Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 544 din 31 iulie 2019  pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor necesare aferente proiectului de investiţii Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 544 din 31 iulie 2019 pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor necesare aferente proiectului de investiţii "Măsuri de îmbunătăţire a siguranţei traficului prin amenajarea trecerilor la nivel cu calea ferată"

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 644 din 2 august 2019
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor necesare aferente proiectului de investiţii „Măsuri de îmbunătăţire a siguranţei traficului prin amenajarea trecerilor la nivel cu calea ferată“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 2
    Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare, axa prioritară 2 - „Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient“, obiectivul specific 2.5. - „Creşterea gradului de siguranţă şi securitate pe toate modurile de transport şi reducerea impactului transporturilor asupra mediului“, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, din sursele proprii ale Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., în limita sumelor prevăzute anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.

    ART. 3
    Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., răspunde de corectitudinea datelor înscrise, de necesitatea şi oportunitatea prezentului act normativ, în conformitate cu dispoziţiile legale, şi a sumei alocate potrivit prevederilor prezentei hotărâri.



                    PRIM-MINISTRU
                    VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul transporturilor,
                    Alexandru-Răzvan Cuc
                    Ministrul finanţelor publice,
                    Eugen Orlando Teodorovici

    Bucureşti, 31 iulie 2019.
    Nr. 544.
    ANEXA 1

    NOTĂ DE FUNDAMENTARE
    privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor necesare aferente proiectului de investiţii
    "Măsuri de îmbunătăţire a siguranţei traficului prin amenajarea trecerilor la nivel cu calea ferată"

    Cadru naţional şi internaţional
    Siguranţa rutieră a fost văzută ca o problemă a sistemului de transport, o consecinţă nefastă a acestuia, fără a se ţine cont de faptul că accidentele rutiere presupun costuri directe care sunt suportate de sectorul de sănătate, domeniul afacerilor şi de către familiile celor implicaţi. Accidentele rutiere sunt evenimente care au impact socioeconomic extrem de puternic asupra societăţii în ansamblul ei şi în mod direct asupra membrilor acesteia.
    Întrucât rezultatele măsurilor care au avut ca scop creşterea siguranţei participanţilor la trafic au fost sub aşteptări, iar ambiţiosul obiectiv de reducere la jumătate a numărului de decese în accidentele rutiere pentru perioada 2001-2010 la nivelul Uniunii Europene nu s-a îndeplinit, numărul de decese în accidentele rutiere din Uniunea Europeană scăzând doar cu 35% până în 2010, Comisia Europeană a luat decizia de a elabora noile orientări pentru perioada 2011-2020 pentru un spaţiu european de siguranţă rutieră, menţinând obiectivul principal, de reducere a deceselor cu 50% faţă de perioada anterioară.
    Comisia Europeană consideră inacceptabil faptul că numărul deceselor şi al vătămărilor corporale este în creştere, recunoscând totodată că sistemul de transport sigur şi durabil contribuie la competitivitate şi prosperitate, la ocuparea forţei de muncă, siguranţă şi securitate pe plan european. În acest sens a fost adoptată la Bruxelles, prin documentul COM(2010) 389 final din 20.07.2010, Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Pentru un spaţiu european de siguranţă rutieră: orientări pentru politica de siguranţă rutieră 2011-2020.
    Planul de reducere cu 50% a numărului victimelor accidentelor rutiere la nivelul Uniunii Europene în perioada 2001-2010 nu a fost prevăzut în politicile publice din România până în anul 2016. În România a fost aprobată, prin Hotărârea Guvernului nr. 755/2016, Strategia naţională de siguranţă rutieră pentru perioada 2016-2020 care exprimă liniile strategice, directoare, pentru stabilirea politicii guvernamentale în ceea ce priveşte siguranţa rutieră şi căile de realizare şi îmbunătăţire a acesteia, însoţită de planul de acţiuni pentru implementarea acesteia în care sunt prezentate direcţiile de acţiune şi obiectivele necesare a fi avute în vedere pentru atingerea dezideratului impus de Comisia Europeană.

