Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID DE FINANŢARE din 23 noiembrie 2020  a Programului naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID DE FINANŢARE din 23 noiembrie 2020 a Programului naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic

EMITENT: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1139 din 26 noiembrie 2020
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 2.089 din 23 noiembrie 2020, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1139 din 26 noiembrie 2020.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Rolul Ghidului de finanţare
    (1) Ghidul de finanţare, denumit în continuare ghid, constituie un suport informativ, având rolul de a furniza informaţii esenţiale privind derularea Programului naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic, denumit în continuare program.
    (2) Ghidul conţine dispoziţii privind:
    a) obiectul, scopul şi indicatorul de performanţă ale programului;
    b) condiţiile de validare a comerciantului;
    c) analiza şi aprobarea participării comerciantului şi a persoanei fizice în program;
    d) eligibilitatea cheltuielilor în cadrul programului şi achiziţia echipamentelor electrice şi electronice de uz casnic;
    e) implementarea programului.


    ART. 2
    Obiectul, scopul şi indicatorul de performanţă ale programului
    (1) Obiectul programului îl reprezintă finanţarea nerambursabilă din Fondul pentru mediu, acordată sub forma unui voucher, pentru înlocuirea echipamentelor electrice şi electronice de uz casnic, uzate, cu unele noi, mai performante din punct de vedere energetic.
    (2) Scopul programului îl constituie îmbunătăţirea calităţii mediului prin înlocuirea echipamentelor electrice şi electronice de uz casnic, uzate, cu unele mai performante din punct de vedere energetic şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin diminuarea consumului de energie.
    (3) Indicatorul de performanţă a programului (I3), gestionat şi prelucrat de Autoritate, este reprezentat de testarea mecanismului pentru dimensionarea ulterioară a programului naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate, calculat astfel:
    I1 = A x (F_+ – F_+++) + B x (MS_+ – MS_+++) + C x (AC1_+ – AC1_+++) + D x (T_CRT – T_A)) + G x (MSV_A – MSV_++) + H x (UR – UR_+++) + J x (AS – AS_E) (kwh/an)
    I2 = A1 x (F_+ – F_++) + B1 x (MS_A + – MS_++) + C x (AC2_+ – AC2_++) + D1 x (T_CRT – T_A++) G1 x (MSV – MSV_+++) H1 x (UR – UR_++) + J x (AS – AS_E) (kwh/an)
    I3= K x (PC – L) + N x (PC – T_PC)
    I4 = (I1 + I2+I3) (kwh/an)
    E = I4 x 0,23314* (kg CO_2e/an),
    *0,23314 - cantitatea de emisii de CO_2 pentru producerea unui kWh (kg/kWh), conform https://www.gov.uk/government/collections/government-conversion-factors-for-company-reporting

    unde:
    I1 - economia de energie electrică realizată prin program, pentru clasa energetică A+++;
    I2 - economia de energie electrică realizată prin program, pentru clasa energetică A++;
    I3 - economia de energie electrică realizată prin program prin înlocuirea calculatoarelor personale;
    I4 - media economiei de energie electrică realizată prin program;
    E - cantitatea de CO_2 redusă prin aplicarea programului;
    A - numărul de frigidere achiziţionate prin program cu clasa energetică A+++;
    A1 - numărul de frigidere achiziţionate prin program cu clasa energetică A++;
    B - numărul de maşini de spălat rufe achiziţionate prin program cu clasa energetică A+++;
    B1 - numărul de maşini de spălat rufe achiziţionate prin program cu clasa energetică A++;
    C - numărul de aparate de aer condiţionat achiziţionate prin program cu clasa energetică A+++ (la răcire);
    D - numărul de televizoare achiziţionate prin program cu clasa energetică A;
    D1 - numărul de televizoare achiziţionate prin program cu clasa energetică A+;
    G - numărul de maşini de spălat vase achiziţionate prin program cu clasa energetică A+++;
    G1 - numărul de maşini de spălat vase achiziţionate prin program cu clasa energetică A++;
    H - numărul de uscătoare de rufe achiziţionate prin program cu clasa energetică A+++;
    H1 - numărul de uscătoare de rufe achiziţionate prin program cu clasa energetică A++;
    J - numărul de aspiratoare achiziţionate prin program cu un consum de energie mai mic de 43 kWh/an;
    K - numărul de laptopuri achiziţionate prin program;
    N - numărul de tablete achiziţionate prin program;
    F_+ - consumul de energie electrică al unui frigider clasa energetică A+ (referinţă frigider 320 litri - 341 kWh/an);
    F_++ - consumul de energie electrică al unui frigider clasa energetică A++ (referinţă frigider 310 litri - 265 kWh/an);
    F_+++ - consumul de energie electrică al unui frigider clasa energetică A+++ (referinţă frigider 310 litri - 208 kWh/an);
    MS_+ - consumul de energie electrică al unei maşini de spălat rufe, cu clasa energetică A+ (referinţă maşină de spălat rufe, cu capacitate 6 kg - 172 kWh/an);
    MS_++ - consumul de energie electrică al unei maşini de spălat rufe, cu clasa energetică A++ (referinţă maşină de spălat rufe, cu capacitate 6 kg - 166 kWh/an);
    MS_+++ - consumul de energie electrică al unei maşini de spălat rufe, cu clasa energetică A+++ (referinţă A+++, cu capacitate 6 kg - 152 kWh/an);
    UR - consumul de energie electrică al unui uscător de rufe, cu clasa energetică B, (referinţă uscător cu capacitate de 6 kg - 445.2 kWh/an);
    UR_++ - consumul de energie electrică al unui uscător de rufe, cu clasa energetică A++ (referinţă uscător cu capacitate de 8 kg - 212 kWh/an);
    UR_+++ - consumul de energie electrică al unui uscător de rufe, cu clasa energetică A+++ (referinţă uscător cu capacitate de 8 kg - 177 kWh/an);
    T_CRT - consumul de energie electrică al unui televizor cu tub cinescop (CRT) cu diagonala de 73 cm - 165 kw/an (funcţionare 4 ore/zi, 365 zile/an);
    T_A - consumul de energie electrică al unui televizor LED cu diagonala 81 cm, clasa A şi A+ - 45,5 kw/an;
    T_A++ - consumul de energie electrică al unui televizor LED cu diagonala 81 cm, clasa A++ şi A+++ - 37 kw/an;
    MSV_A - consum de energie electrică al unei maşini de spălat vase, 9 seturi, clasa A, consum anual 249 kWh/an;
    MSV_A++ - consum de energie electrică al unei maşini de spălat vase, 9 seturi, clasa A++, consum anual 222 kWh/an;
    MSV_A+++ - consum de energie electrică al unei maşini de spălat vase, 9 seturi, clasa A++, consum anual 176 kWh/an;
    AC1_+ - consum energie electrică aparat aer condiţionat clasa energetică A+ la răcire (referinţă aparat aer condiţionat 12.000 BTU - 191 kWh/an);
    AC1_+++ - consum energie electrică aparat aer condiţionat clasa energetică A+++ la răcire (referinţă aer condiţionat 12.000 BTU - 140 kWh/an);
    AC2_+ - consum energie electrică aparat aer condiţionat clasa energetică A+ la încălzire (referinţă aparat aer condiţionat 12.000 BTU - 966 kWh/an);
    AC2_++ - consum energie electrică aparat aer condiţionat clasa energetică A++ la încălzire (referinţă aer condiţionat 12.000 BTU - 686 kWh/an);
    AS - consumul de energie electrică al unui aspirator (referinţă aspirator cu un consum de 80 kWh/an, în regim de funcţionare de 40 de ore/an);
    AS_E - consumul de energie electrică al unui aspirator (referinţă aspirator cu un consum de energie de 43 kWh/an, în regim de funcţionare de 40 de ore/an);
    PC - consumul de energie electrică al unui calculator personal (referinţă calculator personal compus din unitate centrală, monitor, tastatură şi mouse, cu un consum de 600 kWh/an, în regim de funcţionare 2.920 ore/an);
    L - consumul de energie electrică al unui laptop (referinţă laptop cu un consum de 300 kWh/an, în regim de funcţionare 2.920 ore/an);
    T_PC - consumul de energie electrică al unei tablete (referinţă tabletă cu un consum de 45 kWh/an, în regim de funcţionare 2.920 ore/an).



    ART. 3
    Caracterul programului şi aria geografică de aplicare
    Programul are caracter multianual şi se aplică la nivel naţional.

    ART. 4
    Sursa de finanţare şi suma prevăzută pentru derularea programului
    (1) Finanţarea programului se realizează din veniturile rezultate din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră încasate la Fondul pentru mediu, în limita creditelor de angajament şi bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii, în baza contractelor de decontare şi documentelor justificative ale persoanelor fizice beneficiare.
    (2) Sumele alocate unei sesiuni de finanţare, rămase neutilizate, se pot reporta pentru sesiunea următoare, dacă aceasta din urmă are loc în cadrul aceluiaşi an bugetar.

    ART. 5
    Cuantumul finanţării
    (1) Finanţarea se acordă sub formă de vouchere, pentru achiziţionarea de echipamente electrice şi electronice de uz casnic, denumite în continuare echipamente, după cum urmează:
    a) 300 lei pentru maşini de spălat rufe cu eficienţă energetică cel puţin A++;
    b) 400 lei pentru maşini de spălat vase cu eficienţă energetică cel puţin A++;
    c) 400 lei pentru aparate de aer condiţionat, inclusiv aparate de aer condiţionat portabile, cu eficienţă energetică la răcire cel puţin A++;
    d) 400 lei pentru categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare cu eficienţă energetică cel puţin A++;
    e) 400 lei pentru televizoare cu eficienţă energetică cel puţin A;
    f) 400 lei pentru uscătoare de rufe cu eficienţă energetică cel puţin A++;
    g) 200 lei pentru aspiratoare cu un consum de energie mai mic de 43 kWh/an;
    h) 500 lei pentru laptopuri;
    i) 300 lei pentru tablete.

    (2) Suma finanţată de Autoritate se scade de către comerciantul validat din valoarea totală a facturii echipamentelor achiziţionate prin program, iar diferenţa este suportată de către persoana fizică, din surse financiare proprii.
    (3) Finanţarea nu poate depăşi 50% din valoarea echipamentelor comercializate prin program.

    ART. 6
    Cheltuieli eligibile în cadrul programului
    (1) Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele:
    - achiziţia de maşini de spălat rufe/vase, uscătoare de rufe, frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare, televizoare, aparate de aer condiţionat, inclusiv aparate de aer condiţionat portabile din clasele energetice prevăzute la art. 5 alin. (1);
    – aspiratoare, laptopuri şi tablete, prevăzute la art. 5 alin. (1);
    – TVA aferentă echipamentelor achiziţionate prin program.

    (2) Demontarea/Montarea echipamentelor achiziţionate prin program intră în sarcina beneficiarilor şi nu este considerată cheltuială eligibilă.

    ART. 7
    Definiţii şi acronime
    (1) În sensul prezentului ghid, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
    a) aplicaţie informatică - software administrat şi pus la dispoziţie gratuit de către Autoritate, prin intermediul căruia este gestionat programul;
    b) Autoritate - Administraţia Fondului pentru Mediu;
    c) beneficiar - persoana fizică aprobată de Autoritate pentru a participa în program şi publicată pe pagina de internet a acesteia;
    d) cerere de decontare - solicitare a comerciantului validat, adresată Autorităţii, în baza căreia se face finanţarea cheltuielilor eligibile, conform formularului prevăzut în anexa la contractul de decontare;
    e) cerere de validare - formular completat electronic în aplicaţia informatică, de către comerciant, în vederea validării în program;
    f) cheltuieli eligibile - cheltuieli efectuate de către beneficiar cu achiziţia de EEE-uri ce pot fi finanţate de Autoritate, cu condiţia îndeplinirii în mod cumulativ a criteriilor de eligibilitate;
    g) colector autorizat - operator economic autorizat, potrivit legislaţiei în vigoare, să desfăşoare activităţi de colectare a DEEE;
    h) comerciant - operatorul economic autorizat să desfăşoare activităţi de comercializare a EEE-urilor;
    i) comerciant online - operatorul economic autorizat să desfăşoare activităţi de comercializare online a EEE-urilor;
    j) comerciant validat - operatorul economic definit conform lit. h) sau i), care are încheiat contract de decontare cu Autoritatea;
    k) contract de decontare - act juridic încheiat între comerciantul validat şi Autoritate, conform formularului prevăzut în anexa nr. 1 la ghid;
    l) criterii de eligibilitate - cerinţe, norme sau principii care trebuie îndeplinite cumulativ;
    m) DEEE - echipamentele electrice şi electronice care constituie deşeuri în sensul pct. 9 din anexa nr. 1 la Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, cu modificările şi completările ulterioare;
    n) dosar de decontare - dosarul încărcat în aplicaţia informatică, care cuprinde cererea de decontare definită la lit. d), însoţită în mod obligatoriu de documentele a căror listă este prevăzută în cuprinsul acesteia;
    o) dosar de validare electronică - dosarul care cuprinde documentele obligatorii care se încarcă în aplicaţia informatică de către comerciant, în vederea validării în cadrul programului;
    p) echipament electric şi electronic - echipamente electrice şi electronice, denumite în continuare EEE - echipamente care sunt dependente de curenţi electrici sau câmpuri electromagnetice pentru a funcţiona corespunzător şi echipamente pentru generarea, transferul şi măsurarea acestor curenţi şi câmpuri, proiectate pentru utilizarea la o tensiune nominală de maximum 1.000 de volţi, pentru curent alternativ, şi 1.500 de volţi, pentru curent continuu;
    q) sesiune de înscriere - perioadă determinată, stabilită prin dispoziţie a preşedintelui Autorităţii, în interiorul căreia solicitanţii/comercianţii pot accesa aplicaţia informatică;
    r) solicitant - persoana fizică ce intenţionează să achiziţioneze unul sau mai multe EEE-uri noi, sub beneficiul acordării voucherului prin înscrierea în program, care îndeplineşte cumulativ criteriile de eligibilitate şi achiziţionează de la comerciantul validat echipamente electrice şi electronice de uz casnic;
    s) voucher - codul generat de aplicaţia informatică ce atestă dobândirea finanţării, cu valoare nominală, parte din preţul de achiziţie a unui EEE nou, susţinută prin modalitate nerambursabilă din Fondul pentru mediu în cadrul programului;
    t) utilizarea voucherului - furnizarea, de către solicitantul aprobat, a codului aferent voucherului şi introducerea acestuia, de către comerciantul validat, în aplicaţia informatică.

    (2) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele reguli de interpretare:
    a) termenul de „zi“ sau „zile“ reprezintă zi calendaristică ori zile calendaristice, dacă nu se specifică altfel. Termenul se calculează fără a se lua în calcul prima şi ultima zi, iar când ultima zi cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungeşte până în prima zi lucrătoare care urmează. Documentele şi actele solicitate prin ghid pot fi utilizate şi în data eliberării lor;
    b) cu excepţia unor prevederi contrare, cuvintele la forma de singular includ şi forma de plural şi viceversa, acolo unde acest lucru este permis de context.

    (3) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele acronime:
    a) AFM - Administraţia Fondului pentru Mediu;
    b) TVA - taxa pe valoarea adăugată;
    c) DEEE - deşeu de echipament electric şi electronic de uz casnic;
    d) EEE - echipament electric şi electronic de uz casnic;
    e) SPV - spaţiul privat virtual;
    f) BTU - unitate termică britanică;
    g) CNP - codul numeric personal.


