Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONTRACT-CADRU din 18 decembrie 2002  privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate in asistenta medicala ambulatorie de specialitate pentru specialitatile clinice, paraclinice si stomatologice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CONTRACT-CADRU din 18 decembrie 2002 privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate in asistenta medicala ambulatorie de specialitate pentru specialitatile clinice, paraclinice si stomatologice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 10 din 10 ianuarie 2003
CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) În relaţiile contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate sunt obligaţi:
a) sa acorde servicii de asistenta medicalã ambulatorie de specialitate asiguraţilor numai pe baza biletului de trimitere, cu excepţia urgentelor şi afectiunilor confirmate care permit prezentarea direct la medicul de specialitate din ambulatoriul de specialitate. Serviciile medicale care se acorda de medicul de specialitate sunt cele prevãzute în pachetul de servicii de baza. Lista acestor servicii medicale şi lista cuprinzând afectiunile confirmate care permit prezentarea direct la medicul de specialitate din ambulatoriul de specialitate se stabilesc de cãtre comisia formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea reprezentanţilor Colegiului Medicilor din România, şi sunt prevãzute în norme;
b) sa acorde servicii medicale din pachetul minimal de servicii medicale stabilit de comisia formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea reprezentanţilor Colegiului Medicilor din România, şi prevãzut în norme, pentru persoanele care nu fac dovada calitãţii de asigurat şi a plãţii contribuţiei la fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi pentru categoriile de persoane care se asigura pentru sãnãtate facultativ, potrivit legii;
c) sa furnizeze tratamentul adecvat şi sa respecte condiţiile de prescriere a medicamentelor prevãzute în Nomenclatorul de medicamente, conform reglementãrilor în vigoare. Medicamentele prescrise şi investigaţiile paraclinice recomandate trebuie sa fie în concordanta cu diagnosticul;
d) sa nu refuze acordarea asistenţei medicale în caz de urgenta medicalã, ori de câte ori se solicita aceste servicii medicale;
e) sa respecte criteriile medicale de calitate a serviciilor medicale prestate şi a activitãţii desfãşurate în cabinetul medical/laboratorul medical;
f) sa ofere relaţii despre serviciile acordate, precum şi despre modul în care vor fi furnizate acestea şi sa acorde consilierea în scopul prevenirii imbolnavirilor şi al pãstrãrii sãnãtãţii;
g) sa respecte confidenţialitatea prestaţiei medicale;
h) sa factureze lunar, în vederea decontãrii de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate, activitatea realizatã conform contractului de furnizare de servicii medicale. Factura va fi însoţitã de desfasuratoarele activitãţilor realizate; desfasuratoarele se stabilesc prin decizie a preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi se pun la dispoziţie furnizorilor de servicii medicale, contra cost, de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate. Nerespectarea termenelor de facturare o perioada de maximum doua luni consecutive în cadrul unui trimestru conduce la mãsuri mergand pana la rezilierea contractului de furnizare de servicii medicale, cu excepţia furnizorilor de servicii medicale stomatologice care factureaza lunar în limita plafonului stabilit la nivel naţional pentru anul 2003, potrivit normelor de aplicare a prezentului contract-cadru;
i) sa respecte normele de raportare a bolilor, conform prevederilor legale în vigoare;
j) sa respecte dreptul la libera alegere de cãtre asigurat a medicului de specialitate şi a unitãţii sanitare, în limitele de calitate impuse de activitatea medicalã;
k) sa îşi stabileascã programul de activitate şi sa îl afiseze într-un loc vizibil la cabinetul medical/laboratorul medical, cu respectarea prevederilor prezentului contract-cadru şi a normelor de aplicare a acestuia, şi sa stabileascã programul de activitate şi sarcinile de serviciu pentru personalul angajat;
l) sa informeze medicul de familie, prin scrisoare medicalã expediatã direct, despre diagnosticul şi tratamentele recomandate; sa transmitã rezultatul investigatiilor paraclinice medicului de familie la care este înscris asiguratul;
m) sa acorde servicii medicale de specialitate tuturor asiguraţilor, fãrã nici o discriminare, folosind formele cele mai eficiente de tratament;
n) sa anunţe casa de asigurãri de sãnãtate despre orice modificare a datelor care au stat la baza încheierii contractului cu aceasta;
o) sa acorde asistenta medicalã asiguraţilor, indiferent de casa de asigurãri de sãnãtate la care s-a virat contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate pentru aceştia;
p) sa nu încaseze de la asiguraţi contribuţie personalã pentru serviciile medicale furnizate, care se suporta integral de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate, conform listelor şi condiţiilor prevãzute în norme;
q) sa afiseze într-un loc vizibil la cabinetul medical sau la laborator numele casei sau caselor de asigurãri de sãnãtate cu care se afla în relaţii contractuale;
r) sa nu refuze efectuarea stagiului de cãtre medicii stomatologi stagiari repartizaţi de spitalele cu care aceştia au încheiat contract de munca împreunã cu Comisia de stomatologie a consiliului judeţean al Colegiului Medicilor din România; aceasta obligaţie revine medicilor stomatologi specialişti şi primari, indiferent de forma de organizare a cabinetului medical stomatologic;
s) sa afiseze la loc vizibil la cabinetul/laboratorul medical pachetul de servicii de baza, pachetul minimal de servicii medicale şi obligaţiile furnizorului de servicii medicale de specialitate în relatie contractualã cu casa de asigurãri de sãnãtate.
