Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID DE SECURITATE NUCLEARĂ din 18 februarie 2019  privind evaluarea instalaţiilor nucleare pentru repornire după opririle neplanificate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID DE SECURITATE NUCLEARĂ din 18 februarie 2019 privind evaluarea instalaţiilor nucleare pentru repornire după opririle neplanificate

EMITENT: Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 256 din 3 aprilie 2019
──────────
    Aprobat prin Ordinul nr. 27 din 18 februarie 2019, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 256 din 3 aprilie 2019.
──────────
    CAP. I
    Domeniu, scop, definiţii
    SECŢIUNEA 1
    Domeniu şi scop
    ART. 1
    (1) Prin prezentul ghid se stabilesc recomandările Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, privind evaluarea instalaţiilor nucleare pentru repornire după opririle neplanificate.
    (2) Recomandările din prezentul ghid se aplică atât titularilor, cât şi solicitanţilor de autorizaţie, pentru fazele de punere în funcţiune şi exploatare a unei instalaţii nucleare.
    (3) Recomandările din prezentul ghid au ca scop facilitarea îndeplinirii cerinţelor stabilite prin art. 24 din Normele de securitate nucleară privind limitele şi condiţiile tehnice de operare pentru instalaţiile nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 199/2015.

    ART. 2
    Recomandările din prezentul ghid se aplică următoarelor categorii de instalaţii nucleare:
    a) centrale nuclearoelectrice;
    b) reactoare de cercetare, reactoare de putere zero şi ansambluri subcritice;
    c) reactoare de demonstraţie;
    d) reactoare nucleare pentru producerea de energie şi izotopi pentru scopuri medicale.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Definiţii
    ART. 3
    (1) Termenii utilizaţi în prezentul ghid sunt definiţi în Normele de securitate nucleară privind limitele şi condiţiile tehnice de operare pentru instalaţiile nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 199/2015.
    (2) Abrevierea LCTO se utilizează pentru a face referire în mod generic la limitele şi condiţiile tehnice de operare.
    (3) Abrevierea SSCE se utilizează pentru a face referire în mod generic la sistemele, structurile, componentele şi echipamentele unei instalaţii nucleare, inclusiv software-ul pentru sistemele de instrumentaţie şi control.
    (4) Prin oprire neplanificată se înţelege oprirea neplanificată/neprogramată a reacţiei nucleare de fisiune în lanţ din reactor, prin acţiunea automată a sistemelor care au această funcţie prin proiect sau prin acţionarea manuală a acestora de către operator. Pentru reactorul de tip CANDU, sistemele de referinţă sunt sistemele de oprire rapidă a reactorului şi sistemul de reglare a reactorului, prin funcţiile sale de reducere lentă a puterii reactorului, respectiv de reducere rapidă a puterii reactorului.
    (5) Prin repornirea instalaţiei nucleare se înţelege repornirea reactorului nuclear, respectiv readucerea reactorului nuclear la criticitate.

    CAP. II
    Recomandări privind gestionarea opririlor neplanificate
    SECŢIUNEA 1
    Procedurile administrative pentru gestionarea opririlor neplanificate
    ART. 4
    Procedurile administrative ale titularului de autorizaţie privind gestionarea opririlor neplanificate vor include cel puţin următoarele:
    a) colectarea informaţiilor şi datelor relevante privind oprirea neplanificată şi comportarea SSCE ale instalaţiei nucleare în raport cu cerinţele şi intenţia de proiectare;
    b) investigarea cauzelor opririi neplanificate şi a eventualelor probleme puse în evidenţă de aceasta în ce priveşte funcţionarea SSCE;
    c) stabilirea şi implementarea acţiunilor corective pentru înlăturarea cauzelor directe ale opririi neplanificate;
    d) criteriile stabilite pentru evaluarea stării instalaţiei nucleare cu scopul de a determina acceptabilitatea repornirii sau necesitarea unor investigaţii mai aprofundate;
    e) verificările, inspecţiile, testele şi evaluările necesare pentru confirmarea îndeplinirii cerinţelor de securitate nucleară în vederea repornirii instalaţiei nucleare;
    f) bazele şi procesul pentru luarea deciziei privind repornirea după o oprire neplanificată;
    g) cerinţele de supraveghere a instalaţiei nucleare după repornire, în vederea confirmării eficacităţii acţiunilor corective implementate;
    h) identificarea cauzelor de profunzime ale opririi neplanificate, stabilirea acţiunilor corective pentru prevenirea recurenţei unor evenimente similare şi documentarea lecţiilor învăţate;
    i) responsabilităţile, nivelurile de autoritate, modul de organizare, resursele alocate şi metodele utilizate pentru realizarea activităţilor menţionate la lit. a)-h);
    j) cerinţele de informare a CNCAN, în mod verbal şi în scris, în conformitate cu prevederile din normele aplicabile şi din procedurile de raportare aprobate de CNCAN;
    k) înregistrările aferente managementului opririi neplanificate şi bazele pentru decizia de repornire a instalaţiei nucleare.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Colectarea informaţiilor şi datelor privind oprirea neplanificată
    ART. 5
    (1) Informaţiile şi datele colectate privind oprirea neplanificată vor include cel puţin următoarele:
    a) informaţii privind starea instalaţiei nucleare înainte de oprirea neplanificată, inclusiv înregistrările alarmelor şi parametrilor relevanţi;
    b) informaţii privind activităţile aflate în desfăşurare înainte de oprirea neplanificată şi echipamentele izolate;
    c) înregistrările privind comportarea SSCE în timpul opririi neplanificate, inclusiv alarme şi tendinţe ale parametrilor relevanţi;
    d) deficienţe ale SSCE puse în evidenţă de eveniment;
    e) impactul opririi neplanificate asupra altor instalaţii de pe acelaşi amplasament;
    f) răspunsul personalului de tură şi procedurile marcate, utilizate în timpul opririi neplanificate pentru gestionarea evenimentului;
    g) informaţiile de la personalul de tură privind desfăşurarea evenimentului şi comportarea SSCE ale instalaţiei nucleare;
    h) verificările, inspecţiile şi testele efectuate pentru confirmarea conformităţii SSCE cu LCTO.

    (2) Informaţiile şi datele prevăzute la alin. (1) se vor colecta imediat după aducerea instalaţiei nucleare într-o stare sigură şi stabilă.
    (3) Se vor stabili proceduri şi responsabilităţi specifice şi se vor asigura resursele necesare pentru colectarea datelor prevăzute la alin. (1).
    (4) Se va asigura înregistrarea momentelor de timp pentru apariţia diferitelor alarme, precum şi pentru acţiunile automate ale SSCE şi acţiunile operatorilor.
    (5) Informaţiile şi datele prevăzute la alin. (1) vor acoperi perioada de dinaintea producerii opririi planificate şi întreaga perioadă a evenimentului/tranzientului până la atingerea unei noi stări stabile a instalaţiei nucleare.
    (6) Se vor înregistra şi se vor include în lista evenimentelor, în ordine cronologică, valorile iniţiale, de dinaintea tranzientului, precum şi valorile minime şi maxime, pe perioada tranzientului, ale variabilelor de proces importante, cum ar fi puterea neutronică, presiunile, debitele, nivelurile şi temperaturile în SSCE relevante pentru analiza evenimentului.
    (7) Colectarea informaţiilor şi datelor privind oprirea neplanificată şi evaluarea iniţială se vor face astfel încât să nu distragă personalul de exploatare aflat în tură de la responsabilităţile sale principale privind monitorizarea parametrilor instalaţiei nucleare şi menţinerea acesteia într-o stare sigură.

    ART. 6
    Informaţiile de la personalul de tură, precum şi de la alte categorii de personal implicat, privind desfăşurarea evenimentului şi comportarea SSCE ale instalaţiei nucleare, prevăzute la art. 5 alin. (5), se vor limita la fapte relevante, menţionate în ordine cronologică, pe cât posibil, şi vor include următoarele:
    a) starea SSCE ale instalaţiei nucleare înainte de oprirea neplanificată, inclusiv stadiul activităţilor de testare, întreţinere şi inspecţie;
    b) prima indicaţie a apariţiei unei probleme;
    c) acţiunile personalului ca răspuns la indicaţiile asupra existenţei unei probleme;
    d) indicaţii ulterioare, alarmele observate, acţiunile automate ale SSCE şi acţiunile manuale;
    e) defecţiunile şi/sau funcţionarea necorespunzătoare a SSCE, observate în cadrul evenimentului;
    f) deficienţe de documentaţie identificate în timpul răspunsului la eveniment;
    g) recomandări pentru prevenirea recurenţei unor evenimente similare.


    SECŢIUNEA a 3-a
    Evaluarea iniţială a informaţiilor şi datelor privind oprirea neplanificată
    ART. 7
    Evenimentul care a condus la o oprire neplanificată se va reconstitui, se va analiza şi se va evalua, imediat ce este posibil după aducerea instalaţiei nucleare într-o stare sigură şi stabilă şi după colectarea tuturor datelor relevante prevăzute la art. 5, cu scopul de a determina următoarele:
    a) cea mai probabilă cauză directă a declanşării sistemelor de securitate nucleară sau a apariţiei alarmelor care au determinat decizia operatorilor de a opri în mod controlat instalaţia nucleară;
    b) comportarea SSCE ale instalaţiei nucleare în raport cu cerinţele şi intenţia de proiectare; în particular, se va determina dacă toate SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi alte SSCE importante pentru buna funcţionare a instalaţiei nucleare au răspuns la eveniment conform aşteptărilor stabilite în documentaţia bază de proiectare sau dacă au existat situaţii de funcţionare necorespunzătoare;
    c) impactul opririi neplanificate asupra SSCE ale instalaţiei nucleare şi, dacă este cazul, asupra altor instalaţii de pe acelaşi amplasament şi impactul asupra mediului; în particular, se va determina dacă tranzientul care a condus la oprirea neplanificată a avut efecte negative asupra SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi/sau asupra altor SSCE importante pentru buna funcţionare a instalaţiei nucleare;
    d) acţiunile personalului de exploatare în raport cu cerinţele şi standardele stabilite prin proceduri şi prin programele de pregătire specifică.


    ART. 8
    (1) Evaluarea prevăzută la art. 7 se va face în raport cu un set de criterii prestabilite, cu scopul de a determina acceptabilitatea repornirii instalaţiei nucleare sau necesitarea unor investigaţii mai aprofundate. Aceste criterii includ conformitatea cu LCTO, verificată prin inspecţii, teste, analize şi alte metode aplicabile.
    (2) Evaluarea prevăzută la art. 7 va include o comparaţie generală a evenimentului reconstituit cu alte evenimente similare din experienţa de exploatare internă, cu scopul de a identifica indicaţii de condiţii anormale sau degradări ale performanţei SSCE.
    (3) Evaluarea prevăzută la art. 7 va include o analiză a acţiunilor manuale efectuate în timpul evenimentului, conform procedurilor specifice, pentru a determina efectul acestora asupra comportării instalaţiei.
    (4) În unele cazuri poate fi utilă compararea tranzientului care a condus la oprirea neplanificată cu un tranzient similar descris în raportul final de securitate nucleară, denumit RFS. Se va ţine cont de faptul că tranzienţii descrişi în RFS reprezintă, în general, cele mai defavorabile scenarii şi nu trebuie presupus că răspunsul instalaţiei nucleare a fost acceptabil doar pentru că nu s-au atins sau nu s-au depăşit valorile din RFS ale parametrilor de securitate nucleară relevanţi, respectiv limitele de securitate nucleară. De asemenea, este posibil ca în timpul tranzientului să apară deviaţii de la condiţiile-limită de operare stabilite pentru operarea normală, fără ca acestea să reprezinte un răspuns anormal al instalaţiei nucleare; în orice caz, deviaţiile temporare de la condiţiile-limită de operare, asociate cu tranzientul, se vor analiza pentru a determina dacă răspunsul instalaţiei a fost cel aşteptat sau dacă au fost evidenţiate condiţii anormale.
    (5) Evaluarea prevăzută la art. 7 se va documenta într-un raport.

    ART. 9
    Personalul desemnat pentru efectuarea evaluării iniţiale prevăzute la art. 7 va analiza temeinic toate datele şi informaţiile relevante asociate cu oprirea neplanificată, acordând o atenţie deosebită următoarelor aspecte:
    a) indicaţii de funcţionare anormală sau de degradare a performanţelor SSCE;
    b) evenimente care nu se înscriu în secvenţa aşteptată/anticipată pentru tranzientul respectiv;
    c) răspuns neconform cu aşteptările, defecţiuni sau performanţă degradată a SSCE care au avut semnal de acţionare în timpul tranzientului;
    d) valori neuzuale/neaşteptate ale măsurătorilor parametrilor chimici;
    e) valori neuzuale/neaşteptate ale măsurătorilor condiţiilor radiologice;
    f) apariţia unor alarme neanticipate sau lipsa apariţiei unor alarme anticipate.


    ART. 10
    În situaţia în care, în urma evaluării prevăzute la art. 7, cauza directă a opririi neplanificate este cunoscută şi poate fi eliminată, iar răspunsul şi starea SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi a altor SSCE importante pentru funcţionarea în condiţii optime a instalaţiei nucleare sunt acceptabile în raport cu LCTO, instalaţia nucleară poate fi repornită fără a fi necesare investigaţii suplimentare.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Evaluările suplimentare privind oprirea neplanificată
    ART. 11
    (1) În situaţia în care, în urma evaluării prevăzute la art. 7, cauza directă a opririi neplanificate nu a putut fi determinată sau răspunsul şi starea SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi a altor SSCE importante pentru funcţionarea în condiţii optime a instalaţiei nucleare nu sunt acceptabile în raport cu LCTO, sunt necesare investigaţii şi evaluări suplimentare în vederea luării unei decizii cu privire la repornire.
    (2) Evaluările suplimentare prevăzute la alin. (1) vor avea ca scop determinarea cauzei directe a opririi şi a cauzelor directe ale defecţiunilor SSCE puse în evidenţă de oprirea neplanificată şi stabilirea acţiunilor corective pentru a reduce la minimum riscul imediat al recurenţei evenimentului şi a permite repornirea instalaţiei nucleare în condiţii acceptabile, în conformitate cu LCTO.
    (3) Evaluările suplimentare prevăzute la alin. (1) vor continua după repornirea instalaţiei nucleare, pentru identificarea cauzelor de profunzime ale opririi neplanificate, în vederea stabilirii acţiunilor corective pentru prevenirea recurenţei unor evenimente similare şi a documentării lecţiilor învăţate.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Acţiunile corective
    ART. 12
    (1) Acţiunile corective imediate, implementate în vederea repornirii instalaţiei nucleare după o oprire neplanificată, cuprind următoarele:
    a) acţiuni pentru eliminarea cauzei directe a opririi neplanificate;
    b) acţiuni pentru remedierea deficienţelor SSCE puse în evidenţă de oprirea neplanificată, astfel încât să se asigure conformitatea cu LCTO şi funcţionarea în condiţii optime a instalaţiei nucleare.

    (2) În urma investigaţiilor suplimentare prevăzute la art. 11 alin. (3) se vor stabili şi implementa acţiuni corective pentru eliminarea cauzelor de profunzime care au condus la oprirea neplanificată.
    (3) Se vor stabili criterii şi metode specifice pentru verificarea eficacităţii acţiunilor corective.

    ART. 13
    În vederea repornirii instalaţiei nucleare se vor stabili următoarele:
    a) activităţile de întreţinere şi testare necesare înainte de repornire, inclusiv orice măsuri suplimentare de verificare a cauzei directe celei mai probabile şi de îndepărtare a acesteia;
    b) măsuri de urmărire a unor parametri specifici şi a tendinţelor acestora, după cum este necesar, pe perioada repornirii şi după repornire;
    c) informaţiile necesar a fi transmise către personalul de operare şi întreţinere cu privire la indicaţii specifice ale echipamentelor sau posibile defecţiuni;
    d) modificări ale SSCE, ale configuraţiei operaţionale şi/sau modificări de proceduri;
    e) condiţiile necesare pentru repornire.


    ART. 14
    În situaţia în care cauza directă a evenimentului a fost o defecţiune a unui echipament, atunci echipamentul respectiv va fi reparat sau înlocuit sau instalaţia nucleară va fi astfel exploatată încât să nu necesite utilizarea echipamentului respectiv.

    ART. 15
    În situaţia în care cauza directă a evenimentului a fost o eroare umană, se va efectua prelucrarea/pregătirea personalului relevant astfel încât să se prevină recurenţa erorii, se va evita efectuarea activităţii respective până la corectarea cauzelor de profunzime sau se vor implementa alte măsuri compensatorii eficace.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Luarea deciziei privind repornirea
    ART. 16
    (1) Se vor stabili responsabilităţile pentru luarea deciziei de repornire a instalaţiei nucleare după o oprire neplanificată, ţinând cont de rezultatele evaluărilor efectuate, precum şi de eficacitatea acţiunilor corective implementate.
    (2) Decizia de a reporni instalaţia nucleară se va baza pe următoarele consideraţii:
    a) cauza directă a evenimentului care a condus la oprirea neplanificată este cunoscută, înţeleasă şi a fost corectată astfel încât nu prezintă un pericol imediat de recurenţă;
    b) sistemele de securitate nucleară şi alte SSCE importante pentru exploatarea instalaţiei nucleare în condiţii optime au funcţionat corespunzător pe durata evenimentului; în cazul în care au fost evidenţiate defecţiuni, cauzele acestora au fost corectate, iar SSCE respective au fost testate cu rezultate acceptabile sau vor fi testate atunci când condiţiile instalaţiei nucleare o permit;
    c) comportarea instalaţiei nucleare în timpul evenimentului a fost analizată, răspunsul instalaţiei a fost cel anticipat, în conformitate cu bazele de proiectare, iar eventualele condiţii anormale înregistrate au fost înţelese şi corectate, astfel încât să se asigure respectarea LCTO.

    (3) În vederea luării deciziei de repornire, se recomandă efectuarea unei verificări independente a evaluării iniţiale, în ce priveşte rigurozitatea, coerenţa şi acurateţea tehnică.
    (4) În situaţia în care, în urma evaluărilor iniţiale, cauza directă a opririi neplanificate nu a putut fi stabilită cu certitudine, se va determina dacă s-au analizat în mod adecvat cauzele evenimentului şi circumstanţele acestuia şi se vor lua măsuri pentru a preveni acţionarea repetată nedorită a sistemelor de securitate nucleară la reluarea exploatării instalaţiei nucleare. Aceste măsuri vor acoperi toate cauzele suspectate.

    SECŢIUNEA a 7-a
    Supravegherea instalaţiei nucleare după repornire
    ART. 17
    Pe perioada repornirii şi după repornirea instalaţiei nucleare se vor asigura monitorizarea parametrilor relevanţi şi a tendinţelor acestora, precum şi supravegherea funcţionării SSCE asupra cărora s-au efectuat activităţi de întreţinere corectivă în oprirea neplanificată.

    SECŢIUNEA a 8-a
    Evaluarea cauzelor de profunzime
    ART. 18
    (1) Se va efectua o evaluare a cauzelor de profunzime ale evenimentului care a condus la oprirea neplanificată. Această evaluare va cuprinde cel puţin următoarele:
    a) analiza detaliată a cauzelor de profunzime;
    b) cauzele sau factorii contribuitori;
    c) acţiunile corective şi/sau recomandările de îmbunătăţire, inclusiv extinderea condiţiei, dacă este cazul;
    d) răspunsul corect/aşteptat al sistemelor de securitate şi al altor SSCE cu funcţii de securitate nucleară, cum ar fi sistemele de control;
    e) acţiunile personalului de tură;
    f) condiţiile radiologice şi măsurile de protecţie la radiaţii;
    g) înregistrările parametrilor relevanţi pentru eveniment;
    h) aspecte neaşteptate sau neexplicate ale comportării instalaţiei nucleare pe perioada tranzientului;
    i) cazurile de funcţionare necorespunzătoare a SSCE implicate în eveniment;
    j) deficienţe de documentaţie/proceduri şi modificările necesare;
    k) erori umane;
    l) evenimente sau tendinţe similare din experienţa de exploatare;
    m) lecţiile de învăţat pentru pregătirea personalului de operare şi a altor grupuri relevante de personal;
    n) lecţii de învăţat generice pentru industria nucleară, dacă este cazul.

    (2) Evaluarea prevăzută la alin. (1) va începe cât mai curând posibil după încheierea evaluării iniţiale şi se va finaliza într-o perioadă cât mai scurtă de timp.
    (3) După finalizarea evaluării prevăzute la alin. (1), se va elabora un raport, care va include recomandări specifice şi măsurile pentru prevenirea recurenţei evenimentului care a condus la oprirea neplanificată şi/sau pentru prevenirea defecţiunilor SSCE evidenţiate de această oprire.

    SECŢIUNEA a 9-a
    Utilizarea experienţei de exploatare
    ART. 19
    (1) Rapoartele privind evaluarea iniţială şi evaluarea cauzelor de profunzime se vor distribui către toate departamentele relevante ale organizaţiei titularului de autorizaţie şi se va asigura prelucrarea, în timp util, a informaţiilor conţinute în acestea, cu personalul de exploatare şi cu alte categorii de personal, după caz.
    (2) Pachetul de înregistrări permanente asociat opririi neplanificate va fi analizat pentru a determina eventualele acţiuni corective şi de îmbunătăţire suplimentare, cum ar fi modificări de proceduri, modificări de proiect, modificări ale programelor de pregătire şi lecţii de învăţat generice pentru industria nucleară.
    (3) De asemenea, în măsura în care este practic posibil, pentru centralele nuclearoelectrice, se va verifica răspunsul simulatorului integral la un scenariu care reproduce evenimentul care a condus la oprirea neplanificată, cu scopul de a analiza eventualele diferenţe între comportarea centralei şi comportarea simulatorului şi de a identifica potenţiale îmbunătăţiri ale fidelităţii simulatorului.

    SECŢIUNEA a 10-a
    Înregistrările privind oprirea neplanificată
    ART. 20
    (1) Înregistrările permanente pentru fiecare oprire neplanificată în parte vor include cel puţin următoarele:
    a) informaţiile şi datele colectate privind oprirea neplanificată;
    b) evaluarea iniţială;
    c) evaluările suplimentare;
    d) acţiunile corective iniţiale, implementate în vederea repornirii;
    e) decizia privind repornirea şi bazele deciziei;
    f) evaluarea cauzelor de profunzime, lecţiile învăţate şi acţiunile corective implementate pentru prevenirea recurenţei.

    (2) Anexa la prezentul ghid include structura şi conţinutul generice recomandate pentru pachetul de înregistrări permanente asociat unei opriri neplanificate. Titularul de autorizaţie îşi va stabili, în procedurile proprii, formularele specifice pentru înregistrarea informaţiilor relevante pentru oprirea neplanificată, considerând ca un minim conţinutul recomandat în anexa la prezentul ghid.
    (3) Pachetul de înregistrări permanente se completează pe măsură ce informaţiile devin disponibile.

    CAP. III
    Prevederi generale privind utilizarea ghidului
    ART. 21
    (1) Aplicarea recomandărilor din prezentul ghid se verifică de către CNCAN în cadrul procesului de autorizare pentru fazele de punere în funcţiune şi exploatare a unei instalaţii nucleare.
    (2) Pentru instalaţiile nucleare aflate în faza de exploatare la momentul intrării în vigoare a prezentului ghid, CNCAN verifică utilizarea recomandărilor din ghid în cadrul proceselor curente de reglementare şi control.
    (3) Se recomandă ca în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ghid titularii de autorizaţie pentru instalaţiile nucleare aflate în faza de exploatare să transmită la CNCAN un raport privind utilizarea acestui ghid, însoţit de un plan cu eventualele măsuri suplimentare necesare pentru alinierea la recomandările din ghid.

