Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CODUL DE ETICA din 6 august 2011  al membrilor Consiliului de mediere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CODUL DE ETICA din 6 august 2011 al membrilor Consiliului de mediere

EMITENT: CONSILIUL DE MEDIERE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 634 din 6 septembrie 2011

    Preambul
    ● Consiliul de mediere, denumit în continuare Consiliul, este forul care îşi exercitã atribuţiile conform cadrului legal stabilit prin Legea nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare Legea, precum şi prin directivele Uniunii Europene, în interes public, asigurând calitatea serviciului de mediere prin organizarea şi administrarea activitãţii de mediere.
    ● Membrii Consiliului îşi desfãşoarã activitatea cu respectarea normelor de eticã profesionalã prevãzute în cuprinsul prezentului cod.
    ● În cuprinsul prezentului cod, activitatea membrilor Consiliului trebuie înţeleasã în sensul activitãţii desfãşurate în cadrul Consiliului de mediere ca organ de conducere, precum şi în sensul activitãţii desfãşurate în comisiile în care membrii Consiliului sunt desemnaţi conform legii (Legea, Regulamentul de organizare şi funcţionare, hotãrârile Consiliului), care pot fi: Comisia permanentã, Comisia de disciplinã, precum şi orice alte comisii care pot fi înfiinţate de Consiliu în limitele reglementãrilor cadrului legal.

    CAP. I
    Libertatea de decizie şi opinie în exercitarea atribuţiilor legale

    ART. 1
    Libertatea de decizie
    (1) Libertatea de decizie în îndeplinirea atribuţiilor conferite membrilor Consiliului de cadrul legal în vigoare trebuie exprimatã în limitele prevãzute de lege şi cu bunã-credinţã.
    (2) În exercitarea dreptului la libera decizie, membrii Consiliului vor avea în vedere interesele tuturor celor cãrora decizia le este aplicabilã, în sensul de a produce efecte, precum şi prevenirea situaţiilor de discriminare, tratament inegal sau/şi concurenţã neloialã.
    ART. 2
    Libertatea de opinie
    (1) Libertatea de opinie în luarea deciziilor se exercitã de cãtre membrii Consiliului numai în cadrul dezbaterilor şi discuţiilor ce au loc în Consiliu şi în comisii, fãrã a fi înţeleasã de cãtre aceştia ca un drept de a externaliza dezbaterile contradictorii ce ar putea avea loc în cadrul Consiliului.
    (2) Membrii Consiliului vor exprima în afara şedinţelor Consiliului numai opiniile proprii, fãrã a face referiri la opiniile personale ale altor membri ai Consiliului.
    (3) Membrii Consiliului se vor abţine de la calificative sau de la judecarea opiniilor ori a activitãţilor celorlalţi membri ai Consiliului, atât în cadrul, cât şi în afara activitãţii din Consiliu.
    ART. 3
    Exprimarea publicã a opiniilor
    (1) În lipsa unui mandat expres dat de Consiliu, membrii acestuia nu pot desfãşura activitãţi în numele şi pentru Consiliu. În cazul în care membrii Consiliului sunt mandataţi de Consiliu sã participe la o acţiune în calitate de reprezentanţi ai acestuia, ei vor face publicã numai poziţia Consiliului sau deciziile acestuia, dupã caz, abţinându-se sã îşi exprime opiniile personale.
    (2) În cazul în care membrii Consiliului doresc sã facã publicã opinia personalã în legãturã cu atribuţiile sau activitatea Consiliului, aceştia sunt obligaţi sã facã precizarea expresã cã este o opinie personalã şi cã nu reprezintã poziţia oficialã a Consiliului.
    (3) În cazul hotãrârilor luate în cadrul Consiliului în conformitate cu art. 19 alin. (4) din Lege, opiniile diferite se motiveazã şi se consemneazã separat în cuprinsul hotãrârilor.
    (4) Membrii Consiliului pot preciza dacã opiniile personale sunt susţinute de organizaţiile din care fac parte sau de cãtre mediatorii care i-au votat.
    (5) În lipsa unui mandat expres, membrii Consiliului trebuie sã se abţinã de la afirmarea unei opinii personale ca fiind o opinie a unui grup de mediatori.
    (6) În lipsa unui mandat expres, membrii Consiliului trebuie sã se abţinã de la afirmarea unei opinii personale sau a unui grup de mediatori ca fiind o opinie a mediatorilor din România.

