Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID FINAL din 18 decembrie 2023  privind obligaţiile în materie de date de piaţă prevăzute în MiFID II/MiFIR    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID FINAL din 18 decembrie 2023 privind obligaţiile în materie de date de piaţă prevăzute în MiFID II/MiFIR

EMITENT: Banca Naţională a României
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 30 bis din 15 ianuarie 2024
──────────
    Conţinut de ORDINUL nr. 354 din 18 decembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 30 din 15 ianuarie 2024.
──────────
 (a se vedea imaginea asociată)

    Cuprins
    1. Domeniu de aplicare
    2. Referinţe legislative, abrevieri şi definiţii
    3. Scop
    4. Conformitate şi obligaţii de raportare
    5. Ghid privind obligaţiile în materie de date de piaţă prevăzute în MiFID II/MiFIR
    5.1. Introducere
    5.2. Politici clare şi uşor accesibile în materie de date de piaţă
    5.3. Furnizarea de date de piaţă pe baza costurilor
    5.4. Obligaţia de a furniza date de piaţă în condiţii nediscriminatorii
    5.5. taxe percepute în funcţie de utilizator
    5.6. Obligaţia de a păstra date separate
    5.7. Obligaţii în materie de transparenţă
    5.8. Obligaţia de a pune la dispoziţie gratuit datele de piaţă la 15 minute după publicare

        Anexa I - Standardizarea terminologiei
        Anexa II - Model pentru publicarea informaţiilor RCB
        Anexa III - Tabel de corespondenţă
    1. Domeniu de aplicare
    Cui i se aplică?
    1. Prezentul ghid se aplică autorităţilor naţionale competente (ANC), locurilor de tranzacţionare, mecanismelor de publicare aprobate (APA), furnizorilor de sisteme centralizate de raportare (CTP) şi operatorilor independenţi (SI). Secţiunea 5.8 cu privire la furnizarea datelor întârziate nu se aplică în cazul SI.
    2. Începând din 2022, Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe (ESMA) va supraveghea APA şi CTP, astfel cum prevede Regulamentul (UE) 2019/2175. Începând din acel moment, trimiterile la ANC-uri trebuie interpretate ca trimiteri la ANC-urile care supraveghează locurile de tranzacţionare, SI şi cele care efectuează supravegherea APA-urilor şi CTP-urilor lor naţionale exceptate de la supravegherea ESMA. Deşi ghidul nu se adresează ESMA, APA-urile şi CTP-urile pentru care ESMA va fi autoritatea competentă responsabilă începând cu 2022 vor face ele însele obiectul ghidului.

    Ce anume?
    3. Prezentul ghid se aplică în legătură cu articolul 13, articolul 15 alineatul (1) şi articolul 18 alineatul (8) din MiFIR, astfel cum se specifică în detaliu la articolele 11-6 din Regulamentul delegat 2017/567, la articolul 64 alineatele (1) şi (2) şi la articolul 65 alineatele (1) şi (2) din MiFID II*1), astfel cum se precizează în detaliu la articolele 84-89 din Regulamentul delegat 2017/565. Ghidul se aplică în ceea ce priveşte datele de piaţă pe care locurile de tranzacţionare, SI, APA şi CTP trebuie să le facă publice în scopul asigurării regimului de transparenţă pre-tranzacţionare şi post-tranzacţionare.
     *1) Începând cu 1 ianuarie 2022, trimiterile la aceste dispoziţii trebuie interpretate ca trimiteri la noile dispoziţii MiFIR, astfel cum sunt specificate în Regulamentul (UE) 2019/2175 şi completate ulterior de actele relevante de nivel 2. Vezi, de asemenea, tabelul de corespondenţă din anexa III.


    Când?
    4. Prezentul ghid se aplică de la 1 ianuarie 2022.
    5. Prezentul ghid nu se aplică ANC-urilor care nu mai răspund de supravegherea APA şi a CTP începând cu data ulterioară datei la care ESMA a preluat supravegherea respectivelor APA şi CTP.

    2. Referinţe legislative, abrevieri şi definiţii
    Referinţe legislative
    MiFID II - Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE*2)
        *2) JO L 173, 12.6.2014, p. 349.

    MiFIR - Regulamentul (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentul (UE) nr. 648/2012*3)
        *3) JO L 173, 12.6.2014, p. 84.

    Regulamentul ESMA - Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei*4)
        *4) JO L 331, 15.12.2010, p. 84.

    Regulamentul (UE) 2019/2175 - Regulamentul (UE) 2019/2175 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2019 de modificare a Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea bancară europeană), a Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană de asigurări şi pensii ocupaţionale), a Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe), a Regulamentul (UE) nr. 600/2014 privind pieţele instrumentelor financiare, a Regulamentul (UE) 2016/1011 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi a Regulamentul (UE) 2015/847 privind informaţiile care însoţesc transferurile de fonduri*5)
        *5) JO L 334, 27.12.2019, p. 1.

    Regulamentul delegat (UE) 2017/565 - Regulamentul delegat (UE) 2017/565 al Comisiei de completare a Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele organizatorice şi condiţiile de funcţionare aplicabile firmelor de investiţii şi termenii definiţi în sensul directivei menţionate*6)
        *6) JO L 87, 31.3.2017, p. 1.

    Regulamentul delegat (UE) 2017/567 - Regulamentul delegat (UE) 2017/567 al Comisiei de completare a Regulamentul (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte definiţiile, transparenţa, comprimarea portofoliilor şi măsurile de supraveghere privind intervenţia asupra produselor şi poziţiile*7)
        *7) JO L 87, 31.3.2017, p. 90.

    RTS 1 - Regulamentul delegat (UE) 2017/587 al Comisiei din 14 iulie 2016 de completare a Regulamentul (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului privind pieţele instrumentelor financiare în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare referitoare la cerinţele în materie de transparenţă pentru locurile de tranzacţionare şi firmele de investiţii în legătură cu acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare similare şi la obligaţia de tranzacţionare a anumitor acţiuni într-un loc de tranzacţionare sau printr-un operator independent*8)
        *8) JO L 87, 31.3.2017, p. 387.

    RTS 2 - Regulamentul delegat (UE) 2017/583 al Comisiei din 14 iulie 2016 de completare a Regulamentul (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului privind pieţele instrumentelor financiare cu privire la standarde tehnice de reglementare privind cerinţele în materie de transparenţă pentru locurile de tranzacţionare şi firmele de investiţii, în ceea ce priveşte obligaţiunile, produsele financiare structurate, certificatele de emisii şi instrumentele financiare derivate*9)
        *9) JO L 87, 31.3.2017, p. 229.