    ART. 22
    Anexa face parte integrantă din prezentul ghid.

    ANEXA 1

    la ghid
    Structura şi conţinutul recomandate pentru pachetul
    de înregistrări permanente asociat unei opriri neplanificate
    Informaţii generale privind evenimentul care a condus la oprirea neplanificată:
    a) instalaţia nucleară/unitatea afectată;
    b) data şi ora evenimentului;
    c) tura de exploatare aflată în serviciu la momentul evenimentului.

    1. Condiţiile iniţiale
    Se vor specifica starea celor mai importante SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi o selecţie de parametri importanţi pentru starea instalaţiei nucleare, inclusiv valori minime şi maxime ale acestora, configuraţii specifice ale SSCE, echipamente izolate, poziţii ale comutatoarelor, rezultate ale măsurătorilor parametrilor chimici şi măsurători radiologice, înainte de oprirea neplanificată. Datele şi informaţiile trebuie selectate ţinând cont de următoarele consideraţii:
    a) datele respective nu sunt direct disponibile în camera de comandă principală, în graficele afişate pe monitoare sau în informaţiile disponibile în mesajele de alarmare tipărite la imprimante;
    b) datele respective sunt necesare pentru a determina cauza opririi neplanificate;
    c) datele respective sunt necesare pentru a verifica răspunsul corect al SSCE cu funcţii de securitate nucleară sau pentru a depista eventualele condiţii anormale asociate funcţionării acestor sisteme;
    d) datele respective sunt necesare pentru reconstituirea efectivă a stării instalaţiei nucleare înainte de oprirea neplanificată.

    De asemenea, se vor specifica activităţile aflate în desfăşurare înaintea opririi neplanificate, inclusiv manevrele şi activităţile de întreţinere, testare şi inspecţie. În acest scop se pot utiliza şi rapoartele de tură, comenzile de lucrare şi rapoartele de condiţii anormale, întocmite de diferitele grupuri de lucru.

    2. Răspunsul instalaţiei nucleare
    Datele şi informaţiile selectate şi documentate/înregistrate pentru a determina răspunsul instalaţiei nucleare la evenimentul care a condus la oprirea neplanificată vor include următoarele:
    a) lista graficelor variaţiei parametrilor relevanţi;
    b) fişierele tipărite care conţin mesajele calculatoarelor de proces, alarmele şi informaţiile de la eventualele înregistratoare electronice utilizate;
    c) informaţii privind acţionarea şi performanţa sistemelor de securitate nucleară;
    d) informaţii privind acţionarea şi performanţa sistemelor de proces cu funcţii de control;
    e) informaţii privind acţiunile manuale;
    f) informaţii privind condiţiile radiologice şi măsurile de protecţie la radiaţii ionizante;
    g) informaţii privind măsurătorile parametrilor chimici.


    3. Informaţiile de la personalul implicat
    Se vor documenta informaţiile obţinute de la personalul de tură, precum şi de la alte categorii de personal implicat, privind evenimentele de dinaintea opririi neplanificate şi din timpul acesteia, precum şi comportarea SSCE ale instalaţiei nucleare. Acestea vor include informaţiile prevăzute la art. 6 din ghid.

    4. Secvenţa evenimentelor
    Se va reconstitui secvenţa evenimentelor asociate opririi neplanificate, în ordine cronologică. Aceasta va include indicaţii de defect, alarme, indicaţii privind acţionarea automată sau manuală a SSCE, indicaţii privind funcţionarea SSCE. Se vor include valorile minime şi maxime ale variabilelor de proces importante, cum ar fi puterea neutronică, presiunile, debitele, nivelurile şi temperaturile în SSCE relevante pentru analiza tranzientului.

    5. Cauza directă probabilă a opririi neplanificate
    Se va preciza cauza directă probabilă a opririi neplanificate. În situaţia în care aceasta nu este determinată cu certitudine, se vor menţiona toate cauzele directe probabile suspectate. Se vor prezenta bazele pentru concluziile privind determinarea cauzei directe.

