Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 10 din 12 februarie 2018  referitoare la propunerea de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 2009/73/CE privind normele comune pentru piaţa internă în sectorul gazelor naturale - COM (2017) 660 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 10 din 12 februarie 2018 referitoare la propunerea de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 2009/73/CE privind normele comune pentru piaţa internă în sectorul gazelor naturale - COM (2017) 660 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 154 din 19 februarie 2018
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/28 din 1.02.2018,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României:
    1. Constată că:
    - modificările introduse prin prezenta propunere de directivă vor asigura faptul că normele aplicabile conductelor de transport al gazelor naturale care leagă două sau mai multe state membre se aplică şi conductelor de transport al gazelor naturale înspre şi dinspre ţări terţe din Uniune;
    – modificările propuse vor stabili coerenţa cadrului juridic în cadrul Uniunii, evitându-se în acelaşi timp denaturarea concurenţei în cadrul pieţei interne a energiei din Uniune;
    – modificările vor spori transparenţa şi vor asigura securitatea juridică în ceea ce priveşte regimul juridic aplicabil participanţilor la piaţă, în special investitorilor în infrastructura de gaze şi utilizatorilor reţelelor;
    – aplicabilitatea Directivei 2009/73/CE în cazul conductelor de gaze înspre şi dinspre ţări terţe rămâne mărginită la limitele teritoriale ale jurisdicţiei Uniunii.

    2. Propunerea de directivă este întemeiată pe articolul 194 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), care a consolidat şi a clarificat competenţele UE în domeniul energiei. Potrivit articolului 194 din TFUE, principalele scopuri ale politicii energetice a UE sunt: să asigure funcţionarea pieţei energiei; să asigure securitatea aprovizionării cu energie în Uniune; să promoveze eficienţa energetică şi economia de energie, precum şi dezvoltarea unor forme de energie noi şi regenerabile; şi să promoveze interconectarea reţelelor energetice.
    3. Propunerea de directivă respectă principiul subsidiarităţii întrucât modificările propuse la Directiva privind gazele naturale sunt necesare pentru a atinge obiectivul de realizare a unei pieţe UE integrate a gazelor naturale, care nu poate fi atins la fel de eficient la nivel naţional din cauza normelor naţionale fragmentate. S-a dovedit că abordările izolate la nivel naţional au determinat întârzieri în punerea în aplicare a normelor privind piaţa internă a energiei, ducând la măsuri de reglementare incompatibile şi suboptime, la dublări inutile ale intervenţiilor şi la întârzieri în corectarea disfuncţionalităţilor pieţei. În plus, conductele înspre şi dinspre ţări terţe au, în majoritatea cazurilor, o capacitate care este capabilă să afecteze piaţa internă a gazelor şi securitatea aprovizionării în câteva state membre.
    4. Prezenta propunere respectă principiul proporţionalităţii întrucât modificările propuse vizează strict ceea ce este indispensabil pentru realizarea progreselor necesare pentru piaţa internă, lăsând în acelaşi timp competenţe şi responsabilităţi adecvate în sarcina statelor membre, a autorităţilor naţionale de reglementare şi a actorilor de la nivel naţional. Ele includ posibilitatea unor derogări pentru infrastructura existentă (şi anume conducte înspre şi dinspre ţări terţe care sunt finalizate înainte de intrarea în vigoare a prezentei directive), pentru a se lua în considerare structurile juridice complexe deja existente, care pot necesita o abordare specifică fiecărui caz, cu condiţia ca derogarea să nu fie în detrimentul concurenţei, al funcţionării eficiente a pieţei sau al securităţii aprovizionării în Uniune.
    5. Apreciază că:
    - proiectele de infrastructură de gaze naturale trebuie evaluate în conformitate cu o legislaţie europeană care se bazează pe un cadru de reglementare solid, transparent, nediscriminatoriu şi funcţional în relaţia cu alte state terţe;
    – în ceea ce priveşte conductele offshore, directiva ar trebui să fie aplicabilă în apele teritoriale şi în zonele economice exclusive ale statelor membre;
    – pentru a se ţine seama de lipsa anterioară a unor norme specifice ale Uniunii aplicabile conductelor de gaze naturale înspre şi dinspre ţări terţe, statele membre ar trebui să aibă posibilitatea de a acorda derogări de la anumite dispoziţii ale Directivei 2009/73/CE unor astfel de conducte care sunt finalizate la data intrării în vigoare a prezentei directive;
    – România trebuie să contribuie la obiectivele Uniunii Energetice, astfel cum sunt definite în strategia-cadru pentru o Uniune Energetică rezilientă, cu o politică prospectivă în domeniul schimbărilor climatice, precum şi la cele care decurg din obligaţiile asumate în al treilea Pachet privind Energia adoptat de către Parlamentul European, context în care se doreşte dezvoltarea unui cadru legislativ coerent şi unitar, în scopul finalizării pieţei interne a energiei şi consolidării securităţii energetice a statelor membre ale Uniunii Europene.



    ART. 2
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat, în şedinţa din 12 februarie 2018, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    ADRIAN ŢUŢUIANU

    Bucureşti, 12 februarie 2018.
    Nr. 10.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016