Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID ESMA din 3 august 2021  privind procedurile standardizate şi protocoalele de mesagerie în conformitate cu art. 6 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID ESMA din 3 august 2021 privind procedurile standardizate şi protocoalele de mesagerie în conformitate cu art. 6 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 806 din 23 august 2021
──────────
    Aprobat prin NORMA ESMA nr. 20 din 3 august 2021, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 806 din 23 august 2021.
──────────
    1. Domeniu de aplicare
    Cui i se aplică?
    1. Prezentul ghid se aplică firmelor de investiţii şi autorităţilor competente ale firmelor de investiţii.

    Ce se aplică?
    2. Prezentul ghid se aplică în ceea ce priveşte cerinţele de la articolul 6 alineatul (2) şi, în special, procedurile standardizate şi standardele de mesagerie care trebuie utilizate pentru asigurarea conformităţii cu articolul 6 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 909/2014.

    Când se aplică?
    3. Prezentul ghid se aplică de la data intrării în vigoare a Regulamentului delegat (UE) 2018/1.229 al Comisiei din 25 mai 2018 de completare a Regulamentului (UE) nr. 909/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare referitoare la disciplina în materie de decontare.


    2. Referinţe legislative şi abrevieri
    1.1. Referinţe legislative

┌────────────┬─────────────────────────┐
│ │Regulamentul (UE) nr. 909│
│ │/2014 al Parlamentului │
│ │European şi al │
│ │Consiliului din 23 iulie │
│ │2014 privind │
│ │îmbunătăţirea decontării │
│ │titlurilor de valoare în │
│ │Uniunea Europeană şi │
│Regulamentul│privind depozitarii │
│(UE) nr. 909│centrali de titluri de │
│/2014 │valoare şi de modificare │
│ │a Directivelor 98/26/CE │
│ │şi 2014/65/UE şi a │
│ │Regulamentului (UE) nr. │
│ │236/2012^1 │
│ │^1 Jurnalul Oficial al │
│ │Uniunii Europene, seria │
│ │257 din 28.08.2014, p. │
│ │1-72. │
├────────────┼─────────────────────────┤
│ │Regulamentul delegat (UE)│
│ │2018/1.229 al Comisiei │
│ │din 25 mai 2018 de │
│ │completare a │
│Regulamentul│Regulamentului (UE) nr. │
│delegat (UE)│909/2014 al Parlamentului│
│2018/1.229 │European şi al │
│al Comisiei │Consiliului în ceea ce │
│ │priveşte standardele │
│ │tehnice de reglementare │
│ │referitoare la disciplina│
│ │în materie de decontare │
├────────────┼─────────────────────────┤
│ │Regulamentul (UE) nr. │
│ │1.095/2010 al │
│ │Parlamentului European şi│
│ │al Consiliului din 24 │
│ │noiembrie 2010 de │
│ │instituire a Autorităţii │
│ │europene de supraveghere │
│Regulamentul│(Autoritatea europeană │
│(UE) nr. │pentru valori mobiliare │
│1.095/2010 │şi pieţe), de modificare │
│ │a Deciziei nr. 716/2009/ │
│ │CE şi de abrogare a │
│ │Deciziei 2009/77/CE a │
│ │Comisiei^2 │
│ │^2 Jurnalul Oficial al │
│ │Uniunii Europene, seria │
│ │331 din 15.12.2010, p. │
│ │84. │
├────────────┼─────────────────────────┤
│ │Directiva 2014/65/UE a │
│ │Parlamentului European şi│
│ │a Consiliului din 15 mai │
│Directiva │2014 privind pieţele │
│2014/65/UE │instrumentelor financiare│
│ │şi de modificare a │
│ │Directivei 2002/92/CE şi │
│ │a Directivei 2011/61/UE │
├────────────┼─────────────────────────┤
│ │Regulamentul delegat (UE)│
│ │2017/565 al Comisiei din │
│ │25 aprilie 2016 de │
│ │completare a Directivei │
│ │2014/65/UE a │
│Regulamentul│Parlamentului European şi│
│delegat (UE)│a Consiliului în ceea ce │
│2017/565 al │priveşte cerinţele │
│Comisiei │organizatorice şi │
│ │condiţiile de funcţionare│
│ │aplicabile firmelor de │
│ │investiţii şi termenii │
│ │definiţi în sensul │
│ │directivei menţionate │
└────────────┴─────────────────────────┘



    1.2. Abrevieri
    CE - Comisia Europeană
    SESF - Sistemul European de Supraveghere Financiară
    ESMA - Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe
    UE - Uniunea Europeană


