Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID ESMA din 20 ianuarie 2022  privind comunicările publicitare în temeiul Regulamentului (UE) 2019/1.156 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind facilitarea distribuţiei transfrontaliere a organismelor de plasament colectiv şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 345/2013, (UE) nr. 346/2013 şi (UE) nr. 1.286/2014    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID ESMA din 20 ianuarie 2022 privind comunicările publicitare în temeiul Regulamentului (UE) 2019/1.156 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind facilitarea distribuţiei transfrontaliere a organismelor de plasament colectiv şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 345/2013, (UE) nr. 346/2013 şi (UE) nr. 1.286/2014

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 75 din 26 ianuarie 2022
──────────
    Pus în aplicare prin NORMA nr. 2 din 20 ianuarie 2022, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 75 din 26 ianuarie 2022.
──────────
    1. Domeniu de aplicare
    Cui i se adresează?
    Prezentul ghid se aplică societăţilor de administrare a OPCVM, inclusiv oricăror OPCVM-uri care nu au desemnat o societate de administrare a OPCVM-urilor, administratorilor fondurilor de investiţii alternative, administratorilor EuVECA şi administratorilor EuSEF.
    Ce?
    Ghidul trebuie să se aplice tuturor comunicărilor publicitare adresate investitorilor sau potenţialilor investitori pentru OPCVM şi FIA, inclusiv când acestea sunt înfiinţate ca EuVECA, EuSEF, ELTIF şi FPM. Printre exemplele de documente care pot fi considerate comunicări publicitare se numără:
    a) toate mesajele publicitare pentru un OPCVM sau un FIA, indiferent de suport, inclusiv documentele tipărite pe suport hârtie sau informaţiile puse la dispoziţie în format electronic, articolele de presă, comunicatele de presă, interviurile, reclamele, documentele puse la dispoziţie pe internet, precum şi paginile web, prezentările video, prezentările în direct, mesajele radio sau fişele informative;
    b) mesajele difuzate pe orice platformă de comunicare socială, atunci când aceste mesaje se referă la caracteristicile unui OPCVM sau ale unui FIA, inclusiv denumirea OPCVMului sau a FIA. În sensul prezentului ghid, termenul „platforme de comunicare socială“ trebuie înţeles ca orice tehnologie care permite interacţiunea socială şi crearea de conţinut colaborativ online, cum ar fi blogurile şi reţelele sociale (Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram, Tiktok, Youtube, Discord etc.) sau forumurile de discuţii, accesibile prin orice mijloc (în special prin mijloace electronice, de exemplu, prin intermediul unui calculator sau al aplicaţiilor mobile);
    c) materialele publicitare adresate individual investitorilor sau potenţialilor investitori, precum şi documentele sau prezentările puse la dispoziţia publicului de o societate de administrare a OPCVM, de un AFIA, de un administrator EuVECA sau de un administrator EuSEF pe site-ul său sau în orice alt loc (sediul social al administratorului fondului, sediul distribuitorului etc.);
    d) comunicările publicitare privind un OPCVM sau un FIA adresate investitorilor sau potenţialilor investitori situaţi atât în statul membru de origine al administratorului fondului, cât şi într-un stat membru gazdă;
    e) comunicările care sunt întocmite de o parte terţă şi care sunt utilizate de o societate de administrare a OPCVM, de un AFIA, de un administrator EuVECA sau de un administrator EuSEF în scopuri de marketing.

