Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID din 31 martie 2016  privind raportarea şi publicarea informaţiilor (Anexa nr. 1)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID din 31 martie 2016 privind raportarea şi publicarea informaţiilor (Anexa nr. 1)

EMITENT: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 268 din 8 aprilie 2016
    EIOPA-BoS-15/109 RO

    1. Introducere
    1.1. În temeiul art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 1.094/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului, denumit în continuare Regulamentul EIOPA, EIOPA publică prezentul ghid adresat autorităţilor naţionale competente referitor la raportarea de supraveghere şi publicarea informaţiilor.
    1.2. Prezentul ghid se referă la art. 35, 51, 53, 54, 55, la art. 254 alin. (2) şi la art. 256 din Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de asigurare şi reasigurare (Solvabilitate II), denumită în continuare Directiva Solvabilitate II, şi la art. 290-298, 305-311, 359-365, precum şi la anexa XX la Regulamentul delegat (UE) 2015/35 al Comisiei, denumit în continuare Regulamentul delegat, care prezintă informaţiile care trebuie furnizate autorităţilor de supraveghere în raportul de supraveghere periodică (RSR), în cadrul raportării cantitative de supraveghere, al evenimentelor prestabilite, precum şi informaţiile care trebuie să fie publicate în raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară (SFCR).
    1.3. Ghidul oferă detalii suplimentare cu privire la aşteptările autorităţilor de supraveghere faţă de întreprinderile de asigurare şi de reasigurare, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare participante, holdingurile de asigurare şi holdingurile financiare mixte cu privire la:
    a) conţinutul SFCR, astfel cum este prevăzut la secţiunea I de la cap. XII din titlul 1 al Regulamentului delegat;
    b) conţinutul RSR, astfel cum este prevăzut la secţiunea I de la cap. XII din titlul 1 al Regulamentului delegat;
    c) validările care vor fi aplicate formularelor cantitative anuale şi trimestriale, cu suplimentarea informaţiilor prezentate în RSR, astfel cum este prevăzut în Standardele tehnice de punere în aplicare privind formularele pentru transmiterea informaţiilor către autorităţile de supraveghere;
    d) raportare în cazul evenimentelor prestabilite, astfel cum este prevăzut în Directiva Solvabilitate II;
    e) procesele de publicare a informaţiilor şi de raportare de supraveghere ale întreprinderii conform cerinţelor Directivei Solvabilitate II.
    1.4. Ghidul privind conţinutul SFCR şi RSR vizează armonizarea publicării informaţiilor şi a raportării de supraveghere, în măsura în care se impune o clarificare suplimentară a Regulamentului delegat, cu specificarea conţinutului minim prevăzut pentru secţiuni selectate din rapoarte.
    1.5. Dacă nu se prevede altfel, ghidul care se referă la întreprinderile individuale se aplică întreprinderilor individuale de asigurare şi de reasigurare, sucursalelor din ţările terţe, întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare participante, holdingurilor de asigurare şi holdingurilor financiare mixte.
    1.6. Dacă este cazul, ghidul care se referă atât la secţiunea SFCR, cât şi la secţiunea RSR se aplică sucursalelor înfiinţate în spaţiul comunitar, care aparţin întreprinderilor de asigurare sau de reasigurare cu sedii principale în afara comunităţii (sucursale din ţările terţe) atunci când îşi elaborează raportul RSR (deoarece sucursalele din ţările terţe nu trebuie să elaboreze un raport SFCR, iar raportul RSR pentru întreprinderile de asigurare şi de reasigurare este complementar raportului SFCR).
    1.7. În plus, ghidul care se referă la grupuri se aplică întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare participante, holdingurilor de asigurare şi holdingurilor financiare mixte atunci când elaborează raportul SFCR la nivel de grup sau raportul unic SFCR şi raportul RSR la nivel de grup.
    1.8. Dacă nu se prevede altfel, prezentul ghid se aplică tuturor întreprinderilor, indiferent dacă acestea folosesc formula standard, un model intern sau un model intern parţial pentru calcularea cerinţei de capital de solvabilitate (SCR).
    1.9. Ghidul privind evenimentele prestabilite, care se aplică atât întreprinderilor individuale, cât şi grupurilor, vizează să prezinte în detaliu cerinţele prevăzute la art. 35 alin. (2) lit. (a) pct. (ii) şi la art. 245 alin. (2) din Directiva Solvabilitate II.
    1.10. Aplicarea prezentului ghid trebuie să aibă în vedere principiul pragului de semnificaţie prevăzut la art. 291 şi 305 din Regulamentul delegat.
    1.11. Termenii care nu sunt definiţi în prezentul ghid au sensul definit în actele juridice menţionate în introducere.
    1.12. Prezentul ghid se aplică de la 1 ianuarie 2016.

    SECŢIUNEA I
    Raportul privind solvabilitatea şi starea financiară

    A. Activitatea şi performanţa
    Orientarea 1 - Activitatea

    1.13. La secţiunea "A.1 Activitate" din SFCR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să descrie cel puţin următoarele informaţii cu privire la activitatea lor:
    a) denumirea şi locaţia persoanelor juridice sau fizice care deţin direct şi indirect participaţii calificate în întreprindere (inclusiv întreprinderea-mamă sau persoana fizică imediată şi finală), cota participaţiei şi, dacă este diferită, cota drepturilor de vot deţinute;
    b) o listă a întreprinderilor afiliate semnificative, inclusiv denumirea, forma juridică, ţara, cota participaţiei şi, dacă este diferită, cota drepturilor de vot deţinute;
    c) o structură simplificată a grupului.

    Orientarea 2 - Performanţa altor activităţi
    1.14. La secţiunea "A.4. Performanţa altor activităţi" din SFCR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să descrie în general contractele de leasing în legătură cu fiecare contract de leasing semnificativ, separat pe contracte de leasing financiar şi operaţional.

    B. Sistemul de guvernanţă
    Orientarea 3 - Structura de guvernanţă

    1.15. La secţiunea "B.1. Informaţii generale privind sistemul de guvernanţă" din SFCR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să explice modul în care funcţiile-cheie deţin autoritatea, resursele şi independenţa operaţională necesare pentru a-şi îndeplini sarcinile, precum şi modul în care acestea raportează şi înştiinţează organul administrativ, de gestionare sau de supraveghere al întreprinderii de asigurare sau de reasigurare, denumit AMSB.

    Orientarea 4 - Sistemul de gestionare a riscurilor pentru utilizatorii modelului intern

    1.16. La secţiunea "B.3 Sistemul de gestionare a riscurilor, inclusiv evaluarea internă a riscurilor şi a solvabilităţii" din SFCR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare care utilizează un model intern parţial sau integral pentru calcularea SCR trebuie să descrie cel puţin următoarele informaţii care se referă la guvernanţa modelului intern:
    a) rolurile responsabile şi comisiile specifice, dacă există, sarcinile lor principale, funcţia şi domeniul de aplicare a responsabilităţilor;
    b) modul de interacţionare a comisiilor existente cu AMSB pentru respectarea cerinţelor art. 116 din Directiva Solvabilitate II;
    c) orice modificări semnificative aduse guvernanţei modelului intern în perioada de raportare;
    d) o descriere a procesului de validare (utilizat pentru monitorizarea performanţei şi a caracterului permanent adecvat al modelului intern).

    C. Profilul de risc
    Orientarea 5 - Riscul de subscriere

    1.17. La secţiunea "C.1 Riscul de subscriere" din SFCR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să descrie, cu privire la utilizarea vehiculelor investiţionale, dacă acestea au fost autorizate conform art. 211 din Directiva Solvabilitate II, să identifice riscurile care sunt asociate acestora şi să explice modul de evaluare permanentă a principiului finanţării integrale.

    D. Evaluarea din punctul de vedere al solvabilităţii
    Orientarea 6 - Active - Informaţii privind agregarea pe clase

    1.18. La secţiunea "D.1 Active" din SFCR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să ţină cont de natura, funcţia, riscul şi semnificaţia activelor atunci când acestea sunt agregate în clase semnificative pentru a descrie baza de evaluare care le-a fost aplicată.
    1.19. Alte clase decât cele utilizate în formularul de bilanţ din Solvabilitate II, astfel cum sunt prevăzute în Standardul tehnic de punere în aplicare privind proceduri, formate şi modele ale raportului privind solvabilitatea şi situaţia financiară, trebuie să fie folosite doar dacă întreprinderea poate demonstra autorităţii de supraveghere că există o altă formă de prezentare mai clară şi mai relevantă.

    Orientarea 7 - Conţinutul pe clase de active semnificative

    1.20. La secţiunea "D.1 Active" din SFCR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să descrie, în legătură cu fiecare clasă de active semnificativă, cel puţin următoarele informaţii cantitative şi calitative:
    a) baza de recunoaştere şi de evaluare aplicată, inclusiv metodele şi datele de intrare utilizate, precum şi alte opinii decât estimările care ar afecta semnificativ valorile recunoscute, în special:
      (i) în cazul activelor intangibile semnificative: natura activelor şi informaţii privind dovezi şi criterii aplicate pentru a concluziona că există o piaţă activă pentru activele respective;
      (ii) în cazul activelor financiare semnificative: informaţii privind criterii aplicate pentru a evalua dacă pieţele sunt active şi, dacă pieţele sunt inactive, o descriere a modelului de evaluare utilizat;
      (iii) în cazul leasingului financiar şi operaţional: descrierea generală a contractelor de leasing în legătură cu fiecare clasă de active semnificativă care face obiectul contractului de leasing, separat pe contracte de leasing financiar şi operaţional;
      (iv) în cazul creanţelor privind impozitul amânat: informaţii despre sursa recunoaşterii creanţelor privind impozitul amânat şi valoarea şi data expirării, dacă este cazul, a diferenţelor temporare deductibile, a pierderilor fiscale neutilizate şi a creditelor fiscale neutilizate pentru care nu există o creanţă privind impozitul amânat recunoscută în bilanţ;
      (v) în cazul întreprinderilor afiliate: în cazul în care întreprinderile afiliate nu au fost evaluate cu ajutorul preţurilor cotate ale pieţei pe o piaţă activă sau cu ajutorul metodei ajustate a punerii în echivalenţă, se furnizează o explicaţie pentru a justifica de ce nu a fost posibilă sau practică folosirea acestor metode;
    b) orice modificări aduse bazei de recunoaştere şi bazei de evaluare utilizate sau estimărilor făcute în perioada de raportare;
    c) ipoteze şi opinii, inclusiv cele despre sursele viitoare sau alte surse majore de incertitudine a estimării.

