) Ansamblul compus din şină, traverse,
                                        elemente mecanice şi electrice, care
                                        asigură trecerea materialului rulant de
                                        pe o linie de cale ferată pe alta
───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────

    b) Podurile, tunelurile, viaductele şi alte lucrări de artă
───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Elementul concret Definirea elementului
crt.
───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────
b) 1. Lucrările de artă destinate Ansamblul elementelor constructive ale
      traversării unor obstacole şi podurilor, podeţelor, tunelelor,
      terenul aferent viaductelor, pasajelor inferioare,
                                        camerelor pentru conducte şi cabluri,
                                        cu terenul aferent
───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────

    c) Lucrările geotehnice de protecţie şi de consolidare, plantaţiile de
protecţie a liniilor ferate şi terenurilor aferente pe care sunt amplasate
───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Elementul concret Definirea elementului
crt.
───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────
c) 1. Lucrările de artă destinate Apeductele, drenurile, casiurile,
      drenării, captării şi evacuării zidurile de retenţie, şanţurile,
      apelor, cu terenul aferent chesoanele, canalele şi terenul aferent

c) 2. Lucrările de artă destinate Zidurile de sprijin, horele,
      consolidării şi apărării contraforturile, polatele, pereurile,
      terasamentelor de cale ferată pragurile, epiurile, apărările de
                                        maluri şi terenul aferent

c) 3. Plantaţiile de protecţie şi Plantaţiile de arbori, arbuşti, spaţiile
      spaţiile verzi destinate verzi şi terenul aferent acestora
      protejării căii ferate
      împotriva eroziunii taluzelor,
      înzăpezirilor, zgomotului şi
      terenul aferent
───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────

    d) Instalaţiile fixe de siguranţă şi de conducere operativă a circulaţiei
       feroviare