    Abrevieri
        APA - Mecanism de publicare aprobat
        CTP - Furnizor de sisteme centralizate de raportare
        ESMA - Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe
        RCB - Condiţii comerciale rezonabile
        ANC - Autorităţi naţionale competente
        UE - Uniunea Europeană
        SI - Operator independent

    Definiţii
        Se aplică definiţiile prevăzute în MiFID II şi MiFIR.
        acord de licenţă privind datele de piaţă - un acord între furnizorul de date de piaţă şi client privind acordarea de licenţe pentru datele de piaţă şi care reflectă informaţiile şi preţurile divulgate în contextul politicii privind datele de piaţă
        date de piaţă - datele de piaţă trebuie să însemne datele pe care locurile de tranzacţionare, SI, APA şi CTP trebuie să le facă publice în scopul regimului de transparenţă pre-tranzacţionare şi post-tranzacţionare. Prin urmare, datele de piaţă conţin detaliile prevăzute în anexa I la RTS 1 şi în anexele I şi II la RTS 2
        date întârziate - datele întârziate trebuie să însemne datele de piaţă puse la dispoziţie după 15 minute de la publicare
        furnizor de date de piaţă - un loc de tranzacţionare, astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) punctul (24) din MiFID II, un mecanism de publicare aprobat (APA), astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) punctul (52) din MiFID II, un furnizor de sisteme centralizate de raportare (CTP), astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) punctul (53) din MiFID II, sau un operator independent (SI), astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) punctul (20) din MiFID II
        politica privind datele de piaţă - unul sau mai multe documente de la furnizorul de date de piaţă, care enumeră informaţii relevante privind furnizarea de date de piaţă, inclusiv o listă de preţuri conţinând taxele pentru datele de piaţă şi pentru serviciile indirecte de accesare şi utilizare a datelor de piaţă, precum şi termenii şi condiţiile principale ale acordului de licenţă privind datele de piaţă

    3. Scop
    6. Ghidul este elaborat în temeiul articolul 16 alineatul (1) din Regulamentul ESMA. Obiectivele prezentului ghid sunt de a stabili practici consecvente, eficiente şi eficace în materie de supraveghere în cadrul Sistemului european de supraveghere financiară (SESF) şi de a asigura aplicarea comună, uniformă şi consecventă a dispoziţiilor de la articolul 13, articolul 15 alineatul (1) şi articolul 18 alineatul (8) din MiFIR, precum şi de la articolul 64 alineatul (1) şi articolul 65 alineatele (1) şi (2) din MiFID II.
    7. Scopul prezentului ghid este de a se asigura că participanţii la piaţa financiară înţeleg în mod uniform cerinţa de a furniza date de piaţă în condiţii comerciale rezonabile (RCB), inclusiv cerinţele de informare, precum şi cerinţa de a furniza gratuit datele de piaţă după 15 minute de la publicare (date întârziate). Prezentul ghid urmăreşte, de asemenea, să se asigure că ANC-urile vor avea o înţelegere comună şi vor dezvolta practici de supraveghere coerente când evaluează caracterul complet, inteligibil şi coerent al RCB şi întârzierile în furnizarea de date.

    4. Conformitate şi obligaţii de raportare
    Statutul ghidului
    8. În conformitate cu articolul 16 alineatul (3) din Regulamentul ESMA, ANC-urile şi participanţii la pieţele financiare trebuie să depună toate eforturile pentru a respecta prezentul ghid.
    9. Sub rezerva punctului 2 din secţiunea 1, ANC-urile cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să se conformeze prin includerea acestuia în cadrele lor juridice şi/sau de supraveghere naţionale, după caz, inclusiv în cazul în care anumite orientări vizează în primul rând participanţii la pieţele financiare. În acest caz, ANC trebuie să asigure, prin activităţi de supraveghere, respectarea ghidului de către participanţii la pieţele financiare.

    Raportări
    10. În termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE, ANC-urile cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să notifice ESMA dacă (i) respectă, (ii) nu respectă, dar intenţionează să se conformeze sau (iii) nu respectă şi nu intenţionează să respecte ghidul.
    11. În caz de neconformitate, ANC-urile trebuie, de asemenea, să notifice ESMA în termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE cu privire la motivele nerespectării ghidului.
    12. Pe site-ul ESMA este disponibil un model de notificare. Modelul se completează şi se transmite la ESMA.
    13. Participanţii la piaţa financiară nu sunt obligaţi să raporteze dacă respectă prezentul ghid.

    5. Ghid privind obligaţiile în materie de date de piaţă prevăzute în MiFID II/MiFIR
    5.1. Introducere
    14. Articolul 13, articolul 15 alineatul (1) şi articolul 18 alineatul (8) din MiFIR, precum şi articolul 64 alineatul (1) şi articolul 65 alineatele (1) şi (2) din MiFID II stabilesc cerinţe pentru locurile de tranzacţionare, APA-uri, CTP-uri şi SI ("furnizorii de date de piaţă") de a furniza date de piaţă cu privire la o RCB şi de a asigura accesul nediscriminatoriu la aceste informaţii. Articolele 6-11 din Regulamentul delegat (UE) 2017/567 şi articolele 84-89 din Regulamentul delegat (UE) 2017/565 aduc precizări suplimentare cu privire la aceste cerinţe.
    15. Cerinţele din Regulamentul delegat (UE) 2017/567 şi din Regulamentul delegat (UE) 2017/565 stabilesc principiul pe baza căruia sunt furnizate date de piaţă în funcţie de costul producerii şi difuzării acestora şi impun furnizorilor de date de piaţă să respecte o serie de cerinţe de publicare menite să permită utilizatorilor de date de piaţă să înţeleagă modul în care sunt stabilite preţurile datelor de piaţă, să compare ofertele de date de piaţă şi, în cele din urmă, să evalueze dacă datele de piaţă sunt furnizate în condiţii comerciale rezonabile.
    16. În plus, articolul 13 alineatul (1) din MiFIR impune ca locurile de tranzacţionare să pună la dispoziţie datele în mod gratuit, la 15 minute de la publicare (date întârziate). Aceeaşi obligaţie este prevăzută la articolul 64 alineatul (1) şi la articolul 65 alineatele (1) şi (2) din MiFID II în ceea ce priveşte APA-urile şi CTP-urile.
    17. În conformitate cu articolul 84 alineatul (2) din Regulamentul delegat (UE) 2017/565 şi cu articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul delegat (UE) 2017/567, mai multe cerinţe şi obligaţii în materie de transparenţă nu se aplică furnizorilor de date de piaţă care oferă date de piaţă în mod gratuit.
    18. Cu toate acestea, unele dispoziţii privind datele de piaţă din aceste regulamente se aplică şi furnizorilor de date de piaţă care oferă date de piaţă în mod gratuit, în special cerinţa referitoare la punerea datelor de piaţă la dispoziţia tuturor clienţilor în aceiaşi termeni şi în aceleaşi condiţii, cerinţa de a dispune de capacităţi ajustabile pentru a se asigura că clienţii pot obţine în orice moment acces în timp util la datele de piaţă, în mod nediscriminatoriu, iar cerinţa de a oferi date de piaţă separate se aplică unor astfel de furnizori de date de piaţă. Prin urmare, orientările 4, 6 şi 11 se aplică furnizorilor de date de piaţă respectivi.
    19. Furnizorii de date de piaţă nu trebuie să perceapă taxe pentru serviciile indirecte necesare pentru accesarea datelor de piaţă, atunci când furnizează date în mod gratuit.
    20. Pentru a se asigura că cerinţele privind datele de piaţă îşi ating obiectivele, prezentul ghid stabileşte aşteptările suplimentare ale ESMA cu privire la modul în care furnizorii de date de piaţă trebuie să respecte dispoziţiile privind datele de piaţă. Ghidul detaliază în special cerinţa de a furniza date de piaţă în funcţie de costuri, cerinţa de a asigura accesul nediscriminatoriu la date, obligaţiile în materie de informare şi cerinţa de a furniza date întârziate în mod gratuit.
    21. Deşi cerinţele legale prevăd aceeaşi abordare pentru locurile de tranzacţionare (pieţe reglementate, MTF, OTF), APA, CTP şi SI, este important să se sublinieze că domeniul de aplicare al cerinţelor privind datele de piaţă este diferit pentru aceste patru tipuri de entităţi. De exemplu, locurile de tranzacţionare trebuie să furnizeze date de piaţă pre-tranzacţionare şi post-tranzacţionare cu privire la o RCB, în timp ce cerinţele RCB pentru SI se limitează la datele de piaţă pre-tranzacţionare, iar pentru APA şi CTP la datele de piaţă post-tranzacţionare. În plus, SI nu fac obiectul cerinţelor privind datele întârziate. În consecinţă, nu toate cerinţele se aplică tuturor entităţilor în aceeaşi măsură. Acolo unde este cazul, ghidul evidenţiază acest lucru.
    22. ESMA recunoaşte că este important să se ţină seama de natura, amploarea şi complexitatea diferită a furnizorilor de date de piaţă atunci când se specifică aşteptările cu privire la dispoziţiile privind datele de piaţă. În conformitate cu articolul 1 alineatul (5) şi cu articolul 8 alineatul (3) din Regulamentul ESMA, ESMA a luat în considerare principiul proporţionalităţii la elaborarea prezentului ghid. De exemplu, având în vedere diferitele modele de operare şi structuri de costuri ale furnizorilor de date de piaţă, prezentul ghid nu armonizează metodele de contabilitate analitică, ci mai degrabă impune furnizorilor de date de piaţă să dispună de o metodologie clară şi documentată pentru stabilirea preţului datelor de piaţă. În mod similar, pentru a evita ca furnizorii de date de piaţă care operează sisteme de tranzacţionare de tip registru de ordine cu licitaţie continuă să se confrunte cu sarcini administrative şi operaţionale ridicate atunci când publică date pre-tranzacţionare întârziate şi având în vedere valoarea adăugată limitată pentru utilizatorii de date pre-tranzacţionare extrem de granulare, ghidul clarifică faptul că, pentru astfel de sisteme, obligaţia de a furniza date pre-tranzacţionare întârziate este îndeplinită numai atunci când se oferă acces la cea mai bună ofertă de cumpărare şi de vânzare.
    23. Ghidul începe cu cerinţele privind RCB şi accesul nediscriminatoriu (secţiunile 5.2-5.7) şi urmăreşte îndeaproape structura actelor delegate care detaliază cerinţele RCB. Secţiunea 5.8 se referă la dispoziţiile privind datele întârziate.

