Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.067 din 29 decembrie 1999  pentru aprobarea Metodologiei privind introducerea în circuitul economic de către unităţile autorităţii vamale a bunurilor şi mărfurilor intrate în proprietatea privată a statului, care îndeplinesc condiţiile de valorificare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.067 din 29 decembrie 1999 pentru aprobarea Metodologiei privind introducerea în circuitul economic de către unităţile autorităţii vamale a bunurilor şi mărfurilor intrate în proprietatea privată a statului, care îndeplinesc condiţiile de valorificare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1 din 4 ianuarie 2000

    În temeiul prevederilor art. 5 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, aprobată şi modificată prin Legea nr. 98/1999, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 38/1998,

    Guvernul României hotărăşte:

    ART. 1
    Se aprobă Metodologia privind introducerea în circuitul economic de către unităţile autorităţii vamale a bunurilor şi mărfurilor intrate în proprietatea privată a statului, care îndeplinesc condiţiile de valorificare, cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
    ART. 2
    În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri Direcţia Generală a Vămilor va organiza compartimente specializate în valorificarea bunurilor devenite proprietate privată a statului la nivelul fiecărei direcţii regionale vamale.
    ART. 3
    Prevederile prezentei hotărâri se aplică începând cu prima zi lucrătoare a lunii următoare celei în care prezentul act normativ se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Se încadrează în prevederile prezentei hotărâri bunurile intrate în proprietatea privată a statului prin unităţile autorităţii vamale, care nu au fost declarate spre valorificare direcţiilor judeţene ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat şi Direcţiei finanţelor publice şi a controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti până la data intrării în vigoare a acesteia.


                       PRIM-MINISTRU
                  MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU

                          Contrasemnează:
                         -----------------
                        Ministrul finanţelor,
                        Decebal Traian Remeş

                      p. Ministru de interne,
                         Mircea Mureşan,
                        secretar de stat

                        Secretar de stat,
                   şeful Departamentului pentru
                   Administraţie Publică Locală,
                            Vlad Roşca


    ANEXĂ


                             METODOLOGIE
           privind introducerea în circuitul economic de către
          unităţile autorităţii vamale a bunurilor şi mărfurilor
                intrate în proprietatea privată a statului,
               care îndeplinesc condiţiile de valorificare

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    În condiţiile stabilite de prezenta metodologie se valorifică următoarele categorii de bunuri:
    a) bunurile confiscate de unităţile vamale, devenite proprietate privată a statului, în virtutea legii şi a hotărârilor judecătoreşti;
    b) bunurile pentru care au expirat termenele legale de reţinere în vederea restituirii de către unităţile vamale;
    c) bunurile care au fost abandonate în unităţile autorităţii vamale;
    d) bunurile pentru care au expirat termenele de păstrare, conform legii, şi care se află în locuri unde se exercită controlul vamal sau supravegherea vamală.
    ART. 2
    Sunt exceptate de la procedura de valorificare în condiţiile prezentei metodologii următoarele categorii de bunuri şi mărfuri:
    a) bunurile a căror valorificare este reglementată de prevederile Codului de procedură penală;
    b) bunurile care se valorifică şi/sau se distrug de către Ministerul Finanţelor prin organele sale teritoriale - direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
    c) bunurile intrate în proprietatea privată a statului, a căror valorificare este reglementată prin alte acte normative decât Ordonanţa Guvernului nr. 128/1998 (bunuri aflate la unităţile de transport, poştă, telecomunicaţii);
    d) bunurile prevăzute la art. 4 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 128/1998.

