Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHIDUL DE ELABORARE din 22 octombrie 2025  a planurilor de mobilitate urbană durabilă    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHIDUL DE ELABORARE din 22 octombrie 2025 a planurilor de mobilitate urbană durabilă

EMITENT: Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1032 din 7 noiembrie 2025
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 1.779 din 22 octombrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1032 din 7 noiembrie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezentul ghid de elaborare a planurilor de mobilitate urbană durabilă, denumit în continuare ghid, stabileşte conţinutul-cadru şi procesul de elaborare, avizare şi aprobare, implementare, monitorizare, evaluare şi actualizare a planului de mobilitate urbană durabilă, denumit în continuare PMUD.

    ART. 2
    În conformitate cu Legea nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, PMUD reprezintă instrumentul de planificare strategică teritorială prin care este corelată dezvoltarea spaţială a localităţilor şi a teritoriului metropolitan al acestora cu nevoile de mobilitate şi transport al persoanelor şi mărfurilor pentru asigurarea unor condiţii de viaţă mai bune, prin integrarea cu instrumentele existente şi utilizând principiul transparenţei şi al evaluării continue.

    ART. 3
    PMUD reprezintă o documentaţie complementară strategiei de dezvoltare teritorială periurbană/metropolitană şi Planului urbanistic general (PUG).

    ART. 4
    PMUD este realizat pentru unitatea administrativ-teritorială iniţiatoare şi, după caz, pentru teritoriul unităţilor administrativ-teritoriale aflate în zona periurbană, teritoriul metropolitan. În situaţia în care este constituită o asociaţie de dezvoltare intercomunitară sau zonă metropolitană, după caz, PMUD se realizează de către asociaţie sau de către municipiu/oraş polarizator, în baza mandatului primit, pe teritoriul aferent unităţilor administrativ-teritoriale ce fac parte din asociaţie.

    ART. 5
    PMUD se elaborează de către echipe multidisciplinare din care trebuie să facă parte cel puţin un urbanist şi un inginer de transporturi.

    ART. 6
    (1) PMUD este alcătuit din:
    a) documentul plan de mobilitate urbană durabilă elaborat conform anexei nr. 1 şi prezentat în format tipărit şi digital;
    b) setul de date asociat elaborat conform specificaţiilor tehnice din anexa nr. 2 şi prezentat în format digital.

    (2) Toate fişierele în format digital prevăzute la alin. (1) vor fi semnate cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.

    ART. 7
    (1) La nivelul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, denumit în continuare MDLPA, se constituie Registrul naţional al planurilor de mobilitate urbană durabilă (denumit în continuare Registrul Naţional), organizat în cadrul Observatorului teritorial.
    (2) Registrul naţional are rol de inventariere, de monitorizare a implementării PMUD-urilor şi de furnizare de seturi de date agregate la nivel naţional pentru fundamentarea politicilor naţionale în domeniul mobilităţii sau alte domenii de interes.

    CAP. II
    Obiectivele şi principiile demersului de elaborare a PMUD
    ART. 8
    Demersul de elaborare a PMUD are ca obiective:
    a) stabilirea unui cadru strategic privind mobilitatea urbană, care să asigure îmbunătăţirea accesibilităţii şi identificarea măsurilor de operaţionalizare;
    b) corelarea planificării mobilităţii urbane cu planificarea urbană;
    c) coordonarea cu domeniile sectoriale ce impactează mobilitatea urbană;
    d) fundamentarea măsurilor şi acţiunilor autorităţii publice locale sau zonei metropolitane sau asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, după caz.


    ART. 9
    Procesul de elaborare a PMUD se fundamentează pe următoarele principii:
    a) principiul participării - se referă la procesele de consultare în elaborarea PMUD, ce implică autorităţi ale administraţiei publice locale, structuri asociative, organizaţii neguvernamentale, parteneri sociali, asociaţii profesionale, reprezentanţi ai sectorului privat, după caz;
    b) principiul colaborării şi complementarităţii - reprezintă corelarea şi coordonarea urbanismului şi domeniilor sectoriale care impactează mobilitatea urbană şi interdependenţa cu documentele strategice de planificare urbană şi amenajare a teritoriului, precum şi cu alte documente programatice de tip strategie sau plan de acţiune cu impact în domeniul mobilităţii;
    c) principiul responsabilităţii - reprezintă asumarea de către iniţiatori a unui set explicit de rezultate în cadrul unei alocări bugetare definite într-o perioadă de timp specificată;
    d) principiul fundamentării - reprezintă utilizarea de date concrete, factuale, în procesul de documentare şi analiză care precedă elaborarea PMUD şi în procesul de actualizare a PMUD;
    e) principiul sustenabilităţii - reprezintă ansamblul acţiunilor şi deciziilor iniţiatorilor privind politicile publice care contribuie la îndeplinirea obiectivelor Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă;
    f) principiul predictibilităţii - reprezintă ansamblul acţiunilor şi deciziilor iniţiatorilor privind PMUD şi alocările de resurse care contribuie la implementarea obiectivelor strategice şi la obţinerea rezultatelor asumate;
    g) principiul transparenţei - reprezintă informarea prealabilă a cetăţenilor asupra problemelor care sunt de interes public, în consultarea acestora cu privire la proiectele de PMUD care vizează interesul public, precum şi participarea lor activă la procesul de luare a deciziilor, la elaborarea de documente, precum şi asigurarea accesului acestora la informaţiile relevante privind alocarea şi cheltuirea resurselor publice pentru realizarea rezultatelor planificate, conform dispoziţiilor Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată, cu modificările ulterioare;
    h) principiul evaluării continue - reprezintă ansamblul acţiunilor dedicate monitorizării implementării şi a progreselor, a adaptărilor şi completărilor necesare, inclusiv din perspectiva noilor provocări ce pot apărea ulterior elaborării în prima etapă a unui PMUD.