    Printre exemplele de comunicări care nu trebuie considerate comunicări publicitare se numără:
    a) documentele/informaţiile juridice şi de reglementare ale unui fond, cum ar fi prospectul sau informaţiile care trebuie comunicate investitorilor conform art. 23 din Directiva 2011/61/UE, art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 345/2013 sau art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 346/2013, documentul cu informaţii esenţiale destinate investitorilor (KIID) şi/sau documentul cu informaţii esenţiale (KID), rapoartele anuale şi semestriale ale unui OPCVM sau ale unui FIA, memorandumul şi statutul, regulamentul intern, contractul de fiducie sau documente similare necesare pentru instituirea legală a unui fond sau notificarea către o adunare generală a acţionarilor/deţinătorilor de unităţi;
    b) comunicările corporative transmise de administratorul fondului în care sunt descrise activităţile sale sau unele evoluţii recente ale pieţei - cum ar fi publicarea veniturilor trimestriale sau semestriale, anunţuri privind dividendele, anunţuri organizaţionale sau modificări ale personalului de conducere de nivel superior - care nu se referă la un anumit OPCVM sau FIA sau la un grup de OPCVM-uri sau FIA, cu excepţia cazului în care activităţile administratorilor fondului se limitează la un singur fond sau la un număr mic de fonduri care sunt identificate implicit în comunicarea corporativă;
    c) mesajele scurte transmise online, în special pe platformele de comunicare socială (de exemplu, Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram, Tiktok, Youtube, Discord etc.), care includ doar un link către o pagină web unde este disponibilă o comunicare publicitară, dar care nu conţin nicio informaţie cu privire la un anumit FIA, OPCVM sau grup de FIA sau OPCVM;
    d) informaţiile sau comunicările emise în contextul precomercializării, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (1) lit. (aea) din Directiva 2011/61/UE.
    Când se aplică?
    Prezentul ghid se aplică după 6 luni de la data publicării sale pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE.


    2. Scop
    1. Aşa cum se prevede la art. 4 alin. (6) din regulament^1, scopul prezentului ghid este de a preciza aplicarea cerinţelor privind comunicările publicitare prevăzute la art. 4 alin. (1) din regulament. În special, acestea stabilesc principii comune privind identificarea ca atare a comunicărilor publicitare, descrierea riscurilor şi a beneficiilor achiziţionării de unităţi sau acţiuni ale unui FIA sau de unităţi ale unui OPCVM într-un mod la fel de vizibil, precum şi caracterul echitabil, clar şi neînşelător al comunicărilor publicitare, ţinând seama de aspectele online ale acestor comunicări publicitare. Cu toate acestea, ghidul nu intenţionează să înlocuiască cerinţele naţionale existente privind informaţiile care trebuie incluse în comunicările publicitare (cum ar fi cele referitoare la tratamentul fiscal al investiţiei în fondul promovat), în măsura în care acestea sunt compatibile cu normele UE armonizate existente (de exemplu, normele privind prezentarea costurilor sau a performanţei în cadrul KIID nu trebuie să fie contrazise sau diminuate de diferite cerinţe naţionale de prezentare privind costurile sau performanţa în cadrul comunicărilor publicitare).
    ^1 Regulamentul (UE) 2019/1.156 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind facilitarea distribuţiei transfrontaliere a organismelor de plasament colectiv şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 345/2013, (UE) nr. 346/2013 şi (UE) nr. 1.286/2014.

    2. Conform art. 4 alin. (6) din regulament, prezentul ghid va fi actualizat periodic.

    3. Conformitate şi obligaţii de raportare
    3.1. Statutul ghidului
    3. Acest document cuprinde un ghid emis în temeiul articolului 16 din Regulamentul ESMA^2. Conform art. 16 alin. (3) din Regulamentul ESMA, autorităţile naţionale competente şi participanţii la pieţele financiare trebuie să depună toate eforturile necesare pentru a respecta ghidurile şi recomandările.
    ^2 Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe).


    3.2. Obligaţii de raportare
    4. În termen de două luni de la data publicării de către ESMA, autorităţile naţionale competente cărora le este adresat prezentul ghid trebuie să notifice ESMA dacă respectă sau intenţionează să respecte ghidul, precizând motivele în cazul nerespectării. În lipsa unui răspuns până la acest termen, se va considera că autorităţile naţionale competente nu se conformează. Pe site-ul ESMA este disponibil un model de notificare.