    ART. 8
    Etapele programului
    Etapele programului sunt următoarele:
    a) publicarea pe pagina de internet a Autorităţii a informaţiilor necesare demarării programului;
    b) validarea, încheierea contractelor de decontare cu comercianţii şi publicarea listei acestora;
    c) înscrierea solicitanţilor şi aprobarea finanţării;
    d) decontarea sumelor solicitate de către comercianţii validaţi.


    ART. 9
    Reguli generale privind gestionarea informaţiilor
    (1) Sesiunile de înscriere şi sumele alocate finanţării programului se stabilesc prin dispoziţie a preşedintelui Autorităţii, care se publică pe pagina de internet a Autorităţii.
    (2) Informaţiile necesare desfăşurării programului, sumele alocate finanţării şi documentele relevante se gestionează prin intermediul aplicaţiei informatice şi se publică, după caz, pe pagina de internet a Autorităţii.

    CAP. II
    Proceduri de analiză, aprobare, contractare şi decontare în cadrul programului
    ART. 10
    Publicarea pe pagina de internet a Autorităţii a informaţiilor necesare demarării programului
    Perioada de organizare a sesiunii de înscriere în vederea validării comercianţilor se aprobă prin dispoziţie a preşedintelui Autorităţii, care se publică pe pagina de internet a Autorităţii cu minimum 5 zile înainte de data programată pentru deschiderea acesteia. Pe parcursul derulării programului se pot organiza mai multe sesiuni de înscriere.

    SUBSECŢIUNEA I
    Înscrierea, validarea, încheierea contractelor de decontare cu comercianţii şi publicarea listei acestora
    ART. 11
    Înscrierea comerciantului în program
    (1) Comerciantul care doreşte validarea în program se înscrie în aplicaţia informatică, pusă la dispoziţie de Autoritate pe pagina web proprie, introducând datele de identificare.
    (2) După introducerea informaţiilor prevăzute la alin. (1), aplicaţia îi generează comerciantului un cont de utilizator pentru accesarea acesteia.
    (3) După parcurgerea etapelor prevăzute la alin. (1) şi (2), comerciantul completează în aplicaţie, prin bifare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate.
    (4) După parcurgerea etapelor prevăzute la alin. (1)-(3), documentele ce compun dosarul de validare electronică, vor fi scanate şi introduse în aplicaţia informatică. Documentele trebuie să fie complete şi valabile la data introducerii în aplicaţie.

    ART. 12
    Criterii de eligibilitate în vederea validării comerciantului
    Este eligibil pentru a participa în cadrul programului comerciantul care îndeplineşte, cumulativ, următoarele criterii de eligibilitate, la data înscrierii cererii de validare în aplicaţia informatică:
    a) este operator economic cu personalitate juridică română;
    b) desfăşoară activităţi economice pe teritoriul României;
    c) are ca obiect de activitate autorizat comerţ cu amănuntul al articolelor şi aparatelor electrocasnice în magazine specializate, conform CAEN rev. 2, cod 4754/comerţ cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet, conform CAEN 4791;
    d) are deschis la Trezoreria Statului contul 50.70.24 „Disponibil din sume alocate din Fondul pentru mediu reprezentând finanţare sau cofinanţare nerambursabilă a proiectelor pentru protecţia mediului“;
    e) nu este sub incidenţa Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, nu are suspendate/restricţionate activităţile economice sau nu se află în situaţii similare; dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere, radiere, inclusiv închidere operaţională, nu se află sub administrare specială; nu face obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru situaţiile mai sus menţionate şi nici pentru orice altă situaţie similară;
    f) are încheiat contract valabil cu un colector autorizat, pentru colectarea DEEE.


    ART. 13
    Conţinutul dosarului de validare electronică
    (1) Dosarul de validare electronică a comerciantului trebuie să cuprindă următoarele documente:
    a) certificatul constatator emis de către oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul în a cărui rază teritorială îşi are sediul social comerciantul, eliberat online, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării în aplicaţia informatică;
    b) documentul doveditor al deschiderii contului 50.70.24 „Disponibil din sume alocate din Fondul pentru mediu reprezentând finanţare sau cofinanţare nerambursabilă a proiectelor pentru protecţia mediului“;
    c) contractul sau, după caz, contractele încheiat/e cu colector/i autorizat/ţi, pentru colectarea DEEE.

    (2) În cazul în care contractul de decontare este semnat de către o altă persoană decât reprezentantul legal, se prezintă şi împuternicirea persoanei mandatate de către reprezentantul legal.

    ART. 14
    Validarea comerciantului şi încheierea contractului de decontare
    (1) Validarea comerciantului se face de către Autoritate, prin intermediul aplicaţiei informatice, în urma completării câmpurilor obligatorii şi introducerii documentelor scanate, prevăzute la art. 13 alin. (1).
    (2) Autoritatea verifică conţinutul documentelor scanate şi îndeplinirea tuturor criteriilor de eligibilitate şi validează comerciantul pentru participare în cadrul programului.
    (3) În cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile de eligibilitate sau documentele scanate nu sunt conforme cu cerinţele prevăzute în ghid, Autoritatea aduce la cunoştinţa comerciantului înscris deficienţele constatate, iar acesta are posibilitatea să le remedieze, o singură dată, în termen de 3 zile de la data comunicării de către Autoritate, prin intermediul aplicaţiei informatice.
    (4) Comercianţilor validaţi li se transmit contractele de decontare prin intermediul aplicaţiei informatice, sau prin orice
    alte mijloace de transmitere care să asigure recepţionarea acestora, în vederea semnării.

    (5) După semnare, comercianţii transmit la Autoritate ambele exemplare ale contractului de decontare, prin intermediul aplicaţiei informatice, sau prin orice alte mijloace de transmitere care să asigure recepţionarea acestora. Autoritatea trimite comercianţilor un exemplar însuşit de ambele părţi.
    (6) Lista cuprinzând comercianţii validaţi care au semnat contractele de decontare cu Autoritatea se publică pe pagina de internet a acesteia.
    (7) Se consideră motive de remediere următoarele:
    a) documentele încărcate în aplicaţia informatică care sunt ilizibile sau care conţin ştersături ori modificări, precum şi cele incomplete sau care conţin date şi informaţii care se dovedesc neconforme cu realitatea;
    b) lipsa unui document, prezentarea acestuia sub o altă formă decât cea solicitată ori ieşirea sa din perioada de valabilitate, precum şi constatarea de neconcordanţe în cuprinsul documentelor prezentate;
    c) neîndeplinirea unui criteriu de eligibilitate la data înscrierii comerciantului în program.

    (8) Comunicarea motivelor care au dus la respingerea cu posibilitate de remediere se realizează prin intermediul aplicaţiei informatice.
    (9) Netransmiterea documentelor solicitate de Autoritate în termenul prevăzut la alin. (3) conduce la respingerea comerciantului.
    (10) În cazul respingerii comerciantului, acesta se poate reînscrie în aplicaţia informatică în vederea validării, în sesiunea de validare a comercianţilor.

    SUBSECŢIUNEA II
    Achiziţionarea echipamentelor de uz casnic, emiterea voucherului şi eligibilitatea persoanei fizice
    SECŢIUNEA 1
    Criterii de eligibilitate a solicitantului şi a echipamentelor de uz casnic, înscrierea solicitanţilor, emiterea voucherelor şi aprobarea finanţării
    ART. 15
    Criterii de eligibilitate a solicitantului în vederea obţinerii finanţării
    (1) Poate beneficia de finanţare solicitantul care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
    a) este persoană fizică cu domiciliul în România;
    b) nu are obligaţii restante la bugetul de stat şi la bugetul local, conform legislaţiei naţionale în vigoare, la data achiziţionării EEE;
    c) are vârsta de minimum 18 ani împliniţi în momentul înscrierii în aplicaţia informatică;
    d) este posesor al unui/unei buletin/cărţi de identitate valabil(e) în momentul înscrierii în program;
    e) se obligă să predea, în momentul achiziţionării unui EEE nou, un EEE uzat echivalent, din aceeaşi categorie, respectiv: categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/ congelatoare, categoria aparate de aer condiţionat/aparate de aer condiţionat portabile, categoria maşini de spălat vase, categoria maşini de spălat rufe, categoria uscătoare de rufe, categoria aspiratoare şi categoria televizoare;
    f) îşi dă acordul cu privire la prelucrarea de către Autoritate a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici.

    (2) Prin excepţie de la alin. (1) lit. e), se pot achiziţiona maşini de spălat vase cu eficienţă energetică cel puţin A++, precum şi uscătoare de rufe cu eficienţa energetică cel puţin A++ în schimbul predării oricăruia dintre echipamentele electrice şi electronice de uz casnic prevăzute la art. 5 alin. (1).
    (3) În schimbul achiziţionării oricăruia dintre echipamentele menţionate la art. 5 alin. (1) lit. h) şi i) se va preda un echipament de tip calculator personal, compus din unitate centrală, monitor, tastatură şi mouse.

    ART. 16
    Înscrierea solicitanţilor
    (1) Numai după publicarea listei cuprinzând comercianţii validaţi, înscrierea persoanei fizice în cadrul programului se realizează în aplicaţia informatică, prin crearea unui cont de utilizator pe baza adresei de e-mail.
    (2) Ulterior creării contului, solicitantul procedează la introducerea următoarelor informaţii:
    a) datele de identificare (nume, prenume, localitate, judeţ şi CNP), conform actului de identitate, inclusiv data expirării acestuia;
    b) număr de telefon mobil valid;
    c) declaraţia pe propria răspundere potrivit căreia nu înregistrează obligaţii de plată restante la bugetul de stat şi bugetul local, conform legislaţiei naţionale în vigoare, la data înscrierii;
    d) acordul cu privire la prelucrarea de către Autoritate a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici;
    e) tipul de EEE care se achiziţionează, precum şi declaraţia pe propria răspundere prin care se obligă să predea un EEE uzat, potrivit art. 15, în momentul achiziţionării.

    (3) Înscrierea solicitanţilor se realizează după completarea tuturor câmpurilor din aplicaţia informatică, aceasta generând automat un mesaj de confirmare în acest sens şi codul/codurile voucherului/voucherelor, după caz. După finalizarea înscrierii, codurile voucherelor sunt vizibile în contul fiecărui solicitant şi pot fi utilizate doar după aprobarea acestora de către Autoritate.
    (4) În contul de utilizator este disponibilă opţiunea de încărcare a documentelor, respectiv CI/BI şi declaraţia pe propria răspundere.
    (5) Autoritatea pune la dispoziţia solicitantului declaraţia pe propria răspundere prevăzută în anexa nr. 2 la ghid. Declaraţia trebuie însuşită prin semnătură de către solicitant şi încărcată în aplicaţia informatică în contul de utilizator, până la momentul utilizării voucherului, inclusiv.
    (6) În contul de utilizator solicitantul va încărca şi o copie a BI/CI, până la momentul utilizării voucherului, inclusiv.

    ART. 17
    Aprobarea finanţării
    (1) După finalizarea înscrierii solicitanţilor în aplicaţia informatică, Autoritatea centralizează listele cu aceştia, le avizează în cadrul Comitetului director şi le aprobă în Comitetul de avizare.
    (2) Lista solicitanţilor aprobaţi se publică pe pagina de internet a Autorităţii şi va conţine numele şi prenumele persoanelor fizice, localitatea şi judeţul, numărul unic al înscrierii, categoriile de EEE-uri aprobate şi sumele aferente.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Proceduri referitoare la comercializarea EEE-urilor
    ART. 18
    Comercializarea EEE-urilor
    (1) Achiziţia de EEE-uri eligibile în cadrul programului se face prin intermediul comercianţilor validaţi, în limita fondurilor alocate, publicate spre informare, pe pagina de internet a Autorităţii.
    (2) În maximum 15 zile de la publicarea listei cu solicitanţii aprobaţi, aceştia se adresează comercianţilor validaţi în vederea utilizării voucherelor.
    (3) La momentul utilizării voucherului la un comerciant validat, solicitantul aprobat trebuie să se asigure că declaraţia pe propria răspundere semnată şi scanată şi copia CI/BI sunt încărcate în contul de utilizator din aplicaţia informatică, având obligaţia ca originalul declaraţiei să fie păstrat pe o perioadă de un an de la data utilizării voucherului.
    (4) Comercializarea produselor în cadrul programului se realizează doar pentru solicitanţii care întrunesc criteriile de eligibilitate prevăzute în ghid şi care se regăsesc în lista menţionată la art. 17 alin. (2) şi doar dacă datele din aplicaţia informatică corespund cu cele furnizate de către persoanele fizice şi cu documentele prezentate în susţinerea lor. Până la momentul utilizării voucherului la comerciantul validat, solicitantul poate corecta eventualele erori ale datelor introduse în aplicaţia informatică, prin accesarea contului de utilizator, cu excepţia voucherului şi a CNP-ului.
    (5) Comerciantul validat perfectează formalităţile de vânzare a EEE-urilor şi completează în aplicaţia informatică datele aferente acestora, inclusiv tipul de echipament care se achiziţionează, eficienţa energetică a acestuia şi categoria DEEE-ului predat de persoana fizică în termen de maximum 15 zile de la data utilizării voucherului.
    (6) Comerciantul se obligă să asigure, cu titlu gratuit, preluarea EEE-uzat de la persoana fizică.
    (7) În cadrul programului, comerciantul se obligă să asigure colectarea unui număr de EEE uzate egal cu numărul de EEE comercializate.
    (8) Comerciantul este responsabil pentru respectarea legislaţiei specifice privind concurenţa şi protecţia consumatorului.
    (9) Oricând, pe parcursul derulării programului, comerciantul pierde calitatea dobândită, în situaţia în care instituţiile abilitate emit acte din care rezultă încălcarea prevederilor legislaţiei prevăzute la alin. (8). În cazul în care această situaţie intervine după semnarea contractului cu Autoritatea, comerciantul este exclus din program prin notificarea emisă de către aceasta.

    ART. 19
    Voucherul
    (1) Persoana fizică aprobată beneficiază de valoarea unui voucher la achiziţionarea unui EEE eligibil, în schimbul predării unui EEE uzat echivalent, conform art. 15.
    (2) Persoana fizică aprobată poate achiziţiona mai multe EEE-uri în schimbul predării unui număr echivalent de EEE uzate, beneficiind astfel, în mod corespunzător, de mai multe vouchere, dar nu mai mult de unul pentru fiecare categorie.
    (3) Valoarea voucherului se scade de către comerciantul validat, în factură, din preţul de comercializare cu TVA al EEEului, denumit în continuare preţ de comercializare, diferenţa fiind asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii.
    (4) Voucherul este generat aleatoriu de aplicaţie, şi are următoarele atribute:
    - un cod alfanumeric format din minimum 5 caractere (majuscule), generat aleatoriu în aplicaţie;
    – data emiterii şi data expirării;
    – clasa de eficienţă energetică;
    – categoria pentru care se aplică conform art. 5 alin. (1);
    – valoarea.

    (5) Voucherul este valabil 15 zile de la data publicării listei solicitanţilor aprobaţi prevăzute la art. 17 alin. (2), perioadă în care trebuie utilizat la un comerciant validat, sub sancţiunea pierderii dreptului de utilizare.

    ART. 20
    Obligaţiile solicitantului aprobat
    Solicitantul aprobat se obligă:
    1. să se asigure că bunurile ce urmează a fi achiziţionate sunt noi, sunt conforme cu specificaţiile tehnice privind eficienţa energetică şi beneficiază de condiţii de garanţie;
    2. să furnizeze şi să transmită AFM orice informaţie sau documente relevante, solicitate de către aceasta, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii notificării;
    3. să asigure, din surse financiare proprii, diferenţa până la valoarea integrală a echipamentelor de uz casnic nou-achiziţionate;
    4. să încarce, în aplicaţia informatică, până la momentul utilizării voucherului, declaraţia pe propria răspundere însuşită prin semnătură şi o copie a CI/BI;
    5. să nu prezinte informaţii eronate sau false a datelor şi informaţiilor în baza cărora se acordă finanţarea în cadrul programului, sub sancţiunea returnării integrale a sumei primite ca finanţare în cadrul programului;
    6. să păstreze declaraţia pe propria răspundere, întocmită potrivit anexei nr. 2 la ghid, în original, pe o perioadă de un an de la data utilizării voucherului.


    ART. 21
    Factura de achiziţie şi condiţii de completare a acesteia
    (1) În vederea îndeplinirii formalităţilor privind vânzarea EEEurilor, comerciantul validat pune la dispoziţia persoanei fizice aprobate factura de achiziţie a echipamentelor şi documentele aferente vânzării şi livrării.
    (2) În factura emisă beneficiarului, comerciantul validat trebuie să evidenţieze preţul de comercializare şi, distinct, să facă menţiunea „...... lei se suportă din Fondul pentru mediu“; de asemenea, în factură se înscrie textul „Diferenţă de plată beneficiar“ şi se menţionează suma rămasă de achitat de către acesta.
    (3) Factura trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente:
    a) atributele de identificare a comerciantului validat;
    b) atributele de identificare a beneficiarului: numele şi prenumele, CNP;
    c) denumirea, cantitatea EEE-urilor vândute, preţul unitar şi elementele de identificare ale acestora, precum şi menţiunea că sunt noi, categoria EEE achiziţionat şi clasa energetică;
    d) codul/codurile alfanumeric(e) al/ale voucherului/ voucherelor;
    e) menţiunea privind predarea de către beneficiar a unui echipament uzat, potrivit art. 15.

    (4) Factura trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să fie completată integral, conform prevederilor legale;
    b) să fie emisă cu cel puţin 30 de zile înainte de data încărcării în aplicaţia informatică a cererii de decontare.


    SECŢIUNEA a 3-a
    Decontarea sumelor de către comercianţii validaţi şi plata acestora
    ART. 22
    Documente obligatorii necesare decontării şi proceduri aplicabile
    (1) În vederea decontării, comerciantul validat transmite prin aplicaţia informatică următoarele documente:
    a) cererea de decontare, completată integral, prin tehnoredactare, conform formularului prevăzut în anexa nr. 1 la contractul de decontare, semnată de către reprezentantul legal al comerciantului validat sau de către persoana împuternicită de acesta, încărcată în aplicaţia informatică de către comerciant;
    b) declaraţiile pe propria răspundere, semnate de către beneficiari;
    c) facturile fiscale;
    d) documentul/documentele care să ateste predarea-primirea DEEE colectate în cadrul programului, încheiat între comerciantul validat şi operatorul economic autorizat pentru colectare, care să conţină inclusiv categoria DEEE-urilor predate, numărul de bucăţi şi cantitatea acestora exprimată în kg, precum şi menţiunea „Programul naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic“, încărcat/încărcate în aplicaţia informatică de către comerciant;
    e) copie B.I./C.I. beneficiari;
    f) în situaţia în care, ulterior validării, comerciantul încheie alte contracte pentru colectarea DEEE, acestea vor fi încărcate în aplicaţia informatică.

    (2) Aplicaţia informatică verifică existenţa tuturor documentelor prevăzute la alin. (1) şi conţinutul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. b), c) şi e), iar conţinutul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a), d) şi f) este verificat de Autoritate, după înregistrarea dosarului de decontare în aplicaţie.
    (3) Aplicaţia informatică verifică în mod automat documentele încărcate de comerciant, conform alin. (2) şi, în cazul în care acestea sunt conforme, iar informaţiile aferente corespund condiţiilor şi prevederilor ghidului de finanţare, aplicaţia le validează iar comerciantul poate transmite dosarul de decontare către Autoritate, tot prin intermediul acesteia. În cazul în care aplicaţia informatică constată neîndeplinirea condiţiilor şi prevederilor ghidului de finanţare, comerciantul poate remedia erorile.
    (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în situaţia în care aplicaţia informatică nu poate valida în mod automat corespondenţa informaţiilor şi documentelor cu condiţiile şi prevederile ghidului de finanţare, comerciantul va putea efectua validarea manuală a acestora.
    (5) După înregistrarea dosarului de decontare în aplicaţie, Autoritatea verifică conţinutul documentelor încărcate de comerciant, conform alin. (2), cât şi validările manuale efectuate de acesta.
    (6) Cererile de decontare se soluţionează în ordinea depunerii, iar virarea sumelor aferente cheltuielilor eligibile, din contul Autorităţii în contul comercianţilor, se realizează în limita disponibilului existent la Fondul pentru mediu, doar dacă toate criteriile şi condiţiile prevăzute în ghid sunt respectate, iar documentele aferente cererilor de decontare sunt conforme şi corect întocmite.

    ART. 23
    Completări/Clarificări
    (1) Pentru verificarea tuturor documentelor şi informaţiilor prezentate în cadrul programului, Autoritatea poate solicita completări/clarificări sau orice document relevant, iar răspunsul trebuie transmis în termen de 10 zile lucrătoare de la data solicitării. În caz contrar, Autoritatea procedează la recuperarea finanţării acordate în cadrul programului sau lipsa efectuării plăţii aferente acesteia, după caz, pentru acele vouchere pentru care nu au fost înlăturate deficienţele/neconcordanţele.
    (2) Autoritatea poate emite instrucţiuni şi proceduri specifice aplicabile prezentului ghid.

    CAP. III
    Dispoziţii finale
    ART. 24
    Păstrarea documentelor
    (1) Autoritatea păstrează documentele gestionate în cadrul programului, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu normele sale interne.
    (2) Declaraţiile pe propria răspundere prevăzute în anexa nr. 2 la ghid, în formă fizică, asumate prin semnătură vor fi păstrate de către beneficiari pe o perioadă de 1 an de la momentul utilizării voucherului.

    ART. 25
    Responsabilităţi privind gestionarea datelor cu caracter personal
    (1) Autoritatea răspunde, în condiţiile legii, pentru gestionarea datelor cu caracter personal aparţinând persoanelor fizice participante în cadrul programului, pe care aceasta le prelucrează. Prin solicitarea validării şi încheierea contractului de decontare, comerciantul declară că este de acord cu privire la gestionarea şi prelucrarea de către Autoritate a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici şi se obligă să prelucreze datele cu caracter personal ale persoanelor fizice aprobate în cadrul programului, în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile, inclusiv Regulamentul UE nr. 679/2016, şi să gestioneze în condiţii de maximă siguranţă documentele depuse de către aceştia. De asemenea, prin solicitarea aprobării în cadrul programului, persoana fizică declară că este de acord cu privire la gestionarea şi prelucrarea de către Autoritate şi de către comerciantul validat a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici.
    (2) Comerciantul validat răspunde în faţa beneficiarului şi a Autorităţii pentru gestionarea datelor cu caracter personal aparţinând persoanelor fizice participante în cadrul programului, pe care acesta le prelucrează.

    ART. 26
    Reguli de publicitate
    (1) Orice demers publicitar efectuat de către comerciantul validat cu privire la comercializarea echipamentelor de uz casnic noi prin program, în orice formă şi în orice mediu, trebuie să specifice că aceasta se realizează prin Programul naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic, derulat de Autoritate şi finanţat din Fondul pentru mediu.
    (2) Orice reducere de preţ, sub orice denumire, promovată de către comerciantul validat trebuie astfel prezentată publicului încât să nu genereze confuzii între aceasta şi Programul naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic.

    ART. 27
    Publicarea informaţiilor relevante şi reguli de publicitate privind programul
    (1) Toate datele, informaţiile, instrucţiunile, comunicatele şi alte documente relevante în legătură cu programul se publică pe site-ul Autorităţii, www.afm.ro.
    (2) Singurele informaţii şi instrucţiuni valabile sunt cele comunicate oficial de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi de către Administraţia Fondului pentru Mediu.

    ART. 28
    Prevederi privind eventuale decalări ale termenelor
    Dacă, din motive legate strict de Autoritate (de exemplu, dar fără a se limita la disfuncţionalităţi ale aplicaţiei informatice), participanţii în program se află în imposibilitatea obiectivă de a-şi respecta termenele impuse prin prezentul ghid, atunci respectivele termene se vor prelungi cu perioada aferentă întârzierii. Aceste decalări nu exonerează Administraţia Fondului pentru Mediu de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin alte acte de natură juridică.

    ART. 29
    Anexe
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ghid.

    ANEXA 1

    la ghid




    CONTRACT DE DECONTARE
    Nr. ........ din ....................
    Între părţile contractante:
    Administraţia Fondului pentru Mediu, cu sediul în municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, cod poştal 060031, cod de identificare fiscală ..................., cont nr. .................... deschis la Trezoreria Statului Sector 6, Bucureşti, reprezentată legal prin .................. - preşedinte, în calitate de finanţator în cadrul Programului naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic, denumită în continuare AFM,
    şi
    ............. - S.R.L./S.A., cu sediul social în ............, cod poştal ..........., înregistrată la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul ............. sub nr. .............., cod de identificare fiscală .............., cont nr. .......... deschis la Trezoreria ........., reprezentată legal prin ................, în calitate de comerciant validat, denumit în continuare comerciant,.....

    a intervenit prezentul contract de decontare, denumit în continuare contract:
    ART. 1
    Obiectul contractului
    1.1. În temeiul prezentului contract, AFM plăteşte comerciantului sumele solicitate de acesta prin cererea de decontare, reprezentând cheltuieli eligibile aferente achiziţiei de EEE-uri, efectuate de către beneficiarul finanţării, astfel cum este definit la art. 7 din ghid şi facturate de comerciant.
    1.2. Programul este finanţat şi se desfăşoară în conformitate cu prevederile Ghidului de finanţare a Programului naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. ............... denumit în continuare ghid. În cuprinsul contractului sunt utilizaţi termenii consacraţi prin ghid.

    ART. 2
    Durata contractului
    Prezentul contract intră în vigoare la data semnării lui de către ambele părţi şi este valabil până la 31 decembrie 2021, cu posibilitatea de prelungire cu acordul părţilor.

    ART. 3
    Modalitatea de decontare şi plată
    3.1. Decontarea se face prin încărcarea în aplicaţia informatică şi transmiterea cererii de decontare după data de 20 a fiecărei luni, până la sfârşitul lunii respective. Ultima cerere de decontare în cadrul programului se depune până în 10 decembrie 2021.
    3.2. Plata sumelor solicitate se realizează prin debitarea contului de trezorerie al AFM şi creditarea contului nr. ................. deschis la Trezoreria ................. de către comerciant, cu condiţia ca cererile de decontare să fie însoţite de documentele justificative prevăzute în prezentul contract şi în ghid, iar toate acestea să fie complete şi corect întocmite, inclusiv în ceea ce priveşte documentele şi informaţiile validate manual, potrivit art. 22 alin. (4) din ghid.
    3.3. Formularul cererii de decontare este prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul contract.
    3.4. Programul se derulează în limita creditelor de angajament şi bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.
    3.5. Orice plată excedentară efectuată de către AFM constituie plată necuvenită, comerciantul având obligaţia de a restitui sumele necuvenite în termen de 5 zile de la data confirmării de primire a notificării din partea AFM.

    ART. 4
    Obligaţiile părţilor
    4.1. Comerciantul se obligă:
    a) să asigure înregistrarea în evidenţa contabilă a tuturor documentelor privind operaţiunile aferente prezentului contract, precum şi arhivarea acestora, conform reglementărilor contabile în vigoare;
    b) să comercializeze echipamente de uz casnic, eligibile în cadrul programului, în conformitate cu specificaţiile tehnice prevăzute de ghidul de finanţare aferent programului şi să preia EEE uzate, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
    c) să informeze AFM şi să prezinte documentele corespunzătoare în cazul în care survin modificări cu privire la actele constitutive şi/sau la informaţiile furnizate cu ocazia prezentării cererii de validare ori pe parcursul derulării prezentului contract, în termen de maximum 10 zile de la producerea respectivei modificări;
    d) să informeze AFM, în termen de maximum 10 zile de la producerea evenimentului, în cazul în care nu mai corespunde unuia sau mai multor criterii de eligibilitate îndeplinite la momentul validării;
    e) în îndeplinirea prezentului contract, să nu prezinte date, informaţii sau înscrisuri false, eronate ori incomplete;
    f) să furnizeze, în maximum 10 zile lucrătoare de la notificarea AFM, orice informaţii sau documente suplimentare considerate necesare pentru îndeplinirea prezentului contract;
    g) să specifice, în cazul oricărui demers publicitar efectuat cu privire la comercializarea echipamentelor de uz casnic achiziţionate prin program, în orice formă şi în orice mediu, că acesta se realizează prin Programul naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic, derulat de AFM;
    h) să prezinte orice reducere de preţ, indiferent de denumirea sub care este promovată, în aşa fel încât să nu genereze confuzii între aceasta şi finanţarea acordată din Fondul pentru mediu;
    i) să prelucreze, în condiţiile legii, datele cu caracter personal aparţinând beneficiarilor participanţi în cadrul programului şi să gestioneze în condiţii de maximă siguranţă documentele depuse de către aceştia;
    j) să respecte integral condiţiile, etapele şi termenele stabilite în cuprinsul ghidului;
    k) să preia cu titlu gratuit EEE uzat de la persoana fizică;
    l) să respecte legislaţia specifică privind concurenţa şi protecţia consumatorului;
    m) să încarce în aplicaţia informatică, lunar, până la data de 10 inclusiv, datele referitoare la echipamentele electrice şi electronice comercializate şi colectate, în luna anterioară, prin Programul naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic, conform anexei nr. 2 la prezentul contract;
    n) să transmită lunar la Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, până la data de 10 inclusiv, în format electronic (Excel) pe adresa de e-mail rabladeee@mmediu.ro, datele înregistrate conform anexei nr. 2 la prezentul contract, pentru luna anterioară.

    4.2. AFM se obligă:
    a) să asigure plata sumelor solicitate de către comerciant pentru care acesta prezintă toate documentele necesare în formatul prevăzut în ghidul de finanţare, în condiţiile menţionate prin prezentul contract şi în ghidul de finanţare, în maximum 45 de zile lucrătoare de la data la care dosarul de decontare este complet şi conform şi nu mai sunt necesare clarificări, în condiţiile în care nu apar evenimente neprevăzute şi care nu pot fi imputabile Autorităţii, în limita fondurilor prevăzute prin bugetele anuale ale Fondului pentru mediu;
    b) să pună la dispoziţia comerciantului informaţiile legate de plăţile efectuate în cadrul prezentului contract pentru cheltuielile eligibile;
    c) să permită accesul comerciantului în aplicaţia informatică în vederea introducerii informaţiilor sau completării acestora, în condiţiile prevăzute prin ghid;
    d) să informeze comerciantul, despre orice intervenţie tehnică a personalului propriu asupra aplicaţiei informatice şi care poate determina imposibilitatea accesului comerciantului la aceasta.

    4.3. În situaţia în care, pe parcursul derulării prezentului contract, se constată erori sau survin modificări cu privire la actele şi/sau informaţiile furnizate de către comerciant referitoare la beneficiarul înscris, AFM poate efectua modificări în aplicaţia informatică, dar numai în baza documentelor justificative transmise de către comerciant.
    4.4. Fiecare parte îşi asumă în mod independent responsabilitatea privind datele cu caracter personal. Încălcarea de către o parte a prevederilor prezentului contract, precum şi a prevederilor Regulamentului nr. 679/2016 şi a normelor general obligatorii adoptate în legătură cu protecţia datelor cu caracter personal nu poate fi apreciată ca o încălcare comună şi nu poate genera răspundere solidară faţă de persoana sau autoritatea care constată această încălcare.

    ART. 5
    Răspunderea contractuală
    5.1. Nerespectarea de către comerciant a oricăreia dintre obligaţiile asumate prin prezentul contract, inclusiv a celor menţionate la art. 4 pct. 4.1, constituie caz de culpă.
    5.2. Comerciantul îşi asumă integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa pe întreg parcursul derulării prezentului contract, AFM fiind degrevată în totalitate de orice responsabilitate.
    5.3. Comerciantul îşi asumă integral răspunderea pentru refuzul de a comercializa echipamentele de uz casnic unui anumit solicitant.
    5.4. Comerciantul suportă toate taxele, comisioanele, cheltuielile profesionale şi orice alte cheltuieli ocazionate de pregătirea, încheierea, executarea, punerea în aplicare şi finalizarea prezentului contract şi a tuturor documentelor şi activităţilor aferente.
    5.5. Comerciantul rămâne direct răspunzător pentru toate consecinţele financiare directe sau indirecte antrenate de încetarea contractului înainte de termen din culpa sa.
    5.6. Orice caz de culpă şi orice disfuncţionalitate apărute pe parcursul derulării prezentului contract vor fi notificate comerciantului de către AFM. În cazul în care deficienţele nu sunt înlăturate în termen de maximum 10 zile de la data notificării, AFM are dreptul de a lua următoarele măsuri:
    a) sistarea temporară a utilizării finanţării şi/sau suspendarea contractului, până la remedierea cauzelor care au dus la sistare;
    b) recuperarea sumelor virate către comerciant, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

    5.7. Pentru beneficiarii pentru care s-au depus de către comerciant la AFM documente complet şi corect întocmite, Autoritatea nu va proceda la recuperarea sumelor virate cu titlu de finanţare.

    ART. 6
    Încetarea contractului
    1. Prezentul contract încetează:
    a) la data prevăzută în cuprinsul acestuia, de drept;
    b) la data intervenţiei unui act de autoritate, de drept;
    c) la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii acestuia şi care conduc la modificarea clauzelor contractuale în asemenea măsură încât îndeplinirea prezentului contract ar fi contrară AFM şi interesului public; acest fapt va fi notificat comerciantului în termen de 10 zile de la momentul apariţiei unor astfel de circumstanţe sau de la momentul în care AFM a luat cunoştinţă de apariţia unor astfel de circumstanţe;
    d) în termen de 5 zile lucrătoare de la data la care AFM a constatat că împotriva comerciantului a fost demarată procedura falimentului, radiere, dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere, inclusiv închidere operaţională, sau că i-au fost suspendate ori restricţionate activităţile, inclusiv cele economice, sau că se află într-o altă situaţie similară legal reglementată;
    e) în termen de 5 zile lucrătoare de la data la care AFM a constatat că comerciantul face obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru situaţiile prevăzute la lit. d), precum şi pentru orice altă situaţie similară;
    f) în termen de 5 zile lucrătoare de la data la care AFM a constatat că comerciantul nu mai corespunde unuia sau mai multor criterii de eligibilitate îndeplinite la momentul validării;
    g) prin acordul părţilor, la solicitarea comerciantului, în condiţiile în care acesta şi-a dus la îndeplinire toate obligaţiile ce îi revin.

    2. În cazul nerespectării clauzelor contractuale şi a obligaţiilor asumate de comerciant în cadrul Programului, de o manieră care nu permite înlăturarea deficienţelor constatate, Autoritatea recuperează parţial sau după caz, în totalitate suma finanţată, iar contractul poate fi reziliat, cu îndeplinirea formalităţilor specifice de notificare.
    3. În cazul recuperării finanţării, la valoarea de recuperat se datorează dobânzi, calculate de la data plăţilor efectuate cu titlu de finanţare până la data recuperării sau a rambursării integrale, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 7
    Forţa majoră şi cazul fortuit
    7.1. Prin forţă majoră şi/sau caz fortuit se înţelege un eveniment independent de voinţa părţilor, imprevizibil şi insurmontabil, intervenit după încheierea prezentului contract şi care împiedică părţile să îşi execute, total sau parţial, obligaţiile contractuale.
    7.2. Partea care invocă forţa majoră are următoarele obligaţii:
    a) să notifice cealaltă parte în termen de 5 zile de la data apariţiei;
    b) să transmită, în termen de cel mult 30 de zile de la data producerii evenimentului considerat a fi caz de forţă majoră, certificatul de forţă majoră emis de autoritatea competentă;
    c) să comunice data încetării în termen de 5 zile de la încetare;
    d) să ia orice măsuri care îi stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor.

    7.3. Dacă nu se procedează la anunţare, în condiţiile şi termenele prevăzute, partea care o invocă va suporta toate daunele provocate celeilalte părţi prin lipsa notificării.
    7.4. Îndeplinirea prezentului contract va fi suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
    7.5. Forţa majoră, comunicată şi dovedită în condiţiile pct. 7.2, exonerează de răspundere partea care o invocă.
    7.6. Dacă forţa majoră şi/sau consecinţele acesteia durează sau sunt estimate că vor dura mai mult de 3 luni, părţile se obligă să negocieze cu bună-credinţă în vederea identificării soluţiei celei mai bune:
    a) încetarea prezentului contract, fără ca vreuna dintre părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese;
    b) modificarea contractului.

    7.7. Prevederile de mai sus se aplică şi în caz fortuit.

    ART. 8
    Cesiunea
    Prezentul contract, precum şi toate drepturile şi obligaţiile decurgând din acesta nu pot face obiectul niciunei cesiuni totale sau parţiale.

    ART. 9
    Litigii
    9.1. Orice diferend rezultat din interpretarea şi/sau executarea prezentului contract se va rezolva, pe cât posibil, pe cale amiabilă.
    9.2. În cazul în care o soluţie amiabilă nu este posibilă, litigiul se supune spre soluţionare instanţelor judecătoreşti competente în a căror rază teritorială îşi are sediul AFM.

    ART. 10
    Dispoziţii finale
    10.1. Orice notificare în baza prezentului contract se face în scris, la următoarele adrese:
    a) pentru AFM: municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, cod poştal ……………..........;
    b) pentru comerciant: ................., cod poştal ............; în cazul în care comerciantul doreşte să fie notificat la o altă adresă sau şi-a schimbat adresa, aceasta va fi comunicată AFM în scris.

    10.2. Notificările făcute comerciantului la adresa menţionată în cuprinsul pct. 10.1 sau la o altă adresă comunicată ulterior se consideră a fi aduse la cunoştinţa acestuia. Sub condiţia ca acestea să fie confirmate ulterior, notificările se pot transmite şi prin fax la următoarele numere telefonice:
    a) pentru AFM: ...............................;
    b) pentru comerciant: ................................... .

    10.3. Prin semnarea prezentului contract, inclusiv în caz de semnare prin împuternicire notarială, noi, reprezentanţii legali ai comerciantului, am luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii.
    10.4. Prezentul contract poate fi modificat şi/sau completat numai cu acordul părţilor, exprimat în scris, prin act adiţional.
    10.5. Sumele virate în executarea prezentului contract nu sunt supuse procedurii de executare silită prin poprire, potrivit prevederilor art. 15^5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor Publice, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    10.6. Prezentul contract se încheie în 2 (două) exemplare, ambele având valoare juridică egală, câte unul pentru fiecare parte contractantă.

