Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/26 din 1.02.2018.
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României:
1. Constată că temeiul juridic al Propunerii de Regulament se bazează pe articolul 352 din TFUE. Pentru utilizarea articolului menţionat trebuie îndeplinite trei condiţii.
2. Alegerea formei juridice este regulamentul, deoarece creează, în cadrul Uniunii, un nou organism care va contribui la garantarea stabilităţii financiare şi deoarece acest act trebuie să aibă un caracter obligatoriu în toate elementele sale şi să se aplice direct în statele membre.
3. Consideră că Propunerea de regulament respectă principiul subsidiarităţii deoarece obiectivele prezentului regulament nu pot fi realizate în mod satisfăcător de către statele membre în mod individual şi, prin urmare, având în vedere amploarea acţiunii, pot fi realizate mai bine la nivelul Uniunii în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) din TFUE.
4. Propunerea respectă şi principiul proporţionalităţii deoarece nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru a atinge obiectivul FME de a atenua riscurile la adresa stabilităţii financiare a zonei euro şi a statelor membre care fac parte din aceasta. Orice sprijin oferit de către FME membrilor săi va fi supus unor condiţii de politică menite să corecteze deficienţele existente în statul membru respectiv, în vederea restabilirii rapide a unei situaţii economice şi financiare solide şi sustenabile, precum şi în vederea refacerii sau a consolidării capacităţii statului membru de a se autofinanţa integral de pe pieţele financiare.
Propunerea urmăreşte să asigure stabilitatea financiară în zona euro şi în UE în ansamblu, în statele membre ale acesteia, precum şi în statele membre care participă la uniunea bancară. Propunerea stabileşte un cadru simplificat pentru acordarea de sprijin pentru stabilitate financiară membrilor FME şi pentru acordarea de linii de credit şi de garanţii în sprijinul Comitetului unic de rezoluţie în scopul finanţării eventualelor măsuri de rezoluţie întreprinse în statele membre care participă la uniunea bancară.
Propunerea stabileşte diferitele roluri şi responsabilităţi ale tuturor organelor de guvernanţă ale FME şi ale celorlalte instituţii ale Uniunii implicate. De asemenea, aceasta stipulează instrumentele financiare aflate la dispoziţia FME pentru realizarea obiectivelor sale.
Prezenta propunere se bazează pe structura Mecanismului European de Stabilitate (ESM) prin crearea unui Fond Monetar European, ancorat în cadrul juridic al Uniunii Europene.
Fondul Monetar European (EFM) va succede Mecanismului European de Stabilitate, menţinând în esenţă structurile financiare şi instituţionale actuale. Aceasta înseamnă că Fondul Monetar European va continua să acorde sprijin pentru stabilitate financiară statelor membre care au nevoie să strângă fonduri prin emiterea de instrumente de piaţă de capital şi să se implice în tranzacţii pe piaţa monetară. Statutul de membru nu se va schimba, iar participarea statelor membre va rămâne posibilă, odată cu adoptarea monedei euro.
ART. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 12 februarie 2018, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ADRIAN ŢUŢUIANU
Bucureşti, 12 februarie 2018.
Nr. 15.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: