Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONTRACT COLECTIV DE MUNCĂ nr. 891 din 5 iunie 2025  pe anii 2025-2027 la nivelul grupului de unităţi format din Oficiile de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Alba, Arad, Argeş, Bacău, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Braşov, Brăila, Buzău, Călăraşi, Constanţa, Covasna, Dâmboviţa, Galaţi, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomiţa, Iaşi, Mehedinţi, Mureş, Neamţ, Olt, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vaslui şi Centrul Naţional de Cartografie, înregistrat la M.M.F.T.S.S.-U.P.D.S.P.S.    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 CONTRACT COLECTIV DE MUNCĂ nr. 891 din 5 iunie 2025 pe anii 2025-2027 la nivelul grupului de unităţi format din Oficiile de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Alba, Arad, Argeş, Bacău, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Braşov, Brăila, Buzău, Călăraşi, Constanţa, Covasna, Dâmboviţa, Galaţi, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomiţa, Iaşi, Mehedinţi, Mureş, Neamţ, Olt, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vaslui şi Centrul Naţional de Cartografie, înregistrat la M.M.F.T.S.S.-U.P.D.S.P.S.

EMITENT: Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale
PUBLICAT: Monitorul Oficial (Partea a V-a) nr. 2 din 19 iunie 2025
    CAP. 1
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Părţile contractante recunosc şi acceptă pe deplin că sunt egale şi libere în negocierea contractului colectiv de muncă (CCM) la nivelul grupului de unităţi format din Oficiile de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Alba, Arad, Argeş, Bacău, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Braşov, Brăila, Buzău, Călăraşi, Constanţa, Covasna, Dâmboviţa, Galaţi, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomiţa, Iaşi, Mehedinţi, Mureş, Neamţ, Olt, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vaslui şi Centrul Naţional de Cartografie şi se obligă să respecte în totalitate prevederile acestuia.
    (2) Oficiile de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Alba, Arad, Argeş, Bacău, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Braşov, Brăila, Buzău, Călăraşi, Constanţa, Covasna, Dâmboviţa, Galaţi, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomiţa, Iaşi, Mehedinţi, Mureş, Neamţ, Olt, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vaslui şi Centrul Naţional de Cartografie, în calitate de angajatori, recunosc libera exercitare a dreptului sindical conform convenţiilor internaţionale pe care România le-a ratificat, Constituţiei României şi legislaţiei naţionale, precum şi libertatea de opinie a fiecărui salariat.

    ART. 2
    (1) ContractuL colectiv de muncă cuprinde drepturile şi obligaţiile angajatorului şi ale salariaţilor cu privire la condiţiile generale de muncă, altele decât cele referitoare la drepturi în bani şi în natură, în acord cu dispoziţiile art. 105 din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) La angajare şi la stabilirea drepturilor individuale, angajatorul va asigura egalitatea de şanse şi tratament pentru toţi salariaţii, fără discriminări directe sau indirecte, pe bază de rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală sau orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea sau înlăturarea recunoaşterii, folosinţei sau exercitării drepturilor decurgând din contractuL colectiv de muncă.

    ART. 3
    (1) Clauzele contractului colectiv de muncă produc efecte pentru toţi salariaţii instituţiilor membre ale grupului de unităţi, precum şi ai instituţiilor care vor adera la acest contract.
    (2) Lista cu instituţiile cărora li se aplică contractul colectiv de muncă la nivel de grup de unităţi constituie anexă la prezentul contract şi face parte integrantă din acesta.

    ART. 4
    (1) Prezentul contract se încheie pe o perioadă de 24 luni şi va produce efecte juridice începând cu data înregistrării la Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale.
    (2) Dacă niciuna din părţi nu solicită renegocierea contractului cu 60 de zile înainte de expirarea perioadei pentru care a fost încheiat, valabilitatea acestuia se prelungeşte până la încheierea unui nou contract, dar nu mai mult de 12 luni, cu excepţia situaţiilor când prin lege se interzice acest lucru.
    (3) Încetarea prevederilor prezentului contract poate interveni şi prin acordul părţilor.

    ART. 5
    (1) Orice cerere de modificare a prezentului contract va face obiectul unei negocieri.
    (2) Cererea de modificare se aduce la cunoştinţă, în scris, celeilalte părţi cu cel puţin 30 de zile înainte de data propusă pentru începerea negocierilor.
    (3) Părţile convin ca în perioada negocierilor, precum şi în perioada în care se fac modificări să nu efectueze concedieri din motive neimputabile salariaţilor şi să nu declanşeze greve.
    (4) Modificările aduse contractului colectiv de muncă se comunică, în scris, organului la care se păstrează şi devin aplicabile de la data înregistrării sau de la o altă dată ulterioară, potrivit convenţiei părţilor.

    ART. 6
        Suspendarea şi încetarea contractului colectiv de muncă au loc potrivit legii sau în conformitate cu prevederile prezentului contract.

    ART. 7
    (1) În cazul neînţelegerilor ce nu pot fi soluţionate pe cale amiabilă, litigiile în legătură cu executarea, modificarea sau încetarea contractului colectiv de muncă se soluţionează de către instanţele judecătoreşti competente.
    (2) Interpretarea clauzelor prezentului contract colectiv se va face prin consens al părţilor semnatare conform înţelesului ce rezultă din întreg ansamblul clauzelor reglementate, în acord cu principiile generale de drept şi regulilor de drept comun aplicabile în domeniu.

    ART. 8
    (1) În situaţiile în care, în privinţa drepturilor ce decurg din prezentul contract colectiv de muncă, intervin alte reglementări mai favorabile cuprinse în acte normative sau contract colectiv la nivel de sector de activitate, acestea vor face parte de drept din contract.
    (2) Părţile se obligă ca, în perioada de aplicare a prezentului contract colectiv de muncă, să nu promoveze şi să nu susţină proiecte de acte normative a căror adoptare ar conduce la diminuarea drepturilor ce decurg din contractele colective de muncă, oricare ar fi nivelul la care acestea au fost încheiate.
    (3) Părţile convin să se consulte reciproc în toate cazurile în care se iniţiază acte normative ce privesc relaţiile de muncă.

    CAP. 2
    Timpul de muncă
    ART. 9
    (1) Durata normală a timpului de muncă este de 8 ore pe zi, respectiv de 40 ore pe săptămână.
    (2) Durata maximă legală de lucru nu poate depăşi 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare.
    (3) Prin excepţie, durata timpului de muncă, ce include şi orele suplimentare, poate fi prelungită peste 48 de ore pe săptămână, cu condiţia ca media orelor de muncă, calculată pe o perioadă de referinţă de 4 luni calendaristice, să nu depăşească 48 de ore pe săptămână.

    ART. 10
        Programul zilnic de lucru este cel stabilit prin regulamentul intern al fiecărei instituţii.

    ART. 11
    (1) Munca prestată în afara duratei normale a timpului de muncă săptămânal este considerată muncă suplimentară.
    (2) Evidenţa orelor suplimentare se face de către salariatul desemnat cu gestionarea condicii de prezenţă în cadrul fiecărui angajator.

    ART. 12
    (1) Orele suplimentare se compensează cu timp liber corespunzător.
    (2) Munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 90 de zile calendaristice după efectuarea acesteia.

    CAP. 3
    Condiţiile de muncă şi protecţia muncii
    ART. 13
    (1) Părţile se obligă să depună toate eforturile pentru aplicarea riguroasă a sistemului instituţionalizat prin legislaţia în vigoare, în vederea ameliorării permanente a condiţiilor de muncă.
    (2) În scopul realizării obiectivului prevăzut la alineatul precedent se consideră ca făcând parte din prezentul contract colectiv de muncă măsurile prevăzute de Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) La stabilirea măsurilor vizând condiţiile de muncă, părţile implicate vor ţine seama ca acestea să fie de natură să realizeze cel puţin asigurarea condiţiilor de muncă la nivelul parametrilor minimali prevăzuţi în actele normative aplicabile în domeniu.

    ART. 14
        Organizarea activităţii prin repartizarea tuturor salariaţilor pe locuri de muncă cu precizarea atribuţiilor şi răspunderilor lor, precum şi exercitarea controlului asupra modului de îndeplinire a obligaţiilor de serviciu de către salariaţi sunt de competenţa exclusivă a fiecărui angajator.

    ART. 15
        Locurile de muncă se clasifică potrivit reglementărilor legale.

    ART. 16
    (1) Părţile sunt de acord că nicio măsură de sănătate şi securitate în muncă nu este eficientă dacă nu este cunoscută, însuşită şi aplicată în mod conştient de salariaţi.
    (2) Angajatorul va asigura pe cheltuiala lui cadrul organizatoric pentru instruirea, testarea şi perfecţionarea profesională a salariaţilor cu privire la prevederile legale referitoare la sănătatea şi securitatea în muncă.
    (3) Fiecare salariat va participa cel puţin o dată pe an la un stagiu de minimum 8 ore de instruire şi testare cu privire la prevederile legale referitoare la sănătatea şi securitatea în muncă. Timpul aferent acestor activităţi, inclusiv orele de instructaj, se include în timpul de muncă şi este salarizat.
    (4) La angajarea unui salariat sau la schimbarea locului de muncă sau a felului muncii, acesta va fi instruit şi testat efectiv cu privire la riscurile pe care Ie presupune noul său loc de muncă şi la prevederile legale referitoare la sănătatea şi securitatea în muncă, pe care este obligat în procesul muncii să Ie cunoască şi să Ie respecte. Anterior angajării se vor prezenta riscurile referitoare la sănătatea şi securitatea în muncă.
    (5) În cazurile în care în procesul muncii intervin schimbări ce impun aplicarea unor prevederi legale noi cu privire la sănătatea şi securitatea în muncă, salariaţii vor fi instruiţi în condiţiile prevăzute la alineatul precedent.

    ART. 17
    (1) Dacă pentru locul de muncă este stabilit de către angajator, urmare a riscului evaluat, un echipament de protecţie, contravaloarea acestuia se suportă integral de către angajator, în limita bugetului aprobat.
    (2) În toate cazurile în care, în afara echipamentului de protecţie stabilit în urma evaluării riscurilor, angajatorul cere o anumită vestimentaţie specială ca ţinută de lucru, contravaloarea acesteia se suportă integral de către acesta în limita bugetului aprobat.
    (3) Neutilizarea echipamentului de protecţie constituie abatere disciplinară.

    ART. 18
    (1) Fiecare angajator va organiza la angajare şi, ulterior, cel puţin o dată pe an, examinarea medicală a salariaţilor, în scopul de a constata dacă sunt apţi pentru desfăşurarea activităţii în posturile pe care ar urma să Ie ocupe sau pe care Ie ocupă, precum şi pentru prevenirea îmbolnăvirilor profesionale. Examinarea medicală pentru salariaţi este gratuită. În cazul în care prin dispoziţii legale speciale se prevăd examinări medicale la termene mai scurte, determinate de condiţiile deosebite de la locurile de muncă, se vor aplica aceste prevederi.
    (2) Angajatorul este obligat să ia toate măsurile pentru ca examinarea medicală să fie organizată cât mai facil pentru angajat, timpul consumat pentru efectuarea acestui control fiind parte din timpul normal de lucru.
    (3) Salariaţii sunt obligaţi să se supună examenelor medicale în condiţiile organizării potrivit prevederilor alin. (1).
    (4) În cazul în care dispoziţii legale speciale sau ale contractului colectiv de muncă prevăd examinări medicale la termene mai scurte, determinate de condiţiile de la locurile de muncă, se vor aplica prevederile de la alin. (1), (2) şi (3).
    (5) Examinarea medicală a salariaţilor la angajare şi ulterior cel puţin o dată pe an se face de către unităţile sanitare de specialitate acreditate de Ministerul Sănătăţii, la această examinare participând doar medicul specialist şi angajatul.
    (6) Angajatorul este obligat să încheie contract de prestări de servicii de medicină a muncii în limita bugetului aprobat.

    ART. 19
    (1) Părţile vor asigura un regim de protecţie specială a muncii femeilor şi a tinerilor în vârstă de până la 18 ani cel puţin la nivelul drepturilor specifice reglementate de legislaţia muncii şi prevederile prezentului contract.
    (2) Salariatele gravide, care au informat în scris angajatorul, începând cu luna a V-a de sarcină, precum şi cele care alăptează nu vor fi chemate la ore suplimentare şi nu vor fi trimise în deplasare.
    (3) La solicitarea Comitetului de sănătate şi securitate a muncii/lucrătorului desemnat, angajatorul are obligaţia să evalueze riscurile pe care Ie presupune locul de muncă al salariatei care anunţă că este însărcinată, precum şi al salariatei care alăptează şi să Ie informeze cu privire la acestea.

    ART. 20
    (1) În cazul recomandărilor medicale, conducerea instituţiei va asigura cel puţin condiţiile minimale prevăzute de legislaţia în vigoare.
    (2) Angajatorii se obligă să întreprindă toate demersurile necesare pentru respectarea şi implementarea dispoziţiilor din HG nr. 1028/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, care a transpus în legislaţia naţională Directiva 90/270/CEE a Consiliului din 29 mai 1990 privind condiţiile minime de securitate şi sănătate pentru lucrul la monitor, lămurită prin Decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene din 22.12.2022 pronunţată în cauza C 392/21.

    ART. 21
        În vederea îmbunătăţirii condiţiilor de muncă, la nivelul fiecărui angajator va fi desemnat un lucrător cu atribuţii de prevenire şi protecţie, având atribuţiile prevăzute de Legea nr. 319/2006 şi normele metodologice de aplicare.

    CAP. 4
    Salarizarea şi alte drepturi băneşti
    ART. 22
    (1) Pentru munca prestată în condiţiile prevăzute în contractuL individual de muncă, fiecare salariat are dreptul la un salariu în bani stabilit în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    (2) La stabilirea şi acordarea salariului este interzisă orice discriminare pe criterii de sex, orientare sexuală, caracteristici genetice, vârstă, apartenenţă naţională, rasă, culoare, etnie, religie, opţiune politică, origine socială, handicap, situaţie sau responsabilitate familială, apartenenţă ori activitate sindicală.
    (3) Plata salariilor se face lunar, la data stabilită prin actul normativ aplicabil instituţiei.
    (4) Plata salariului se efectuează de regulă prin virament, în cont bancar deschis pe numele salariatului sau în numerar, la casierie.
    (5) Reţinerile din salariu nu vor fi autorizate decât în condiţiile şi limitele prevăzute de lege.
    (6) În conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, salariul este confidenţial şi nu poate fi comunicat de către angajator decât cu acceptul scris al salariatului sau la cererea organelor abilitate prin lege.
    (7) Încălcarea confidenţialităţii salariului constituie abatere disciplinară.

    ART. 23
    (1) Sporurile care nu sunt cuprinse în salariul de bază se vor acorda conform prevederilor legale privind salarizarea personalului plătit din fondurile publice.
    (2) Salariaţii care prestează activitatea în regim de telemuncă beneficiază, la cerere, de suma pentru susţinerea cheltuielilor cu utilităţile, la nivelul maxim deductibil prevăzut de lege, dacă este prevăzut în legislaţie un astfel de nivel, cu acordul ordonatorului de credite şi în limita bugetului disponibil, proporţional cu numărul de zile din luna în care salariatul a desfăşurat activitatea în acest regim.

    ART. 24
        Instituţia va asigura condiţiile necesare realizării de către fiecare salariat a sarcinilor ce îi revin în cadrul programului zilnic de muncă stabilit.

    ART. 25
    (1) Salariaţii trimişi în delegaţie vor beneficia de următoarele drepturi:
    a) decontarea cheltuielilor de transport şi a costului cazării, potrivit actelor normative în vigoare;
    b) indemnizaţie de deplasare în condiţiile şi cuantumul stabilite prin actele normative în vigoare.

    (2) În situaţia în care deplasarea se face cu autoturismul propriu al salariatului, cheltuielile de transport se decontează în condiţiile şi la nivelul consumului prevăzut de legislaţia în vigoare privind deductibilitatea acestora şi cu acordul prealabil al ordonatorului de credite.

    ART. 26
        Dacă necesităţile serviciului o impun, salariaţii vor putea fi detaşaţi să îndeplinească anumite lucrări în afara locului de muncă şi vor beneficia pe perioada detaşării de plata cheltuielilor de transport şi cazare, precum şi de o indemnizaţie de detaşare, în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi de toate celelalte drepturi prevăzute de actele normative aplicabile în această situaţie.

    ART. 27
        Angajatorul va ţine o evidenţă în care să se menţioneze activitatea desfăşurată în baza contractului individual de muncă şi drepturile de care salariaţii au beneficiat şi le va elibera dovezi despre acestea.

    CAP. 5
    Concedii şi zile libere
    ART. 28
    (1) În fiecare săptămână, salariatul are dreptul la 2 zile consecutive de repaus săptămânal.
    (2) Repausul săptămânal se acordă, de regulă, sâmbăta şi duminica.
    (3) În cazul în care activitatea de la locul de muncă, în zilele de sâmbătă şi duminică, nu poate fi întreruptă, zilele de repaus săptămânal vor fi acordate şi în alte zile ale săptămânii.
    (4) Salariaţii au dreptul între două zile de muncă la un repaus ce nu poate fi mai mic de 12 ore consecutive.

    ART. 29
        Sunt zile nelucrătoare zilele de repaus săptămânal şi zilele de sărbători legale şi religioase după cum urmează:
    - 1 şi 2 ianuarie - Anul Nou;
    – 6 ianuarie - Botezul Domnului - Boboteaza;
    – 7 ianuarie - Soborul Sfântului Proroc Ioan Botezătorul;
    – 24 ianuarie - Ziua Unirii Principatelor Române;
    – Vinerea Mare, ultima zi de vineri înaintea Paştelui;
    – prima şi a doua zi de Paşti;
    – 1 mai - Ziua Internaţională a Muncii;
    – 1 iunie - Ziua Copilului;
    – prima şi a doua zi de Rusalii;
    – 15 august - Adormirea Maicii Domnului;
    – 30 noiembrie - Sfântul Apostol Andrei cel Întâi Chemat, Ocrotitorul României;
    – 1 decembrie - Ziua Naţională a României;
    – 25 şi 26 decembrie - prima şi a doua zi de Crăciun;
    – două zile pentru fiecare dintre cele 3 sărbători religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale, altele decât cele creştine, pentru persoanele aparţinând acestora.


    ART. 30
        Repausul pentru luarea mesei este de 20 (douăzeci) minute. Repausul pentru luarea mesei se include în programul de lucru şi va fi stabilit prin regulamentul intern al instituţiei.

    ART. 31
    (1) Salariaţii au dreptul în fiecare an calendaristic la un concediu de odihnă plătit, în raport cu vechimea în muncă, după cum urmează:
    - până la 10 ani vechime în muncă beneficiază de 26 de zile lucrătoare;
    – peste 10 ani vechime în muncă beneficiază de 30 de zile lucrătoare, durata efectivă a concediului de odihnă anual stabilindu-se pentru fiecare salariat în contractul individual de muncă.

    (2) Dreptul la concediul de odihnă anual plătit este garantat tuturor salariaţilor.
    (3) Angajatorul împreună cu şefii de servicii/coordonatorii de compartimente se vor îngriji, la aprobarea concediilor de odihnă, ca cel puţin 1/2 din personal să fie activ, pentru asigurarea continuităţii activităţii.
    (4) Sărbătorile legale în care nu se lucrează, precum şi zilele libere plătite stabilite prin contractuL colectiv de muncă aplicabil nu sunt incluse în durata concediului de odihnă anual.

    ART. 32
    (1) Vechimea totală în muncă ce se ia în considerare la determinarea duratei concediului de odihnă este aceea pe care salariaţii o îndeplinesc în cursul anului calendaristic pentru care li se acordă concediul.
    (2) Pentru salariaţii care se încadrează în muncă în timpul anului sau lucrează fracţiuni din durata unui an, durata concediului de odihnă se stabileşte în raport cu vechimea totală în muncă şi proporţional cu numărul lunilor lucrate în cursul anului calendaristic. La stabilirea duratei concediului de odihnă anual, perioadele de incapacitate temporară de muncă şi cele aferente concediului de maternitate, concediului de risc maternal şi concediului pentru îngrijirea copilului bolnav se consideră perioade de activitate prestată.
    (3) Programarea, efectuarea, întreruperea şi amânarea concediului de odihnă se fac conform dispoziţiilor regulamentului intern.
    (4) În cazul rechemării din concediu, acesta se întrerupe, iar restul zilelor se vor reprograma.

    ART. 33
    (1) Salariaţii care lucrează în condiţii periculoase sau vătămătoare beneficiază de un concediu de odihnă suplimentar de 5 zile lucrătoare, proporţional cu timpul efectiv lucrat.
    (2) Nevăzătorii şi alte persoane cu handicap beneficiază de un concediu de odihnă suplimentar de 3 zile lucrătoare.
    (3) Prevederile legale referitoare la concediul de odihnă sunt aplicabile şi pentru concediul de odihnă suplimentar.

    ART. 34
    (1) Salariaţii beneficiază, pe perioada efectuării concediului anual de odihnă la care sunt îndreptăţiţi, de o indemnizaţie calculată conform prevederilor legale aplicabile.
    (2) Indemnizaţia de concediu se plăteşte cu 5 zile lucrătoare înainte de plecarea în concediu, la cerere, dacă solicitarea de plată s-a făcut cu cel puţin 30 de zile înainte de plecarea în concediu.
    (3) Compensarea în bani a concediului neefectuat este permisă numai în cazul încetării contractului individual de muncă.
    (4) Orice convenţie prin care se renunţă total sau în parte la dreptul la concediul de odihnă este nulă.

    ART. 35
    (1) Concediul anual de odihnă se efectuează de regulă integral, acesta putând fi şi fracţionat la solicitarea salariatului; una din fracţiuni va trebui să fie de cel puţin 10 zile lucrătoare.
    (2) Programarea concediului de odihnă se face individual, de regulă până la sfârşitul anului calendaristic pentru anul următor numai cu aprobarea directorului instituţiei, cu respectarea prevederilor legale în materie, luându-se în considerare următoarele criterii:
    a) în situaţia în care ambii soţi lucrează în unitate, au dreptul la programarea concediului de odihnă în aceeaşi perioadă a anului;
    b) salariatul care are bilet de tratament sau odihnă va beneficia de concediu de odihnă în perioada pentru care are bilet, cu condiţia să solicite acordarea acestuia cu minimum 10 zile lucrătoare înainte de data începerii concediului.

    (3) Salariaţii care, din motive justificate, nu au efectuat concediul de odihnă la care aveau dreptul într-un an calendaristic sunt îndreptăţiţi să beneficieze de zilele rămase neefectuate într-o perioadă de 18 luni începând cu anul următor celui în care s-a născut dreptul la concediul de odihnă anual, această dispoziţie fiind aplicabilă şi pentru concediul de odihnă suplimentar.

    ART. 36
    (1) Salariaţii au dreptul la concediu fără plată conform regulamentului intern, precum şi pentru interese personale, pe durate stabilite prin acordul părţilor.
    (2) În cazul în care angajatorul nu are posibilitatea înlocuirii salariatului pe perioada solicitată în cerere, fapt ce perturbă buna desfăşurare a activităţii la locul de muncă, poate refuza sau amâna motivat aprobarea cererii.

    ART. 37
    (1) În afara concediului anual de odihnă salariaţii au dreptul la un număr de zile de concediu plătit pentru evenimente familiale deosebite, conform legislaţiei aplicabile personalului contractual din sectorul bugetar şi prezentului contract colectiv de muncă, astfel:
    - căsătoria salariatului - 5 zile lucrătoare;
    – căsătoria unui copil - 3 zile lucrătoare;
    – naşterea unui copil - 3 zile lucrătoare;
    – 10 zile lucrătoare de concediu paternal la care se adaugă 5 zile lucrătoare, dacă a obţinut atestatul de absolvire a unui curs de puericultură; de acest supliment de 5 zile, tatăl poate beneficia pentru fiecare copil nou-născut, pe baza atestatului de absolvire a cursului de puericultură, indiferent când este acesta obţinut;
    – decesul soţului/soţiei salariatului, al unei rude de până la gradul al II-lea a salariatului sau a soţului/soţiei acestuia sau al unui afin de până la gradul al II-lea al salariatului, inclusiv - 3 zile lucrătoare;
    – donarea de sânge - 1 zi lucrătoare, ziua donării;
    – 1 zi lucrătoare acordată salariatului în cazul în care acesta este chemat la organul de urmărire penală sau instanţă în calitate de martor, expert sau interpret;
    – 5 zile lucrătoare într-un an calendaristic, la solicitarea scrisă a salariatului, în vederea oferirii de către acesta de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie cu salariatul şi care are nevoie de îngrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave. Salariatul are obligaţia de a informa angajatorul cel târziu în prima zi în care absentează.

