Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID din 18 decembrie 2023  cu privire la anumite aspecte ale cerinţelor MiFID II privind funcţia de asigurare a conformităţii (ESMA35-36-1952 RO)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID din 18 decembrie 2023 cu privire la anumite aspecte ale cerinţelor MiFID II privind funcţia de asigurare a conformităţii (ESMA35-36-1952 RO)

EMITENT: Banca Naţională a României
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 30 bis din 15 ianuarie 2024
──────────
    Conţinut de ORDINUL nr. 354 din 18 decembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 30 din 15 ianuarie 2024.
──────────
 (a se vedea imaginea asociată)

    Cuprins
    I. Domeniu de aplicare
        Referinţe legislative, abrevieri şi definiţii

    II. Scop
    III. Obligaţii de conformare şi raportare
    IV. Ghid cu privire la anumite aspecte ale cerinţelor MiFID II privind funcţia de asigurare a conformităţii
    1. Responsabilităţile funcţiei de asigurare a conformităţii
    2. Orientări cu privire la cerinţele organizatorice ale funcţiei de asigurare a conformităţii ..
    3. Evaluarea funcţiei de asigurare a conformităţii de către autoritatea competentă

    VI. Tabel de corespondenţă între ghidul din 2020 şi ghidul din 2012
    I. Domeniu de aplicare
        Cui i se aplică?
    1. Prezentul ghid se aplică autorităţilor competente şi următorilor participanţi la piaţa financiară:
    (i) firmele de investiţii, atunci când acestea furnizează servicii de investiţii sau activităţi de investiţii sau când le vând clienţilor depozite structurate sau le furnizează consultanţă cu privire la acestea;
    (ii) instituţiile de credit, atunci când acestea furnizează servicii de investiţii sau activităţi de investiţii sau când le vând clienţilor depozite structurate sau le furnizează consultanţă cu privire la acestea;
    (iii) societăţile de administrare a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM), atunci când acestea furnizează serviciile menţionate la articolul 6 alineatul (3) din Directiva OPCVM, în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) din directiva respectivă; precum şi
    (iv) administratorii de fonduri de investiţii alternative (AFIA), atunci când aceştia furnizează serviciile menţionate la articolul 6 alineatul (4) din DAFIA, în conformitate cu articolul 6 alineatul (6) din directiva respectivă.


        Ce se aplică?
    2. Prezentul ghid se aplică în raport cu articolul 16 alineatul (2) din MiFID II şi cu articolul 22 din Regulamentul delegat MiFID II.

        Când se aplică?
    3. Prezentul ghid se aplică după două luni de la data publicării sale pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE.
    4. Documentul intitulat "Orientări cu privire la anumite aspecte ale cerinţelor MiFID privind funcţia de asigurare a conformităţii"*1 elaborat în temeiul MiFID I încetează să mai fie valabil la aceeaşi dată.
        *1 ESMA/2012/388.

    Referinţe legislative, abrevieri şi definiţii
        Referinţe legislative
    DAFIA Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010*2
        *2 JO L 174, 1.7.2011, p. 1.


    CRD Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE*3
        *3 JO L 176, 27.6.2013, p. 338-436.


        CRR
    Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012*4
        *4JO L 176, 27.6.2013, p. 1-.


    Regulamentul ESMA Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei*5
        *5 JO L 331, 15.12.2010, p. 84.


        MiFID I
    Directiva 2004/39/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind pieţele instrumentelor financiare, de modificare a Directivelor 85/611/CEE şi 93/6/CEE ale Consiliului şi a Directivei 2000/12/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivei 93/22/CEE a Consiliului*6
        *6 JO L 145, 30.4.2004, p. 1.


        MiFID II
    Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE*7
        *7 JO L 173, 12.6.2014, p. 349.


    Regulamentul delegat MiFID II Regulamentul delegat (UE) 2017/565 al Comisiei din 25 aprilie 2016 de completare a Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele organizatorice şi condiţiile de funcţionare aplicabile firmelor de investiţii şi termenii definiţi în sensul directivei menţionate*8
        *8 JO L 87, 31.3.2017, p. 1.


    Directiva delegată MiFID II Directiva delegată (UE) 2017/593 a Comisiei din 7 aprilie 2016 de completare a Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte protejarea instrumentelor financiare şi a fondurilor care aparţin clienţilor, obligaţiile de guvernanţă a produsului şi normele aplicabile la acordarea sau primirea de onorarii, comisioane sau alte tipuri de beneficii pecuniare sau nepecuniare*9
        *9 JO L 87, 31.3.2017, p. 500.


    Directiva OPCVM Directiva 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 de coordonare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM)*10
        *10 JO L 302, 17.11.2009, p. 32.


    DAFIA Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010*11
        *11 JO L 174, 1.7.2011, p. 1.



        Abrevieri
        ESMA
        Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe


        Definiţii
        firme
     Firmele de investiţii [astfel cum sunt definite la articolul 4 alineatul (1) punctul (1) din MiFID II], atunci când acestea furnizează servicii de investiţii sau activităţi de investiţii sau când vând depozite structurate sau le furnizează clienţilor consiliere cu privire la depozite structurate; instituţiile de credit [astfel cum sunt definite la articolul 4 alineatul (1) punctul (1) din CRR], atunci când acestea furnizează servicii de investiţii sau activităţi de investiţii sau când le vând clienţilor depozite structurate sau le furnizează consiliere cu privire la acestea; societăţile de administrare a OPCVM [astfel cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) litera (b) din Directiva OPCVM], atunci când acestea furnizează serviciile menţionate la articolul 6 alineatul (3) din Directiva OPCVM, în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) din directiva respectivă; şi AFIA [astfel cum sunt definite la articolul 4 alineatul (1) litera (b) din DAFIA] care sunt AFIA externe atunci când acestea furnizează serviciile menţionate la articolul 6 alineatul (4) din DAFIA, în conformitate cu articolul 6 alineatul (6) din directiva respectivă.





    II. Scop
    5. Prezentul ghid este elaborat în temeiul articolului 16 alineatul (1) din Regulamentul ESMA. Obiectivele prezentului ghid sunt de a stabili practici de supraveghere consecvente, eficiente şi eficace în cadrul SESF şi de a asigura aplicarea comună, uniformă şi consecventă a anumitor aspecte ale funcţiei de asigurare a conformităţii prevăzute în MiFID II în raport cu cerinţele menţionate la punctul 2.
    6. ESMA se aşteaptă, de asemenea, ca prezentul ghid să promoveze o mai mare convergenţă în ceea ce priveşte interpretarea şi abordările în materie de supraveghere ale cerinţelor MiFID II privind funcţia de asigurare a conformităţii, axându-se pe o serie de aspecte importante şi sporind astfel valoarea standardelor existente. Contribuind la garantarea respectării de către firme a standardelor uniforme de reglementare, ESMA anticipează o consolidare corespunzătoare a protecţiei investitorilor.

    III. Obligaţii de conformare şi raportare
        Statutul ghidului
    7. În conformitate cu articolul 16 alineatul (3) din Regulamentul ESMA, autorităţile competente şi firmele trebuie să depună toate eforturile necesare pentru a respecta prezentul ghid.
    8. Autorităţile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să se conformeze prin includerea acestuia în cadrele lor juridice şi/sau de supraveghere naţionale, după caz, inclusiv în cazul în care anumite orientări specifice vizează, în principal, firmele. În acest caz, autorităţile competente trebuie să asigure, prin activităţi de supraveghere, respectarea ghidului de către firme.

        Cerinţe de raportare
    9. În decurs de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE, autorităţile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să informeze ESMA dacă (i) respectă, (ii) nu respectă, dar intenţionează să respecte sau dacă (iii) nu respectă şi nu intenţionează să respecte ghidul.
    10. În caz de neconformitate, autorităţile competente trebuie, de asemenea, să informeze ESMA, în decurs de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE, cu privire la motivele de neconformare cu prezentul ghid.
    11. Pe site-ul ESMA este disponibil un model de notificare. Odată ce a fost completat, modelul va fi transmis către ESMA.
    12. Firmele nu sunt obligate să raporteze dacă respectă sau nu prezentul ghid.


    IV. Ghid cu privire la anumite aspecte ale cerinţelor MiFID II privind funcţia de asigurare a conformităţii
    13. Ca parte a responsabilităţii lor de a asigura respectarea de către firmă a obligaţiilor care le revin în temeiul MiFID II, cadrele de conducere de nivel superior trebuie să se asigure că funcţia de asigurare a conformităţii îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 22 din Regulamentul delegat MiFID II.
    1. Responsabilităţile funcţiei de asigurare a conformităţii
        Orientări cu privire la evaluarea riscului de conformitate
        [articolul 22 alineatul (1) şi alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul delegat MiFID II]
        Orientarea 1
    14. În temeiul articolului 22 alineatul (2) din Regulamentul delegat MiFID II, funcţia de asigurare a conformităţii, în cadrul sarcinilor sale, efectuează o evaluare a riscului pentru a se asigura că riscurile de conformitate sunt monitorizate global. Funcţia de asigurare a conformităţii stabileşte un program de monitorizare bazat pe riscuri, pornind de la această evaluare a riscului de conformitate, pentru a stabili priorităţile sale şi obiectivul activităţilor de monitorizare, de consultanţă şi de asistenţă.
    15. Constatările formulate pe baza evaluării riscului de conformitate trebuie utilizate pentru a stabili programul de lucru al funcţiei de asigurare a conformităţii, precum şi pentru a aloca în mod eficient resursele aferente funcţiei. Evaluarea riscului de conformitate trebuie revizuită periodic şi, după caz, actualizată în vederea asigurării faptului că obiectivele, scopul şi domeniul de aplicare a activităţilor de monitorizare a conformităţii şi de consiliere rămân valabile.
    16. În ceea ce priveşte demersurile de identificare a nivelului de risc de conformitate cu care se confruntă firma, articolul 22 alineatul (1) al doilea paragraf din Regulamentul delegat MiFID II prevede obligaţia ca funcţia de asigurare a conformităţii să ţină seama de toate domeniile serviciilor şi activităţilor de investiţii, precum şi ale serviciilor auxiliare furnizate de firmă. Aceasta trebuie să includă tipurile de instrumente financiare tranzacţionate şi distribuite, categoriile clienţilor firmei, canalele de distribuţie şi, după caz, organizarea internă a grupului.
    17. Evaluarea riscului de conformitate trebuie să ia în considerare obligaţiile aplicabile în temeiul MiFID II, normele naţionale de punere în aplicare, precum şi politicile, procedurile, sistemele şi controalele puse în aplicare în cadrul firmei în materie de servicii şi de activităţi de investiţii. Evaluarea trebuie să ţină seama, de asemenea, de rezultatele unor eventuale activităţi de monitorizare, precum şi de unele posibile constatări relevante ale auditurilor interne sau externe.
    18. Riscurile identificate trebuie revizuite periodic şi, după caz, în regim ad hoc, pentru a se asigura că eventualele riscuri emergente sunt luate în considerare (de exemplu, riscurile generate de noile domenii de activitate, alte modificări relevante ale structurii firmei sau ale cadrului de reglementare aplicabil).


        Orientări cu privire la obligaţiile de monitorizare ale funcţiei de asigurare a conformităţii
        [articolul 22 alineatul (2) litera (a) şi al doilea paragraf din Regulamentul delegat MiFID II]
        Orientarea 2
    19. Obiectivul programului de monitorizare bazat pe riscuri trebuie să fie acela de a aprecia dacă activitatea firmei se desfăşoară sau nu cu respectarea obligaţiilor care îi revin acesteia în temeiul MiFID II, precum şi dacă politicile şi procedurile sale interne şi măsurile de organizare şi de control continuă să fie eficace şi adecvate, în vederea asigurării faptului că riscul de conformitate este monitorizat global.
    20. În cazul în care firma face parte dintr-un grup, responsabilitatea pentru funcţia de asigurare a conformităţii îi revine fiecărei firme din cadrul grupului respectiv. Prin urmare, firma trebuie să se asigure că funcţia sa de asigurare a conformităţii continuă să fie responsabilă de monitorizarea propriului risc de conformitate. Acesta include cazurile în care o firmă externalizează sarcinile de conformitate către o altă firmă din cadrul grupului. Cu toate acestea, funcţia de asigurare a conformităţii din cadrul fiecărei firme trebuie să ţină seama de grupul din care aceasta face parte, de exemplu colaborând îndeaproape cu personalul departamentelor de audit, juridic, de reglementare şi de asigurare a conformităţii din cadrul altor părţi ale grupului.
    21. Abordarea bazată pe riscuri în ceea ce priveşte asigurarea conformităţii trebuie să reprezinte baza stabilirii instrumentelor şi a metodologiilor corespunzătoare utilizate de funcţia de asigurare a conformităţii, precum şi a amplorii programului de monitorizare şi a frecvenţei activităţilor de monitorizare efectuate de funcţia de asigurare a conformităţii (care poate fi recurentă, ad-hoc şi/sau continuă). Funcţia de asigurare a conformităţii trebuie, de asemenea, să garanteze faptul că activităţile sale de monitorizare nu sunt doar documentare, ci că se verifică, de asemenea, modul în care politicile şi procedurile sunt puse în aplicare în practică, de exemplu prin inspecţii la faţa locului la unităţile de activitate operative. Funcţia de asigurare a conformităţii trebuie, de asemenea, să ia în considerare domeniul de aplicare a revizuirilor care trebuie efectuate.
    22. Exemple de instrumente şi metodologii adecvate pentru activităţile de monitorizare care ar putea fi utilizate de funcţia de asigurare a conformităţii includ (dar nu se limitează la) următoarele:
    (a) utilizarea unor măsurători ale riscurilor agregate (de exemplu, indicatori de risc);
    (b) utilizarea unor rapoarte (suplimentare) care impun atenţia conducerii, în care sunt prezentate abateri semnificative între evenimentele care au survenit în fapt şi preconizări (raport privind excepţiile) sau situaţii care necesită soluţionarea (jurnal de probleme);
    (c) supravegherea ţintită a activităţii de tranzacţionare, verificarea respectării procedurilor, verificările documentare, intervievarea personalului relevant şi/sau, după caz şi la latitudinea funcţiei de asigurare a conformităţii, intervievarea unui eşantion relevant de clienţi ai firmei;

    23. Programul de monitorizare trebuie să reflecte modificările profilului de risc al firmei, care pot surveni, de exemplu, în urma unor evenimente importante, cum ar fi achiziţii la nivel de firmă, schimbări ale sistemului informatic sau reorganizare. Aceasta trebuie să cuprindă, de asemenea, punerea în aplicare şi eficacitatea oricăror măsuri de remediere adoptate de firmă ca răspuns la încălcări ale MiFID II, actelor delegate sau de punere în aplicare aferente şi/sau dispoziţiilor naţionale de transpunere din documentele menţionate anterior.
    24. Activităţile de monitorizare desfăşurate de funcţia de asigurare a conformităţii trebuie, de asemenea, să ia în considerare:
    (a) obligaţia firmei de a respecta cerinţele de reglementare ale domeniului de activitate;
    (b) controalele de nivelul I în domeniile de activitate ale firmei (şi anume, controalele unităţilor operative, spre deosebire de controalele de nivelul II efectuate pentru respectarea conformităţii); şi
    (c) revizuiri realizate de funcţia de gestionare a riscurilor, de funcţia de audit intern sau de alte funcţii de control din domeniul serviciilor şi activităţilor de investiţii.

    25. Revizuirile realizate de funcţiile de control trebuie coordonate cu activităţile de monitorizare desfăşurate de funcţia de asigurare a conformităţii, respectând totodată independenţa şi mandatul diverselor funcţii.
    26. Funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să aibă rolul de a supraveghea funcţionarea procesului de reclamaţii şi trebuie să considere reclamaţiile drept sursă de informaţii relevante în contextul responsabilităţilor sale generale de monitorizare. Aceasta nu impune ca funcţia de asigurare a conformităţii să aibă un rol în stabilirea rezultatului reclamaţiilor. În această privinţă, firmele trebuie să acorde funcţiei de asigurare a conformităţii acces la toate reclamaţiile clienţilor primite de firmă.


        Orientări cu privire la obligaţiile de raportare ale funcţiei de asigurare a conformităţii
     [articolul 16 alineatul (2) din MiFID II, articolul 21 alineatul (1) litera (e), alineatul (2) litera (c) şi alineatul (3) litera (b), articolul 25 alineatele (2) şi (3) şi articolul 26 alineatele (3) şi (7) din Regulamentul delegat MiFID II, articolul 9 alineatele (6) şi (7) şi articolul 10 alineatele (6) şi (8) din Directiva delegată MiFID II]
        Orientarea 3
    27. În temeiul articolului 22 alineatul (2) litera (c) şi alineatul (3) litera (c) şi al articolului 25 alineatele (2) şi (3) din Regulamentul delegat MiFID II, rapoartele obligatorii privind conformitatea constituie instrumente adecvate care impun neapărat atenţia conducerii. Rapoartele obligatorii privind conformitatea trebuie să cuprindă toate unităţile de activitate implicate în furnizarea de servicii şi activităţi de investiţii şi de servicii auxiliare prestate de o firmă. În cazul în care raportul nu acoperă toate aceste activităţi şi servicii ale firmei, trebuie să se precizeze clar care sunt motivele.
    28. Rapoartele obligatorii privind conformitatea trebuie, printre altele, să conţină informaţii cu privire la următoarele aspecte, în funcţie de relevanţa acestora:
    (a) Informaţii generale:
        ● informaţii cu privire la caracterul adecvat şi la eficacitatea politicilor şi procedurilor firmei menite să asigure faptul că firma şi personalul acesteia respectă obligaţiile care le revin în temeiul MiFID II;
        ● modificările şi evoluţiile relevante ale cerinţelor aplicabile în decursul perioadei cuprinse în raport;
        ● un rezumat al structurii funcţiei de asigurare a conformităţii, inclusiv numărul total al membrilor personalului angajaţi, calificările acestora şi liniile de raportare, iar în rapoartele ulterioare, eventuale modificări ale aspectelor menţionate;

    (b) Modul de realizare a monitorizării şi a revizuirii
        ● modul în care funcţia de asigurare a conformităţii monitorizează elaborarea şi revizuirea obligaţiilor în temeiul MiFID II şi modul în care eventualele riscuri de nerespectare de către firmă sau de personalul acesteia a obligaţiilor care le revin sunt identificate într-o etapă timpurie;
        ● un rezumat al inspecţiilor la faţa locului sau al verificărilor documentare desfăşurate de funcţia de asigurare a conformităţii;
        ● un rezumat al activităţilor de monitorizare planificate pentru revizuirea ulterioară;

    (c) Constatări
        ● un rezumat al principalelor constatări formulate în urma revizuirii politicilor şi procedurii, inclusiv riscurile identificate în ceea ce priveşte domeniul de aplicare a activităţilor de monitorizare ale funcţiei de asigurare a conformităţii;
        ● încălcările şi deficienţele în ceea ce priveşte organizarea firmei şi procesul de conformitate al acesteia;
        ● numărul de reclamaţii primite în decursul perioadei supuse revizuirii, în cazul în care acestea nu au fost deja raportate prin alte surse. În cazul în care, ca urmare a revizuirii reclamaţiilor clienţilor, sunt identificate anumite aspecte specifice referitoare la asigurarea conformităţii sau la risc în ceea ce priveşte politicile sau procedurile adoptate de firmă în vederea furnizării de servicii şi activităţi de investiţii, aceste aspecte trebuie raportate în mod specific;

    (d) Acţiuni întreprinse
        ● un rezumat care cuprinde acţiunile întreprinse în vederea abordării riscurilor semnificative de nerespectare de către firmă sau de personalul acesteia a obligaţiilor ce le revin în temeiul MiFID II;
        ● măsurile luate şi măsurile care trebuie luate în vederea asigurării conformităţii cu cerinţele aplicabile modificate;
        ● reacţia la reclamaţiile primite şi orice plăţi efectuate în baza reclamaţiei, în cazul în care acestea nu au fost deja raportate prin alte surse. Acţiunile care vizează anumite aspecte specifice referitoare la asigurarea conformităţii sau la risc identificate în ceea ce priveşte politicile sau procedurile adoptate de firmă în vederea furnizării de servicii şi activităţi de investiţii, ca urmare a revizuirii reclamaţiilor clienţilor;

    (e) Altele
        ● alte aspecte semnificative în materie de asigurare a conformităţii care au survenit de la efectuarea ultimului raport;
        ● o trecere în revistă a corespondenţei materiale cu autorităţile competente; şi
        ● informaţii cu privire la orice abatere a cadrelor de conducere de nivel superior de la recomandările sau evaluările importante emise de funcţia de asigurare a conformităţii;
        ● informaţii cu privire la orice abatere de la principiul conform căruia celelalte unităţi de activitate nu trebuie să emită instrucţiuni sau să influenţeze în alt mod personalul care se ocupă de asigurarea conformităţii şi activităţile desfăşurate de acesta; şi
        ● în cazul în care o firmă face uz de derogare pentru a evita numirea unui responsabil cu asigurarea conformităţii a cărui răspundere exclusivă în cadrul firmei să fie funcţia de asigurare a conformităţii, evaluarea faptului dacă măsurile menite să reducă la minim conflictele de interese sunt în continuare adecvate.


    29. În secţiunea raportului care vizează mecanismele de guvernanţă a produsului stabilite de firmă, funcţia de asigurare a conformităţii trebuie, de asemenea, să abordeze, acolo unde acest lucru este relevant pentru situaţia firmei (de exemplu, ţinând seama de rolul său în calitate de fabricant şi/sau distribuitor de produse), cel puţin următoarele aspecte:
    (a) rolul funcţiei de asigurare a conformităţii în ceea ce priveşte participarea la elaborarea, monitorizarea şi revizuirea politicilor şi procedurilor firmei în materie de guvernanţă a produsului;
    (b) toate subiectele impuse în temeiul articolului 22 alineatul (2) din Regulamentul delegat MiFID II, cu privire la monitorizarea guvernanţei produsului în cadrul firmei de către funcţia de asigurare a conformităţii (de exemplu, constatările funcţiei de asigurare a conformităţii în ceea ce priveşte politicile şi procedurile firmei în materie de guvernanţă a produsului, încălcările şi deficienţele, acţiunile întreprinse sau care trebuie întreprinse pentru remedierea celor din urmă).
    (c) în mod sistematic, informaţiile cu privire la instrumentele financiare produse/distribuite de firmă, inclusiv informaţii cu privire la strategia de distribuţie în conformitate cu articolul 9 alineatul (6) şi articolul 10 alineatul (8) din Directiva delegată MiFID II, şi anume cel puţin:
        ● numărul şi natura produselor fabricate sau distribuite (după caz), inclusiv pieţele-ţintă respective şi alte informaţii din cadrul procesului respectiv de aprobare a produsului necesare pentru a evalua riscul de conformitate al produsului, în special în ceea ce priveşte politica firmei de guvernanţă a produsului (de exemplu, complexitatea produsului, conflictele de interese aferente produsului, îndeosebi date relevante din analiza pe bază de scenarii, ponderea cost-randament), concentrându-se în mod specific asupra noilor tipuri de produse fabricate sau distribuite în decursul perioadei de raportare, precum şi asupra celor ale căror caracteristici au fost modificate în proporţie semnificativă în cursul perioadei respective.
        ● (în cazul firmelor producătoare) drept parte din informaţiile privind strategia de distribuţie respectivă: firmele distribuitoare respective, cu accent specific pe noile firme distribuitoare;
        ● dacă produsele sunt sau nu sunt distribuite în afara pieţei-ţintă (pozitive) şi în ce măsură, obiectivul fiind acela de a evalua dacă mecanismele de guvernanţă a produsului stabilite de firmă funcţionează în modul prevăzut. Pentru a realiza acest demers, funcţia de asigurare a conformităţii poate analiza critic activitatea, rapoartele sau metodele funcţiei sau ale personalului firmei care se ocupă de mecanismele de guvernanţă a produsului. Conform principiului proporţionalităţii, în timpul raportării, de exemplu, cu privire la mecanismele de guvernanţă a produsului stabilite de firmă, informaţiile referitoare la produsele mai simple şi mai obişnuite pot fi prezentate cu mai puţine amănunte, în timp ce produsele caracterizate prin complexitate sau cele cu caracteristici de risc sau alte caracteristici relevante (cum ar fi, de exemplu, lipsa de lichiditate şi inovarea) trebuie descrise mai în amănunt.


    30. Sub rezerva principiului proporţionalităţii, firmele trebuie să prefere o organizare în cadrul căreia funcţia de asigurare a conformităţii şi funcţia de gestionare a reclamaţiilor sunt separate în mod corespunzător. În cazul în care funcţia firmei de asigurare a conformităţii are, de asemenea, rolul de funcţie de gestionare a reclamaţiilor, raportul privind conformitatea trebuie să abordeze orice probleme care decurg din punerea în aplicare a măsurilor pe care le-a instituit firma pentru a evalua, a reduce la minim şi a gestiona orice conflicte de interese care apar între cele două funcţii, inclusiv, în special, nerespectarea de către firmă a obligaţiilor care îi revin în ceea ce priveşte tratarea reclamaţiilor.
    31. Funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să ţină seama de necesitatea unor linii de raportare suplimentare către orice funcţie de asigurare a conformităţii din cadrul grupului.
    32. Autorităţile competente pot adopta diverse abordări în ceea ce priveşte supravegherea obligaţiilor de raportare ale funcţiei de asigurare a conformităţii. De exemplu, unele autorităţi competente le solicită firmelor să le furnizeze rapoarte privind funcţia de asigurare a conformităţii în regim periodic sau ad hoc, în timp ce altele le solicită, de asemenea, cadrelor de conducere de nivel superior să furnizeze o versiune adnotată a raportului, în care să figureze explicaţii referitoare la constatările funcţiei de asigurare a conformităţii. Aceste practici le furnizează autorităţilor competente informaţii directe cu privire la activităţile de asigurare a conformităţii desfăşurate de o firmă, precum şi cu privire la orice încălcări ale prevederilor aplicabile.


        Orientări cu privire la obligaţiile de acordare de consultanţă şi de asistenţă ale funcţiei de asigurare a conformităţii
        [articolul 22 alineatul (2) litera (b) şi articolul 27 alineatul (3) din Regulamentul delegat MiFID II]
        Orientarea 4
    33. Firmele trebuie să garanteze că funcţia de asigurare a conformităţii îşi îndeplineşte responsabilităţile privind acordarea de consultanţă şi de asistenţă, inclusiv oferirea de sprijin pentru instruirea personalului şi a conducerii; furnizarea de asistenţă zilnică pentru personal şi pentru conducere şi participarea la stabilirea politicilor şi procedurilor din cadrul firmei (de exemplu, politica de remunerare a firmei sau politicile şi procedurile firmei în materie de guvernanţă a produsului).
    34. Firmele trebuie să promoveze şi să consolideze o "cultură a conformităţii" la nivelul întregii firme, demers care trebuie sprijinit de cadrele de conducere de nivel superior. Scopul culturii conformităţii este nu doar de a stabili mediul general în care sunt tratate aspectele privind conformitatea, ci şi de a insufla personalului principiul îmbunătăţirii protecţiei investitorilor, precum şi de a contribui la stabilitatea sistemului financiar.
    35. Firma trebuie să se asigure că personalul său este instruit corespunzător*12. Funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să sprijine unităţile de activitate implicate în domeniul de furnizare a serviciilor şi activităţilor de investiţii (şi anume, întregul personal implicat direct sau indirect în furnizarea de servicii şi activităţi de investiţii) în desfăşurarea oricărui tip de instruire relevant. Instruirea şi alte tipuri de sprijin trebuie să se concentreze în special, dar nu exclusiv, pe:
        *12 A se consulta Ghidul cu privire la evaluarea cunoştinţelor şi a competenţelor; ESMA71-1154262120-153 EN (rev).
    (a) politicile şi procedurile interne ale firmei şi pe structura sa organizatorică în domeniul serviciilor şi activităţilor de investiţii; şi
    (b) MiFID II, actele sale delegate şi de punere în aplicare, legislaţia naţională de punere în aplicare, standardele aplicabile, ghidurile şi alte orientări elaborate de ESMA şi de autorităţile competente, orice alte cerinţe de supraveghere şi de reglementare care ar putea fi relevante, precum şi orice modificări ale acestora.

    36. Instruirea trebuie desfăşurată periodic, iar o instruire bazată pe nevoile de formare trebuie desfăşurată atunci când este necesar. Instruirea trebuie furnizată după caz - de exemplu, întregului personal al firmei în ansamblu, unor unităţi de activitate specifice sau unei anumite persoane.
    37. Instruirea trebuie elaborată permanent, astfel încât să ia în considerare toate modificările relevante (de exemplu, noua legislaţie, standardele sau ghidurile emise de ESMA şi de autorităţile competente, precum şi modificările modelului de afaceri al firmei).
    38. Prin cooperare cu echipa de conducere, care deţine responsabilitatea executivă în ultimă instanţă, funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să monitorizeze măsura în care personalul din domeniul serviciilor şi activităţilor de investiţii deţine nivelul necesar de conştientizare şi aplică în mod corect politicile şi procedurile firmei.
    39. Personalul responsabil pentru asigurarea conformităţii trebuie, de asemenea, să ofere asistenţă personalului din unităţile de activitate în activitatea economică zilnică a acestuia şi să fie disponibil să răspundă la întrebările care decurg din activitatea economică de zi cu zi.
    40. Firmele trebuie să asigure faptul că funcţia de asigurare a conformităţii este implicată în elaborarea politicilor şi procedurilor relevante din cadrul firmei în domeniul serviciilor şi activităţilor de investiţii şi al serviciilor auxiliare (de exemplu, politica de remunerare a firmei sau politicile şi procedurile firmei în materie de guvernanţă a produsului). În acest context, funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să aibă capacitatea, de exemplu, de a oferi expertiză şi consiliere în materie de conformitate unităţilor de activitate, cu privire la toate deciziile strategice sau la noile modele de afaceri, sau cu privire la lansarea unei noi strategii de publicitate în domeniul serviciilor şi activităţilor de investiţii. În cazul în care recomandarea funcţiei de asigurare a conformităţii nu este respectată, funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să documenteze situaţia în consecinţă şi să o prezinte în rapoartele sale de evaluare a conformităţii (eventual în rapoartele ad hoc, după caz).
    41. Firmele trebuie să se asigure că funcţia de asigurare a conformităţii este implicată în toate modificările semnificative ale organizării firmei în domeniul serviciilor şi activităţilor de investiţii şi al serviciilor auxiliare. Aceasta include procesul decizional, atunci când sunt aprobate noi ramuri de activitate sau noi produse financiare, precum şi definirea politicilor de remunerare a personalului. În acest context, funcţiei de asigurare a conformităţii trebuie să i se acorde dreptul de a participa la procesul de aprobare a produselor în cazul firmelor producătoare şi distribuitoare, după caz. Prin urmare, cadrele de conducere de nivel superior trebuie să încurajeze unităţile de activitate să se consulte cu funcţia de asigurare a conformităţii în ceea ce priveşte operaţiunile pe care le desfăşoară, atunci când este cazul.
    42. Firmele trebuie să asigure faptul că funcţia de asigurare a conformităţii este implicată în întreaga corespondenţă semnificativă necurentă cu autorităţile competente în domeniul serviciilor şi activităţilor de investiţii.




    2. Orientări cu privire la cerinţele organizatorice ale funcţiei de asigurare a conformităţii
        Orientări cu privire la eficacitatea funcţiei de asigurare a conformităţii
        [articolul 21 alineatul (1) litera (d) şi articolul 22 alineatul (3) litera (a) din Regulamentul delegat MiFID II]
        Orientarea 5
    43. Atunci când asigură alocarea unor resurse umane şi de altă natură corespunzătoare pentru funcţia de asigurare a conformităţii, firmele trebuie să ia în considerare amploarea şi tipurile de servicii şi activităţi de investiţii şi de servicii auxiliare furnizate de firma respectivă.
    44. Numărul de membri ai personalului necesar pentru sarcinile funcţiei de asigurare a conformităţii depinde în mare măsură de natura serviciilor şi activităţilor de investiţii şi a serviciilor auxiliare, precum şi de natura altor servicii furnizate de firmă. În cazul în care activităţile unei firme de investiţii sunt extinse considerabil, firma trebuie să asigure faptul că funcţia de asigurare a conformităţii este extinsă în egală măsură, în cazul în care este necesar, având în vedere modificările riscului de conformitate al firmei. Cadrele de conducere de nivel superior trebuie să monitorizeze periodic, cel puţin în regim anual, dacă numărul de membri ai personalului şi expertiza acestora corespund în continuare în vederea îndeplinirii atribuţiilor funcţiei de asigurare a conformităţii.
    45. În afară de resursele umane, pentru funcţia de asigurare a conformităţii trebuie alocate suficiente resurse informatice.
    46. În cazul în care firma stabileşte bugete pentru anumite funcţii sau unităţi de activitate, funcţiei de asigurare a conformităţii trebuie să i se aloce un buget care să corespundă nivelului de risc de conformitate la care este expusă firma. Responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii trebuie consultat înainte de stabilirea bugetului. Toate deciziile privind reduceri bugetare semnificative trebuie documentate în scris şi trebuie să conţină explicaţii detaliate.
    47. Pentru asigurarea accesului personalului responsabil de asigurarea conformităţii la informaţiile relevante pentru îndeplinirea sarcinilor acestora în orice moment, firmele trebuie să permită accesul la toate bazele de date şi evidenţele relevante (cum ar fi înregistrările convorbirilor telefonice şi ale comunicaţiilor electronice menţionate la articolul 76 din Regulamentul delegat MiFID II). Pentru a avea în permanent o imagine de ansamblu asupra domeniilor firmei în care ar putea apărea informaţii sensibile sau relevante, responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să aibă acces la toate sistemele de informaţii relevante din cadrul firmei, precum şi la orice rapoarte de audit intern sau extern sau la alte raportări către cadrele de conducere de nivel superior sau către funcţia de supraveghere, dacă acestea există. Acolo unde este cazul, responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii trebuie, de asemenea, să aibă posibilitatea de a participa la reuniunile cadrelor de conducere de nivel superior sau ale funcţiei de supraveghere. În cazul (care ar trebui să se rezume la situaţii excepţionale) în care acest drept nu se acordă, situaţia trebuie documentată şi explicată în scris. Responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să deţină cunoştinţe aprofundate cu privire la organizarea firmei, la cultura corporativă şi la procesele decizionale, pentru a fi în măsură să identifice reuniunile la care este important să participe.
    48. În special, este important ca firma să instituie măsurile necesare pentru a asigura un schimb eficace de informaţii între funcţia de asigurare a conformităţii şi alte funcţii de control (de exemplu, auditul intern şi gestionarea riscurilor), precum şi cu alţi auditori interni sau externi.


        Orientări cu privire la aptitudinile, cunoştinţele, experienţa şi autoritatea funcţiei de asigurare a conformităţii
        [articolul 21 alineatul (1) litera (d) şi articolul 22 alineatul (3) literele (a) şi (b) din Regulamentul delegat MiFID II]
        Orientarea 6
    49. Personalul din cadrul firmei responsabil cu asigurarea conformităţii dispune de aptitudinile, cunoştinţele şi experienţa necesare pentru a-şi îndeplini responsabilităţile, în temeiul articolului 21 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul delegat MiFID II. În plus, funcţia de asigurare a conformităţii dispune de autoritatea necesară în temeiul articolului 22 alineatul (3) litera (a) din Regulamentul delegat MiFID II. În special, aceste cerinţe trebuie luate în considerare de către firme atunci când acestea numesc responsabilul cu asigurarea conformităţii. Având în vedere funcţia şi sarcinile atribuite responsabilului cu asigurarea conformităţii, acesta trebuie să facă dovada unor standarde înalte de etică profesională şi de integritate personală.
    50. Pentru a garanta faptul că funcţia de asigurare a conformităţii dispune de autoritatea care se impune în vederea exercitării sarcinilor care îi revin, cadrele de conducere de nivel superior ale firmei trebuie să îi ofere sprijin în exercitarea sarcinilor respective. Autoritatea presupune deţinerea unor competenţe adecvate şi a unor aptitudini personale relevante (cum ar fi, de exemplu, judecata persoanei respective), putând fi consolidată prin recunoaşterea în mod explicit a autorităţii specifice a funcţiei de asigurare a conformităţii prin politica firmei de asigurare a conformităţii.
    51. În cadrul funcţiei de asigurare a conformităţii trebuie să existe cunoştinţe cel puţin cu privire la MiFID II şi la toate actele delegate şi de punere în aplicare aferente, la legislaţia de punere în aplicare şi reglementările naţionale, precum şi la toate standardele, ghidurile şi alte orientări aplicabile emise de ESMA şi de autorităţile competente, în măsura în care acestea sunt relevante pentru îndeplinirea sarcinilor de conformitate. Personalul responsabil cu asigurarea conformităţii trebuie să beneficieze de formare periodică pentru a-şi menţine nivelul de cunoştinţe. Pentru responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii desemnat este necesar un nivel mai ridicat de competenţă.
    52. Responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să posede cunoştinţe şi o experienţă suficient de vastă, precum şi un nivel suficient de ridicat de competenţă pentru a-şi putea asuma responsabilitatea pentru funcţia de asigurare a conformităţii în ansamblu şi pentru a asigura eficacitatea acesteia. Pentru a demonstra nivelul necesar de cunoştinţe şi/sau de competenţă, pot fi prevăzute diverse opţiuni la nivel naţional în statul membru în cauză. De exemplu, unele autorităţi competente autorizează sau aprobă responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii desemnat în urma evaluării calificărilor acestuia. Această evaluare poate include o analiză a CV-ului responsabilului cu funcţia de asigurare a conformităţii, precum şi un interviu cu persoana desemnată şi/sau un examen care trebuie promovat. Acest tip de proces de autorizare poate contribui la consolidarea poziţiei funcţiei de asigurare a conformităţii în cadrul firmei şi în raport cu terţii. Alte abordări de reglementare încadrează obligatoriu evaluarea calificărilor responsabilului cu funcţia de asigurare a conformităţii exclusiv în sfera de responsabilitate a cadrelor de conducere de nivel superior ale firmei. Cadrele de conducere de nivel superior evaluează calificările potenţialului responsabil cu funcţia de asigurare a conformităţii anterior numirii. Conformitatea firmei în mod corespunzător cu cerinţele de la articolul 21 alineatul (1) litera (d) şi articolul 22 alineatul (3) literele (a) şi (b) este analizată ulterior în cadrul evaluării generale a conformităţii firmei cu cerinţele relevante ale MiFID II.
    53. Responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să facă dovada unei experienţe profesionale suficiente, întrucât aceasta este necesară pentru a putea evalua riscurile de conformitate şi conflictele de interese inerente activităţilor economice ale firmei. Experienţa profesională necesară poate să fi fost dobândită, printre altele, în funcţii operaţionale, în alte funcţii de control sau în funcţii de reglementare. În unele jurisdicţii, experienţa profesională este luată în considerare doar dacă a fost dobândită în decursul unei perioade minime de timp şi cu condiţia să nu fie perimată.
    54. Responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să aibă cunoştinţe specifice cu privire la diferitele activităţi furnizate de firmă. Competenţele relevante impuse ar putea să fie diferite de la o firmă la alta, întrucât caracterul principalelor riscuri de conformitate cu care se confruntă firmele ar putea să difere la rândul său. Prin urmare, un responsabil cu funcţia de asigurare a conformităţii recent angajat poate necesita cunoştinţe de specialitate suplimentare axate pe modelul de afaceri specific al firmei, chiar dacă acesta a fost responsabil anterior cu funcţia de asigurare a conformităţii în cadrul unei alte firme.


        Orientări cu privire la caracterul permanent al funcţiei de asigurare a conformităţii
        [articolul 22 alineatul (2) primul paragraf din Regulamentul delegat MiFID II]
        Orientarea 7
    55. Articolul 22 alineatul (2) primul paragraf din Regulamentul delegat MiFID II le impune firmelor să garanteze faptul că funcţia de asigurare a conformităţii îşi îndeplineşte sarcinile şi responsabilităţile în permanenţă. Prin urmare, firmele trebuie să stabilească măsuri adecvate pentru a se asigura că responsabilităţile care îi revin responsabilului cu funcţia de asigurare a conformităţii sunt îndeplinite inclusiv în absenţa acestuia, precum şi măsuri adecvate pentru a se asigura că responsabilităţile funcţiei de asigurare a conformităţii sunt îndeplinite în mod continu. Aceste măsuri trebuie stabilite în scris.
    56. Firma trebuie să se asigure, de exemplu, prin proceduri interne şi măsuri temporare, că responsabilităţile funcţiei de asigurare a conformităţii sunt îndeplinite în mod adecvat în cursul absenţei responsabilului cu funcţia de asigurare a conformităţii.
    57. Responsabilităţile şi competenţele, precum şi autoritatea funcţiei de asigurare a conformităţii trebuie stabilite într-o "politică de conformitate" sau în alte politici generale sau norme interne care iau în considerare domeniul de aplicare şi natura serviciilor şi activităţilor de investiţii ale firmei. Aceasta trebuie să includă informaţii cu privire la programul de monitorizare şi la obligaţiile de raportare ale funcţiei de asigurare a conformităţii, precum şi informaţii cu privire la abordarea bazată pe risc a funcţiei de asigurare a conformităţii în ceea ce priveşte activităţile de monitorizare. Modificările relevante ale cerinţelor aplicabile trebuie să se reflecte imediat în adaptarea acestor politici/norme.
    58. Funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să îşi desfăşoare activităţile în permanenţă şi nu doar în anumite situaţii speciale. Aceasta necesită monitorizare periodică pe baza unui program de monitorizare. Activităţile de monitorizare trebuie să vizeze în mod regulat toate domeniile-cheie de servicii şi activităţi de investiţii furnizate de firmă, luând în considerare riscul de conformitate asociat domeniilor de activitate economică. Funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să poată răspunde rapid la evenimente neprevăzute, schimbând astfel accentul activităţilor sale într-un interval scurt de timp, dacă acest lucru este necesar.


        Orientări cu privire la caracterul independent al funcţiei de asigurare a conformităţii
        [articolul 22 alineatul (3) literele (b), (d) şi (e) din Regulamentul delegat MiFID II]
        Orientarea 8
    59. Firmele trebuie să garanteze faptul că funcţia de asigurare a conformităţii deţine în structura organizatorică o poziţie care asigură faptul că responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii şi alţi membri ai personalului responsabil pentru asigurarea conformităţii acţionează independent atunci când îşi îndeplinesc sarcinile care le revin.
    60. În timp ce cadrele de conducere de nivel superior sunt responsabile pentru stabilirea unei organizări corespunzătoare a conformităţii şi pentru monitorizarea eficienţei organizării implementate, sarcinile îndeplinite de funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să fie desfăşurate în mod independent faţă de personalul de conducere de nivel superior şi de alte unităţi de activitate ale firmei. În special, organizarea firmei trebuie să asigure faptul că alte unităţi de activitate nu pot emite instrucţiuni sau influenţa în alt mod personalul responsabil pentru asigurarea conformităţii şi activităţile acestuia şi trebuie implementat, de asemenea, un proces adecvat de escaladare de la funcţia de asigurare a conformităţii către cadrele de conducere de nivel superior.
    61. În cazul în care cadrele de conducere de nivel superior se abat de la recomandări sau evaluări importante emise de funcţia de asigurare a conformităţii, responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să documenteze situaţia în consecinţă şi să o prezinte în rapoartele de conformitate.


        Orientări referitoare la proporţionalitate în ceea ce priveşte eficacitatea funcţiei de asigurare a conformităţii
        [articolul 22 alineatul (4) din Regulamentul delegat MiFID II]
        Orientarea 9
    62. Firmele trebuie să decidă asupra celor mai potrivite măsuri, inclusiv măsuri de ordin organizatoric, precum şi asupra nivelului resurselor, pentru a asigura eficacitatea funcţiei de asigurare a conformităţii în situaţia specifică în care se găseşte firma.
    63. Atunci când decid dacă cerinţele de la articolul 22 alineatul (3) literele (d) şi (e) din Regulamentul delegat MiFID II sunt sau nu proporţionale, precum şi dacă funcţia acestora de asigurare a conformităţii continuă să fie eficace, firmele trebuie să ia în considerare cel puţin următoarele criterii:
    a) tipurile de servicii şi activităţi de investiţii şi de servicii auxiliare, precum şi alte activităţi comerciale furnizate de firmă (inclusiv cele care nu au legătură cu serviciile şi activităţile de investiţii şi cu serviciile auxiliare);
    b) interacţiunea între serviciile şi activităţile de investiţii şi serviciile auxiliare şi alte activităţi comerciale desfăşurate de firmă;
    c) domeniul de aplicare şi volumul serviciilor şi activităţilor de investiţii şi al serviciilor auxiliare desfăşurate (valori absolute şi relative faţă de alte activităţi comerciale), totalul bilanţului şi veniturile firmei din comisioane şi tarife şi alte venituri, în contextul furnizării de servicii şi activităţi de investiţii şi de servicii auxiliare;
    d) tipurile de instrumente financiare oferite clienţilor;
    e) tipurile de clienţi vizaţi de firmă (profesionali, de retail, contrapărţi eligibile);
    f) numărul de angajaţi;
    g) dacă firma face sau nu parte dintr-un grup economic în sensul articolului 2 punctul 11 din CRD;
    h) serviciile furnizate prin intermediul unei reţele comerciale, cum ar fi agenţii delegaţi sau sucursalele;
    i) activităţi transfrontaliere furnizate de firmă; şi
    j) organizarea şi complexitatea sistemelor informatice.

    64. Autorităţile competente pot considera aceste criterii utile, de asemenea, pentru a stabili tipurile de firme care pot beneficia de derogarea în baza principiului proporţionalităţii, în conformitate cu articolul 22 alineatul (4) din Regulamentul delegat MiFID II.
    65. De exemplu, o firmă poate fi eligibilă pentru derogarea în baza principiului proporţionalităţii în cazul în care îndeplinirea sarcinilor de conformitate necesare nu necesită o funcţie cu normă întreagă, având în vedere natura, amploarea şi complexitatea activităţii economice a firmei, precum şi natura şi gama de servicii şi activităţi de investiţii şi de servicii auxiliare furnizate.
    66. Deşi responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii trebuie întotdeauna numit, în cazul unor firme, în funcţie de context ( de exemplu, firmele mici cu activităţi restrânse şi non-complexe şi/sau cu volume limitate), poate fi disproporţionată numirea unui responsabil distinct cu funcţia de asigurare a conformităţii, care să nu efectueze nicio altă funcţie. În cazul în care o firmă face uz de derogare (care trebuie evaluată şi motivată de la caz la caz), conflictele de interese între sarcinile îndeplinite de persoanele relevante trebuie reduse cât mai mult posibil.
    67. O firmă care nu este obligată să îndeplinească toate cerinţele prevăzute la articolul 22 alineatul (3) din Regulamentul delegat MiFID II în baza principiului proporţionalităţii poate combina funcţia juridică şi funcţia de asigurare a conformităţii. Cu toate acestea, o firmă cu activităţi mai complexe sau de dimensiuni mai mari trebuie să evite o astfel de combinaţie, dacă aceasta ar putea submina eficacitatea funcţiei de asigurare a conformităţii.
    68. În cazul în care o firmă face uz de derogarea în baza principiului proporţionalităţii, aceasta trebuie să consemneze justificarea acestui fapt, astfel încât autoritatea competentă să o poată evalua.