    ART. 10
    Principalele direcţii de acţiune care se vor avea în vedere la elaborarea PMUD sunt următoarele:
    a) dezvoltarea unui sistem de transport durabil, accesibil tuturor utilizatorilor;
    b) creşterea siguranţei tuturor participanţilor la trafic;
    c) promovarea mijloacelor de transport alternative şi integrarea lor cu transportul public pentru reducerea poluării mediului;
    d) redistribuirea spaţiului străzii prin împărţirea echitabilă a acestuia între transportul individual motorizat, transportul public şi transportul nemotorizat, respectiv plantaţii de aliniament;
    e) mobilitatea cu emisii zero în transportul rutier;
    f) încurajarea mobilităţii active pentru îmbunătăţirea stării de sănătate a cetăţenilor;
    g) asigurarea accesului facil şi nediscriminatoriu la infrastructura şi serviciile de transport, mai ales pentru persoanele cu venituri reduse sau persoanele cu nevoi speciale;
    h) asigurarea unor condiţii de călătorie de calitate ridicată pentru pasageri, inclusiv a unui program predictibil la orele de vârf şi a prioritizării transportului public, inclusiv în intersecţii;
    i) asigurarea unei reţele de trasee accesibile, sigure, directe, coezive, atractive şi confortabile pentru pietoni şi persoanele care se deplasează cu bicicleta către staţii de cale ferată, noduri intermodale şi staţii de transport public, precum şi către dotările şi echipamentele publice din teritoriu;
    j) dezvoltarea zonelor pietonale;
    k) dezvoltarea infrastructurii, dotărilor şi serviciilor pentru mersul cu bicicleta;
    l) coordonarea conectivităţii la nivel urban şi metropolitan, corelarea cu transportul public judeţean şi interjudeţean, realizarea unei integrări tarifare şi monitorizarea integrală a transportului public;
    m) dezvoltarea nodurilor intermodale şi optimizarea conexiunii acestora în teritoriu;
    n) promovarea transportului logistic ecologic;
    o) minimizarea efectului de segregare şi a impactului asupra ţesutului urban şi periurban a coridoarelor de cale ferată;
    p) îmbunătăţirea funcţionalităţii sistemului de transport public şi aplicarea unor politici tarifare relative la parcare în anumite zone ale oraşelor afectate de traficul intens, în vederea creşterii numărului de utilizatori/călătorii pentru modurile de transport prietenoase cu mediul;
    q) utilizarea tehnologiei şi a sistemelor de transport inteligente în gestionarea mobilităţii urbane;
    r) culegerea anuală de date statistice relevante despre obiceiurile de deplasare ale locuitorilor, care să sprijine serviciile de planificare în luarea unor decizii;
    s) prioritizarea transportului public la nivelul infrastructurii rutiere prin introducerea sau alocarea de benzi dedicate transportului public de călători, în vederea reducerii timpilor de deplasare;
    t) mobilitatea ca serviciu, care, printr-un canal digital comun, permite utilizatorilor să se informeze, să planifice, să rezerve şi să plătească pentru mai multe tipuri de servicii de mobilitate;
    u) realizarea bazelor de date deschise de mobilitate;
    v) alte măsuri relevante care decurg din gradul de complexitate a specificului local.


    CAP. III
    Etapele pentru elaborarea PMUD şi conţinutul PMUD
    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale
    ART. 11
    PMUD cuprinde două secţiuni:
    a) secţiunea strategică;
    b) secţiunea operaţională - planul de acţiune.


    ART. 12
    Elaborarea PMUD include şase etape:
    a) pregătirea procesului de elaborare, care presupune stabilirea structurii responsabile cu realizarea PMUD; delimitarea teritoriului în cazul în care PMUD se elaborează pentru zona urbană funcţională; identificarea instituţiilor relevante şi crearea Comitetului consultativ; colectarea documentaţiilor de urbanism, a strategiilor de dezvoltare urbană integrată, a strategiilor sectoriale; colectarea datelor necesare;
    b) analiza situaţiei existente, care include: încadrarea în documentaţiile existente, consultarea cetăţenilor şi a altor factori interesaţi, descrierea contextului socioeconomic, prezentarea reţelei stradale, a transportului public de persoane, a transportului de marfă, a mijloacelor alternative de mobilitate, managementul traficului şi identificarea unor zone cu nivel ridicat de complexitate la nivelul zonelor urbane analizate. În cazul în care este vizată actualizarea PMUD, se elaborează o analiză a documentaţiei ce va fi înlocuită, cu menţionarea elementelor implementate şi identificarea aspectelor ce trebuie revizuite;
    c) elaborarea strategiei de mobilitate urbană durabilă cuprinde: informaţii despre modelul de transport şi procesul de realizare sau actualizare a acestuia, după caz, viziunea şi obiectivele, direcţiile de acţiune, scenariile previzionate şi evaluarea impactului pe care acestea îl au asupra teritoriului vizat de PMUD;
    d) elaborarea componentei operaţionale - planul de acţiune, care include: prezentarea cadrului pentru prioritizarea proiectelor pe termen scurt, mediu şi lung şi descrierea acţiunilor concrete necesare operaţionalizării componentei strategice;
    e) avizarea şi aprobarea PMUD;
    f) implementarea, monitorizarea, întreţinerea şi actualizarea PMUD.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Pregătirea procesului de elaborare a PMUD
    ART. 13
    În etapa de pregătire autoritatea publică locală, zona metropolitană sau asociaţia de dezvoltare intercomunitară, după caz, decide nevoia realizării sau actualizării PMUD. În acest sens, pe baza unui referat elaborat de structura de specialitate privind amenajarea teritoriului şi urbanismului sau altă structură responsabilă, consiliul local sau comitetul director al zonei metropolitane sau al asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, după caz, aprobă iniţierea demersului de elaborare sau actualizare a PMUD, desemnarea structurii responsabile şi, pe bază de nominalizări, formează comitetul consultativ cu reprezentanţi ai principalilor factori locali, zonali sau regionali interesaţi care activează în domeniul mobilităţii în teritoriul vizat de PMUD, denumit în continuare Comitetul consultativ local pentru mobilitatea urbană durabilă, care va avea rolul de a asigura suportul tehnic pentru procesul de realizare sau actualizare a PMUD.

    ART. 14
    Comitetul consultativ local pentru mobilitatea urbană durabilă menţionat la art. 13 poate cuprinde reprezentanţi ai instituţiilor deconcentrate cu activitate/atribuţii în domeniu, ai administraţiei publice locale - direcţiile din primărie sau asociaţii de dezvoltare intercomunitară care au activitate în domeniul mobilităţii urbane şi urbanism, ai furnizorilor de servicii de mobilitate: operatori de transport public local, metropolitan, judeţean, interjudeţean sau regional rutier sau feroviar, companii care administrează parcări, companii de curierat, furnizori de servicii de mobilitate partajată, ai societăţii civile - asociaţii de biciclişti, asociaţii pentru persoane cu dizabilităţi, grupuri de iniţiativă civică şi alte asociaţii care au activitate în domeniul mobilităţii urbane şi urbanismului şi ai mediului academic relevant pentru domeniul mobilităţii.

    ART. 15
    (1) Consultarea cetăţenilor şi a altor factori relevanţi pentru domeniul mobilităţii urbane este iniţiată pentru înţelegerea comportamentului de mobilitate şi a nevoilor comunităţii, diagnosticarea sistemului de transport şi pentru dezvoltarea viziunii şi a portofoliului de proiecte.
    (2) Consultarea cetăţenilor şi a altor factori interesaţi se poate realiza prin utilizarea următoarelor metode şi instrumente, dar fără a se limita la acestea: sondaje cu eşantion reprezentativ pentru înţelegerea comportamentului de mobilitate, sondaje cu eşantion reprezentativ pentru evaluarea calităţii serviciilor de transport, sondaje cu privire la principalele probleme legate de sistemul de transport, platforme pentru identificarea/localizarea problemelor legate de sistemul de transport, interviuri, dezvoltarea de profile de utilizatori, grupuri de lucru tematice, dezbateri publice deschise, bugetare participativă.
    (3) La efectuarea interviurilor privind mobilitatea populaţiei eşantionul va fi de 0,2-1% din populaţia unităţii administrativ-teritoriale (UAT) sau a zonei metropolitane sau a zonei cuprinse în asociaţia de dezvoltare intercomunitară pentru care se realizează sau actualizează PMUD.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Analiza situaţiei existente
    ART. 16
    (1) Analiza situaţiei existente cuprinde următoarele componente principale:
    a) contextul strategic;
    b) contextul urbanistic;
    c) contextul socioeconomic;
    d) reţeaua stradală;
    e) parcajele;
    f) transportul public;
    g) transportul de mărfuri;
    h) mijloacele alternative de mobilitate;
    i) mobilitatea verde;
    j) zonele cu nivel ridicat de complexitate;
    k) managementul traficului;
    l) datele privind zgomotul ambiental;
    m) sărăcia în transport;
    n) cadrul instituţional.