    4. Ghid privind identificarea ca atare a comunicărilor publicitare
    5. Orice trimitere la un OPCVM sau la un FIA într-un articol de presă, într-o reclamă sau într-un comunicat de presă pe internet sau pe alt suport poate fi publicată numai după ce autoritatea naţională competentă din ţara de origine a fondului promovat şi-a dat aprobarea, în cazul în care aprobarea este necesară pentru comercializare şi, dacă este cazul, societatea de administrare a OPCVM, AFIA, administratorul de EuSEF sau administratorul EuVECA a primit notificarea că poate comercializa fondul promovat în statul membru gazdă vizat.
    6. Cerinţa potrivit căreia comunicările publicitare trebuie să fie identificabile ca atare trebuie să implice faptul că toate comunicările publicitare conţin informaţii suficiente pentru a face evident faptul că respectiva comunicare are un scop pur publicitar, că nu este un document care creează obligaţii contractuale sau un document de informare prevăzut de o dispoziţie legislativă şi că nu este suficient pentru a lua o decizie de investiţie. În acest context, o comunicare publicitară trebuie considerată ca fiind identificată ca atare atunci când include o prezentare vizibilă a termenilor „comunicare publicitară“ (chiar şi atunci când este precedată de simbolul #, când utilizarea acestui simbol accentuează textul pe care îl precedă în cazul comunicărilor publicitare online), astfel încât orice persoană care se uită la ea sau care o ascultă să o poată identifica drept comunicare publicitară.
    7. În plus, comunicările publicitare trebuie să includă o declaraţie de declinare a responsabilităţii, precum următoarea: „Aceasta este o comunicare publicitară. Vă rugăm să consultaţi [prospectul [OPCVM/FIA/EuSEF/EuVECA]/documentul de informare al [FIA/EuSEF/EuVECA] şi [KIID/KID] (a se elimina după caz)] înainte de a lua orice decizie finală de investiţii.“
    8. Când însă această declaraţie de declinare a responsabilităţii nu se potriveşte cu formatul şi lungimea unei comunicări publicitare online, poate fi înlocuită cu o identificare mai scurtă a scopului publicitar al comunicării, cum ar fi cuvintele „Comunicare publicitară“ în cazul unui banner sau al unor materiale video scurte care durează doar câteva secunde pe un site web sau cuvântul „#ComunicarePublicitară“ pentru platformele de comunicare socială.
    9. Declaraţia de declinare a responsabilităţii trebuie să fie afişată în mod clar în comunicarea publicitară. Claritatea trebuie evaluată în funcţie de tipul de comunicare: în cazul unei prezentări video, declaraţia de declinare a responsabilităţii trebuie să fie integrată în materialul video şi nu trebuie considerată adecvată afişarea declaraţiei de declinare a responsabilităţii la sfârşitul materialului video.
    10. O comunicare publicitară nu trebuie considerată identificabilă ca atare atunci când conţine referinţe încrucişate excesive la acte cu putere de lege sau norme administrative, cu excepţia cazului în care este adecvat (de exemplu, trimiterea la dispoziţiile unui cadru de drept intern care reglementează funcţionarea tipului specific de FIA la care se referă comunicarea).

    5. Ghid privind descrierea riscurilor şi a beneficiilor într-un mod la fel de vizibil
    11. Atunci când o comunicare publicitară include informaţii privind riscurile şi beneficiile, trebuie îndeplinite următoarele cerinţe.
    12. Comunicările publicitare care menţionează orice beneficiu potenţial al achiziţionării de unităţi sau acţiuni ale unui FIA sau de unităţi sau acţiuni ale unui OPCVM trebuie să fie exacte şi să ofere întotdeauna o indicaţie corectă şi vizibilă a riscurilor relevante. Această prezentare la fel de vizibilă a riscurilor şi a beneficiilor trebuie evaluată atât în ceea ce priveşte fondul, cât şi formatul acestor descrieri.
    13. Atunci când se publică informaţii privind riscurile şi beneficiile, caracterele şi dimensiunea utilizate pentru descrierea riscurilor trebuie să fie cel puţin egale cu mărimea predominantă a caracterelor utilizate pentru toate informaţiile furnizate, iar poziţia lor trebuie să asigure vizibilitatea acestei indicaţii. Informaţiile despre riscuri nu trebuie să apară într-o notă de subsol sau cu caractere mici în corpul principal al comunicării. Prezentarea riscurilor şi a beneficiilor sub formă de tabel cu două coloane sau rezumarea lor într-o listă în care se diferenţiază clar riscurile şi beneficiile pe o singură pagină este un bun exemplu de prezentare a riscurilor şi beneficiilor într-un mod la fel de vizibil.
    14. Comunicările publicitare nu trebuie să se refere la beneficii fără a se face referire la riscuri. În special, o comunicare publicitară nu trebuie să descrie doar beneficiile şi să facă trimitere la un alt document pentru descrierea riscurilor.
    15. Atât riscurile, cât şi beneficiile trebuie menţionate fie pe acelaşi nivel, fie unele imediat după celelalte.

