Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID din 7 decembrie 2018  privind îndeplinirea obiectivului general de securitate nucleară stabilit prin normele fundamentale de securitate nucleară pentru instalaţiile nucleare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID din 7 decembrie 2018 privind îndeplinirea obiectivului general de securitate nucleară stabilit prin normele fundamentale de securitate nucleară pentru instalaţiile nucleare

EMITENT: Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1096 din 22 decembrie 2018
──────────
    Aprobat prin Ordinul nr. 338 din 7 decembrie 2018, publicat în Monitorul oficial, Partea I, nr. 1096 din 22 decembrie 2018.
──────────
    CAP. I
    Domeniu, scop, definiţii
    SECŢIUNEA 1
    Domeniu şi scop
    ART. 1
    (1) Prin prezentul ghid se stabilesc recomandările Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, privind îndeplinirea obiectivului general de securitate nucleară stabilit prin Normele fundamentale de securitate nucleară pentru instalaţiile nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 114/2017.
    (2) Recomandările din prezentul ghid se aplică atât titularilor, cât şi solicitanţilor de autorizaţie, pentru fazele de proiectare, amplasare, construcţie şi montaj, punere în funcţiune, exploatare şi dezafectare a unei instalaţii nucleare, după caz.

    ART. 2
    Recomandările din prezentul ghid se aplică următoarelor categorii de instalaţii nucleare:
    a) centrale nuclearoelectrice;
    b) reactoare de cercetare, reactoare de putere zero şi ansambluri subcritice;
    c) reactoare de demonstraţie;
    d) fabrici de combustibil nuclear;
    e) instalaţii de depozitare a combustibilului nuclear uzat;
    f) orice alte instalaţii nucleare a căror autorizare este necesară în baza prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 27 iunie 2006, cu modificările şi completările ulterioare.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Definiţii
    ART. 3
    Termenii utilizaţi în prezentele norme sunt definiţi în Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Normele fundamentale de securitate nucleară pentru instalaţiile nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 114/2017.

    CAP. II
    Recomandări privind îndeplinirea obiectivului general de securitate nucleară
    ART. 4
    (1) Pentru îndeplinirea obiectivului general de securitate nucleară, stabilit prin prevederile art. 4 din Normele fundamentale de securitate nucleară pentru instalaţiile nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 114/2017, se recomandă utilizarea următoarelor obiective cantitative de securitate nucleară:
    a) frecvenţa de eliberare în mediul înconjurător a unei cantităţi de materiale radioactive care ar necesita evacuarea temporară a populaţiei din vecinătatea amplasamentului instalaţiei nucleare, cuantificată ca suma frecvenţelor tuturor secvenţelor de accident cu termenul-sursă mai mare de 1000 TBq de Iod-131, să fie mai mică de 1E-5/an. Acest obiectiv cantitativ are ca scop evitarea eliberărilor timpurii/intempestive de materiale radioactive, care ar impune luarea de măsuri de răspuns la urgenţă în afara amplasamentului fără să existe suficient timp pentru punerea în aplicare a acestora. Pentru secvenţele de accident pentru care termenii-sursă depăşesc 1000 TBq de Iod-131 se va demonstra că emisia de materiale radioactive nu se poate produce într-un timp atât de scurt încât să nu permită evacuarea populaţiei din vecinătatea amplasamentului instalaţiei nucleare;
    b) frecvenţa de eliberare în mediul înconjurător a unei cantităţi de materiale radioactive care ar necesita relocarea populaţiei din vecinătatea amplasamentului instalaţiei nucleare, cuantificată ca suma frecvenţelor tuturor secvenţelor de accident cu termenul-sursă mai mare de 100 TBq de Cesiu-137, să fie mai mică de 1E-6/an. Acest obiectiv cantitativ are ca scop evitarea eliberărilor masive de materiale radioactive, care ar necesita măsuri de protecţie care nu pot fi limitate în spaţiu sau timp;
    c) frecvenţa cumulativă a secvenţelor de accident care pot conduce la doze efective de peste 100 mSv în primele 7 zile, pentru care este necesară evacuarea populaţiei din vecinătatea amplasamentului instalaţiei nucleare, conform criteriilor generice din Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice riscului nuclear sau radiologic, aprobat prin Ordinul ministrului afacerilor interne şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 61/113/2018, să fie mai mică de 1E-5/an;
    d) frecvenţa cumulativă a secvenţelor de accident care pot conduce la doze efective de peste 100 mSv în primul an, pentru care este necesară relocarea temporară a populaţiei din vecinătatea amplasamentului instalaţiei nucleare, conform criteriilor generice din Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice riscului nuclear sau radiologic, aprobat prin Ordinul ministrului afacerilor interne şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 61/113/2018, să fie mai mică de 1E-6/an.

