Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID din 18 decembrie 2023  privind practicile de vânzare încrucişată    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID din 18 decembrie 2023 privind practicile de vânzare încrucişată

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 30 bis din 15 ianuarie 2024
──────────
    Conţinut de ORDINUL nr. 354 din 18 decembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 30 din 15 ianuarie 2024.
──────────
 (a se vedea imaginea asociată)

    Cuprins
    1. Scop
    2. Domeniu de aplicare
    3. Destinatari
    4. Conformitatea, obligaţiile de raportare şi data aplicării
    5. Definiţii
    6. Ghidul privind practicile de vânzare încrucişată
    7. Exemple de practici dăunătoare de vânzare încrucişată
    1. Scop
    1. Prezentul ghid are drept scop principal stabilirea unei abordări coerente şi eficace a supravegherii firmelor de către autorităţile competente, care să contribuie la îmbunătăţirea gradului de protecţie a investitorilor în statele membre. Prin urmare, ghidul va contribui la clarificarea aşteptărilor privind standardele de conduită şi măsurile organizatorice pentru firmele implicate în practici de vânzare încrucişată, în vederea reducerii efectelor nocive asociate asupra investitorilor.

    2. Domeniu de aplicare
    2. Ghidul se aplică în ceea ce priveşte practicile de vânzare încrucişată în sensul prevăzut la articolul 4 alineatul (1) punctul 42 din Directiva MiFID II. În special, ghidul se aplică în ceea ce priveşte oferirea unui serviciu de investiţii împreună cu un alt serviciu sau produs ca parte a unui pachet sau pentru a condiţiona o înţelegere sau un pachet.
    3. Având în vedere definiţia de mai sus, ESMA ar dori să reamintească faptul că fiecăruia dintre produsele sau serviciile ce fac obiectul vânzării încrucişate de către o anumită firmă sau pachetului ce rezultă din practici de vânzare încrucişată i se pot aplica alte standarde privind conduita în afaceri (astfel cum sunt prevăzute în alte acte legislative sectoriale ale UE decât MiFID II). Niciuna dintre dispoziţiile prezentului ghid nu afectează obligaţia firmelor de a respecta astfel de cerinţe aplicabile.
    4. Ghidul se aplică în cazul pachetelor legate şi grupate, cu excepţia cazului în care acestea sunt interzise în baza oricărei legislaţii aplicabile produselor sau serviciilor incluse în pachet.

    3. Destinatari
    5. Ghidul se adresează autorităţilor cu competenţe de supraveghere a firmelor ce fac obiectul următoarelor directive:
    a. Directiva privind pieţele instrumentelor financiare (reformare) (Directiva 2014/65/UE - MiFID II);
    b. Directiva de coordonare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (Directiva 2009/65/CE - Directiva OPCVM);
    c. Directiva privind administratorii fondurilor de investiţii alternative (Directiva 2011/61/UE - AIFMD).


    4. Conformitatea, obligaţiile de raportare şi data aplicării
    Statutul ghidului
    6. Prezentul ghid este elaborat în temeiul articolului 16 din Regulamentul ESMA. În conformitate cu alineatul (3) al acestui articol, autorităţile competente trebuie să depună toate eforturile pentru a se conforma ghidului. Autorităţile competente cărora li se aplică ghidul trebuie să se conformeze prin încorporarea acestora în practicile lor de supraveghere, după caz (de exemplu, prin modificarea cadrului lor de reglementare sau prin procesele proprii de supraveghere).
    7. În conformitate cu articolul 24 alineatul (11) din MiFID II, ESMA a cooperat cu ABE şi cu EIOPA în elaborarea acestui ghid.
    8. Prezentul ghid se aplică începând cu 3 ianuarie 2018.

    Cerinţe de raportare
    9. În termen de două luni de la data publicării versiunilor traduse de către ESMA, autorităţile competente cărora le este adresat prezentul ghid trebuie să notifice ESMA dacă respectă sau intenţionează să respecte ghidul, precizând motivele în cazul nerespectării, la adresa cross-selling1861@esma.europa.eu. În absenţa unui răspuns trimis în acest termen, se va considera că autorităţile competente nu respectă ghidul. Pe site-ul ESMA este disponibil un model de notificare.
    10. Acolo unde se consideră util, orientările din următoarele paragrafe vor fi urmate de unul sau mai multe exemple. Exemplele detaliază în ce fel ar putea pune firmele în practică fiecare orientare (implementată de către autorităţile competente). Cu toate acestea, o firmă poate alege să pună în practică acest ghid şi în alte moduri.

    5. Definiţii
    11. Cu excepţia cazului în care se precizează altfel, termenii utilizaţi în MiFID II au acelaşi înţeles în prezentul ghid. În plus, în sensul prezentului ghid, se aplică următoarele definiţii:

┌──────────┬───────────────────────────┐
│ │Următorii participanţi pe │
│ │piaţa financiară: │
│ │a) firme de investiţii │
│ │[astfel cum sunt definite │
│ │la articolul 4 alineatul │
│ │(1) punctul 1 din Directiva│
│ │MiFID]; │
│ │b) instituţii de credit │
│ │[astfel cum sunt definite │
│ │la articolul 4 alineatul │
│ │(1) punctul 1 din │
│ │Regulamentul (UE) nr. 575/ │
│ │2013], atunci când │
│ │efectuează servicii şi │
│ │activităţi de investiţii în│
│ │sensul articolului 4 │
│ │alineatul (1) punctul 2 din│
│Firme │Directiva MiFID II; │
│ │c) societăţi de │
│ │administrare [astfel cum │
│ │sunt definite la articolul │
│ │2 alineatul (1) litera (b) │
│ │din Directiva 2009/65/CE], │
│ │atunci când prestează │
│ │servicii în temeiul │
│ │articolului 6 alineatul (3)│
│ │din Directiva 2009/65/CE; │
│ │şi │
│ │d) AFIA externi [astfel cum│
│ │sunt definiţi la articolul │
│ │5 alineatul (1) litera (a) │
│ │din Directiva 2011/61/UE], │
│ │atunci când prestează │
│ │servicii în temeiul │
│ │articolului 6 alineatul (4)│
│ │din Directiva 2011/61/UE. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Un pachet de produse şi/sau│
│ │servicii, în cazul căruia │
│ │fiecare dintre produsele │
│ │sau serviciile oferite este│
│Pachet │disponibil separat, iar │
│grupat │clientul are opţiunea de a │
│ │alege să achiziţioneze de │
│ │la firmă fiecare componentă│
│ │a pachetului în mod │
│ │separat. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Un pachet de produse şi/sau│
│ │servicii, în cazul căruia │
│Pachet │cel puţin unul dintre │
│legat │produsele sau serviciile │
│ │oferite în pachet nu este │
│ │disponibil separat pentru │
│ │client de la firmă. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Produsul şi/sau serviciul │
│Componentă│separat ce face parte din │
│ │pachetul grupat sau legat. │
└──────────┴───────────────────────────┘



    6. Ghidul privind practicile de vânzare încrucişată
    Dezvăluirea completă a informaţiilor privind preţul şi costul
        Orientarea 1
    12. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie un pachet legat sau grupat trebuie să solicite firmelor să se asigure că li se furnizează clienţilor informaţii privind preţul pachetului şi al componentelor acestuia.
    13. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie un pachet legat sau grupat trebuie să solicite firmelor să se asigure că li se furnizează clienţilor o defalcare şi o agregare clară a tuturor costurilor cunoscute relevante asociate achiziţionării pachetului şi componentelor acestuia, precum taxele de administrare, costurile de tranzacţionare şi penalităţile de retragere sau de rambursare anticipată. Atunci când costurile nu pot fi calculate cu exactitate în prealabil, însă, cu toate acestea, ele vor fi suportate de clienţi după achiziţionarea unui pachet, autoritatea competentă trebuie să solicite firmei să furnizeze o estimare a acestor costuri, pe baza unor prezumţii rezonabile.
        Exemplu
        La vânzarea încrucişată a unui swap pe rata dobânzii, împreună cu un credit cu rată variabilă, pentru a permite unui client să îşi acopere riscul ratei dobânzii (şi anume, clientul îşi schimbă plata cu dobândă variabilă pentru o plată cu o rată fixă a dobânzii), firma furnizează clientului informaţii-cheie privind toate aspectele contractului swap ce vor afecta semnificativ costul suportat în final de client, precum eventualele obligaţii de plată ale clientului atunci când se modifică rata dobânzii şi taxele pentru retragerea din contractul swap.



    Afişarea vizibilă şi comunicarea la timp a informaţiilor privind preţul şi costurile
        Orientarea 2
    14. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie un pachet legat sau grupat trebuie să solicite firmelor să se asigure că informaţiile referitoare la preţ şi la toate costurile relevante ale pachetului, precum şi cu privire la toate componentele acestuia, sunt puse la dispoziţie în timp util înainte de semnarea acordului de către client, astfel încât acesta să poată lua o decizie informată.