    6. Ghid privind caracterul corect, clar şi neînşelător al comunicărilor publicitare
    6.1. Cerinţe generale
    Caracterul adecvat al comunicării publicitare adresate investitorilor sau potenţialilor investitori vizaţi
    16. Toate comunicările publicitare, indiferent de investitorii vizaţi, trebuie să conţină informaţii corecte, clare şi neînşelătoare. Cu toate acestea, nivelul de informare şi modul în care sunt prezentate informaţiile pot fi adaptate în funcţie de cui i se adresează investiţiile în fondul promovat, fie investitorilor de retail (şi anume OPCVM sau FIA de retail), fie numai investitorilor profesionali (şi anume FIA non-retail). În special, comunicările publicitare care promovează fonduri adresate investitorilor de retail trebuie să se abţină de la utilizarea unei formulări excesiv de tehnice, să explice terminologia utilizată, să fie uşor de citit şi, după caz, să ofere explicaţii adecvate cu privire la complexitatea fondului şi la riscurile care decurg din investiţii, pentru a ajuta investitorii să înţeleagă caracteristicile fondului promovat.
    17. Comunicarea publicitară trebuie să fie redactată în limbile oficiale sau în una dintre limbile oficiale utilizate în acea parte a statului membru în care este distribuit fondul sau în altă limbă acceptată de autorităţile naţionale competente ale respectivului stat membru.

    Coerenţa cu alte documente
    18. Informaţiile prezentate în comunicarea publicitară trebuie să corespundă cu documentele juridice şi de reglementare privind fondul promovat, după caz, în special:
    a) prospectul sau informaţiile care trebuie comunicate investitorilor conform art. 23 din Directiva 2011/61/UE, art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 345/2013 sau art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 346/2013;
    b) documentaţia juridică a fondului, în special memorandumul şi statutul, regulamentul intern, contractul de fiducie sau documente similare necesare pentru instituirea legală a unui fond;
    c) documentul cu informaţii esenţiale (KID) sau documentul cu informaţii esenţiale destinate investitorilor (KIID);
    d) informaţiile publicate pe site-urile web ale societăţilor de administrare a OPCVM-urilor, ale AFIA, ale administratorilor EuVECA şi ale administratorilor EuSEF în temeiul Regulamentului (UE) 2019/2.088; şi
    e) rapoartele anuale şi semestriale.

    19. Această cerinţă se aplică, printre altele, prezentării politicii de investiţii, a perioadei de deţinere recomandate, a riscurilor şi beneficiilor, a costurilor, a performanţei anterioare şi a celei viitoare preconizate, precum şi a aspectelor privind durabilitatea investiţiei.
    20. Coerenţa comunicării publicitare cu documentele juridice şi de reglementare nu înseamnă că toate informaţiile relevante necesare pentru luarea unei decizii de investiţii trebuie incluse în comunicarea publicitară. Cu toate acestea, formularea sau prezentarea utilizată în comunicarea publicitară nu trebuie să fie în dezacord cu, să adauge, să diminueze sau să contrazică nicio informaţie menţionată în documentele juridice sau de reglementare privind fondul promovat.
    21. În cazul în care în comunicările publicitare sunt menţionaţi(te) sau prezentaţi(te) indicatori, simulări sau cifre referitoare la riscuri şi beneficii, costuri sau randamente de performanţă anterioare şi viitoare preconizate, aceste elemente trebuie să corespundă cu indicatorii, simulările sau cifrele utilizate în documentele juridice şi de reglementare privind fondul. Aceasta înseamnă că metodologia şi valoarea pentru calcularea indicatorilor trebuie să fie identice cu cele din documentele juridice şi de reglementare, deşi prezentarea poate fi diferită.