    (2) Salariatul are dreptul de a beneficia şi de zile libere lucrătoare plătite cu recuperarea perioadei absentate până la acoperirea integrală a duratei normale a programului de lucru a salariatului sau zile libere fără plată astfel:
    - cel mult 10 zile lucrătoare, în situaţii neprevăzute, determinate de o situaţie de urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenţa imediată a salariatului, în condiţiile informării prealabile a angajatorului şi cu recuperarea perioadei absentate până la acoperirea integrală a duratei normale a programului de lucru al salariatului;
    – o zi liberă cu ocazia celebrării zilei de naştere, la solicitarea salariatului, cu recuperarea acesteia;
    – o zi liberă la data efectuării controlului medical anual cu recuperare sau fără plată, conform solicitării salariatului.

    (3) Modalitatea de recuperare va fi stabilită cu acordul părţilor.
    (4) În cazul în care angajatorul nu şi-a respectat obligaţia de a asigura pe cheltuiala sa participarea unui salariat la formare profesională, salariatul are dreptul la un concediu pentru formare profesională, plătit de angajator, de până la 10 zile lucrătoare sau de până la 80 de ore, o dată la 2 (doi) ani. La reluarea activităţii, angajatul va prezenta dovada participării la cursul de formare profesională.

    ART. 38
        În vederea îndeplinirii mandatului pe care I-au primit, membrii aleşi în organele executive de conducere ale sindicatului care lucrează nemijlocit în instituţie, în calitate de salariaţi, pot beneficia de reducerea programului lunar de lucru cu un număr de până la 2 zile lucrătoare, destinate activităţii sindicale, pe baza programării transmise de organizaţia sindicală, fără obligaţia angajatorului de a plăti drepturile salariale pentru aceste zile.

    CAP. 6
    Contractul individual de muncă
    ART. 39
        În vederea stabilirii concrete a drepturilor şi obligaţiilor salariaţilor, angajarea se face prin încheierea contractului individual de muncă (CIM).

    ART. 40
    (1) Încheierea CIM se face pe baza condiţiilor stabilite de lege, cu respectarea drepturilor fundamentale ale cetăţeanului şi numai pe criteriul aptitudinilor şi competenţei profesionale.
    (2) Ocuparea oricărui post vacant sau temporar vacant se face în condiţiile legii.
    (3) În cazul în care la concursul organizat în vederea ocupării unui post vacant nu s-au prezentat mai mulţi candidaţi, încadrarea în muncă se face prin examen.
    (4) În situaţia în care sunt depuse mai multe cereri de ocupare a unui post vacant, prin transfer la cerere, angajatorul stabileşte criterii de selecţie proprii, în condiţiile legii.

    ART. 41
    (1) Încheierea CIM se va face pe perioadă nedeterminată. Dacă salariatul solicită asistenţă din partea organizaţiei sindicale sau din partea unui terţ, aceasta se poate acorda.
    (2) Contractele individuale se pot încheia şi pe durată determinată, în cazurile şi în condiţiile prevăzute de lege.
    (3) CIM va cuprinde clauzele prevăzute de legislaţia în vigoare şi nu poate conţine prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin legislaţie, contract colectiv de muncă la nivel de unitate sau la nivel superior.
    (4) Contractul individual de muncă se încheie în baza consimţământului părţilor, în formă scrisă, în limba română. Obligaţia de încheiere a contractului individual de muncă în formă scrisă revine angajatorului. Forma scrisă este obligatorie pentru încheierea valabilă a contractului.
    (5) Fişa postului este anexă la contractul individual de muncă şi face parte integrantă din acesta.
    (6) Fişa postului stabileşte atribuţiile, sarcinile şi răspunderile individuale corespunzătoare postului pe care îl ocupă salariatul, presupune enumerarea atribuţiilor corespunzătoare postului, reprezentând o concretizare a obligaţiilor pe care salariatul şi le asumă la încheierea contractului individual de muncă sau pe tot parcursul derulării acestuia.

    ART. 42
    (1) La încheierea contractului individual de muncă se stabileşte durata perioadei de probă, conform legislaţiei în vigoare, şi este menţionată în contractul individual de muncă.
    (2) Pe durata perioadei de probă, salariatul se bucură de toate drepturile şi are toate obligaţiile prevăzute în legislaţia muncii, în contractul colectiv de muncă, în regulamentul intern, precum şi în contractul individual de muncă.
    (3) Perioada de probă constituie vechime în muncă.
    (4) Pe durata executării unui contract individual de muncă nu poate fi stabilită decât o singură perioadă de probă, cu excepţia situaţiei când se schimbă funcţia sau profesia.
    (5) Pe durata sau la sfârşitul perioadei de probă, contractul individual de muncă poate înceta exclusiv printr-o notificare scrisă, fără preaviz, la iniţiativa oricăreia dintre părţi, fără a fi necesară motivarea acesteia.
    (6) Angajatorul este decăzut din dreptul de a verifica aptitudinile salariatului prin perioada de probă dacă nu I-a informat cu privire la durata acestei perioade, în termen legal, la momentul încheierii contractului individual de muncă sau la data încheierii actului adiţional de modificare a contractului individual de muncă referitor la schimbarea funcţiei sau profesiei, în cazul în care se stabileşte o nouă perioadă de probă.

    ART. 43
    (1) CIM se poate modifica numai prin acordul părţilor.
    (2) Cu titlu de excepţie, modificarea unilaterală a contractului individual de muncă este posibilă numai în cazurile şi în condiţiile prevăzute de lege.
    (3) Modificarea contractului individual de muncă se referă la oricare dintre următoarele elemente:
    a) durata contractului;
    b) locul muncii;
    c) felul muncii;
    d) condiţiile de muncă;
    e) salariul;
    f) timpul de muncă şi timpul de odihnă.

    (4) Refuzul salariatului de a accepta o modificare a clauzelor referitoare la felul muncii, locul muncii sau drepturile salariale nu dă dreptul celui care angajează de a proceda la desfacerea unilaterală a CIM pentru acest motiv.

    ART. 44
        Drepturile şi obligaţiile privind raporturile de muncă dintre angajator şi salariat se stabilesc, potrivit legii, prin negociere. Orice negociere prin care se urmăreşte renunţarea la drepturile recunoscute de lege salariaţilor sau limitarea acestor drepturi este lovită de nulitate.

    ART. 45
        Delegarea şi detaşarea salariaţilor se fac de către angajator în condiţiile legii.

    ART. 46
        Încadrarea şi promovarea salariaţilor pe funcţii, grade sau trepte profesionale se fac conform prevederilor legale în vigoare.

    ART. 47
    (1) Suspendarea contractului individual de muncă poate interveni de drept, prin acordul părţilor sau prin actul unilateral al uneia dintre părţi, în condiţiile legii.
    (2) În cazul suspendării contractului individual de muncă din cauza unei fapte imputabile salariatului, pe durata suspendării acesta nu va beneficia de niciun drept care rezultă din calitatea sa de salariat.
    (3) Posturile salariaţilor cărora Li s-a suspendat contractul individual de muncă conform legii nu pot fi desfiinţate şi pot fi ocupate numai prin încheierea de contracte individuale de muncă pe perioadă determinată sau prin detaşare.

    ART. 48
    (1) Salariaţii pot promova de pe o funcţie de execuţie pe o funcţie de conducere în urma susţinerii unui concurs sau examen, după caz, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    (2) Delegarea de atribuţii aferente unei funcţii de conducere se poate face în condiţiile legii.

    ART. 49
    (1) Încetarea CIM poate avea loc, în condiţiile prevăzute de lege, prin unul din următoarele moduri:
    a) de drept;
    b) acordul părţilor;
    c) ca urmare a voinţei unilaterale a uneia dintre părţi.

    (2) Unitatea este obligată, potrivit legii, să acorde un preaviz la desfacerea contractului de muncă, durata preavizului fiind de 20 zile lucrătoare.
    (3) Concedierea salariatului pe motiv că nu corespunde profesional locului de muncă în care este încadrat va putea fi dispusă numai după evaluarea prealabilă a acestuia, conform unei proceduri stabilite prin regulamentul intern.