    Administraţia Fondului pentru Mediu
    Preşedinte,
    ................................. - S.A./S.R.L.
    Reprezentant legal/Împuternicit,
    ANEXA 1

    la contractul de decontare




    Nr. de înregistrare la AFM
    ....../....../................
    CERERE DE DECONTARE
    Denumirea completă a comerciantului validat: ..............................................., înregistrat/înregistrată la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul ….......................... cu nr. de ordine ....../......./......., cod de identificare fiscală ...................., cont nr. ....................., deschis la Trezoreria ......................., reprezentat legal de ..............................., în calitate de ..................., prin împuternicit ............................. (dacă este cazul)
    Datele de identificare a reprezentantului legal/împuternicitului ....................................................., CNP ......................................., posesor al actului de identitate tip ......, seria ...... nr. ..................., eliberat de către ............... la data de ............., domiciliat/cu reşedinţa în localitatea ........................................, str. ................................ nr. ......, bl. ....., sc. ...., et. ......, ap. ......, judeţul/sectorul ....................................., cod poştal ............, telefon (fix şi mobil) ......................, fax ......................, e-mail .....................................
    În baza Contractului de decontare nr. ........../............., vă rugăm să aprobaţi prezenta cerere de decontare pentru suma de ...................... lei (în cifre şi litere).
    Prezenta cerere este însoţită de:
    a) declaraţiile pe propria răspundere, semnate de către beneficiari;
    b) facturile fiscale;
    c) documentul/documentele care să ateste predarea-primirea DEEE colectate în cadrul programului, încheiat între comerciantul validat şi operatorul economic autorizat pentru colectare, care să conţină inclusiv categoria DEEE-urilor predate, numărul de bucăţi şi cantitatea acestora exprimată în kg, precum şi menţiunea «Programul naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic»;
    d) copie B.I./C.I. beneficiari;
    e) în situaţia în care, ulterior validării, comerciantul încheie alte contracte pentru colectarea DEEE, acestea vor fi încărcate în aplicaţia informatică;
    f) alte documente relevante.

    Subsemnatul declar că am luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii, şi că documentele depuse în vederea decontării respectă cerinţele Ghidului de finanţare a Programului naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic, iar datele furnizate sunt actuale, reale şi corecte.
    Reprezentant legal/Împuternicit al reprezentantului legal
    Numele şi prenumele ..................................
    Funcţia ........................................................
    Semnătura ..................................................
    Data ........................
    L.S.
    Aprobat de Administraţia Fondului pentru Mediu
    Preşedinte
    Numele şi prenumele ..................................
    Semnătura ..................................................
    L.S.
    Direcţia economică
    Director
    Direcţia implementare proiecte
    Director
    Serviciul implementare ................................
    Şef serviciu
    Referent de specialitate

    ANEXA 2

    la contractul de decontare




    Formular de raportare pentru comercianţii validaţi în cadrul
    Programului naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice
    uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic

    Tabelul nr. 1

┌──────────┬───┬─────┬────────────┬──────────────┬──────┬─────┬──────┬──────────┬─────────┐
│ │ │ │ │Nr. de │ │ │ │ │ │
│ │ │Punct│ │înregistrare │Tip │ │Cod │Clasa │Cantitate│
│Comerciant│CUI│de │Producător*)│în Registrul │EEE**)│Marca│produs│energetică│(buc.) │
│ │ │lucru│ │producătorilor│ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │de EEE │ │ │ │ │ │
├──────────┼───┼─────┼────────────┼──────────────┼──────┼─────┼──────┼──────────┼─────────┤
│1 │2 │3 │4 │5 │6 │7 │8 │9 │10 │
├──────────┼───┼─────┼────────────┼──────────────┼──────┼─────┼──────┼──────────┼─────────┤
│Total │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──────────┴───┴─────┴────────────┴──────────────┴──────┴─────┴──────┴──────────┴─────────┘

    *) În cazul în care comerciantul are contract cu mai mulţi producători, se vor completa informaţiile pentru fiecare producător în parte.
    **) a) maşini de spălat rufe cu eficienţă energetică A++; b) maşini de spălat rufe cu eficienţă energetică A+++; c) maşini de spălat vase cu eficienţă energetică A++; d) maşini de spălat vase cu eficienţă energetică A+++; e) aparate de aer condiţionat, inclusiv aparate de aer condiţionat portabile, cu eficienţa energetică la răcire A+++/ A++; f) frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare cu eficienţă energetică A++; g) frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare cu eficienţă energetică A+++; h) televizoare cu eficienţă energetică A/A+; i) televizoare cu eficienţă energetică A++/A+++; j) uscătoare de rufe cu eficienţa energetică A++/A+++; k) aspiratoare un consum de energie mai mic de 43 kWh/an; l) laptop-uri; m) tablete.

    Tabelul nr. 2

┌──────────┬───┬─────┬──────────┬───────────┬────────────┐
│ │ │ │ │ │Cantităţi de│
│ │ │ │ │Categorii │echipamente │
│ │ │ │ │de │electrice şi│
│ │ │Punct│ │echipamente│electronice │
│Comerciant│CUI│de │Colector*)│electrice │uzate │
│ │ │lucru│ │şi │preluate │
│ │ │ │ │electronice├───────┬────┤
│ │ │ │ │uzate**) │Număr │Tone│
│ │ │ │ │ │unităţi│ │
├──────────┼───┼─────┼──────────┼───────────┼───────┼────┤
│1 │2 │3 │4 │5 │6 │7 │
├──────────┼───┼─────┼──────────┼───────────┼───────┼────┤
│Total │ │ │ │ │ │ │
└──────────┴───┴─────┴──────────┴───────────┴───────┴────┘

    *) În cazul în care comerciantul are contract cu mai mulţi colectori, se vor completa cantităţile pentru fiecare colector în parte.
    **) a) maşini de spălat rufe; b) maşini de spălat vase; c) aparate de aer condiţionat, inclusiv aparate de aer condiţionat portabile; d) frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare; e) televizoare; f) uscătoare de rufe; g) aspiratoare; h) laptop-uri; i) tablete.
    Subsemnatul declar că informaţiile furnizate sunt adevărate.
    Data ........................
    Reprezentant legal,
    ........................................
    (nume şi funcţie, semnătura)

    ANEXA 2

    la ghid




    DECLARAŢIE
    pe propria răspundere a solicitantului
    Subsemnatul/Subsemnata, .........................................., cod numeric personal ........................, declar pe propria răspundere, sub sancţiunile aplicate faptei de fals în declaraţii, următoarele:
    a) am domiciliul în România;
    b) nu am obligaţii restante la bugetul de stat şi la bugetul local, conform legislaţiei naţionale în vigoare;
    c) am vârsta de 18 ani împliniţi;
    d) sunt posesorul unui/unei buletin/cărţi de identitate valabil(e);
    e) mă oblig să predau cu titlu gratuit un EEE uzat, în conformitate cu art. 15 din ghidul de finanţare aferent Programului naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic, în schimbul achiziţionării unui echipament de uz casnic nou;
    f) îmi dau acordul cu privire la prelucrarea de către Administraţia Fondului pentru Mediu a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în ghidul de finanţare sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici;
    g) sunt de acord să asigur, din surse financiare proprii, diferenţa până la valoarea integrală a echipamentelor de uz casnic nou-achiziţionate;
    h) am luat cunoştinţă de faptul că prezentarea eronată sau falsă a datelor, informaţiilor şi documentelor în baza cărora am fost aprobat în cadrul programului conduce la returnarea integrală a sumei primite cu titlu de finanţare în cadrul programului;
    i) mă voi asigura că bunurile ce urmează a fi achiziţionate sunt noi, sunt conforme cu specificaţiile tehnice privind eficienţa energetică şi beneficiază de condiţii de garanţie;
    j) mă oblig să transmit Administraţiei Fondului pentru Mediu orice informaţie sau documente relevante, solicitate de către aceasta, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii notificării.

    Subsemnatul/Subsemnata, ........................................, înţelegând că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje patrimoniale sau de orice altă natură este pedepsită conform legii, declar că nu am furnizat informaţii false în documentele prezentate şi îmi asum responsabilitatea datelor conţinute în prezenta şi în toate celelalte documente, garantând, de asemenea, că datele furnizate sunt actuale, reale, corecte şi complete.
    Prin semnarea prezentei confirm că am înţeles şi mi-am însuşit în integralitate conţinutul acestei declaraţii.
    Numele şi prenumele solicitantului ...............................
    Semnătura .........................

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016