    5.2. Politici clare şi uşor accesibile în materie de date de piaţă
        Orientarea 1 clarifică articolul 13 din MiFIR, articolul 64 alineatul (1), articolul 65 alineatul (1) şi articolul 65 alineatul (2) din MiFID II, astfel cum se specifică în continuare la articolele 84-89 din Regulamentul delegat (UE) 2017/565 al Comisiei şi la articolele 6-11 din Regulamentul delegat (UE) 2017/567.
        Orientarea 1: Furnizorii de date de piaţă trebuie să îşi publice politica în materie de date de piaţă pe site-ul lor web, într-un format uşor accesibil, uşor de utilizat. În cazul în care există mai multe documente cu privire la politica în materie de date de piaţă, furnizorii de date de piaţă trebuie să indice acest lucru în mod clar şi să facă accesibile toate aceste documente, publicându-le într-un singur loc pe site-ul lor.
        Politica în materie de date de piaţă trebuie să prezinte în termeni clari şi lipsiţi de ambiguitate toate informaţiile relevante despre datele de piaţă, inclusiv lista de preţuri pentru ofertele de date de piaţă, precum şi orice servicii indirecte necesare pentru accesarea şi utilizarea ofertelor de date de piaţă, pentru a permite clienţilor să înţeleagă taxele şi termenii şi condiţiile care li se aplică. În acest sens, furnizorii de date de piaţă trebuie să fie pregătiţi să îşi explice mai bine politica privind datele de piaţă, acolo unde este necesar.


    5.3. Furnizarea de date de piaţă pe baza costurilor
        Orientările 2 şi 3 clarifică articolul 85 din Regulamentul delegat (UE) 2017/565 şi articolul 7 din Regulamentul delegat (UE) 2017/567.
        Orientarea 2: Furnizorii de date de piaţă trebuie să dispună de metodologii clare şi documentate de contabilitate analitică pentru stabilirea preţului datelor de piaţă. Metodologiile trebuie să conţină atât ofertele directe de date de piaţă (şi anume, taxele pentru datele de piaţă), cât şi serviciile indirecte necesare pentru a accesa ofertele de date de piaţă, cum ar fi taxele de conectivitate sau echipamentele informatice sau hardware necesare pentru utilizarea şi accesarea datelor de piaţă. Metodologiile trebuie revizuite periodic (de exemplu, anual). Este posibil ca furnizorii de date de piaţă să fie nevoiţi să-şi adapteze metodologiile în timp şi să ia în considerare modificările costurilor marginale. De exemplu, dacă un furnizor de date de piaţă alocă o parte din investiţiile în infrastructura informatică costului de producţie şi difuzării datelor de piaţă, se preconizează ca furnizorul de date de piaţă să ia în considerare amortizarea investiţiilor atunci când alocă aceste costuri.
        Furnizorii de date de piaţă trebuie să explice în metodologiile lor dacă este inclusă o marjă şi modul în care a fost stabilită această marjă.
        Metodologiile de contabilitate analitică trebuie să demonstreze modul în care preţul pentru datele de piaţă se bazează pe costurile de producţie şi diseminarea datelor de piaţă. În acest scop, fiecare metodologie trebuie să identifice şi costurile care pot fi atribuite exclusiv producerii şi difuzării datelor de piaţă (şi anume, costurile directe) şi costurile care sunt partajate cu alte servicii, cum ar fi costurile comune. Dacă este cazul, trebuie să se facă o distincţie suplimentară între costurile variabile şi costurile fixe.
        Costurile directe trebuie înţelese ca fiind costuri care pot fi atribuite exclusiv producerii şi difuzării datelor de piaţă, cum ar fi personalul specializat care lucrează la producerea şi/sau diseminarea datelor de piaţă sau costurile pentru efectuarea de audituri. Costurile comune trebuie înţelese ca fiind costuri care apar atunci când prelucrarea unei singure resurse de intrare generează simultan două sau mai multe produse diferite, de exemplu, executarea tranzacţiilor şi producerea şi difuzarea de date de piaţă.
        Costurile partajate cu alte servicii trebuie repartizate pe baza unor chei de repartizare adecvate. Costurile variabile trebuie să fie costurile suportate pentru producerea şi difuzarea unei unităţi suplimentare de date de piaţă, iar costurile fixe trebuie să fie costuri care nu variază în funcţie de volumul datelor de piaţă produse şi difuzate.
        Pentru a se asigura că repartizarea costurilor de producere şi diseminare a datelor de piaţă reflectă costurile reale de producere şi difuzare a datelor de piaţă şi, în cele din urmă, taxele percepute clienţilor, metodologiile trebuie să conţină o justificare a costurilor incluse în taxele pentru datele de piaţă şi, în special, o justificare privind caracterul adecvat al principiilor şi cheilor de repartizare pentru costurile partajate cu alte servicii. De exemplu, în ceea ce priveşte repartizarea costurilor partajate cu alte servicii, cum ar fi costurile comune, furnizorii de date de piaţă nu trebuie să utilizeze veniturile generate de diferitele servicii şi activităţi ale societăţii lor ca principiu de repartizare, deoarece această practică contravine obligaţiei de a stabili taxe pentru datele de piaţă (şi anume, veniturile obţinute din activitatea de date de piaţă) pe baza costurilor de producţie şi de difuzare a datelor de piaţă.
        În plus, nu toţi furnizorii de date de piaţă se vor confrunta probabil cu costuri comune. De exemplu, activitatea autorizată a APA şi a CTP se limitează la colectarea şi diseminarea datelor de piaţă (şi, în cazul CTP, la agregarea unor astfel de date) şi nu determină automat producerea unui al doilea produs. În consecinţă, nu sunt suportate costuri comune.