        Orientarea 3
    15. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie un pachet legat sau grupat trebuie să solicite firmelor să se asigure că informaţiile privind preţul şi costurile pachetului şi ale componentelor acestuia sunt comunicate clienţilor în mod vizibil, exact şi într-un limbaj accesibil (cu explicarea eventualilor termeni tehnici).
    16. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie un pachet legat sau grupat trebuie să solicite firmelor să se asigure că, atunci când promovează oricare dintre componentele ce formează un pachet grupat sau legat, informaţiile privind preţurile şi costurile acestor componente sunt la fel de vizibile, astfel încât un client să poată stabili în mod corespunzător şi rapid ce costuri va suporta ca urmare a achiziţionării componentelor în cadrul pachetului.
        Exemple
    1) În orice comunicări de marketing folosite de firmă, fontul utilizat pentru a comunica informaţiile relevante privind preţul şi costurile fiecărei componente ce urmează a fi vândută în cadrul pachetului este identic. Informaţiile relevante referitoare la una dintre componente nu sunt evidenţiate mai mult, folosind fonturi mai mari sau mai îngroşate.
    2) Atunci când vânzarea se realizează pe internet sau printr-un alt canal, fără implicarea directă a unui vânzător, informaţiile privind preţul şi costurile ambelor produse care vor forma pachetul apar la începutul paginilor web corespunzătoare şi pot fi găsite uşor de către clienţi, şi anume informaţiile privind preţul şi costurile oricărui produs ce va face parte din pachetul grupat nu sunt amplasate sau "ascunse" în partea inferioară a formularului de vânzări online al firmei.


        Orientarea 4
    17. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie un pachet legat sau grupat trebuie să solicite firmelor să se asigure că informaţiile privind preţul şi costurile le sunt prezentate clienţilor într-o manieră care nu este înşelătoare şi care nu distorsionează sau ascunde costul real pentru client sau care nu îngreunează comparaţiile semnificative cu produse alternative.


    Dezvăluirea completă a informaţiilor-cheie privind caracteristicile şi riscurile ce nu sunt legate de preţuri, după caz
        Orientarea 5
    18. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie un pachet legat sau grupat trebuie să solicite firmelor să se asigure că li se furnizează clienţilor informaţii-cheie privind caracteristicile şi riscurile ce nu sunt legate de preţuri, după caz, cu privire la fiecare componentă şi la pachet, inclusiv, în special, informaţii privind modificarea riscurilor ca urmare a achiziţionării pachetului grupat, în locul achiziţionării fiecărei componente separat.
        Exemplu
        O firmă oferă un cont de economii cu rată preferenţială doar atunci când produsul este achiziţionat împreună cu o obligaţiune structurată. În acest caz, nivelul de risc al întregului pachet este diferit de riscurile aferente contului de economii în mod independent: se garantează capitalul iniţial dintr-un cont de economii, iar singura variabilă este dobânda plătită. Însă capitalul iniţial investit într-un produs structurat de investiţii este posibil să nu fie garantat, deci se poate pierde parţial sau integral. În acest exemplu, profilurile de risc ale componentelor sunt în mod clar foarte diferite, iar atunci când se combină, nivelul de risc asociat componentei produsului structurat ar putea anula siguranţa componentei produsului de economii în asemenea măsură încât profilul global de risc al pachetului creşte semnificativ. Firma informează în mod clar clientul cu privire la modificarea riscului ca urmare a achiziţionării pachetului grupat, în locul fiecăreia dintre componente separat.