    ART. 50
    (1) CIM nu poate fi desfăcut din iniţiativa angajatorului în cazurile în care prin lege au fost prevăzute asemenea interdicţii.
    (2) Desfăşurarea activităţii sindicale, precum şi apartenenţa la un sindicat nu pot constitui motive pentru desfacerea CIM din initiaţiva unităţii.
    (3) În cazul în care un salariat - membru de sindicat este cercetat pentru săvârşirea unei abateri disciplinare, acesta are dreptul de a fi asistat, la cererea sa, de un reprezentant al sindicatului sau avocat.
    (4) Salariatul are dreptul de a fi informat cu privire la fapta ce i se impută şi dreptul de a se apăra, iar unitatea are obligaţia de a-I asculta şi de a verifica susţinerile făcute de acesta în apărare.
    (5) Modul de desfăşurare a cercetării disciplinare prealabile, precum şi rezultatele acesteia se consemnează într-un proces-verbal.
    (6) La stabilirea sancţiunii se va ţine seama de cauzele şi gravitatea faptei, de împrejurările în care a fost săvârşită, de gradul de vinovăţie a salariatului, de urmările abaterii şi de alte împrejurări.
    (7) Aplicarea sancţiunilor este de competenţa exclusivă a angajatorului. Sancţiunile vor fi aplicate de regulă progresiv, făcând excepţie de la regulă faptele considerate deosebit de grave, aducătoare de prejudicii importante instituţiei, precum şi cele comise în mod deliberat.
    (8) Angajatorul nu poate aplica mai multe sancţiuni pentru aceeaşi faptă.
    (9) Sancţiunea disciplinară se radiază de drept în termen de 12 luni de la aplicare dacă salariatului nu i se aplică o nouă sancţiune disciplinară în acest termen. Radierea sancţiunilor disciplinare se constată prin decizie a angajatorului emisă în formă scrisă.

    ART. 51
        În cazul în care unitatea este pusă în situaţia de a efectua reduceri de personal ca urmare a restrângerii activităţii, părţile convin asupra respectării următoarelor principii:
    a) instituţia va pune la dispoziţia sindicatului justificarea tehnico-economică în legătură cu măsurile privind posibilităţile de redistribuire a personalului, modificarea programului de lucru, organizarea de cursuri de calificare, recalificare sau reorientare profesională etc.;
    b) justificarea tehnico-economică împreună cu obiecţiile şi propunerile sindicatului vor fi supuse spre analiză şi avizare conducerii instituţiei;
    c) concomitent, instituţia va informa sindicatul asupra motivelor ce stau la baza reducerii numărului de salariaţi, precum şi asupra eventualelor posibilităţi de redistribuire a acestora; anunţul se va face cu 30 de zile calendaristice înainte de efectuarea acestei operaţiuni.


    ART. 52
    (1) În situaţia în care disponibilizările de personal nu pot fi evitate, conducerea unităţii va comunica în scris fiecărui salariat al cărui post urmează a fi desfiinţat dacă i se oferă sau nu un alt loc de muncă ori cuprinderea într-o formă de recalificare profesională în vederea ocupării unui post în aceeaşi unitate.
    (2) În cazurile în care salariaţilor nu Li se pot oferi alte locuri de muncă ori aceştia refuză locul de muncă oferit sau cuprinderea într-o formă de recalificare, conducerea unităţii le va comunica în scris termenul de preaviz, în condiţiile prevăzute în prezentul contract colectiv de muncă.

    ART. 53
    (1) La aplicarea efectivă a reducerii de personal, după reducerea posturilor vacante de natura celor desfiinţate, măsurile vor afecta în ordine:
    a) CIM ale salariaţilor care cumulează două sau mai multe funcţii, precum şi ale celor care cumulează pensia cu salariul;
    b) CIM ale persoanelor care îndeplinesc condiţiile de pensionare la cererea unităţii (vârsta-standard şi stagiul minim de cotizare);
    c) CIM ale persoanelor care îndeplinesc condiţiile de pensionare la cererea lor (pensie anticipată).

    (2) La luarea măsurii de desfacere a CIM pentru reducerea de posturi vor fi avute în vedere următoarele criterii minimale:
    a) dacă măsura ar putea afecta doi soţi care lucrează în aceeaşi unitate, se desface contractul de muncă al soţului care are venitul cel mai mic, fără ca prin aceasta să se poată desface contractul de muncă al unei persoane care ocupă un post nevizat de reducere;
    b) măsura să afecteze numai în ultimul rând pe femeile care au în îngrijire copii, bărbaţii văduvi sau divorţaţi care au în îngrijire copii, pe întreţinătorii unici de familie, precum şi pe salariaţii, bărbaţi sau femei, care mai au cel mult 3 ani până la pensionare, la cererea lor.

    (3) În cazul în care măsura desfacerii CIM ar afecta un salariat care a urmat o formă de calificare sau de perfecţionare a pregătirii profesionale şi a încheiat cu unitatea un act adiţional la contractul de muncă, prin care s-a obligat să presteze o activitate într-o anumită perioadă de timp, conducerea nu-i va putea pretinde acestuia despăgubiri pentru perioada rămasă nelucrată până la împlinirea termenului, dacă măsura desfacerii contractului de muncă nu-i este imputabilă.
    (4) În ipoteza în care două sau mai multe persoane salariate sunt în aceeaşi situaţie, disponibilizarea se va face cu consultarea sindicatului.

    ART. 54
     În termen de 45 de zile calendaristice de la data concedierii, salariatul concediat prin concediere colectivă are dreptul de a fi reangajat cu prioritate pe postul reînfiinţat în aceeaşi activitate, fără examen, concurs sau perioadă de probă, cu respectarea prevederilor art. 74 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. 7
    Formarea profesională
    ART. 55
    (1) Anual, până cel târziu la data de 31 decembrie, se va elabora planul de formare profesională pentru anul următor.
    (2) Pentru realizarea acestor obiective se vor elabora programe specifice fiecărei categorii de personal pe meserii, funcţii şi specialităţi.

    ART. 56
    (1) Salariaţii au dreptul şi obligaţia de a-şi îmbunătăţi în mod continuu abilităţile şi pregătirea profesională.
    (2) Angajatorul are obligaţia de a asigura participarea pentru fiecare salariat la cel puţin un program de formare şi perfecţionare profesională o dată la doi ani, organizat de Institutul Naţional de Administraţie sau de alţi furnizori de formare profesională, în condiţiile legii.
    (3) Programele de formare specializată destinate dezvoltării competenţelor necesare exercitării unei funcţii de conducere sunt organizate de Institutul Naţional de Administraţie, în condiţiile legii.
    (4) Angajatorul are obligaţia să prevadă în buget sumele necesare pentru plata taxelor estimate pentru participarea la programe de formare şi perfecţionare profesională organizate la iniţiativa ori în interesul instituţiei publice, precum şi, în situaţia în care estimează sumele necesare pentru asigurarea cheltuielilor de transport, cazare şi masă, programele de formare şi perfecţionare profesională se vor desfăşura în afara localităţii, în condiţiile legislaţiei specifice.
    (5) Perioadele în care salariaţii urmează programe de formare şi de perfecţionare profesională sunt asimilate timpului de muncă şi se desfăşoară, atunci când este posibil, în cadrul programului de lucru. Salariaţii beneficiază de drepturile salariale cuvenite, în situaţia în care programele sunt:
    a) organizate la iniţiativa ori în interesul instituţiei publice;
    b) urmate la iniţiativa salariatului, cu acordul persoanei care are competenţa de numire, şi numai în cazul în care perfecţionarea profesională are legătură cu domeniul de activitate al instituţiei sau cu specificul activităţii derulate de salariat în cadrul acesteia.

    (6) Salariaţii care urmează programe de formare şi perfecţionare cu o durată mai mare de 90 de zile într-un an calendaristic, organizate în ţară sau în străinătate, finanţate integral sau parţial prin bugetul instituţiei, sunt obligaţi să se angajeze în scris că vor lucra în ANCPI sau într-una din instituţiile sale subordonate pentru o perioadă cuprinsă între 2 şi 5 ani de la terminarea programelor proporţional cu numărul zilelor de formare sau perfecţionare de care au beneficiat, dacă pentru programul respectiv nu este prevăzută o altă perioadă.
    (7) Salariaţii care au urmat forme de perfecţionare profesională, în condiţiile alin. (6), ale căror raporturi de muncă încetează, potrivit dispoziţiilor art. 55 lit. b), art. 56 alin. (1), lit. f) şi h), art. 61 lit. a) şi d) şi art. 81 din Codul muncii, înainte de împlinirea termenului prevăzut, sunt obligaţi să restituie contravaloarea cheltuielilor efectuate pentru perfecţionare, precum şi, după caz, drepturile salariale primite pe perioada perfecţionării, calculate în condiţiile legii proporţional cu perioada rămasă până la împlinirea termenului.
    (8) Persoanele care au urmat un program de formare şi perfecţionare, dar nu l-au absolvit din vina lor sunt obligate să restituie instituţiei contravaloarea cheltuielilor efectuate din bugetul propriu, precum şi drepturile salariale primite în perioada perfecţionării, calculate în condiţiile legii.

    CAP. 8
    Drepturile şi obligaţiile părţilor
    ART. 57
        Angajatorul are în principal următoarele drepturi:
    a) să stabilească organizarea şi funcţionarea instituţiei, luând în considerare dispoziţiile legale ce-i guvernează activitatea;
    b) să stabilească atribuţiile corespunzătoare pentru fiecare post existent în cadrul organigramei în vigoare;
    c) să dea dispoziţii cu caracter obligatoriu pentru salariaţi, sub rezerva legalităţii lor;
    d) să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor şi atribuţiilor de serviciu de către salariaţi;
    e) să constate săvârşirea abaterilor disciplinare, numai după efectuarea cercetării disciplinare obligatorii prealabile, şi să aplice sancţiunile corespunzătoare, potrivit legii, prezentului contract şi regulamentului intern;
    f) să stabilească obiectivele de performanţă individuală, precum şi criteriile de evaluare a realizării acestora.


    ART. 58
        Angajatorul are următoarele obligaţii:
    a) să încadreze personal în funcţie de gradul şi studiile efectuate, asigurând promovarea pe funcţii prin respectarea criteriilor de performanţă profesională individuală, ţinând cont de funcţia avută anterior şi experienţa acumulată în domeniul postului ocupat, astfel cum sunt reglementate prin dispoziţii legale cuprinse în acte normative în vigoare, aplicabile în materie;
    b) să folosească raţional forţa de muncă, să coreleze numărul salariaţilor la nivel strict necesar realizării activităţii, să organizeze pregătirea profesională, selecţionarea, angajarea în muncă şi promovarea salariaţilor potrivit cerinţelor stabilite pentru fiecare loc de muncă, în raport cu calităţile profesionale, modul de implicare şi comportament în cadrul instituţiei, aplicarea unor criterii obiective de evaluare, apreciere anuală a acestora;
    c) să asigure la timp şi în mod eficient condiţiile tehnico-materiale corespunzătoare pentru toţi salariaţii, astfel ca activitatea profesională să se desfăşoare conform unor parametri optimi de calitate şi competitivitate;
    d) să exercite controlul efectiv asupra modului de îndeplinire a tuturor obligaţiilor de serviciu de către salariaţi;
    e) să folosească toate posibilităţile organizatorice pentru acordarea timpului liber normal de odihnă salariatului;
    f) să asigure condiţiile pentru efectuarea integrală a concediilor de odihnă potrivit programării acestora într-un an calendaristic;
    g) să asigure fondurile băneşti necesare plăţii drepturilor salariale, precum şi a celorlalte venituri şi drepturi de care beneficiază salariaţii;
    h) să asigure participarea salariaţilor la programe de formare profesională în condiţiile legii;
    i) să organizeze, să conducă, să coordoneze şi să controleze activitatea instituţiei;
    j) să acorde salariaţilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractuL colectiv de muncă aplicabil şi din contractuL individual de muncă, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
    k) să vireze către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale şi, după caz, bugetele speciale, la termen, toate sumele reţinute din salariile individuale, precum şi sumele pe care le datorează în nume propriu către aceste bugete, pentru persoanele încadrate în muncă, în condiţiile prevăzute de lege;
    l) să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de salariat a solicitantului, activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate;
    m) să informeze salariaţii şi organizaţiile acestora cu privire la orice hotărâre care poate aduce atingere intereselor acestora;
    n) să aducă la cunoştinţă salariaţilor, în timp util, atribuţiile şi sarcinile de serviciu ce revin fiecăruia şi normele de muncă stabilite după cum acestea pot fi modificate de către angajator, inclusiv fişa postului, precum şi criteriile de evaluare a activităţii salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
    o) să asigure salariaţilor stabilitatea în muncă, în raport de condiţiile economico-sociale la nivel de ţară, precum şi în raport de situaţia economico-financiară a angajatorului;
    p) să pună la dispoziţia salariaţilor, în vederea consultării, următoarele documente: contractuL colectiv de muncă, regulamentul de organizare şi funcţionare, regulamentul intern, deciziile conducerii, condiţii de muncă, restructurare, formare şi perfecţionare profesională, norme de protecţie a muncii, prevenire şi stingere a incendiilor;
    q) să se consulte cu reprezentanţii sindicali în cazul concedierilor, să prezinte planul de măsuri sociale sau alte măsuri menite să protejeze interesele salariaţilor ce urmează a fi concediaţi;
    r) să ia masuri pentru eliberarea de legitimaţii tuturor salariaţilor, cu indicarea funcţiei şi locului de muncă al fiecăruia;
    s) să întocmească, la solicitarea scrisă a salariaţilor, recomandări în legătură cu activitatea profesională şi profilul moral al salariaţilor la plecarea din unitatea angajatoare şi din instituţiile subordonate;
    t) să înfiinţeze Registrul general de evidenţă a salariaţilor şi să opereze înregistrările prevăzute de lege;
    u) să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale salariaţilor;
    v) să respecte personalitatea şi demnitatea salariaţilor subordonaţi;
    w) dezinfectarea spaţiului ori de câte ori se impune, cu ajutorul unei firme specializate;
    x) să efectueze demersurile şi să achite costurile pentru determinarea acţiunii câmpurilor electromagnetice de radiofrecvenţă produse de emiţătoare pentru comunicaţii, staţii de radiolocaţie, instalaţii de curent de înaltă frecvenţă, staţii de US, UUS sau alte condiţii periculoase sau vătămătoare;
    y) reţinerea şi deducerea fiscală a cotizaţiei lunare către sindicat.


    ART. 59
        Angajatorul are obligaţia executării oricăror îndatoriri ce îi revin în temeiul reglementărilor legale, contractului individual de muncă şi prezentului contract colectiv de muncă.

    ART. 60
        Organizarea activităţii în instituţie privind repartizarea salariaţilor pe locuri de muncă, precizarea atribuţiilor şi răspunderilor, elaborarea de norme fundamentale din punct de vedere al eficienţei economice, precum şi exercitarea controlului ierarhic asupra modului de îndeplinire a obligaţiilor de serviciu de către salariaţi sunt atribuite în competenţa exclusivă a angajatorului şi se exercită prin personalul desemnat în acest scop.

    ART. 61
        Salariaţii au următoarele drepturi:
    a) dreptul la plata salariului şi a altor drepturi salariale pentru munca depusă astfel cum sunt prevăzute în contractele individuale şi colective de muncă şi prin actele normative ce reglementează salarizarea din sectorul bugetar;
    b) dreptul la repaus zilnic şi săptămânal;
    c) dreptul la concediu de odihnă anual şi la alte concedii conform prevederilor contractului colectiv şi legislaţiei în vigoare;
    d) dreptul la securitatea şi sănătatea în muncă;
    e) dreptul la formare profesională;
    f) dreptul la informare şi consultare;
    g) dreptul de a fi asistaţi de către reprezentanţii sindicali în relaţia cu conducerea instituţiei;
    h) dreptul de a constitui sau adera liber la un sindicat;
    i) dreptul de reabilitare medicală, profesională şi socială, în caz de accident de muncă sau boală profesională;
    j) dreptul de a participa la acţiuni colective;
    k) dreptul la demnitate în muncă;
    l) dreptul la protecţie în caz de concediere;
    m) dreptul la negociere colectivă şi individuală;
    n) dreptul de a fi informaţi, direct sau prin intermediul sindicatelor, anual, despre situaţia economică şi financiară a instituţiei;
    o) dreptul de a lua parte la determinarea şi ameliorarea condiţiilor de muncă şi a mediului de muncă;
    p) dreptul la vizită medicală gratuită, cel puţin o dată pe an;
    q) dreptul să obţină de la angajator întregul necesar (articole birotică, ustensile cadastru etc.) pentru desfăşurarea normală a activităţii angajatorului şi îndeplinirea la timp a sarcinilor de serviciu stabilite salariatului, iar, în cazul în care acesta din urmă le solicită angajatorului care refuză procurarea lor în mod culpabil, angajatul va fi exonerat de răspundere pentru neîndeplinirea ori îndeplinirea cu întârziere a îndatoririlor de serviciu cauzate în acest mod;
    r) dreptul de a avea acces la reţeaua de internet a instituţiei în scopuri strict profesionale;
    s) dreptul femeilor gravide şi a lăuzelor de a nu presta ore suplimentare, acestea putând să fie trecute la cerere şi în funcţie de posibilităţi pe alte locuri de muncă corespunzătoare pregătirii lor profesionale, fără diminuarea drepturilor salariale;
    t) dreptul de a primi în zilele când temperatura atmosferică depăşeşte 37 grade Celsius 2-4 litri apă minerală/plată/zi pentru rehidratarea organismului conform legislaţiei interne şi europene aplicabile în materie, dacă încăperile nu sunt dotate cu instalaţii de climatizare.