        Orientarea 3: Furnizorii de date de piaţă trebuie să aplice clauze de penalizare numai în conformitate cu principiul taxării în condiţii comerciale rezonabile. În special, furnizorii de date de piaţă nu trebuie să impună clauze de penalizare nejustificate sau excesiv de oneroase.
        Pentru a se asigura că sancţiunile sunt justificate, furnizorii de date de piaţă trebuie să impună sancţiuni numai în cazul în care a fost demonstrată o încălcare a acordului de licenţă a datelor de piaţă, de exemplu ca urmare a unui audit care a stabilit nerespectarea de către clienţi a termenilor acordului de licenţă privind datele de piaţă.
        În caz de nerespectare a termenilor acordului de licenţă privind datele de piaţă, nivelul sancţiunilor trebuie să se bazeze, în general, pe recuperarea sumelor care ar fi fost obţinute dacă s-ar fi respectat licenţa.
        Practicile excesiv de oneroase care duc la generarea de venituri suplimentare pe baza neconformităţii sau a incapacităţii clientului de a dovedi conformitatea cu termenii şi condiţiile licenţei trebuie excluse. Exemple de astfel de practici ar putea fi perceperea de dobânzi excesive sau retroactivitatea pe scară largă.
        În plus, furnizorii de date de piaţă trebuie să se asigure că practicile de audit nu creează costuri inutile pentru utilizatorii de date, de exemplu prin extinderea domeniului de aplicare al auditului dincolo de ceea ce este strict necesar pentru a depista încălcarea acordurilor de licenţă privind datele de piaţă.
        Pentru a culege informaţiile necesare în vederea evaluării eventualelor încălcări ale acordurilor de licenţă privind datele de piaţă, furnizorii de date de piaţă pot, numai în acest scop, să solicite informaţii de la clienţi pentru a furniza informaţii cu privire la utilizarea datelor.


    5.4. Obligaţia de a furniza date de piaţă în condiţii nediscriminatorii
        Orientările 4-7 oferă clarificări cu privire la articolul 86 din Regulamentul delegat (UE) 2017/565 şi articolul 8 din Regulamentul delegat (UE) 2017/567.
        Orientarea 4: Furnizorii de date de piaţă trebuie să descrie în politica lor privind datele de piaţă categoriile de clienţi şi modul în care este luată în considerare utilizarea datelor pentru a stabili categoriile de clienţi. Criteriile utilizate trebuie să fie:
    (i) bazate pe elemente factuale, uşor de verificat şi suficient de generale pentru a se referi la mai mulţi clienţi;
    (ii) explicate astfel încât clienţii să poată înţelege categoria din care fac parte.
        Furnizorii de date de piaţă trebuie să explice în politica lor privind datele de piaţă taxele şi termenii şi condiţiile aplicabile pentru fiecare utilizare. Acestea trebuie să justifice orice diferenţiere a taxelor şi termenilor şi condiţiilor aferente fiecărei categorii de clienţi.
        În plus, furnizorii de date de piaţă trebuie să justifice orice modificare a politicii lor privind datele de piaţă care determină modificarea clasificării clienţilor din motive obiective.

        Orientarea 5: Pe lângă descrierea diferitelor categorii de clienţi, furnizorii de date de piaţă trebuie să clarifice în politica lor privind datele de piaţă modul în care sunt aplicate taxele atunci când un client poate fi încadrat în mai multe categorii de clienţi, de exemplu atunci când clientul utilizează simultan diferite date. În acest caz, furnizorii de date de piaţă trebuie să perceapă taxe pentru furnizarea de date doar o singură dată, luând în considerare o singură categorie de clienţi. În mod excepţional, furnizorii de date de piaţă pot adăuga o creştere proporţională a taxei relevante, în cazul în care clienţii folosesc diferite utilizări multiple şi semnificative ale datelor.
        În politicile lor privind datele de piaţă, furnizorii de date de piaţă trebuie să indice în mod clar cuantumul creşterii, cazurile de aplicare a acesteia şi să explice conformitatea sa cu principiul conform căruia preţul datelor de piaţă se bazează pe costul de producere şi difuzare a datelor, cu includerea unei marje rezonabile.

        Orientarea 6: Furnizorii de date de piaţă trebuie să ofere clienţilor care se încadrează în aceeaşi categorie acelaşi set de opţiuni în ceea ce priveşte acordurile tehnice. Furnizorii de date de piaţă trebuie să se asigure că acordurile tehnice, inclusiv timpul de aşteptare şi conectivitatea, nu discriminează şi nu creează niciun avantaj inechitabil. Furnizorii de date de piaţă trebuie să justifice orice divergenţă în ceea ce priveşte soluţia finală adoptată pe baza unor constrângeri tehnice valabile.
        Orientarea 7: Atunci când publică politici în materie de reducere, furnizorii de date de piaţă trebuie să descrie în mod clar domeniul de aplicare al reducerii, termenii şi condiţiile de aplicare (de exemplu, durata reducerii).
        Condiţiile pentru cererile de reducere trebuie să fie:
    (i) bazate pe elemente factuale, uşor de verificat şi suficient de generale pentru a se referi la mai mulţi clienţi;
    (ii) explicate astfel încât clienţii să poată înţelege dacă şi când li se aplică reducerea.

        În conformitate cu principiul de a furniza date de piaţă în mod nediscriminatoriu, aplicarea unei reduceri nu trebuie utilizată pentru a crea categorii de clienţi sau cazuri de utilizare a datelor suplimentare . În mod similar, în ceea ce priveşte obligaţia de a pune la dispoziţie datele fără a fi grupate, reducerea pentru serviciile grupate nu trebuie să depăşească preţul unui serviciu oferit separat. (vezi, de asemenea, orientarea 11)