    3. Scop
    4. Prezentul ghid se bazează pe articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014. Obiectivele prezentului ghid sunt de a stabili practici de supraveghere coerente, eficiente şi eficace în cadrul SESF şi de a asigura aplicarea comună, uniformă şi consecventă a articolului 6 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, astfel cum a fost completat prin articolul 2 din Regulamentul delegat (UE) 2018/1229 al Comisiei.
    5. Cerinţa prevăzută la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 şi prevăzută în continuare la articolul 2 din Regulamentul delegat (UE) 2018/1229 al Comisiei se concentrează pe pregătirea procesului de decontare: firmele de investiţii trebuie să se asigure că dispun de toate detaliile necesare cu privire la decontare, în măsura posibilului, în ziua lucrătoare în care are loc tranzacţia. Pentru a realiza acest lucru, firmele de investiţii care nu dispun încă de informaţiile de decontare necesare trebuie să comunice cu clienţii lor pentru a obţine informaţiile respective, care trebuie să includă date standardizate utile pentru procesul de decontare.
    6. În special, în conformitate cu articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, firmele de investiţii sunt aşteptate, după caz, să ia măsuri de limitare a numărului de cazuri de neexecutare a decontării. În temeiul acestui articol, ESMA a elaborat standarde tehnice de reglementare care să precizeze, printre altele, detaliile privind măsurile de alocare şi de confirmare şi procedurile între firmele de investiţii şi clienţii lor profesionali care facilitează decontarea, care au fost incluse la articolul 2 din Regulamentul delegat (UE) 2018/1.229 al Comisiei.
    7. În completarea acesteia se aşteaptă ca şi ESMA să elaboreze, în temeiul aceluiaşi articol, ghiduri cu privire la procedurile standardizate şi protocoalele de mesagerie care urmează să fie utilizate pentru respectarea acestei cerinţe.
    8. Prin urmare, prezentul ghid are scopul de a clarifica domeniul de aplicare al cerinţei prevăzute la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 şi de a oferi orientări cu privire la procedurile standardizate şi la standardele de mesagerie utilizate în scopul respectării acestei cerinţe.

    4. Obligaţii de conformare şi raportare
    4.1. Statutul ghidului
    9. În conformitate cu articolul 16 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, autorităţile competente şi participanţii la pieţele financiare trebuie să depună toate eforturile necesare pentru a respecta prezentul ghid.
    10. Autorităţile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să se conformeze prin includerea lui în cadrele lor juridice şi/sau de supraveghere naţionale, după caz, inclusiv în cazul în care ghiduri specifice vizează, în principal, participanţii la pieţele financiare. În acest caz, autorităţile competente trebuie să asigure, prin activităţile lor de supraveghere, respectarea ghidurilor de către participanţii la pieţele financiare.

    4.2. Cerinţe privind raportarea
    11. În termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul Autorităţii Europene pentru Valori Mobiliare şi Pieţe (ESMA) în toate limbile oficiale ale UE, autorităţile competente cărora li se aplică acest ghid trebuie să informeze ESMA dacă (i) respectă, dacă (ii) nu respectă, dar intenţionează să respecte sau dacă (iii) nu respectă şi nu intenţionează să respecte ghidul.
    12. În caz de neconformitate, autorităţile competente trebuie, de asemenea, să informeze ESMA în termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE cu privire la motivele de neconformare cu ghidul.
    13. Participanţii la piaţa financiară nu sunt obligaţi să raporteze dacă respectă prezentul ghid.


    5. Ghid
    5.1. Domeniu de aplicare
    Orientarea 1: Firmele de investiţii trebuie să se asigure că, după caz, cerinţele prevăzute la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 sunt respectate de către acestea şi de către clienţii lor profesionali, având în vedere rolul lor în fiecare tranzacţie cu titluri de valoare.
    14. Atunci când două entităţi cărora li s-a acordat licenţa ca firme de investiţii se confruntă într-o tranzacţie privind instrumentele financiare menţionate la articolul 5 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, rolurile respective ale fiecărei entităţi în cadrul tranzacţiei în cauză trebuie analizate pentru a identifica entitatea care trebuie considerată firmă de investiţii şi cea care trebuie considerată client în scopul aplicării acestor cerinţe.
    15. Cerinţele prevăzute la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 trebuie să se aplice numai relaţiilor care implică o firmă de investiţii şi un client profesional care intră sub incidenţa Directivei 2014/65/UE. Aceasta înseamnă că, atunci când Directiva 2014/65/UE nu se aplică anumitor persoane (de exemplu, persoanele scutite în temeiul articolului 2 din Directiva 2014/65/UE), aceste cerinţe nu trebuie să se aplice.
    16. Pentru a evita orice îndoială, o entitate care face parte din lista prevăzută în secţiunea I din anexa II la Directiva 2014/65/UE trebuie considerată client profesional în sensul articolului 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, indiferent dacă firma de investiţii ar fi putut, în general sau pentru anumite tranzacţii sau servicii, să o califice drept contrapartidă eligibilă, în sensul articolului 30 alineatul (2) din Directiva 2014/65/UE, sau un client neprofesionist.

