Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID METODOLOGIC din 7 iulie 2025  pentru selectarea şi pregătirea persoanelor responsabile de realizarea procesului de participare a copiilor în procesele decizionale din autorităţile publice centrale şi locale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID METODOLOGIC din 7 iulie 2025 pentru selectarea şi pregătirea persoanelor responsabile de realizarea procesului de participare a copiilor în procesele decizionale din autorităţile publice centrale şi locale

EMITENT: Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 664 din 15 iulie 2025
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 1.541 din 7 iulie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 15 iulie 2025.
──────────
    CAP. I
    Introducere
    Prezentul ghid stabileşte metodologia privind selectarea şi pregătirea persoanelor responsabile de realizarea procesului de participare a copiilor în procesele decizionale din autorităţile publice centrale şi locale, respectiv din Parlament, Administraţia Prezidenţială, Secretariatul General al Guvernului/Cancelaria Prim-Ministrului, ministere, consilii judeţene şi primării, denumite în continuare autorităţi.
    Conform prevederilor art. 143^3 alin. (1) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile desemnează un responsabil pentru realizarea procesului de participare a copiilor, denumit în continuare responsabil.
    Responsabilul colaborează cu unităţile de învăţământ preuniversitar, organizaţiile societăţii civile, inclusiv cele pentru copii şi tineret, cu organizaţii internaţionale şi alte entităţi relevante pentru a identifica şi încuraja participarea unui grup variat de copii, inclusiv, dar fără a se limita la copiii care provin din medii defavorizate, copii cu dizabilităţi sau care aparţin minorităţilor naţionale.
    CAP. II
    Criterii de selecţie a persoanelor responsabile de realizarea procesului de participare a copiilor la consultările publice
    Responsabilul trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    a) să deţină cunoştinţe ale legislaţiei naţionale şi internaţionale privind drepturile copilului şi participarea acestora în procesele decizionale, în special Convenţia ONU cu privire la drepturile copilului, ratificată prin Legea nr. 18/1990, şi Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) să aibă abilităţi de comunicare cu copiii, de ascultare activă a copiilor, de adaptare a limbajului pentru a fi accesibil şi potrivit vârstei copiilor;
    c) să aibă studii şi formare relevantă: cel puţin studii universitare finalizate în domenii de licenţă precum: drept, ştiinţe administrative, ştiinţe ale educaţiei, ştiinţe ale comunicării, sociologie, asistenţă socială, psihologie sau ştiinţe ale educaţiei;
    d) să aibă integritate profesională: comportament etic şi responsabil în toate interacţiunile cu copiii şi instituţiile publice. Persoana desemnată trebuie să deţină un certificat de integritate comportamentală, care atestă lipsa înscrierilor în Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor.

    Suplimentar cerinţelor anterioare, constituie un avantaj în vederea selectării persoanei responsabile existenţa unor calificări suplimentare precum: formare în lucrul cu copiii şi tinerii, cursuri de educaţie nonformală, cursuri de training în comunicare cu copii etc., dovedite prin documente justificative.
    De asemenea, constituie un avantaj în selectarea persoanei responsabile şi experienţa relevantă de minimum 3 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului sau în lucrul cu copiii, dovedită prin documente justificative.
    La momentul desemnării, persoana responsabilă semnează o declaraţie pe propria răspundere prin care se angajează să informeze de îndată conducătorul autorităţii cu privire la orice înscriere a sa în Registrul naţional automatizat privind persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor.
    Persoana responsabilă de realizarea procesului de participare a copiilor în procesele decizionale este desemnată prin act administrativ al conducătorului autorităţii.
    CAP. III
    Rolul persoanelor responsabile de realizarea procesului de participare a copiilor la consultările publice
    Persoana responsabilă de realizarea procesului de participare a copiilor în procesele decizionale are următoarele responsabilităţi:
    a) identifică şi selectează, în colaborare cu unităţile de învăţământ preuniversitar, organizaţiile societăţii civile, organizaţiile de tineret, organizaţii internaţionale şi alţi parteneri relevanţi, un spectru larg de copii care să reflecte diversitatea socială, economică, culturală şi etnică, inclusiv copii din medii defavorizate sau aparţinând minorităţilor;
    b) organizează sesiuni de informare şi formare pentru copii, adaptate vârstei, nevoilor acestora şi gradului lor de înţelegere, privind drepturile copilului, funcţionarea autorităţii şi modalităţile prin care pot participa în mod activ la procesele decizionale;
    c) sprijină participarea activă şi informată a copiilor în cadrul consultărilor şi activităţilor organizate de instituţie, asigurând un cadru sigur, accesibil, incluziv şi adaptat vârstei, nevoilor şi nivelului lor de înţelegere;
    d) coordonează procesul de elaborare a conţinutului paginilor proprii de internet dedicate copiilor, asigurând utilizarea unui limbaj clar, accesibil şi atractiv, în consultare cu aceştia, şi include informaţii privind prezentarea generală a instituţiei, obiectivele anuale referitoare la organizarea de evenimente sau activităţi care oferă un cadru de dialog protejat şi încurajează participarea copiilor, precum şi oportunităţile de implicare în aceste demersuri;
    e) promovează constant oportunităţile de implicare a copiilor, prin canale de comunicare adecvate acestora;
    f) monitorizează şi evaluează gradul de participare a copiilor, inclusiv din perspectiva diversităţii şi reprezentativităţii, şi propune măsuri de îmbunătăţire a mecanismului de consultare;
    g) elaborează anual un raport privind activităţile de participare a copiilor, care se publică pe pagina de internet a instituţiei într-un limbaj accesibil acestora;
    h) întocmeşte planul anual privind activităţile dedicate participării copiilor, în acord cu obiectivele instituţiei, şi asigură integrarea acestuia în activitatea curentă a instituţiei.