    Descrierea caracteristicilor investiţiei
    22. Atunci când o comunicare publicitară descrie anumite caracteristici ale investiţiei promovate, trebuie îndeplinite următoarele cerinţe.
    23. Informaţiile privind caracteristicile investiţiei trebuie să fie actualizate.
    24. Cantitatea de informaţii incluse într-o comunicare publicitară trebuie să fie proporţională cu dimensiunea şi formatul comunicării. De exemplu, atunci când comunicarea publicitară este tipărită pe hârtie sau în format electronic, caracterele şi mărimea caracterelor trebuie să fie de aşa natură încât informaţia să fie uşor de citit; dacă se utilizează material audio sau video, viteza de vorbire şi volumul sunetului trebuie să facă informaţiile uşor de înţeles şi de auzit.
    25. Atunci când comunicările publicitare descriu anumite caracteristici ale investiţiei, acestea trebuie să conţină informaţii suficiente pentru a înţelege elementele-cheie ale caracteristicilor respective şi nu trebuie să facă referinţe încrucişate excesive la documentele juridice şi de reglementare privind fondul promovat.
    26. Atunci când se furnizează detalii cu privire la caracteristicile fondului promovat, comunicarea trebuie să descrie în mod precis caracteristicile investiţiei care este promovată. În consecinţă, comunicarea trebuie:
    a) atunci când fondul promovat este adresat investitorilor de retail, să clarifice faptul că investiţia promovată se referă la achiziţionarea de unităţi sau acţiuni într-un fond, şi nu la un anumit activ-suport, cum ar fi construcţia sau acţiunile unei societăţi, deoarece acestea sunt doar activele-suport deţinute de fond;
    b) să cuprindă cel puţin o scurtă descriere a politicii de investiţii a fondului şi o explicaţie privind tipurile de active în care fondul poate investi.

    27. În cazul în care comunicarea se referă la utilizarea efectului de pârghie, indiferent de modul în care se obţine efectul de pârghie, aceasta trebuie să cuprindă o explicaţie cu privire la impactul acestei caracteristici, în ceea ce priveşte riscul de creştere potenţială a pierderilor sau a profiturilor.
    28. Atunci când comunicările publicitare descriu politica de investiţii a fondului promovat, pentru a ajuta investitorii să înţeleagă, următoarele sunt practicile recomandate:
    a) în cazul fondurilor pe un indice, cuvintele „pasiv“ sau „administrate pasiv“ trebuie adăugate pe lângă cuvintele „pe un indice“;
    b) atunci când fondul promovat este administrat activ, se utilizează explicit termenii „activ“ sau „administrat activ“;
    c) fondurile active care sunt administrate în raport cu un indice trebuie să prezinte informaţii suplimentare privind utilizarea indicelui de referinţă şi să indice gradul de libertate faţă de indicele de referinţă;
    d) fondurile active care nu sunt administrate în raport cu niciun indice de referinţă trebuie, de asemenea, să prezinte clar acest aspect investitorilor.

    29. Informaţiile conţinute în comunicările publicitare trebuie să fie prezentate într-un mod care poate fi înţeles de membrul obişnuit al grupului de investitori căruia îi sunt adresate sau de către care este probabil să fie primite. Atunci când comunicarea publicitară promovează un fond adresat investitorilor de retail, trebuie să se asigure că este clar sensul tuturor termenilor care descriu investiţia.
    30. Comunicările publicitare trebuie să se abţină de la a face trimitere la denumirea autorităţii naţionale competente într-un mod care ar presupune o avizare sau o aprobare a unităţilor sau acţiunilor promovate în comunicare de către autoritate. În special, o viză sau o autorizaţie de introducere pe piaţă acordată de o autoritate naţională competentă poate fi menţionată într-o comunicare publicitară, dar nu trebuie utilizată ca argument de vânzare.
    31. În cazul comunicărilor publicitare scurte, cum ar fi mesajele de pe platformele de comunicare socială, comunicarea publicitară trebuie să fie cât mai neutră posibil; de asemenea, trebuie să indice unde sunt disponibile informaţii mai detaliate, în special prin utilizarea unui link către pagina web relevantă unde sunt disponibile documentele de informare privind fondul.
    32. Toate afirmaţiile incluse în comunicarea publicitară trebuie să fie corespunzător justificate, pe baza unor surse obiective şi verificabile, care trebuie citate. În plus, comunicarea trebuie să se abţină de la utilizarea unei formulări excesiv de optimiste, cum ar fi „cel mai bun fond“ sau „cel mai bun administrator“, a unei formulări care ar diminua riscurile, cum ar fi „investiţii sigure“ sau „profituri fără eforturi“, sau a unei formulări care poate presupune un profit mare, fără să explice clar că asemenea profituri mari s-ar putea să nu fie obţinute şi că există riscul de a pierde integral sau parţial investiţia.
    33. Compararea fondului promovat cu alte fonduri trebuie să se limiteze la fondurile caracterizate de o politică de investiţii similară şi de un profil similar al riscurilor şi beneficiilor, cu excepţia cazului în care documentele publicitare conţin o explicaţie pertinentă privind diferenţa dintre fonduri.
    34. Orice trimitere la documente externe, cum ar fi o analiză independentă publicată de o parte terţă, trebuie să menţioneze cel puţin sursa informaţiilor şi perioada la care se referă informaţiile conţinute în documentul extern.