    Orientarea 2: Cerinţele prevăzute la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 trebuie să se aplice în ceea ce priveşte tranzacţiile cu instrumente financiare menţionate la articolul 5 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, şi anume:
    a) valorilor mobiliare, astfel cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) punctul 35 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
    b) instrumentelor pieţei monetare, astfel cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) punctul 37 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
    c) unităţilor unor întreprinderi colective, astfel cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) punctul 38 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014; şi
    d) certificatelor de emisii, astfel cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) punctul 39 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014.


    5.2. Proceduri standardizate şi protocoale de mesagerie
    Orientarea 3: O firmă de investiţii trebuie să convină, prin contract, cu clientul său profesional cu privire la procedurile de comunicare şi protocoalele de mesagerie care urmează să fie utilizate între ele pentru a pune în aplicare măsurile care vizează limitarea cazurilor de neexecutare a decontării descrise la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, măsuri*) care pot fi ilustrate după cum urmează:
    *) Măsurile sunt reproduse în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)
    17. Firma de investiţii şi clientul său profesional pot dispune comunicarea promptă a acestor informaţii în diferite moduri:
    a) prin trimiterea unei confirmări scrise şi a unei alocări scrise de către clientul profesional către firma sa de investiţii, astfel cum se prevede la articolul 2 alineatul (1) din Regulamentul delegat (UE) 2018/1.229 al Comisiei; sau
    b) fără trimiterea unei confirmări scrise: În cazul în care confirmarea scrisă este inclusă în alocarea scrisă în conformitate cu articolul 2 alineatul (1) al treilea paragraf din Regulamentul delegat (UE) 2018/1.229 al Comisiei, firma de investiţii şi clientul profesional pot conveni ca furnizarea confirmării scrise a termenilor tranzacţiei să aibă loc într-un câmp suplimentar inclus în alocarea scrisă sau să fie considerată ca implicită prin trimiterea alocării scrise corespunzătoare tranzacţiei respective; sau
    c) fără trimiterea unei confirmări scrise sau a unei alocări scrise: În cazul în care nu se transmite o confirmare scrisă sau o alocare în conformitate cu articolul 2 alineatul (3) din Regulamentul delegat (UE) 2018/1229 al Comisiei, firma de investiţii se asigură că primeşte informaţiile necesare privind decontarea, menţionate la articolul 2 alineatul (1) din Regulamentul delegat (UE) 2018/1229 al Comisiei, în ceea ce priveşte tranzacţia respectivă, înainte de termenele menţionate la articolul 2 alineatul (2), inclusiv verbal sau prin sisteme de acordare a accesului firmei de investiţii la informaţiile relevante (cum ar fi prin accesul la o bază de date centralizată).

    18. Consecinţele comunicării cu întârziere sau ale necomunicării alocării şi confirmării scrise (sau ale unei părţi a informaţiilor solicitate în aceasta) către firma de investiţii nu sunt menţionate în Regulamentul (UE) nr. 909/2014 şi nici în Regulamentul delegat (UE) 2018/1229 al Comisiei. Consecinţele unei astfel de întârzieri sau necomunicări pot fi soluţionate de firma de investiţii şi de clientul profesional în acordul lor contractual.
    19. Acordurile încheiate între firma de investiţii şi clientul său profesional pot fi incluse în orice acord contractual, inclusiv în acordul-cadru care reglementează relaţia acestora, cum ar fi documentul menţionat la articolul 25 alineatul (5) din Directiva 2014/65/UE şi specificat la articolul 58 din Regulamentul delegat (UE) 2017/565 al Comisiei.

    Orientarea 4: În cazul în care firma de investiţii şi clientul profesional convin că cel din urmă ar trebui să trimită o confirmare şi/sau o alocare în scris în conformitate cu articolul 2 alineatul (1) din Regulamentul delegat (UE) 2018/1229 al Comisiei, trebuie acceptată orice procedură de comunicare care să permită o comunicare scrisă prin poştă, fax sau prin mijloace electronice.
    20. În cazul în care se utilizează mijloace electronice, firma de investiţii trebuie să ofere clienţilor săi profesionali opţiunea de a utiliza procedurile şi standardele internaţionale de comunicare deschisă pentru transmiterea de mesaje şi date de referinţă, astfel cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) punctul 34 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, cu excepţia următoarelor două cazuri:
    a) în cazul în care astfel de standarde acceptate la nivel internaţional nu sunt „disponibile pe o bază echitabilă, deschisă şi nediscriminatorie pentru orice parte interesată“ sau nu există, până când devin disponibile standarde internaţionale; şi
    b) în cazul în care utilizarea standardelor acceptate la nivel internaţional nu permite „limitarea cazurilor de neexecutare a decontării“ pentru o firmă de investiţii şi clienţii săi profesionali, atât timp cât o astfel de lipsă de eficienţă poate fi demonstrată.

    21. În cazul în care firma de investiţii se oferă să utilizeze standarde de mesagerie atât internaţionale, cât şi naţionale (sau interne), clientul profesional poate decide să le utilizeze pe oricare dintre acestea.



    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016