    CAP. II
    Nediscriminarea

    ART. 4
    (1) În activitatea lor, membrii Consiliului se vor abţine sã producã orice fel de discriminare şi vor acţiona în sensul combaterii oricãrei discriminãri pe motiv de rasã, religie, orientare sexualã sau apartenenţã la o organizaţie.
    (2) Membrii Consiliului vor acţiona în toatã activitatea pe care o desfãşoarã pe durata mandatului în conformitate cu principiile prevãzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere, acţionând în sensul asigurãrii unui tratament egal, nediscriminatoriu şi al egalitãţii de şanse faţã de orice persoanã care se adreseazã acestuia.
    (3) În aplicarea legii, membrii Consiliului vor acţiona folosind aceeaşi mãsurã şi aceleaşi criterii faţã de toate persoanele, constituindu-se astfel în garanţii nediscriminãrii.

    CAP. III
    Conflictul de interese

    ART. 5
    (1) Membrii Consiliului îşi vor declara apartenenţa la asociaţii profesionale în momentul preluãrii mandatului şi oricând pe parcursul mandatului atunci când dobândesc calitatea de membru în cadrul unor astfel organizaţii.
    (2) Membrii Consiliului vor preciza asociaţiile şi/sau grupurile de mediatori pe care le reprezintã în sensul precizat la art. 3 alin. (1).
    (3) În toate cazurile în care participã la luarea unei hotãrâri în exercitarea atribuţiilor ce le revin în calitate de membrii ai Consiliului, aceştia vor declara orice situaţie în care se aflã în conflict de interese şi se vor abţine de la vot.
    (4) Potrivit principiului responsabilitãţii, membrii Consiliului nu vor abuza de dreptul de a se abţine de la vot, fiind responsabili în luarea deciziilor, în asigurarea funcţionãrii Consiliului şi în îndeplinirea atribuţiunilor conferite prin lege.
    (5) În cazul blocãrii luãrii unei decizii prin lipsa cvorumului prevãzut de lege, blocaj cauzat de abţinerea membrilor Consiliului de la vot, aceştia vor motiva abţinerea care va fi consemnatã în procesul-verbal.
    (6) Persoana care are calitatea de membru al Consiliului se va abţine de la vot dacã hotãrârile Consiliului sau ale comisiilor:
    a) soluţioneazã o cerere adresatã Consiliului al cãrui petent este el, soţul sãu, rudã sau afin al sãu pânã la gradul IV inclusiv;
    b) soluţioneazã o cerere adresatã Consiliului referitoare la acte şi fapte ce privesc forma de exercitare a profesiei de mediator, asociaţia profesionalã sau furnizorul de formare în care membrul Consiliului îşi desfãşoarã activitatea, iar decizia se ia pe baza opiniilor subiective ale membrilor Consiliului, şi nu în baza unor criterii obiective stabilite prin hotãrâri ale Consiliului;
    c) au ca obiect acte sau fapte ce privesc raporturi patrimoniale ale Consiliului cu entitãţi economice în care membrul Consiliului, rudele acestuia pânã la gradul IV inclusiv sau afinii sunt asociaţi sau salariaţi ori deţin funcţii de conducere administrative sau executive. De la prezenta clauzã sunt exceptate donaţiile şi legatele fãcute în favoarea Consiliului şi în beneficiul acestuia.
    (7) De la situaţiile prevãzute la alin. (6) lit. a) şi b) fac excepţie actele pur administrative ale Consiliului în care îndeplinirea condiţiilor de fond şi formã a cererii naşte obligaţia legalã a Consiliului de a avea o anumitã conduitã şi, implicit, de a emite o anumitã hotãrâre (de exemplu: autorizarea mediatorului, avizarea formei de exercitare a profesiei, acreditarea formatorilor, examinatorilor, evaluatorilor etc.).
    (8) Membrii Consiliului nu sunt în conflict de interese atunci când iau decizii ca instanţã disciplinarã, conform legii, cu privire la o plângere în care petentul sau mediatorul învinuit este membru al unei asociaţii profesionale în care sunt înscrişi ca membri şi membrul/membrii Consiliului. În acest caz, principiul responsabilitãţii prevãzut în Regulamentul de organizare şi funcţionare şi cel al nediscriminãrii prevãzut în prezentul cod guverneazã activitatea membrilor Consiliului în exercitarea atribuţiilor de instanţã disciplinarã şi de asigurarea calitãţii serviciului de mediere în interes public şi în spiritul legii.

