Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID DE FINANŢARE din 7 martie 2024  a Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru unităţi de cult, instituţii şi autorităţi publice din sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi entităţi juridice nonprofit acreditate pentru furnizarea de servicii sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID DE FINANŢARE din 7 martie 2024 a Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru unităţi de cult, instituţii şi autorităţi publice din sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi entităţi juridice nonprofit acreditate pentru furnizarea de servicii sociale

EMITENT: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 209 din 13 martie 2024
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 595 din 7 martie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 209 din 13 martie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Ghidul de finanţare
    Ghidul de finanţare, denumit în continuare ghid, constituie un suport informativ, având rolul de a furniza informaţii esenţiale cu privire la derularea Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru unităţi de cult, instituţii şi autorităţi publice din sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi entităţi juridice nonprofit acreditate pentru furnizarea de servicii sociale, denumit în continuare program.

    ART. 2
    Obiectul, scopul şi indicatorul de performanţă
    (1) Obiectul programului îl reprezintă finanţarea achiziţionării şi instalării sistemelor de panouri fotovoltaice care folosesc sursele de energie regenerabilă, nepoluante, în vederea producerii energiei electrice şi utilizării acesteia de către consumatorii racordaţi la reţeaua naţională de distribuţie a energiei electrice.
    (2) Scopul programului îl reprezintă creşterea eficienţei energetice, îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, prin utilizarea sistemelor de panouri fotovoltaice cu o putere minimă de 30 kW şi maximă de 200 kW, pentru producerea de energie electrică necesară consumului propriu şi livrării surplusului în sistemul energetic naţional.
    (3) Indicatorul de performanţă al programului (I) îl reprezintă cantitatea totală de gaze cu efect de seră (kg CO_2) redusă, prin instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice, calculată pe toată perioada de monitorizare a proiectului, astfel:
    I = Σ^n_i=1 E_i x f,
    unde:
    f = factor emisie CO_2 (0,21337 kg CO_2/kWh conform raportului ANRE/2020);
    n = numărul de sisteme de panouri fotovoltaice instalate;
    E = energia electrică produsă de un sistem de panouri fotovoltaice (kWh).



    ART. 3
    Sursa de finanţare pentru derularea programului
    (1) Finanţarea programului se realizează din veniturile rezultate din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră încasate la Fondul pentru mediu, în limita creditelor de angajament şi bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.
    (2) Programul are caracter multianual şi se desfăşoară la nivel naţional.
    (3) Finanţarea programului nu constituie ajutor de stat în sensul prevăzut în Comunicarea Comisiei privind noţiunea de ajutor de stat, astfel cum este prevăzută la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.

    ART. 4
    Definiţii
    (1) În sensul prezentului ghid, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
    a) aplicaţie informatică - software administrat şi pus la dispoziţie gratuit de către AFM pe site-ul www.afm.ro, prin intermediul căruia este gestionat programul;
    b) beneficiar - solicitantul eligibil care s-a înscris în program şi a încheiat contract de finanţare cu AFM;
    c) cerere de decontare - formularul prevăzut în anexa nr. 3, completat de beneficiar, transmis la AFM, în baza căruia se realizează decontarea cheltuielilor eligibile;
    d) cerere de finanţare - formular completat şi încărcat în cadrul sesiunii de înscriere de către solicitant, prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ghid;
    e) certificat de racordare - document emis de către operatorul de reţea în vederea punerii sub tensiune a instalaţiilor electrice de la locul de consum şi/sau de producere şi a utilizării reţelei, care certifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute în avizul tehnic de racordare valabil, conform Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013, cu modificările şi completările ulterioare;
    f) cheltuieli eligibile - cheltuieli efectuate de către beneficiar cu achiziţia de produse şi/sau lucrări necesare implementării proiectului şi care pot fi finanţate de AFM, în condiţiile ghidului;
    g) contract de finanţare - actul juridic încheiat între beneficiar şi AFM, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor, în vederea implementării proiectelor finanţate în cadrul programului, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ghid;
    h) dosar de finanţare - documentaţia încărcată de solicitant în aplicaţia informatică odată cu cererea de finanţare;
    i) curent (electric) alternativ - curent electric la care direcţia de curgere (deplasare) a electronilor este inversată la intervale egale (ciclice);
    j) curent (electric) continuu - curent electric la care direcţia de curgere (deplasare) a electronilor este într-un singur sens;
    k) furnizor de servicii sociale acreditat - furnizorul definit la art. 37 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, căruia i se recunoaşte dreptul de a acorda servicii sociale;
    l) invertor - dispozitiv care permite transformarea curentului continuu produs de sistemul de panouri fotovoltaice în curent alternativ;
    m) panou (modul) solar fotovoltaic - blocul constructiv de bază al unui sistem de panouri fotovoltaice, constituit dintr-un număr de celule solare fotovoltaice interconectate;
    n) putere de vârf - peak power - puterea de ieşire a unei celule fotovoltaice/modul fotovoltaic la temperaturi de operare de 25ºC în plină lumină (iradiere) solară de 1.000 waţi pe metru pătrat [într-o zi senină, cu soarele sus şi celulele fotovoltaice (fotoelectrice) îndreptate cu faţa direct spre soare, incidentă razelor perpendicular] - unitatea de măsură - Wp (watt peak);
    o) putere electrică (P) - puterea electrică (P = măsurată în watt) este produsul dintre tensiunea curentului electric (U - măsurată în volţi) şi intensitatea curentului electric (I = măsurată în amperi);
    p) sistem de panouri fotovoltaice - complex de instalaţii, echipamente şi elemente noi, care împreună sunt destinate producerii de energie electrică utilizând energia solară, care nu a mai fost utilizat, iar părţile componente nu au mai fost folosite;
    q) solicitant - orice entitate dintre cele prevăzute la art. 7 care se poate înscrie în program în vederea obţinerii finanţării unui proiect eligibil, în condiţiile prezentului ghid.

    (2) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele reguli de interpretare:
    a) termenul „zi“ sau „zile“ reprezintă zi calendaristică ori zile calendaristice, dacă nu se specifică altfel. Termenul se calculează fără a se lua în calcul prima şi ultima zi, iar când ultima zi cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungeşte până în prima zi lucrătoare care urmează. Documentele şi actele solicitate prin ghid pot fi utilizate şi în data eliberării lor;
    b) cu excepţia unor prevederi contrare, cuvintele la forma de singular includ şi forma de plural şi viceversa, acolo unde acest lucru este permis de context.

    (3) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele acronime:
    a) AFM - Administraţia Fondului pentru Mediu;
    b) ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
    c) TVA - taxa pe valoarea adăugată.


    ART. 5
    Organizarea sesiunii de înscriere
    (1) Anual, se pot organiza una sau mai multe sesiuni de înscriere, în limita sumei alocate cu titlu de finanţare, în condiţiile prevăzute la art. 3.
    (2) Pentru derularea programului, prin dispoziţie a preşedintelui AFM, se aprobă:
    a) sesiunile de înscriere în cadrul programului şi sumele alocate cu titlu de finanţare, care se publică pe pagina de internet a AFM;
    b) structurile/comisiile AFM care vor fi implicate în derularea programului;
    c) grile de evaluare, proceduri de lucru, instrucţiuni şi/sau alte documente interne ale AFM, inclusiv pentru îndeplinirea de sarcini şi realizarea anumitor activităţi în cadrul programului.

    (3) Informaţiile necesare desfăşurării programului, sumele alocate cu titlu de finanţare şi documentele relevante se gestionează prin intermediul aplicaţiei informatice, precum şi prin alte modalităţi stabilite de către AFM şi comunicate terţilor.
    (4) Analiza cererilor de finanţare se poate realiza prin externalizarea serviciilor aferente acestor activităţi sau prin cooptarea de personal din alte instituţii publice sau autorităţi publice centrale, cu aprobarea conducătorilor acestora.

    ART. 6
    Etapele programului
    Etapele programului sunt următoarele:
    a) publicarea pe pagina de internet a AFM a prezentului ghid, a anunţului de deschidere a sesiunii de înscriere şi a sumei alocate cu titlu de finanţare;
    b) înscrierea solicitanţilor în aplicaţie;
    c) analiza conformităţii administrative şi a eligibilităţii solicitantului, evaluarea şi selectarea proiectelor propuse pentru finanţare;
    d) avizarea şi aprobarea proiectelor selectate pentru finanţare;
    e) comunicarea rezultatelor sesiunii de înscriere;
    f) depunerea contestaţiilor de către solicitanţi şi soluţionarea acestora de către AFM;
    g) încheierea contractelor de finanţare;
    h) implementarea proiectelor;
    i) monitorizarea proiectelor;
    j) raportarea către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului a modului de utilizare a sumelor din veniturile obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră şi a cantităţii de CO_2 diminuate prin implementarea proiectelor.


    CAP. II
    Eligibilitatea solicitantului şi a proiectului, conţinutul dosarului de finanţare
    ART. 7
    Categorii de solicitanţi eligibili
    Sub rezerva îndeplinirii cumulative a criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 9 alin. (1), sunt eligibile pentru a participa în cadrul programului:
    a) unităţile de cult care aparţin cultelor religioase recunoscute din România;
    b) instituţiile publice/autorităţile administraţiei publice centrale şi/sau locale din sistemul naţional de asistenţă socială;
    c) entităţile juridice nonprofit, acreditate pentru furnizarea de servicii sociale, potrivit legii.


    ART. 8
    Cuantumul finanţării
    (1) Cuantumul finanţării este de maximum 1.000.000 lei şi se acordă în procent de 100% din contravaloarea cheltuielilor eligibile.
    (2) Valoarea maximă acordată cu titlu de finanţare, de 1.000.000 lei, este cea corespunzătoare unei puteri maxime instalate de 200 kW.
    (3) Pentru o putere instalată cuprinsă între 30 kW şi 200 kW, valoarea acordată cu titlu de finanţare se calculează utilizând formula:
    Vf = 1.000.000 x Pi/200, unde:
    Vf - valoarea acordată cu titlu de finanţare;
    Pi - puterea instalată a sistemului de panouri fotovoltaice propus.



    ART. 9
    Criterii de eligibilitate a solicitantului şi a proiectului
    (1) Este eligibil solicitantul care îndeplineşte cumulativ următoarele criterii, la momentul înscrierii în aplicaţia informatică:
    a) este proprietar/deţine un drept de folosinţă al imobilului-construcţie şi/sau al imobilului-teren pe care se amplasează sistemul de panouri fotovoltaice, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară; nu este eligibil solicitantul al cărui drept de proprietate asupra imobilului-construcţie şi/sau teren este înscris provizoriu în cartea funciară;
    b) nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă;
    c) şi-a îndeplinit obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor şi amenzilor către bugetul de stat, bugetele locale şi bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare;
    d) nu a obţinut şi nu este pe cale să obţină finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru realizarea investiţiei care urmează a fi realizată prin program;
    e) nu se află în procedură de criză financiară, insolvenţă, executare silită sau oricare altă procedură similară;
    f) este unitate de cult care aparţine cultelor religioase recunoscute din România/instituţie publică sau autoritate a administraţiei publice centrale şi/sau locale din sistemul naţional de asistenţă socială/entitate juridică nonprofit furnizoare acreditată de servicii sociale.

    (2) Este eligibil proiectul care îndeplineşte cumulativ următoarele criterii:
    a) puterea instalată a sistemului de panouri fotovoltaice este cuprinsă între 30 kW şi 200 kW;
    b) valoarea medie a tuturor facturilor de energie electrică, emise pentru imobilul deservit de panouri fotovoltaice, pe numele solicitantului, în ultimele 12 luni, depăşeşte 5.000 lei.


    ART. 10
    Categorii de cheltuieli eligibile
    (1) Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele:
    a) cheltuielile cu achiziţia, montajul şi punerea în funcţiune a sistemului de panouri fotovoltaice cu putere minimă instalată de minimum 30 kW şi o putere maximă instalată de 200 kW;
    b) cheltuielile cu consultanţa, respectiv poziţia 3.7 din conţinutul-cadru al devizului general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, eligibile în limita a 4% din contravaloarea cheltuielilor eligibile aferente investiţiei de bază;
    c) cheltuielile pentru proiectare, respectiv poziţia 3.5 din conţinutul-cadru al devizului general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, eligibile în limita a 6% din contravaloarea cheltuielilor eligibile aferente investiţiei de bază;
    d) cheltuieli aferente marjei de buget şi pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preţ în cuantum de 50% din valoarea prevăzută la poziţia 7 din conţinutul-cadru al devizului general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) TVA aferentă cheltuielilor eligibile.

    (2) AFM finanţează cheltuieli eligibile contractate după aprobarea cererii de finanţare şi realizate, recepţionate şi facturate după încheierea contractului de finanţare.
    (3) Prin excepţie de la alin. (2), pentru proiectele aprobate potrivit art. 14, AFM poate finanţa cheltuielile aferente realizării serviciilor de consultanţă şi proiectare realizate anterior încheierii contractului de finanţare.
    (4) Cheltuielile bancare, respectiv comisioanele bancare, diferenţele de curs valutar etc. nu constituie cheltuieli eligibile.
    (5) Sistemul de panouri fotovoltaice poate permite montarea de acumulatori pentru stocarea energiei produse, în vederea acoperirii necesarului de consum. Cheltuielile pentru achiziţia şi montarea acumulatorilor nu sunt eligibile.
    (6) Beneficiarul este obligat să susţină din surse proprii cheltuielile declarate neeligibile de AFM.

    ART. 11
    Dosarul de finanţare şi înscrierea în program
    (1) La înscrierea solicitantului în program vor fi încărcate în aplicaţia informatică următoarele documente:
    a) cererea de finanţare, semnată de către reprezentantul legal al solicitantului sau de către împuternicitul acestuia cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Direcţiei 1999/93/CE;
    b) actul administrativ/împuternicirea notarială, după caz, prin care solicitantul desemnează o persoană împuternicită în relaţia cu AFM;
    c) cartea de identitate a reprezentantului legal sau a persoanei împuternicite, după caz;
    d) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la data înscrierii în aplicaţie;
    e) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul solicitantul, nu mai vechi de 30 de zile la data înscrierii în aplicaţie;
    f) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele solicitantului de către AFM, nu mai vechi de 30 de zile la data înscrierii în aplicaţie, sau declaraţia pe propria răspundere în care solicitantul să menţioneze că şi-a îndeplinit toate obligaţiile la Fondul pentru mediu, respectiv a depus toate declaraţiile privind obligaţiile la Fondul pentru mediu şi nu figurează cu obligaţii datorate la data înscrierii în aplicaţie; declaraţia va fi dată sub sancţiunea prevederilor penale privind falsul în declaraţii şi va fi asumată de către reprezentantul legal al solicitantului sau împuternicitul acestuia prin semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014;
    g) documentul doveditor al deschiderii de către solicitantul instituţie publică la Trezoreria Statului a contului de venituri încasate de la Fondul pentru mediu, cu indicatorul bugetar 43.02.44/43.44.00, sau a contului bancar pentru restul solicitanţilor;
    h) studiul de fezabilitate, întocmit conform Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare; certificatul de urbanism, avizele şi acordurile nu sunt obligatorii. În situaţia în care anumite componente nu sunt considerate necesare în conţinutul studiului de fezabilitate se va motiva de către proiectant în acest sens;
    i) actul emis de organul deliberativ al solicitantului, din care rezultă acordul cu privire la participarea în cadrul programului şi susţinerea cheltuielilor neeligibile, după caz;
    j) extrasul de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte dreptul de proprietate/folosinţă al solicitantului asupra imobilului-construcţie deservit de sistemul de panouri fotovoltaice pentru care se solicită finanţarea; în cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveşte construcţia se amplasează pe teren se va prezenta, în plus faţă de extrasul de carte funciară aferent construcţiei, extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte că solicitantul este proprietar/deţine un drept de folosinţă asupra imobilului- teren; acesta poate fi obţinut de solicitant şi în format electronic;
    k) în cazul entităţilor prevăzute la art. 7 lit. c) se vor prezenta statutul, certificatul de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, precum şi certificatul de acreditare ca furnizor de servicii sociale emis în temeiul Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) În cazul certificatelor de atestare fiscală sau al extraselor de carte funciară emise în format electronic vor fi încărcate în aplicaţie fişierele recepţionate, cu semnătura digitală a instituţiei emitente, astfel cum au fost emise şi transmise solicitantului.
    (3) Înscrierea în cadrul programului se realizează prin intermediul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de AFM prin completarea unor câmpuri predefinite şi încărcarea documentelor prevăzute la alin. (1).
    (4) Înscrierile în aplicaţie se realizează în limita a 200% din bugetul alocat programului.
    (5) Solicitantul se poate înscrie o singură dată în cadrul unei sesiuni, pentru un singur imobil.
    (6) În cadrul unei sesiuni de înscriere poate fi aprobată o singură cerere de finanţare depusă de către un solicitant.

    CAP. III
    Analiza cererilor de finanţare şi aprobarea finanţării proiectului
    ART. 12
    Analiza şi selectarea cererilor de finanţare
    (1) Comisia de analiză evaluează cererile de finanţare în ordinea înscrierii în aplicaţie şi stabileşte eligibilitatea solicitantului, eligibilitatea proiectului, cheltuielile eligibile şi suma propusă spre aprobare.
    (2) Comisia de analiză poate proceda, o singură dată pentru acelaşi motiv, la:
    a) solicitarea de informaţii sau documente suplimentare faţă de cele prevăzute la art. 11 alin. (1);
    b) solicitarea remedierii/clarificării neconcordanţelor/erorilor constatate în cuprinsul documentaţiei depuse;
    c) completarea documentelor, dintre cele depuse potrivit art. 11 alin. (1), în cazul în care se constată că nu au fost depuse integral; prin excepţie, în situaţia în care nu au fost depuse, documentele prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. b), c), g), i) şi k) pot fi prezentate integral, la solicitarea comisiei.

    (3) Documentele/Informaţiile prezentate potrivit alin. (2) vor atesta eligibilitatea solicitantului, a proiectului şi a cheltuielilor la data înscrierii în aplicaţie. Prin excepţie, pentru documentele prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. g)-k) pot fi transmise remedieri/clarificări care vor atesta eligibilitatea solicitantului, a proiectului şi a cheltuielilor şi la o dată ulterioară înscrierii în aplicaţie.
    (4) În situaţia aplicării prevederilor alin. (2), AFM comunică solicitantului observaţiile/constatările sale, prin publicarea pe pagina proprie de internet, precum şi prin transmiterea către solicitant a unui e-mail de informare.
    (5) Termenul în care pot fi transmise documentele şi informaţiile potrivit alin. (2) este de maximum 10 zile de la data publicării pe pagina de internet a AFM a solicitării de clarificare.
    (6) Atrag respingerea cererii de finanţare: neîndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 9 şi 10, neprezentarea clarificărilor/remedierilor în termenul prevăzut la alin. (5), lipsa clarificării/remedierii situaţiilor semnalate şi lipsa unui document dintre cele prevăzute la art. 11 alin. (1).
    (7) În situaţia în care din analiza cererii de finanţare rezultă cel puţin un motiv de respingere cu posibilitate de remediere şi un motiv de respingere, cererea de finanţare va fi respinsă.

    ART. 13
    Avizarea finanţării proiectelor
    (1) Comitetul director al AFM avizează lista proiectelor selectate pentru finanţare şi le propune spre aprobare Comitetului de avizare, în limita bugetului alocat.
    (2) Comitetul director al AFM aprobă lista proiectelor respinse.

    ART. 14
    Aprobarea finanţării proiectelor
    Comitetul de avizare adoptă hotărârea privind aprobarea finanţării proiectelor.

    ART. 15
    Comunicarea rezultatelor analizei cererilor de finanţare
    (1) Listele solicitanţilor de finanţare acceptaţi/respinşi se publică pe pagina de internet a AFM.
    (2) Rezultatele procesului de analiză se comunică solicitanţilor de finanţare prin e-mail.

    ART. 16
    Contestaţiile
    (1) Solicitanţii de finanţare pot formula contestaţie împotriva deciziilor Comitetului director şi ale hotărârilor Comitetului de avizare în termen de 30 de zile de la data comunicării rezultatelor conform art. 15 alin. (1).
    (2) Contestaţia se transmite la AFM în termenul prevăzut la alin. (1).
    (3) Contestaţia va fi semnată cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 a reprezentantului legal ori a împuternicitului solicitantului şi va cuprinde următoarele elemente, sub sancţiunea respingerii ca inadmisibilă:
    a) atributele de identificare ale contestatarului;
    b) numele şi prenumele reprezentantului legal ori ale împuternicitului solicitantului, precum şi împuternicirea administrativă sau avocaţială, după caz;
    c) numărul/codul unic de înregistrare al cererii de finanţare, după caz;
    d) obiectul contestaţiei;
    e) motivele de fapt şi de drept pe care se întemeiază.

    (4) AFM soluţionează contestaţiile în termen de 30 de zile de la data înregistrării acestora.
    (5) Listele cuprinzând contestaţiile admise sau respinse se vor publica pe pagina de internet a AFM, iar deciziile de soluţionare vor fi comunicate contestatarilor, în condiţiile legii.
    (6) Decizia de soluţionare a contestaţiei poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ competentă, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 17
    Încheierea contractului de finanţare
    (1) AFM pune la dispoziţia solicitanţilor aprobaţi, prin intermediul mijloacelor electronice, contractele de finanţare.
    (2) În termen de 15 zile de la recepţionarea acestora, solicitanţii aprobaţi le vor semna cu semnătură electronică calificată şi le vor transmite AFM, utilizând mijloacele electronice.
    (3) Netransmiterea contractului semnat în termenul prevăzut la alin. (2) se consideră renunţare la finanţare.
    (4) Contractul de finanţare intră în vigoare la data semnării acestuia de către ambele părţi şi îşi încetează valabilitatea în termen de 3 ani de la înregistrarea la AFM a raportului de finalizare, întocmit de beneficiarul finanţării conform anexei nr. 4.
    (5) Finanţarea se utilizează după data intrării în vigoare a contractului de finanţare şi în termenul de valabilitate al acestuia.
    (6) Valoarea finanţării aprobate nu poate fi suplimentată faţă de cea aprobată iniţial, beneficiarul proiectului având obligaţia să asigure din surse proprii finalizarea investiţiei.
    (7) Sumele acordate cu titlu de finanţare în cadrul programului nu pot face obiectul executării silite prin poprire, potrivit Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (8) Până la momentul perfectării contractului, AFM are dreptul să modifice şi/sau să completeze modelul de contract, ulterior orice modificare şi/sau completare realizându-se cu acordul ambelor părţi, exprimat prin act adiţional.
    (9) În cazul nerespectării clauzelor contractuale şi a obligaţiilor asumate de beneficiar în cadrul programului, AFM poate anula sau recupera finanţarea, iar contractul încetează/poate fi reziliat.
    (10) În cazul recuperării finanţării, se adaugă accesorii, calculate de la data plăţilor efectuate cu titlu de finanţare până la data recuperării sau a rambursării integrale, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    (11) În cazul în care încetarea contractului intervine înainte de orice plată efectuată de AFM, beneficiarul finanţării nu este obligat la restituirea vreunei sume.

    CAP. IV
    Implementarea proiectului şi mecanismul de decontare
    ART. 18
    Implementarea proiectului
    (1) Implementarea proiectului se realizează de către beneficiarul finanţării prin achiziţionarea şi instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice, în condiţiile prezentului ghid.
    (2) Implementarea proiectului se realizează în termen de cel mult 18 luni de la semnarea contractului de finanţare, termen în care trebuie realizată instalaţia şi obţinut certificatul de racordare.
    (3) La solicitarea justificată a oricăreia dintre părţile contractului de finanţare, durata de implementare a proiectului poate fi prelungită pe o perioadă determinată de maximum 12 luni, cu acordul părţilor, prin act adiţional.

    ART. 19
    Mecanismul de decontare a sumelor acordate cu titlu de finanţare
    (1) Mecanismul de decontare a sumelor acordate cu titlu de finanţare în cadrul programului se declanşează prin transmiterea la AFM a cererii de decontare de către beneficiarul finanţării.
    (2) AFM plăteşte, în baza cererii de decontare, exclusiv contravaloarea cheltuielilor eligibile, în limita finanţării aprobate şi în urma verificării documentelor justificative, cu condiţia ca acestea să fie corect şi complet întocmite.
    (3) Instrucţiunile cuprinzând modul de transmitere a cererii de decontare, a documentelor justificative, precum şi modul de desfăşurare a procesului de decontare se elaborează la nivelul AFM şi se aprobă prin dispoziţie a preşedintelui.

    ART. 20
    Documente justificative necesare decontării
    (1) Beneficiarul transmite AFM o singură cerere de decontare înăuntrul perioadei de implementare a proiectului, însoţită de următoarele documente justificative:
    a) factura fiscală emisă pentru beneficiarul finanţării, care va cuprinde cel puţin cheltuielile eligibile prevăzute în prezentul ghid şi numărul contractului/contractelor în baza căruia/cărora a fost emisă. În cadrul facturii fiscale aferente sistemului de panouri fotovoltaice se vor menţiona numărul de panouri şi puterea instalată a sistemului de panouri; facturile vor fi prezentate în copie certificată „conform cu originalul“;
    b) certificatul de racordare, în copie certificată „conform cu originalul“;
    c) contractele de servicii/lucrări şi actele adiţionale care intervin pe parcursul derulării acestora, în copii certificate „conform cu originalul“, încheiate în conformitate cu reglementările în vigoare;
    d) autorizaţia de construire, în copie certificată „conform cu originalul“, dacă este cazul;
    e) proiectul tehnic, în situaţia în care montarea sistemului de panouri fotovoltaice presupune derularea de lucrări ce se supun autorizării în construcţii, întocmit conform Hotărârii Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, depus în original sau în copie certificată „conform cu originalul“;
    f) proces-verbal de recepţie a serviciilor/lucrărilor eligibile, în copie certificată „conform cu originalul“;
    g) alte documente relevante solicitate de AFM.

    (2) Propunerea la finanţare se iniţiază de AFM, cu condiţia ca documentele care însoţesc cererea de decontare să fie complete şi corect întocmite.
    (3) În termen de 30 de zile de la efectuarea de AFM a plăţii către beneficiar a contravalorii cheltuielilor eligibile incluse în cererea de decontare, beneficiarul este obligat:
    a) să transmită un raport de finalizare, întocmit conform formularului prevăzut în anexa nr. 4 la ghid;
    b) să facă dovada achitării valorii finanţate din Fondul pentru mediu.


    CAP. V
    Monitorizarea
    ART. 21
    Monitorizarea
    (1) Monitorizarea beneficiarilor în cadrul programului se desfăşoară pe o perioadă de 3 ani de la înregistrarea la AFM a raportului de finalizare întocmit de beneficiarul finanţării şi are ca obiect verificarea investiţiilor realizate, a modului de respectare a condiţiilor şi obligaţiilor prevăzute în prezentul ghid şi în contractul de finanţare, precum şi îndeplinirea indicatorului de performanţă a programului.
    (2) AFM poate solicita beneficiarului finanţării orice alte date, informaţii şi/sau documente relevante în legătură cu finanţarea acordată, în perioada supusă monitorizării.
    (3) Pe toată durata de monitorizare a proiectului, beneficiarului îi revin următoarele obligaţii:
    a) să menţină investiţia realizată în perioada de monitorizare;
    b) să transmită anual la AFM rapoarte de monitorizare;
    c) să utilizeze şi să conserve bunurile achiziţionate prin program cu diligenţele unui bun proprietar;
    d) să menţină în funcţiune sistemul de panouri fotovoltaice achiziţionat prin program;
    e) să permită/să ia toate măsurile necesare pentru a se permite reprezentanţilor AFM şi ai instituţiilor abilitate să verifice şi să controleze modul în care sunt îndeplinite obiectivele proiectului, inclusiv prin vizite la faţa locului;
    f) să permită accesul persoanelor autorizate în vederea colectării datelor referitoare la energia electrică produsă şi, după caz, livrată în reţeaua naţională de distribuţie a energiei electrice;
    g) să întocmească şi să transmită AFM un raport de monitorizare, anual, pe toată perioada de monitorizare.

    (4) În situaţia în care AFM constată nerespectarea condiţiilor de acordare a finanţării, notifică beneficiarul în vederea remedierii, după caz, a deficienţei respective.
    (5) În situaţia în care, în termen de 15 zile de la primirea notificării, beneficiarul nu remediază deficienţa notificată conform alin. (4), AFM procedează la recuperarea sumelor acordate cu titlu de finanţare, care se fac venit la Fondul pentru mediu, potrivit art. 9 alin. (1) lit. l) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 15^4 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 22
    Publicarea informaţiilor relevante privind programul
    (1) Toate datele, informaţiile, instrucţiunile, comunicatele şi alte documente relevante în legătură cu programul se publică pe pagina de internet a AFM, www.afm.ro, şi/sau a Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, www.mmediu.ro.
    (2) Singurele informaţii şi instrucţiuni valabile sunt cele comunicate oficial de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi de către AFM.

    ART. 23
    Reguli de publicitate privind programul
    Beneficiarul este obligat să informeze vizual publicul privind instalarea sistemului de panouri fotovoltaice cu finanţare din Fondul pentru mediu, conform informaţiilor şi caracteristicilor aprobate prin dispoziţia preşedintelui şi publicate pe pagina de internet a AFM.

    ART. 24
    Păstrarea documentelor
    AFM păstrează documentele gestionate în cadrul programului în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu normele sale interne.

    ART. 25
    Achiziţiile publice
    (1) Întreaga responsabilitate pentru întocmirea documentaţiei de achiziţie publică, organizarea şi derularea procedurii de achiziţie publică în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind achiziţiile publice şi ale actelor normative aplicabile în materie de investiţii publice revine beneficiarului.
    (2) La stabilirea condiţiilor contractelor de achiziţie, beneficiarul trebuie să aibă în vedere faptul că AFM va finanţa, în mod exclusiv, cheltuieli eligibile.

    ART. 26
    Gestionarea datelor cu caracter personal
    (1) AFM răspunde, în condiţiile legii, pentru gestionarea datelor cu caracter personal aparţinând persoanelor participante în cadrul programului, pe care aceasta le prelucrează.
    (2) Prin transmiterea cererii de finanţare şi încheierea contractului de finanţare în vederea decontării, solicitantul de finanţare/solicitantul a cărui cerere de finanţare a fost aprobată declară că este de acord cu privire la gestionarea şi prelucrarea de către AFM a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în prezentul ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici.

    ART. 27
    Prevederi privind termenele
    (1) Termenele stabilite prin prezentul ghid se calculează în conformitate cu prevederile art. 2.552 şi 2.553 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Dacă din motive legate strict de AFM terţii se află în imposibilitatea obiectivă de a-şi respecta termenele impuse prin prezentul ghid, atunci respectivele termene se vor prelungi cu perioada aferentă întârzierii. Aceste decalări nu exonerează AFM de îndeplinirea obligaţiilor asumate faţă de terţi prin alte acte de natură juridică.

    ART. 28
    Raportul ghidului cu alte acte normative
    Unde prezentul ghid nu dispune, se aplică prevederile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale altor acte normative de nivel superior.

    ART. 29
    Anexe
    Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ghid.

    ANEXA 1

    la ghid
    CERERE DE FINANŢARE*
    * Cererea de finanţare va fi gestionată prin intermediul aplicaţiei informatice.
    Titlul proiectului: Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru unităţi de cult, instituţii şi autorităţi publice din sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi entităţi juridice nonprofit acreditate pentru furnizarea de servicii sociale
    A. Date generale
    Denumirea solicitantului ..............................................
    Tipul solicitantului:
    [ ] unitate de cult care aparţine cultelor religioase recunoscute din România;
    [ ] instituţie publică/autoritate a administraţiei publice centrale şi/sau locale din sistemul naţional de asistenţă socială;
    [ ] entitate juridică nonprofit, acreditată pentru furnizarea de servicii sociale, potrivit legii.

    Codul de înregistrare fiscală ...........................................................
    Nr. de înregistrare în Registrul naţional ..........................................
    Nr. de înregistrare la Secretariatul de Stat pentru Culte .................
    Cont deschis la Trezoreria Statului (cod/indicator bugetar 43.02.44/43.44.00):
    localitatea trezoreriei ................................., cont bancar ......................................., localitate bancă ....................................
    Adresa sediului ............................................................
    Date de contact sediu: tel. ............................, e-mail ....................
    Prin:
    [ ] reprezentant legal .........(numele şi prenumele)........., act de identitate seria ....... nr. ................, e-mail ..................;
    [ ] împuternicit ............(numele şi prenumele)............, act de identitate seria ....... nr. ................, e-mail ......................

    Valoarea medie a tuturor facturilor de energie electrică, emise pentru locul de implementare în ultimele 12 luni, este de ........... lei.

    B. Finanţare solicitată
    Solicitantul, prin reprezentantul legal/împuternicitul cu datele de identificare prevăzute la lit. A, solicită o finanţare totală în sumă de .......................... lei, pentru achiziţia şi instalarea unui sistem de panouri fotovoltaice cu o putere de ..... kW.

    C. Declaraţie pe propria răspundere
    Subsemnatul, reprezentant al solicitantului de finanţare cu datele de identificare sus-menţionate, declar pe propria răspundere, sub sancţiunile aplicate faptei de fals în declaraţii:
    a) solicitantul nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;
    b) solicitantul nu se află în procedură de criză financiară, insolvenţă, executare silită sau oricare altă procedură similară;
    c) solicitantul nu a obţinut şi nu este pe cale să obţină finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru realizarea investiţiei care urmează a fi efectuată prin program;
    d) finanţarea solicitată, în situaţia aprobării şi acordării, va fi utilizată în mod exclusiv pentru scopurile declarate în prezenta cerere de finanţare şi în celelalte documente cuprinse în dosarul de finanţare;
    e) am luat cunoştinţă de faptul că prezentarea eronată sau falsă a datelor şi informaţiilor conţinute în prezenta cerere de finanţare şi în celelalte documente cuprinse în dosarul de finanţare va duce automat la respingerea acestuia ori la neselectarea proiectului sau, ulterior, la returnarea integrală a sumei primite cu titlu de finanţare în cadrul programului;
    f) sunt de acord ca reprezentanţii Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) sau ai instituţiilor desemnate de autoritatea centrală pentru protecţia mediului sau ai altor instituţii cu atribuţii în verificarea şi controlul utilizării banului public să verifice utilizarea finanţării primite;
    g) cheltuielile eligibile pentru care solicit finanţarea prin Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru unităţi de cult, instituţii şi autorităţi publice din sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi entităţi juridice nonprofit acreditate pentru furnizarea de servicii sociale, nu fac obiectul unui alt program de finanţare;
    h) voi aduce la cunoştinţa potenţialilor terţi dobânditori ai imobilului pe care se implementează proiectul informaţiile cu privire la situaţia acestuia pe toată perioada de implementare şi monitorizare;
    i) mă angajez să permit accesul reprezentanţilor AFM, precum şi al altor organisme abilitate de lege, pentru inspectarea activităţilor realizate din finanţarea acordată, inclusiv în perioada de monitorizare;
    j) mă angajez să permit accesul persoanelor autorizate în vederea colectării datelor înregistrate de sistemul de panouri fotovoltaice;
    k) mă oblig să respect legislaţia în domeniu privind livrarea surplusului în sistemul energetic naţional; în caz contrar, sprijinul financiar acordat prin prezentul program poate constitui ajutor de stat, autorităţile competente putând proceda la recuperarea sumelor acordate cu titlu de finanţare;
    l) voi utiliza şi conserva bunurile achiziţionate prin program cu diligenţele unui bun proprietar;
    m) voi menţine în funcţiune sistemul de panouri fotovoltaice achiziţionat prin program;
    n) mă oblig să furnizez şi să transmit AFM orice informaţie sau documente relevante, solicitate în mod rezonabil de către aceasta, în termen de maximum 15 zile de la data primirii notificării;
    o) mă oblig să nu afectez investiţia finanţată şi funcţionarea acesteia prin modificarea imobilului pe care se implementează proiectul;
    p) valoarea medie a facturilor de energie electrică, emise pentru imobilul deservit de panouri fotovoltaice, pe numele solicitantului, în ultimele 12 luni, depăşeşte 5.000 lei;
    q) mă oblig să informez vizual publicul privind instalarea sistemului de panouri fotovoltaice cu finanţare din Fondul pentru mediu, conform informaţiilor şi caracteristicilor aprobate prin dispoziţia preşedintelui şi publicate pe pagina de internet a AFM.

    Prin transmiterea prezentei cereri de finanţare confirm că am înţeles şi mi-am însuşit în integralitate conţinutul acesteia.

    D. Declaraţie privind prelucrarea datelor cu caracter personal
    Administraţia Fondului pentru Mediu, cu sediul în Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, Bucureşti, telefon 021.317.02.87, colectează şi prelucrează date cu caracter personal în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).

    Prin acest document, Administraţia Fondului pentru Mediu informează persoanele vizate ale căror date sunt colectate cu privire la modul în care sunt utilizate aceste date şi despre drepturile care li se cuvin.
    a) Date de contact
    Administraţia Fondului pentru Mediu
    Adresa: Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, Bucureşti
    Număr de telefon: 021.317.02.87

    b) Date de contact ale responsabilului cu protecţia datelor:
    E-mail: dpo@afm.ro
    Adresa: Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, Bucureşti
    Număr de telefon: (021) 319.48.49, (021) 319.48.50, Fax: (021) 317.02.89

    c) Scopurile prelucrării datelor cu caracter personal
    Administraţia Fondului pentru Mediu colectează date cu caracter personal, pe care le poate prelucra în scopuri precum implementarea tehnică, implementarea financiară (plata) şi monitorizare. Astfel, prelucrarea datelor personale se realizează, fără a fi limitativ, pentru următoarele:
    - verificarea cererilor de finanţare;
    – selectarea proiectelor finanţate;
    – stabilirea obligaţiilor contractuale;
    – autorizarea plăţii către beneficiari;
    – efectuarea plăţii către beneficiari;
    – înregistrarea angajamentelor de plată şi a plăţilor;
    – managementul informatic al plăţilor realizate către beneficiarii proiectelor.

    Temeiul prelucrării este constituit din cererea de finanţare, contractul de finanţare şi prevederile legale aplicabile. Astfel, pentru a facilita desfăşurarea activităţilor aflate în legătură cu cererea de finanţare şi contractul de finanţare, precum şi în vederea îndeplinirii obligaţiilor legale, comunicăm aceste date către autorităţi publice, terţi sau împuterniciţi.

    d) Destinatari ai datelor cu caracter personal
    În fluxul de procesare şi stocare, datele cu caracter personal ar putea fi transferate, după caz, următoarelor categorii de destinatari:
    - furnizori, prestatori, terţi sau împuterniciţi implicaţi în mod direct sau indirect în procesele aferente scopurilor mai sus menţionate (furnizori de servicii IT, furnizori de servicii de consultanţă etc.);
    – operatori, titulari de drepturi, autorităţi publice abilitate de lege sau cu care AFM a încheiat protocoale de colaborare în scopul îndeplinirii atribuţiilor specifice conferite de legislaţia europeană şi naţională.


    e) Perioada stocării datelor
    Toate datele cu caracter personal colectate vor fi stocate atât timp cât este necesar, luând în considerare durata contractuală până la îndeplinirea obligaţiilor contractuale, respectiv a scopului, şi (plus) termenele de arhivare prevăzute de dispoziţiile legale în materie, şi/sau atât cât este necesar pentru a ne exercita drepturile legitime (şi drepturile legitime ale altor persoane).

    f) Drepturile persoanei vizate
    Persoanele vizate ale căror date cu caracter personal sunt colectate de către Administraţia Fondului pentru Mediu au următoarele drepturi, conform legislaţiei în domeniu:
    - dreptul de acces;
    – dreptul la rectificarea datelor;
    – dreptul la ştergerea datelor („dreptul de a fi uitat“);
    – dreptul la restricţionarea prelucrării;
    – dreptul la portabilitatea datelor;
    – dreptul la opoziţie;
    – drepturi cu privire la procesul decizional individual automatizat, inclusiv crearea de profiluri;
    – dreptul la retragerea consimţământului în cazul prelucrării în scop de informare sau promovare;
    – dreptul de a depune o plângere în faţa unei autorităţi de supraveghere a prelucrării datelor cu caracter personal;
    – dreptul la o cale de atac judiciară;
    – dreptul de a fi notificate de către operator.

    Prin prezenta declar că am fost informat de către Administraţia Fondului pentru Mediu cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.



    ANEXA 2

    la ghid
    CONTRACT DE FINANŢARE
    Nr. ....... din ..............
    Între părţile contractante:
    Administraţia Fondului pentru Mediu, cu sediul în ............................................., str. ............................. nr. ......, sectorul ...., cod fiscal .................., cont nr. ........................, deschis la Trezoreria Sectorului ......, reprezentată legal prin ....................................., preşedinte, în calitate de finanţator, denumită în continuare AFM,
    şi
    Beneficiarul finanţării ..............................., cu sediul în ............................, cod de identificare fiscală ..................., cont nr. ........................., deschis la ......................, prin reprezentant legal/împuternicit .........numele şi prenumele)........, e-mail ........................,
    a intervenit următorul contract de finanţare, denumit în continuare contract.
    ART. 1
    Obiectul contractului
    (1) AFM acordă beneficiarului o finanţare în valoare de ........ lei, în cadrul Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru unităţi de cult, instituţii şi autorităţi publice din sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi entităţi juridice nonprofit acreditate pentru furnizarea de servicii sociale, pentru achiziţia şi montarea unui sistem de panouri fotovoltaice cu putere instalată de .... kW.
    (2) Finanţarea se acordă beneficiarului finanţării, în limita sumei prevăzute la alin. (1), în numele şi pe seama beneficiarilor proiectului.
    (3) Proiectul poate suferi modificări ale puterii instalate a sistemului de panouri fotovoltaice, în sensul diminuării celei prevăzute în contract, dar nu mai puţin de 30 kW, valoarea ce se poate acorda stabilindu-se prin aplicarea formulei prevăzute la art. 8 alin. (3) din Ghidul de finanţare a Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru unităţi de cult, instituţii şi autorităţi publice din sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi entităţi juridice non-profit acreditate pentru furnizarea de servicii sociale, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 595/2024, denumit în continuare ghid, fără a interveni act adiţional la prezentul contract.

    ART. 2
    Destinaţia finanţării
    Finanţarea este acordată pentru implementarea proiectului, beneficiarul obligându-se să o utilizeze exclusiv pentru acest scop, conform prezentului contract de finanţare şi prevederilor ghidului.

    ART. 3
    Durata contractului şi perioada de utilizare a finanţării
    (1) Contractul de finanţare intră în vigoare la data semnării acestuia de către ambele părţi şi îşi încetează valabilitatea în termen de 3 ani de la înregistrarea la AFM a raportului de finalizare, întocmit de beneficiarul finanţării conform anexei nr. 4 la ghid.
    (2) Durata de implementare a proiectului este de 18 luni de la semnarea contractului de finanţare, cu posibilitate de prelungire cu cel mult 12 luni, prin act adiţional, în baza solicitării motivate a beneficiarului.
    (3) Data emiterii certificatului de racordare reprezintă data finalizării proiectului.
    (4) Durata de monitorizare a proiectului este de 3 ani de la înregistrarea la AFM a raportului de finalizare întocmit de beneficiarul finanţării.

    ART. 4
    Modalitatea de plată a finanţării
    (1) Mecanismul de decontare se realizează prin transmiterea la AFM a cererii de decontare întocmite de beneficiarul finanţării conform formularului prevăzut în anexa nr. 4 la ghid, care va fi însoţită de documentele justificative prevăzute la art. 20 alin. (1) din ghid, precum şi prin instrucţiuni aprobate de preşedintele AFM.
    (2) Plata sumelor acordate cu titlu de finanţare către beneficiarul finanţării se realizează după îndeplinirea de către acesta a tuturor condiţiilor prevăzute în ghid şi în prezentul contract.
    (3) Plata sumelor acordate cu titlu de finanţare se efectuează prin debitarea contului de trezorerie al AFM pe măsura tragerii sumei şi prin creditarea contului nr. ......................., deschis de către beneficiarul finanţării la Trezoreria ....................................., exclusiv pe bază de cerere de decontare.
    (4) Beneficiarul poate transmite o singură cerere de decontare, înăuntrul perioadei de implementare a proiectului.
    (5) Orice plată excedentară efectuată de către AFM constituie plată necuvenită, iar beneficiarul finanţării are obligaţia de a restitui sumele necuvenite în termen de 15 zile de la data confirmării de primire a notificării din partea AFM.
    (6) Sumele acordate cu titlu de finanţare în cadrul programului nu pot face obiectul executării silite prin poprire, potrivit Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 5
    Obligaţiile beneficiarului finanţării
    Beneficiarul finanţării are următoarele obligaţii:
    a) să utilizeze finanţarea exclusiv în scopul şi în condiţiile în care a fost acordată;
    b) să transmită la AFM cererea de decontare în perioada de implementare a proiectului;
    c) să asigure executarea proiectului cu diligenţa necesară şi eficienţă, în conformitate cu prezentul contract, ghidul de finanţare al programului, precum şi cu legislaţia în vigoare;
    d) să asigure înregistrarea în evidenţa contabilă a tuturor documentelor privind operaţiunile aferente prezentului contract, precum şi arhivarea acestora, conform reglementărilor contabile în vigoare;
    e) să respecte legislaţia privind protecţia datelor cu caracter personal a terţilor participanţi la activităţile proiectului şi să îi informeze cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal de AFM;
    f) să respecte prevederile legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice;
    g) să menţină funcţională investiţia realizată în cadrul programului pe întreaga perioadă de monitorizare;
    h) în termen de maximum 15 zile de la solicitarea AFM, furnizează orice date, informaţii şi/sau documente relevante pentru prezentul contract, precum şi în legătură cu finanţarea acordată, inclusiv în perioada de monitorizare a proiectului;
    i) să asigure din surse financiare proprii realizarea proiectului, pentru cheltuielile proiectului care nu sunt acoperite prin finanţarea acordată ori pentru cheltuielile declarate neeligibile;
    j) întocmeşte şi transmite AFM, în termen de 30 de zile de la plata cererii de decontare, un raport de finalizare, întocmit conform formularului prevăzut în anexa nr. 4 la ghid, în cuprinsul căruia are obligaţia să detalieze realizarea activităţilor proiectului;
    k) să notifice AFM şi să prezinte documentele corespunzătoare, în termen de 5 zile de la apariţia următoarelor situaţii:
    1. modificări ale atributelor de identificare, modificări cu privire la informaţiile furnizate AFM în cererea de finanţare sau pe parcursul derulării prezentului contract;
    2. criza financiară, deschiderea procedurii de insolvenţă, executarea silită sau oricare altă procedură similară;

    l) să suporte toate taxele, comisioanele, cheltuielile profesionale şi orice alte cheltuieli ocazionate de pregătirea, încheierea, executarea, punerea în aplicare şi finalizarea prezentului contract;
    m) să fie direct răspunzător pentru întreţinerea, supravegherea şi funcţionalitatea investiţiei pe toată perioada de valabilitate a prezentului contract;
    n) să respecte legislaţia în domeniu privind livrarea surplusului în sistemul energetic naţional; în caz contrar, sprijinul financiar acordat prin prezentul program poate constitui ajutor de stat, autorităţile competente putând proceda la recuperarea sumelor acordate cu titlu de finanţare;
    o) să întocmească şi să transmită AFM un raport de monitorizare, anual, pe toată perioada de monitorizare;
    p) să nu sponsorizeze/finanţeze activităţi cu impact negativ asupra mediului pe perioada de valabilitate a prezentului contract;
    q) să păstreze documentele încărcate în aplicaţie, în vederea acceptării în cadrul programului, conform legii, şi să le prezinte la solicitarea AFM;
    r) anual, până la data de 15 ianuarie, dar nu mai târziu de data transmiterii cererii de decontare în cazul anului în care se finalizează implementarea proiectului, transmite AFM:
    1. actele administrative/documentele emise de către structura teritorială a Curţii de Conturi şi/sau alte autorităţi cu atribuţii de control, în legătură cu proiectul finanţat în baza prezentului contract, dacă au fost realizate astfel de controale;
    2. actele administrative/documentele emise de către beneficiarul finanţării în aplicarea deciziilor/măsurilor dispuse prin actele/documentele prevăzute la pct. 1, precum şi stadiul măsurilor adoptate de către persoanele responsabilizate, dacă au fost emise;
    3. date şi informaţii detaliate cu privire la cheltuielile stabilite prin actele administrative/documentele prevăzute la pct. 1 ca fiind neeligibile sau nejustificate, precum şi eventualele sume care se impun a fi recuperate la bugetul Fondului pentru mediu, în legătură cu proiectul finanţat în baza prezentului contract;

    s) pe întreaga perioadă de monitorizare, să transmită AFM actele/documentele/informaţiile prevăzute la lit. r), odată cu raportul anual de monitorizare;
    t) să se asigure că cheltuielile eligibile pentru care solicită finanţarea prin Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru unităţi de cult, instituţii şi autorităţi publice din sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi entităţi juridice nonprofit acreditate pentru furnizarea de servicii sociale, nu fac obiectul unui alt program de finanţare;
    u) să aducă la cunoştinţa potenţialilor terţi dobânditori ai imobilului pe care se implementează proiectul informaţiile cu privire la situaţia acestuia pe toată perioada de implementare şi monitorizare;
    v) să raporteze anual, până la 15 februarie, cantitatea de energie produsă de sistemul de panouri fotovoltaice în anul anterior, pe toată perioada de monitorizare a proiectului;
    w) să nu afecteze investiţia finanţată şi funcţionarea acesteia prin modificarea imobilului pe care se implementează proiectul;
    x) să informeze vizual publicul privind instalarea sistemului de panouri fotovoltaice cu finanţare din Fondul pentru mediu, conform informaţiilor şi caracteristicilor aprobate prin dispoziţia preşedintelui şi publicate pe pagina de internet a AFM.


    ART. 6
    Obligaţiile AFM
    AFM are următoarele obligaţii:
    a) să asigure finanţarea proiectului în condiţiile prevăzute în prezentul contract, în limita fondurilor disponibile alocate pentru categoria de proiecte din care face parte, cuprinse în bugetul anual al Fondului pentru mediu;
    b) să pună la dispoziţia beneficiarului finanţării informaţiile legate de finanţare.


    ART. 7
    Cazuri de culpă
    (1) Nerespectarea de către beneficiarul finanţării a oricăreia dintre obligaţiile sale asumate prin prezentul contract ori care îi revin conform ghidului constituie caz de culpă.
    (2) Constituie caz de culpă şi următoarele fapte ale beneficiarului finanţării:
    a) face declaraţii false sau incomplete pentru a obţine finanţarea prevăzută în contract sau furnizează rapoarte ce nu reprezintă realitatea;
    b) comite nereguli de ordin financiar sau acte de corupţie în legătură cu proiectul, stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă;
    c) împotriva beneficiarului finanţării a fost demarată procedura de reorganizare sau insolvenţă, executare silită sau o oricare procedură similară;
    d) situaţia economico-financiară a beneficiarului finanţării nu mai asigură condiţii de realizare a proiectului.

    (3) La constatarea unui caz de culpă, AFM va notifica beneficiarul finanţării şi, în cazul în care deficienţele indicate în notificare nu sunt înlăturate, AFM are dreptul să ia următoarele măsuri, fără punerea în întârziere şi fără nicio altă formalitate prealabilă:
    a) sistarea utilizării finanţării până la remedierea cauzelor care au dus la sistare; în acest caz, perioada de sistare nu se adaugă la durata de implementare a proiectului;
    b) recuperarea sumelor virate către beneficiarul finanţării, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau rezilierea contractului, după caz.


    ART. 8
    Încetarea contractului şi recuperarea sumelor acordate cu titlu de finanţare
    (1) Contractul încetează de drept:
    a) la data prevăzută în contract;
    b) la data intervenţiei unui act de autoritate;
    c) la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului şi care pot conduce la modificarea clauzelor contractuale astfel încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrară instituţiei şi interesului public; acest fapt va fi notificat beneficiarului finanţării în termen de 10 zile de la momentul apariţiei unor astfel de circumstanţe sau de la momentul în care AFM a avut cunoştinţă de apariţia unor astfel de circumstanţe.

    (2) Contractul poate înceta în cazul imposibilităţii obiective a beneficiarului finanţării de a realiza proiectul, prin renunţare, cu un preaviz scris de maximum 30 de zile, având drept consecinţă restituirea, în termenul precizat în notificare/înştiinţarea de plată, de către beneficiar a finanţării primite, la care se adaugă dobânzi calculate în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare. În acest caz, contractul încetează prin acordul părţilor. În situaţia în care beneficiarul finanţării are de restituit sume acordate cu titlu de finanţare, acordul se încheie după restituirea de către acesta a valorii integrale datorate.
    (3) Contractul poate înceta prin reziliere, la iniţiativa AFM, în următoarele condiţii:
    a) beneficiarul finanţării nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate prin contract, inclusiv în cazul netransmiterii la AFM a cererii de decontare, ori în cazul nerespectării obligaţiilor care îi revin potrivit ghidului de finanţare;
    b) beneficiarul finanţării a intrat în procedura de reorganizare/insolvenţă/executare silită, şi-a suspendat activitatea ori face obiectul oricărei proceduri similare;
    c) în situaţia intervenirii unuia dintre cazurile de culpă prevăzute la art. 7 alin. (2).

    (4) În cazul nerespectării clauzelor contractuale şi a obligaţiilor asumate de beneficiarul finanţării în cadrul programului, AFM recuperează suma finanţată, aferentă cheltuielilor neeligibile, iar contractul poate fi reziliat.
    (5) În cazul recuperării finanţării se datorează dobânzi, calculate de la data plăţilor efectuate cu titlu de finanţare, până la data recuperării sau a rambursării integrale, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) În cazul în care încetarea contractului intervine înainte de plata efectuată de AFM, beneficiarul finanţării nu este obligat la restituirea vreunei sume.
    (7) Beneficiarul finanţării rămâne direct răspunzător pentru toate consecinţele financiare directe sau indirecte antrenate de încetarea contractului înainte de termen din culpa sau la iniţiativa sa (inclusiv dobânzi sau alte accesorii, conform legii fiscale aplicabile creanţelor bugetare).

    ART. 9
    Forţa majoră
    (1) Forţa majoră este orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil şi inevitabil intervenit după încheierea prezentului contract şi care împiedică executarea în tot sau în parte a acestuia. Forţa majoră, constatată în condiţiile legii, exonerează de răspundere părţile în cazul neexecutării parţiale sau totale a obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta acţionează şi numai dacă a fost notificată corespunzător celeilalte părţi. Nu este considerat forţă majoră un eveniment asemenea celor de mai sus care, fără a crea o imposibilitate de executare, face extrem de costisitoare executarea obligaţiilor uneia din părţi.
    (2) Partea care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celeilalte părţi cazul de forţă majoră, în termen de 5 zile calendaristice de la data apariţiei. Partea care invocă forţa majoră are obligaţia transmiterii celorlalte părţi a documentului prin care s-a constatat existenţa cazului de forţă majoră, într-un termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării acestuia de către entitatea competentă. De asemenea, partea care invocă forţa majoră are obligaţia de a comunica data încetării cazului de forţă majoră, în termen de 5 zile calendaristice de la încetare.
    (3) Părţile au obligaţia de a lua orice măsuri care le stau la dispoziţie, în vederea limitării consecinţelor acţiunii forţei majore.
    (4) Dacă partea care invocă forţa majoră nu procedează la notificarea începerii/încetării cazului de forţă majoră, în condiţiile şi termenele prevăzute, nu va fi exonerată de răspundere şi va suporta toate daunele provocate celeilalte părţi prin lipsa de notificare.
    (5) După caz, îndeplinirea contractului va fi suspendată de la data apariţiei cazului de forţă majoră pe toată perioada de acţiune a acesteia, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
    (6) Forţa majoră, comunicată şi dovedită în condiţiile alin. (2), exonerează de răspundere partea care o invocă.
    (7) Dacă forţa majoră şi/sau consecinţele acesteia durează sau se estimează că va/vor dura mai mult de 3 luni, părţile se obligă să negocieze cu bună-credinţă în vederea identificării soluţiei celei mai bune, respectiv:
    a) încetarea contractului, fără ca vreuna dintre părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese;
    b) modificarea contractului.


    ART. 10
    Alte clauze
    (1) Beneficiarul finanţării îşi asumă integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa pe parcursul derulării proiectului, AFM fiind degrevată integral de orice responsabilitate.
    (2) În nicio circumstanţă şi din niciun motiv AFM nu poate fi trasă la răspundere şi obligată la plata de daune-interese pe durata desfăşurării proiectului şi, ca urmare, AFM nu va accepta nicio cerere de despăgubire sau plăţi suplimentare.
    (3) În cazul în care realizarea proiectului generează costuri suplimentare, aceste costuri vor fi acoperite pe cheltuiala beneficiarului.
    (4) Contractul în integralitatea sa, precum şi toate drepturile şi obligaţiile decurgând din acesta nu pot face obiectul cesiunii.
    (5) Beneficiarul finanţării va adopta o conduită adecvată prin care va evita conflictul de interese şi va informa imediat AFM despre orice situaţie care dă naştere sau este posibil să dea naştere unui astfel de conflict.
    (6) AFM şi beneficiarul finanţării se angajează să păstreze confidenţialitatea documentelor şi informaţiilor legate de derularea prezentului contract, informaţiile putând fi furnizate autorităţilor competente, în condiţiile legii, sau unor terţe părţi, numai cu acordul părţilor prezentului contract.
    (7) Drepturile de proprietate intelectuală rezultate în urma implementării proiectului, precum şi alte documente legate de proiect vor rămâne în patrimoniul beneficiarului finanţării, care, la solicitarea AFM, va acorda acesteia dreptul de a utiliza gratuit şi după cum consideră necesar informaţia cuprinsă în rapoartele proiectului, precum şi rezultatele obţinute, oricare ar fi forma acestora.
    (8) Beneficiarul finanţării are obligaţia de a despăgubi din surse proprii AFM pentru toate cheltuielile efectuate împotriva oricăror reclamaţii şi acţiuni în justiţie ce rezultă din încălcarea unor drepturi de proprietate intelectuală (brevete de invenţie, mărci înregistrate, desene sau modele industriale, drepturi de autor) legate de activităţile necesare implementării proiectului şi daune-interese, costuri, taxe şi alte cheltuieli de orice natură, aferente violării dreptului de proprietate intelectuală.
    (9) Beneficiarul finanţării este de acord ca AFM să publice date privind rezultatele implementării proiectului.
    (10) Beneficiarul finanţării se obligă ca, în orice notă, raport, material publicat, conferinţe şi seminare cu privire la proiect, să specifice că acesta a beneficiat de finanţare din Fondul pentru mediu.
    (11) Neexercitarea de către AFM a oricărui drept prevăzut în prezentul contract nu constituie o renunţare la acesta, iar AFM va putea uza de acel drept oricând, până la stingerea tuturor obligaţiilor beneficiarului finanţării faţă de aceasta.
    (12) În cazul în care, referitor la prezentul contract, apar modificări ale legislaţiei aplicabile, părţile au obligaţia să depună toate diligenţele, conform noilor reglementări, astfel încât să nu se abată de la obligaţiile stabilite în cuprinsul acestuia.
    (13) Sumele acordate cu titlu de finanţare în cadrul contractului nu pot face obiectul executării silite prin poprire, potrivit Codului de procedură civilă.

    ART. 11
    Jurisdicţie
    (1) Orice neînţelegere rezultând din interpretarea şi/sau executarea prezentului contract se va rezolva, pe cât posibil, pe cale amiabilă.
    (2) În cazul în care o soluţie amiabilă nu este posibilă, litigiul se supune spre soluţionare instanţei judecătoreşti de drept comun în a cărei rază teritorială îşi are sediul AFM.

    ART. 12
    Notificări
    (1) Orice notificare sau solicitare în baza prezentului contract se va face în scris, la următoarele adrese:
    a) pentru AFM: municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6;
    b) pentru beneficiarul finanţării: adresa ................................, e-mail ............................, cu condiţia ca acestea să fie confirmate ulterior.

    (2) În cazul în care beneficiarul finanţării doreşte să fie notificat la o altă adresă sau şi-a schimbat adresa, aceasta va fi comunicată în scris la AFM.
    (3) Notificările făcute beneficiarului finanţării la adresele prevăzute la alin. (1) lit. b) se consideră a fi aduse la cunoştinţa acestuia.

    ART. 13
    Amendamente
    (1) Prezentul contract poate fi modificat şi/sau completat cu acordul părţilor, consemnat într-un act adiţional.
    (2) Cererea de modificare/de completare a contractului va putea fi transmisă către AFM în perioada de valabilitate a acestuia, pentru cazuri bine întemeiate şi justificate de către beneficiarul finanţării.
    (3) Prezentul contract poate fi suspendat pe o perioadă determinată, cu acordul părţilor, la solicitarea justificată a oricăreia dintre acestea. Perioada de suspendare se adaugă la perioada de implementare a proiectului.

    ART. 14
    Prelucrarea datelor cu caracter personal
    (1) Colectarea, prelucrarea şi stocarea/arhivarea datelor cu caracter personal ale reprezentanţilor părţilor contractante, precum şi ale participanţilor la activităţile proiectului se vor realiza de ambele părţi în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi cu respectarea legislaţiei naţionale în materie, în scopul implementării proiectului, realizării obiectului contractului, precum şi în scop statistic.
    (2) Datele cu caracter personal, aşa cum sunt clasificate în Regulamentul (UE) 2016/679, vor fi prelucrate de AFM în acord cu legislaţia aplicabilă, pe toată perioada contractuală, inclusiv pe perioada de control al modului de îndeplinire a obiectului contractului, în scopul şi temeiul legal pentru care s-a perfectat prezentul contract, precum şi în perioada de monitorizare a proiectului.
    (3) Părţile contractante se vor informa şi notifica reciproc cu privire la orice încălcare a securităţii prelucrării datelor cu caracter personal din prezentul contract, în vederea adoptării de urgenţă a măsurilor tehnice şi organizatorice ce se impun şi în vederea notificării Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCDCP), conform obligaţiilor ce decurg din prevederile Regulamentului (UE) 2016/679.
    (4) Părţile vor fi exonerate de răspunderea pentru dezvăluirea informaţiilor prevăzute la alineatul precedent dacă:
    a) informaţia a fost dezvăluită după ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte părţi contractante în acest sens, cu respectarea prevederilor legale incidente;
    b) partea contractantă a fost obligată în mod legal să dezvăluie informaţia.


    ART. 15
    Publicarea datelor
    Beneficiarul finanţării este de acord ca următoarele date să fie publicate de către AFM: denumirea beneficiarului finanţării, valoarea totală a finanţării acordate, datele de începere şi de finalizare ale proiectului, locul de implementare a acestuia, indicatorul proiectului, precum şi plăţile efectuate în cadrul prezentului contract.

    ART. 16
    Dispoziţii finale
    (1) Prin semnarea prezentului contract, inclusiv în caz de semnare prin procură, noi, reprezentanţii legali ai beneficiarului finanţării, am luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii.
    (2) Prezentul contract a fost semnat la data de .........., în două exemplare, ambele având valoare juridică egală, câte unul pentru fiecare parte contractantă.

    AFM
    Preşedinte,
    .........................................
    Beneficiarul finanţării
    Prin reprezentant legal/împuternicit,
    .........................................

    ANEXA 3

    la ghid
    Nr. de înregistrare la AFM ............................
    Aprobat
    Preşedinte AFM,
    .............................
    .............................
    Către
    Administraţia Fondului pentru Mediu
    CERERE DE DECONTARE
    Titlul proiectului: Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru unităţi de cult, instituţii şi autorităţi publice din sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi entităţi juridice nonprofit acreditate pentru furnizarea de servicii sociale
    Denumirea completă a beneficiarului ...........................................
    Înregistrat cu cod de identificare fiscală .........................., cont nr. ........................., deschis la Trezoreria .....................
    Sediul: localitatea ........................................, str. ..................................... nr. ......, judeţul/sectorul ....., cod poştal .........., e-mail ........................................
    Prin reprezentant legal/împuternicit al reprezentantului legal ........................., telefon ....................., e-mail ........................
    În baza Contractului de finanţare nr. ......../............ (contract), vă rugăm să aprobaţi prezenta cerere de decontare pentru suma de ........ (în cifre şi litere)..... lei.
    Prezenta cerere de decontare este însoţită de documente justificative, conform prevederilor Ghidului de finanţare a Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru unităţi de cult, instituţii şi autorităţi publice din sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi entităţi juridice nonprofit acreditate pentru furnizarea de servicii sociale, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 595/2024, denumit în continuare ghid.
    Subsemnatul, ..................................., declar pe propria răspundere următoarele:
    a) voi utiliza finanţarea exclusiv în scopul şi în condiţiile în care a fost acordată;
    b) voi transmite AFM cererea de decontare în perioada de implementare a proiectului;
    c) voi asigura executarea proiectului cu diligenţa necesară şi eficienţă, în conformitate cu prevederile contractului, ghidul de finanţare al programului, precum şi cu legislaţia în vigoare;
    d) voi asigura înregistrarea în evidenţa contabilă a tuturor documentelor privind operaţiunile aferente contractului, precum şi arhivarea acestora, conform reglementărilor contabile în vigoare;
    e) voi respecta legislaţia privind protecţia datelor cu caracter personal ale terţilor participanţi la activităţile proiectului şi îi voi informa cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal de AFM;
    f) voi respecta prevederile legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice;
    g) voi menţine funcţională investiţia realizată în cadrul programului pe întreaga perioadă de monitorizare;
    h) în termen de maximum 15 zile de la solicitarea AFM, voi furniza orice date, informaţii şi/sau documente relevante pentru contract, precum şi în legătură cu finanţarea acordată, inclusiv în perioada de monitorizare a proiectului;
    i) voi asigura din surse financiare proprii realizarea proiectului, pentru cheltuielile care nu sunt acoperite prin finanţarea acordată ori pentru cheltuielile declarate neeligibile;
    j) voi întocmi şi voi transmite AFM, în termen de 30 de zile de la plata cererii de decontare, un raport de finalizare, întocmit conform formularului prevăzut în anexa nr. 4 la ghid, în cuprinsul căruia voi detalia realizarea activităţilor proiectului;
    k) voi notifica AFM şi voi prezenta documentele corespunzătoare în termen de 5 zile de la apariţia următoarelor situaţii:
    1. modificări ale atributelor de identificare, modificări cu privire la informaţiile furnizate AFM în cererea de finanţare sau pe parcursul derulării contractului;
    2. criza financiară, deschiderea procedurii de insolvenţă, executarea silită sau oricare altă procedură similară;

    l) voi suporta toate taxele, comisioanele, cheltuielile profesionale şi orice alte cheltuieli ocazionate de pregătirea, încheierea, executarea, punerea în aplicare şi finalizarea contractului;
    m) voi fi direct răspunzător pentru întreţinerea, supravegherea şi funcţionalitatea investiţiei pe toată perioada de valabilitate a contractului;
    n) voi respecta legislaţia în domeniu privind livrarea surplusului în sistemul energetic naţional; în caz contrar, sprijinul financiar acordat prin prezentul program poate constitui ajutor de stat, autorităţile competente putând proceda la recuperarea sumelor acordate cu titlu de finanţare;
    o) voi întocmi şi voi transmite AFM un raport de monitorizare, anual, pe toată perioada de monitorizare;
    p) nu voi sponsoriza/nu voi finanţa activităţi cu impact negativ asupra mediului pe perioada de valabilitate a contractului;
    q) voi păstra documentele încărcate în aplicaţie, în vederea acceptării în cadrul programului, conform legii, şi le voi prezenta la solicitarea AFM;
    r) anual, până la data de 15 ianuarie, dar nu mai târziu de data transmiterii cererii de decontare în cazul anului în care se finalizează implementarea proiectului, voi transmite AFM:
    1. actele administrative/documentele emise de către structura teritorială a Curţii de Conturi şi/sau alte autorităţi cu atribuţii de control, în legătură cu proiectul finanţat în baza contractului, dacă au fost realizate astfel de controale;
    2. actele administrative/documentele emise de către beneficiarul finanţării în aplicarea deciziilor/măsurilor dispuse prin actele/documentele prevăzute la pct. 1, precum şi stadiul măsurilor adoptate de către persoanele responsabilizate, dacă au fost emise;
    3. date şi informaţii detaliate cu privire la cheltuielile stabilite prin actele administrative/documentele prevăzute la pct. 1 ca fiind neeligibile sau nejustificate, precum şi eventualele sume care se impun a fi recuperate la bugetul Fondului pentru mediu, în legătură cu proiectul finanţat în baza contractului;

    s) pe întreaga perioadă de monitorizare, voi transmite AFM actele/documentele/informaţiile prevăzute la lit. r), odată cu raportul anual de monitorizare;
    t) mă voi asigura că cheltuielile eligibile pentru care solicit finanţarea prin Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru unităţi de cult, instituţii şi autorităţi publice din sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi entităţi juridice nonprofit acreditate pentru furnizarea de servicii sociale nu fac obiectul unui alt program de finanţare;
    u) voi aduce la cunoştinţa potenţialilor terţi dobânditori ai imobilului pe care se implementează proiectul informaţiile cu privire la situaţia acestuia pe toată perioada de implementare şi monitorizare;
    v) voi raporta anual, până la 15 februarie, cantitatea de energie produsă de sistemul de panouri fotovoltaice în anul anterior, pe toată perioada de monitorizare a proiectului;
    w) nu voi afecta investiţia finanţată şi funcţionarea acesteia prin modificarea imobilului pe care se implementează proiectul;
    x) voi informa vizual publicul privind instalarea sistemului de panouri fotovoltaice cu finanţare din Fondul pentru mediu, conform informaţiilor şi caracteristicilor aprobate prin dispoziţia preşedintelui şi publicate pe pagina de internet a AFM;
    y) voi asigura din surse financiare proprii realizarea proiectului, pentru cheltuielile care nu sunt acoperite prin finanţarea acordată ori pentru cheltuielile declarate neeligibile.

    Beneficiar
    Reprezentant legal/Împuternicit .................................................
    Numele şi prenumele ..............................................
    Funcţia .........................................
    Semnătura ....................................

    ANEXA 4

    la ghid
    Nr. de înregistrare la AFM ....................
    RAPORT DE FINALIZARE
    Denumirea beneficiarului: .................................................
    Adresa: .............................................................................
    Tel./E-mail: ........................................................................
    A. Date generale ale proiectului
    Titlul proiectului: Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru unităţi de cult, instituţii şi autorităţi publice din sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi entităţi juridice nonprofit acreditate pentru furnizarea de servicii sociale
    Durata proiectului (nr. de luni): .........................................
    Data semnării contractului de finanţare: ...........................
    Valoarea contractului de finanţare: ...................................
    Data începerii proiectului: .................................................
    Data finalizării proiectului: .................................................

┌────┬────────┬────────┬─────────────┬────────────┬─────────┬──────────┐
│ │ │ │ │ │Nr. şi │Nr. şi │
│ │ │ │Valoarea │ │data │data │
│ │ │ │finanţată de │Valoarea │ordinului│ordinului │
│ │ │ │Administraţia│contribuţiei│de plată │de plată │
│Nr. │Nr. şi │Valoarea│Fondului │financiare │aferent │aferent │
│crt.│data │facturii│pentru Mediu │proprii şi │sumei │sumei │
│ │facturii│ │(AFM) prin │cheltuielile│acordate │susţinute │
│ │ │ │cererea de │neeligibile │cu titlu │din surse │
│ │ │ │decontare │(lei) │de │financiare│
│ │ │ │(lei) │ │finanţare│proprii │
│ │ │ │ │ │de AFM │ │
├────┼────────┼────────┼─────────────┼────────────┼─────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼────────┼─────────────┼────────────┼─────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
└────┴────────┴────────┴─────────────┴────────────┴─────────┴──────────┘



    B. Analiza postimplementare
    B1. Factori majori care au afectat derularea şi rezultatele implementării proiectului (Dacă au existat, descrieţi modul în care aceşti factori au influenţat derularea şi rezultatele implementării proiectului.)
    Factori care au determinat întârzieri în derularea activităţilor proiectului: ...............................
    Factori care au afectat îndeplinirea obiectivelor proiectului: ................................
    Factori care au determinat modificări în structura aprobată a bugetului proiectului: ......................
    Factori care au influenţat pozitiv proiectul: ..............................

    B2. Acţiuni de promovare a rezultatelor proiectului (activităţi de promovare, materiale promoţionale, prezentări în pagini web etc.)
    .............................................................


    C. Raportul de finalizare va fi însoţit de următoarele documente (în copie, conform cu originalul):
    a) contractul de finanţare încheiat cu AFM;
    b) procesul-verbal de punere în funcţiune a sistemului de panouri fotovoltaice;
    c) procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor;
    d) certificatele de garanţie şi calitate emise de producător pentru echipamentele instalate.

    D. Fotografii ale sistemului de panouri fotovoltaice instalat, efectuate după recepţia lucrării şi punerea în funcţiune
    Beneficiar:
    Numele şi prenumele reprezentantului legal al beneficiarului/împuternicitului .............................................
    Funcţia .....................................
    Semnătura ................................

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016