    6.2. Informaţii privind riscurile şi beneficiile
    35. În plus faţă de cerinţele stabilite în secţiunea 5 de mai sus referitoare la descrierea riscurilor şi a beneficiilor într-un mod la fel de vizibil, comunicările publicitare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe atunci când conţin informaţii cu privire la astfel de riscuri şi beneficii.
    36. Prezentarea profilului de risc al fondului promovat într-o comunicare publicitară trebuie să se refere la aceeaşi clasificare în funcţie de risc ca şi cea inclusă în documentul cu informaţii esenţiale (KID) sau în documentul cu informaţii esenţiale destinate investitorilor (KIID).
    37. Comunicările publicitare care menţionează riscurile şi beneficiile achiziţionării unităţilor sau acţiunilor fondului promovat trebuie să se refere cel puţin la riscurile relevante menţionate în documentul cu informaţii esenţiale (KID) sau în documentul cu informaţii esenţiale destinate investitorilor (KIID), în prospect sau în informaţiile menţionate la art. 23 din Directiva 2011/61/UE, la art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 345/2013 sau la art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 346/2013. De asemenea, aceste comunicări publicitare trebuie să menţioneze într-un mod clar şi vizibil unde se pot găsi informaţii complete cu privire la riscuri.
    38. În cazul FIA adresate investitorilor de retail, comunicarea publicitară trebuie să menţioneze clar caracterul nelichid al investiţiei, dacă este cazul.
    39. Reprezentarea unui clasament într-o comunicare publicitară se poate baza numai pe fonduri similare din punctul de vedere al politicii de investiţii şi al profilului riscurilor/ beneficiilor. Reprezentarea clasamentului trebuie să conţină şi trimiterea la perioada relevantă (cel puţin 12 luni sau multiplul acesteia) şi la clasificarea în funcţie de risc a fondurilor.
    40. În cazul fondurilor recent constituite şi pentru care nu sunt disponibile evidenţe ale performanţei anterioare, profilul beneficiilor poate fi reprezentat numai în raport cu performanţa anterioară a indicelui de referinţă sau cu profitul obiectiv, atunci când în documentele juridice şi de reglementare privind fondul promovat este prevăzut un indice de referinţă sau un profit obiectiv.

    6.3. Informaţii privind costurile
    41. Atunci când se face referire la costurile asociate achiziţionării, deţinerii, conversiei sau vânzării unităţilor sau acţiunilor unui FIA sau ale unor unităţi ale unui OPCVM, comunicările publicitare trebuie să conţină o explicaţie care să le permită investitorilor să înţeleagă impactul global al costurilor asupra valorii investiţiei lor şi asupra profiturilor preconizate^3.
    ^3 Din motive de claritate, se aplică ghidul existent privind prezentarea comisioanelor de performanţă, „Ghidul ESMA privind comisioanele de performanţă ale OPCVM şi ale anumitor tipuri de FIA“ (ESMA34-39-992). Punctul 46 din „Ghidul ESMA privind comisioanele de performanţă ale OPCVM şi ale anumitor tipuri de FIA“ prevede că „[p]rospectul şi, dacă este cazul, orice document de informare ex ante, precum şi materialele publicitare trebuie să indice în mod clar toate informaţiile necesare pentru a permite investitorilor să înţeleagă în mod adecvat modelul de comision de performanţă şi metodologia de calcul. Astfel de documente trebuie să conţină o descriere a metodei de calculare a comisionului de performanţă, cu trimitere specifică la parametri şi la data la care se plăteşte comisionul de performanţă, fără a aduce atingere altor cerinţe mai specifice prevăzute în legislaţia sau reglementările specifice. Prospectul trebuie să conţină exemple concrete privind modul în care se va calcula comisionul de performanţă, pentru a oferi investitorilor o mai bună înţelegere a modelului de comision de performanţă, în special în cazul în care acest model permite perceperea de comisioane de performanţă chiar şi în cazul unor performanţe negative.“ Această măsură este specifică pentru prezentarea comisioanelor de performanţă, în timp ce prezentul ghid privind comunicările publicitare este menit să ofere îndrumări cu privire la caracterul corect, clar şi neînşelător al informaţiilor privind costurile cuprinse în comunicările publicitare.