    5.5. taxe percepute în funcţie de utilizator
        Orientările 8-10 clarifică articolul 87 din Regulamentul delegat (UE) 2017/565 şi articolul 9 din Regulamentul delegat (UE) 2017/567.
        Orientarea 8: Taxa în funcţie de utilizator trebuie înţeleasă ca un model de percepere a taxelor pentru afişarea datelor care permite clienţilor să evite facturarea multiplă în cazul în care datele de piaţă au fost obţinute prin intermediul mai multor furnizori de date sau abonamente. Furnizorii de date de piaţă trebuie să utilizeze pentru afişarea datelor unitatea de numărare a utilizatorului activ, care permite clienţilor să plătească în funcţie de numărul de utilizatori activi care accesează datele, mai degrabă decât per dispozitiv sau produs de tip date.
        Orientarea 9: Furnizorii de date de piaţă trebuie să asigure condiţiile de eligibilitate pentru taxa în funcţie de utilizator , care să impună doar ceea ce este necesar pentru ca aceasta să devină accesibilă. În special, condiţiile de eligibilitate trebuie să însemne i) clientul este în măsură să identifice corect numărul de utilizatori activi care vor avea acces la date în cadrul organizaţiei şi ii) clientul raportează furnizorului de date de piaţă numărul de utilizatori activi. În plus, furnizorii de date de piaţă pot solicita o verificare iniţială ex ante pentru a valida numărul de utilizatori şi/sau eligibilitatea clientului.
        Orientarea 10: Atunci când furnizorii de date de piaţă consideră că taxa în funcţie de utilizator este disproporţionată în raport cu costul punerii la dispoziţie a datelor şi nu sunt în măsură să o ofere clienţilor, trebuie să prezinte motivele, indicând în mod clar caracteristicile specifice ale modelului lor de afaceri care fac ca adoptarea taxei în funcţie de utilizator să fie disproporţionată şi de ce adoptarea modelului nu este astfel realizabilă. Atunci când factori blocanţi implică cheltuieli administrative excesive, furnizorii de date de piaţă trebuie să includă în explicaţia lor privind caracterul disproporţionat un nivel ridicat şi o indicaţie provizorie a costurilor prevăzute pentru punerea în aplicare a taxei în funcţie de utilizator.

    5.6. Obligaţia de a păstra date separate
        Orientarea 11 clarifică articolul 88 din Regulamentul delegat 2017/565 şi articolul 10 din Regulamentul delegat (UE) 2017/567.
        Orientarea 11: Furnizorii de date de piaţă trebuie să informeze întotdeauna clienţii că achiziţionarea de date de piaţă este disponibilă separat de serviciile suplimentare ("separarea datelor"). Astfel de servicii suplimentare trebuie înţelese ca incluzând furnizarea de date, altele decât datele de transparenţă pre-tranzacţionare şi post-tranzacţionare (de exemplu, date ESG, analiza datelor). Furnizorii de date de piaţă nu trebuie să condiţioneze achiziţionarea de date de piaţă de servicii suplimentare.
        Preţurile pentru datele grupate şi separate trebuie să fie clar prezentate în politica privind datele de piaţă.


    5.7. Obligaţii în materie de transparenţă
        Orientările 12-16 clarifică articolul 89 din Regulamentul delegat (UE) 2017/565 şi articolul 11 din Regulamentul delegat (UE) 2017/567.

    Terminologia cheie standardizată
     Orientarea 12: Furnizorii de date de piaţă trebuie să adopte terminologia din anexa I la ghid în politica lor privind datele de piaţă şi în lista lor de preţuri. Atunci când utilizează alţi termeni, furnizorii de date de piaţă trebuie să ofere o definiţie clară a acestor termeni în politica privind datele de piaţă sau în lista de preţuri.

    Unitatea de numărare standardizată
        Orientarea 13: Pentru a facilita compararea preţurilor, furnizorii de date de piaţă trebuie să afişeze preţul datelor aferente afişării în funcţie de numărul de utilizatori activi în politica lor privind datele de piaţă şi în model.
        Furnizorii de date de piaţă trebuie să pună întotdeauna la dispoziţia clientului opţiunea de a măsura accesul la datele aferente afişării în funcţie de numărul de utilizatori activi. În plus, aceştia pot stabili în politica lor privind datele de piaţă o unitate de numărare alternativă pentru datele aferente afişării (de exemplu, numărul de aplicaţii de afişare acordate clientului pentru a accesa datele ca aplicaţii de birou, dispozitive mobile, panouri de perete). Într-un astfel de caz, trebuie să explice în politica lor privind datele de piaţă modul în care sunt aplicate taxele, utilizând o altă unitate de numărare decât numărul de utilizatori activi şi circumstanţele în care această opţiune este disponibilă. Furnizorii de date de piaţă trebuie să permită întotdeauna clienţilor să aleagă în mod liber unitatea de numărare în funcţie de preferinţa lor.
        Furnizorii de date de piaţă trebuie, de asemenea, să indice în mod clar în politicile lor privind datele de piaţă unitatea de numărare pentru datele care nu sunt afişate, aplicaţia corespunzătoare şi o explicaţie cu privire la motivul pentru care metoda aleasă este considerată cea mai adecvată pentru a număra furnizarea către clienţi a datelor care nu sunt aferente afişării, având în vedere sistemul de distribuţie a datelor utilizat (de exemplu, dispozitive, servere, aplicaţii informatice sau cloud). Unitatea de numărare utilizată de un furnizor de date de piaţă pentru datele care nu sunt afişate trebuie să fie unică, ceea ce înseamnă că două sau mai multe unităţi de numărare nu pot fi combinate pentru a lua în calcul amploarea accesului.

    Formatul standardizat de publicare
     Orientarea 14: Furnizorii de date de piaţă trebuie să publice informaţiile prevăzute la articolul 89 din Regulamentul delegat (UE) 2017/565 şi la articolul 11 din Regulamentul delegat (UE) 2017/567 utilizând modelul prevăzut în anexa II.
        Furnizorii de date de piaţă trebuie să furnizeze informaţiile în mod consecvent în ceea ce priveşte granularitatea, astfel încât publicarea să fie relevantă pentru clienţi pentru a compara ofertele (de exemplu, pentru fiecare clasă de active şi pentru fiecare an). După caz, informaţiile trebuie furnizate separat pentru datele pre-tranzacţionare şi post-tranzacţionare.
        Informaţiile suplimentare care nu intră în domeniul de aplicare al obligaţiei în materie de transparenţă nu trebuie să fie furnizate în model. Cu toate acestea, furnizorii de date de piaţă trebuie să se asigure că informaţiile suplimentare sunt uşor accesibile clienţilor (de exemplu, prin introducerea unei trimiteri la publicaţia relevantă, care conţine informaţii şi justificări pentru criteriile suplimentare utilizate pentru a face distincţia între produsul de tip date şi licenţe sau pentru a stabili categoriile de clienţi, astfel cum se indică în orientările 4-7).


    Furnizarea de informaţii privind costurile
     Orientarea 15: Pe baza modelului prevăzut în anexa II, furnizorii de date de piaţă trebuie să publice un rezumat al modului în care a fost stabilit preţul şi o explicaţie mai detaliată cu privire la metodologia de contabilitate analitică utilizată pentru a respecta articolul 11 litera (e) din Regulamentul delegat (UE) 2017/567 sau articolul 89 alineatul (2) litera (e) din Regulamentul delegat (UE) 2017/565.
        Explicaţia trebuie să ofere, printre altele, lista tuturor tipurilor de costuri incluse în taxele pentru datele de piaţă, cu exemple de astfel de costuri, precum şi principiile de alocare şi cheile de repartizare pentru costurile comune sau alte costuri care sunt partajate cu alte servicii. Furnizorii de date de piaţă trebuie să facă public dacă includ o marjă în taxele aferente datelor de piaţă şi să explice modul în care se asigură că marjele sunt rezonabile.
        Furnizorii de date de piaţă nu sunt obligaţi să facă publice costurile reale de producere sau difuzare a datelor de piaţă sau nivelul real al marjei; cu toate acestea, informaţiile explicative furnizate cu privire la costuri şi marje trebuie să permită utilizatorilor să înţeleagă modul în care a fost stabilit preţul pentru datele de piaţă şi să compare metodologiile diferiţilor furnizori de date de piaţă.


