Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 119 din 19 septembrie 2018 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a „Erasmus“, programul Uniunii pentru educaţie, formare, tineret şi sport, şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.288/2013 - COM (2018) 367 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 822 din 26 septembrie 2018
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/381 din 13.09.2018,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României:
1. constată următoarele:
- propunerea de regulament este întemeiată pe art. 165 şi 166 din TFUE care îi conferă Uniunii o competenţă de sprijin cu scopul de a contribui la dezvoltarea unei educaţii de calitate, la implementarea unei politici privind formarea profesională şi a unei politici în domeniul tineretului, precum şi la promovarea obiectivelor sportului european;
– propunerea de regulament respectă principiul subsidiarităţii întrucât obiectivele prezentei iniţiative nu pot fi realizate în mod adecvat şi satisfăcător de către statele membre, având în vedere caracterul transnaţional, volumul ridicat şi ampla acoperire geografică a mobilităţii de studiu şi a activităţilor de cooperare finanţate, efectele acestora asupra accesului la mobilitatea de studiu şi, în general, asupra integrării la nivelul Uniunii şi, totodată, asupra consolidării dimensiunii internaţionale. În ceea ce priveşte domeniul de aplicare, acoperirea cumulată a acţiunilor întreprinse de fiecare ţară şi a acţiunilor transsectoriale rămâne limitată în comparaţie cu actualul program Erasmus+; =
– propunerea de regulament respectă principiul proporţionalităţii întrucât:
• îmbunătăţirile propuse vor fi integrate în arhitectura programelor existente şi vor utiliza mecanismele de funcţionare actuale pentru a asigura un maximum de continuitate şi stabilitate în raport cu programul anterior;
• această propunere va acoperi toate sectoarele educaţiei şi formării - şcoli, educaţie şi formare profesională, învăţământ superior şi educaţia adulţilor - ale tineretului şi sportului, în mod adaptat şi simplificat. Va fi promovată utilizarea unor formate noi şi flexibile pentru a extinde raza de acţiune a programului (de exemplu, cooperarea virtuală, mobilitatea pe termen scurt şi mobilitatea de grup). Vor fi introduse câteva acţiuni noi pentru a aborda noile provocări şi priorităţi politice (cum ar fi universităţile europene şi programul Jean Monnet în alte domenii ale educaţiei şi formării);
– forma juridică aleasă, de Regulament, este adecvată scopului propus;
2. apreciază că Programul a încurajat şi va continua să susţină mobilitatea şi contactele între elevii, studenţii, profesorii, formatorii şi lucrătorii de tineret din diferite ţări, recunoaşterea diplomelor, certificatelor şi perioadelor de studii în străinătate, atât pentru formarea iniţială, cât şi pentru cea continuă;
3. recomandă următoarele:
- ameliorarea aspectelor legate de împărţirea pe categorii a ţărilor de destinaţie pentru mobilităţi în baza unei evaluări mai realiste a costurilor, în funcţie de puterea de cumpărare şi de nivelul de salarizare din fiecare ţară, întrucât forma actuală propusă poate crea un impediment financiar al mobilităţii dinspre ţările cu venituri mai ridicate spre cele cu venituri mai mici. Având în vedere faptul că România face parte din grupul 3 de ţări (considerate cu un nivel redus al costurilor de trai), studenţii/profesorii străini nu sunt încurajaţi să deruleze mobilităţi în ţara noastră, din cauza nivelului redus al granturilor oferite (comparativ cu cele disponibile studenţilor/profesorilor care merg în ţările din grupul 1, de exemplu, Germania, Austria, Danemarca, Franţa, Italia). Diferenţele sunt şi mai accentuate în cadrul proiectelor strategice de cooperare, în cadrul cărora cercetătorii/personalul academic din România, în baza aceleiaşi împărţiri diferenţiate pe categorii de ţări, pentru acelaşi volum şi tip de activităţi beneficiază de bareme zilnice net inferioare celor alocate colegilor din alte ţări.
ART. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite instituţiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 19 septembrie 2018, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ADRIAN ŢUŢUIANU
Bucureşti, 19 septembrie 2018.
Nr. 119.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: