Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 25 din 14 martie 2017 referitoare la Pachetul legislativ RRM (Risk Reduction Measures) 1. Propunere de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE) nr. 575/2013 în ceea ce priveşte indicatorul efectului de levier, indicatorul de finanţare stabilă netă, cerinţele privind fondurile proprii şi pasivele eligibile, riscul de credit al contrapărţii, riscul de piaţă, expunerile faţă de contrapărţi centrale, expunerile faţă de organisme de plasament colectiv, expunerile mari, raportarea şi cerinţele de publicare a informaţiilor şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 - COM(2016) 850 final 2. Propunere de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE) nr. 806/2014 în ceea ce priveşte capacitatea de absorbţie a pierderilor şi de recapitalizare a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii - COM(2016) 851 final 3. Propunere de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 2014/59/UE în ceea ce priveşte capacitatea de absorbţie a pierderilor şi de recapitalizare a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii şi de modificare a Directivei 98/26/CE, a Directivei 2002/47/CE, a Directivei 2012/30/UE, a Directivei 2011/35/UE, a Directivei 2005/56/CE, a Directivei 2004/25/CE şi a Directivei 2007/36/CE - COM(2016) 852 final 4. Propunere de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 2013/36/UE în ceea ce priveşte entităţile exceptate, societăţile financiare holding, societăţile financiare holding mixte, remunerarea, măsurile şi competenţele de supraveghere şi măsurile de conservare a capitalului - COM(2016) 854 final
EMITENT: SENATUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 16 martie 2017
În temeiul dispoziţiilor art. 67, art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, şi Protocolului (nr. 1) anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
având în vedere Raportul Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/150 din 8 martie 2017,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
(1) Se consideră că Pachetul legislativ RRM (COM(2016) 850 final, COM(2016) 851 final, COM(2016) 852 final, COM(2016) 854 final) respectă principiul subsidiarităţii şi principiul proporţionalităţii.
(2) Se apreciază scopul Pachetului RRM de îmbunătăţire a cadrului de reglementare prudenţială şi de rezoluţie, prin măsuri semnificative şi credibile de reducere a riscurilor, ca răspuns la criza financiară din perioada 2007-2008.
Acest pachet legislativ completează agenda Comisiei Europene de reforme prin abordarea deficienţelor rămase nesoluţionate şi prin punerea în aplicare a anumitor elemente care sunt esenţiale pentru a asigura rezilienţa instituţiilor, dar care nu au fost finalizate decât recent de organismele de standardizare la nivel mondial [şi anume, Comitetul de la Basel pentru supraveghere bancară (BCBS) şi Consiliul pentru Stabilitate Financiară (CSF)]:
- un indicator obligatoriu al efectului de levier care va împiedica instituţiile să aplice creşteri excesive ale efectului de levier, de exemplu, pentru a compensa nivelul scăzut de rentabilitate;
- un indicator obligatoriu de finanţare stabilă netă (net stable funding ratio - NSFR) care se va baza pe profilurile de finanţare îmbunătăţite ale instituţiilor şi va stabili un standard armonizat pentru determinarea necesarului de surse de finanţare stabile şi pe termen lung de care trebuie să dispună instituţiile pentru a face faţă perioadelor de criză a pieţei şi de dificultăţi de finanţare;
- cerinţe de fonduri proprii (şi anume, de capital) mai sensibile la risc pentru instituţiile care fac tranzacţii importante cu titluri de valoare şi instrumente financiare derivate, pentru a preveni apariţia prea multor diferenţe între aceste cerinţe care nu se bazează pe profilurile de risc ale instituţiilor;
- noi standarde privind capacitatea totală de absorbţie a pierderilor (total loss-absorbing capacity - TLAC) a instituţiilor de importanţă sistemică globală (G-SII), care vor impune acestor instituţii obligaţia de a dispune de o capacitate mai mare de absorbţie a pierderilor şi de recapitalizare, vor aborda interconexiunile din cadrul pieţelor financiare globale şi vor consolida în continuare capacitatea UE de rezoluţie a G-SII aflate în dificultate, reducând în acelaşi timp la minimum riscurile pentru contribuabili.
(3) Se recomandă, din perspectiva potenţialului impact care ar afecta echilibrul existent între interesele statelor membre de origine ale grupurilor bancare europene şi cele ale statelor membre în care îşi desfăşoară activitatea filialele acestor grupuri (denumite state membre gazdă), cu posibile efecte asupra stabilităţii financiare a acestor state, ca pachetul RRM să asigure că statele membre gazdă au în continuare la dispoziţie toate competenţele şi instrumentele necesare supravegherii pe bază individuală de către autorităţile competente a instituţiilor de credit - filiale, în scopul de a gestiona cât mai eficient riscurile ce ar putea fi induse la nivelul sistemelor financiare naţionale. De asemenea, pachetul RRM trebuie să conţină asigurări adecvate că instituţiile-mamă la nivel european ale grupurilor bancare îşi asumă responsabilitatea constituirii fondurilor proprii ale filialelor şi menţinerii unui nivel al datoriilor eligibile pentru absorbţia pierderilor filialelor, inclusiv din perspectiva calităţii şi nivelului corespunzător al acestora, într-un mod considerat cât mai satisfăcător de către autorităţile competente, respectiv autorităţile de rezoluţie din statele membre gazdă.
În ceea ce priveşte aplicarea art. 108 (2)(c) din BRRD (COM (2016 852 final)), referitor la determinarea clasei de active subordonate (ce vor fi luate în calcul la aplicarea instrumentului de recapitalizare internă), ar fi util să se ia în considerare strategia de rezoluţie a instituţiilor de credit [în caz de SPE (single point of entry) subordonare statutorie, prin lege, iar în caz de MPE (multiple point of entry) să fie subordonare contractuală].
Nu în ultimul rând, unele dintre prevederile noi introduse au tendinţa de a reduce flexibilitatea statelor membre în abordarea riscurilor sistemice şi macroprudenţiale identificate, reducând astfel flexibilitatea statelor membre de a lua măsuri justificate pentru asigurarea stabilităţii financiare proprii.
În urma dezbaterii, membrii Comisiei pentru afaceri europene au hotărât, cu unanimitatea voturilor celor prezenţi, formularea unei opinii la Pachetul legislativ RRM (Risk Reduction Measures), respectiv COM(2016) 850 final, COM(2016) 851 final, COM(2016) 852 final, COM(2016) 854 final, în conformitate cu observaţiile de mai sus.
ART. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 14 martie 2017, în conformitate cu prevederile art. 78 din Regulamentul Senatului şi ale art. 5 lit. f) şi art. 30 lit. b) din anexa la Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005, republicat.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
NICULAE BĂDĂLĂU
Bucureşti, 14 martie 2017.
Nr. 25.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: