Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID din 13 decembrie 2004  privind colectarea, verificarea si prezentarea rapoartelor de reactii adverse provenite de la studiile clinice cu medicamente de uz uman*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

GHID din 13 decembrie 2004 privind colectarea, verificarea si prezentarea rapoartelor de reactii adverse provenite de la studiile clinice cu medicamente de uz uman*)

EMITENT: MINISTERUL SANATATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 79 bis din 24 ianuarie 2005
_______________
*) Aprobat prin <>Ordinul nr. 1628 din 13 decembrie 2004 , publicat in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, nr. 79 din 24 ianuarie 2005


CAP. I
Introducere

ART. 1
Prezentul Ghid transpune Ghidul ENTR/F2/BL D (2003) cu privire la colectarea, verificarea, prezentarea si procedurile de decodare ale rapoartelor de reactii adverse provenite din studiile clinice pentru medicamente de uz uman si stabileste responsabilitatile pentru partile implicate.

CAP. II
Baza legala

ART. 2
<>Art. 64 din Ordinul Ministrului Sanatatii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementarilor privind implementarea regulilor de buna practica in desfasurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman prevede publicarea de catre Agentia Nationala a Medicamentului a unor ghiduri referitoare la colectarea, verificarea si prezentarea rapoartelor de evenimente/reactii adverse impreuna cu procedurile de decodare in cazul reactiilor adverse grave si neasteptate; prezentul Ghid indeplineste obligatiile expuse in acest articol.

CAP. III
Principii generale

ART. 3
Prezentul Ghid se aplica tuturor studiilor clinice privind medicamentele de uz uman conduse in Romania; se aplica tuturor medicamentelor de uz uman investigate (MI), indiferent de status-ul autorizatiei de punere pe piata in Romania.

CAP. IV
Definitii

ART. 4
In prezentul Ghid sunt aplicabile definitiile din <>Ordinul Ministrului Sanatatii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementarilor privind implementarea regulilor de buna practica in desfasurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman, art. 21.

CAP. V
Responsabilitatile investigatorului

ART. 5
Responsabilitatile investigatorului cu privire la notificarile reactiilor adverse (RA) sunt stabilite in <>Ordinul Ministrului Sanatatii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementarilor privind implementarea regulilor de buna practica in desfasurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman.
ART. 6
(1) Investigatorul trebuie sa raporteze sponsorului toate evenimentele adverse grave (EAG) imediat, cu exceptia celor despre care protocolul sau brosura investigatorului precizeaza ca nu necesita raportare imediata.
(2) Raportul initial trebuie urmat de rapoarte detaliate, scrise; raportul initial, ca si urmatoarele, trebuie sa identifice subiectii conform numerelor unice de cod care le-au fost alocate.
ART. 7
Evenimentele adverse si/sau modificarile rezultatelor analizelor de laborator identificate in protocol ca fiind foarte importante pentru evaluarea sigurantei trebuie raportate sponsorului conform cerintelor de raportare in limita de timp specificata in protocol.
ART. 8
Investigatorul trebuie sa raspunda la orice intrebare aditionala a sponsorului sau a Comisiei de etica, in special in cazul decesului unui subiect.

CAP. VI
Responsabilitatile sponsorului

VI.1. Generalitati

ART. 9
Sponsorul este responsabil pentru evaluarea sigurantei medicamentului in timpul studiului.
ART. 10
Sponsorul este responsabil pentru notificarea prompta a tuturor investigatorilor implicati, a Comisiei de etica si a autoritatilor competente din fiecare tara implicata despre orice date care ar putea afecta sanatatea subiectilor, care ar avea impact asupra conducerii studiului sau ar putea modifica decizia autoritatilor competente de a autoriza continuarea studiului in conformitate cu legislatia nationala in vigoare.
ART. 11
Sponsorul este responsabil pentru organizarea structurilor si elaborarea procedurilor standard de operare scrise pentru a se asigura ca standardele de calitate necesare sunt respectate in fiecare etapa a documentarii asupra cazului, in colectarea datelor, validare, evaluare, arhivare si raportare.

VI.2. Inregistrarea si evaluarea evenimentelor adverse (EA)

ART. 12
Sponsorul trebuie sa pastreze inregistrari detaliate ale tuturor EA raportate de catre investigatori si sa efectueze o evaluare in functie de gravitate, cauzalitate si previziune.
ART. 13
La cererea unei autoritati competente pe teritoriul careia se desfasoara studiul clinic, sponsorul trebuie sa prezinte inregistrari detaliate ale tuturor EA care ii sunt raportate de catre investigatorii implicati.
ART. 14
Procesarea rapoartelor de caz presupune evaluarea datelor privind cazurile individuale, identificarea cazurilor individuale care necesita prelucrarea speciala a datelor, recunoasterea si procesarea alertelor si orice alta procesare de date privind cazuri combinate.
ART. 15
(1) Fiecare EA trebuie evaluat de investigator si de sponsor; aceasta include evaluarea gravitatii si relatia de cauzalitate intre medicamentul investigat si/sau alta terapie concomitenta si EA.
(2) Sponsorul trebuie sa evalueze daca EA este sau nu este neasteptat.