    (2) În funcţie de specificul teritorial şi complexitatea contextului strategic şi socioeconomic, analiza situaţiei existente mai poate cuprinde şi alte componente suplimentar faţă de cele menţionate la alin. (1).

    ART. 17
    Analiza fiecărei componente cuprinde, după caz, o descriere succintă cu informaţii cantitative, comparaţii ale indicatorilor-cheie/indicatorilor de performanţă cu alte oraşe similare din România sau Europa, identificarea principalelor probleme şi nevoi şi distribuţia spaţială a acestora, prezentarea de exemple de bună practică.

    ART. 18
    (1) Contextul strategic cuprinde:
    a) încadrarea în prevederile documentelor de planificare spaţială şi ale strategiilor integrate de dezvoltare urbană, ce presupune corelarea la nivel strategic - obiective, direcţii de acţiune sau direcţii de dezvoltare şi ţinte - cu documente de planificare spaţială şi preluarea proiectelor majore de investiţie în ceea ce priveşte infrastructura, vehiculele şi serviciile de transport;
    b) încadrarea în prevederile documentelor strategice sectoriale, ce se referă la cele elaborate la nivel naţional, regional, judeţean sau local care abordează fie teme conexe domeniului - mediu, sănătate publică, digitalizare etc. - sau subcomponente ale sistemului de transport - politică de parcare, masterplan velo, plan pentru dezvoltarea de zone pietonale, studii de optimizare a sistemului de transport public etc.

    (2) În cazul în care se iniţiază actualizarea PMUD se face o analiză a implementării documentaţiei ce va fi înlocuită, cu precizarea aspectelor ce necesită a fi modificate/actualizate, după caz.
    (3) Rezultatul analizei contextului strategic constă într-o listă sau un tabel cu măsuri şi proiecte preluate din alte documente strategice viabile şi o listă cu ţinte la care PMUD poate contribui prin intermediul portofoliului de proiecte.
    (4) Contextul urbanistic cuprinde analiza reglementărilor stabilite prin documentaţiile de urbanism, în vederea identificării constrângerilor şi oportunităţilor de integrare a propunerilor de mobilitate la nivelul dezvoltării spaţiale şi funcţionale a localităţilor sau zonelor urbane. Analiza contextului urbanistic se realizează prin raportare la reglementările urbanistice în vigoare, iar în funcţie de stadiul actualizării PUG se aplică următoarele:
    a) în situaţia în care PUG se află în curs de actualizare la momentul realizării analizei contextului urbanistic aferent PMUD, se vor desfăşura consultări între elaboratorul PUG şi elaboratorul PMUD în scopul corelării şi asigurării coerenţei dezvoltării teritoriului;
    b) în situaţia în care există PUG actualizat şi aprobat, se va realiza o analiză de corespondenţă între prevederile acestuia şi propunerile PMUD, iar, după caz, se vor identifica zonele pentru care este necesară iniţierea unor documentaţii de urbanism, în vederea asigurării complementarităţii şi corelării dintre PUG şi PMUD.

    (5) Componenta privind contextul socioeconomic include estimarea densităţilor de populaţie şi a activităţilor economice pentru a evalua cererea de transport; aceasta abordează aspecte sociodemografice, economice, tendinţe de dezvoltare urbană, identifică şi clasifică principalii generatori de trafic - acele zone sau obiective care generează volume ridicate de trafic şi suprasolicită în consecinţă adesea trama stradală şi serviciile de transport.
    (6) Componenta privind reţeaua stradală identifică principalele probleme de conectivitate, calitate şi capacitate a reţelei stradale în corelare directă cu principalii generatori de trafic şi cu parcul de vehicule.
    (7) Componenta privind parcajele evidenţiază problemele cu privire la gestiunea stocului de parcări, accentuând zonele de presiune în care există discrepanţe mari între cerere şi ofertă. Componenta evaluează parcajele existente din perspectiva insulelor de căldură, analizând gradul de umbrire şi temperatura de la nivelul solului.
    (8) Componenta privind transportul public evidenţiază funcţionalitatea şi competitivitatea sistemului de transport public pe cale ferată, judeţean pe cale rutieră şi local/metropolitan în relaţie cu celelalte moduri de transport, mai ales cu autoturismul personal.
    (9) Componenta privind transportul de marfă identifică principalele probleme vizate de alimentarea oraşului cu produse, dar şi zonele de stocare şi transbordare a mărfurilor.
    (10) Componenta privind mijloace alternative de mobilitate va analiza problemele privind deplasările pietonale, mersul cu bicicleta/trotineta, nivelul de accesibilizare a infrastructurii şi serviciilor de transport.
    (11) Componenta privind mobilitatea verde va cuprinde aspecte privind mobilitatea electrică sau tranziţia către o mobilitate cu un nivel scăzut de emisii.
    (12) Componenta privind identificarea şi clasificarea zonelor cu nivel ridicat de complexitate (zone centrale protejate, zone logistice, poli ocazionali de atracţie/generare de trafic, zone intermodale - gări, aerogări etc.) presupune o analiză integrată şi detaliată, subliniind modul în care diversele moduri de transport sunt armonizate.
    (13) Componenta privind managementul traficului va evidenţia principalele zone cu probleme în ceea ce priveşte siguranţa traficului, alături de cauzele cele mai frecvente care stau la baza acestor incidente, zonele cu acces limitat pentru diferite categorii de vehicule şi fundamentarea zonelor cu nivel scăzut de emisii, precum şi modul în care este gestionat sistemul de transport de la nivel de planificare până la nivel de proiectare, implementare şi monitorizare. Componenta abordează şi sistemele inteligente de transport.
    (14) Componenta privind zgomotul ambiental cuprinde identificarea zonelor în care se înregistrează depăşiri ale nivelului de zgomot, a zonelor care necesită o protecţie suplimentară.
    (15) Componenta privind sărăcia în transporturi identifică zonele în care se concentrează populaţie aflată în incapacitate sau în dificultate de a face faţă costurilor transportului privat sau public sau care are acces limitat la transport.
    (16) Componenta privind cadrul instituţional identifică structurile responsabile cu mobilitatea urbană şi reglementările stabilite cu impact pentru mobilitatea locală.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Elaborarea strategiei de mobilitate urbană durabilă
    ART. 19
    (1) Pentru municipiile sau, după caz, pentru zonele urbane funcţionale pentru care se realizează sau se actualizează PMUD cu mai mult de 100.000 de locuitori, PMUD include şi modelul de transport ce se actualizează permanent.
    (2) Actualizarea modelului de transport constă în actualizarea la maximum 5 ani a cererii de mobilitate, a reţelei stradale şi a serviciilor de transport public de persoane, respectiv recalibrarea parametrilor modelului de transport în funcţie de dinamica dezvoltării socioeconomice.
    (3) Pentru celelalte oraşe şi municipii se recomandă utilizarea unui model de transport de complexitate mai redusă, ce va fi dezvoltat conform Ghidului Jaspers din 2014 privind utilizarea modelelor de transport în planificarea transporturilor şi evaluarea proiectelor.

