Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 44 din 23 mai 2017  privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind eficientizarea politicii de returnare a Uniunii Europene - Un plan de acţiune reînnoit - COM (2017) 200, însoţită de Recomandarea Comisiei din 7.03.2017 cu privire la eficientizarea returnărilor în cadrul punerii în aplicare a Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European şi a Consiliului - C (2017) 1600    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 44 din 23 mai 2017 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind eficientizarea politicii de returnare a Uniunii Europene - Un plan de acţiune reînnoit - COM (2017) 200, însoţită de Recomandarea Comisiei din 7.03.2017 cu privire la eficientizarea returnărilor în cadrul punerii în aplicare a Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European şi a Consiliului - C (2017) 1600

EMITENT: Camera Deputaţilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 407 din 30 mai 2017
    În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările şi completările ulterioare,
    Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
    ARTICOL UNIC
    Luând în considerare Opinia nr. 4c-19/200, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 16 mai 2017, Camera Deputaţilor:
    1. Susţine actuala abordare a Comisiei Europene, care promovează introducerea unor proceduri mai rapide, unor măsuri ferme împotriva sustragerii, o abordare multidisciplinară din partea autorităţilor naţionale şi o mai bună cooperare şi coordonare între statele membre, care pot să contribuie la o politică mai eficace în materie de returnare, fără a se diminua garanţiile în materie de drepturi fundamentale.
    2. Consideră scăderea ratei de returnare efective în ţări terţe, precum şi nivelul actual, de 27%, al ratei de returnare de la nivelul Uniunii Europene (fără Balcanii de Vest) ca pe o situaţie inacceptabilă; reaminteşte că de succesul politicii de returnare depinde credibilitatea şi în general întreaga politică de migraţie a Uniunii Europene, întrucât returnarea constituie principalul instrument de descurajare a imigraţiei ilegale; reaminteşte de asemenea că cetăţenii Uniunii îşi manifestă din ce în ce mai puternic nemulţumirea faţă de laxismul şi incapacitatea UE de a atinge obiective ale unor politici şi acţiuni şi că aceasta alimentează curentele populiste, antieuropene.
    3. Semnalează că situaţiile, precum cea de faţă, în care Comisia Europeană apreciază că măsurile prevăzute în propriile planuri de acţiune în curs sau puse deja în aplicare nu au realizat obiectivele propuse sau au avut un efect limitat asupra ameliorării situaţiei care face obiectul intervenţiei Comisiei, sunt susceptibile de a adânci neîncrederea cetăţenilor europeni în capacitatea Uniunii Europene de a rezolva problemele care confruntă Uniunea.
    4. Salută propunerea de identificare de către statele membre în 2017 a unor bune practici în materie de descurajare a şederii neautorizate pe teritoriul lor a resortisanţilor ţărilor terţe şi îşi exprimă speranţa ca această iniţiativă să fie utilizată ca o măsură de tip „peer pressure“, pentru a influenţa şi accelera adoptarea măsurilor necesare de către state membre care au restanţe în aplicarea legislaţiei UE în materie de returnare.
    5. Salută intenţia Comisiei de a realiza corelarea într-un mod raţionalizat şi eficient a procedurilor de azil cu cele de returnare şi de a ameliora schimbul de informaţii şi cooperarea între autorităţile care examinează cererile de azil şi cele care se ocupă de returnări.
    6. Susţine intenţia Comisiei de a elimina utilizarea abuzivă a procedurilor de azil, atât prin simplificarea acestora, cât şi prin accelerarea lor şi prin introducerea unor proceduri de inadmisibilitate, pentru tratarea adecvată a cererilor de azil vădit neîntemeiate, inclusiv a cererilor ulterioare; susţine opinia Comisiei ca statele membre să nu acorde efect suspensiv automat căilor de atac întemeiate pe aceste motive.
    7. Constatând că lista ţărilor sigure de origine, atât la nivelul statelor membre, cât şi la nivelul Uniunii, omite numeroase state de origine care, deşi nu sunt „sigure“ conform standardelor înalte ale UE, prezintă doar riscuri difuze, subsecvente unei guvernări deficitare, recomandă utilizarea ratei de recunoaştere reduse a cererilor de protecţie internaţională, drept prim reper în cadrul acţiunilor destinate reducerii utilizării abuzive a sistemului de azil.
    8. Susţine sprijinirea reintegrării persoanelor returnate în societatea statelor de origine ca un stimulent care poate întradevăr contribui la intensificarea returnării voluntare, dar semnalează că, în acelaşi timp, acest proces, odată consolidat, cu realizări bazate pe cheltuieli importante din bugetul Uniunii sau statelor membre, va conduce la culpabilizarea suplimentară a persoanelor care încearcă să evite punerea în aplicare a deciziilor de returnare, în măsura în care motivaţia lor de a rămâne în statele membre UE se diminuează. În acelaşi timp, încurajează Înaltul Reprezentant şi Comisia Europeană să propună un cadru care să permită returnarea în alte state terţe a persoanelor cărora nu li se poate asigura securitatea în ţara de origine.
    9. Susţine măsurile propuse pentru crearea aplicaţiei de gestionare integrată a returnărilor şi pentru îmbunătăţirea schimbului de informaţii pentru executarea forţată a returnărilor şi, având în vedere implicarea tot mai accentuată a crimei organizate în contrabanda şi traficul de migranţi, încurajează Comisia Europeană să propună în paralel şi măsuri pentru înregistrarea infractorilor în bazele de date electronice şi asigurarea securităţii cibernetice a sistemelor informatice.
    10. Reamintind că de cele mai multe ori imigranţii clandestini ajung la „hotspot“-uri fără acte de identitate şi că stabilirea numelui lor se face iniţial prin declaraţie proprie, recomandă ca sistemele informatice să dispună de o rubrică dedicată stabilirii numelui real al imigranţilor, în care să fie înregistrate numele declarat iniţial, acţiunea de identificare întreprinsă de Agenţia Europeană pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă, precum şi eliberarea noilor documente de identitate.
    11. Salută măsurile pentru consolidarea capacităţii de acţiune în materie de returnare a Agenţiei Europene pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă prin creşterea numărului personalului unităţii de sprijinire a returnărilor, prin introducerea sistemului de zboruri comerciale, prin intensificarea asistenţei premergătoare returnării pe baza misiunilor de identificare, prin finalizarea cartografierii capacităţilor şi nevoilor statelor membre în materie de returnare.
    Solicită clarificări privind mandatul extins al Agenţiei Europene pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă, în ce priveşte competenţa Agenţiei de a organiza operaţiuni de returnare forţată în state membre; crede că împuternicirea Agenţiei de a acţiona în numele statului membru care nu îşi poate îndeplini obligaţiile asumate faţă de Uniune sau nu îşi poate pune în aplicare propriile decizii de returnare ar reprezenta un stimulent suficient de puternic pentru ca statele membre care nu doresc ca Agenţia să intervină pe teritoriul lor să reuşească să rezolve aceste probleme cu forţe proprii.