    Orientarea 8 - Evaluarea rezervelor tehnice

    1.21. La secţiunea "D.2 Rezerve tehnice" din SFCR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să descrie metodele semnificative simplificate utilizate la calcularea rezervelor tehnice, inclusiv cele utilizate pentru calcularea marjei de risc.

    Orientarea 9 - Alte pasive decât rezervele tehnice - Informaţii privind agregarea pe clase

    1.22. La secţiunea "D.3 Alte pasive" din SFCR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să ţină cont de natura, funcţia, riscul şi semnificaţia pasivelor atunci când alte pasive decât rezervele tehnice sunt agregate în clase semnificative pentru a descrie baza de evaluare care le-a fost aplicată.
    1.23. Alte clase decât cele utilizate în modelul de bilanţ din Solvabilitate II, astfel cum sunt prevăzute în Standardul tehnic privind formularele pentru transmiterea informaţiilor către autorităţile de supraveghere, trebuie să fie folosite doar dacă întreprinderea poate demonstra autorităţii de supraveghere că există o altă formă de prezentare mai clară şi mai relevantă.

    Orientarea 10 - Conţinut pe clase semnificative de alte pasive decât rezervele tehnice

    1.24. La secţiunea "D.3 Alte pasive" din SFCR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să descrie, în legătură cu fiecare clasă semnificativă de alte pasive decât rezervele tehnice, cel puţin următoarele informaţii cantitative şi calitative:
    a) baza de recunoaştere şi de evaluare aplicată, inclusiv metode şi date de intrare utilizate, în special:
      (i) descrierea generală a pasivelor semnificative care apar ca urmare a contractelor de leasing, cu publicarea separată a informaţiilor pe contracte de leasing financiar şi operaţional;
      (ii) sursa recunoaşterii datoriilor privind impozitul amânat şi valoarea şi data expirării, dacă este cazul, a diferenţelor temporare deductibile, a pierderilor fiscale neutilizate şi a creditelor fiscale neutilizate pentru care nu există o datorie privind impozitul amânat recunoscută în bilanţ;
      (iii) natura obligaţiei şi, dacă se cunoaşte, calendarul preconizat al oricăror ieşiri de beneficii economice şi o indicaţie a incertitudinilor asociate valorii sau calendarului ieşirilor de beneficii economic, precum şi modul în care s-a luat în considerare riscul de abatere în cadrul evaluării;
      (iv) natura pasivelor pentru beneficiile angajaţilor şi o defalcare a sumelor pe natura pasivului şi natura activelor din planul de beneficii stabilit, valoarea fiecărei clase de active, procentul fiecărei clase de active din activele totale din planul de beneficii stabilit, inclusiv drepturi de rambursare;
    b) orice modificări aduse bazei de recunoaştere şi bazei de evaluare utilizate sau estimărilor făcute în perioada de raportare;
    c) ipoteze şi opinii, inclusiv cele despre sursele viitoare sau alte surse majore de incertitudine a estimării.

    E. Gestionarea capitalului
    Orientarea 11 - Fonduri proprii - Rate de solvabilitate suplimentare

    1.25. La secţiunea "E.1 Fonduri proprii" din SFCR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, în cazul în care întreprinderile publică rate suplimentare faţă de cele incluse în formularul S.23.01, SFCR trebuie să includă şi o explicaţie privind calcularea şi semnificaţia ratelor suplimentare.

    Orientarea 12 - Fonduri proprii - Informaţii privind structura, valoarea, calitatea şi eligibilitatea fondurilor proprii