    CAP. II
    Declararea bunurilor trecute în proprietatea privată a statului

    ART. 3
    (1) În sistemul autorităţii vamale bunurile pot intra în proprietatea privată a statului în urma operaţiunilor vamale realizate de următoarele unităţi:
    a) birourile vamale operative;
    b) brigăzile de supraveghere şi control vamal din cadrul direcţiilor regionale vamale.
    (2) Lucrătorii de la nivelul acestor unităţi, care sunt însărcinaţi cu gestionarea acestor bunuri, au obligaţia ca în termen de 10 zile de la data primirii documentului care constituie titlu de proprietate a statului asupra acestora sau de la data rămânerii definitive a actului de confiscare, după caz, să le declare compartimentelor specializate de valorificare din structura direcţiilor regionale vamale.
    (3) Birourile vamale operative şi brigăzile de supraveghere şi control vamal au obligaţia să inventarieze bunurile respective, luând în acelaşi timp măsurile de păstrare şi conservare corespunzătoare, până la predarea lor efectivă spre valorificare direcţiilor regionale vamale.
    ART. 4
    (1) Declararea bunurilor se consemnează într-un proces-verbal de predare-preluare, care cuprinde toate datele de identificare a acestora, astfel:
    a) poziţia de înregistrare în evidenţa gestiunii bunurilor devenite proprietate privată a statului;
    b) denumirea bunului şi descrierea sa; marca, seria, anul de fabricaţie, după caz, starea fizică (nou sau utilizat);
    c) unitatea de măsură;
    d) cantitatea;
    e) provenienţa (din import sau indigen);
    (2) Procesul-verbal se întocmeşte în două exemplare, dintre care un exemplar rămâne la gestionarul bunurilor din unitatea vamală, iar al doilea se predă la compartimentul specializat de valorificări din cadrul direcţiei regionale vamale.
    (3) În cazul în care bunurile devenite proprietate privată a statului sunt scoase din gestiunea birourilor vamale sau a brigăzilor de supraveghere şi control vamal pentru a fi depozitate în alte spaţii (ale direcţiilor regionale vamale, ale comisionarilor, ale altor persoane juridice), procesul-verbal de predare-preluare se încheie în trei exemplare, dintre care unul rămâne la predător, unul la compartimentul de valorificare din cadrul direcţiei regionale vamale, iar al treilea se depune la viitorul păstrător.
    ART. 5
    (1) Bunurile prevăzute la art. 6 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 128/1998 se declară imediat după reţinere compartimentelor specializate de valorificare din cadrul direcţiilor regionale vamale şi se vând de către organele de valorificare, de îndată şi numai după obţinerea avizului de calitate, persoanelor juridice autorizate în comercializarea acestor bunuri, la preţurile cu ridicata practicate în zonă, fără efectuarea procedurilor de evaluare.
    (2) Sunt bunuri de natura celor prevăzute la art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 128/1998:
    a) băuturile alcoolice ambalate în orice mod;
    b) ţigările, ţigaretele, tutunul şi produsele din tutun;
    c) cafeaua naturală, cafeaua prăjită, înlocuitorii de cafea, preparatele din cafea, cafeaua solubilă;
    d) bunurile cu valoare individuală de până la 250.000 lei;
    e) bunurile de acelaşi fel în valoare totală de până la 100 euro, calculată în lei la cursul zilei în care au fost reţinute, care nu intra sub incidenţa legilor speciale şi care îndeplinesc condiţiile de calitate şi admisibilitate impuse pe teritoriul vamal al României.
    (3) Sumele rezultate din comercializarea bunurilor menţionate la alin. (1) şi (2) se consemnează la unităţile vamale predătoare până la data intrării bunurilor în proprietatea privată a statului. La această dată sumele se virează la destinaţiile legale în procentele stabilite de lege.

    CAP. III
    Evaluarea şi valorificarea bunurilor devenite proprietate privată a statului în unităţile autorităţii vamale

    A. Atestarea calităţii bunurilor
    ART. 6
    (1) Bunurile de consum alimentar care au inscripţionat pe ambalaj termenul de valabilitate sunt valorificate fără a fi necesar buletinul de analiză, dacă acestea se află în cadrul termenului de valabilitate.
    (2) În situaţia în care pentru bunurile menţionate la alin. (1) există îndoială privind calitatea acestora, comisia de evaluare solicită certificatul constatator - buletinul de analiză - şi stabileşte dacă sunt apte pentru a fi comercializate.
    (3) Pentru bunurile al căror ambalaj nu conţine termenul de valabilitate sau elemente privind calitatea produsului se va obţine certificatul constatator - buletinul de analiză - prin care se atestă că acestea sunt apte pentru a fi comercializate. Certificatul constatator - buletinul de analiză - se emite de către instituţiile care deţin laboratoare de specialitate şi care sunt autorizate în acest sens, în termen de maximum 30 de zile de la data solicitării acestuia, cu excepţia bunurilor prevăzute la alin. (2), caz în care certificatul constatator se emite într-un termen cât mai scurt, astfel încât în momentul vânzării sau al predării acestea să îndeplinească condiţiile de comercializare.