    În situaţia în care persoana responsabilă cu realizarea procesului de participare a copiilor la consultările publice este desemnată şi pentru rolul de facilitator în cadrul evenimentului, autoritatea organizatoare se va asigura că respectiva persoană îndeplineşte toate atribuţiile menţionate în anexa care face parte integrantă din prezentul ghid.
    CAP. IV
    Pregătirea şi formarea persoanelor responsabile de realizarea procesului de participare a copiilor la consultările publice
    Autorităţile care organizează consultări publice cu copiii vor asigura pregătirea şi formarea continuă a persoanelor responsabile de realizarea procesului de participare a copiilor la consultările publice prin asigurarea accesului persoanei la cursuri/ateliere, inclusiv online, care să conţină informaţii cu privire la cel puţin următoarele teme de interes/module:
    a) rolul participării copiilor în procesele decizionale ale autorităţilor publice;
    b) rolul consultărilor publice la care participă şi copiii în dezvoltarea de politici publice care vizează copiii;
    c) informaţii cu privire la cadrul legal privind drepturile copilului, inclusiv dreptul la participare;
    d) informaţii cu privire la principii, metode şi tehnici de facilitare a dialogului cu copiii, cu precădere metode interactive;
    e) informaţii cu privire la metode şi platforme de consultare, cu precădere cele online;
    f) informaţii cu privire la modalităţi de gestionare a conflictelor şi crearea unui mediu sigur şi deschis pentru copiii participanţi;
    g) aplicarea practică a metodelor de gestionare a eventualelor situaţii dificile identificate în timpul consultărilor publice la care participă copiii.

    CAP. V
    Indicatori de performanţă cu privire la activitatea persoanelor responsabile de realizarea procesului de participare a copiilor la consultările publice
    Autorităţile organizatoare analizează indicatorii de performanţă cu privire la activitatea persoanelor responsabile de realizarea procesului de participare a copiilor în procesele decizionale, în vederea îmbunătăţirii procesului de participare, fiind esenţiali pentru evaluarea eficienţei şi calităţii activităţilor desfăşurate.
    În acest sens se iau în considerare cel puţin următorii indicatori de performanţă cu privire la activitatea persoanei responsabile:
    a) cu privire la participarea copiilor se iau în considerare următorii indicatori:
    - numărul copiilor implicaţi în etapele consultării, respectiv etapa de organizare a consultării, etapa de derulare a consultării şi etapa de evaluare postconsultare;
    – diversitatea grupurilor de copii care au participat (numărul copiilor participanţi la activitate, în funcţie de vârste, medii culturale, socioeconomice, dizabilităţi etc.);
    – gradul de implicare a copiilor - interacţiunea copiilor prin exprimarea opiniilor sau formularea de contribuţii, numărul propunerilor sau recomandărilor formulate de copii;

    b) cu privire la impactul propunerilor sau recomandărilor copiilor participanţi vor fi avuţi în vedere următorii indicatori:
    - procentul propunerilor sau recomandărilor exprimate de copii care sunt reflectate integral sau parţial în documentele care au fost supuse consultării cu copiii;
    – publicarea într-un termen de maximum 60 de zile de la data la care a avut loc activitatea de consultare cu copiii a concluziilor activităţilor de consultare pe site-ul autorităţii organizatoare, inclusiv într-un format accesibil copiilor;

    c) cu privire la organizarea logistică a activităţii de consultare publică vor fi avuţi în vedere următorii indicatori:
    - includerea copiilor în toate etapele, de la etapa demarării procesului de organizare a activităţilor de consultare cu copiii şi până la evaluarea postconsultare;
    – încadrarea în termenele şi temele consultării;
    – utilizarea eficientă a resurselor puse la dispoziţie pentru organizarea consultării;
    – numărul de întâlniri şi/sau de acorduri de colaborare încheiate de către autoritatea organizatoare cu alte instituţii şi organizaţii din domeniu pentru organizarea consultării;
    – procentul copiilor care evaluează pozitiv calitatea consultării, măsurată printr-un chestionar de satisfacţie.