    12. Salută iniţiativa privind acordul asupra unui pachet global, în scopul de a pregăti negocierile privind readmisia şi returnările, pe baza principiului „mai mult pentru mai mult“, precum şi intenţia Comisiei de a fructifica efectul de levier al asistenţei financiare, relaţiilor comerciale, politicii vizelor, afacerilor maritime şi pescuitului, agriculturii, educaţiei etc.
    Cu toate acestea, văzând dificultăţile pe care Înaltul Reprezentant pentru afaceri externe şi politica de securitate, Comisia Europeană şi Serviciul European de Acţiune Externă le întâmpină pentru încheierea acordurilor de readmisie cu state de origine a migraţiei ilegale, în dezacord cu statutul de actor global revendicat de către Uniunea Europeană, exprimă rezerve cu privire la capacitatea reală a Uniunii Europene de aşi impune politicile şi de a-şi realiza obiectivele, în absenţa unei atitudini intransigente, care până în prezent a lipsit; consideră că statele de origine care se află în relaţii de parteneriat cu Uniunea Europeană ar trebui să accepte imediat şi fără condiţii forma propusă de către Comisie pentru astfel de acorduri; întrucât asistenţa financiară rămâne principalul instrument de recompensare a statelor terţe, încurajează Înaltul Reprezentant şi Comisia Europeană să aplice riguros principiul „mai mult pentru mai mult“ în relaţia cu aceste state, mergând până la reducerea/sistarea sprijinului financiar oferit de Uniune.
    În acest context, exprimă rezerve şi faţă de capacitatea Uniunii de a realiza pe o scară mai largă „operaţiunile de returnare în sarcina destinatarului“, prin care autorităţile ţărilor terţe efectuează returnarea propriilor lor cetăţeni din Uniunea Europeană.