    B. Evaluarea bunurilor
    ART. 7
    (1) Evaluarea bunurilor intrate în proprietatea privată a statului se realizează de o comisie de evaluare în maximum 15 zile de la data declarării, respectiv a predării-preluării acestora. Comisia de evaluare are următoarea componenţă:
    a) directorul adjunct al direcţiei regionale vamale - şeful comisiei;
    b) un reprezentant al serviciului (compartimentului) pentru evidenţă şi valorificare a bunurilor intrate în proprietatea privată a statului din cadrul direcţiei impozite şi taxe a direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti - adjunct al şefului comisiei;
    c) şeful serviciului control investigări, valorificare acţiuni sau o persoană desemnată de acesta din cadrul inspectoratului de concurenţă judeţean sau al municipiului Bucureşti;
    d) şeful compartimentului specializat de valorificări din direcţia regională vamală sau un reprezentant al acestuia - membru;
    e) un reprezentant al Oficiului pentru Protecţia Consumatorului - membru;
    f) un reprezentant al biroului vamal sau al brigăzii de supraveghere şi control vamal, care gestionează bunurile devenite proprietate privată a statului prin ordin de serviciu;
    g) un reprezentant al compartimentului financiar-contabil din direcţia regională vamală - secretarul comisiei.
    (2) Rezultatele evaluării sunt consemnate într-un proces-verbal de evaluare întocmit de comisia de evaluare în trei exemplare, semnat de membrii acesteia şi avizat de directorul direcţiei regionale vamale.
    (3) Activitatea comisiei de evaluare este coordonată de directorul direcţiei regionale vamale, care numeşte prin decizie membrii acesteia şi care soluţionează eventualele divergenţe care pot surveni între membrii comisiei. Secretarul comisiei de evaluare se va ocupa şi de problemele organizatorice aferente bunei desfăşurări a activităţii acesteia. Comisia de evaluare se întruneşte lunar sau ori de câte ori este necesar pentru ca activitatea de evaluare să se desfăşoare normal. Prezenţa membrilor comisiei este obligatorie, iar în caz de absenţă, înlocuitorul se numeşte prin decizie a directorului direcţiei regionale vamale. Pentru buna desfăşurare a activităţii de evaluare, prin decizie a directorului direcţiei regionale vamale pot fi numite subcomisii ale comisiei de evaluare, care să asigure informaţii privind preţurile stadiului corespunzător de comercializare în vederea evaluării bunurilor. În situaţii justificate, în funcţie de natura bunurilor, comisia de evaluare poate apela la serviciile unor evaluatori specializaţi. La evaluarea bunurilor intrate în proprietatea privată a statului comisia de evaluare are în vedere nivelul preţurilor pentru stadiul corespunzător de comercializare la produse identice sau similare. Valoarea determinată de comisia de evaluare cuprinde şi comisionul, în cazul bunurilor care se vând în regim de consignaţie.
    ART. 8
    (1) Bunurile care au intrat în proprietatea privată a statului, precum şi bunurile al căror termen de garanţie expiră înainte de data rămânerii definitive sau irevocabile, după caz, a hotărârilor instanţelor de judecată în litigiu sunt valorificate de direcţiile regionale vamale, conform legii, la preţurile stadiului corespunzător de comercializare.
    (2) În cazul bunurilor care nu au putut fi valorificate în termen de 60 de zile de la data punerii în vânzare, comisia de evaluare poate proceda la reducerea preţurilor, stabilite iniţial, cu maximum 50% . Membrii comisiei de evaluare a bunurilor nu pot face parte din comisia de licitaţie.
    ART. 9
    (1) În cazul bunurilor devenite proprietate privată a statului, care intră sub incidenta Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, se procedează după cum urmează:
    a) dacă bunurile devenite proprietate privată a statului au fost produse cu respectarea prevederilor Legii nr. 8/1996, realizate în baza unor contracte cu titularii de drepturi de autor sau drepturi conexe ori cu organismele de gestiune colectivă pentru drepturile de autor şi drepturile conexe, acestea urmează regimul normal de valorificare;
    b) dacă bunurile intrate în proprietatea privată a statului au fost produse cu încălcarea prevederilor Legii nr. 8/1996, acestea sunt predate organelor abilitate prin lege.
    (2) În ceea ce priveşte constatarea încadrării bunurilor în prevederile Legii nr. 8/1996, aceasta se face prin expertizarea la locul de deţinere a bunurilor de către delegaţii specialişti ai organismelor de gestiune colectivă pentru drepturile conexe.