    ART. 20
    Modelul de transport este un instrument de planificare care oferă un cadru analitic pentru evaluarea cererii de transport existente; prognozează evoluţia cererii de transport pentru a putea testa impactul scenariilor de analiză; furnizează indicatori de performanţă cheie, utilizaţi în evaluarea economică a scenariilor analizate şi fundamentează luarea deciziilor. Modelul de transport multimodal va trebui să evidenţieze orele de vârf, respectiv media zilnică anuală, şi să reprezinte cu un grad ridicat de acurateţe timpii de deplasare cu transportul privat şi transportul public de persoane.

    ART. 21
    Domeniile ce trebuie luate în considerare în evaluarea impactului actual al mobilităţii includ eficienţa economică, factorii de mediu, sănătatea populaţiei, siguranţa şi calitatea vieţii.

    ART. 22
    (1) Viziunea unui PMUD ilustrează situaţia generală a sistemului de transport într-un viitor dezirabil, peste 10-15 ani de la implementarea principalelor proiecte şi măsuri din PMUD, incluzând şi elemente specifice teritoriului vizat.
    (2) Viziunea este operaţionalizată printr-un set de obiective specifice, măsurabile, realizabile şi încadrate în timp.
    (3) Măsurile stabilite pentru implementarea obiectivelor abordează componentele precizate la art. 16 alin. (1), lit. c)-n) şi sunt structurate pe cele două niveluri teritoriale, după caz: nivelul metropolitan/zonei urbane funcţionale/periurban sau nivelul municipiului/oraşului, respectiv nivelul cartierului.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Elaborarea componentei operaţionale - planul de acţiune
    ART. 23
    (1) Fiecare PMUD prezintă, pentru asigurarea implementării, un scenariu de referinţă şi cel puţin un scenariu de intervenţie, care sunt formate din pachete de măsuri şi proiecte cu abordări diferite pentru a îndeplini obiectivele viziunii.
    (2) O abordare simplificată a scenariilor se bazează pe un mix între capacitatea administrativă şi financiară a administraţiei publice locale.
    (3) Rezultatele aşteptate ale scenariilor de mobilitate trebuie să vizeze bugetul estimat pentru implementare, respectiv: creşterea cotei modale a transportului public şi a celui nemotorizat; creşterea siguranţei rutiere; creşterea accesibilităţii sistemului de transport; reducerea duratei deplasărilor; reducerea emisiilor de GES; reducerea nivelului de zgomot şi creşterea calităţii vieţii.

    ART. 24
    Planul de acţiune cuprinde lista de proiecte stabilite pentru fiecare componentă precizată la art. 16 alin. (1) lit. c)-m), cu indicarea entităţii responsabile cu implementarea, bugetului necesar, sursei de finanţare şi a perioadei estimate pentru realizare, conform pct. 2 din anexa nr. 1 la prezentul ghid.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Avizarea şi aprobarea PMUD
    ART. 25
    PMUD se avizează de către MDLPA, în baza prevederilor prezentului ghid.

    ART. 26
    PMUD se aprobă de către unitatea administrativ-teritorială pentru care a fost elaborat sau de asociaţiile de dezvoltare intercomunitară sau de zona metropolitană în cazul planurilor de mobilitate urbană elaborate pe teritoriul a două sau mai multe unităţi administrativ-teritoriale, membre ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, conform Legii nr. 155/2023, în baza avizului prealabil emis de către toate unităţile administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei de dezvoltare intercomunitară sau zonei metropolitane, după caz.

    ART. 27
    În maximum 30 de zile după aprobarea PMUD, entitatea care l-a aprobat are obligativitatea de a transmite către MDLPA, în format electronic, o copie a hotărârii de aprobare a PMUD, documentaţia PMUD şi componenta GIS a PMUD, pentru ca documentaţia să fie încărcată în Observatorul teritorial.

    ART. 28
    Pentru informarea cetăţenilor, autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate să publice pe pagina de internet a instituţiei autorităţilor locale sau a asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară PMUD-ul în vigoare în termen de 30 de zile de la data aprobării.

    SECŢIUNEA a 7-a
    Implementarea, monitorizarea, evaluarea şi actualizarea PMUD
    ART. 29
    Structurile responsabile din cadrul autorităţilor publice locale sau din cadrul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară sau din cadrul zonelor metropolitane, după caz, asigură implementarea obiectivelor, măsurilor şi proiectelor aferente PMUD.

    ART. 30
    (1) Monitorizarea şi evaluarea PMUD au drept scop urmărirea modului de implementare a proiectelor şi măsurarea impactului acestora şi se bazează pe furnizarea periodică a unor date relevante de către instituţiile şi organizaţiile implicate.
    (2) PMUD trebuie să includă cadrul organizaţional şi procedural general pentru activitatea de monitorizare şi evaluare, instituţiile responsabile, periodicitatea raportării, indicatorii de rezultat şi de impact şi sursa datelor.
    (3) Rezultatele monitorizării şi evaluării PMUD stau la baza revizuirii periodice sau de câte ori este necesar a PMUD, pe baza setului de indicatori prevăzut în anexa nr. 3.
    (4) Monitorizarea PMUD la nivel naţional se realizează anual, în cadrul Observatorului teritorial, prin colectarea la nivel de unitate administrativ-teritorială a principalilor indicatori de mobilitate urbană.
    (5) Lista cu indicatorii de mobilitate urbană se regăseşte în anexa nr. 3 la prezentul ghid. La această listă MDLPA poate adăuga noi indicatori în funcţie de necesităţile de asistenţă decizională la nivelul politicilor naţionale.
    (6) MDLPA pune la dispoziţie instrumentele de raportare naţională a stadiului implementării PMUD în cadrul Registrului naţional, parte din Observatorul teritorial.

    ART. 31
    (1) PMUD poate fi actualizat în integralitate sau, după caz, entităţile competente de la nivel local pot actualiza doar planul de acţiune aferent acestuia.
    (2) În situaţia actualizării integrale, PMUD va fi avizat conform prevederilor art. 23 şi 24.
    (3) În situaţia actualizării planului de acţiune, entităţile competente de la nivel local notifică autoritatea publică de la nivel central responsabilă cu mobilitatea urbană în termen de 30 de zile de la aprobare.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 32
    În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ghid MDLPA publică instrucţiuni tehnice în cadrul Observatorului teritorial pentru punerea în aplicare a acestuia.

    ART. 33
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ghid.