    Afişarea vizibilă şi comunicarea la timp a informaţiilor-cheie privind caracteristicile şi riscurile ce nu sunt legate de preţuri, după caz
        Orientarea 6
    19. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie un pachet legat sau grupat trebuie să solicite firmelor să se asigure că factorii-cheie care nu sunt legaţi de preţuri şi riscurile relevante sunt promovaţi clienţilor cu o vizibilitate şi amploare similare informaţiilor privind preţul şi costurile componentelor sau ale pachetului grupat/legat, iar aceste informaţii trebuie să le fie aduse la cunoştinţă clienţilor într-un limbaj clar (cu explicarea eventualilor termeni tehnici), în timp util înainte de semnarea acordului de către client.
    20. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie un pachet legat sau grupat trebuie să solicite firmelor să se asigure că informaţiile referitoare la caracteristicile şi riscurile pachetului care nu sunt legate de preţ le sunt prezentate clienţilor într-o manieră care nu este înşelătoare sau care nu distorsionează impactul acestor factori asupra clientului.
        Exemple
    1) Firma atrage atenţia clientului asupra limitărilor şi riscurilor (după caz) pachetului legat sau grupat şi asupra componentelor şi acordă asistenţă clientului în ceea ce priveşte informaţiile relevante care stabilesc principalele beneficii, limitări şi riscuri (după caz) ale pachetului şi ale componentelor. Vânzătorul explică în mod corespunzător şi în timp util (înainte de semnarea contractului de către client) în ce fel se modifică semnificativ aceşti factori care nu au legătură cu preţul, în funcţie de (i) achiziţionarea de componente şi de (ii) componenta selectată. Firma atrage atenţia clientului pachetului legat cu privire la beneficiile, limitările şi riscurile globale (după caz) ale pachetului.
    2) Firma nu se va baza exclusiv pe o trimitere generală la termenii şi condiţiile sale pentru a atrage atenţia clienţilor asupra informaţiilor-cheie care nu sunt legate de preţuri sau pentru a dezvălui astfel de informaţii. Din contră, firma trebuie să explice clientului într-un limbaj clar riscurile (după caz) şi informaţiile care nu sunt legate de preţuri.



    Afişarea vizibilă şi comunicarea "opţiunii de a achiziţiona"
        Orientarea 7
    21. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie pachete legate sau grupate trebuie să solicite firmelor să se asigure că clienţii sunt informaţi în mod corespunzător cu privire la posibilitatea de a achiziţiona componentele separat, respectiv dacă au libertatea de alegere cu privire la produsele pe care le cumpără sau, în măsura permisă conform legislaţiei sectoriale, dacă trebuie achiziţionată una dintre componente astfel încât clientul să fie eligibil să achiziţioneze unul dintre celelalte produse de la firmă.
    22. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie pachete grupate trebuie să solicite firmelor să se asigure că îşi concep opţiunile de achiziţie într-o manieră ce permite clienţilor să selecteze în mod activ o achiziţie şi, prin urmare, să ia o decizie conştientă de a achiziţiona componenta sau pachetul grupat. Prin urmare, autorităţile competente trebuie să le solicite firmelor să se asigure că acestea nu folosesc casete bifate în prealabil (online sau în orice alt document de vânzări) atunci când vând produse sau servicii în mod încrucişat.
    23. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie pachete grupate trebuie să solicite firmelor să se asigure că îşi prezintă opţiunile de achiziţie astfel încât să se evite crearea impresiei false că achiziţia pachetului grupat este obligatorie, când, de fapt, achiziţia este una opţională.
        Exemple
    1) O firmă oferă o gamă de produse de investiţii. Firma prezintă clar opţiunile clientului. De exemplu, este clară opţiunea clientului de a achiziţiona un serviciu exclusiv de execuţie, fără produse suplimentare, precum date de piaţă şi analiză financiară. În mod similar, este clar dacă libertatea de alegere a clientului este limitată la anumite grupări de componente sau dacă are posibilitatea de a le alege pe cele pe care le poate combina.
    2) Pe pagina de vânzări online a firmei, opţiunea de a achiziţiona un pachet grupat care conţine serviciul exclusiv de execuţie şi cercetările de piaţă este lăsată necompletată. Clientul trebuie să opteze pentru achiziţie bifând afirmativ o întrebare simplă privind dorinţa sa de a achiziţiona produsul suplimentar (în acest caz cercetarea de piaţă) (şi, prin urmare, pachetul grupat), pe lângă produsul "de bază".



    Formarea corespunzătoare a personalului competent
        Orientarea 8
    24. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie pachete legate sau grupate trebuie să solicite firmelor să se asigure că personalul responsabil de distribuţia fiecăruia dintre produsele vândute în cadrul unui pachet beneficiază de formare corespunzătoare, inclusiv de formare transsectorială, după caz. Formarea personalului trebuie să asigure familiarizarea acestuia cu riscurile asociate componentelor şi pachetului grupat sau legat, după caz, şi capacitatea personalului de a comunica aceste aspecte clienţilor într-un limbaj clar (fără termeni tehnici).