    C. Valorificarea bunurilor
    ART. 10
    Bunurile care au intrat în proprietatea privată a statului se valorifică prin bursele de mărfuri, prin licitaţie publică, prin regim de consignaţie sau prin societăţi comerciale de tip consignaţie şi prin servicii proprii de gestiune - magazinele autorităţii vamale.
    ART. 11
    Valorificarea prin bursele de mărfuri se face conform procedurii stabilite de Direcţia Generală a Vămilor prin protocoale încheiate cu aceste instituţii.
    ART. 12
    (1) În cazul valorificării prin licitaţie publică, valoarea de pornire a licitaţiei este valoarea stabilită de comisia de evaluare. În vederea organizării licitaţiei se publică în presă anunţuri de vânzare care trebuie să cuprindă informaţiile privind organizarea licitaţiei. Lista cuprinzând bunurile care fac obiectul licitaţiei va fi afişată la sediul direcţiilor regionale vamale, iar informaţiile necesare vor fi puse la dispoziţie celor interesaţi de compartimentele specializate de valorificare din cadrul acestora.
    (2) Licitaţia se desfăşoară în prezenţa unei comisii formate din 3 membri desemnaţi prin decizie a directorului direcţiei regionale vamale.
    Comisia de licitaţie verifică garanţia depusă de participanţii la licitaţie, care nu poate fi mai mică de 10% din valoarea de pornire a licitaţiei, şi va întocmi lista cuprinzându-i pe cei acceptaţi la licitaţie. Licitaţia se va desfăşura în locul şi la ora indicate în anunţul de vânzare, dacă sunt cel puţin 2 ofertanţi. În situaţia în care nu se prezintă 2 ofertanţi, licitaţia nu va mai avea loc, încheindu-se un proces-verbal de constatare. În situaţia în care nu se obţine valoarea de pornire a licitaţiei, va avea loc o nouă licitaţie.
    (3) Reluarea licitaţiei se stabileşte de către compartimentul specializat de valorificări din cadrul direcţiei regionale vamale în termen de maximum 30 de zile de la data primei licitaţii, cu respectarea procedurii stabilite iniţial. Dacă la a doua licitaţie se prezintă un singur ofertant care îndeplineşte condiţiile de participare, el este admis şi va avea loc negocierea valorii de achiziţie a bunurilor, care nu poate fi sub valoarea de pornire a licitaţiei.
    (4) În situaţia în care în urma celor două licitaţii nu se obţine valoarea de pornire a licitaţiei în termen de 60 de zile de la data primei licitaţii, comisia de evaluare va proceda la o reducere a acestei valori cu maximum 50% . În termen de 30 de zile de la data noii evaluări se va organiza o nouă licitaţie, cu respectarea procedurii iniţiale, care se va desfăşura şi cu participarea unui singur ofertant. Pasul de licitaţie nu poate fi mai mic de 5% şi mai mare de maximum 20% din valoarea de pornire a licitaţiei.
    ART. 13
    (1) Valorificarea prin regim de consignaţie şi prin societăţi comerciale de tip consignaţie se face pe baza principiului licitaţiei comisionului, în cadrul limitei de maximum 20% din valoarea bunurilor.
    (2) La stabilirea comisionului comisia de licitaţie are în vedere următoarele criterii, după caz:
    a) volumul de marfă care poate fi preluat pentru valorificare;
    b) vadul comercial al comisionarului;
    c) dotarea materială;
    d) cuantumul garanţiei băneşti ce va fi depusă după adjudecarea licitaţiei pentru perioada aferentă vânzării, respectiv 90 de zile;
    e) respectarea obligaţiilor privind plata contravalorii bunului sau plata în avans.
    (3) Din valoarea determinată de comisia de evaluare comisionarul reţine comisionul adjudecat, iar restul va fi virat la destinaţiile prevăzute de lege.
    (4) Societatea comercială care preia spre vânzare bunuri în regim de consignaţie realizează desfacerea acestora la preţul stabilit de comisia de evaluare, la care se adaugă comisionul adjudecat la licitaţie şi T.V.A. aferentă acestuia. Plata contravalorii bunurilor vândute se va face pe măsura desfacerii acestora din 3 în 3 zile lucrătoare sau integral.
    ART. 14
    (1) Valorificarea prin servicii proprii de gestiune - magazine ale autorităţii vamale - se face acolo unde volumul bunurilor ce urmează să fie vândute asigură continuitate în funcţionarea acestora.
    (2) Vânzarea bunurilor se poate face în sistem comercial en detail şi angro la valoarea stabilită de comisia de evaluare.
    (3) Vânzarea bunurilor în sistem angro se poate face cu plata integrală sau eşalonat pe o perioada de maximum 3 luni şi pentru bunuri în valoare totală de peste 30 milioane lei.

    CAP. IV
    Inventarierea, păstrarea, conservarea şi predarea bunurilor prevăzute la art. 4 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 128/1998