VI.2.1. Stabilirea gravitatii

ART. 16
Gravitatea trebuie determinata conform definitiei din <>art. 21 al Ordinul Ministrului Sanatatii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementarilor privind implementarea regulilor de buna practica in desfasurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman, luand in considerare si comentariile prezentate in Anexa 1.

VI.2.2. Stabilirea cauzalitatii

ART. 17
Cauzalitatea trebuie determinata conform definitiei unui EA asa cum este prezentat in <>art. 21 al Ordinul Ministrului Sanatatii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementarilor privind implementarea regulilor de buna practica in desfasurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman luand, in considerare si comentariile prezentate in Anexa 1.
ART. 18
(1) Toate EA evaluate de investigator sau de sponsor ca avand o relatie cauzala rezonabila cu un medicament investigat se califica drept RA.
(2) Evaluarea cauzalitatii facuta de investigator nu trebuie schimbata de catre sponsor.
(3) Daca sponsorul nu este de acord cu evaluarea cauzalitatii facute de investigator, trebuie sa includa in raport ambele opinii.

VI.2.3. Stabilirea evaluarii de catre sponsor a previziunilor

ART. 19
(1) Definitia termenului de "neasteptat" este data in <>Ordinul Ministrului Sanatatii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementarilor privind implementarea regulilor de buna practica in desfasurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman.
(2) Raportarile trebuie considerate ca fiind neasteptate daca aduc informatii semnificative privind specificitatea sau severitatea unei RA care este asteptata.
(3) Previziunea asupra unui EA/unei RA trebuie precizata de sponsor in conformitate cu documentele de referinta asa cum sunt definite in protocolul studiului (de exemplu, brosura investigatorului pentru un medicament investigat care nu are autorizatie de punere pe piata sau Rezumatul Caracteristicilor Produsului (RCP) pentru un medicament autorizat in Romania care este folosit in conformitate in termenii si conditiile din autorizatia de punere pe piata.

VI.2.4. Protectia datelor subiectilor studiului

ART. 20
Confidentialitatea datelor trebuie respectata in conformitate cu legislatia nationala relevanta asupra protejarii datelor.

VI.3. Raportarea reactiilor adverse grave (RAG)

VI.3.1. Standarde pentru rapoartele de urgenta

VI.3.1.1. Ce trebuie raportat

VI.3.1.1.1. Reactiile adverse, grave si neasteptate suspectate (RAGNS)

ART. 21
(1) Toate RA suspectate avand o legatura cu un medicament investigat (MI) care sunt si neasteptate si grave sunt subiecte pentru raportul de urgenta; acestea includ RAGNS cunoscute de catre sponsor:
a) asociate cu MI si care apar in studiul respectiv;
b) asociate cu MI si care apar in alte studii clinice desfasurate de catre acelasi sponsor in alt stat, care fac obiectul raportarilor spontane sau se publica in literatura sau care sunt transmise sponsorului de catre o alta autoritate competenta.
(2) Reactiile adverse grave si neasteptate suspectate mentionate la litera a) se transmit detaliat, iar cele de la litera b) se transmit doar listate; daca este necesar vor fi transmise si in forma detaliata, la solicitarea Agentiei Nationale a Medicamentului.

VI.3.1.1.2. Alte elemente de siguranta care devin subiect al rapoartelor de urgenta

ART. 22
Alte elemente de siguranta devin subiect al rapoartelor de urgenta daca pot efectiv schimba evaluarea beneficiu/risc pentru un MI sau daca sunt suficiente pentru a impune schimbari in administrarea MI sau in conducerea unui studiu, de exemplu:
a) raport de caz unic pentru o RA grava asteptata cu un rezultat neasteptat (de exemplu, finalizata cu deces);
b) cresterea frecventei de aparitie a unei reactii adverse grave asteptate, dar care in situatia data este evaluata ca fiind importanta clinic;
c) RAGNS post studiu care apar dupa ce pacientul a iesit din studiul clinic finalizat si sunt raportate sponsorului de investigator;
d) evenimente noi legate de conducerea studiului sau de dezvoltarea unor MI care par a afecta siguranta subiectilor, de exemplu:
- un EA grav care poate fi asociat cu procedurile studiului si care poate modifica conducerea studiului;
- un risc semnificativ pentru populatia de subiecti cum ar fi lipsa de eficacitate a unui MI utilizat pentru tratamentul unei boli ce ameninta viata pacientului;
- o descoperire majora privind siguranta provenind dintr-un un studiu nou finalizat la animale (cum ar fi carcinogenitatea).