    Practici de audit
        Orientarea 16: În cadrul acordului de licenţă pentru datele de piaţă, furnizorii de date de piaţă trebuie să furnizeze toţi termenii şi condiţiile din practicile lor de audit (frecvenţa, perioada retrospectivă, perioada de preaviz, confidenţialitatea datelor etc.). Acordul de licenţă pentru datele de piaţă trebuie să explice clar dacă taxele pentru datele de piaţă pot fi aplicate retroactiv. De asemenea, trebuie să explice în mod clar modul în care clienţii trebuie să se pregătească pentru un audit (ce informaţii trebuie stocate şi pentru ce perioadă de timp etc.). Orice audit trebuie efectuat luând în considerare necesitatea colaborării dintre furnizorii de date de piaţă şi utilizatori.

    5.8. Obligaţia de a pune la dispoziţie gratuit datele de piaţă la 15 minute după publicare
        Orientările 17-19 clarifică articolele 64 şi 65 din MiFID II şi articolul 13 din MiFIR.

    Accesul la date şi conţinutul acestora
        Orientarea 17: Accesul liber la datele întârziate trebuie să fie furnizat oricărui client, inclusiv clienţilor profesionali. Furnizorii de date de piaţă pot solicita o simplă înregistrare în scopul monitorizării, care are acces la datele întârziate, cu condiţia ca datele să rămână uşor accesibile oricărui utilizator.
     Publicarea datelor întârziate trebuie să acopere toate sistemele de tranzacţionare gestionate de locurile de tranzacţionare. Datele post-tranzacţionare trebuie să conţină toate câmpurile relevante în scopul transparenţei post-tranzacţionare, inclusiv marcajele, astfel cum se specifică în RTS 1 şi 2. În ceea ce priveşte datele pre-tranzacţionare întârziate, având în vedere provocările operaţionale care rezultă din volumele mari de date pre-tranzacţionare, pe de o parte, şi cerinţele utilizatorilor de date, pe de altă parte, se consideră că este suficient să se includă doar primele cele mai bune preţuri de cumpărare şi de vânzare disponibile şi amploarea interesului de tranzacţionare la aceste preţuri.


    Formatul şi disponibilitatea datelor
        Orientarea 18: Datele întârziate trebuie furnizate într-un format adaptat la nevoile utilizatorilor şi trebuie să fie disponibile pentru o perioadă de timp suficientă.
     În conformitate cu articolul 14 din Regulamentul delegat (UE) 2017/571, în cazul datelor post-tranzacţionare întârziate, datele trebuie furnizate într-un format care poate fi citit de dispozitive electronice şi trebuie să fie disponibile în programe utilizate în mod curent. Utilizatorul trebuie să poată automatiza extragerea datelor. Datele trebuie să fie disponibile pentru toate instrumentele tranzacţionate combinate (sau pentru o clasă de instrumente), dar nu numai pentru un singur instrument. Pentru a se asigura că datele pot fi consolidate cu uşurinţă în conformitate cu obiectivele MiFID II/MiFIR, este necesar ca toţi furnizorii de date de piaţă să furnizeze date într-un format care poate fi citit de dispozitive electronice. Datele trebuie să fie disponibile cel puţin până la miezul nopţii din următoarea zi lucrătoare, pentru a iniţia extragerea datelor de către un utilizator.
        Datele pre-tranzancţionare întârziate trebuie să fie puse la dispoziţie într-un format care poate fi citit de dispozitive electronice. Având în vedere că datele nu sunt furnizate în scopul consolidării, acestea trebuie să fie disponibile până la următoarea cotaţie mai recentă (şi anume, o imagine instantanee, fără informaţii istorice) sau, în lipsa unei astfel de actualizări, până în următoarea zi lucrătoare, la miezul nopţii.


    Redistribuirea datelor şi servicii cu valoare adăugată
        Orientarea 19: Fără a aduce atingere dispoziţiilor legale care interzic furnizorilor de date de piaţă să perceapă taxe pentru utilizarea datelor întârziate, pot exista cazuri limitate în care furnizorii de date pot impune o taxă. Un astfel de caz este dacă un utilizator de date întârziate le redistribuie contra unei taxe (inclusiv o taxă generală pentru accesarea serviciilor sale), atunci se poate aplica o taxă utilizatorului respectiv. De asemenea, în cazul în care un utilizator de date întârziate creează servicii cu valoare adăugată utilizând datele respective, care sunt apoi vândute către terţi în schimbul unei taxe, locurile de tranzacţionare, APA şi CTP pot percepe taxe de la utilizatorul respectiv.
        În acest context, redistribuirea datelor trebuie înţeleasă ca un model de afaceri de vânzare a datelor întârziate în aceeaşi formă către terţi, fie direct, atunci când se acordă acces la datele respective, fie printr-o taxă de acces generală. În cazul în care un utilizator de date întârziate publică date întârziate pe site-ul său internet, dar nu percepe taxe pentru acest acces, aceasta nu se consideră redistribuire a datelor în sensul prezentei orientări, inclusiv în cazul în care utilizatorul de date generează venituri indirecte (de exemplu, prin publicitate). Orice costuri suportate de furnizorul de date în legătură cu redistribuirea datelor se pot aplica numai în cazul în care utilizatorul de date generează un beneficiu economic direct prin vânzarea datelor respective.
        Prin "serviciu cu valoare adăugată" trebuie să se înţeleagă crearea unui produs fabricat pe baza unor date brute întârziate, de exemplu prin agregarea seturilor de date din diferite surse sau crearea unor serii istorice sau combinarea acestora cu alte informaţii şi oferindu-le ca produs unor terţi. Numai acele servicii cu valoare adăugată care sunt vândute către terţi ca produs în schimbul unei taxe trebuie să fie considerate servicii cu valoare adăugată şi să facă obiectul unor taxe din partea furnizorului de date.
        În contextul redistribuirii datelor şi al creării de servicii cu valoare adăugată, în cazul în care o societate distribuie pe plan intern date întârziate*10) sau utilizează date întârziate în scopuri interne, inclusiv, dar fără a se limita la valoarea portofoliului său, furnizează informaţii clienţilor săi în mod gratuit, pe baza unor date întârziate, a analizelor pre-tranzacţionare şi post-tranzacţionare, a gestionării riscurilor sau a cercetării, aceasta nu trebuie să facă obiectul niciunei taxe în sensul prezentei orientări.
        *10) Distribuţia internă în acest context trebuie înţeleasă ca un schimb de date, fie îmbunătăţit, fie în formatul lor brut, în cadrul aceleiaşi instituţii sau al aceluiaşi grup, în orice alt scop decât crearea şi vânzarea ulterioară de produse de tip date.