    1.26. La secţiunea "E.1 Fonduri proprii" din SFCR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să descrie, cu privire la fondurile lor proprii, cel puţin următoarele informaţii:
    a) pentru fiecare element de fond propriu semnificativ prevăzut la art. 69, 72, 74, 76 şi 78, precum şi pentru elementele care au primit aprobarea de supraveghere conform art. 79 din Regulamentul delegat, informaţiile solicitate la art. 297 alin. (1) din Regulamentul delegat, cu o distincţie între elementele de fonduri proprii de bază şi auxiliare;
    b) pentru fiecare element de fond propriu semnificativ, măsura în care acesta este disponibil, subordonat, precum şi durata acestuia şi orice alte particularităţi care sunt relevante pentru evaluarea calităţii acestuia;
    c) o analiză a modificărilor semnificative aduse fondurilor proprii în perioada de raportare, inclusiv valoarea elementelor de fonduri proprii emise în cursul anului, valoarea instrumentelor răscumpărate în cursul anului, precum şi măsura în care s-a recurs la emitere pentru răscumpărarea fondurilor;
    d) în legătură cu datoria subordonată, o explicaţie pentru modificarea valorii sale;
    e) atunci când se publică informaţiile solicitate la art. 297 alin. (1) lit. (c) din Regulamentul delegat, o explicaţie pentru orice restricţii asupra fondurilor proprii disponibile şi pentru impactul limitelor asupra fondurilor proprii eligibile de nivel 2, nivel 3 şi a fondurilor proprii de nivel 1 limitate;
    f) detalii cu privire la mecanismul principal de absorbţie a pierderilor utilizat pentru conformitatea cu art. 71 alin. (1) lit. (e) din Regulamentul delegat, inclusiv punctul de declanşare, precum şi efectele acestuia;
    g) o explicaţie a elementelor-cheie ale rezervei de reconciliere;
    h) pentru fiecare element de fond propriu de bază care face obiectul măsurilor tranzitorii:
      (i) nivelul la care s-a încadrat fiecare element de fond propriu de bază şi motivul încadrării;
      (ii) data următoarei solicitări şi regularitatea oricăror date de solicitare ulterioare sau faptul că nu există date de solicitare până la sfârşitul perioadei de tranziţie;
    i) atunci când se publică informaţiile solicitate la art. 297 alin. (1) lit. (g) din Regulamentul delegat, informaţii despre tipul măsurii şi natura fondurilor proprii de bază în care s-ar transforma fiecare element de fond propriu auxiliar la solicitare sau îndeplinire, inclusiv nivelul, precum şi momentul aprobării elementului de către autoritatea de supraveghere şi, în cazul în care s-a aprobat o metodă, pentru ce perioadă;
    j) în cazul în care s-a utilizat o metodă pentru a stabili valoarea unui element de fond propriu auxiliar semnificativ, întreprinderile trebuie să descrie:
       (i) modul în care evaluarea furnizată pe metode a variat în timp;
       (ii) ce date de intrare pentru metodologie au constituit factorii determinanţi principali pentru această deplasare;
       (iii) măsura în care valoarea calculată este afectată de experienţa trecută, inclusiv rezultatul solicitărilor trecute;
    k) cu privire la elementele deduse din fonduri proprii:
       (i) excesul total de active faţă de pasive în cadrul fondurilor restricţionate şi al portofoliilor de prime de echilibrare, cu identificarea valorii pentru care se realizează o echilibrare în cadrul stabilirii fondurilor proprii disponibile;
       (ii) măsura în care şi motivele pentru care s-au aplicat restricţii, deduceri sau sarcini semnificative asupra fondurilor proprii.

    Orientarea 13 - Diferenţe între formula standard şi modelele interne utilizate

    1.27. La secţiunea "E.4 Diferenţe între formula standard şi eventualele modele interne utilizate" din SFCR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să descrie, atunci când se publică principalele diferenţe dintre metodologii şi ipotezele subiacente utilizate la formula standard şi la modelul intern, cel puţin următoarele:
    a) structura modelului intern;
    b) metodologiile de agregare şi efectele diversificării;
    c) riscurile neacoperite de formula standard, însă acoperite de modelul intern.

    SFCR la nivel de grup
    A. Activitatea şi performanţa
    Orientarea 14 - Informaţii privind domeniul de aplicare al grupului

    1.28. La secţiunea "A.1 Activitatea" din SFCR la nivel de grup, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare participante, holdingurile de asigurare şi holdingurile financiare mixte trebuie să explice diferenţele semnificative dintre domeniul de aplicare al grupului utilizat pentru situaţii financiare consolidate şi domeniul de aplicare al datelor consolidate stabilit conform art. 335 din Regulamentul delegat.

    E. Gestionarea capitalului
    Orientarea 15 - Informaţii privind fondurile proprii - grupuri

    1.29. La secţiunea "E.1 Fonduri proprii" din SFCR la nivel de grup, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare participante, holdingurile de asigurare şi holdingurile financiare mixte trebuie să descrie, cu privire la fondurile proprii ale grupului, cel puţin următoarele informaţii:
    a) elementele de fonduri proprii care au fost emise de către o altă întreprindere a grupului decât întreprinderea de asigurare şi de reasigurare participantă, holdingul de asigurare sau holdingul financiar mixt;
    b) în cazul în care fondurile proprii semnificative sunt emise de către o întreprindere de asigurare sau de reasigurare echivalentă dintr-o ţară terţă, inclusiv prin metoda deducerii şi a agregării, dacă statul membru permite utilizarea normelor locale, stabilirea locală a nivelului respectivelor elemente de fonduri proprii, inclusiv informaţii privind structura de stabilire a nivelului, criterii şi limite;
    c) în cazul în care fondurile proprii semnificative sunt emise de către o întreprindere care nu este o întreprindere de asigurare sau de reasigurare şi care este supusă altor cerinţe de stabilire a nivelului decât cerinţele Solvabilitate II, sursa şi natura acelor cerinţe de stabilire a nivelului, precum şi poziţia fondurilor proprii la fiecare nivel;
    d) modul în care fondurile proprii ale grupului au fost calculate fără a cuprinde tranzacţiile intragrup, inclusiv tranzacţii intragrup derulate cu entităţi din alte sectoare financiare;
    e) natura restricţiilor aplicate transferabilităţii şi fungibilităţii elementelor de fonduri proprii în cadrul întreprinderilor afiliate, dacă există.