VI.3.1.2. Ce nu trebuie raportat

ART. 23
Rapoartele de urgenta nu sunt necesare:
a) pentru RA grave asteptate;
b) pentru RA care nu sunt grave, indiferent daca sunt asteptate sau neasteptate.
ART. 24
In general nu este cazul sa se raporteze evenimente asteptate sau neasteptate care sunt considerate fara legatura cu MI.

VI.3.1.3. Cine trebuie sa raporteze si cui

ART. 25
Sponsorul trebuie sa raporteze toate informatiile relevante legate de siguranta descrise anterior autoritatilor competente si Comisiei de etica implicate (a se vedea pct. VI.3.1.6.5.).
ART. 26
Sponsorul trebuie sa informeze toti investigatorii implicati despre RAGNS care pot afecta siguranta subiectilor (a se vedea pct. VI.4).

VI.3.1.4. Managementul RAGNS asociate unui comparator activ sau placebo

ART. 27
Sponsorul trebuie sa raporteze autoritatilor competente si Comisiei de etica din tarile implicate toate RAGNS asociate cu produsul comparator in cadrul respectivului studiu clinic; in plus este recomandat ca sponsorul sa raporteze aceste reactii si detinatorului autorizatiei de punere pe piata.
ART. 28
De obicei evenimentele asociate cu placebo nu satisfac criteriile pentru un EA grav, deci nici pentru un raport de urgenta; totusi cand RAGNS sunt asociate cu placebo (de exemplu, datorita excipientilor) este responsabilitatea sponsorului sa raporteze asemenea cazuri.

VI.3.1.5. Cand se raporteaza

VI.3.1.5.1. RAGNS care se soldeaza cu deces sau care ameninta viata

ART. 29
Autoritatile competente si Comisia de etica din tarile implicate trebuie sa fie anuntate cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de 7 zile calendaristice dupa ce sponsorul a luat la cunostinta de criteriile minime pentru un raport de urgenta.
ART. 30
In fiecare caz trebuie colectate informatii relevante ulterioare de urmarire si trebuie completat un raport cat mai curand; acest raport trebuie comunicat autoritatilor competente si Comisiei de etica din tarile implicate in cursul urmatoarelor 8 zile calendaristice (considerate ca aditionale).

VI.3.1.5.2. RAGNS care nu sunt letale sau care nu ameninta viata

ART. 31
Toate celelalte RAGNS si elementele de siguranta discutate la pct. VI.3.1.1.2. trebuie raportate autoritatilor competente si Comisiei de etica din tarile implicate cat mai curand posibil dar nu mai tarziu de 15 zile calendaristice dupa ce sponsorul a luat cunostinta de informatiile minime necesare pentru un raport de urgenta; informatiile ulterioare relevante trebuie raportate cat mai curand.

VI.3.1.6. Cum se raporteaza

VI.3.1.6.1. Criteriile minime pentru un raport initial de urgenta privind RAGNS

ART. 32
(1) Este posibil ca informatiile finale privind descrierea si evaluarea unei RA sa nu fie disponibile in intervalul de timp impus pentru raportul initial.
(2) Raportul de urgenta initial trebuie trimis in intervalul de timp specificat, de indata ce sunt intrunite urmatoarele criterii minime:
a) un MI suspectat;
b) un subiect identificabil;
c) un EA evaluat ca fiind grav si neasteptat si pentru care exista o relatie cauzala rezonabila cu MI;
d) o sursa identificabila a raportarii si cand exista si este aplicabila una din urmatoarele situatii:
- o identificare unica a studiului (numar EudraCT sau in cazul unor studii care nu se desfasoara in UE, numarul de cod al protocolului studiului apartinand sponsorului);
- un numar unic de identificare a cazului (numarul de identificare a cazului, in baza de date a sponsorului privind siguranta pentru RA ale medicamentelor).

VI.3.1.6.2. Rapoartele "de urmarire" a RAGNS

ART. 33
Daca la data raportarii initiale informatiile sunt incomplete trebuie cautate toate informatiile relevante de la raportor sau alte surse disponibile pentru o analiza adecvata a cauzalitatii; sponsorul trebuie sa raporteze in completare informatii relevante dupa ce primeste raportarile "de urmarire".
ART. 34
Sunt cazuri in care poate fi necesara efectuarea unei urmariri pe termen lung a datelor privind rezultatele unei anumite RA.