    Necesitatea şi importanţa implementării proiectului
    Având în vedere necesitatea creşterii gradului de siguranţă rutieră a drumurilor naţionale şi atingerea obiectivului impus de Uniunea Europeană şi asumat de România de diminuare cu până la 50% a numărului victimelor decedate în accidentele rutiere până în anul 2020, este esenţială implementarea Proiectului de investiţii „Măsuri de îmbunătăţire a siguranţei traficului prin amenajarea trecerilor la nivel cu calea ferată“.
    Conform legislaţiei şi normelor tehnice aflate în vigoare, administratorul drumurilor este obligat să menţină în stare tehnică bună drumurile din administrare, iar în susţinerea celor afirmate sunt enumerate următoarele în ceea ce priveşte cadrul legislativ şi tehnic:
    - Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările si completările ulterioare, prevede:
    "ART. 40
    (1) Drumurile trebuie să fie semnalizate şi menţinute în stare tehnică corespunzătoare desfăşurării
    traficului în condiţii de siguranţă de către administratorul drumului. În perioadele în care pe sectoarele de drum se desfăşoară lucrări de întreţinere, reparaţii, modernizare, reabilitare sau consolidare, această responsabilitate revine executantului lucrării."

    – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevede:
    "ART. 122
    Ministerul Transporturilor are următoarele atribuţii:
    a) ia măsuri pentru menţinerea permanentă în stare tehnică bună a drumurilor pe care le administrează;
    b) ia măsuri pentru instalarea, aplicarea şi întreţinerea mijloacelor de semnalizare rutieră, precum şi a echipamentelor destinate siguranţei circulaţiei pe drumurile din administrarea sa, cu respectarea standardelor în vigoare;"

    – Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificările şi completările ulterioare, prevede:
    "ART. 3
    (1) Administratorul drumului public este obligat să asigure viabilitatea acestuia."

    – Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevede:
    "ART. 11
    (1) Se pot executa fără autorizaţie de construire următoarele lucrări care nu modifică structura de rezistenţă şi/sau aspectul arhitectural al construcţiilor:
    ................................................................................................
    i) lucrări de întreţinere la căile de comunicaţie şi la instalaţiile aferente;"

    – Nomenclatorul privind lucrările şi serviciile aferente drumurilor publice, aprobat prin Ordinul ministrului nr. 346/2000, activitatea de siguranţă rutieră reprezintă activitate de întreţinere pentru drumuri.
    – AND 554-2002 - Normativul privind întreţinerea şi repararea drumurilor publice:
    "ART. 2
    Prezentul normativ are ca scop:
    a) stabilirea din punct de vedere tehnic şi economic a tipurilor de lucrări şi servicii pentru fiecare din activităţile de întreţinere şi reparare a drumurilor şi podurilor de şosea, a construcţiilor şi amenajărilor aferente lor;
    b) reglementarea organizării, planificării şi urmăririi execuţiei lucrărilor şi serviciilor de întreţinere şi reparaţii, în mod sistematic şi la timp, pentru a asigura desfăşurarea traficului rutier în condiţii de siguranţă şi confort şi conservarea patrimoniului rutier."


    Aceste aspecte conduc, printre altele, şi la necesitatea amenajării trecerilor la nivel a drumurilor cu calea ferată şi vor contribui la creşterea gradului de siguranţă rutieră prin:
    - scăderea numărului victimelor decedate sau rănite grav din accidentele produse la trecerile la nivel ale drumurilor naţionale cu calea ferată;
    – iluminarea sectoarelor de drumuri naţionale la trecerile la nivel cu calea ferată;
    – îmbunătăţirea semnalizării rutiere verticale şi orizontale a trecerilor la nivel cu calea ferată a drumurilor naţionale, prin refacerea marcajelor rutiere şi completarea semnalizării verticale;
    – diminuarea posibilităţilor de nerespectare a regulilor de circulaţie impuse de către conducătorii indisciplinaţi prin implementarea unei măsuri tehnice ce va interzice conducătorilor auto să efectueze manevra neregulamentară de depăşire.