───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Elementul concret Definirea elementului
crt.
───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────
d) 1. Instalaţiile de asigurare cu Ansamblul de echipamente mecanice cu
      încuietori, cu şi fără bloc care impiegatul de mişcare asigură
                                        încuierea macazurilor şi punerea
                                        semnalelor mecanice pe liber, numai dacă
                                        acestea sunt poziţionate corespunzător
                                        parcursului comandat pentru trecerea
                                        trenului
d) 2. Instalaţiile de centralizare Ansamblul de echipamente electromecanice
      electromecanică cu care impiegatul de mişcare controlea-
                                        ză manevrarea şi înzăvorârea
                                        macazurilor, realizând punerea
                                        semnalelor mecanice pe liber, numai dacă
                                        sunt îndeplinite condiţiile de siguranţă
                                        corespunzătoare parcursului comandat
d) 3. Instalaţiile de centralizare Ansamblul de echipamente cu care
      electrodinamică impiegatul de mişcare, prin intermediul
                                        unui pupitru sinoptic, comandă şi
                                        controlează manevrarea şi înzăvorârea
                                        macazurilor, starea de liber/ocupat a
                                        liniilor şi macazurilor de către
                                        materialul rulant, permiţând punerea pe
                                        liber a semnalelor luminoase de manevră
                                        sau de circulaţie, numai dacă sunt
                                        îndeplinite condiţiile de siguranţă
                                        verificate de instalaţie
d) 4. Instalaţiile de bloc de linie Ansamblul de elemente situate în linia
      automat şi semiautomat curentă, în dependenţă cu instalaţiile
                                        de centralizare din staţiile adiacente,
                                        prin care se verifică starea de
                                        liber/ocupat a liniilor curente, la care
                                        comanda semnalelor de circulaţie se
                                        realizează în mod automat de tren
d) 5. Instalaţiile de semnalizare Ansamblul de echipamente situate în
      automată a trecerilor la nivel, staţii şi/sau în linie curentă, în
      cu şi fără barieră dependenţă cu instalaţiile de
                                        centralizare din staţiile adiacente,
                                        prin care, în mod automat, se interzice
                                        traficul rutier la trecerea la nivel,
                                        când are loc apropierea unui convoi
                                        feroviar, astfel încât timpul de
                                        interdicţie să fie redus la minimul
                                        permis de siguranţa circulaţiei
                                        feroviare
d) 6. Instalaţiile de centralizare Ansamblul de echipamente mecanice,
      electronică electrice, electronice şi de tehnică de
                                        calcul, cu care impiegatul de mişcare,
                                        prin intermediul unui sistem de operare,
                                        comandă şi controlează manevrarea şi
                                        înzăvorârea macazurilor, starea de
                                        liber/ocupat a liniilor şi a macazurilor
                                        de către materialul rulant, permiţând
                                        punerea pe liber a semnalelor luminoase
                                        de manevră sau de circulaţie, numai dacă
                                        sunt îndeplinite condiţiile de siguranţă
                                        verificate de instalaţie
d) 7. Instalaţiile pentru controlul Instalaţiile automate, în dependenţă cu
      vitezei trenurilor şi autostop semnalele instalaţiilor de centralizare
      (instalaţia din cale) sau ale blocului de linie automat, cu
                                        care se comandă, inductiv, frânarea de
                                        urgenţă a locomotivelor ce nu respectă
                                        limitele de viteză impuse prin
                                        semnalizare
d) 8. Instalaţiile pentru topirea Instalaţiile electrice sau electronice,
      zăpezii şi gheţii la macazuri care, bazate pe efectul termic al
                                        curentului electric sau al unei flăcări
                                        de gaz, prin elemente specifice, topesc
                                        gheaţa şi zăpada ce se acumulează între
                                        acele şi contraacele macazurilor
d) 9. Instalaţiile de comandă Ansamblul de echipamente cu care
      automată a macazurilor operatorul de triere din triajele de
                                        reţea, prin intermediul unui calculator
                                        de proces şi al unui pupitru sinoptic,
                                        comandă şi controlează manevrarea
                                        macazurilor, permiţând trierea
                                        trenurilor conform aşezării vagoanelor
                                        în cuprinsul acestora, pe liniile
                                        alocate direcţiilor de destinaţie, cu
                                        respectarea condiţiilor de siguranţă
                                        specifice
d) 10. Instalaţiile de frână de cale Moderatoare de viteză pentru
                                        vagoanele care rulează singure pe
                                        dispozitivul (cocoaşa) de triere, astfel
                                        încât acestea să se oprească la
                                        destinaţie, pe liniile de acumulare,
                                        fără ca viteza de impact să fie
                                        periculoasă pentru materialul rulant sau
                                        marfa transportată
d) 11. Alte instalaţii de Ansamblul de echipamente cu care se
       automatizare determină elementele geometrice sau de
                                        poziţie ale vagoanelor, staţionate sau
                                        în mişcare, necesare pentru îndeplinirea
                                        condiţiilor de siguranţă specifice
d) 12. Instalaţiile de tracţiune Liniile de contact cu toate instalaţiile
       electrică şi de aferente, instalaţiile din substaţiile
       electroalimentare de tracţiune electrică, posturile de
                                        secţionare şi subsecţionare, posturile
                                        de transformare care alimentează
                                        instalaţiile de siguranţă a circulaţiei,
                                        grupurile electrogene care deservesc
                                        instalaţiile de siguranţă a circulaţiei,
                                        instalaţiile de lumină şi forţă care
                                        deservesc instalaţiile de siguranţă a
                                        circulaţiei, cu toate anexele acestora,
                                        clădirile destinate exclusiv pentru
                                        acestea, cu terenul aferent
───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────

    e) Triajele de reţea ale căii ferate şi terenurile aferente acestora

───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Elementul concret Definirea elementului
crt.
───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────
e) 1. Triajele de reţea ale căii Ansamblul liniilor, echipamentelor şi
      ferate şi terenurile aferente instalaţiilor de siguranţă a
      acestora din staţiile: circulaţiei şi a activităţii de
      Bucureşti Triaj, Ploieşti manevră cu clădirile şi terenurile
      Triaj, Craiova, Simeria Triaj, aferente, necesare primirii,
      Caransebeş Triaj, Braşov Triaj, descompunerii, acumulării, compunerii
      Adjud, Dej şi expedierii trenurilor de marfă
───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────


                             -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016