    ART. 15
    (1) Bunurile prevăzute la art. 4 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 128/1998, care intră în proprietatea privată a statului în unităţile autorităţii vamale, vor fi inventariate şi vor fi luate măsuri de păstrare şi conservare corespunzătoare până la predarea lor efectivă organelor specializate ale statului.
    (2) Predarea-preluarea bunurilor prevăzute la alin. (1) se face de îndată, în baza unui proces-verbal încheiat în două exemplare, dintre care unul se păstrează de către unitatea vamală predătoare, iar celălalt se transmite organului specializat al statului.
    ART. 16
    Medicamentele şi aparatura medicală se pun la dispoziţie Ministerului Sănătăţii, care stabileşte transmiterea cu titlu gratuit sau valorificarea acestora.
    ART. 17
    Produsele şi substanţele toxice se predau gratuit unităţilor specializate ale ministerelor cu atribuţii şi răspunderi legale privind regimul acestor bunuri.
    ART. 18
    Materialele nucleare şi radioactive se predau imediat, cu titlu gratuit, unităţilor specializate stabilite de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare.
    ART. 19
    (1) Bunurile, documentele sau valorile care fac parte din patrimoniul cultural naţional ori care prezintă valoare documentară, ştiinţifică, artistică sau muzeistică vor fi predate de îndată, cu titlu gratuit, Ministerului Culturii pentru a fi repartizate instituţiilor specializate, potrivit avizului Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor.
    (2) Cărţile, publicaţiile şi alte bunuri culturale de această natură, cu excepţia celor menţionate la alin. (1), vor fi predate de îndată, cu titlu gratuit, Ministerului Culturii pentru a fi repartizate bibliotecilor publice.
    ART. 20
    (1) Documentele care fac sau nu fac parte din Fondul Arhivistic Naţional al României vor fi predate de îndată, cu titlu gratuit, Arhivelor Naţionale sau direcţiilor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, pe baza unui proces-verbal.
    (2) Aprecierea apartenenţei documentelor menţionate la alin. (1) la Fondul Arhivistic Naţional al României se va realiza, în condiţiile Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, de către reprezentanţii Arhivelor Naţionale, la solicitarea deţinătorilor acestor documente.
    (3) Predarea documentelor prevăzute la alin. (1) se va realiza în baza unui proces-verbal de predare-preluare, care va cuprinde:
    a) numărul curent din registrul de evidenţă al deţinătorului, în care au fost înscrise documentele;
    b) provenienţa documentelor - cu trimitere la actele întocmite cu această ocazie;
    c) descrierea amănunţită a documentelor, realizată de reprezentantul Arhivelor Naţionale, care se poate constitui ca inventar anexat la procesul-verbal;
    d) baza legală de trecere a documentelor în proprietatea statului.
    (4) Procesul-verbal se întocmeşte în două exemplare, dintre care unul rămâne la deţinătorul documentelor, iar celălalt la unitatea din structura Arhivelor Naţionale care îl primeşte, fiind semnat şi parafat pe toate filele.
    ART. 21
    Metalele preţioase, pietrele preţioase şi semipreţioase, bijuteriile din aceste materiale şi mijloacele de plată în valută liber convertibilă, reţinute în vederea confiscării, precum şi cele intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, se depun de către deţinătorii acestora în termen de 48 de ore la Banca Naţională a României.
    ART. 22
    (1) Procedura de recepţie, expertizare, păstrare, valorificare şi restituire a metalelor preţioase, pietrelor preţioase şi semipreţioase, bijuteriilor din aceste materiale şi a mijloacelor de plată în valută se efectuează potrivit normelor de lucru ale Băncii Naţionale a României.
    (2) Mijloacele de plată în lei se depun în termen de 48 de ore la trezoreriile statului, iar în situaţia în care acestea nu sunt înfiinţate, la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. în contul bugetului de stat.
    ART. 23
    (1) Armele de foc, muniţiile, materialele explozive şi bunurile cu specific militar, confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, se predau imediat, cu titlu gratuit, inspectoratelor de poliţie judeţene şi Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, iar unităţilor Ministerului Apărării Naţionale, numai armele militare şi muniţiile aferente acestora, materiile explozive şi bunurile cu specific militar care fac obiectul înzestrării exclusive a unităţilor din structura acestui minister.
    (2) Materiile explozive care nu fac obiectul atribuirii, cu titlu gratuit, Ministerului de Interne sau Ministerului Apărării Naţionale, armele de vânătoare, de tir, cu gaze iritante sau de neutralizare, armele de recuzită, muniţiile acestora şi armele de panoplie care nu se predau organelor acestor ministere se valorifică prin unităţile autorizate să le comercializeze, după evaluare, conform legii.
    (3) Evaluarea bunurilor menţionate la alin. (2) se efectuează de comisii numite prin ordin al şefului inspectoratului de poliţie judeţean sau al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti din care face parte şi un reprezentant al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
    (4) Armele care prezintă valoare de patrimoniu naţional se predau gratuit, de către unităţile de poliţie care le-au preluat, instituţiilor muzeale specializate, potrivit avizului Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor.
    ART. 24
    Metodologia privind evidenţa, evaluarea în vederea valorificării, asigurarea echipării cu armament şi muniţii a persoanelor fizice şi instituţiilor publice, precum şi destinaţia armamentului, muniţiilor şi materialelor explozive, provenite din confiscări sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului se va aproba prin ordin al ministrului de interne, emis în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme.

    CAP. V
    Atribuirea cu titlu gratuit a unor categorii de bunuri intrate în proprietatea privată a statului prin unităţile autorităţii vamale