    6. Aspecte neaşteptate legate de comportarea instalaţiei nucleare
    Se vor menţiona orice aspecte neaşteptate sau neexplicate ale comportării instalaţiei nucleare pe perioada tranzientului, ţinând cont de prevederile art. 9 din ghid. Dacă se face o comparaţie generală a evenimentului reconstituit cu alte evenimente similare din experienţa de exploatare internă sau cu tranzienţii analizaţi în RFS, se vor menţiona evenimentele respective şi se vor preciza referinţele.

    7. Identificarea SSCE care au funcţionat necorespunzător
    Se vor preciza toate problemele identificate în funcţionarea SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi a altor SSCE importante pentru buna funcţionare a instalaţiei nucleare.

    8. Acţiuni corective necesare pentru repornire
    Se vor specifica acţiunile corective necesar a fi implementate atât înainte, cât şi după repornirea instalaţiei nucleare. Acestea pot include, după caz, următoarele:
    a) activităţi de întreţinere şi testare necesare înainte de repornire, inclusiv orice măsuri suplimentare de verificare a cauzei directe celei mai probabile, după caz;
    b) măsuri de urmărire a unor parametri specifici şi a tendinţelor acestora, după cum este necesar, pe perioada repornirii şi după repornire;
    c) informaţiile necesar a fi transmise către personalul de operare şi întreţinere cu privire la indicaţii specifice ale echipamentelor sau posibile defecţiuni;
    d) modificări ale SSCE, ale configuraţiei operaţionale şi/sau modificări de proceduri;
    e) condiţiile necesare pentru repornire.


    9. Înregistrările parametrilor instalaţiei nucleare din timpul tranzientului
    Se vor prezenta, în ordine cronologică, valorile iniţiale, de dinaintea tranzientului, precum şi valorile minime şi maxime, pe perioada tranzientului, ale variabilelor de proces importante, cum ar fi puterea neutronică, presiunile, debitele, nivelurile şi temperaturile în SSCE relevante pentru analiza evenimentului.

    10. Evaluarea iniţială a evenimentului care a condus la oprirea neplanificată
    Se va ataşa raportul privind evaluarea iniţială a evenimentului, ţinând cont de prevederile art. 7 şi 8 din ghid, faţă de un set de criterii stabilite în baza LCTO. Se va confirma comportarea corectă a instalaţiei nucleare în raport cu bazele de proiectare. Se va confirma că nu au fost depăşite limitele de securitate nucleară. Se va confirma că starea instalaţiei nucleare este în conformitate cu LCTO şi că nu a existat impact negativ asupra altor instalaţii nucleare de pe amplasament sau asupra mediului. Se va evalua răspunsul personalului de tură.
    În situaţia în care răspunsul şi starea SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi a altor SSCE importante pentru funcţionarea în condiţii optime a instalaţiei nucleare nu sunt acceptabile în raport cu LCTO, sunt necesare investigaţii şi evaluări suplimentare, precum şi implementarea de acţiuni corective, în vederea luării unei decizii cu privire la repornire. Rapoartele care documentează investigaţiile şi evaluările suplimentare vor fi incluse în pachetul de înregistrări permanente împreună cu evaluarea iniţială.
    Evaluarea iniţială a evenimentului va fi supusă unei verificări independente.

    11. Verificarea independentă a evaluării iniţiale a evenimentului
    Se va prezenta verificarea independentă a evaluării iniţiale, în ce priveşte rigurozitatea, coerenţa şi acurateţea tehnică în stabilirea cauzei directe a evenimentului şi a concluziilor privind performanţa SSCE în raport cu LCTO.

    12. Decizia privind repornirea
    Se va prezenta decizia privind repornirea şi bazele pentru această decizie.

    13. Evaluarea cauzelor de profunzime ale evenimentului care a condus la oprirea neplanificată
    Se va ataşa raportul privind evaluarea cauzelor de profunzime, conform prevederilor art. 18 din ghid.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016