    ANEXA 1

    la ghid
    ATRIBUŢIILE
    persoanei responsabile de realizarea procesului de participare a copiilor la consultările publice
    Documentul prin care se realizează desemnarea persoanei responsabile de realizarea procesului de participare a copiilor la consultările publice va conţine cel puţin următoarele informaţii ce vizează în mod direct activitatea acesteia:
    1. Responsabilităţi principale în cadrul interacţiunilor cu copiii participanţi, respectiv:
    a) asigurarea incluziunii tuturor copiilor în cadrul consultării;
    b) elaborarea agendei evenimentului, precum şi a modului de desfăşurare a activităţilor, astfel încât să se abordeze politicile publice şi temele de interes pentru copii care au impact asupra vieţii lor;
    c) colaborarea cu unităţile de învăţământ preuniversitar, organizaţiile societăţii civile, inclusiv cele pentru copii şi tineret, cu organizaţii internaţionale şi alte entităţi relevante pentru a identifica şi încuraja participarea unui spectru larg de copii, inclusiv, dar fără a se limita la, copii din medii defavorizate, copii cu dizabilităţi sau care aparţin minorităţilor naţionale;
    d) asigurarea unui cadru sigur şi confortabil, accesibil, incluziv şi adaptat vârstei, nevoilor şi gradului de înţelegere a copiilor, pentru a le permite acestora să îşi exprime opiniile cu privire la tema/temele consultării publice;
    e) asigurarea unor abordări corespunzătoare din partea celorlalţi participanţi în relaţie cu copiii prezenţi la consultarea publică;
    f) asigurarea respectării confidenţialităţii şi autonomiei copiilor;
    g) asigurarea unui sistem de colectare a feedbackului, pentru ca participanţii să exprime modul în care au perceput participarea şi relevanţa contribuţiei lor;
    h) asigurarea oferirii de informaţii copiilor, ulterior finalizării consultării, cu privire la modul în care a fost apreciată şi integrată contribuţia lor.

    2. În situaţia în care persoana responsabilă cu realizarea procesului de participare a copiilor la consultările publice este desemnată şi facilitator în cadrul evenimentului, persoana respectivă va avea şi următoarele responsabilităţi:
    a) asigurarea pregătirii pentru facilitarea eficientă a metodelor de consultare selectate:
    (i) înainte de consultare, discută cu organizatorul despre rolurile şi aşteptările urmărite;
    (ii) adaptează formatul şi metodele de consultare la contextul local şi la nevoile şi interesele specifice ale copiilor;
    (iii) atribuie sarcini în rândul cofacilitatorilor;
    (iv) sprijină facilitatorii din rândul tinerilor/copiilor;
    (v) se asigură că toate scopurile de consultare sunt transparente şi sunt disponibile materiale de informare relevante;

    b) ajută la crearea unui mediu favorabil şi sigur în care copiii, inclusiv cei mai timizi sau mai vulnerabili, îşi pot exprima liber şi în siguranţă opiniile, fără să fie generate situaţii de discriminare:
    (i) comunică agenda consultării;
    (ii) facilitează activităţile într-un limbaj adaptat copiilor, clar, care este uşor de înţeles de toţi şi răspunde întrebărilor primite de la copii;
    (iii) se informează şi se asigură că toţi copiii participanţi la consultare au suficiente informaţii despre eveniment, despre scopul acestuia şi despre aşteptări realiste cu privire la participarea lor;
    (iv) explică copiilor opţiunea de a se retrage din eveniment;
    (v) promovează respectul pentru opiniile fiecărui copil, fără nicio discriminare;
    (vi) sprijină colaborarea dintre copii, inclusiv în grupuri de lucru;
    (vii) monitorizează contextul discuţiilor din cadrul consultărilor, inclusiv nepermiţând adresarea de întrebări nepotrivite copiilor sau accesul acestora la informaţii cu conţinut dăunător, pentru care este posibil să nu aibă înţelegerea şi maturitatea necesară pentru a face faţă;
    (viii) sprijină copiii în formularea de feedback cu privire la procesul şi rezultatele consultării.



    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016