    42. În cazul în care o parte din costurile totale urmează să fie plătită în altă monedă decât cea a statului membru în care sunt rezidenţi investitorii vizaţi sau reprezintă o sumă exprimată într-o altă astfel de monedă, comunicarea publicitară trebuie să menţioneze clar moneda în cauză, împreună cu un avertisment potrivit căruia respectivele costuri pot creşte sau scădea din cauza monedei utilizate şi a fluctuaţiilor cursului de schimb valutar.

    6.4. Informaţii privind performanţele anterioare şi performanţele viitoare preconizate
    Informaţii privind performanţele anterioare
    43. Conform punctului 22 de mai sus, atunci când o comunicare publicitară se referă la performanţele anterioare ale fondului promovat, aceste informaţii trebuie să corespundă cu performanţele anterioare incluse în prospect, în informaţiile care trebuie comunicate investitorilor conform art. 23 din Directiva 2011/61/UE, art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 345/2013 sau art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 346/2013, în documentul cu informaţii esenţiale (KID) sau în documentul cu informaţii esenţiale destinate investitorilor (KIID). În special, atunci când performanţa este măsurată în raport cu un indice de referinţă prevăzut în prospect, în informaţiile care trebuie comunicate investitorilor conform art. 23 din Directiva 2011/61/UE,art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 345/2013 sau art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 346/2013, în documentul cu informaţii esenţiale (KID) sau în documentul cu informaţii esenţiale destinate investitorilor (KIID), acelaşi indice de referinţă trebuie să servească drept referinţă în comunicarea publicitară.
    44. Informaţiile privind performanţele anterioare, inclusiv performanţele anterioare simulate, nu trebuie să fie principalele informaţii din comunicarea publicitară. Aceste informaţii trebuie să se bazeze pe date istorice şi să menţioneze perioada de referinţă aleasă pentru măsurarea performanţei, precum şi sursa datelor. Performanţele anterioare trebuie să fie prezentate pentru ultimii 10 ani în cazul fondurilor care instituie un KIID sau pentru ultimii 5 ani în cazul altor fonduri ori pentru întreaga perioadă pentru care fondurile relevante sunt oferite dacă sunt oferite de mai puţin de 10 ani în cazul fondurilor care instituie un KIID sau de mai puţin de 5 ani în cazul altor fonduri. În fiecare caz, informaţiile privind performanţa anterioară trebuie să se bazeze pe perioade complete de 12 luni, dar aceste informaţii pot fi completate cu rezultatele pentru anul în curs, actualizate la sfârşitul celui mai recent trimestru.
    45. Orice modificare care a afectat în mod semnificativ performanţa anterioară a fondului promovat, cum ar fi schimbarea administratorului fondului, trebuie prezentată în mod vizibil.
    46. Atunci când afişează performanţa cumulată, comunicarea trebuie să afişeze, de asemenea, performanţa fondului pentru fiecare an al perioadei luate în considerare. Pentru a fi afişată într-un mod corect şi neînşelător, performanţa cumulată ar putea fi prezentată, de exemplu, sub forma unui grafic.
    47. Atunci când sunt prezentate informaţii privind performanţele anterioare, aceste informaţii trebuie să fie precedate de următoarea declaraţie:
    "Performanţele anterioare nu prevăd profiturile viitoare."

    48. Dacă informaţiile privind performanţele anterioare se bazează pe cifre exprimate în altă monedă decât cea a statului membru în care sunt rezidenţi investitorii vizaţi, moneda este clar indicată, împreună cu un avertisment care indică faptul că profiturile pot creşte sau scădea din cauza fluctuaţiilor cursului de schimb valutar.
    49. În cazul în care nu sunt disponibile informaţii cu privire la performanţa anterioară a fondului promovat, în special atunci când acesta a fost recent constituit, comunicările publicitare trebuie să evite prezentarea unei simulări de performanţă anterioară pe baza unor informaţii nerelevante. Prin urmare, prezentarea unei simulări de performanţă anterioară trebuie să se limiteze la comunicările publicitare referitoare la:
    a) o nouă clasă de acţiuni a unui fond sau a unor compartimente de investiţii existente, în cazul căreia performanţa poate fi simulată pe baza performanţei altei clase de acţiuni, cu condiţia ca cele două clase de acţiuni să aibă aceleaşi (sau, în esenţă, aceleaşi) caracteristici; şi
    b) un nou fond de tip „feeder“, a cărui performanţă poate fi simulată pe baza performanţei fondului său de tip „master“, cu condiţia ca strategia şi obiectivele fondului de tip „feeder“ să nu îi permită să deţină alte active decât unităţile fondului de tip „master“ şi active lichide auxiliare sau caracteristicile fondului de tip „feeder“ să nu difere semnificativ de cele ale fondului de tip „master“.

