Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID din 28 februarie 2008  privind controlul in sistemul asigurarilor sociale de sanatate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

GHID din 28 februarie 2008 privind controlul in sistemul asigurarilor sociale de sanatate

EMITENT: CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 280 din 10 aprilie 2008

1. Dispoziţii generale
1.1. Prezentul ghid reprezintã un ansamblu de reguli şi dispoziţii care stabilesc tipurile de control, specifice Corpului de control, respectiv structurilor teritoriale de control, inclusiv scopul, obiectivele, programarea, pregãtirea şi finalizarea acţiunilor de control, modul de exercitare a controlului şi limitele acestuia.
1.2. În raport cu etapele în care se deruleazã controlul, ghidul stabileşte coordonatele generale ale acestuia şi integrarea unei metodologii unitare în activitatea de control desfãşuratã de personalul împuternicit al structurilor de control.
2. Scopul şi obiectivele activitãţii de control
2.1. Activitatea de control a personalului care exercitã atribuţii în acest domeniu are drept scop protejarea intereselor asiguraţilor şi buna gestiune financiarã a fondului, prin:
a) evidenţierea şi aducerea la cunoştinţa entitãţii controlate a abaterilor şi faptelor care au generat încãlcarea reglementarilor legale în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate şi a consecinţelor produse de aceastã încãlcare;
b) determinarea entitãţilor controlate sã îşi însuşeascã şi sã respecte normele legale în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate;
c) cunoaşterea dinamicii şi a gradului de repetabilitate al aceloraşi fapte care contravin normelor legale, în vederea stabilirii periodicitãţii intervenţiilor pentru înlãturarea deficienţelor şi limitarea efectelor patrimoniale negative;
d) dispunerea mãsurilor adecvate în vederea restabilirii legalitãţii şi evaluarea impactului şi a eficienţei mãsurilor luate anterior;
e) conştientizarea entitãţii controlate prin prezentarea riscurilor induse de nerespectarea prevederilor care decurg din reglementãrile aplicabile propriei activitãţi şi a avantajelor posibile determinate de conformitatea cu legislaţia din domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
2.2. Stabilirea obiectivelor activitãţii de control reprezintã o fazã importantã în activitatea privind verificarea respectãrii legislaţiei de cãtre persoanele din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate care sunt supuse controlului caselor de asigurãri de sãnãtate exercitat prin structurile de control.
2.3. La stabilirea obiectivelor se vor avea în vedere rezultatelor activitãţii anterioare, informaţiile provenite de la asiguraţi, furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale, contribuabili, case de asigurãri de sãnãtate, mass-media, de la alte autoritãţi, precum şi din constatãrile proprii.
3. Tipuri de control. Limite ale activitãţii de control
3.1. În realizarea funcţiilor, a scopurilor şi a obiectivelor stabilite prin actele normative de organizare şi funcţionare, personalul din cadrul structurilor de control exercitã, în mod permanent, controale cu caracter operativ, inopinat şi tematic.
3.2. Controlul operativ constã în verificarea, limitatã în timp şi sub raportul sferei de cuprindere, a unui furnizor de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, a unui contribuabil sau a unei case de asigurãri de sãnãtate, în vederea stabilirii existenţei sau inexistenţei unor încãlcãri ale reglementarilor legale aplicabile în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate. Controalele operative sunt controale neplanificate.
3.2.1. Obiectivele concrete urmãrite, de regulã, se referã la verificarea punctualã a respectãrii de cãtre entitatea controlatã a obligaţiilor ce îi revin conform prevederilor legale, verificarea conformitãţii serviciilor prestate de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale sau, în cazul apariţiei unui pericol iminent, verificarea menţinerii/sistãrii activitãţii şi prestãrii serviciilor pânã la realizarea conformitãţii, precum şi alte verificãri dispuse de şeful ierarhic potrivit limitelor de competenţã.
3.2.2. Controlul operativ se caracterizeazã prin rapiditate, rigoare şi eficienţã şi nu poate fi transformat, în lipsa unor constatãri valorificabile, în control tematic sau de altã naturã. Controlul operativ poate fi însã inclus în controlul tematic, prin adãugarea obiectivelor urmãrite la tematica de bazã.
3.2.3. Controlul operativ se dispune de preşedintele CNAS sau de preşedintele - director general al casei de asigurãri de sãnãtate.