    SECŢIUNEA II
    Raportarea periodică de supraveghere

    Activitatea şi performanţa
    Orientarea 16 - Activitatea

    1.30. La secţiunea "A.1 Activitatea" din RSR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să includă, atunci când prezintă informaţii despre activitatea lor, informaţii cu privire la:
    a) numărul angajaţilor cu normă întreagă;
    b) o listă a întreprinderilor şi sucursalelor afiliate.

    Orientarea 17 - Performanţa de subscriere

    1.31. La secţiunea "A.2 Performanţa de subscriere" din RSR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să includă, atunci când prezintă informaţii despre tehnicile de diminuare a riscurilor aferente activităţilor de subscriere, o descriere a:
    a) impactului tehnicilor de diminuare a riscurilor asupra performanţei de subscriere;
    b) eficacitatea tehnicilor de diminuare a riscurilor.

    B. Sistemul de guvernanţă
    Orientarea 18 - Structura de guvernanţă

    1.32. La secţiunea "B.1 Informaţii generale privind sistemul de guvernanţă" din RSR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să explice:
    a) structura organizaţională internă, inclusiv o organigramă detaliată şi poziţiile persoanelor care deţin funcţii-cheie;
    b) modul în care politica şi practicile de remunerare a întreprinderii sunt consecvente cu şi promovează o gestionare sigură şi eficientă a riscurilor şi nu încurajează asumarea excesivă a riscurilor.

    Orientarea 19 - Sistemul de gestionare a riscului

    1.33. La secţiunea "B.3 Sistemul de gestionare a riscurilor, inclusiv evaluarea internă a riscurilor şi a solvabilităţii" din RSR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie:
    a) să explice modul în care se documentează, se monitorizează şi se aplică strategiile, obiectivele, procesele şi procedurile de raportare în privinţa gestionării riscurilor întreprinderii pentru fiecare categorie de riscuri în parte;
    b) în cazurile în care aceasta deţine un acord de externalizare care a determinat limitarea (neraportarea) ratingului extern şi a ECAI desemnată în formularele de raportare cantitativă, să explice procedurile puse în aplicare de către întreprindere pentru a supraveghea şi a garanta conformitatea cerinţelor din zona de referinţă, precum şi modul în care se garantează că toate informaţiile relevante care stau la baza portofoliului de investiţii sunt luate în considerare în cadrul gestionării riscurilor;
    c) să descrie natura şi caracterul adecvat al datelor-cheie utilizate în modelele interne şi să descrie cel puţin procesul aplicat pentru verificarea calităţii datelor.

    C. Profilul de risc
    Orientarea 20 - Alte riscuri semnificative

    1.34. La secţiunea "C.6 Alte riscuri semnificative" din RSR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie:
    a) să explice modul în care se asigură faptul că utilizarea instrumentelor derivate contribuie la reducerea riscurilor sau facilitează gestionarea eficientă a portofoliului;
    b) să includă detalii despre orice marje semnificative pentru tehnicile de diminuare a riscurilor sub aspectul reasigurării şi cel financiar şi despre acţiuni de gestionare viitoare semnificative utilizate în calcularea SCR, precum şi despre modul în care acestea au respectat criteriile de recunoaştere;
    c) în cazul în care întreprinderea a selectat "Altele" la elementul "C0140 - Tip de model de subscriere" din formularul S.30.03 prevăzut în Standardul tehnic privind formularele pentru transmiterea informaţiilor către autorităţile de supraveghere, să ofere o explicaţie pentru modelul de subscriere aplicat;
    d) în cazul în care aceasta aparţine unui grup, să prezinte informaţii calitative şi cantitative cu privire la tranzacţii semnificative în cadrul grupului, inclusiv informaţii despre:
       (i) valoarea tranzacţiilor;
       (ii) valoarea soldurilor rămase, dacă există;
       (iii) termenii şi condiţiile relevante ale tranzacţiilor.

    D. Evaluarea din punctul de vedere al solvabilităţii
    Orientarea 21 - Evaluarea altor active

    1.35. La secţiunea "D.1 Active" din RSR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să explice în mod specific:
    a) momentul în care sunt recunoscute creanţele semnificative privind impozitul amânat, modul în care acestea evaluează probabilitatea profiturilor impozabile viitoare, dacă este cazul, şi să identifice valoarea şi orizonturile de timp estimate pentru impozitarea inversă a diferenţelor temporare;
    b) în cazul în care acestea nu au putut să prezinte o valoare maximă cu privire la orice garanţii nelimitate (bilanţiere sau extrabilanţiere) pe care acestea le-au raportat în formularul de raportare cantitativă S.03.03 prevăzut în Standardul tehnic de punere în aplicare privind formularele pentru transmiterea informaţiilor către autorităţile de supraveghere.