    ANEXA 1

    la ghid
    Conţinutul-cadru al planului de mobilitate urbană durabilă (PMUD)
    1. PMUD cuprinde următorul conţinut la secţiunea strategică:
    1.1. Introducere
    1.1.1. Scopul şi rolul documentaţiei
    1.1.2. Descrierea procesului de elaborare a PMUD
    1.1.3. Descrierea demersului de monitorizare şi evaluare a implementării PMUD
    1.1.4. Analiza implementării PMUD existent, după caz

    1.2. Analiza situaţiei existente
    1.2.1. Contextul strategic
    1.2.1.1. Încadrarea în prevederile documentelor de planificare spaţială
    1.2.1.2. Încadrarea în prevederile documentelor strategice sectoriale

    1.2.2. Contextul urbanistic
    1.2.3. Contextul socioeconomic
    1.2.4. Reţeaua stradală
    1.2.5. Parcajele
    1.2.6. Transportul public
    1.2.7. Transportul de mărfuri
    1.2.8. Mijloacele alternative de mobilitate
    1.2.9. Mobilitatea verde
    1.2.10. Zonele cu nivel ridicat de complexitate
    1.2.11. Managementul traficului
    1.2.12. Date privind zgomotul ambiental
    1.2.13. Sărăcia în transport
    1.2.14. Cadrul instituţional

    1.3. Diagnostic cu evaluarea impactului actual al mobilităţii
    1.3.1. Eficienţa economică
    1.3.2. Impactul asupra mediului
    1.3.3. Accesibilitatea
    1.3.4. Siguranţa în trafic

    1.4. Elaborarea strategiei de mobilitate urbană durabilă
    1.4.1. Modelul de transport (obligatoriu pentru municipiile sau ZUF de peste 100.000 de locuitori)
    1.4.1.1. Prezentare generală
    1.4.1.2. Colectarea de date
    1.4.1.3. Cererea de transport
    1.4.1.4. Calibrarea şi validarea datelor
    1.4.1.5. Prognoze
    1.4.1.6. Testarea modelului de transport

    1.4.2. Viziunea de dezvoltare a mobilităţii urbane
    1.4.3. Obiectivele de dezvoltare a mobilităţii urbane, structurate după cum urmează:
    1.4.3.1. Eficienţa economică
    1.4.3.2. Impactul asupra mediului
    1.4.3.3. Accesibilitatea
    1.4.3.4. Siguranţa în trafic

    1.4.4. Măsurile pentru implementarea obiectivelor ce sunt structurate pe cele două niveluri teritoriale, după caz: nivelul metropolitan/zonei urbane funcţionale/periurban sau nivelul municipiului/oraşului, respectiv nivelul cartierului
    1.4.4.1. Reţeaua stradală
    1.4.4.2. Parcajele
    1.4.4.3. Transportul public
    1.4.4.4. Transportul de mărfuri
    1.4.4.5. Mijloacele alternative de mobilitate
    1.4.4.6. Mobilitatea verde
    1.4.4.7. Zonele cu nivel ridicat de complexitate
    1.4.4.8. Managementul traficului
    1.4.4.9. Date privind zgomotul ambiental
    1.4.4.10. Sărăcia în transport
    1.4.4.11. Cadrul instituţional.



    2. PMUD cuprinde următorul conţinut la secţiunea operaţională:
    2.1. Prezentare scenarii cu evaluarea impactului privind implementarea obiectivelor de dezvoltare pentru mobilitatea urbană
    2.1.1. Eficienţa economică
    2.1.2. Impactul asupra mediului
    2.1.3. Accesibilitatea
    2.1.4. Siguranţa în trafic

    2.2. Planul de acţiune ce cuprinde proiectele de dezvoltare a mobilităţii urbane
    2.2.1. Reţeaua stradală
    2.2.2. Parcajele
    2.2.3. Transportul public
    2.2.4. Transportul de mărfuri
    2.2.5. Mijloacele alternative de mobilitate
    2.2.6. Mobilitatea verde
    2.2.7. Zonele cu nivel ridicat de complexitate
    2.2.8. Managementul traficului
    2.2.9. Date privind zgomotul ambiental
    2.2.10. Sărăcia în transport
    2.2.11. Cadrul instituţional



    ANEXA 2

    la ghid
    SPECIFICAŢIILE TEHNICE
    pentru elaborarea seturilor de date asociate
    planului de mobilitate urbană durabilă (PMUD)
    ART. 1
    (1) Seturile de date asociate PMUD sunt organizate şi prezentate într-o bază de date format deschis Geopackage (.gpkg).
    (2) Seturile de date asociate PMUD care au asociate geometrii sunt denumite în continuare seturi de date spaţiale.

    ART. 2
    Seturile de date spaţiale pentru PMUD se corelează cu temele de date spaţiale prevăzute în anexa nr. 3 - Teme de date spaţiale III, pct. III.4. „Utilizarea terenului“ laOrdonanţa Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii naţionale pentru informaţii spaţiale în România, republicată.

    ART. 3
    (1) Seturile de date spaţiale pentru PMUD se realizează în Sistemul naţional de proiecţie stereografic 1970, cunoscut ca Stereo 70, având codul SRID (identificatorul sistemului de referinţă spaţială) 3844 în cadrul registrului EPSG (European Petroleum Survey Group).
    (2) Scara la care se digitizează PMUD este 1:5000.

    ART. 4
    (1) MDLPA, prin Observatorul teritorial, pune la dispoziţia elaboratorilor de PMUD un fişier model cu baza de date în formatul solicitat la art. 1 alin. (1), însoţit de detalii tehnice şi instrucţiuni de utilizare, completare şi comunicare în Registrul naţional al planurilor de mobilitate urbană durabilă.
    (2) Modelul de bază de date format Geopackage conţine minim seturile de date prezentate în tabelul nr. 1, acestea putând fi extinse în funcţie de necesităţile identificate la nivelul platformei Observatorului teritorial.
    (3) Prin Observatorul teritorial sunt puse la dispoziţia elaboratorilor instrumente de validare a conţinutului seturilor de date prin care se vor implementa cele mai bune practici din domeniu şi se vor asigura mecanismele de agregare, raportare şi interoperabilitate a seturilor de date.
    (4) Tabelul nr. 1 - Setul minim de date spaţiale PMUD - obiecte spaţiale