(2) Se recomanda participarea furnizorilor de servicii medicale care au încheiat contracte cu casele de asigurãri de sãnãtate la acţiunile de instruire organizate de direcţiile de sãnãtate publica, respectiv de direcţiile medicale sau structurile similare din ministerele şi instituţiile centrale cu reţele sanitare proprii şi casele de asigurãri de sãnãtate, privind aplicarea unitarã a actelor normative referitoare la asigurãrile de sãnãtate şi a actelor normative privind asistenta medicalã în România.
ART. 2
În relaţiile contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate au urmãtoarele drepturi:
a) sa primeascã contravaloarea serviciilor medicale efectiv realizate, potrivit contractelor încheiate cu casele de asigurãri de sãnãtate;
b) sa fie informati permanent şi din timp asupra condiţiilor furnizarii serviciilor medicale;
c) sa cunoascã condiţiile de contractare a serviciilor medicale suportate din fondul alocat asistenţei medicale ambulatorii de specialitate şi decontate de casele de asigurãri de sãnãtate;
d) sa îşi organizeze activitatea proprie pentru creşterea eficientei actului medical, cu respectarea reglementãrilor legale în vigoare;
e) sa încaseze contravaloarea serviciilor medicale efectuate care nu constituie urgente medicale şi nu sunt cuprinse în pachetul de servicii de baza sau în pachetul minimal de servicii medicale ori a serviciilor medicale pentru care asiguratul nu are bilet de trimitere, cu excepţia afectiunilor confirmate care permit prezentarea direct la medicul de specialitate din ambulatoriul de specialitate, şi coplata pentru unele servicii medicale, stabilitã de comisia formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea reprezentanţilor Colegiului Medicilor din România, prevãzute în norme.
ART. 3
În relaţiile cu furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate casele de asigurãri de sãnãtate au urmãtoarele obligaţii:
a) sa încheie contracte numai cu furnizorii de servicii medicale ambulatorii de specialitate autorizaţi şi acreditaţi şi sa facã publica lista acestora pentru informarea asiguraţilor;
b) sa controleze activitatea furnizorilor de servicii medicale în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate, conform contractelor încheiate cu aceştia;
c) sa verifice prescrierea medicamentelor şi recomandãrile pentru efectuarea investigatiilor paraclinice ale furnizorilor de servicii medicale în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate, în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
d) sa raporteze Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate datele solicitate privind activitatea desfasurata de furnizorii de servicii medicale, în baza contractelor încheiate cu aceştia, şi sa respecte termenele de raportare stabilite de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate; sa raporteze Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, pana la data de 15 a lunii urmãtoare încheierii fiecãrui trimestru, datele solicitate în vederea calculãrii valorii definitive a punctului;
e) sa deconteze furnizorilor de servicii medicale contravaloarea serviciilor contractate şi prestate, pe baza facturii însoţite de desfasuratoarele privind activitatea realizatã, în urma verificãrii acestora;
f) sa asigure un sistem permanent de informare a asiguraţilor asupra drepturilor pe care le au şi care decurg din calitatea de asigurat, asupra mijloacelor de pãstrare a sãnãtãţii, în vederea reducerii şi evitãrii cauzelor de imbolnavire;
g) sa accepte un sistem informaţional unitar şi confidenţial corespunzãtor asigurãrii cel puţin a unei evidente primare privind diagnosticul şi terapia aplicatã;
h) sa informeze permanent furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate asupra condiţiilor de contractare; sa facã publica valoarea definitiva a punctului, rezultatã în urma regularizãrii trimestriale, atât prin afişare la sediul caselor de asigurãri de sãnãtate, cat şi pe pagina electronica a acestora, începând cu ziua urmãtoare transmiterii acesteia de cãtre Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate;