    13. Susţine iniţiativa Comisiei Europene de a acorda asistenţă statelor membre pentru a-şi alinia oferta pentru returnarea voluntară prin pachete de reintegrare, astfel încât pachetele de reintegrare şi practicile destinate să stimuleze returnarea să fie consecvente între toate statele membre, pentru a evita alegerea jurisdicţiei mai favorabile de către imigranţi.
    14. Salută recomandarea Comisiei Europene ca, în procesul de adoptare a deciziilor de returnare, statele membre să ţină seama de condamnările pentru fapte penale în Uniunea Europeană, dar consideră că această acţiune nu ar trebui limitată la infracţiuni grave, ci, dimpotrivă, ar trebui extinsă la recidivă şi la infracţiunile bazate pe ură; reamintind poziţii exprimate cu ocazia examinării unor documente anterioare ale Uniunii în ce priveşte obligaţia imigranţilor în situaţie neregulamentară de a coopera total cu autorităţile statelor gazdă, îşi exprimă opinia că declaraţiile nereale ar trebui să aibă consecinţe asupra acordării dreptului de protecţie internaţională sau asupra regimului de returnare; recomandă ca imigranţii cu condamnări la activ să fie preluaţi în custodie publică în vederea returnării accelerate, imediat ce a fost emisă decizia de returnare.
    15. Se raliază opiniei Parlamentului European, exprimată în Rezoluţia [2015/2316(INI)], cu privire la importanţa combaterii traficului de persoane, a întreruperii fluxului de bani şi a dezmembrării reţelelor de traficanţi.
    16. Reaminteşte că dispariţia minorilor după înregistrarea lor nu este încă rezolvată, în pofida eforturilor Comisiei şi Parlamentului European de a întări instrumentele disponibile pentru combaterea acestui fenomen; recomandă concentrarea eforturilor pe identificarea şi dezmembrarea reţelelor de criminalitate organizată care sunt implicate în aceste dispariţii.
    În legătură cu returnarea minorilor neînsoţiţi, agreează măsurile speciale de protecţie oferite de statele membre, inclusiv menţinerea ratei reduse a deciziilor de returnare, dar reaminteşte că tocmai aceste măsuri sunt exploatate de reţelele de crimă organizată; de aceea, reamintind că aplicarea principiului privind interesul superior al copilului se referă şi la protecţia sa faţă de organizaţiile de criminalitate organizată, invită Comisia Europeană să prezinte măsuri decisive pentru stoparea operaţiunilor acestor organizaţii, în special a acelor operaţiuni care pun în pericol minorii.

    17. Invită Comisia Europeană să completeze planul de acţiune reînnoit cu măsuri operative pentru eliminarea posibilităţii ca ciclul de imigraţie ilegală să fie repetat de către persoanele returnate, prin introducerea interdicţiei de intrare şi a interdicţiei de a depune cerere de protecţie internaţională, în condiţiile în care situaţia de securitate din zona geografică din care provin nu s-a alterat semnificativ.
    18. Consideră că operaţiunea de returnare ar trebui să aibă şi un palier destinat returnării persoanelor care au obţinut dreptul de protecţie internaţională, dar care se pot întoarce în ţările de origine odată cu ameliorarea situaţiei de securitate; consideră că, pentru ca acest lucru să fie posibil, actualul sistem de acordare a drepturilor de protecţie internaţională ar trebui să dispună de clauze prin care acest drept să fie anulat în cazul încetării motivelor care au dus la acordarea lui.
    19. Apreciază utilitatea Recomandării Comisiei cu privire la eficientizarea returnărilor în cadrul punerii în aplicare a Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European şi a Consiliului C (2017) 1600, ca o contribuţie semnificativă pentru un cadru normativ şi administrativ adecvat al statelor membre, şi susţine toate prevederile sale.


    Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 23 mai 2017, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    PETRU-GABRIEL VLASE

    Bucureşti, 23 mai 2017.
    Nr. 44.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016