    Orientarea 22 - Rezervele tehnice

    1.36. La secţiunea "D.2 Rezerve tehnice" din RSR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare, excluzând întreprinderile de asigurare şi de reasigurare participante, holdingurile de asigurare şi holdingurile financiare mixte, trebuie să prezinte informaţii privind rezervele tehnice, inclusiv:
    a) detalii privind metodele actuariale relevante şi ipotezele folosite în calcularea rezervelor tehnice, inclusiv detalii privind simplificările folosite (inclusiv în calcularea primelor viitoare şi a marjei de risc şi alocarea acesteia liniilor de activitate unice) şi inclusiv o justificare a caracterului proporţional al metodei alese în raport cu natura, amploarea şi complexitatea riscurilor întreprinderii, inclusiv motivele pentru orice modificări semnificative în ceea ce priveşte utilizarea acestor metode;
    b) o explicaţie a limitelor contractelor, care sunt aplicate fiecărei activităţi diferite în cadrul evaluării rezervelor tehnice, precum şi detalii despre orice contracte care includ reînnoiri semnificative în cadrul activităţii existente;
    c) detalii despre opţiunile-cheie şi garanţii în calcularea rezervelor tehnice, semnificaţia fiecăreia şi modul de evoluţie a acestora;
    d) o prezentare a modificărilor semnificative produse la nivelul rezervelor tehnice de la ultima perioadă de raportare, inclusiv motivele acestor modificări semnificative, mai ales raţionamentul care stă la baza modificărilor semnificative ale ipotezelor;
    e) modificările semnificative ale ratelor de reziliere;
    f) detalii ale grupelor de risc omogene utilizate pentru calcularea rezervelor tehnice;
    g) orice recomandări privind punerea în aplicare a progreselor la nivelul procedurilor interne în legătură cu date care sunt considerate relevante;
    h) informaţii despre orice deficienţe şi rectificări semnificative ale datelor;
    i) o descriere de ansamblu a rezervelor tehnice care au fost calculate;
    j) o descriere a punctelor în care s-a utilizat disocierea în cazul contractelor semnificative;
    k) detalii despre generatorul de scenarii economice, inclusiv o explicaţie a modului de asigurare a consecvenţei cu rata fără risc, şi despre ipotezele de volatilitate alese;
    l) descrierea evaluărilor menţionate la art. 44 primul paragraf lit. (a), (b) şi (c) din Directiva Solvabilitate II. În cazul în care o reducere a primei de echilibrare sau a primei de volatilitate la zero ar duce la neîndeplinirea SCR, o analiză a măsurilor pe care aceasta le-ar putea aplica într-o astfel de situaţie pentru restabilirea nivelului de fonduri proprii eligibile pentru acoperirea SCR sau pentru reducerea profilului său de risc în vederea restabilirii conformităţii cu SCR;
    m) detalii cu privire la abordarea utilizată pentru calcularea sumelor recuperabile din contractele de reasigurare.

    Orientarea 23 - Elemente extrabilanţiere

    1.37. La secţiunea "D.1. Active" sau "D.3 Alte pasive" din RSR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să includă o descriere a oricăror active sau pasive extrabilanţiere semnificative neraportate în formularul S.03.01 prevăzut în Standardul tehnic de punere în aplicare privind formularele pentru transmiterea informaţiilor către autorităţile de supraveghere.

    E. Gestionarea capitalului
    Orientarea 24 - Distribuţiile către acţionări

    1.38. La secţiunea "E.1 Fonduri proprii" din RSR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să prezinte detalii cu privire la valoarea distribuţiilor făcute către acţionari.

    Orientarea 25 - Calculul simplificat al formulei standard

    1.39. La secţiunea "E.2 Cerinţa de capital de solvabilitate şi cerinţa de capital minim" din RSR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să explice, dacă este important, modul în care se justifică utilizarea unui calcul simplificat în formula standard SCR în funcţie de natura, amploarea şi complexitatea riscurilor cu care se confruntă întreprinderea.

    RSR la nivel de grup
    B. Sistemul de guvernanţă
    Orientarea 26 - Pregătirea datelor consolidate

    1.40. La secţiunea "B.1 Informaţii generale privind sistemul de guvernanţă" din RSR la nivel de grup, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare participante, holdingurile de asigurare şi holdingurile financiare mixte trebuie să prezinte cel puţin următoarele informaţii cu privire la:
    a) modul de pregătire a datelor consolidate, agregate sau combinate la nivel de grup (în funcţie de metoda aplicată), precum şi procesele aplicate în acest sens;
    b) informaţii privind bazele, metodele şi ipotezele folosite la nivel de grup pentru evaluarea în scopul solvabilităţii a altor active şi pasive ale grupului decât rezervele tehnice, în special cu privire la evaluarea contribuţiilor aduse la datele grupului din întreprinderi din ţări terţe şi întreprinderi nereglementate.