    ART. 25
    În vederea atribuirii cu titlu gratuit a bunurilor intrate în proprietatea privată a statului prin unităţile autorităţii vamale, conform art. 13 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 128/1998, Direcţia Generală a Vămilor procedează astfel:
    a) comunică lunar Ministerului Finanţelor situaţia nominală privind autovehiculele, ambarcaţiunile şi motoarele ataşabile acestora care au devenit, potrivit legii, proprietate privată a statului prin unităţile autorităţii vamale, până la data de 5 a lunii următoare celei în care s-au înregistrat asemenea bunuri, conform anexei nr. 1.
    Situaţiile lunare cuprind doar autovehiculele care sunt în stare de funcţionare şi corespund din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice sau care au un grad de uzură fizică mai mic de 70% şi pot fi aduse în stare de funcţionare în urma unor reparaţii.
    Predarea autovehiculelor către instituţiile cărora le-au fost atribuite şi valorificarea celor neatribuite de către organele de valorificare ale autorităţii vamale se efectuează pe baza comunicării exprese a Ministerului Finanţelor.
    Pentru autovehiculele, ambarcaţiunile şi motoarele ataşabile acestora, neatribuite cu titlu gratuit, Ministerul Finanţelor comunică organelor de valorificare ale autorităţii vamale dacă bunurile respective rămân la dispoziţia Secretariatului General al Guvernului sau pot fi valorificate în condiţiile prezentelor norme.
    Pentru autovehicule, ambarcaţiuni şi motoare ataşabile acestora, care nu îndeplinesc condiţiile de a fi atribuite Secretariatului General al Guvernului, asigură preluarea acestora în vederea valorificării de către organele specializate ale autorităţii vamale;
    b) consultă, prin intermediul direcţiilor regionale vamale, organele administraţiei publice locale sau judeţene ori serviciile publice descentralizate ale ministerelor, la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, în scopul preluării cu titlu gratuit a bunurilor de către: creşe, grădiniţe, cămine de copii, de bătrâni, aziluri, spitale, şcoli, instituţii de cult, persoane cu handicap sau persoane fizice care au avut de suferit de pe urma calamităţilor naturale.
    În situaţia acceptării bunurilor, direcţiile regionale vamale, la propunerea comisiei de evaluare, pot atribui cu titlu gratuit aceste bunuri.
    Se pot atribui cu titlu gratuit bunurile intrate în proprietatea privată a statului categoriilor de beneficiari menţionaţi la art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 128/1998, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 38/1998, şi în situaţia în care comisia de evaluare constată că valorificarea acestora nu poate fi făcută în cadrul termenului de valabilitate. Pentru aceste bunuri direcţiile regionale vamale înaintează Ministerului Finanţelor propuneri concrete şi motivate, care cuprind: beneficiarul bunurilor; lista cuprinzând bunurile, atât cantitativ, cât şi valoric;
    c) atribuie, cu titlu gratuit şi cu aprobarea Ministerului Finanţelor, bunuri intrate în proprietatea privată a statului prin unităţile autorităţii vamale persoanelor juridice şi persoanelor fizice care pot face dovada că au calitatea de destinatar al materialelor cu caracter documentar, informaţional, educativ, ştiinţific.
    Persoanele juridice menţionate mai sus înaintează Ministerului Finanţelor o solicitare însoţită de un act doveditor din care să rezulte caracterul bunului şi calitatea de destinatar iniţial al acestuia;
    d) procedează la atribuirea de bunuri cu titlu gratuit persoanelor juridice care au calitatea de destinatar pentru bunurile care nu pot fi valorificate în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 128/1998, pe baza de hotărâre a Guvernului.

    CAP. VI
    Competenţele şi obligaţiile organelor de valorificare din cadrul autorităţii vamale

    ART. 26
    (1) Organele de valorificare din cadrul autorităţii vamale au următoarele competenţe şi obligaţii:
    a) propun Ministerului Finanţelor transmiterea cu titlu gratuit a bunurilor intrate în proprietatea privată a statului, conform art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 128/1998, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 38/1998;
    b) verifica dacă sumele realizate din valorificarea bunurilor se varsă, în termen şi în cota cuvenită, la bugetul de stat;
    c) controlează dacă instituţiile publice şi agenţii economici, care au preluat spre valorificare bunuri intrate în proprietatea privată a statului, le păstrează în bune condiţii şi urmăresc operativ reintroducerea în circuitul economic a valorilor încredinţate;
    d) raportează lunar Ministerului Finanţelor situaţia privind autovehiculele, ambarcaţiunile şi motoarele ataşabile acestora, intrate în proprietatea privată a statului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;
    e) raportează trimestrial Ministerului Finanţelor situaţia generală privind bunurile intrate în proprietatea privată a statului până la data de 20 a lunii următoare încheierii trimestrului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2;
    f) conduc evidenţele necesare privind mişcarea bunurilor respective;
    g) restituie bunurile sau sumele încasate greşit ori fără bază legală la nivelul valorii recuperate în urma valorificării bunurilor sau al valorii stabilite de comisia de evaluare în cazul bunurilor care au fost transmise cu titlu gratuit, în baza procesului-verbal de predare-preluare;
    h) restituie sumele obţinute din valorificarea bunurilor prevăzute la art. 6 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 128/1998 la nivelul actualizat al preţurilor, în funcţie de preţul de evaluare iniţială sau cu avizul scris al unui evaluator specializat;
    i) organizează evidenţa proceselor-verbale de predare-preluare prin înregistrarea în evidenţa lucrărilor curente şi prin îndosarierea acestora pe deţinătorii de la care s-au primit bunurile şi pe persoanele fizice şi juridice prin care se face valorificarea.
    (2) În mod separat se înregistrează, se evidenţiază şi se îndosariază procesele-verbale întocmite de comisia de evaluare. La procesele-verbale de predare-preluare şi la procesele-verbale de evaluare se vor anexa şi se vor păstra toate actele referitoare la documentul în cauza.