        Orientări privind combinarea funcţiei de asigurare a conformităţii cu alte funcţii de control intern
        [articolul 22 alineatul (3) litera (d) din Regulamentul delegat MiFID II]
        Orientarea 10
    69. O firmă trebuie să prefere o organizare în cadrul căreia funcţiile de control sunt separate în mod corespunzător. Combinarea funcţiei de asigurare a conformităţii cu alte funcţii de control poate fi acceptabilă în cazul în care aceasta nu compromite eficienţa şi independenţa funcţiei de asigurare a conformităţii. Orice astfel de combinaţie trebuie documentată, inclusiv cu motivarea acesteia, astfel încât autorităţile competente să poată fi în măsură să evalueze caracterul adecvat al combinării funcţiilor în contextele respective. Cu toate acestea, în cazul în care a fost instituită o funcţie de audit intern, iar aceasta este menţinută în cadrul firmei de investiţii în temeiul articolului 24 din Regulamentul delegat MiFID II, o astfel de funcţie nu poate fi combinată cu alte funcţii de control, precum funcţia de asigurare a conformităţii, în temeiul articolului 24.
    70. Personalul responsabil cu asigurarea conformităţii nu trebuie, în general, să se implice în activităţile pe care le monitorizează. Cu toate acestea, se poate accepta o combinaţie între funcţia de asigurare a conformităţii şi alte atribuţii de control de la acelaşi nivel (cum ar fi prevenirea spălării de bani) în cazul în care aceasta nu generează conflicte de interese sau nu compromite eficacitatea funcţiei de asigurare a conformităţii.
    71. Faptul că personalul din alte funcţii de control îndeplineşte inclusiv sarcini de asigurare a conformităţii trebuie, de asemenea, să reprezinte un considerent relevant în stabilirea numărului de membri ai personalului relevant pentru funcţia de asigurare a conformităţii.
    72. Indiferent dacă funcţia de asigurare a conformităţii este sau nu combinată cu alte funcţii de control, funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să îşi coordoneze activităţile cu activităţile de control de nivelul II desfăşurate de alte departamente responsabile de alte funcţii de control.
    73. În cazul în care responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii nu este numit în calitate de responsabil unic menţionat la articolul 7 din Directiva delegată MiFID II, atât responsabilul menţionat la articolul 7 din Directiva delegată MiFID II, cât şi responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii trebuie să acţioneze independent, iar responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii nu trebuie să îl supravegheze şi/sau să îi dea instrucţiuni responsabilului unic menţionat la articolul 7 din Directiva delegată MiFID II.
    74. În cazul în care funcţia de asigurare a conformităţii este combinată cu alte funcţii de control, astfel cum este precizat la punctul 69 sau în cazul în care aceasta este responsabilă şi de alte sarcini (de exemplu, în scopul combaterii spălării de bani), firma trebuie să se asigure că alocă întotdeauna suficiente resurse în vederea asigurării respectării MiFID.


        Orientări cu privire la externalizarea funcţiei de asigurare a conformităţii
        [articolele 22 şi 31 din Regulamentul delegat MiFID II]
        Orientarea 11
    75. Firmele trebuie să asigure îndeplinirea în continuare a tuturor cerinţelor aplicabile privind funcţia de asigurare a conformităţii în cazul în care funcţia de asigurare a conformităţii este externalizată integral sau parţial.
    76. Cerinţele privind externalizarea funcţiilor critice sau importante prevăzute la articolul 16 alineatul (5) din MiFID II şi la articolul 31 din Regulamentul delegat al Comisiei privind MiFID II se aplică integral în cazul externalizării funcţiei de asigurare a conformităţii.
    77. Firmele pot externaliza doar sarcini, nu şi responsabilităţi: firmele care doresc să practice externalizarea rămân pe deplin responsabile de sarcinile externalizate. Cu alte cuvinte, astfel cum se prevede la articolul 31 alineatul (2) litera (e) din Regulamentul delegat MiFID II, capacitatea de a controla sarcinile externalizate şi de a gestiona riscurile asociate externalizării trebuie să îi revină mereu firmei care iniţiază externalizarea.
    78. Firma trebuie să efectueze o evaluare în temeiul obligaţiei de diligenţă înainte de a alege un furnizor de servicii, pentru a se asigura că sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la articolele 22 şi 31 din Regulamentul delegat MiFID II. Firma trebuie să se asigure că furnizorul de servicii are autoritatea, resursele şi experienţa necesară, precum şi acces la toate informaţiile relevante pentru îndeplinirea în mod efectiv a sarcinilor externalizate aferente funcţiei de asigurare a conformităţii. Nivelul evaluării în temeiul obligaţiei de diligenţă depinde de natura, amploarea, complexitatea şi riscul sarcinilor şi proceselor aferente funcţiei de asigurare a conformităţii care sunt externalizate.
    79. Firmele trebuie să se asigure, de asemenea, că funcţia de asigurare a conformităţii îşi păstrează caracterul permanent atunci când este externalizată parţial sau integral, şi anume furnizorul de servicii trebuie să poată îndeplini funcţia în mod continuu şi nu doar în anumite situaţii specifice.
    80. Firmele trebuie să monitorizeze dacă furnizorul de servicii îşi îndeplineşte sarcinile în mod adecvat, ceea ce include monitorizarea calităţii şi a cantităţii serviciilor furnizate. Cadrele de conducere de nivel superior sunt responsabile în permanenţă de supravegherea şi monitorizarea sarcinilor externalizate şi trebuie să dispună de resursele şi competenţa necesare pentru a putea îndeplini această responsabilitate. Cadrele de conducere de nivel superior pot desemna o anumită persoană pentru supravegherea şi monitorizarea funcţiei externalizate în numele lor.
    81. Externalizarea sarcinilor aferente funcţiei de asigurare a conformităţii în cadrul unui grup nu conduce la o scădere a nivelului de responsabilitate al cadrelor de conducere de nivel superior ale fiecăreia dintre firmele din cadrul grupului. Cu toate acestea, o funcţie de asigurare a conformităţii centralizată la nivelul grupului poate oferi, în unele cazuri, un acces mai bun la informaţii responsabilului cu funcţia de asigurare a conformităţii, conducând la creşterea eficienţei funcţiei, în special în cazul în care entităţile au acelaşi sediu.
    82. În conformitate cu principiul proporţionalităţii prevăzut la articolul 22 alineatul (4) din Regulamentul delegat MiFID, în cazul în care o firmă, din cauza caracterului, a domeniului de aplicare şi a complexităţii activităţilor sale economice şi a caracterului şi gamei serviciilor şi activităţilor de investiţii, nu respectă articolul 22 alineatul (3) litera (d) din Regulamentul delegat MiFID II (şi anume personalul său responsabil de asigurarea conformităţii este implicat, de asemenea, în desfăşurarea serviciilor sau a activităţilor pe care le monitorizează), atunci respectiva firmă poate avea în vedere faptul că externalizarea sarcinilor aferente funcţiei de asigurare a conformităţii este probabil să constituie o abordare adecvată.
    83. În toate cazurile, externalizarea funcţiei de asigurare a conformităţii nu trebuie să (i) îi submineze calitatea şi independenţa, (ii) creeze riscuri operaţionale suplimentare nejustificate, (iii) afecteze activităţile desfăşurate de controalele interne sau (iv) afecteze capacitatea firmei şi a autorităţii competente relevante de a supraveghea respectarea cerinţelor aplicabile.
    84. Externalizarea tuturor sarcinilor aferente funcţiei de asigurare a conformităţii sau a unor părţi ale acestora către entităţi din afara UE ar putea îngreuna suplimentar monitorizarea şi supravegherea funcţiei de asigurare a conformităţii, prin urmare, aceasta trebuie să facă obiectul unei monitorizări mai îndeaproape.
    85. În cazul în care acordul de externalizare aferent funcţiei de asigurare a conformităţii încetează, firmele trebuie să garanteze continuitatea funcţiei de asigurare a conformităţii fie prin transferarea acesteia înapoi către firmă, fie prin externalizarea sa către un alt furnizor.