    ANEXA I

                              Standardizarea terminologiei
    i. Client
        Clientul trebuie să fie persoana fizică şi/sau juridică care semnează acordul de licenţă pentru date de piaţă cu furnizorul de date de piaţă şi căruia i se facturează taxele pentru datele de piaţă.

    ii. Unitatea de măsură
        Unitatea de măsură trebuie să fie unitatea utilizată pentru a măsura nivelul de utilizare a datelor de piaţă care urmează să fie facturate clientului şi care se aplică în scopuri de tarificare. Aceasta trebuie să facă distincţia între tipul de utilizare, şi anume utilizarea aferentă afişării şi utilizarea neaferentă afişării.

    iii. Client profesional
        "Client profesional" trebuie să însemne un client care utilizează date de piaţă pentru a presta un serviciu financiar reglementat sau o activitate financiară reglementată sau pentru a furniza un serviciu unor terţi sau care este considerat o întreprindere mare, adică care îndeplineşte două dintre următoarele cerinţe de mărime, în funcţie de întreprindere: (i) totalul bilanţului de 20 000 000 EUR (ii) cifră de afaceri netă de 40 000 000 EUR (iii) fonduri proprii de 2 000 000 EUR.

    iv. Client neprofesional
    "Client neprofesional" trebuie să însemne un client care nu corespunde definiţiei pentru "client profesional".

    v. Date aferente afişării
        "Date aferente afişării" trebuie să însemne datele de piaţă furnizate sau utilizate cu ajutorul unui monitor sau al unui ecran şi care pot fi citite de om.

    vi. Date neaferente afişării
    "Date neaferente afişării" trebuie să însemne toate datele de piaţă care nu corespund definiţiei pentru "date aferente afişării".

    vii. Date de piaţă
        "Date de piaţă" trebuie să însemne datele pe care locurile de tranzacţionare, SI, APA şi CTP trebuie să le facă publice în scopul regimului de transparenţă pre-tranzacţionare şi post-tranzacţionare. Prin urmare, datele de piaţă includ detaliile prevăzute în anexa I la RTS 1 şi în anexele I şi II la RTS 2.

    viii. Date în timp real
        "Date în timp real" trebuie să însemne date de piaţă furnizate cu o întârziere mai mică de 15 de minute de la publicare.

    ix. Date întârziate
        "Date întârziate" trebuie să însemne date de piaţă puse la dispoziţie la 15 minute după publicare.


    ANEXA II

                       Model pentru publicarea informaţiilor RCB
        Găsiţi mai jos modelul de instrucţiuni pentru completarea modelului.

┌────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Temei │Cuprins │
│juridic │ │
├────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │Listă de preţuri: anul XXXX │
│ ├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Articolul 89│[Introduceţi un rezumat foarte succint al taxelor propuse şi │
│alineatul │un link către lista completă de preţuri. Lista de preţuri │
│(2) litera │trebuie să conţină următoarele elemente, astfel cum sunt │
│(a) din │menţionate în textul relevant de nivel 2: │
│Regulamentul│(i) taxele individuale aferente fiecărei afişări; │
│delegat (UE)│(ii) taxele care nu sunt aferente afişării; │
│2017/565 şi │(iii) politicile în materie de reducere; │
│articolul 11│(iv) taxele legate de condiţiile de acordare a licenţei; │
│alineatul │(v) taxele aferente datelor pre-tranzacţionare şi │
│(2) litera │post-tranzacţionare de pe piaţă; │
│(a) din │(vi) taxele aferente altor subseturi de informaţii, inclusiv │
│Regulamentul│cele necesare în conformitate cu standardele tehnice de │
│delegat (UE)│reglementare adoptate în temeiul articolul 12 alineatul (2) │
│2017/567 │din Regulamentul (UE) nr. 600/2014; │
│ │(vii) alte clauze contractuale şi condiţii; │
│ │Orice modificare a listei de preţuri trebuie să fie indicată │
│ │clar şi explicată.] │
├────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Articolul 89│ │
│alineatul │ │
│(2) litera │ │
│(b) din │ │
│Regulamentul│Informarea prealabilă cu un preaviz de minimum 90 de zile cu │
│delegat (UE)│privire la modificarea viitoare a preţului va intra în │
│2017/565 şi │vigoare la ZZ/LL/AAAA │
│articolul 11│[Introduceţi link-ul către viitoarea listă de preţuri cu data│
│alineatul │intrării în vigoare] │
│(2) litera │ │
│(b) din │ │
│Regulamentul│ │
│delegat (UE)│ │
│2017/567 │ │
├────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │Perioada de informare acoperită │
│ │privind conţinutul datelor de piaţă: 01/01/aa - 31/12/aa │
│ ├──────────────┬───────────┬──────────────┬───────────────────┤
│ │ │1) Numărul │2) Cifra de │3) Raportul dintre │
│ │Clasa de │de │afaceri totală│datele de piaţă │
│ │active │instrumente│a │pre-tranzacţionare/│
│ │ │vizate │instrumentelor│post-tranzacţionare│
│ │ │ │vizate │ │
│ ├──────────────┼───────────┼──────────────┼───────────────────┤
│ │Instrumente de│ │ │ │
│ │capitaluri │ │ │ │
│ │proprii │ │ │ │
│ │(acţiuni, │ │ │ │
│ │fonduri │ │ │ │
│ │tranzacţionate│ │ │ │
│ │la bursă, │ │ │ │
│ │DR-uri, │ │ │ │
│ │certificate, │ │ │ │
│ │alte │ │ │ │
│ │instrumente │ │ │ │
│ │financiare │ │ │ │
│ │similare │ │ │ │
│ │instrumentelor│ │ │ │
│ │de capital) │ │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼──────────────┼───────────────────┤
│ │Obligaţiuni │ │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼──────────────┼───────────────────┤
│ │ETN ETCS │ │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼──────────────┼───────────────────┤
│Articolul 89│SFP │ │ │ │
│alineatul ├──────────────┼───────────┼──────────────┼───────────────────┤
│(2) litera │Instrumente │ │ │ │
│(c) punctele│financiare │ │ │ │
│(i) - (iii) │derivate │ │ │ │
│din │securitizate │ │ │ │
│Regulamentul├──────────────┼───────────┼──────────────┼───────────────────┤
│delegat (UE)│Instrumente │ │ │ │
│2017/565 şi │financiare │ │ │ │
│articolul 11│derivate pe │ │ │ │
│alineatul │rata dobânzii │ │ │ │
│(2) litera ├──────────────┼───────────┼──────────────┼───────────────────┤
│(c) punctele│Instrumente │ │ │ │
│(i) - (iii) │financiare │ │ │ │
│din │derivate de │ │ │ │
│Regulamentul│credit │ │ │ │
│delegat (UE)├──────────────┼───────────┼──────────────┼───────────────────┤
│2017/567 │Instrumente │ │ │ │
│ │financiare │ │ │ │
│ │derivate pe │ │ │ │
│ │titluri de │ │ │ │
│ │capital │ │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼──────────────┼───────────────────┤
│ │Instrumente │ │ │ │
│ │financiare │ │ │ │
│ │derivate pe │ │ │ │
│ │cursul de │ │ │ │
│ │schimb │ │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼──────────────┼───────────────────┤
│ │Instrumente │ │ │ │
│ │financiare │ │ │ │
│ │derivate pe │ │ │ │
│ │certificate de│ │ │ │
│ │emisii │ │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼──────────────┼───────────────────┤
│ │Instrumente │ │ │ │
│ │financiare │ │ │ │
│ │derivate C10 │ │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼──────────────┼───────────────────┤
│ │Instrumente │ │ │ │
│ │financiare │ │ │ │
│ │derivate pe │ │ │ │
│ │mărfuri │ │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼──────────────┼───────────────────┤
│ │CFD-uri │ │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼──────────────┼───────────────────┤
│ │Certificate de│ │ │ │
│ │emisii │ │ │ │
├────────────┼──────────────┴───────────┼──────────────┴───────────────────┤
│Articolul 89│ │ │
│alineatul │ │ │
│(2) litera │ │ │
│(c) punctul │ │ │
│(iv) din │ │ │
│regulamentul│ │ │
│delegat (UE)│Informaţii privind orice │ │
│2017/565 şi │date furnizate în plus │[Listă] │
│articolul 11│faţă de datele de piaţă │ │
│alineatul │ │ │
│(2) litera │ │ │
│(c) punctul │ │ │
│(iv) din │ │ │
│regulamentul│ │ │
│delegat (UE)│ │ │
│2017/567 │ │ │
├────────────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────┤
│Articolul 89│ │ │
│alineatul │ │ │
│(2) litera │ │ │
│(c) punctul │ │ │
│(v) din │ │ │
│Regulamentul│ │ │
│delegat (UE)│Data ultimei adaptări a │ │
│2017/565 şi │taxei de licenţă pentru │[ZZ/LL/AAAA] │
│articolul 11│datele de piaţă furnizate │ │
│alineatul │ │ │
│(2) litera │ │ │
│(c) punctul │ │ │
│(v) din │ │ │
│Regulamentul│ │ │
│delegat (UE)│ │ │
│2017/567 │ │ │
├────────────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────┤
│Articolul 89│ │ │
│alineatul │ │ │
│(2) litera │Total venituri din date de│[Per CMI operaţional] │
│(d) din │piaţă (EUR) │ │
│Regulamentul│ │ │
│delegat (UE)│ │ │
│2017/565 şi ├──────────────────────────┼──────────────────────────────────┤
│articolul 11│ │ │
│alineatul │ │ │
│(2) litera │Venituri din date de piaţă│ │
│(d) din │ca procent din veniturile │[Per CMI operaţional] │
│Regulamentul│totale (%) │ │
│delegat (UE)│ │ │
│2017/567 │ │ │
├────────────┼──────────────────────────┴──────────────────────────────────┤
│ │Informaţii privind metodologia de contabilitate analitică: │
│ │anul AAAA │
│ ├──────────────────────────┬──────────────────────────────────┤
│ │ │Vă rugăm să furnizaţi un rezumat │
│Articolul 89│ │al modului în care a fost stabilit│
│alineatul │ │preţul, inclusiv: │
│(2) litera │Informaţii privind modul │1) O listă exhaustivă a tipurilor │
│(e) din │în care a fost stabilit │de costuri incluse în stabilirea │
│Regulamentul│preţul, inclusiv │preţului, inclusiv costurile │
│delegat (UE)│metodologiile de │directe, comune şi comune şi │
│2017/565 şi │contabilitate analitică │exemple pentru fiecare tip de cost│
│articolul 11│utilizate şi informaţii cu│2) Principii de alocare şi chei de│
│alineatul │privire la principiile │repartizare (%) pentru costurile │
│(2) litera │specifice conform cărora │comune şi comune │
│(e) din │sunt alocate costurile │3) O explicaţie a oricărei marje │
│Regulamentul│comune directe şi │utilizate pentru stabilirea │
│delegat (UE)│variabile şi sunt │preţului şi a modului în care se │
│2017/567 │repartizate costurile │asigură că o astfel de marjă este │
│ │comune fixe │rezonabilă │
│ │ │Vă rugăm să introduceţi un link cu│
│ │ │informaţii mai detaliate privind │
│ │ │metodologia de contabilitate │
│ │ │analitică, dacă este necesar. │
└────────────┴──────────────────────────┴──────────────────────────────────┘


