Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID din 12 octombrie 2004  de aplicare a ajutoarelor de stat acordate in temeiul   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

GHID din 12 octombrie 2004 de aplicare a ajutoarelor de stat acordate in temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 988 din 27 octombrie 2004

1. Ajutorul de stat reprezintã orice mãsurã de sprijin acordatã de stat sau de unitãţile administrativ-teritoriale, din resurse de stat sau resurse ale unitãţilor administrativteritoriale, ori de alte organisme care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãţilor locale, indiferent de formã, care distorsioneazã sau ameninţã sã distorsioneze concurenţa prin favorizarea anumitor întreprinderi, a producţiei anumitor bunuri, a prestãrii anumitor servicii sau care afecteazã comerţul dintre România şi statele membre ale Uniunii Europene, fiind considerat incompatibil cu un mediu concurenţial normal.
Ca atare, orice ajutor de stat este considerat un factor care distorsioneazã concurenţa, iar acordarea cu titlu de excepţie a ajutoarelor de stat trebuie sã facã obiectul unor proceduri severe de control din partea Consiliului Concurenţei.
2. Obiectivul ajutoarelor de stat regionale îl constituie dezvoltarea durabilã a regiunilor slab dezvoltate prin încurajarea efectuãrii de investiţii în aceste zone. Ajutoarele de stat regionale favorizeazã extinderea, modernizarea şi diversificarea activitãţilor agenţilor economici localizaţi în aceste regiuni şi determinã crearea de întreprinderi noi. În scopul favorizãrii acestei dezvoltãri şi al reducerii potenţialelor efecte negative ale unor eventuale relocalizãri, este necesar ca acordarea acestor ajutoare de stat sã fie subordonatã menţinerii pentru o perioadã minimã a investiţiilor realizate în regiunea respectivã.
În zonele declarate defavorizate prin hotãrâri ale Guvernului agenţii economici cu certificat de investitor beneficiazã de facilitãţile fiscale prevãzute de legislaţia în vigoare.
3. Scopul ajutoarelor de stat regionale este de a asigura agenţilor economici din zona avutã în vedere aceleaşi şanse de dezvoltare ca şi celor din alte zone ale ţãrii, fãrã a determina creşterea capacitãţii de producţie în sectoarele în care existã deja probleme legate de supracapacitate.
4. Ajutoarele regionale cuprind ajutoarele de stat acordate:
- zonelor pentru care au fost elaborate programe naţionale de dezvoltare regionalã, respectiv celor pentru care se acordã ajutor de stat în vederea facilitãrii dezvoltãrii anumitor activitãţi economice, în condiţiile în care un astfel de ajutor de stat nu afecteazã climatul concurenţial;
- zonelor defavorizate, respectiv zonelor declarate defavorizate prin acte normative, ca urmare a încadrãrii în criteriile stabilite prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
5. Modalitãţi de acordare a ajutorului de stat regional
Ajutorul de stat regional acordat agenţilor economici cu certificat de investitor din zonele defavorizate constã în scutirea de la plata impozitului pe profit pe durata de existenţã a zonei defavorizate. Aceastã scutire de la plata unei obligaţii fiscale este legatã direct de investiţia nou-creatã.
6. Condiţii de acordare a ajutorului de stat regional
6.1. Ajutor de stat pentru investiţia iniţialã
6.1.1. Investiţia iniţialã reprezintã o investiţie în capital fix în legãturã cu crearea unei noi unitãţi, extinderea unei unitãţi existente sau demararea unei activitãţi care implicã o schimbare fundamentalã în produsul sau procesul de fabricaţie al unei unitãţi existente, prin raţionalizare, diversificare sau modernizare.
Sunt excluse din categoria investiţiilor iniţiale:
a) investiţia de înlocuire destinatã conservãrii potenţialului de producţie, care nu aduce un spor de venit, ci are funcţia economicã de a-l menţine;
b) mãsurile destinate restructurãrii financiare a unei întreprinderi aflate în dificultate.
O investiţie în capital fix realizatã sub forma achiziţionãrii unei unitãţi care a fost închisã sau ar fi fost închisã dacã nu ar fi fost cumpãratã poate fi, de asemenea, consideratã investiţie iniţialã.
6.1.2. Ajutorul de stat pentru investiţia iniţialã este calculat ca puncte procentuale din valoarea investiţiei. Aceastã valoare este stabilitã pe baza unui ansamblu uniform de cheltuieli, corespunzãtoare elementelor investiţiei, respectiv terenuri, clãdiri şi echipamente ce formeazã baza standard.
În cazul unei achiziţii trebuie luate în considerare exclusiv costurile de achiziţie a celor trei elemente de activ din baza standard, cu condiţia ca tranzacţia sã aibã loc în condiţiile pieţei. Valoarea activelor pentru a cãror achiziţionare s-a beneficiat deja de un ajutor înaintea cumpãrãrii va fi dedusã. Aceastã valoare este stabilitã pe baza unui ansamblu uniform de cheltuieli, corespunzãtor elementelor investiţiei, respectiv terenuri, clãdiri şi echipamente ce formeazã baza standard prevãzutã în anexa nr. 2 la Regulamentul privind ajutorul de stat regional, pus în aplicare prin <>Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 55/2004 . În sectorul transporturilor, cu excepţia costurilor materialului feroviar rulant, cheltuielile destinate achiziţionãrii mijloacelor şi a materialului de transport, bunuri mobile, nu sunt incluse în ansamblul de cheltuieli ce formeazã baza standard şi, deci, nu sunt eligibile pentru ajutoare de stat referitoare la o investiţie iniţialã.
6.1.3. Costurile eligibile pot sã includã anumite categorii de investiţii în imobilizãri necorporale, cu condiţia sã nu depãşeascã 25% din baza standard pentru întreprinderile mari. Aceste cheltuieli sunt cheltuielile legate de transferul de tehnologie sub forma achiziţionãrii de brevete, licenţe de exploatare sau cunoştinţe brevetate, cunoştinţe tehnice nebrevetate.
Imobilizãrile necorporale eligibile trebuie sã satisfacã cu prioritate condiţiile urmãtoare:
a) sã fie exploatate exclusiv în întreprinderea beneficiarã de ajutor de stat regional;
b) sã fie considerate elemente de activ amortizabile;
c) sã fie achiziţionate de la un terţ în condiţiile pieţei;
d) sã figureze în activele firmei şi sã rãmânã în patrimoniul întreprinderii beneficiare de ajutor de stat regional pe o perioadã de cel puţin 5 ani.
6.1.4. Contribuţia beneficiarului de ajutor de stat regional trebuie sã fie de cel puţin 25% din valoarea costurilor eligibile ale proiectului de investiţii şi nu poate face obiectul unui ajutor de stat.
6.1.5. Intensitatea brutã a ajutorului de stat regional nu trebuie sã depãşeascã plafonul de 50% din echivalentul subvenţiei nete.
În cazul întreprinderilor mici şi mijlocii, plafonul maxim al intensitãţii brute a ajutorului poate fi suplimentat cu 15% (intensitatea totalã netã a ajutorului de stat este de maximum 75% din costurile eligibile). Prevederile de mai sus nu sunt aplicabile întreprinderilor din sectorul transporturilor.
6.1.6. Acordarea ajutorului de stat pentru investiţia iniţialã este condiţionatã de menţinerea investiţiei în cauzã pentru o perioadã minimã de 5 ani. Aceastã perioadã nu poate fi mai micã decât dublul perioadei în care a beneficiat de facilitãţi, în caz contrar investitorul fiind obligat sã restituie sumele aferente facilitãţilor acordate conform prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/1998 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
6.2. Ajutor de stat pentru crearea de locuri de muncã
6.2.1. Prin crearea de locuri de muncã se înţelege creşterea realã a numãrului de locuri de muncã din întreprinderea beneficiarã a unui ajutor de stat, raportatã la media perioadei de referinţã, respectiv media ultimelor 12 luni. Orice loc de muncã pierdut de-a lungul perioadei de referinţã trebuie sã fie dedus din numãrul de locuri de muncã create de-a lungul aceleiaşi perioade.
Un loc de muncã este legat de realizarea unei investiţii din momentul în care el vizeazã activitatea la care se raporteazã investiţia şi dacã a fost creat într-o perioadã de 3 ani de la finalizarea investiţiei.
6.2.2. Ajutorul de stat pentru crearea de locuri de muncã este calculat ca procent din nivelul costurilor salariale cu personalul angajat, pe o perioadã de 2 ani. Acest procent este egal cu intensitatea admisã pentru ajutoarele de investiţii regionale.
6.2.3. Locurile de muncã trebuie sã fie menţinute pe o perioadã minimã de 5 ani.
6.3. Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
6.3.1. Ajutorul de stat pentru investiţia iniţialã prevãzut la pct. 6.1 şi ajutorul de stat pentru crearea de locuri de muncã prevãzut la pct. 6.2 pot fi cumulate în limita plafonului intensitãţii brute de 50% pentru întreprinderi mari şi 65% pentru întreprinderi mici şi mijlocii. Condiţia este îndeplinitã dacã suma ajutorului de stat pentru investiţia iniţialã, exprimatã ca procent din valoarea investiţiei, şi cea a ajutorului de stat pentru crearea de locuri de muncã, exprimatã ca procent din costurile salariale, nu depãşesc valoarea cea mai favorabilã ce rezultã din aplicarea plafoanelor prevãzute la pct. 6.1.5 sau 6.2.2.
6.3.2. Atunci când cheltuielile eligibile pentru ajutoare cu finalitate regionalã sunt total sau parţial eligibile pentru ajutoare cu altã finalitate, partea comunã este supusã plafonului cel mai favorabil în cadrul schemelor respective.
6.3.3. Plafoanele intensitãţii ajutorului de stat prevãzute la pct. 6.1.5 se aplicã la totalul ajutorului de stat pentru acelaşi obiectiv de investiţii, în cazul ajutoarelor acordate concomitent în cadrul mai multor scheme regionale, indiferent dacã fondurile provin din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
7. Cuantumul ajutorului de stat
În cazul ajutoarelor de stat indirecte - ajutoare de stat acordate prin sistemul fiscal, valoarea ajutorului se determinã dupã cum urmeazã:
a) în cazul exceptãrilor, reducerilor şi/sau scutirilor de la plata taxelor vamale, dimensiunea ajutorului de stat constã în cuantumul taxelor vamale exceptate de la obligaţia de platã, respectiv valoarea reducerii şi/sau scutirii de la plata taxelor vamale care au fost acordate, la care se adaugã şi influenţele rezultate din alte taxe şi impozite dependente de baza de calcul;
b) în cazul reducerilor şi/sau scutirilor de la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare, dimensiunea ajutorului de stat este datã de valoarea reducerii şi/sau a scutirii acordate.
8. Dispoziţii finale
8.1. Nu sunt eligibile sã primeascã ajutor de stat regional întreprinderile aflate în dificultate financiarã, precum şi cele din sectorul industriei carbonifere, al industriei siderurgice şi al fibrelor sintetice. Pentru sectorul construcţiilor navale se aplicã reguli specifice stabilite prin regulamentul în domeniu, iar pentru industria autovehiculelor sunt aplicabile dispoziţiile Regulamentului multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investiţii, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 252/2002 , cu modificãrile ulterioare.
8.2. În cazul în care proiectele de investiţii iniţiale depãşesc 50 milioane euro, ajutorul de stat acordat firmelor ce intenţioneazã realizarea unor astfel de proiecte va fi notificat individual de cãtre Ministerul Administraţiei şi Internelor, în calitate de iniţiator, împreunã cu Ministerul Finanţelor Publice, în vederea stabilirii compatibilitãţii cu prevederile <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Regulamentului multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investiţii.
8.3. Agenţilor economici ce desfãşoarã activitãţi legate de producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor agricole cuprinse în anexa nr. 1 la Regulamentul privind ajutorul de stat regional nu le sunt aplicabile dispoziţiile acestui regulament.
8.4. În situaţia în care se constatã, ca urmare a controlului efectuat de cãtre Consiliul Concurenţei, nerespectarea condiţiilor prevãzute în Regulamentul privind ajutorul de stat regional, respectiv atingerea plafonului maxim prevãzut al intensitãţii, nerealizarea investiţiilor ori a locurilor de muncã sau orice altã condiţie, pentru eliminarea incompatibilitãţii ajutorului existent, Consiliul Concurenţei solicitã furnizorului anularea sau modificarea ajutorului existent, conform prevederilor <>art. 13 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
8.5. Dacã furnizorul nu ia mãsurile solicitate de Consiliul Concurenţei în perioada de timp indicatã în solicitare, Consiliul Concurenţei poate decide, conform <>art. 13 alin. (2) din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, oprirea acordãrii ajutorului de stat existent sau poate impune condiţii şi obligaţii pentru a se asigura compatibilitatea ajutorului cu dispoziţiile <>Legii nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
8.6. În cazul în care se depãşeşte nivelul intensitãţii peste limita maximã prevãzutã în Regulamentul privind ajutorul de stat regional, Consiliul Concurenţei va aplica prevederile <>art. 18 alin. (3) din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv va cere curţii de apel sã dispunã recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat corespunzãtor depãşirii intensitãţii.

________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016