    C. Profilul de risc
    Orientarea 27 - Orice alte informaţii semnificative despre activitate

    1.41. La secţiunea "C.6 Alte riscuri semnificative" din RSR la nivel de grup, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare participante, holdingurile de asigurare şi holdingurile financiare mixte trebuie să prezinte informaţii despre termenii şi condiţiile tranzacţiilor intragrup semnificative, inclusiv informaţii cu privire la:
    a) motivaţia comercială a operaţiunii sau tranzacţiei;
    b) riscurile suportate de fiecare parte la operaţiune sau tranzacţie, precum şi recompensele disponibile acestora;
    c) orice aspecte specifice ale operaţiunii sau tranzacţiei, care sunt sau pot deveni dezavantajoase pentru oricare dintre părţi;
    d) orice conflicte de interese care ar fi putut să apară în negocierea şi executarea operaţiunii sau a tranzacţiei, precum şi orice conflicte de interese posibile care ar putea să apară în viitor;
    e) dacă tranzacţia este legată de alte operaţiuni sau tranzacţii sub aspectul calendarului, al funcţiei şi planificării, trebuie să se raporteze efectul fiecărei operaţiuni sau tranzacţii în parte, precum şi impactul net general al operaţiunilor şi tranzacţiilor asociate asupra fiecărei părţi la operaţiune sau tranzacţie şi asupra grupului;
    f) măsura în care operaţiunea sau tranzacţia depinde de o lichidare şi împrejurările în care se poate executa operaţiunea sau tranzacţia.

    Orientarea 28 - Profilul de risc

    1.42. La secţiunea "C.6 Alte riscuri semnificative" din RSR la nivel de grup, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare participante, holdingurile de asigurare şi holdingurile financiare mixte trebuie să prezinte informaţii calitative şi cantitative despre orice concentrare semnificativă a riscului la nivel de grup, inclusiv:
    a) o descriere a riscului (riscurilor);
    b) probabilitatea materializării riscurilor;
    c) acţiuni de diminuare a riscurilor, inclusiv o evaluare a unui scenariu pesimist în cazul nerambursării expunerii;
    d) analiza şi cuantificarea concentrărilor de riscuri pe liniile de activitate ale entităţii juridice;
    e) coerenţa cu modelul economic, apetitul la risc şi strategia la nivel de grup, inclusiv conformitatea cu limitele stabilite prin sistemul de control intern şi procesele de gestionare a riscurilor la nivel de grup;
    f) dacă pierderile care apar din concentrări ale riscurilor afectează profitabilitatea generală a grupului sau lichiditatea pe termen scurt a acestuia;
    g) relaţia, corelaţia şi interacţiunea dintre factorii de risc în cadrul grupului, precum şi orice efecte neaşteptate ale concentrărilor de riscuri într-un anumit domeniu;
    h) informaţii cantitative despre concentrarea riscurilor şi efectul asupra întreprinderii şi a grupului, precum şi efectul contractelor de reasigurare;
    i) dacă elementul vizat este un activ, un pasiv sau un element extrabilanţier.

    D. Evaluarea din punctul de vedere al solvabilităţii
    Orientarea 29 - Rezervele tehnice

    1.43. La secţiunea "D.2 Rezerve tehnice" din RSR, astfel cum este definită în anexa XX la Regulamentul delegat, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare participante, holdingurile de asigurare şi holdingurile financiare mixte trebuie să prezinte informaţii privind rezervele tehnice ale grupului, inclusiv:
    a) informaţii despre orice ajustări semnificative ale rezervei tehnice individuale, de exemplu, eliminarea tranzacţiilor intragrup, pentru calcularea rezervelor tehnice la nivel de grup;
    b) în cazul în care grupul aplică măsuri privind garanţii pe termen lung sau măsuri tranzitorii, informaţii privind modul în care ajustările la nivel de grup afectează măsurile aplicate la nivel individual;
    c) informaţii privind bazele, metodele şi ipotezele utilizate pentru calcularea contribuţiei de rezerve tehnice din partea întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare din ţări terţe, dacă se utilizează fie regulile din Solvabilitate II, fie alte reguli din regimul echivalent, în cazul în care acestea sunt permise.

    SECŢIUNEA III
    Raportarea de supraveghere după evenimentele prestabilite

    Orientarea 30 - Identificarea şi factorii determinanţi pentru raportarea evenimentelor prestabilite

    1.44. Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să anunţe imediat autoritatea de supraveghere în scris cu privire la apariţia oricăror evenimente care ar putea determina în mod rezonabil sau care au determinat deja modificări semnificative la nivelul activităţii şi performanţei, al sistemului de guvernanţă, al profilului de risc, al poziţiei de solvabilitate şi financiare a unei întreprinderi sau a unui grup (denumit în continuare "eveniment prestabilit"). Dacă există dubii, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să consulte autorităţile de supraveghere pentru a afla dacă un anumit eveniment se clasifică drept un eveniment prestabilit.

    SECŢIUNEA IV
    Procesele de publicare a informaţiilor şi de raportare de supraveghere

    Orientarea 31 - Politica de publicare a informaţiilor

    1.45. Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să aibă o politică de publicare a informaţiilor care respectă orientarea 7 din Ghidul privind sistemul de guvernanţă şi care include suplimentar următoarele:
    a) identificarea persoanelor/funcţiilor responsabile pentru elaborarea şi revizuirea informaţiilor publicate;
    b) procesele de îndeplinire a cerinţelor de publicare;
    c) procesele de revizuire şi de aprobare a SFCR de către AMSB;
    d) identificarea informaţiilor care sunt deja disponibile public şi pe care întreprinderile de asigurare sau de reasigurare le consideră a fi echivalente cu cerinţele de informare din SFCR sub aspectul naturii şi al domeniului de aplicare;
    e) informaţii specifice pe care întreprinderea de asigurare sau de reasigurare intenţionează să nu le publice în condiţiile prevăzute la art. 53 alin. (1) din Directiva Solvabilitate II;
    f) informaţii suplimentare pe care întreprinderea a decis să le publice în mod voluntar în temeiul art. 54 alin. (2) din Directiva Solvabilitate II.