VI.3.1.6.3. Prezentarea rapoartelor RAGNS

ART. 35
Raportarea electronica trebuie sa fie metoda uzuala pentru raportarea de urgenta privind RAGNS adresata autoritatilor competente.
ART. 36
Formularul Comitetului International al Organizatiilor pentru Stiinte Medicale (Council for International Organizations Of Medical Sciences = CIOMS-I) este un standard larg acceptat pentru rapoartele de urgenta privind RA; totusi, indiferent de formularul sau prezentarea folosita este important ca informatiile de baza/datele elementare descrise in Anexa 2 sa fie incluse, cand sunt disponibile, in orice raport de urgenta (anumite elemente pot sa nu fie relevante, in functie de circumstante; pentru raportul initial de urgenta a se vedea si pct. VI.3.1.6.1.).

VI.3.1.6.4. Formularul si formatul rapoartelor privind alte elemente de siguranta importante ce se califica pentru rapoarte de urgenta.

ART. 37
Alte elemente de siguranta importante ce se califica pentru raportarea de urgenta (a se vedea pct. VI.3.1.1.2.) trebuie notificate printr-o scrisoare cu titlul raportului de siguranta; prima pagina a raportului trebuie sa se refere la numarul EudraCT, daca este cazul si la titlul studiului in discutie si la punctele de discutie concentrate intr-o sectiune scurta.

VI.3.1.6.5. Cum se informeaza Comisia de etica

ART. 38
Comisiile de etica trebuie sa primeasca rapoarte individuale privind RAGNS care apar la subiectii care au fost recrutati numai din Romania, avand in vedere ca:
a) toate RAGNS din tarile implicate sunt raportate cel putin trimestrial ca o lista insotita de un scurt raport al sponsorului evidentiind punctele principale de interes; in acest caz o copie trebuie trimisa autoritatii competente implicate;
b) orice schimbare ce creste riscul subiectilor si orice alt element ce poate afecta siguranta subiectilor sau conducerea studiului trebuie anuntat cat mai curand, dar nu mai tarziu de 15 zile.

VI.3.1.7. Identificarea RAGNS si managementul rapoartelor "de urmarire" si a rapoartelor duplicate.

ART. 39
Fiecare din rapoartele initiale sau "de urmarire" privind RAGNS trebuie sa contina suficiente informatii pentru a permite identificarea duplicarii rapoartelor; in special codul de identificare al pacientului care a suferit RAGNS trebuie sa fie unic in acelasi studiu clinic oricate RAGNS ar fi si oricand ar aparea.
ART. 40
Daca sponsorul identifica duplicate trebuie informata autoritatea competenta si Comisia de etica implicata.

VI.3.1.8. Managementul RA in studii de tip "orb"

ART. 41
Ca regula generala, codurile de tratament trebuie deschise de sponsor inainte de a raporta o RAGNS autoritatii competente si Comisiei de etica.
ART. 42
Desi este preferabila nedeschiderea codurilor pentru toti pacientii pana la sfarsitul studiului, cand un EA grav poate fi o RA grava considerata a fi subiect al unui raport de urgenta este recomandabil ca pentru acel pacient sponsorul sa deschida codul, chiar daca investigatorul nu a facut aceasta; este, de asemenea, recomandat ca, pe cat posibil, sistemul de tip "orb" sa fie mentinut pentru catre anumite persoane, cum ar fi personalul pentru masuratori, responsabili pentru analiza datelor si interpretarea rezultatelor in concluziile studiului.
ART. 43
Deschiderea codului de catre investigator a unui singur caz in timpul unui studiu clinic se va face daca aceasta operatiune este importanta pentru siguranta subiectului.

VI.3.1.9. Managementul EA/RA in studiile pentru afectiuni cu mortalitate si morbiditate mare

ART. 44
Cand un studiu clinic are drept obiectiv final un rezultat letal sau alt eveniment grav, integritatea acestuia poate fi compromisa daca se renunta la sistemul de tip "orb"; in aceste circumstante si in altele asemanatoare poate fi indicat sa se ajunga din timp la o intelegere cu autoritatea competenta privind EA grave care sa fie considerate ca efecte ale bolii si nu subiect de raport de urgenta.
ART. 45
Modalitatea de a raporta aceste RA trebuie sa fie definita clar in protocol.
ART. 46
(1) In studiile cu morbiditate si/sau mortalitate mare sponsorii sunt incurajati sa delege un Comitet pentru monitorizarea datelor (CMD) independent, pentru a evalua datele in mod obisnuit si, atunci cand este necesar, pe baza datelor de siguranta din studiul in desfasurare, sa recomande sponsorului sa continue, sa modifice sau sa intrerupa studiul; aceasta procedura trebuie descrisa in protocol.
(2) Opiniile CMD si recomandarile pe care le face trebuie prezentate de catre sponsor autoritatii competente si Comisiei de etica din cadrul tarilor implicate cat mai curand daca se incadreaza pentru raportare de urgenta (a se vedea pct. VI.3.1.).

VI.3.2. Rapoarte de siguranta anuale

ART. 47
In plus fata de rapoartele de urgenta, sponsorii vor prezenta autoritatii competente si Comisiei de etica din cadrul tarilor implicate, in fiecare an in cursul studiului clinic sau la cerere, un raport de siguranta mentionand toate informatiile noi privind siguranta care au aparut in cursul perioadei de raportare.
ART. 48
In cazul in care sponsorul conduce mai multe studii clinice cu acelasi MI, raportul anual trebuie sa contina o analiza globala concisa a profilului de siguranta actual al MI pe baza experientei din toate studiile clinice desfasurate de sponsor si toate datele disponibile; aceasta analiza globala trebuie sa fie la fel atat pentru autoritatea competenta cat si pentru Comisia de etica implicata.

VI.3.2.1. Continutul raportului de siguranta anual privind un studiu clinic

ART. 49
Raportul de siguranta anual trebuie sa contina trei parti:
a) un raport asupra sigurantei subiectilor inclusi in studiul clinic;
b) o lista a tuturor RA grave suspectate RAGS (inclusiv toate RAGNS) aparute in respectivul studiu;
c) un tabel global rezumativ al cazurilor de RA grave suspectate aparute in studiul respectiv.

VI.3.2.1.1. Raportul privind siguranta subiectilor implicati intr-un studiu clinic

ART. 50
Sponsorul trebuie sa furnizeze, pe langa opinia proprie, o analiza concisa a sigurantei si evaluarii beneficiu/risc pentru studiul clinic in cauza, descriind concis toate noutatile cunoscute privind siguranta tratamentului cu MI in acel studiu si sa furnizeze o analiza critica a lor tinand cont de influenta asupra subiectilor studiului; conceptul de noutate se refera la informatii care nu sunt incluse deja in brosura investigatorului.
ART. 51
Trebuie completat cu o analiza a implicatiilor asupra populatiei incluse in studiul clinic si trebuie, de asemenea, sa analizeze profilul de siguranta privind MI testat si implicarea acestuia in expunerea subiectilor, luand in considerare datele de siguranta disponibile; cand sunt relevante, trebuie luate in considerare urmatoarele aspecte:
a) relatia cu doza, durata, perioada de tratament;
b) reversibilitatea;
c) dovezi de toxicitate neidentificata anterior la subiectii studiului;
d) cresterea frecventei toxicitatii;
e) supradozajul si tratamentul acestuia;
f) interactiuni sau alti factori de risc asociati;
g) orice element de risc specific legat de un anumit grup de populatie, cum ar fi batrani, copii sau oricare alt grup de risc;
h) experiente pozitive sau negative in timpul sarcinii sau al alaptarii;
i) abuz;
j) riscuri care pot fi asociate cu procedurile de investigare sau diagnostic din studiul clinic.
ART. 52
Trebuie luate in considerare rezultatele studiilor non-clinice sau alte experiente cu MI care pot afecta siguranta subiectilor.
ART. 53
(1) Daca este necesar, se vor detalia masurile corespunzatoare anterioare sau actuale propuse pentru micsorarea riscurilor constatate.
(2) In final trebuie expus un rationament detaliat daca este sau nu este necesar un amendament la protocol, care sa schimbe sau sa actualizeze formularul de consimtamant exprimat in cunostinta de cauza, prospectul MI sau brosura investigatorului; acest raport nu va inlocui cererea pentru completarea protocolului care va urma procedurile specifice.

VI.3.2.1.2. Listari

ART. 54
Raportul anual trebuie sa contina listari specifice studiului cu toate rapoartele care cuprind RA grave care au fost raportate in cursul studiului.
ART. 55
(1) Listarile furnizeaza informatii cheie dar nu neaparat toate detaliile care se aduna de obicei pentru cazurile individuale.
(2) Listarile trebuie sa includa un subiect doar o singura data, indiferent de cati termeni pentru RA sunt raportati pentru acest caz; daca sunt mai multe RA, trebuie mentionate toate, dar cazul trebuie listat la cea mai grava RA (semne, simptome, diagnostice) asa cum au fost evaluate de sponsor.
ART. 56
Este posibil ca acelasi subiect sa aiba diverse RA in diferite momente - asemenea manifestari trebuie tratate ca rapoarte separate; in asemenea situatie acelasi subiect poate fi inclus in listare de mai multe ori si listarea trebuie sa fie cu referinte incrucisate, daca este posibil.
ART. 57
Cazurile trebuie distribuite in tabele pe sistemele organismului (schema de clasificare standard a sistemelor si organelor).
ART. 58
Listarea identificabila dupa numarul de referinta din listarea sponsorului sau dupa data si ora inregistrarii trebuie sa includa informatiile pentru fiecare caz descris conform Anexei 3.
ART. 59
In general, trebuie sa existe o lista pentru fiecare studiu, dar trebuie furnizate liste separate pentru un comparator activ si placebo ori de cate ori este necesar si relevant din alte motive (de exemplu in acelasi studiu pentru formule diferite sunt studiate indicatii sau cai de administrare diferite).

VI.3.2.1.3. Tabele rezumative globale (de ansamblu)

ART. 60
In plus fata de listari trebuie prezentate de obicei tabele rezumative ale termenilor RAG pentru semne, simptome si/sau diagnostic pentru toti pacientii cu scopul de a oferi o imagine de ansamblu a studiului; de obicei aceste tabele contin mai multi termeni decat subiecti.
ART. 61
Cand numarul cazurilor este foarte mic este mai potrivita o descriere narativa.
ART. 62 Tabelele rezumative globale trebuie sa specifice numarul raportarilor:
a) pentru fiecare sistem al organismului;
b) pentru fiecare termen pentru RA la medicament;
c) pentru fiecare brat de tratament, daca este cazul (MI, comparator sau placebo, tratament de tip "orb").
ART. 63
Termenii pentru RA medicamentoase neasteptate trebuie identificati clar in tabel; ca exemplu poate fi folosit tabelul din Anexa 4.

VI.3.2.2. Termenele pentru trimiterea raportului anual de siguranta

ART. 64
Termenul pentru trimiterea raportului anual de siguranta se calculeaza pornind de la data primei autorizari a studiului de catre o autoritate competenta din oricare tara implicata; aceasta data este desemnata ca reper pentru includerea datelor in raportul anual de siguranta; sponsorul trebuie sa trimita raportul anual in 60 de zile de la aceasta data.
ART. 65
Totusi, daca un sponsor conduce mai multe studii clinice cu acelasi MI in diferite tari, trebuie sa prezinte un singur raport care sa acopere informatiile din toate studiile, termenul de raportare este calculat in functie de data primei autorizari pentru unul din aceste studii de catre autoritatea competenta in oricare tara implicata si se termina dupa inchiderea ultimului studiu in oricare tara implicata.
ART. 66
In cazul studiilor pe termen scurt raportul anual de siguranta poate fi trimis in 90 de zile de la data inchiderii studiului impreuna cu notificarea de inchidere a studiului conform <>Ordinului ministrului sanatatii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementarilor privind implementarea regulilor de buna practica in desfasurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman art. 45 litera c); acest raport trebuie sa contina cel putin listarile, daca este necesar tabelele rezumative globale si o declaratie privind siguranta pacientilor.

VI.4. Cum trebuie informat investigatorul

ART. 67
(1) Sponsorul trebuie sa informeze toti investigatorii implicati cu privire la constatarile unor situatii ce pot afecta siguranta subiectilor din studiu.
(2) Daca este cazul, informatia poate fi stransa intr-o listare a RAGNS in perioade determinate de modul de dezvoltare a proiectului clinic si de volumul de RAGNS aparute; aceasta listare trebuie insotita de un rezumat al evolutiei profilului de siguranta a MI.
ART. 68
In cazul studiilor de tip "orb", listarea trebuie sa prezinte date privind toate RAGNS, indiferent de medicatia administrata (activa/placebo); de cate ori este cazul si este posibil, trebuie sa se mentina sistemul de tip "orb" al studiului si trebuie evitata informarea eronata a investigatorilor in ce priveste identitatea medicatiei.
ART. 69
(1) Daca este identificat un element semnificativ de siguranta, atat intr-un raport individual, cat si la revizuirea globala a datelor, sponsorul trebuie sa informeze toti investigatorii cat mai curand.
(2) Trebuie, de asemenea, raportat investigatorilor oricare element de siguranta care influenteaza cursul studiului clinic sau dezvoltarea proiectului, inclusiv suspendarea programului studiului sau amendamente legate de siguranta la protocoalele studiului.

ANEXA 1


────────
la ghid
────────

Comentarii privind definitiile si abrevierile

Eveniment advers (EA): orice manifestare nociva aparuta la un pacient sau participant la un studiu clinic, caruia i s-a administrat un medicament si care nu are neaparat legatura cauzala cu acest tratament.
Comentariu: Un EA poate fi orice semn nefavorabil si neintentionat (inclusiv un rezultat de laborator care nu este in limite normale), simptom sau boala asociata temporar cu folosirea unui MI, chiar daca este sau nu este considerat a fi in legatura cu respectivul MI.
Reactie adversa la un MI (RA): orice raspuns nociv si nedorit la un medicament investigat, oricare ar fi doza administrata.
Comentariu: Toate EA considerate de sponsor sau de investigator ca avand o relatie cauzala rezonabila cu un medicament se considera a fi RA; expresia relatie cauzala rezonabila se refera la existenta unei dovezi sau unui argument care sugereaza o relatie cauzala.
Reactie adversa neasteptata: o reactie adversa a carei natura sau gravitate nu concorda cu informatiile despre produs, de exemplu, brosura investigatorului pentru un produs investigat neautorizat ori rezumatul caracteristicilor produsului in cazul unui produs autorizat.
Comentarii:
- Cand informatiile despre RA nu corespund cu informatiile din documentatia produsului, aceasta trebuie considerata ca fiind neasteptata.
- Severitatea: Termenul "sever" este folosit pentru descrierea intensitatii (severitatii) unui anumit eveniment; acesta nu este similar cu termenul "grav", care se bazeaza pe rezultatul evenimentului asupra pacientului sau pe criterii de actiune.
EA grav sau RA grava: orice eveniment sau reactie adversa care, oricare ar fi doza, cauzeaza moartea, pune in pericol viata participantului, necesita o spitalizare sau o prelungire a spitalizarii, provoaca un handicap ori o incapacitate, importante sau durabile ori provoaca o anomalie sau o malformatie congenitala.
Comentarii:
- Punerea vietii in pericol in definitia unui EA grav sau a unei RA grave se refera la un eveniment in care subiectul a fost in situatie de risc de deces in acel moment al evenimentului; nu se refera la un eveniment care ipotetic ar putea provoca moartea daca ar fi fost mai sever.
- Trebuie aplicat un sistem de apreciere medical pentru a decide daca EA/RA este grav/grava in alte situatii. Trebuie, de asemenea, luata in considerare ca fiind grave RA/EA importante care nu pun viata in pericol imediat sau nu determina deces sau spitalizare dar care pot afecta subiectul sau pot necesita interventii pentru prevenirea unui eveniment mentionat mai sus.
Tara implicata: tara pe al carei teritoriu se desfasoara studiul pentru MI.
Comisia de etica implicata: Comisia de etica care a emis opinia favorabila pentru studiul clinic al unui MI intr-o tara implicata in conformitate cu <>art. 32 al Ordinului ministrului sanatatii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementarilor privind implementarea regulilor de buna practica in desfasurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman.
Investigatorii implicati: investigatorii care participa activ la studiul clinic privind MI.

ANEXA 2
────────
la ghid
────────

Elementele pentru raportare RAGNS

1. Identificarea studiului clinic.
- Identificarea studiului clinic, daca este cazul (numarul EudraCT sau numarul alocat protocolului de catre sponsorul studiului)
2. Detaliile privind subiectul:
- Numar de identificare al sponsorului pentru subiect respectiv
- Initialele, daca este cazul
- Sexul
- Varsta si/sau data nasterii
- Greutatea
- Inaltimea
3. Medicamentele investigate suspectate
- Numele MI sau denumirea comerciala asa cum este raportat
- Denumirea Comuna Internationala (DCI)
- Numarul seriei
- Indicatiile pentru care a fost testat sau prescris MI suspectat
- Forma farmaceutica si concentratia
- Doza zilnica si schema de tratament (cu prelungirea unitatilor de masura: ml, mg, mg/kg)
- Calea de administrare
- Ziua si ora inceperii tratamentului
- Ziua si ora terminarii tratamentului sau durata acestuia
- Deschiderea codului: da/nu/nu este cazul; rezultat:
● Declaratia privind evaluarea cauzalitatii de catre investigator
● Evaluarea cauzalitatii facuta de sponsor
● Comentarii daca sunt relevante (de exemplu, evaluarea cauzalitatii daca sponsorul nu este de acord cu cel care raporteaza; medicatie concomitenta suspectata de a avea rol direct in reactie sau prin interactiune; indicatia tratata cu medicamentul/medicamentele suspectat/suspectate.
4. Alte tratamente:
Pentru medicamente administrate concomitent (inclusiv cele care se elibereaza fara prescriptie medicala) si terapii cu produse care nu sunt medicamente, trebuie furnizate informatii asemanatoare celor mentionate mai sus ca pentru MI.
5. Detalii privind RA la medicament suspectata
- Descrierea completa a reactiilor, inclusiv locul de aparitie in organism, severitatea ca si criteriile pentru care a fost catalogat ca fiind grav; aditional descrierii semnelor si simptomelor raportate, trebuie facut tot ce este posibil pentru a se stabili un diagnostic specific al reactiei.
- Data si ora declansarii RA
- Data si ora incetarii RA
- Primirea si transmiterea (evaluarea) informatiei
- Locul (spital, acasa, ingrijit acasa)
- Informatii obtinute: informatii privind recuperarea si orice sechele; ce teste specifice si/sau tratament au fost necesare si rezultatul lor; pentru cazurile letale cauza mortii si comentariul asupra relatiei posibile cu RA suspectata; trebuie furnizate, cand este posibil, constatari dupa deces sau la autopsie (inclusiv un raport medico-legal).
- Alte informatii: tot ceea ce este relevant pentru a facilita evaluarea cazului cum ar fi antecedentele personale incluzand alergii, consum excesiv de alcool sau medicamente, antecedente colaterale, constatari ale unor investigatii speciale.
6. Detalii asupra celui care raporteaza EA/RA
- nume
- adresa
- nr. telefon
- profesia (specialitatea)
7. Detalii administrative si ale sponsorului
- Data raportului respectiv
- Sursa raportului: dintr-un studiu clinic (furnizarea detaliilor din EudraCT sau din literatura - prezentand o copie) - spontane, altele
- Data la care a fost primit de sponsor raportul prima data
- Tara in care a aparut RA
- Tipul raportului prezentat autoritatilor: initial sau "de urmarire" (primul, al doilea etc.)
- Numele si adresa sponsorului/producatorului/companiei
- Numele, adresa, numarul de telefon si fax al persoanei de contact pentru raportarea catre sponsor
- codul reglementar de identificare sau numarul dosarului pentru autorizarea de punere pe piata sau procesul de investigare clinica pentru produsul suspectat.
- numarul de referinta al cazului (numarul de identificare al sponsorului/producatorului pentru caz) (acest numar trebuie sa fie acelasi pentru raportul initial si cele de urmarire pentru acelasi caz).