    Conform raportului Road Safety Country Overview - România, existent pe site-ul oficial al Uniunii Europene, valorile pentru o persoană decedată sau rănită sunt:
    - Preţul unei vieţi pierdute într-un accident rutier este evaluat la 1.048.000 euro.
    – Preţul unei persoane rănite grav într-un accident rutier este evaluat la 136.200 euro.
    – Preţul unei persoane rănite uşor într-un accident rutier este evaluat la 10.400 euro.

    În urma analizei efectuate pe baza accidentelor rutiere înregistrate în perioada 2011-2018 pe reţeaua de drumuri naţionale, pe sectoarele cu treceri la nivel cu calea ferată au fost înregistrate următoarele cifre îngrijorătoare:
    - nr. accidente rutiere: 238;
    – nr. vehicule implicate: 433;
    – nr. persoane decedate: 28;
    – nr. persoane rănite grav: 109;
    – nr. persoane rănite uşor: 300.

    Efectuând o corelare între numărul accidentelor rutiere şi a persoanelor decedate sau rănite cu valoarea economică (pierderea societăţii) a acestora rezultă o pierdere totală de 47.309.800 euro la nivelul României datorată accidentelor rutiere produse în ultimii 7 ani pe drumurile naţionale la intersecţiile la nivel cu calea ferată.
    Prin adoptarea soluţiilor tehnice ce fac obiectul acestui proiect se doreşte reducerea accidentelor rutiere produse pe drumurile naţionale la intersecţia la nivel cu calea ferată şi creşterea gradului de siguranţă rutieră pe aceste sectoare.

    Valoarea proiectului de investiţii şi sursa de finanţare
    Scopul prezentului proiect de investiţii este de a achiziţiona echipamente pentru implementarea măsurilor de îmbunătăţire a siguranţei traficului prin amenajarea trecerilor la nivel a drumurilor cu calea ferată implica pentru administratorul drumului, respectiv Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., prin achiziţia unor produse care vor conduce la creşterea gradului de siguranţă rutieră şi îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie, respectiv stâlpi de iluminat, separatori trafic cu elemente reflectorizante/stâlpişori flexibili de delimitare sensuri de circulaţie, simboluri preformate şi benzi rezonatoare, la toate cele 246 de treceri la nivel a drumurilor naţionale cu calea ferată, după cum urmează:

┌──────────────────────────┬────┬──────┐
│- stâlp de iluminat cu │buc.│492 │
│încărcare solară │ │ │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│- separatori trafic cu │ │ │
│elemente reflectorizante/ │ │ │
│stâlpişori │buc.│12.300│
│flexibili de delimitare │ │ │
│sensuri de circulaţie │ │ │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│- simboluri preformate │buc.│992 │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│- bucăţi benzi rezonatoare│buc.│246 │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│Valoarea totală a │ │ │
│proiectului de investiţii,│ │ │
│inclusiv TVA │mii │35.321│
│(preţuri valabile la data │lei │ │
│de 31 mai 2019; 1 euro = │ │ │
│4,7487 lei) │ │ │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│Eşalonarea investiţiei │ │ │
├─────────────────┬────┬───┼────┼──────┤
│ │- │ │mii │ │
│ │Anul│INV│lei │18.000│
│ │I │ │ │ │
├─────────────────┼────┼───┼────┼──────┤
│ │- │ │mii │ │
│ │Anul│INV│lei │17.321│
│ │II │ │ │ │
├─────────────────┼────┼───┼────┼──────┤
│Durata de │ │ │ │ │
│realizare a │ │ │luni│24 │
│investiţiei │ │ │ │ │
└─────────────────┴────┴───┴────┴──────┘



    Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, în cadrul Programului operaţional infrastructură mare, axa prioritară 2 „Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient“, obiectivul specific 2.5. „Creşterea gradului de siguranţă şi securitate pe toate modurile de transport şi reducerea impactului transporturilor asupra mediului“, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, din sursele proprii ale Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., în limita sumelor prevăzute anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016