    CAP. VII
    Obligaţiile persoanelor fizice şi juridice care primesc spre valorificare bunuri intrate în proprietatea privată a statului prin unităţile autorităţii vamale

    ART. 27
    Instituţiile publice şi persoanele juridice care primesc spre valorificare bunuri devenite proprietate privată a statului prin unităţile autorităţii vamale au următoarele obligaţii:
    a) să trimită reprezentantul pentru a prelua bunurile ori de câte ori sunt înştiinţate de organele de valorificare;
    b) să se deplaseze în locurile şi la datele indicate de organele de valorificare ale autorităţii vamale, în vederea participării la licitaţii şi preluării de bunuri etc.;
    c) să semneze, atunci când preiau bunurile, pentru primirea acestora şi să aplice ştampila oficială a unităţii;
    d) să înregistreze în evidenţele proprii, în ziua primirii, bunurile preluate;
    e) să organizeze evidenţa bunurilor primite pe fiecare proces-verbal de predare-preluare;
    f) să menţioneze în instrumentul de plată numărul procesului-verbal de predare-preluare şi numărul procesului-verbal de evaluare;
    g) să asigure conservarea şi păstrarea bunurilor în cele mai bune condiţii, având grijă să nu fie înlocuite până la vânzare cu altele de calitate inferioară, să nu se altereze sau să se deterioreze din cauza condiţiilor de întreţinere necorespunzătoare;
    h) să ia cele mai eficiente măsuri pentru ca bunurile preluate să fie vândute în timp optim, expunându-le permanent spre vânzare;
    i) să vireze în termen de 3 zile de la încasare la bugetul de stat sumele cuvenite acestuia din vânzarea bunurilor respective.

    CAP. VIII
    Procedura de distrugere a bunurilor devenite proprietate privată a statului prin unităţile autorităţii vamale

    ART. 28
    Bunurile intrate în proprietatea privată a statului, care nu îndeplinesc condiţiile de comercializare, precum şi cele care nu au putut fi valorificate, inclusiv componentele rezultate din dezmembrare, transmise cu titlu gratuit sau predate unităţilor de colectare şi valorificare a deşeurilor, vor fi distruse sub supravegherea comisiei de distrugere. De asemenea, vor fi supuse distrugerii şi bunurile al căror nivel al valorii nu justifică angajarea cheltuielilor pentru valorificare.
    ART. 29
    (1) Comisia de distrugere stabileşte, în funcţie de natura bunurilor respective, locul unde urmează să fie distruse acestea, putându-se apela şi la serviciile unor unităţi specializate în acest gen de activitate. Comisia de distrugere se numeşte prin decizie a directorului direcţiei regionale vamale şi are următoarea componenţă:

    a) direcţia regională vamală 2 membri
    b) direcţia generală a finanţelor
       publice şi controlului financiar
       de stat judeţeană, respectiv a
       municipiului Bucureşti 2 membri
    c) inspectoratul judeţean de
       poliţie sau Direcţia Generală
       de Poliţie a Municipiului Bucureşti 1 membru
    d) agenţia judeţeană de protecţie a
       mediului 1 membru
    e) biroul vamal operativ sau brigada
       de supraveghere şi control vamal
       care gestionează bunurile în cauză 1 membru.

    (2) Numirea membrilor comisiei menţionaţi la lit. b), c) şi d) se realizează la propunerea conducătorului unităţii cu care persoana desemnată a încheiat raportul juridic de muncă.
    (3) După distrugerea bunurilor comisia de distrugere încheie un proces-verbal de distrugere, în trei exemplare, semnate de toţi membrii comisiei, precum şi de unitatea specializată care concură la distrugere, după caz.
    (4) Data întrunirii comisiei se stabileşte prin decizie a directorului direcţiei regionale vamale. Prezenţa tuturor membrilor comisiei la operaţiunea de distrugere este obligatorie, iar în caz de absenţă, înlocuitorul se numeşte prin decizie a directorului direcţiei regionale vamale. Procesul-verbal de distrugere va fi avizat de directorul direcţiei regionale vamale. În funcţie de importanţa operaţiunii de distrugere, se pot efectua înregistrări video fie cu posibilităţi proprii, fie cu invitarea posturilor locale de televiziune.