ANEXA 3
────────
la ghid
────────

Continutul listarii

Listarea identificabila prin numarul de referinta al listarii sponsorului sau data si ora tiparirii trebuie sa includa urmatoarele informatii pentru un caz:
a) identificarea studiului clinic;
b) numarul de identificare al subiectului studiului clinic;
c) numarul de referinta al cazului in baza de date a sponsorului privind siguranta pentru MI;
d) tara in care a aparut;
e) varsta si sexul subiectului;
f) doza zilnica de MI (si cand sunt relevante, forma si calea de administrare);
g) data debutului RA;
Daca nu este cunoscuta, cea mai buna estimare a debutului, de la initierea terapiei. Pentru o RA care apare dupa intreruperea medicatiei, durata respectiva daca este posibil.
h) datele tratamentului (daca nu sunt disponibile date, cea mai buna estimare a duratei tratamentului);
i) RA: descrierea reactiei asa cum a fost raportata ea si interpretata de sponsor, cand e necesar; cand este posibil din punct de vedere medical, semnele si simptomele trebuie incadrate in diagnostic;
j) Constatari privind pacientul (de exemplu, situatie rezolvata, deces, ameliorare, sechele, necunoscuta). Aceasta sectiune trebuie sa indice consecintele reactiei pentru pacient, folosind cea mai grava constatare dintre cele generate de mai multe RA;
k) comentarii, daca sunt relevante (de exemplu, evaluarea cauzalitatii, daca sponsorul nu este de acord cu raportorul; medicatie concomitenta care este suspectata a avea un rol direct sau prin interactiune; indicatia tratata cu medicamentul suspectat);
l) rezultatele deschiderii codului in cazul RAGNS care impune deschiderea codului; previziunea la momentul aparitiei a RA grave suspectate evaluata cu documentele de referinta (de exemplu, brosura investigatorului) intrata in vigoare la inceputul perioadei acoperite de raport.

ANEXA 4
────────
la ghid
────────

Exemplu de tabel global rezumativ

Numarul rapoartelor in functie de termeni (semne, simptome si diagnostic) pentru studiul nr.:





┌──────────────────────────────────┬─────────┬─────────┬────────┐
│Sisteme si organe ale organismului│ Verum │ Placebo │ Orb │
│ Termenul RA │ │ │ │
├──────────────────────────────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│SNC │ │ │ │
│Halucinatii*) │2 │2 │0 │
│Stari confuzive*) │1 │1 │0 │
│________ │________ │________ │________│
│Subtotal │3 │3 │0 │
├──────────────────────────────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│CV │ │ │ │
│... │ │ │ │
│________ │ │ │ │
│Subtotal │ │ │ │
└──────────────────────────────────┴─────────┴─────────┴────────┘
___________
*) indica un exemplu de RAGN.


_________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016