┌────┬──────────────────┬─────────┬──────────────┬────────────────────┬───────────────┐
│Nr. │Denumire obiect │Geometrie│Descriere │Atribute minime │Detalii │
│crt.│spatial │ │ │ │ │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │denumire │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │Limita UAT │ │Conform │
│1 │Limita_UAT │Poligon │conform ANCPI │siruta │nomenclatorului│
│ │ │ │ │ │national SIRUTA│
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │sursa │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │denumire │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │Limita │ │Conform │
│2 │Intravilan │Poligon │intravilanului│siruta │nomenclatorului│
│ │ │ │localitatilor │ │national SIRUTA│
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │sursa │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │indicativ │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │ │Autostrada, │
│ │ │ │ │ │drum expres, │
│ │ │ │ │ │drum national, │
│ │ │ │ │categorie │drum judetean, │
│ │ │ │ │ │drum comunal │
│ │ │ │ │ │sau alta │
│3 │Cai_rutiere │Linie │Reteaua de cai│ │categorie de │
│ │ │ │rutiere │ │drum │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │sursa │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │situatie │Existent sau │
│ │ │ │ │ │propus │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │proiect_id │ID din tabela │
│ │ │ │ │ │proiecte_pmud │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │indicativ │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │electrificare │Da sau nu │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │ecartament │Normal sau │
│ │ │ │ │ │îngust │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │latime │Simpla sau │
│ │ │ │ │ │dubla │
│ │ │ │Reteaua de cai├────────────────────┼───────────────┤
│4 │Cai_feroviare* │Linie │ferate │transport_persoane │Da sau nu │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │transport_marfa │Da sau nu │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │sursa │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │situatie │Existent sau │
│ │ │ │ │ │propus │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │proiect_id │ID din tabela │
│ │ │ │ │ │proiecte_pmud │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │denumire │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │categorie │Principal sau │
│ │ │ │ │ │secundar │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│5 │Statii_CF │Punct │Statii de cale│sursa │Text liber 255 │
│ │ │ │ferata │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │situatie │Existent sau │
│ │ │ │ │ │propus │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │proiect_id │ID din tabela │
│ │ │ │ │ │proiecte_pmud │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │denumire │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │categorie │Public sau │
│ │ │ │ │ │privat │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│6 │TP │Linie │Transport de │sursa │Text liber 255 │
│ │ │ │persoane │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │situatie │Existent sau │
│ │ │ │ │ │propus │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │proiect_id │ID din tabela │
│ │ │ │ │ │proiecte_pmud │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │latime │Numar intreg │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │sursa │Text liber 255 │
│ │ │ │Benzi dedicate│ │de caractere │
│7 │Benzi_TP │Linie │pentru ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │transport │situatie │Existent sau │
│ │ │ │public │ │propus │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │proiect_id │ID din tabela │
│ │ │ │ │ │proiecte_pmud │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │denumire │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │ │tramvai, │
│ │ │ │ │categorie │autobuz/ │
│ │ │ │ │ │troleibuz, │
│ │ │ │Statii de │ │microbuz, mixt │
│8 │Statii_TP │Punct │transport ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │public │sursa │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │situatie │Existent sau │
│ │ │ │ │ │propus │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │proiect_id │ID din tabela │
│ │ │ │ │ │proiecte_pmud │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │denumire │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │acces_cf │Da sau nu │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │acces_tramvai │Da sau nu │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │acces_bus │Da sau nu │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │Noduri │acces_parcare │Da sau nu │
│9 │Noduri_intermodale│Punct │intermodale ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │acces_velo │Da sau nu │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │sursa │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │situatie │Existent sau │
│ │ │ │ │ │propus │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │proiect_id │ID din tabela │
│ │ │ │ │ │proiecte_pmud │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │denumire │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │categorie │Public sau │
│ │ │ │ │ │privat │
│ │ │ │Mijloace ├────────────────────┼───────────────┤
│10 │MA │Linie │alternative de│sursa │Text liber 255 │
│ │ │ │mobilitate │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │situatie │Existent sau │
│ │ │ │ │ │propus │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │proiect_id │ID din tabela │
│ │ │ │ │ │proiecte_pmud │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │denumire │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │latime │Numar întreg │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │Piste de │sursa │Text liber 255 │
│11 │Piste │Linie │biciclete │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │situatie │Existent sau │
│ │ │ │ │ │propus │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │proiect_id │ID din tabela │
│ │ │ │ │ │proiecte_pmud │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │denumire │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │categorie │Lista de valori│
│12 │Generatori │Punct │Generatori de │ │predefinita │
│ │ │ │trafic ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │mza │Intreg │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │max │Intreg │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │Zone cu nivel │ │ │
│ │ │ │ridicat de │ │ │
│ │ │ │complexitate │ │ │
│ │ │ │(de exemplu, │denumire │Text liber 255 │
│ │ │ │zone care │ │de caractere │
│ │ │ │genereaza │ │ │
│ │ │ │trafic/zone │ │ │
│ │ │ │care au │ │ │
│ │ │ │servituti ce ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │afecteaza │ │ │
│ │ │ │mobilitatea - │ │ │
│ │ │ │zone cu emisii│ │ │
│ │ │ │scazute sau │ │Text liber │
│13 │ZNRC │Poligon │zone linistite│descriere │4.000 de │
│ │ │ │stabilite │ │caractere │
│ │ │ │conform │ │ │
│ │ │ │prevederilor │ │ │
│ │ │ │Legii nr. 121/│ │ │
│ │ │ │2019 privind ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │evaluarea si │ │ │
│ │ │ │gestionarea │ │ │
│ │ │ │zgomotului │ │ │
│ │ │ │ambiant, cu │tip_znrc │Lista de valori│
│ │ │ │modificarile │ │predefinita │
│ │ │ │si │ │ │
│ │ │ │completarile │ │ │
│ │ │ │ulterioare) │ │ │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │identificator │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │denumire │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │Puncte de ├────────────────────┼───────────────┤
│14 │Puncte_masurare │Punct │masurare │ │Conform │
│ │ │ │trafic │siruta │nomenclatorului│
│ │ │ │ │ │national SIRUTA│
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │x_coord │Numar │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │y_coord │Numar │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │obiectiv_national │Lista de valori│
│ │ │ │ │ │predefinita │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │Obiective plan│directie_actiune │Lista de valori│
│15 │Po_obiective │Fara │operational │ │predefinita │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │ │Text liber │
│ │ │ │ │obiectiv_propus │4.000 de │
│ │ │ │ │ │caractere │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │obiectiv_national │Lista de valori│
│ │ │ │ │ │predefinita │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │directie_actiune │Lista de valori│
│ │ │ │ │ │predefinita │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │Masuri plan │obiectiv_propus_id │ID din tabela │
│16 │Po_masuri │Fara │operational │ │PO_obiective │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │proiect_id │ID din tabela │
│ │ │ │ │ │proiecte_pmud │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │ │Text liber │
│ │ │ │ │masura │4.000 de │
│ │ │ │ │ │caractere │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │denumire │Text liber 255 │
│ │ │ │ │ │de caractere │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │Lista de │valoarea_totala_euro│Numar │
│17 │Proiecte_pmud │Punct │proiecte din ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │PMUD │surse_proprii_euro │Numar │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │surse_europene_euro │Numar │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │surse_altele_euro │Numar │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │masura_id │ID din tabela │
│ │ │ │ │ │po_masuri │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │Indicatori │tip indicator │Lista de valori│
│18 │Po_indicatori │Fara │PMUD la nivel │ │predefinita │
│ │ │ │de masura ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │valoare_existenta │Numar │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │valoare_propusa │Numar │
├────┼──────────────────┼─────────┼──────────────┼────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │Indicatori │tip indicator │Lista de valori│
│ │ │ │PMUD existenti│ │predefinita │
│19 │Indicatori_pmud │Fara │si propusi la ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │final de │valoare_existenta │Numar │
│ │ │ │implementare ├────────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │PMUD │valoare_propusa │Numar │
└────┴──────────────────┴─────────┴──────────────┴────────────────────┴───────────────┘