┌──────────────────────────────────────┐
│Instrucţiuni pentru completarea │
│modelului: │
│1) Perioada de raportare │
│Informaţiile trebuie raportate pentru │
│o perioadă completă de 12 luni, cu │
│excepţia primei perioade de raportare,│
│care poate fi mai scurtă sau mai │
│lungă. │
│2) Numărul de instrumente │
│Trebuie furnizat numărul mediu de │
│instrumente de raportare sau │
│instrumente tranzacţionabile pentru │
│perioada acoperită. Pentru │
│instrumentele financiare derivate, │
│trebuie luat în considerare numărul │
│mediu de contracte. │
│3) Cifra de afaceri totală a │
│instrumentelor vizate │
│Pentru calcul, trebuie luată în │
│considerare şi furnizată media cifrei │
│de afaceri totale zilnice. Măsurarea │
│volumului trebuie să confirme tabelul │
│4 din anexa II la RTS 2 pentru │
│instrumentele de obligaţiuni. │
│4) Raportul dintre datele de piaţă │
│pre-tranzacţionare/post-tranzacţionare│
│Furnizorii de date de piaţă trebuie să│
│calculeze şi să publice raportul │
│ordinelor per tranzacţie. Ordinele │
│trebuie să cuprindă toate mesajele de │
│intrare publicate în conformitate cu │
│articolele 3, 4, 8, 9, 14 şi 18 din │
│MiFIR, inclusiv mesajele privind │
│transmiterea, modificarea şi anularea │
│transmise în sistemul de │
│tranzacţionare al unui loc de │
│tranzacţionare, referitoare la un │
│ordin sau o cotaţie. Totuşi, acestea │
│trebuie să excludă mesajele de anulare│
│trimise ulterior către: (i) uncrossing│
│într-o licitaţie; (ii) pierderea │
│conectivităţii locului de desfăşurare;│
│iii) utilizarea unei funcţionalităţi │
│de dezactivare a sistemului în cazul │
│unor deficienţe. „Tranzacţii” trebuie │
│să însemne un ordin executat total sau│
│parţial care face obiectul cerinţelor │
│prevăzute la articolele 6, 7, 10, 11, │
│20 şi 21 din MiFIR. Numărul ordinelor │
│neexecutate trebuie calculat luând în │
│considerare toate etapele sesiunii de │
│tranzacţionare, inclusiv licitaţiile. │
│Vă rugăm să reţineţi că SI şi APA nu │
│trebuie să prezinte raportul dintre │
│datele pre-tranzacţionare/ │
│post-tranzacţionare. SI nu trebuie să │
│furnizeze informaţii cu privire la │
│taxele pentru datele de piaţă │
│post-tranzacţionare, iar APA nu │
│trebuie să furnizeze taxele pentru │
│datele de piaţă pre-tranzacţionare. │
└──────────────────────────────────────┘


    ANEXA III

                                 Tabel de corespondenţă
     Începând cu 1 ianuarie 2022, anumite dispoziţii MiFID II trebuie interpretate ca trimiteri la noile dispoziţii MiFIR, astfel cum sunt specificate în Regulamentul (UE) nr. 2019/2175 şi completate ulterior prin acte relevante de nivelul 2. Vezi tabelul de corespondenţă de mai jos:

┌──────────────────────────────────────┐
│Tabel de corespondenţă │
├──────────────────┬───────────────────┤
│MiFID II │MiFIR (nou) │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Articolul 4 │Articolul 2 │
│alineatul (1) │alineatul (1) │
│punctul (52) │punctul (34) │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Articolul 4 │Articolul 2 │
│alineatul (1) │alineatul (1) │
│punctul (53) │punctul (35) │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Articolul 64 │Articolul 27 litera│
│alineatul (1) │(g) alineatul (1) │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Articolul 64 │Articolul 27 litera│
│alineatul (2) │(g) alineatul (2) │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Articolul 65 │Articolul 27 litera│
│alineatul (1) │(h) alineatul (1) │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Articolul 65 │Articolul 27 litera│
│alineatul (2) │(h) alineatul (2) │
└──────────────────┴───────────────────┘



                                         -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016