    Orientarea 32 - SFCR - Informaţii nepublicate

    1.46. Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare nu trebuie să se supună unei obligaţii contractuale de a păstra secretul sau confidenţialitatea informaţiilor care trebuie să fie publicate în cadrul SFCR.

    Orientarea 33 - Formatul formularelor de raportare cantitativă

    1.47. Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să ţină cont de modelele de prezentare a seturilor de date, care sunt publicate de către EIOPA*1), atunci când raportează informaţiile incluse în formularele de raportare cantitativă.
──────────
    *1) https://eiopa.europa.eu/regulation-supervision/insurance/reporting-format
──────────

    Orientarea 34 - Validări

    1.48. Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să se asigure că datele prezentate în formularele de raportare cantitativă respectă regulile de validare publicate de EIOPA*2).
──────────
    *2) https://eiopa.europa.eu/regulation-supervision/insurance/reporting-format
──────────

    Orientarea 35 - RSR - Trimiteri la alte documente

    1.49. Atunci când întreprinderile de asigurare şi de reasigurare fac trimitere în RSR la alte documente care fac obiectul raportării către autorităţile lor de supraveghere, acestea trebuie să ducă direct la informaţiile în sine, nu la un document general.
    1.50. Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare nu trebuie să utilizeze în RSR trimiteri la alte documente care nu fac obiectul raportării către autorităţile lor de supraveghere.

    Orientarea 36 - Politica de raportare de supraveghere

    1.51. Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să se asigure că politica de raportare de supraveghere respectă orientarea 7 din Ghidul privind sistemul de guvernanţă şi că aceasta include suplimentar următoarele:
    a) identificarea persoanelor/funcţiilor responsabile pentru elaborarea şi revizuirea oricăror forme de raportare către autorităţile de supraveghere;
    b) procese şi termene prevăzute pentru finalizarea diferitelor cerinţe de raportare, pentru revizuire şi aprobare;
    c) explicarea proceselor şi a măsurilor de control pentru asigurarea fiabilităţii, a integralităţii şi a consecvenţei datelor prezentate.

    Orientarea 37 - Aprobarea informaţiilor prezentate autorităţilor de supraveghere

    1.52. Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să se asigure că informaţiile tranzitorii, RSR şi formularele de raportare cantitativă anuală au fost aprobate de către AMSB înainte de a fi transmise autorităţii de supraveghere vizate.
    1.53. Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să se asigure că formularele cantitative trimestriale au fost aprobate fie de AMSB, fie de persoanele care conduc efectiv întreprinderea de asigurare sau de reasigurare, înainte de a le transmite autorităţii de supraveghere vizate.

    Orientarea 38 - Prima transmitere a RSR

    1.54. Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să transmită pentru prima dată raportul periodic de supraveghere aferent exerciţiului lor financiar care se încheie la data de 30 iunie 2016, sau după această dată, însă înainte de 1 ianuarie 2017.

    Orientarea 39 - Informaţii tranzitorii

    1.55. Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare trebuie să transmită o explicaţie calitativă a principalelor diferenţe dintre valorile raportate în inventarul de deschidere pe baza inventarului din Solvabilitate II şi cele calculate conform regimului de solvabilitate instituit anterior, astfel cum este prevăzut la art. 314 din Regulamentul delegat, într-un format electronic lizibil.
    1.56. Aceste informaţii sub formă de text trebuie să respecte structura principalelor clase de active şi pasive prevăzute pentru bilanţul din Solvabilitate II, astfel cum este prevăzut în Standardul tehnic privind formularele pentru transmiterea informaţiilor către autorităţile de supraveghere.
    Reguli de conformitate şi raportare
    1.57. Acest document conţine orientări emise în conformitate cu art. 16 din Regulamentul EIOPA. În conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul EIOPA, autorităţile competente şi instituţiile financiare depun toate eforturile pentru a respecta ghidul şi recomandările.
    1.58. Autorităţile competente care respectă sau intenţionează să respecte acest ghid trebuie să îl integreze în mod adecvat în cadrul lor de reglementare sau de supraveghere.
    1.59. Autorităţile competente transmit către EIOPA confirmarea respectării sau a intenţiei de a respecta prezentul ghid, expunând motivele neconformităţii, în termen de două luni de la publicarea versiunilor traduse.
    1.60. În lipsa unui răspuns până la împlinirea acestui termen, se va considera că autorităţile competente nu respectă cerinţele de raportare şi se vor raporta ca atare.
    Dispoziţii finale referitoare la revizuiri
    1.61. Prezentul ghid va fi supus revizuirii EIOPA.

                             -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016