    ANEXA 3

    la ghid
    SETUL DE INDICATORI
    pentru monitorizarea PMUD

┌──────────────┬─────────────┬───────────────┐
│Denumirea │Tipul │Unitatea de │
│indicatorului │indicatorului│măsură │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Repartiţia │ │ │
│modală a │ │ │
│deplasărilor │ │ │
│pe mijloace de│ │% pentru │
│transport │Cheie │fiecare mijloc │
│(inclusiv │ │de transport │
│mersul pe jos)│ │ │
│din totalul │ │ │
│deplasărilor │ │ │
│realizate │ │ │
├──────────────┴─────────────┴───────────────┤
│Infrastructura stradală │
├──────────────┬─────────────┬───────────────┤
│Indice de │ │Nr. autoturisme│
│motorizare │Principal │/1.000 de │
│ │ │locuitori │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Ponderea │ │ │
│deplasărilor │ │ │
│auto pe o │ │ │
│distanţă de 5 │ │ │
│km^1 │ │ │
│^1 Valoarea │ │ │
│poate fi │ │% din │
│scalată şi │Principal │deplasările cu │
│adaptată la │ │autovehiculul │
│oraş în │ │ │
│funcţie de │ │ │
│obiectivele │ │ │
│PMUD. Se │ │ │
│recomandă 5-8 │ │ │
│km. │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│ │ │% faţă de │
│Indice de │ │durata │
│congestie │Secundar │efectuată în │
│rutieră │ │trafic │
│ │ │necongestionat │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Viteza medie │ │ │
│de deplasare │Principal │Km/h │
│auto │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Intensitatea │ │ │
│traficului în │ │ │
│zona centrală/│Secundar │Nr. vehicule/h │
│zone de │ │ │
│interes │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│ │ │Km modernizaţi │
│Nr. km străzi │Secundar │sau │
│modernizate │ │% din totalul │
│ │ │străzilor │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Nr. km străzi │Secundar │Km noi │
│noi │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Proporţia │ │ │
│copiilor cu │ │ │
│vârsta │ │ │
│cuprinsă între│ │% din nr. total│
│6 şi 14 ani │Secundar │de copii între │
│care sunt duşi│ │6 şi 14 ani │
│/aduşi zilnic │ │ │
│la scoală cu │ │ │
│autoturismul │ │ │
│personal │ │ │
├──────────────┴─────────────┴───────────────┤
│Sistemul feroviar periurban/metropolitan │
├──────────────┬─────────────┬───────────────┤
│Bilet integrat│ │ │
│pentru │ │ │
│sistemul de │Secundar │Da/Nu │
│transport │ │ │
│feroviar │ │ │
│periurban │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Gară/Haltă │ │ │
│dotată cu │ │ │
│facilităţi de │ │ │
│schimb │ │ │
│intermodal │ │ │
│(sistem │ │ │
│electronic de │ │ │
│achiziţionare │ │ │
│bilete - │ │ │
│preferabil │Secundar │Da/Nu │
│integrate, │ │ │
│parcare de │ │ │
│biciclete, │ │ │
│parcare de │ │ │
│autovehicule, │ │ │
│unităţi │ │ │
│comerciale de │ │ │
│mică │ │ │
│dimensiune │ │ │
│etc.) │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Nr. călători │ │ │
│care folosesc │ │ │
│transportul │Principal │Nr. călători │
│periurban/ │ │ │
│metropolitan │ │ │
├──────────────┴─────────────┴───────────────┤
│Transportul public │
├──────────────┬─────────────┬───────────────┤
│Utilizarea │ │Nr. pasageri/ │
│transportului │Principal │nr. locuitori │
│public │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Nr. kilometri │ │ │
│de trasee │ │ │
│pentru │Principal │Km │
│transportul │ │ │
│public │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Nr. culoare de│ │ │
│transport │ │Km │
│dedicate │Principal │sau │
│pentru │ │% din totalul │
│transportul │ │de trasee │
│public │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Viteza │ │ │
│comercială a │Principal │Km/h │
│transportului │ │ │
│public │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Nr. vehicule │ │ │
│de transport │ │ │
│public │ │Nr. vehicule │
│modernizate │ │sau │
│(euro 6/ │Principal │% din totalul │
│electrice/ │ │parcului de │
│hibride), pe │ │vehicule │
│tipuri de │ │ │
│vehicul │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Nr. vehicule │ │Nr. vehicule │
│de transport │ │sau │
│public cu │Principal │% din totalul │
│podea joasă, │ │parcului de │
│pe tipuri de │ │vehicule │
│vehicul │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Procentul de │ │% din suprafaţa│
│deservire a │Principal │intravilan │
│transportului │ │sau │
│public │ │% din populaţie│
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Sistem de │ │ │
│tarifare │ │ │
│integrat între│Principal │Da/Nu │
│toate modurile│ │ │
│de transport │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Lungime reţea │ │Nr. km │
│de tramvai/ │Principal │sau │
│troleibuz │ │% din nr. total│
│modernizată │ │km │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Costuri anuale│ │ │
│de operare a │Secundar │Lei/euro │
│transportului │ │ │
│public │ │ │
├──────────────┴─────────────┴───────────────┤
│Transportul de marfă │
├──────────────┬─────────────┬───────────────┤
│Rute │ │Nr. rute │
│alternative de│Principal │sau │
│ocolire pentru│ │Km aferenţi │
│traficul greu │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Zone cu │ │ │
│restricţii │ │ │
│pentru │ │ │
│transportul de│Secundar │N/A │
│marfă în │ │ │
│funcţie de │ │ │
│capacitate │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Puncte de │ │ │
│livrare │ │Nr. puncte │
│securizate a │Secundar │livrare/ha │
│coletelor la │ │ │
│hectar │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Zone de │ │Nr. zone │
│încărcare/ │ │speciale │
│descărcare │ │sau │
│specifice │Secundar │Nr. zone │
│transportului │ │speciale/ha. │
│de marfă │ │Unităţi │
│ │ │comerciale │
├──────────────┴─────────────┴───────────────┤
│Mijloace alternative de deplasare (deplasări│
│nemotorizate) │
├──────────────┬─────────────┬───────────────┤
│Nr. kilometri │ │ │
│de benzi/piste│ │ │
│dedicate │ │ │
│(dimensionate │Principal │Km │
│corespunzător)│ │ │
│pentru │ │ │
│deplasarea cu │ │ │
│bicicleta │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Nr. kilometri │ │ │
│de benzi/piste│ │ │
│dedicate │ │ │
│pentru │ │Km/1.000 de │
│deplasarea cu │Secundar │locuitori │
│bicicleta │ │ │
│raportat la │ │ │
│1.000 de │ │ │
│locuitori │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Suprafaţa │ │ │
│stradală/ │ │% din suprafaţa│
│Kilometri │ │străzilor │
│destinaţi │Principal │sau │
│traficului │ │Km │
│nemotorizat │ │ │
│(pietonal) │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Zona de │ │ │
│deservire a │ │% din suprafaţa│
│sistemelor de │Principal │localităţii │
│bike-sharing/ │ │sau │
│Populaţie │ │% din populaţie│
│deservită │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Indice sistem │ │Nr. biciclete │
│de │Secundar │partajate/1.000│
│bike-sharing │ │de locuitori │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Indice pentru │ │Nr. biciclete │
│posesia de │Secundar │private/1.000 │
│biciclete │ │de locuitori │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Indice pentru │ │Nr. biciclete │
│biciclete de │Secundar │cargo/1.000 de │
│tip cargo │ │locuitori │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Capacitatea │ │ │
│locurilor de │ │Nr. locuri de │
│parcare pentru│Principal │parcare │
│biciclete (în │ │biciclete │
│adăposturi/ │ │ │
│rastele/total)│ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Rata de │ │ │