    ART. 62
        Salariaţii au următoarele obligaţii:
    a) să realizeze la termen sarcinile de serviciu ce decurg din fişa postului şi din programele de activitate, precum şi din dispoziţiile şefilor ierarhici;
    b) să cunoască şi să aplice prevederile legale în vigoare în activitatea pe care o desfăşoară;
    c) să respecte ordinea şi disciplina la locul de muncă;
    d) să respecte programul de lucru, să folosească integral şi cu eficienţă timpul de muncă;
    e) să dea dovadă de cinste, corectitudine şi comportament civilizat, să nu desfăşoare activităţi prin care se urmăreşte obţinerea de foloase nelegale, să nu beneficieze de foloase necuvenite pentru activitatea prestată în cadrul atribuţiilor de serviciu;
    f) să asigure păstrarea secretului de serviciu, să nu scoată şi să nu difuzeze din circuitul informaţional al instituţiei date, informaţii şi documente, indiferent de natura lor, referitoare la activitatea instituţiei, fără aprobarea conducerii; salariaţii care intră în contact cu documente clasificate vor fi informaţi asupra acestui aspect la momentul încheierii contractului individual de muncă;
    g) să păstreze confidenţialitatea asupra documentelor instituţiei, inclusiv cele privind situaţia economică şi financiară a acesteia, puse la dispoziţie de angajator în temeiul art. 40 alin. (2) lit. d) din Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) obligaţia de fidelitate faţă de angajator în executarea atribuţiilor de serviciu;
    i) să cunoască şi să respecte normele de securitate şi sănătate în muncă;
    j) să respecte termenele fixate, în condiţiile legii, de şefii ierarhici superiori pentru realizarea şi predarea lucrărilor sau a sarcinilor de serviciu;
    k) să nu execute lucrări străine de serviciu, în legătură cu obiectul de activitate al instituţiei şi să nu folosească baza materială în interes personal;
    l) să respecte prevederile prezentului contract colectiv de muncă, regulamentul intern, Regulamentul de organizare şi funcţionare, fişa postului, normele de securitate şi sănătate în muncă şi de prevenire şi stingere a incendiilor, toate celelalte regulamente aprobate de către directorul instituţiei sau directorul general al ANCPI sau care decurg din legi şi alte acte normative.


    CAP. 9
    Alte prevederi privind drepturile şi obligaţiile părţilor
    ART. 63
    (1) Concilierea, medierea şi arbitrarea conflictelor colective de muncă se fac numai între părţile aflate în conflict, în condiţiile legii.
    (2) Procedura de conciliere este obligatorie.
    (3) În cazul în care conflictul colectiv de muncă nu a fost soluţionat ca urmare a concilierii organizate de Inspectoratul Teritorial de Muncă, părţile pot hotărî, prin consens, iniţierea procedurii de mediere, în condiţiile Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Pe întreaga durată a unui conflict colectiv de muncă, părţile aflate în conflict pot hotărî, prin consens, ca revendicările formulate să fie supuse arbitrajului Oficiului de Mediere şi Arbitraj al Conflictelor Colective de Muncă de pe lângă Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, în condiţiile legii.
    (5) Pe durata valabilităţii contractului colectiv de muncă, salariaţii nu pot declanşa conflict colectiv de muncă.

    ART. 64
    (1) Conducerea instituţiei poate invita reprezentanţii sindicatului să participe la şedinţele sale, în condiţiile prevăzute de lege. Participarea se face cu statut de observator, cu drept de opinie, dar fără drept de vot.
    (2) Încunoştinţarea reprezentanţilor sindicali se va face cu cel puţin 24 de ore înainte de şedinţă. Reprezentanţilor sindicali Li se va comunica ordinea de zi şi li se va asigura accesul la documentele privind problemele profesionale, economice, sociale sau culturale puse în discuţie.

    ART. 65
    (1) Pentru fundamentarea acţiunilor prevăzute la art. 30 alin. (3) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare, conducerea instituţiei va pune la dispoziţia organizaţiei sindicale ori va asigura accesul la informaţiile şi documentele necesare, reprezentanţii sindicali având obligaţia de a păstra confidenţialitatea datelor ce le-au fost transmise cu acest caracter.
    (2) Angajatorii şi Sindicatul Naţional "CARTEA FUNCIARĂ" îşi vor comunica prin orice mijloc reciproc şi în timp util hotărârile privind domeniul relaţiilor de muncă.

    ART. 66
    (1) În aplicarea prevederilor art. 24 din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare, la cererea organizaţiei sindicale semnatare a prezentului CCM, angajatorul va reţine şi va vira sindicatului cotizaţia de sindicat pe statele lunare de plată. Concomitent se va efectua şi deducerea fiscală a cotizaţiei din venitul lunar al membrului de sindicat, conform prevederilor legale.
    (2) Reţinerea şi deducerea fiscală a cotizaţiei se fac pe baza cererii organizaţiei sindicale la care se ataşează lista membrilor de sindicat. Lista se înaintează angajatorului la data înscrierii salariaţilor în sindicat şi va fi actualizată de câte ori este nevoie.
    (3) La solicitarea organizaţiei sindicale, pe baza consimţământului fiecărui membru, angajatorul va reţine şi va vira în contul şi către instituţia indicată sumele menţionate în adresa de înştiinţare.

    ART. 67
        Sindicatul semnatar al prezentului contract colectiv recunoaşte dreptul fiecărui angajator de a stabili, în condiţiile legii, răspunderea disciplinară sau patrimonială a salariaţilor care se fac vinovaţi de încălcarea normelor de disciplină a muncii sau care aduc prejudicii unităţii.

    ART. 68
    (1) Părţile convin să facă eforturi în vederea promovării unui climat normal de muncă în unitate, cu respectarea prevederilor legii, ale contractelor colective de muncă, ale regulamentului intern, precum şi a drepturilor şi intereselor salariaţilor şi membrilor de sindicat.
    (2) Pentru crearea şi menţinerea unui mediu de lucru care să încurajeze respectarea demnităţii fiecărei persoane, prin act adiţional la contractul colectiv de muncă la nivel de unitate vor fi stabilite proceduri de soluţionare pe cale amiabilă a plângerilor individuale ale salariaţilor, inclusiv a celor privind cazurile de violenţă sau hărţuire sexuală, în completarea celor prevăzute de lege.
    (3) Definiţia hărţuirii sexuale este cea reglementată de lege.
    (4) Plângerile salariaţilor în justiţie nu pot constitui motiv de desfacere a contractului de muncă.
    (5) Este interzisă orice formă de discriminare bazată pe criteriul de sex în ceea ce priveşte accesul femeilor şi bărbaţilor la toate nivelurile de instruire şi de formare profesională, perfecţionare şi, în general, de educaţie continuă.
    (6) Salariaţii au dreptul ca, în cazul în care se consideră discriminaţi pe baza criteriului de sex, să formuleze sesizări/reclamaţii către angajator sau împotriva lui, dacă acesta este direct implicat, şi să solicite sprijinul organizaţiei sindicale sau al reprezentanţilor salariaţilor din unitate pentru rezolvarea situaţiei la locul de muncă. În cazul în care această sesizare/reclamaţie nu a fost rezolvată la nivelul angajatorului prin mediere, persoana angajată care prezintă elemente de fapt ce conduc la prezumpţia existenţei unei discriminări directe sau indirecte bazate pe criteriul de sex în domeniul muncii are dreptul atât să sesizeze instituţia competentă, cât şi să introducă cerere către instanţa judecătorească competentă în a cărei circumscripţie teritorială îşi are domiciliul ori reşedinţa, respectiv la secţia/completul pentru conflicte de muncă şi drepturi de asigurări sociale din cadrul tribunalului sau, după caz, instanţa de contencios administrativ, dar nu mai târziu de 3 ani de la data săvârşirii faptei.

