Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CRITERIILE din 16 iulie 2008  de acordare a ajutorului de stat conform schemei de ajutor de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CRITERIILE din 16 iulie 2008 de acordare a ajutorului de stat conform schemei de ajutor de stat

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 637 din 4 septembrie 2008

CAP. I
Acordarea ajutorului de stat regional pentru investiţia iniţialã

1. Ajutorul de stat prevãzut în hotãrâre se acordã numai întreprinderilor care realizeazã proiecte mari de investiţii care pot fi considerate investiţii iniţiale în sensul Noilor linii directoare.
2. Investiţia iniţialã reprezintã o investiţie în active fixe, corporale şi necorporale referitoare la: crearea unei unitãţi noi, extinderea unei unitãţi existente, diversificarea producţiei unei unitãţi prin realizarea de produse noi, suplimentare, sau schimbarea fundamentalã a procesului de producţie al unei unitãţi existente. Poate fi consideratã investiţie iniţialã şi o investiţie în capital fix realizatã sub forma achiziţionãrii unei unitãţi care a fost închisã sau ar fi fost închisã dacã nu ar fi fost cumpãratã, cu excepţia cazului în care unitatea în cauzã aparţine unei întreprinderi în dificultate.
2.1. Prin active corporale se înţelege activele constând în terenuri, construcţii şi echipamente. În cazul achiziţionãrii unei noi unitãţi, trebuie luate în considerare numai costurile de cumpãrare a activelor de la terţi, cu condiţia ca operaţiunea sã se facã în condiţii de piaţã.
2.2. Prin active necorporale se înţelege activele constând în transfer de tehnologie prin achiziţionarea de drepturi referitoare la brevete, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate.
2.3. Activele necorporale trebuie sã satisfacã urmãtoarele condiţii:
a) sã fie exploatate exclusiv în întreprinderea beneficiarã de ajutor regional;
b) sã reprezinte elemente de activ amortizabile, conform legislaţiei în vigoare;
c) sã fie achiziţionate de la un terţ în condiţiile pieţei;
d) sã figureze în activele firmei şi sã rãmânã în patrimoniul întreprinderii beneficiare de ajutor regional pe o perioadã de cel puţin 5 ani.
2.4. O investiţie pentru înlocuire care nu îndeplineşte condiţiile prevãzute la pct. 2.1, 2.2 şi 2.3 nu va fi consideratã investiţie iniţialã.
Simpla achiziţie de acţiuni de la un operator economic nu constituie investiţie iniţialã.
3. Prin proiect mare de investiţii se înţelege o investiţie iniţialã aşa cum este definitã la pct. 2, ale cãrei costuri eligibile depãşesc 50 de milioane euro.
Echivalentul în lei a 50 de milioane euro se calculeazã la preţurile şi cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţionalã a României, în vigoare la data acordãrii ajutorului, sau, în cazul proiectelor mari de investiţii care necesitã notificare individualã, la preţurile şi cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţionalã a României, în vigoare la data notificãrii.
Pentru a evita ca un proiect mare de investiţii sã fie fracţionat artificial în mai multe subproiecte în scopul de a se sustrage aplicãrii dispoziţiilor Noilor linii directoare, un proiect mare de investiţii se considerã a fi un proiect unic de investiţii atunci când investiţia iniţialã este realizatã într-o perioadã de 3 ani, de cãtre una sau mai multe întreprinderi, şi constã în active imobilizate combinate într-un mod indivizibil din punct de vedere economic.
Pentru a stabili dacã o investiţie este indivizibilã din punct de vedere economic se va ţine seama de legãturile tehnice, funcţionale şi strategice şi de proximitatea geograficã. Indivizibilitatea economicã este evaluatã independent de proprietate. Aceasta înseamnã cã pentru a stabili dacã un proiect mare de investiţii reprezintã un proiect unic evaluarea trebuie sã fie aceeaşi, indiferent dacã proiectul este realizat de o întreprindere, de mai multe întreprinderi care împart costurile investiţiei sau de mai multe întreprinderi care suportã costurile unor investiţii distincte din cadrul aceluiaşi proiect de investiţii (de exemplu, în cazul unei societãţi în comun).
Costurile eligibile sunt costurile legate de investiţia iniţialã, respectiv costurile cu active corporale şi active necorporale, sau costurile salariale pentru locurile de muncã create prin proiectul de investiţie.
4. Ajutorul regional pentru investiţii este calculat prin referire fie la costurile cu investiţiile în active corporale şi necorporale rezultate din proiectul de investiţie iniţialã, fie la costurile salariale estimate pentru locurile de muncã direct create prin proiectul de investiţie, fiind reţinutã valoarea mai mare.
5. În cazul în care ajutorul de stat este calculat pe baza costurilor cu investiţiile, cheltuielile eligibile sunt cele prevãzute în continuare.
5.1. Cheltuielile aferente investiţiilor în imobilizãri corporale cuprind acele cheltuieli legate de achiziţionarea de terenuri, clãdiri şi echipamente.
Costurile corelate cu achiziţionarea unor active corporale, altele decât terenuri şi clãdiri, prin intermediul unei operaţiuni de leasing, pot fi considerate eligibile doar în situaţia în care îmbracã forma leasingului financiar, care conţine menţionatã expres obligaţia beneficiarului de a achiziţiona activele la expirarea termenului contractului de leasing. În cazul achiziţionãrii în sistem leasing a terenurilor sau clãdirilor, contractul de leasing trebuie sã îşi continue valabilitatea pentru cel puţin 5 ani dupã momentul prevãzut pentru finalizarea proiectului de investiţii.
Cu excepţia preluãrilor, activele achiziţionate trebuie sã fie noi. În cazul preluãrilor, se vor deduce activele pentru achiziţionarea cãrora a fost acordat deja un ajutor înainte de cumpãrare.
5.2. Cheltuielile aferente investiţiilor în imobilizãri necorporale cuprind acele cheltuieli legate de transferul de tehnologie sub forma achiziţionãrii de brevete, licenţe sau cunoştinţe brevetate şi cunoştinţe tehnice nebrevetate. Aceste cheltuieli nu pot sã depãşeascã 50% din costurile totale eligibile ale proiectului de investiţie.
6. În cazul în care ajutorul este calculat pe baza costurilor rezultate din crearea de locuri de muncã în urma realizãrii proiectului de investiţie iniţialã, costurile eligibile sunt considerate a fi costurile salariale cu personalul nou-angajat, calculate pe o perioadã de 2 ani.
Costurile salariale includ salariul brut şi contribuţiile la asigurãrile sociale obligatorii.
Prin crearea de locuri de muncã se înţelege creşterea netã a numãrului de salariaţi angajaţi direct de unitatea beneficiarã de ajutor de stat, în raport cu media celor 12 luni precedente. Locurile de muncã pierdute în cursul acestei perioade de 12 luni trebuie deduse din numãrul aparent al locurilor de muncã create în cursul aceleiaşi perioade.
7. Acordarea ajutorului de stat pentru investiţia iniţialã este condiţionatã de menţinerea acesteia în regiunea în cauzã pentru o perioadã minimã de 5 ani de la data finalizãrii proiectului de investiţii. Investiţia de înlocuire poate fi acceptatã dacã aceasta are în vedere active care s-au uzat moral în decursul perioadei de 5 ani de la data finalizãrii investiţiei, ca urmare a schimbãrii tehnologice rapide produse în domeniul în care a fost realizatã investiţia, cu respectarea condiţiei ca activitatea economicã sã se desfãşoare în continuare în regiunea în cauzã pentru o duratã egalã cu perioada minimã prevãzutã.
În cazul în care ajutorul de stat este calculat pe baza costurilor salariale, trebuie îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) locurile de muncã sunt create direct de proiectul de investiţii*1);
-------------
*1) Se considerã cã un loc de muncã este creat direct de cãtre un proiect de investiţii în cazul în care acesta se referã la activitatea de care este legatã investiţia şi este creat în termen de 3 ani de la finalizarea investiţiei, inclusiv locurile de muncã înfiinţate ca urmare a creşterii nivelului de utilizare a capacitãţii create de investiţie.

b) locurile de muncã trebuie sã fie ocupate în termen de 3 ani de la finalizarea lucrãrilor şi trebuie menţinute pe o perioadã de minimum 5 ani de la data la care au fost ocupate pentru prima datã.
8. În vederea garantãrii unui nivel viabil şi eficient al investiţiilor care beneficiazã de ajutor, aportul beneficiarului destinat finanţãrii lor trebuie sã fie de cel puţin 25% din costurile eligibile, sub o formã care sã nu facã obiectul niciunui alt ajutor public.

CAP. II
Intensitatea ajutorului de stat

1. Intensitatea brutã se calculeazã ajustându-se plafonul regional în funcţie de valoarea costurilor eligibile, stabilit conform Hãrţii regionale aprobate prin Decizia CE privind ajutorul de stat N2/2007 - România, Harta ajutorului regional 2007-2013 din 24 ianuarie 2007, şi prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 946/2006 privind intensitatea maximã a ajutorului de stat regional pentru investiţii iniţiale. Costurile eligibile sunt actualizate la valoarea lor la data acordãrii ajutorului. Ajutoarele plãtibile în mai multe tranşe sunt actualizate la valoarea de la data acordãrii lor. Rata de referinţã folositã pentru actualizare este rata de referinţã aplicabilã la momentul acordãrii ajutorului. Intensitatea brutã se calculeazã ajustându-se plafonul regional în funcţie de valoarea costurilor eligibile.

Astfel, suma admisibilã ca ajutor de stat pentru un proiect se calculeazã conform formulei:

A=Rx(50+0,50B+0,34C), unde:

- A reprezintã suma maximã a ajutorului de stat;
- R reprezintã plafonul regional neajustat stabilit conform Hãrţii regionale aprobate prin Decizia CE privind ajutorul de stat N2/2007 - România, Harta ajutorului regional 2007-2013 din 24 ianuarie 2007, şi prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 946/2006 , care este de 50% pentru toate regiunile de dezvoltare, mai puţin regiunea de dezvoltare 8 Bucureşti - Ilfov, şi de 40% pentru regiunea de dezvoltare 8 Bucureşti - Ilfov;
- B reprezintã cheltuielile eligibile între echivalentul în lei a 50 de milioane euro şi echivalentul în lei a 100 de milioane euro;
- C reprezintã cheltuielile eligibile peste echivalentul în lei a 100 de milioane euro.
Intensitatea ajutorului de stat se calculeazã în echivalentul subvenţiei brute.
Intensitatea ajutorului în echivalentul subvenţiei brute este valoarea actualizatã a ajutorului exprimatã în procent din valoarea actualizatã a costurilor eligibile ale investiţiei.
Pentru ajutoarele notificate individual la Comisia Europeanã, echivalentul subvenţiei brute este calculat la data notificãrii. În alte cazuri, costurile eligibile ale investiţiei sunt actualizate la valoarea lor la data acordãrii ajutorului.
Ajutoarele plãtibile în mai multe tranşe sunt actualizate la valoarea de la data notificãrii sau acordãrii lor, dupã caz.
2. Intensitatea ajutorului de stat prezentatã la pct. 1 se aplicã ajutorului total în cazul în care:
a) asistenţa se acordã concomitent în temeiul mai multor scheme regionale sau în combinaţie cu ajutorul ad-hoc;
b) ajutorul provine din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
Respectarea condiţiilor prevãzute la lit. a) şi b) se asigurã prin verificãrile efectuate la sediul întreprinderii, conform pct. 4 al cap. V din anexa nr. 2 la hotãrâre.
Orice ajutor ad-hoc acordat unui proiect mare de investiţii se va notifica individual Comisiei Europene.
În cazul în care costurile eligibile pentru ajutoare regionale sunt total sau parţial eligibile pentru ajutoare în alte scopuri, partea comunã trebuie sã respecte plafonul cel mai favorabil care rezultã din regulile aplicabile.
Ajutoarele regionale pentru investiţii nu se pot cumula cu ajutoare de minimis privind aceleaşi costuri eligibile pentru a se sustrage intensitãţilor maxime ale ajutorului stabilite prin prezenta schemã de ajutor de stat.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016