    CAP. IX
    Veniturile încasate şi cheltuielile aferente procedurii de valorificare a bunurilor intrate în proprietatea privată a statului prin unităţile autorităţii vamale

    ART. 30
    Veniturile încasate din valorificarea bunurilor devenite proprietate privată a statului prin unităţile autorităţii vamale, din care se deduc cheltuielile de deplasare şi de cazare care vor fi plătite membrilor comisiei de distrugere, precum şi cheltuielile necesare pentru depozitarea bunurilor intrate în proprietatea privată a statului, în condiţiile prevederilor art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 128/1998, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 98/1999, şi ale art. 10 alin. (2) din aceeaşi ordonanţa, se fac venit la bugetul de stat cu cota cuvenită acestuia şi se virează în contul de valorificare nr. 20220112.
    ART. 31
    Cheltuielile efectuate în vederea valorificării bunurilor intrate în proprietatea privată a statului se acoperă din bugetul Direcţiei Generale a Vămilor - Ministerul Finanţelor, respectiv de la capitolul 72.01 "Alte acţiuni", subcapitolul 01 "Administraţia centrală vamală şi unităţi teritoriale", alin. 30.07 "Alte cheltuieli autorizate prin dispoziţiile legale".
    ART. 32
    În categoria cheltuielilor prevăzute la art. 31 se cuprind cheltuielile privind: sortarea, conservarea, manipularea, transportarea, expertizarea, licitaţiile, publicitatea, dezmembrarea, distrugerea, restituirea sumelor încasate greşit sau fără bază legală, timbrarea, precum şi alte cheltuieli legate de activitatea de evaluare şi valorificare a bunurilor intrate în proprietatea privată a statului. Se cuprind în categoria acestor cheltuieli şi cele efectuate de deţinător cu bunurile confiscate până la intrarea în proprietatea privată a statului, în situaţia în care deţinătorul este şi organ de valorificare.
    ART. 33
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta metodologie.


    ANEXA 1
    ---------
la metodologie
--------------



                        SITUAŢIA
    privind autovehiculele, ambarcaţiunile şi motoarele ataşabile acestora,
 intrate în proprietatea privată a statului prin unităţile autorităţii vamale


    Autovehicule


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
      Locul unde Valoarea Alte elemente
        se află Capacitatea Anul de Numărul Gradul stabilită specifice
Nr. autovehiculul Marca cilindrică fabricaţie kilometrilor Carburantul de de comisia autovehiculului Observaţii
crt. şi tipul a motorului înregistraţi folosit uzură de evaluare [seria şasiului (SS)
     autovehiculului (cmc) la bord seria motorului (SM)
                                                                                                      seria caroseriei (SC)
                                                                                                      culoarea etc.]
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



    Motoare ataşabile ambarcaţiunilor

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 Nr. Denumirea CP Seria Gradul Starea tehnică, Obser-
 crt. motorului motorului de conform fişei Valoarea vaţii
                                    uzură tehnice
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
  1 2 3 4 5 6 7 8
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


    Ambarcaţiuni


─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 Nr. Locul şi tipul Numărul Lungimea Lăţimea Înălţimea Crevace Gradul Valoarea Observaţii
 crt. ambarcaţiunii de (m) (m) (m) (bucăţi) de
                        bucăţi uzură
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




    ANEXA 2
    ---------
la metodologie
----------------




    Judeţul ...............
    Trimestrul ............


                           SITUAŢIA GENERALĂ
         privind bunurile intrate în proprietatea privată a
             statului prin unităţile autorităţii vamale


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
                                                                                    Valorificări, Soldul
    Bunuri legal ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── la
     confiscate Soldul la Intrările din care, sfârşitul
───────────────────── începutul în cursul TOTAL ────────────────────────────────────────────────────────────────────────── trimes-
Denumirea Codul trimestrului trimestrului prin prin în regim de prin prin prin prin trului
                                                        magazinele licitaţie consignaţie atribuiri restituiri reduceri distrugere
                                                         proprii publică gratuite de preţ
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     0 1 2 3 4=5+..11 5 6 7 8 9 10 11 12=2+3+4
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) produse
 alimentare
(inclusiv băuturi
alcoolice şi
ţigări) 1
b) aparatură
electronică
(casetofoane,
video, faxuri,
televizoare
 etc.) 2
c) bunuri de
uz casnic
(frigidere,
congelatoare,
aspiratoare,
cuptoare cu
microunde,
maşini de
spălat etc.) 3
d) confecţii
şi încălţăminte 4
e) autovehicule,
ambarcaţiuni
şi motoare
ataşabile
acestora 5
f) alte bunuri*) 6
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 TOTAL: 7
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


──────────
   *) Se vor nominaliza bunurile cu pondere semnificativă.
──────────

    NOTĂ:
    O dată cu anexa se va prezenta şi o informare privind următoarele aspecte: modul de funcţionare a comisiilor de evaluare a bunurilor; vărsarea în termen la bugetul de stat a sumelor datorate; penalizări de întârziere calculate pentru nevărsarea în termen a sumelor la bugetul de stat; nivelul comisioanelor negociate cu societăţile tip consignaţie pentru valorificarea bunurilor; alte aspecte semnificative privind acţiunea de valorificare etc.

                            -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016