    Conflictele de interes în structurile de remunerare a personalului de vânzări
        Orientarea 9
    25. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie pachete legate sau grupate trebuie să solicite firmelor să se asigure că sunt puse în aplicare modele de remunerare şi stimulente de vânzări adecvate, care încurajează un comportament profesional responsabil, un tratament egal al clienţilor şi evitarea conflictelor de interese pentru personalul care vinde pachete legate sau grupate şi că acestea sunt monitorizate de conducerea de nivel superior.
        Exemple
    1) Firma nu pune în aplicare politici de remunerare, practici şi concursuri pe bază de performanţă care încurajează personalul de vânzări ce ar putea fi remunerat pe baza unui comision să "forţeze" vânzarea pachetului grupat şi care ar putea încuraja, prin urmare, vânzarea inutilă/necorespunzătoare a unei componente a pachetului sau a pachetului în sine. De exemplu, dacă personalul de vânzări ar fi stimulat să vândă în mod încrucişat un împrumut împreună cu un cont de brokeraj, ca urmare a acestei structuri de remunerare, ar exista riscul stimulării unei potenţiale vânzări necorespunzătoare a împrumutului şi, astfel, şi a pachetului.
    2) Firma evită politicile şi practicile de remunerare ce reduc substanţial salariul de bază al personalului de vânzări dacă nu este atins un anumit obiectiv de vânzări în ceea ce priveşte pachetul grupat/legat, reducând, astfel, riscul ca vânzătorul să efectueze vânzări necorespunzătoare ale pachetului grupat cu scopul de a evita acest rezultat.
    3) Firma evită reducerea bonusurilor sau a stimulentelor câştigate de personalul de vânzări ca urmare a neatingerii unui obiectiv sau a unui prag de vânzări pentru pachetul grupat.



    Drepturile de anulare post-vânzare
        Orientarea 10
    26. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie pachete legate sau grupate trebuie să solicite firmelor să se asigure că atunci când uneia sau mai multor componente ale unui pachet (dacă aceste componente ar fi vândute individual) li se aplică "perioade de aşteptare" sau drepturi de anulare post-vânzare, aceste drepturi se aplică în continuare componentelor din cadrul pachetului.
    27. Autorităţile competente de supraveghere a firmelor care distribuie pachete legate sau grupate trebuie să solicite firmelor să se asigure că clienţilor li se permite ulterior să divizeze produsele grupate într-o ofertă cu vânzare încrucişată fără penalităţi disproporţionate, cu excepţia cazului în care există motive justificate pentru care acest lucru nu este posibil.


    7. Exemple de practici dăunătoare de vânzare încrucişată
    28. Exemplele de mai jos prezintă, în conformitate cu articolul 24 alineatul (11) din MiFID II, o listă neexhaustivă a situaţiilor în care practicile de vânzare încrucişată nu corespund obligaţiilor prevăzute la articolul 24 alineatul (1) din MiFID II.

    Exemple de situaţii dăunătoare din punct de vedere monetar
        Exemplul 1
        Oferirea într-un pachet a două produse în condiţiile în care preţul acestei oferte este mai ridicat decât preţul fiecărei componente oferite separat de către aceeaşi firmă (atât timp cât produsele au exact aceleaşi caracteristici în ambele cazuri).

        Exemplul 2
        Îndemnarea unui client să achiziţioneze o ofertă cu vânzare încrucişată anunţând/promovând faptul că, la data vânzării, valoarea totală a costurilor şi taxelor pe care le va plăti clientul este mai mică decât preţul cumulat al fiecărei componente comercializate separat, deşi, în realitate, această valoare a costurilor şi a taxelor este deja programată să fie majorată în timp, de exemplu din cauza acumulării de costuri/taxe de operare.

        Exemplul 3
        Nereturnarea unei porţiuni din partea proporţională a primei plătite în prealabil pentru o componentă de asigurare a pachetului după încetarea unui serviciu de investiţii vândut împreună cu aceasta, atunci când produsul de asigurare nu rămâne în vigoare.


    Exemplu de situaţie dăunătoare din punctul de vedere al mobilităţii
        Exemplul 4
        Impunerea unor taxe de reziliere înainte de termen neproporţionale pentru un produs auxiliar de asigurare, dacă un client doreşte să înlocuiască acoperirea oferită de un furnizor alternativ sau ameninţarea cu încetarea relaţiei contractuale cu privire la un alt produs inclus în pachet.


    Exemplu de achiziţie a unor produse nedorite sau inutile
        Exemplul 5
        Oferirea unui produs grupat cu alt produs care nu a fost solicitat de client, atunci când firma ştie sau trebuie să ştie că produsul dublează în mod inutil alt produs pe care clientul îl are deja şi de care nu poate beneficia (inclusiv fiindcă clientul nu este eligibil).



    -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016