3.3. Controlul inopinat constã în verificarea punctualã a unei stãri, situaţii sau consecinţe determinate de încãlcarea directã de cãtre entitatea controlatã a unei reglementãri, care lezeazã interesele legitime ale unui partener din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate. Controalele inopinate sunt controale neplanificate.
3.3.1. Controlul inopinat este un control impus, de regulã, de o reclamaţie, sesizare, petiţie provenitã de la un partener din sistem, mass-media ori de la alte autoritãţi sau din dispoziţia preşedintelui CNAS ori a preşedintelui - director general, dupã caz.
3.3.2. Sunt considerate controale inopinate: controlul-ţintã, controlul de necesitate şi controlul de conformitate efectuate pentru stabilirea corespondenţei dintre conţinutul şi limitele documentelor prevãzute în actele normative şi activitatea propriu-zisã a entitãţii controlate.
3.4. Controlul tematic este controlul programat, cu obiective expres stabilite şi cu o duratã determinatã, menit sã asigure verificarea conformitãţii cu normele aplicabile în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate. Controalele tematice acoperã un numãr limitat de domenii din cele reglementate de legislaţia privind asigurãrile sociale de sãnãtate.
3.4.1. Controlul tematic se executã pe baza planului anual de control al structurilor de control şi se realizeazã, de regulã, de o echipã formatã din persoane cu specializãri diferite pentru acoperirea întregii problematici supuse acestei activitãţi.
3.4.2. Entitãţile controlate vor fi anunţate printr-o notificare scrisã cu privire la acţiunea de control tematic ce urmeazã a fi întreprinsã, cu cel puţin 7 zile calendaristice înainte de efectuarea acesteia.
3.4.3. Entitãţilor controlate le vor fi aduse la cunoştinţã perioada supusã controlului, tematica de control, precum şi perioada în care se va desfãşura acţiunea şi li se va solicita desemnarea unor reprezentanţi, care pe toata durata controlului sã rãspundã solicitãrilor echipei de control.
3.5. Activitatea de control, indiferent de scopul, de obiectivele stabilite şi de tipul de control preconizat, este supusã unor condiţionãri şi limitãri, determinate, în principal, de:
a) competenţele stabilite prin actele normative de organizare şi funcţionare ale CNAS şi ale caselor de asigurãri de sãnãtate;
b) obligativitatea respectãrii principiilor ingerinţei minime în activitatea entitãţii controlate şi a prezumţiei de nevinovãţie a personalului care acţioneazã în structurile de conducere sau de execuţie ale acesteia;
c) obiectul de activitate şi obiectul contractului sau obligaţia stabilitã de lege faţã de CNAS ori casa de asigurãri de sãnãtate pentru entitatea controlatã.
3.6. În cazul în care în acţiunile de control se constatã fapte a cãror cercetare nu este de competenţa structurilor de control, echipele de control vor consemna cele constatate şi vor sesiza autoritãţile competente.
4. Efectuarea controlului. Etape de desfãşurare. Caracterizare generalã
4.1. Activitatea de control se realizeazã în urmãtoarele etape:
4.1.1. prezentarea iniţialã, în cadrul cãreia unui reprezentant autorizat al entitãţii controlate i se comunicã:
a) echipa de control;
b) obiectivele avute în vedere;
c) perioada preconizatã de desfãşurare, sub rezerva prelungirii acesteia din motive obiective, în raport cu natura sau caracterul unor constatãri care impun o astfel de prelungire;
4.1.2. controlul propriu-zis, care se executã prin verificarea concretã a existenţei conformitãţii operaţiunilor şi serviciilor, pe bazã de documente, observare şi raţionament, prin utilizarea tehnicilor şi instrumentelor specifice;
4.1.3. finalizarea acţiunii de control, materializatã în constatãri concrete ale faptelor în legãturã cu fiecare dintre obiectivele avute în vedere şi aplicarea de sancţiuni contravenţionale, în condiţiile legii.
5. Valorificarea actelor de control
5.1. Actele de control încheiate în urma finalizãrii acţiunii de control, pentru a-şi produce efectele, urmeazã sã fie valorificate prin punerea în aplicare a mãsurilor stabilite.
5.2. Actele de control pot fi supuse procedurilor de contestare conform prevederilor legale în vigoare.
5.3. Pentru pagubele cauzate în activitatea de control, ca urmare a neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzãtoare a atribuţiilor, personalul cu atribuţii de control rãspunde potrivit dispoziţiilor legale in vigoare.
6. Dispoziţii tranzitorii şi finale
6.1. Prevederile prezentului ghid se completeazã cu reglementãrile specifice din actele normative privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi cu celelalte dispoziţii legale aplicabile activitãţii de control.

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016