    (2) Utilizarea obiectivelor cantitative de securitate nucleară prevăzute la alin. (1) nu este necesară pentru instalaţiile nucleare pentru care se demonstrează că o secvenţă ipotetică de accident, posibilă din punct de vedere fizic, cu o frecvenţă estimată mai mare de 1E-7/an, care reprezintă cel mai defavorabil scenariu, nu poate conduce la expunerea populaţiei şi/sau la contaminarea mediului astfel încât să fie necesară evacuarea sau relocarea populaţiei din vecinătatea amplasamentului.

    ART. 5
    Pentru evaluarea îndeplinirii obiectivelor cantitative de securitate nucleară stabilite la art. 4 din prezentul ghid se vor utiliza analizele deterministe şi evaluările probabilistice de securitate nucleară, elaborate în conformitate cu cerinţele din normele aplicabile emise de CNCAN şi cu standardele şi bunele practici curente recunoscute la nivel internaţional, care să acopere toate modurile de operare ale instalaţiei nucleare şi să ia în considerare toate evenimentele de iniţiere, interne şi externe, precum şi combinaţiile acestora, relevante pentru instalaţia respectivă şi amplasamentul acesteia.

    ART. 6
    (1) În analizele şi evaluările prevăzute la art. 5:
    a) se vor considera atât accidentele bază de proiect pentru instalaţia nucleară respectivă, cât şi condiţiile de extindere a bazelor de proiectare, inclusiv accidente severe;
    b) se vor considera şi scenarii de accident care afectează mai multe instalaţii nucleare aflate pe un amplasament comun;
    c) se vor credita sistemele, structurile, componentele şi echipamentele care sunt calificate şi/sau pentru care se poate justifica, cu un grad suficient de încredere, că îşi vor îndeplini funcţiile şi vor asigura controlul, respectiv diminuarea consecinţelor accidentelor considerate în analize şi evaluări;
    d) se vor credita acţiunile operatorilor care sunt fezabile în condiţiile analizate, ţinând cont de toţi factorii relevanţi, inclusiv disponibilitatea camerelor de comandă, a instrumentaţiei de măsură şi a informaţiilor privind starea instalaţiei nucleare, pregătirea şi calificarea operatorilor, condiţiile radiologice şi alte pericole potenţiale;
    e) se vor utiliza ipoteze realiste, în măsura în care este practic posibil, susţinute de date din activităţi de cercetare şi experimente relevante, de standardele şi bunele practici curente recunoscute la nivel internaţional sau bazate pe judecata inginerească;
    f) se vor efectua şi analize de incertitudini şi de senzitivitate.

    (2) Timpul necesar pentru punerea în aplicare a măsurilor de protecţie a populaţiei, în particular în ce priveşte evacuarea populaţiei din vecinătatea amplasamentului instalaţiei nucleare, considerat conform art. 4 alin. (1) lit. a), se va stabili şi se va justifica în baza unei evaluări care ţine cont de planurile de urgenţă existente şi de rezultatele exerciţiilor de urgenţă.
    (3) În analizele şi evaluările prevăzute la art. 5 se pot credita măsurile de protecţie a populaţiei constând în adăpostire şi în administrarea de pastile de iodură de potasiu, dacă se demonstrează că populaţia din vecinătatea amplasamentului a fost instruită/informată, poate fi alertată în timp util în caz de accident, iar pastilele de iodură de potasiu au fost predistribuite şi pot fi administrate în mod eficient.
    (4) Se va considera ca reprezentând populaţia din vecinătatea amplasamentului totalitatea populaţiei din zona de planificare a acţiunilor preventive de protecţie şi din zona de planificare a acţiunilor urgente de protecţie, definite în Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice riscului nuclear sau radiologic, aprobat prin Ordinul ministrului afacerilor interne şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 61/113/2018.
    (5) Se recomandă ca metodologia şi ipotezele de analiză să se transmită la CNCAN pentru verificare şi acceptare înainte de efectuarea analizelor şi evaluărilor respective.

    CAP. III
    Prevederi generale privind utilizarea ghidului
    ART. 7
    (1) Aplicarea recomandărilor din prezentul ghid se verifică de către CNCAN în cadrul procesului de autorizare pentru fazele de proiectare, amplasare, construcţie şi montaj, punere în funcţiune, exploatare şi dezafectare a unei instalaţii nucleare.
    (2) Pentru instalaţiile nucleare aflate în faza de exploatare la momentul intrării în vigoare a prezentului ghid, CNCAN verifică utilizarea recomandărilor din ghid în cadrul proceselor curente de reglementare şi control.
    (3) Se recomandă ca în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ghid, titularii de autorizaţie pentru instalaţiile nucleare aflate în faza de exploatare să transmită la CNCAN un raport privind utilizarea acestui ghid, însoţit de un plan de acţiuni în cazul în care sunt necesare analize şi evaluări suplimentare celor existente.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016