    CAP. 10
    Dispoziţii finale
    ART. 69
    (1) Părţile contractante recunosc existenţa dreptului sindical şi se angajează să faciliteze exercitarea acestuia asigurând totodată protecţie reprezentanţilor sindicali potrivit reglementărilor în vigoare.
    (2) Angajatorul recunoaşte dreptul reprezentanţilor Sindicatului Naţional "CARTEA FUNCIARĂ" de a verifica la locurile de muncă modul în care sunt respectate drepturile salariaţilor prevăzute în contractul colectiv de muncă.
    (3) Angajatorul va adopta o poziţie neutră şi imparţială faţă de organizaţiile sindicale şi reprezentanţii salariaţilor din instituţie.
    (4) Este interzis angajatorului să desfacă din proprie iniţiativă contractul individual de muncă al salariaţilor din motive care privesc activitatea sindicală.
    (5) În vederea informării şi consultării membrilor de sindicat, la solicitarea organizaţiei sindicale, angajatorii vor facilita desfăşurarea unei întâlniri între reprezentaţii sindicatului şi membrii acestuia în incinta unităţii, în timpul programului de lucru, cu condiţia ca solicitarea să fie făcută cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de această întâlnire.
    (6) Aceste întâlniri pot fi organizate câte una pe trimestru, durata unei şedinţe fiind de maxim 30 minute, timpul alocat acestor şedinţe fiind considerat timp lucrat în unitate.

    ART. 70
        Executarea contractului colectiv de muncă este obligatorie pentru părţi.

    ART. 71
        Drepturile prevăzute în contractele individuale de muncă nu pot fi sub nivelul celor stabilite prin contractele colective de muncă.

    ART. 72
        Prevederile contractelor individuale de muncă existente la data intrării în vigoare a contractului colectiv de muncă vor fi puse de acord cu prevederile acestuia din urmă.

    ART. 73
    (1) Angajatorul şi organizaţia sindicală se vor informa reciproc, în situaţia în care deţin informaţii, în legatură cu modificările ce urmează să se producă în unitate, cu consecinţele previzibile asupra salariaţilor şi cu măsurile ce se au în vedere pentru limitarea efectelor disponibilizărilor de personal determinate de aceste modificări.
    (2) În toate situaţiile de reorganizare, drepturile şi obligaţiile prevăzute de prezentul contract colectiv de muncă se transmit noilor subiecte de drept rezultate din aceste operaţiuni juridice.

    ART. 74
        Prin act adiţional, părţile pot negocia orice clauză a contractului colectiv de muncă, în condiţiile legii.

    ART. 75
        Regulamentul intern se întocmeşte şi se actualizează de către angajator împreună cu sindicatul, conform legii.

    ART. 76
    (1) Prezentul contract colectiv de muncă a fost semnat azi, 26.05.2025, în 34 (treizeci şi patru) de exemplare originale, având aceeaşi forţă juridică.
    (2) Prezentul contract colectiv de muncă produce efecte începând cu data înregistrării lui de către una din părţi, în condiţiile prevăzute de art. 111 alin. (1) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare, şi va fi adus la cunoştinţă salariaţilor prin afişarea în unitate, la secretariatul instituţiei şi prin transmitere pe e-mail pe adresa Sindicatului Naţional "CARTEA FUNCIARĂ" pentru membrii de sindicat.

        PĂRŢILE SEMNATARE
        Din partea angajatorilor - Oficiile de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi Centrul Naţional de Cartografie:

┌──────────────┬───────────────────┬───────────────┐
│OCPI Alba │OCPI Arad │OCPI Argeş │
│Director, │Director, │Director, │
│Cornelia, │Tatiana CLEPE │Iustin-Valentin│
│ŢĂRAN-BABA │ │OLTEANU │
├──────────────┼───────────────────┼───────────────┤
│OCPI Bacău │ │ │
│Director, │OCPI Bihor │OCPI │
│Mona Camelia │Director, │Bistriţa-Năsăud│
│ARONESCU │Călin-Sorin │Director, │
│prin │IVAN-LEŢ │Daniel-Lucian │
│împuternicit │ │GRIGORE │
│Camelia MOMANU│ │ │
├──────────────┼───────────────────┼───────────────┤
│ │ │OCPI Buzău │
│ │ │Director, │
│OCPI Braşov │OCPI Brăila │Elena Viorica │
│Director, │Director, │FLORESCU │
│Radu Simion │Cristian TRUFAŞ │prin │
│MOŢA │ │împuternicit │
│ │ │Cristian Iulian│
│ │ │JURUBIŢĂ │
├──────────────┼───────────────────┼───────────────┤
│OCPI Călăraşi │ │ │
│Director, │OCPI Constanţa │OCPI Covasna │
│Ovidiu BENEA │Director, │Director, │
│prin │Grecu Dorin SASU │Felician Nicu │
│împuternicit │ │URSACHE │
│Daniela CIUCUR│ │ │
├──────────────┼───────────────────┼───────────────┤
│OCPI Dâmboviţa│ │OCPI Giurgiu │
│Director, │OCPI Galaţi │Director, │
│Roxana │Director, │Leonida-Mirel │
│Florentina │Romeo SCARLAT │DUMITRU │
│DAVID │ │ │
├──────────────┼───────────────────┼───────────────┤
│OCPI Gorj │OCPI Harghita │OCPI Hunedoara │
│Director, │Director, │Director, │
│Marius MĂNESCU│Sorin Nicolae TRUŢĂ│Petru Liviu │
│ │ │LOBONŢ │
├──────────────┼───────────────────┼───────────────┤
│ │ │OCPI Mehedinţi │
│OCPI Ialomiţa │OCPI Iaşi │Director, │
│Director, │Director, │Eugenia │
│Marius Vasile │Ionuţ GRĂDINARU │Mădălina MANOFU│
│ŞTEF │prin împuternicit │prin │
│ │Cătălina LUPU │împuternicit │
│ │ │Nicolae CIOBANU│
├──────────────┼───────────────────┼───────────────┤
│ │ │OCPI Olt │
│OCPI Mureş │OCPI Neamţ │Director, │
│Director, │Director, │Gigel CHIRIŢĂ │
│Marius Lucian │Valentin-Constantin│prin │
│MĂNIŞOR │STAVARACHE │împuternicit │
│ │ │Iulian MATEESCU│
├──────────────┼───────────────────┼───────────────┤
│OCPI Prahova │ │ │
│Director, │ │ │
│Radu Codruţ │OCPI Satu Mare │OCPI Sălaj │
│ŞTEFĂNESCU │Director, │Director, │
│prin │Monica Şarolta │Sergiu PANIE │
│împuternicit │PRODAN ARDELEAN │ │
│Mădălina │ │ │
│DIACONU │ │ │
├──────────────┼───────────────────┼───────────────┤
│ │OCPI Suceava │ │
│OCPI Sibiu │Director, │OCPI Teleorman │
│Director, │Vasilică Sorinel │Director, │
│Ileana-Simona │LUCHIAN │Alexandrina │
│CONŢIU │prin împuternicit │Anduţa DIACONU │
│ │Lucia MITROFAN │ │
├──────────────┼───────────────────┼───────────────┤
│ │ │Centrul │
│OCPI Tulcea │ │Naţional de │
│Director, │ │Cartografie │
│Emilia-Gianina│OCPI Vaslui │Director, │
│ŞERPESCU │Director, │Ileana SPIROIU │
│prin │Daniela CHIPER │prin │
│împuternicit │ │împuternicit │
│Ioana BOLOCAN │ │Marian Radu │
│ │ │POPESCU │
└──────────────┴───────────────────┴───────────────┘


    Din partea salariaţilor, organizaţia sindicală reprezentativă - Sindicatul Naţional „CARTEA FUNCIARĂ“
    Preşedinte - Ovidiu CIUREA
    ANEXA 1

    LISTA
                 cu instituţiile cărora li se aplică contractul colectiv de muncă
    1. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ ALBA;
    2. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ ARAD;
    3. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ ARGEŞ;
    4. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ BACĂU;
    5. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ BIHOR;
    6. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ BISTRIŢA-NĂSĂUD;
    7. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ BRAŞOV;
    8. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ BRĂILA;
    9. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ BUZĂU;
    10. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ CĂLĂRAŞI;
    11. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ CONSTANŢA;
    12. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ COVASNA;
    13. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ DÂMBOVIŢA;
    14. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ GALAŢI;
    15. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ GIURGIU;
    16. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ GORJ;
    17. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ HARGHITA;
    18. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ HUNEDOARA;
    19. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ IALOMIŢA;
    20. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ IAŞI;
    21. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ MEHEDINŢI;
    22. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ MUREŞ;
    23. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ NEAMŢ;
    24. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ OLT;
    25. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ PRAHOVA;
    26. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ SATU MARE;
    27. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ SĂLAJ;
    28. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ SIBIU;
    29. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ SUCEAVA;
    30. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ TELEORMAN;
    31. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ TULCEA;
    32. OFICIUL DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ VASLUI;
    33. CENTRUL NAŢIONAL DE CARTOGRAFIE.

                        ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016