│ocupare a │ │ │
│parcărilor │ │ │
│stradale/ │Secundar │% ocupare │
│securizate/în │ │ │
│rastele pentru│ │ │
│biciclete │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Proporţia │ │ │
│copiilor cu │ │ │
│vârstă │ │% din nr. total│
│cuprinsă între│Secundar │de copii între │
│6 şi 14 ani │ │6 şi 14 ani │
│care merg pe │ │ │
│jos până la │ │ │
│şcoală │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Nr. deplasări │ │ │
│pietonale │ │Nr. deplasări │
│zilnice la │Secundar │pietonale/1.000│
│1.000 de │ │de locuitori │
│locuitori │ │ │
├──────────────┴─────────────┴───────────────┤
│Managementul traficului şi sisteme de │
│transport inteligente │
├──────────────┬─────────────┬───────────────┤
│Instalaţii de │ │% din totalul │
│semaforizare │Principal │instalaţiilor │
│inteligentă │ │sau │
│ │ │nr. de unităţi │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Staţii de │ │ │
│transport │ │ │
│public cu │ │ │
│semnalizare │ │ │
│inteligentă │ │Nr. staţii │
│(sistem de │ │sau │
│afişare în │Principal │% din totalul │
│timp real/ │ │staţiilor │
│sistem sonor │ │ │
│de anunţare a │ │ │
│mijloacelor de│ │ │
│transport în │ │ │
│comun/etc.) │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Nr. │ │ │
│utilizatori ce│ │ │
│folosesc │ │ │
│aplicaţii │ │ │
│online de │ │ │
│planificare a │Secundar │% din │
│călătoriilor, │ │utilizatori │
│de informare │ │ │
│sau de │ │ │
│achiziţionare │ │ │
│a biletelor de│ │ │
│călătorie │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Viteza de │ │ │
│răspuns a │ │ │
│sistemului în │ │ │
│situaţii de │Secundar │% din pasageri │
│criză prin │ │informaţi │
│informarea │ │ │
│rapidă a │ │ │
│locuitorilor │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Nr. locuri de │ │ │
│parcare (total│ │ │
│/la stradă/în │ │Nr. locuri │
│zona centrală/│Principal │parcare │
│parcări │ │ │
│supraetajate/ │ │ │
│etc.) │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Nr. locuri de │ │Nr. locuri │
│parcare pentru│ │parcare │
│vehicule │Principal │sau │
│electrice │ │Nr. staţii de │
│ │ │încărcare │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Rata de │ │ │
│ocupare a │ │ │
│parcărilor │ │ │
│(total/la │ │ │
│stradă/în zona│Secundar │% de ocupare │
│centrală/ │ │ │
│parcări │ │ │
│supraetajate/ │ │ │
│etc.) │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Durata de │ │ │
│ocupare a │ │ │
│parcărilor │ │ │
│(total/la │ │ │
│stradă/în zona│Secundar │Minute │
│centrală/ │ │ │
│parcări │ │ │
│supraetajate/ │ │ │
│etc.) │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Nr. de locuri │ │ │
│de parcare cu │ │Nr. locuri cu │
│plată (total/ │ │plată │
│la stradă/în │Principal │sau │
│zona centrală/│ │% din nr. total│
│parcări │ │de locuri │
│supraetajate/ │ │ │
│etc.) │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Zone 30 (km/h)│ │ │
│sau zone │Principal │Nr. zone │
│rezidenţiale │ │ │
│(20 km/h) │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Zona de │ │ │
│deservire a │ │% din suprafaţa│
│instalaţiilor │ │intravilană │
│de partajare a│Secundar │sau │
│autoturismelor│ │% din populaţie│
│/Populaţie │ │ │
│deservită │ │ │
├──────────────┴─────────────┴───────────────┤
│Intermodalitate │
├──────────────┬─────────────┬───────────────┤
│Nr. locuri de │ │ │
│parcare în │Principal │Nr. locuri de │
│construcţii de│ │parcare P&R │
│tip Park&Ride │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Nr. locuri de │ │ │
│parcare în │Secundar │Nr. locuri de │
│construcţii de│ │parcare P&B │
│tip Park&Bike │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Grad de │ │ │
│ocupare P&R │Secundar │% de ocupare │
│sau P&B │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Timp de │ │ │
│aşteptare │ │ │
│mediu la │ │ │
│schimbul între│Secundar │Minute │
│diferite │ │ │
│moduri de │ │ │
│transport │ │ │
├──────────────┴─────────────┴───────────────┤
│Siguranţa în deplasare │
├──────────────┬─────────────┬───────────────┤
│Nr. accidente │ │Nr. fatalităţi/│
│fatale la │Principal │1.000.000 de │
│1.000.000 de │ │locuitori │
│locuitori │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Ponderea nr. │ │Nr. accidente │
│de biciclişti/│ │cu biciclişti/ │
│pietoni/copii │Principal │pietoni/copii │
│implicaţi în │ │şi │
│accidente │ │% din totalul │
│rutiere │ │accidentelor │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Nr. treceri de│ │ │
│pietoni │ │ │
│supraînălţate │Secundar │Nr. treceri │
│ca metodă de │ │supraînălţate │
│calmare a │ │ │
│traficului │ │ │
├──────────────┴─────────────┴───────────────┤
│Sănătatea populaţiei şi gestiunea gazelor cu│
│efect de seră (GES) │
├──────────────┬─────────────┬───────────────┤
│ │ │Valori dB │
│ │ │şi │
│ │ │(% din │
│ │ │populaţie │
│Poluarea │ │afectată │
│fonică │Principal │sau │
│ │ │% din suprafaţă│
│ │ │afectată │
│ │ │sau │
│ │ │nr. zone │
│ │ │afectate) │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Calitatea │ │ │
│aerului în │ │ │
│localitate şi │ │Mii tone │
│reducerea │Principal │echivalente │
│emisiilor de │ │CO_2/an │
│poluanţi │ │ │
│locali │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Încurajarea │ │ │
│utilizării │ │ │
│modurilor │ │ │
│alternative de│ │ │
│transport │ │ │
│pentru a │ │ │
│permite │ │ │
│locuitorilor │ │% din populaţie│
│aglomeraţiei │ │care efectuează│
│să realizeze │Secundar │cele 30 de │
│cele 30 de │ │minute │
│minute de │ │ │
│activitate │ │ │
│fizică zilnică│ │ │
│recomandată de│ │ │
│Organizaţia │ │ │
│Mondială a │ │ │
│Sănătăţii │ │ │
│(OMS) │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│ │ │% din suprafaţa│
│Nr. spaţii │ │intravilan │
│verzi în │Principal │sau │
│localitate │ │nr. mp/1 │
│ │ │locuitor │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Suprafaţa │ │ │
│zonei │ │Mp │
│stabilite │Principal │% din suprafaţa│
│pentru emisii │ │intravilan │
│scăzute │ │ │
├──────────────┴─────────────┴───────────────┤
│Satisfacţia populaţiei │
├──────────────┬─────────────┬───────────────┤
│Ponderea │ │ │
│locuitorilor │ │ │
│care cred că │ │ │
│localitatea │ │ │
│este un oraş │ │ │
│pentru │ │ │
│[mijlocul de │ │ │
│transport │Secundar │% din populaţie│
│analizat (de │ │ │
│exemplu: │ │ │
│transport │ │ │
│public, │ │ │
│deplasări cu │ │ │
│bicicleta │ │ │
│etc.)] │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Ponderea │ │ │
│locuitorilor │ │ │
│care sesizează│ │ │
│perturbarea │ │ │
│calităţii │Secundar │% din populaţie│
│vieţii din │ │ │
│cauza │ │ │
│traficului în │ │ │
│cartiere │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Îmbunătăţirea │ │ │
│condiţiilor de│ │ │
│deplasare │ │% de │
│pentru │Principal │satisfacere din│
│persoane cu │ │populaţia-ţintă│
│dizabilităţi │ │ │
│şi mobilitate │ │ │
│redusă │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Aspecte │ │ │
│economice │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Investiţii în │ │% din bugetul │
│ecomobilitate │Secundar │operaţional al │
│ │ │localităţii │
└──────────────┴─────────────┴───────────────┘


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016