    3. Evaluarea funcţiei de asigurare a conformităţii de către autoritatea competentă
        Orientări cu privire la evaluarea funcţiei de asigurare a conformităţii de către autorităţile competente
        [articolul 7 din MiFID II şi articolul 22 din Regulamentul delegat MiFID II]
        Orientarea 12
    86. Autorităţile competente trebuie să evalueze modul în care firmele intenţionează să îndeplinească, să pună în aplicare şi să menţină cerinţele aplicabile privind funcţia de asigurare a conformităţii. Acest lucru trebuie să se aplice în cadrul procesului de autorizare, precum şi, în urma unei abordări bazate pe risc, în decursul supravegherii continue.
    87. Articolul 7 din MiFID II prevede că "autoritatea competentă nu acordă autorizaţia (unei firme) înainte de a se asigura pe deplin că solicitantul îndeplineşte toate cerinţele prevăzute de dispoziţiile adoptate în temeiul prezentei directive (MiFID II)". În consecinţă, autoritatea competentă trebuie să evalueze dacă funcţia de asigurare a conformităţii a unei firme dispune sau nu de resursele corespunzătoare şi dacă aceasta este sau nu organizată în mod adecvat, precum şi dacă au fost stabilite liniile de raportare corespunzătoare. Drept condiţie pentru autorizare, aceasta trebuie să solicite realizarea modificărilor necesare ale funcţiei de asigurare a conformităţii.
    88. În plus, în cadrul procesului de supraveghere continuă, o autoritate competentă trebuie să evalueze - în urma unei abordări bazate pe risc - dacă măsurile puse în aplicare de către firmă pentru funcţia de asigurare a conformităţii sunt adecvate sau nu, precum şi dacă funcţia de asigurare a conformităţii îşi îndeplineşte în mod corespunzător responsabilităţile. Firmele au responsabilitatea de a stabili dacă sunt necesare modificări ale resurselor şi organizării funcţiei de asigurare a conformităţii ca urmare a modificării modelului de afaceri al firmei. De asemenea, autorităţile competente trebuie să evalueze şi să monitorizeze, după caz, în cadrul supravegherii continue pe care o desfăşoară şi în urma unei abordări bazate pe risc, măsura în care astfel de modificări sunt necesare şi au fost puse în aplicare. Autoritatea competentă trebuie să ofere firmei un termen rezonabil pentru realizarea modificărilor. Cu toate acestea, modificările în cadrul firmelor nu fac neapărat obiectul aprobării autorităţilor competente.
    89. De exemplu, astfel cum se precizează la punctul 52 de mai sus, unele autorităţi competente autorizează sau aprobă responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii desemnat în urma evaluării calificărilor acestuia.
    90. Alte abordări de reglementare încadrează obligatoriu evaluarea calificărilor responsabilului cu funcţia de asigurare a conformităţii exclusiv în sfera de responsabilitate a cadrelor de conducere de nivel superior ale firmei. Unele state membre solicită firmelor să informeze autorităţile competente cu privire la numirea şi înlocuirea responsabilului cu funcţia de asigurare a conformităţii. În unele jurisdicţii, notificarea respectivă trebuie, de asemenea, să fie însoţită de o declaraţie detaliată privind motivele înlocuirii. Aceasta poate ajuta autorităţile competente să obţină informaţii despre posibile tensiuni între responsabilul cu funcţia de asigurare a conformităţii şi cadrele de conducere de nivel superior, fapt ce ar putea indica deficienţe în ceea ce priveşte independenţa funcţiei de asigurare a conformităţii.
    91. Unele state membre solicită responsabilului cu funcţia de asigurare a conformităţii să completeze un chestionar anual pentru a colecta informaţii cu privire la conformitatea firmei. Chestionarul constă într-o grilă de evaluare cu privire la modul în care firma intenţionează să îşi desfăşoare şi să îşi monitorizeze activitatea economică. Grila de evaluare respectivă include întrebări privind toate serviciile de investiţii pe care firma este autorizată să le desfăşoare. Unele întrebări se referă, de asemenea, la monitorizarea şi controlul activităţii care urmează a fi desfăşurate de firmă. (de exemplu, modul în care sunt organizate funcţiile de control, cui îi raportează acestea, dacă unele funcţii sunt sau nu externalizate etc., precum şi o serie de câmpuri deschise în care firmei i se solicită să descrie orice modificări şi evoluţii relevante în raport cu anii trecuţi). Răspunsurile ar putea fi validate de cadrele de conducere de nivel superior ale firmei, apoi trimise autorităţii competente. Acest chestionar ar putea constitui un raport standardizat într-un format prelucrabil automat pentru a permite extragerea datelor, incluzând indicatori calitativi şi semnalând anomaliile într-o manieră eficientă din punct de vedere al utilizării resurselor. Chestionarul ar putea fi utilizat de autorităţile competente pentru a monitoriza firma şi a-i impune adoptarea unui plan de acţiune menit să remedieze problemele, precum şi pentru a stabili priorităţile supravegherii autorităţii competente şi pentru a-şi calibra abordarea bazată pe riscuri.
    92. Practicile menţionate mai sus ar putea fi utile pentru alte autorităţi competente.





    VI. Tabel de corespondenţă între ghidul din 2020 şi ghidul din 2012

┌────────────────────┬─────────────────┐
│Ghidul din 2020 │Ghidul din 2012 │
├────────────────────┴─────────────────┤
│Responsabilităţile funcţiei de │
│asigurare a conformităţii │
├────────────────────┬─────────────────┤
│ │Evaluarea │
│Evaluarea riscului │riscului de │
│de asigurare a │asigurare a │
│conformităţii │conformităţii │
│Orientarea 1 │Orientarea │
│ │generală 1 │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Obligaţiile de │Obligaţiile de │
│monitorizare ale │monitorizare ale │
│funcţiei de │funcţiei de │
│asigurare a │asigurare a │
│conformităţii │conformităţii │
│Orientarea 2 │Orientarea │
│ │generală 2 │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Obligaţiile de │Obligaţiile de │
│raportare ale │raportare ale │
│funcţiei de │funcţiei de │
│asigurare a │asigurare a │
│conformităţii │conformităţii │
│Orientarea 3 │Orientarea │
│ │generală 3 │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Obligaţiile de │Obligaţiile de │
│acordare de │acordare de │
│consultanţă şi de │consultanţă ale │
│asistenţă ale │funcţiei de │
│funcţiei de │asigurare a │
│asigurare a │conformităţii │
│conformităţii │Orientarea │
│Orientarea 4 │generală 4 │
├────────────────────┴─────────────────┤
│Cerinţele organizatorice ale funcţiei │
│de asigurare a conformităţii │
├────────────────────┬─────────────────┤
│Eficacitatea │Eficacitatea │
│funcţiei de │funcţiei de │
│asigurare a │asigurare a │
│conformităţii │conformităţii │
│Orientarea 5 │Orientarea │
│ │generală 5 │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Aptitudinile, │ │
│cunoştinţele, │ │
│experienţa şi │ │
│autoritatea funcţiei│ │
│de asigurare a │ │
│conformităţii │ │
│Orientarea 6 │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │Caracterul │
│Caracterul permanent│permanent al │
│al funcţiei de │funcţiei de │
│asigurare a │asigurare a │
│conformităţii │conformităţii │
│Orientarea 7 │Orientarea │
│ │generală 6 │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Caracterul │Caracterul │
│independent al │independent al │
│funcţiei de │funcţiei de │
│asigurare a │asigurare a │
│conformităţii │conformităţii │
│Orientarea 8 │Orientarea │
│ │generală 7 │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Ghidul din 2020 │Ghidul din 2012 │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Proporţionalitatea │ │
│în ceea ce priveşte │ │
│eficacitatea │Derogari │
│funcţiei de │Orientarea │
│asigurare a │generală 8 │
│conformităţii │ │
│Orientarea 9 │ │
└────────────────────┴─────────────────┘


┌──────────────────┬───────────────────┐
│Combinarea │Combinarea funcţiei│
│funcţiei de │de asigurare a │
│asigurare a │conformităţii cu │
│conformităţii cu │alte funcţii de │
│alte funcţii de │control intern │
│control intern │Orientarea generală│
│Orientarea 10 │9 │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Externalizarea │Externalizarea │
│funcţiei de │funcţiei de │
│asigurare a │asigurare a │
│conformităţii │conformităţii │
│Orientarea 11 │Orientarea generală│
│ │10 │
├──────────────────┴───────────────────┤
│Evaluarea funcţiei de asigurare a │
│conformităţii de către autoritatea │
│competenta │
├──────────────────┬───────────────────┤
│Evaluarea funcţiei│Evaluarea funcţiei │
│de asigurare a │de asigurare a │
│conformităţii de │conformităţii de │
│către autoritaţile│către autoritaţile │
│competente │competente │
│Orientarea 12 │Orientarea generală│
│ │11 │
└──────────────────┴───────────────────┘



                                         ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016