    50. Informaţiile privind simularea de performanţă anterioară trebuie să îndeplinească mutatis mutandis cerinţele prevăzute la pct. 44-49 din prezentul ghid.

    Informaţii privind performanţa viitoare preconizată
    51. Atunci când o comunicare publicitară se referă la performanţa viitoare preconizată şi la profilul beneficiilor ale fondului promovat, trebuie să se aplice următoarele cerinţe.
    52. Performanţa viitoare preconizată trebuie să se bazeze pe ipoteze rezonabile, susţinute de date obiective.
    53. Performanţa viitoare preconizată poate fi prezentată numai pentru fiecare fond în parte şi nu trebuie permise cifre agregate.
    54. Performanţa viitoare preconizată trebuie prezentată într-un orizont de timp care este în concordanţă cu orizontul de investiţii recomandat al fondului.
    55. Atunci când sunt prezentate informaţii privind performanţa viitoare preconizată pe baza performanţelor anterioare şi/sau a condiţiilor actuale, aceste informaţii trebuie să fie precedate de următoarea declaraţie:
    "Scenariile prezentate reprezintă o estimare a performanţei viitoare bazată pe dovezi anterioare cu privire la modul în care variază valoarea acestei investiţii şi/sau pe condiţii actuale de piaţă şi nu reprezintă un indicator exact. Rezultatul pe care îl
    veţi obţine variază în funcţie de performanţele pieţei şi de cât de mult timp păstraţi investiţia/produsul."

    56. Comunicările publicitare trebuie să conţină, de asemenea, cel puţin o declaraţie de declinare a responsabilităţii conform căreia performanţa viitoare face obiectul impozitării care depinde de situaţia personală a fiecărui investitor şi care se poate schimba în viitor.
    57. Informaţiile despre performanţa viitoare preconizată trebuie să conţină o declaraţie conform căreia investiţia poate duce la o pierdere financiară dacă nu există nicio garanţie privind capitalul.
    58. Dacă informaţiile se referă la un fond tranzacţionat la bursă (ETF), comunicările publicitare trebuie să indice pieţele reglementate pe care este tranzacţionat fondul şi, dacă în comunicarea publicitară sunt menţionate cifre privind performanţa viitoare preconizată, acestea trebuie să se bazeze pe valoarea activului net (VAN) a fondului.

    6.5. Informaţii privind aspectele legate de durabilitate
    59. Atunci când o comunicare publicitară se referă la aspectele legate de durabilitate ale investiţiei în fondul promovat, trebuie îndeplinite următoarele cerinţe.
    60. Informaţiile trebuie să fie în concordanţă cu informaţiile incluse în documentele juridice şi de reglementare privind fondul promovat. În comunicarea publicitară, dacă este cazul, având în vedere natura comunicării publicitare, trebuie inclus un link către site-ul web unde sunt furnizate informaţii privind aspectele legate de durabilitate, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/2.088, în ceea ce priveşte fondul promovat.
    61. Informaţiile privind aspectele legate de durabilitate ale fondului promovat nu trebuie să depăşească măsura în care strategia de investiţii a produsului integrează caracteristici sau obiective legate de durabilitate.
    62. Atunci când se referă la aspectele legate de durabilitate ale fondului promovat, comunicările publicitare trebuie să indice faptul că decizia de a investi în fondul promovat trebuie să ţină seama de toate caracteristicile sau obiectivele fondului promovat, astfel cum sunt descrise în prospectul acestuia sau în informaţiile care trebuie comunicate investitorilor conform art. 23 din Directiva 2011/61/UE, art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 345/2013 şi art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 346/2013, după caz.


    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016