i) sa furnizeze, la solicitarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, prin direcţiile de sãnãtate publica, datele de identificare a persoanelor înregistrate la acestea, pentru bolile cu declarare nominalã obligatorie, conform reglementãrilor în vigoare;
j) Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei sunt obligate sa încheie contracte de furnizare de servicii medicale ambulatorii de specialitate cu toate cabinetele/laboratoarele medicale din ambulatoriul de specialitate, în situaţia în care cel puţin 5% din serviciile oferite de acestea, cuantificate prin numãr de puncte sau valoric, dupã caz, pe baza evidentelor acestora din anul anterior încheierii contractului, se acorda asiguraţilor pentru care se vireazã contribuţia la casele de asigurãri de sãnãtate respective;
k) sa monitorizeze numãrul serviciilor medicale furnizate de furnizorii cu care se afla în relatie contractualã.

CAP. 2
Condiţiile acordãrii asistenţei medicale în ambulatoriul de specialitate

ART. 4
(1) Contractul de furnizare de servicii medicale dintre furnizorul de servicii medicale de specialitate şi casa de asigurãri de sãnãtate se încheie de cãtre reprezentantul legal al unitãţilor sanitare prevãzute la art. 2 alin. (1) din prezenta hotãrâre, pe baza urmãtoarelor documente:
a) certificatul de înregistrare în registrul unic al cabinetelor medicale sau actul de înfiinţare/organizare a unitãţii sanitare;
b) autorizaţia sanitarã;
c) cont deschis la Trezoreria statului;
d) codul numeric personal sau codul fiscal, dupã caz;
e) certificatul de acreditare al furnizorului;
f) dovada asigurãrii de rãspundere civilã pentru practica medicalã pentru fiecare medic pe care îl reprezintã;
g) datele necesare pentru încadrarea laboratoarelor medicale, conform criteriilor de selecţie prevãzute în normele de aplicare a contractului-cadru.
(2) Reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale încheie contract cu casa de asigurãri de sãnãtate din raza administrativ-teritorialã în care îşi are sediul cabinetul medical sau laboratorul, cu alte case de asigurãri de sãnãtate, precum şi cu Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, respectiv cu Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în condiţiile prevãzute la art. 3 lit. j).
(3) Casele de asigurãri de sãnãtate cu care furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate au încheiat contracte de furnizare de servicii medicale deconteazã contravaloarea serviciilor acordate asiguraţilor, indiferent de casa de asigurãri de sãnãtate la care s-a virat contribuţia acestora, în situaţia în care furnizorul are contract cu o singura casa de asigurãri de sãnãtate. În situaţia în care un furnizor a încheiat mai multe contracte, fiecare casa de asigurãri de sãnãtate va deconta contravaloarea serviciilor acordate pentru asiguraţii care vireazã contribuţia la acestea. În situaţia în care furnizorii acorda servicii medicale unor asiguraţi a cãror contribuţie este virata la case de asigurãri de sãnãtate cu care aceşti furnizori nu au contracte încheiate, contravaloarea serviciilor prestate acestor asiguraţi în cadrul contractului încheiat se deconteazã de casele de asigurãri de sãnãtate în a cãror raza administrativ-teritorialã furnizorul îşi are sediul.
(4) Fiecare medic de specialitate care oferã servicii medicale de specialitate în ambulatoriu atât ca titular, cat şi ca angajat îşi desfãşoarã activitatea în baza contractului încheiat cu casele de asigurãri de sãnãtate direct sau prin reprezentantul legal, într-un singur cabinet medical sau laborator organizat în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate conform legii.
ART. 5
(1) Cabinetele medicale de specialitate din specialitatile clinice îşi stabilesc programul de activitate de luni pana sambata inclusiv, astfel încât sa asigure accesul asiguraţilor pe o durata de minimum 35 de ore pe saptamana.
(2) În situaţia în care volumul serviciilor medicale necesar a fi furnizat asiguraţilor nu conduce la o încãrcare corespunzãtoare a programului de lucru, acesta poate fi redus în mod corespunzãtor cu acordul direcţiilor de sãnãtate publica, respectiv al direcţiilor medicale sau al structurilor similare din ministerele şi instituţiile centrale cu reţele sanitare proprii şi al caselor de asigurãri de sãnãtate. În situaţia în care necesarul de servicii medicale de o anumitã specialitate presupune prelungirea programului de lucru, medicul poate sa acorde servicii medicale în cadrul unui program majorat cu pana la 50%. În situaţia în care programul majorat nu acoperã volumul de servicii medicale necesare, medicul va întocmi liste de asteptare pentru asiguraţi.
(3) În cabinetele medicale stomatologice şi în laboratoarele medicale medicii îşi vor stabili programul de activitate în funcţie de volumul serviciilor medicale stomatologice şi al serviciilor medicale paraclinice contractate. Serviciile medicale din specialitatile clinice şi stomatologice se acorda conform programarilor.
(4) Medicii de specialitate care au contract de munca sau integrare clinica într-o secţie a unui spital pot acorda servicii medicale de specialitate în vederea decontãrii de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate, într-un singur cabinet organizat din ambulatoriu, indiferent de forma de organizare, în cadrul unui program de activitate stabilit în afarã programului de lucru din secţia de spital; nerespectarea acestei prevederi atrage mãsuri mergand pana la rezilierea contractului încheiat cu casa de asigurãri de sãnãtate.
(5) Programul de activitate astfel stabilit se aduce la cunostinta asiguraţilor prin afişarea într-un loc vizibil la cabinetul medical şi se transmite caselor de asigurãri de sãnãtate şi direcţiilor de sãnãtate publica.
ART. 6
(1) Decontarea serviciilor medicale în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate se face prin:
a) plata prin tarif exprimat în puncte pentru specialitatile clinice, stabilitã în funcţie de numãrul de puncte aferent fiecãrui serviciu medical, ajustat în funcţie de condiţiile în care se desfãşoarã activitatea şi de valoarea unui punct. Lista cuprinzând serviciile medicale prevãzute în pachetul de servicii de baza şi în pachetul minimal de servicii medicale, numãrul de puncte aferent fiecãrui serviciu medical, nivelul coplatii pentru unele servicii medicale, precum şi condiţiile în care acestea se acorda se stabilesc de cãtre comisia formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea reprezentanţilor Colegiului Medicilor din România, şi sunt prevãzute în norme. Nivelul coplatii se diferentiaza şi în raport cu gradul profesional al medicului.
Criteriile de încadrare a cabinetelor medicale în funcţie de condiţiile în care se desfãşoarã activitatea se aproba prin ordin comun al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al ministrului sãnãtãţii şi familiei.
Valoarea definitiva a punctului este unica pe ţara, se calculeazã de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate prin regularizare trimestriala, conform normelor, pana la data de 25 a lunii urmãtoare încheierii fiecãrui trimestru; aceasta valoare nu poate fi mai mica decât valoarea minima garantatã pentru un punct, stabilitã de comisia formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea reprezentanţilor Colegiului Medicilor din România, prevãzutã în norme şi valabilã pentru anul 2003. În situaţia în care bugetul fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate este diminuat prin acte normative, se recalculeazã valoarea minima garantatã pentru un punct;
b) plata prin tarif exprimat în lei pentru serviciile medicale acordate în specialitatile paraclinice şi stomatologice. Suma cuvenitã se stabileşte în funcţie de numãrul de servicii medicale şi tarifele aferente acestora. Lista serviciilor medicale prevãzute în pachetul de servicii de baza şi în pachetul minimal de servicii medicale, tarifele acestora, condiţiile în care se acorda şi nivelul coplatii pentru unele servicii medicale se stabilesc de comisia formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea reprezentanţilor Colegiului Medicilor din România, şi sunt prevãzute în norme;
c) plata pe baza de suma fixa negociata pe pachet de servicii medicale stabilit de comisia formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea reprezentanţilor Colegiului Medicilor din România, şi prevãzut în norme, care reprezintã un extras din pachetul de servicii de baza. Suma fixa negociata se stabileşte în funcţie de volumul de servicii medicale estimat ca necesar pentru asiguraţi, indiferent de casa de asigurãri de sãnãtate la care se vireazã contribuţia acestora de asigurãri sociale de sãnãtate.
(2) Casele de asigurãri de sãnãtate deconteazã serviciile medicale ambulatorii de specialitate în condiţiile stabilite prin norme, numai pe baza biletelor de trimitere eliberate de medicii de familie, medicii din cabinetele medicale şcolare sau studenţeşti pentru elevi, respectiv studenţi, medicii din cabinetele medicale de unitate aparţinând ministerelor şi instituţiilor cu reţele sanitare proprii din domeniul apãrãrii, ordinii publice, siguranţei naţionale, pentru asiguraţii care nu sunt înscrişi în lista unui medic de familie, medicii din instituţiile aflate în coordonarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, în situaţia în care persoanele instituţionalizate nu sunt incluse pe lista unui medic de familie, medicii din serviciile publice specializate sau organisme private autorizate, pentru copiii încredinţaţi sau dati în plasament, dacã nu sunt înscrişi pe lista unui medic de familie, medicii din alte instituţii de ocrotire socialã dacã persoanele instituţionalizate nu sunt înscrise pe lista unui medic de familie, precum şi pe baza de scrisoare medicalã de la medicii de specialitate din spitale, în situaţia în care este necesar un tratament ambulatoriu înainte de internarea în spital sau atunci când este necesar un astfel de tratament dupã externare, cu excepţia urgentelor şi afectiunilor confirmate care permit prezentarea direct la medicul de specialitate din ambulatoriul de specialitate, situaţie în care medicii de specialitate vor solicita persoanelor respective actele doveditoare care atesta calitatea de asigurat.
(3) Persoanele care se prezintã la medicul de specialitate fãrã bilet de trimitere, cu excepţia urgentelor medico-chirurgicale, a afectiunilor confirmate care permit prezentarea direct la medicul de specialitate din ambulatoriul de specialitate şi a serviciilor stomatologice, plãtesc contravaloarea serviciilor medicale la tarifele stabilite de fiecare furnizor, afişate la loc vizibil.
(4) Trimiterea asiguratului de cãtre un medic de specialitate aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate cãtre un alt medic din ambulatoriul de specialitate aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate se face pe baza biletului de trimitere numai pentru situaţia în care asiguratul a beneficiat de serviciile medicale de specialitate din partea medicului respectiv.
ART. 7
Veniturile realizate conform art. 6 alin. (1) reprezintã veniturile furnizorilor de servicii medicale, din care se suporta şi urmãtoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuielile de personal pentru angajaţii cabinetului medical - medici, cadre medii sanitare, alte categorii de personal;
b) cheltuielile pentru administrarea şi funcţionarea cabinetului medical, inclusiv cheltuieli de capital;
c) cheltuielile cu medicamentele şi materialele sanitare pentru trusa de urgenta. Medicamentele şi materialele sanitare pentru trusa de urgenta se stabilesc prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei.
ART. 8
Reprezentantul legal al cabinetului medical organizat conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, poate angaja medici, dentisti, personal mediu sanitar şi alte categorii de personal, în condiţiile prevãzute de aceeaşi ordonanta, achitand lunar toate contribuţiile prevãzute de lege pentru personalul angajat. Drepturile salariale ale persoanelor încadrate cu contract individual de munca în cabinetele medicale organizate conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, se stabilesc prin negociere, cu respectarea nivelurilor minime ale funcţiilor şi gradelor/treptelor profesionale prevãzute de reglementãrile legale în vigoare privind sistemul de salarizare în sistemul sanitar bugetar. În situaţia în care volumul de activitate al cabinetului medical conduce la un program de lucru sãptãmânal de minimum 35 de ore, încadrarea personalului mediu sanitar pe baza de contract individual de munca este obligatorie.
ART. 9
(1) În cazul în care casele de asigurãri de sãnãtate, direcţiile de sãnãtate publica, respectiv direcţiile medicale sau structurile similare din ministerele şi instituţiile centrale cu reţele sanitare proprii, împreunã cu consiliile judeţene ale Colegiului Medicilor din România, respectiv al municipiului Bucureşti, constata abuzuri sau prescrieri de medicamente nejustificate cu sau fãrã contribuţie personalã din partea asiguratului şi/sau recomandãri de investigaţii paraclinice nejustificate, la medicii de specialitate la care se înregistreazã aceste situaţii se va diminua cu câte 10% valoarea definitiva a punctului pentru trimestrul respectiv, pentru fiecare situaţie, sau, dupã caz, se va diminua cu câte 10% contravaloarea serviciilor medicale stomatologice aferente trimestrului respectiv, pentru fiecare situaţie.
(2) Sumele obţinute ca disponibil din aceste diminuari, în condiţiile alin. (1), la nivelul caselor de asigurãri de sãnãtate se vor folosi la întregirea fondului aferent consumului de medicamente, cu sau fãrã contribuţie personalã, în ambulatoriu.
ART. 10
Tipurile de contract pentru furnizarea de servicii medicale şi plata acestora în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate se stabilesc prin norme. Utilizarea acestor tipuri de contract este obligatorie; în cuprinsul contractelor pot fi prevãzute şi alte clauze suplimentare negociate în limita prevederilor legale în vigoare.
ART. 11
(1) Casele de asigurãri de sãnãtate au obligaţia sa deconteze lunar, în termen de maximum 20 de zile calendaristice de la încheierea fiecãrei luni, contravaloarea serviciilor medicale furnizate potrivit contractelor încheiate între furnizorii de servicii medicale ambulatorii de specialitate şi casele de asigurãri de sãnãtate. Pentru serviciile medicale clinice decontarea lunarã se face la valoarea minima garantatã, iar regularizarea trimestriala, la valoarea definitiva, pana la data de 30 a lunii urmãtoare încheierii trimestrului, pe baza documentelor prezentate de furnizori, potrivit normelor, pana la data de 3 a lunii urmãtoare celei pentru care se face plata.
(2) Casele de asigurãri de sãnãtate care au încheiat contracte cu centrele de referinta vor vira acestora, în primele 5 zile ale lunii curente, 30% din valoarea lunarã a contractului, urmând ca diferenţa sa se vireze în primele 10 zile ale lunii urmãtoare, pe baza de factura, cu condiţia asigurãrii continuitãţii furnizarii serviciilor medicale prevãzute în pachetul de servicii medicale, precum şi asigurãrii calitãţii serviciilor furnizate şi satisfacerii tuturor solicitãrilor de servicii medicale în condiţiile prevãzute prin norme. Facturile emise de centrele de referinta vor fi însoţite de listele cuprinzând persoanele asigurate beneficiare ale serviciilor medicale efectiv prestate, de numãrul de servicii medicale care au stat la baza stabilirii sumei fixe negociate pentru luna pentru care se face decontarea, în condiţiile stabilite prin norme.
(3) În cazul în care termenul de plata nu este respectat din vina caselor de asigurãri de sãnãtate, acestea sunt obligate la plata unor majorãri de întârziere egale cu majorãrile ce se aplica pentru întârzierea plãţii impozitelor cãtre stat.
(4) Refuzul caselor de asigurãri de sãnãtate de a încheia contracte cu furnizorii de servicii medicale ambulatorii de specialitate pentru serviciile din pachetul de servicii de baza, pachetul minimal de servicii medicale, precum şi rãspunsurile la cererile şi sesizãrile furnizorilor se vor face în scris şi motivat, cu indicarea temeiului legal, în termen de 30 de zile calendaristice.
(5) Refuzul caselor de asigurãri de sãnãtate de a deconta unele prestaţii raportate ca realizate se poate face numai prin prezentarea în scris a cauzelor care au condus la aceasta.
(6) Litigiile dintre furnizori şi casele de asigurãri de sãnãtate se soluţioneazã de Comisia Centrala de Arbitraj organizatã potrivit legii.
ART. 12
(1) Refuzul furnizorilor de servicii medicale de a pune la dispoziţie organelor de control actele de evidenta a serviciilor furnizate şi documentele în baza cãrora se deconteazã serviciile realizate conduce la amânarea decontãrii de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate a serviciilor medicale prestate, pana în momentul efectuãrii urmatorului control.
(2) Raportarea eronatã a unor servicii medicale se regularizeazã conform normelor; la regularizare se au în vedere şi serviciile medicale omise la raportare în perioadele în care au fost realizate.
ART. 13
Contractul de furnizare de servicii medicale în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate se reziliazã de plin drept printr-o notificare scrisã de casele de asigurãri de sãnãtate în termen de maximum 10 zile calendaristice de la data constatãrii, în urmãtoarele situaţii:
a) dacã furnizorul nu începe activitatea în termen de cel mult 3 luni de la data semnãrii contractului de furnizare de servicii medicale;
b) dacã din motive imputabile furnizorului acesta îşi întrerupe activitatea pe o perioada mai mare de 3 luni;
c) ridicarea de cãtre organele în drept a autorizaţiei sanitare de funcţionare sau expirarea termenului de valabilitate a acesteia ori încetarea acreditãrii furnizorului;
d) nerespectarea termenelor de raportare, în vederea decontãrii de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate a activitãţii realizate conform prezentei hotãrâri, pe baza documentelor de raportare, pentru o perioada de maximum doua luni consecutive în cadrul unui trimestru;
e) ca urmare a aplicãrii de 3 ori a mãsurii de diminuare a valorii definitive a punctului sau a contravalorii serviciilor stomatologice pentru abuzuri sau prescrieri nejustificate de medicamente şi/sau recomandãri nejustificate de investigaţii paraclinice;
f) în cazul în care se constata încasarea de contribuţie personalã de la asiguraţi pentru serviciile medicale care se suporta integral de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate, conform listelor şi condiţiilor prevãzute în norme;
g) în situaţia în care instituţiile abilitate pentru efectuarea controlului furnizorilor de servicii medicale în ambulatoriul de specialitate, prevãzute la art. 7 din prezenta hotãrâre, constata, în condiţiile prevãzute prin norme, nerespectarea programului de lucru stabilit de cãtre medicul de specialitate şi comunicat caselor de asigurãri de sãnãtate şi direcţiilor de sãnãtate publica.
ART. 14
Contractul de furnizare de servicii medicale în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate înceteazã la data la care a intervenit una dintre urmãtoarele situaţii:
a) cabinetul medical se muta din teritoriul de funcţionare;
b) a survenit decesul reprezentantului legal al cabinetului medical;
c) medicul renunţa sau pierde calitatea de membru al Colegiului Medicilor din România;
d) încetare prin faliment, dizolvare, lichidare, în cazul cabinetelor medicale organizate potrivit <>art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 124/1998 , republicatã, cu modificãrile ulterioare;
e) încetarea definitiva a activitãţii casei de asigurãri de sãnãtate;
f) acordul de vointa al pãrţilor;
g) denunţarea unilaterala a contractului de cãtre reprezentantul legal al cabinetului medical sau al casei de asigurãri de sãnãtate, printr-o notificare scrisã, cu 30 de zile calendaristice anterior datei de la care se doreşte încetarea contractului.

CAP. 3
Dispoziţii finale

ART. 15
Pentru categoriile de persoane prevãzute în legi speciale, care beneficiazã de asistenta medicalã gratuita suportatã din fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate în condiţiile stabilite de reglementãrile legale în vigoare, casele de asigurãri de sãnãtate deconteazã integral suma aferentã serviciilor medicale furnizate prevãzute în pachetul de baza de servicii medicale, care cuprinde atât contravaloarea serviciilor acordate oricãrui asigurat, cat şi suma aferentã coplatii, prevãzutã la unele servicii ca obligaţie de plata pentru asigurat.
ART. 16
Contractele de furnizare de servicii medicale în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate se încheie anual, iar decontarea serviciilor medicale aferente lunii decembrie a anului în curs se face în luna ianuarie a anului urmãtor, conform normelor de închidere a exerciţiului bugetar.
ART. 17
Contractele încheiate cu furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate pentru anul 2002 se prelungesc printr-un act adiţional pana la încheierea noilor contracte. Suma înscrisã în actul adiţional va fi consemnatã distinct ca suma inclusã în valoarea totalã în contractul pentru anul 2003. Condiţiile acordãrii asistenţei medicale, în baza actului adiţional, sunt cele prevãzute în actele normative în vigoare la data încheierii actului adiţional.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016