    CAP. IV
    Comportamentul loial şi civilizat faţã de colegii mediatori şi faţã de colegii membri în Consiliu

    ART. 6
    (1) Membrii Consiliului îşi datoreazã unii altora respect şi sunt garanţii folosirii unui limbaj şi unei atitudini civilizate pe care o vor promova atât în cadrul Consiliului, cât şi în cadrul organizaţiilor din care fac parte.
    (2) Membrii Consiliului nu vor iniţia, nu vor susţine, nu vor instiga şi nu vor participa direct sau indirect la acţiuni de denigrare a celorlalţi membri ori a Consiliului ca instituţie.
    (3) Membrii Consiliului nu vor iniţia, nu vor susţine şi nu vor instiga direct sau indirect la acţiuni de revocare din Consiliu a unui alt membru al acestuia.
    (4) Membrii Consiliului au obligaţia eticã sã acţioneze astfel încât acţiunile de revocare a unui membru sã fie iniţiate numai de cãtre asociaţiile profesionale din care acel membru al Consiliului face parte sau de cãtre una dintre asociaţiile profesionale care au susţinut prin vot desemnarea ca membru în Consiliu.
    (5) Membrii Consiliului nu se vor implica în iniţierea şi/sau în susţinerea unor modificãri legislative care nu au fost comunicate în prealabil Consiliului şi nici nu au susţinere din partea acestuia. În cazul în care orice membru al Consiliului are cunoştinţã despre iniţiative legislative în domeniul medierii, care nu au fost comunicate Consiliului, acesta are obligaţia de a notifica Consiliului respectiva iniţiativã legislativã.

    CAP. V
    Confidenţialitatea şi comunicarea

    ART. 7
    (1) Membrii Consiliului se vor abţine sã dea publicitãţii luãrile de poziţii ale celorlalţi membri, cu excepţia celor comunicate oficial de Consiliu.
    (2) Consiliul va comunica oficial deciziile şi hotãrârile sale prin publicarea pe site-ul propriu a hotãrârilor adoptate.
    (3) Membrii Consiliului se vor folosi de canalele de comunicare de care dispun doar în scopul de a-şi comunica propriile opinii sau decizii ori pentru a publica poziţia oficialã a Consiliului în scopul corectei informãri a celor interesaţi.
    (4) Membrilor Consiliului le este interzisã crearea unor beneficii de imagine în profesie în virtutea calitãţii pe care o deţin în Consiliu, prin raportarea la poziţiile exprimate în Consiliu sau în comisii de cãtre alţi membri ai Consiliului.
    (5) În activitatea desfãşuratã în cadrul Consiliului, membrii acestuia vor respecta toate procedurile şi mãsurile instituite pentru protecţia datelor cu caracter personal de cãtre Consiliu, în calitatea sa de operator de date cu caracter personal conform dispoziţiilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (6) Membrii Consiliului nu vor înregistra sau transmite şedinţele Consiliului, transparenţa acestora fiind reglementatã prin hotãrâri ale Consiliului.

    CAP. VI
    Promovarea intereselor generale în domeniul medierii

    ART. 8
    (1) Consiliul îşi exercitã atribuţiile legale promovând interesul public şi al mediatorilor privind calitatea serviciului de mediere şi apãrarea prestigiului profesiei de mediator.
    (2) Membrii Consiliului se vor abţine de la a promova interese personale şi de grup, rezultate în baza apartenenţei la structuri profesionale şi la alte structuri asociative, în cazul în care acestea nu converg sau nu sunt prioritare interesului general în profesie.

    CAP. VII
    Transparenţa decizionalã

    ART. 9
    (1) Activitatea membrilor Consiliului se desfãşoarã în baza principiului transparenţei, iar în aplicarea acestui principiu, membrii Consiliului, cu respectarea mandatului dat, vor informa persoanele interesate asupra acţiunilor întreprinse, poziţiei şi deciziilor Consiliului.
    (2) Principiul enunţat la alin. (1) nu vine în contradicţie cu posibilitatea Consiliului de a decide ca anumite şedinţe sã nu fie publice. În acest context luãrile de poziţie ale membrilor nu pot fi fãcute publice decât de cãtre fiecare membru pentru sine, în sensul art. 7.
    (3) În niciun caz membrii Consiliului nu vor dezvãlui poziţiile celorlalţi membri anterior luãrii unei decizii de cãtre Consiliu, respectiv de cãtre comisia din care fac parte.

    CAP. VIII
    Rãspunderea disciplinarã

    ART. 10
    (1) În toate cazurile în care membrii Consiliului de mediere încalcã oricare dintre obligaţiile stipulate în prezentul cod, aceştia vor rãspunde disciplinar.
    (2) Se considerã abatere disciplinarã încãlcarea cu intenţie, în mod repetat şi neîntemeiat, de cãtre membrii Consiliului, a oricãrei obligaţii prevãzute în sarcina acestora de Lege, de hotãrârile Consiliului şi de prezentul cod.
    (3) Orice membru al Consiliului poate sesiza Consiliul cu o plângere împotriva unui alt membru al acestuia în termen de 6 luni de la data sãvârşirii abaterii disciplinare.
    (4) Sancţiunile disciplinare se aplicã în funcţie de gravitatea abaterii, precum şi în funcţie de starea de recidivã în sãvârşirea abaterilor şi constau în:
    a) observaţia scrisã;
    b) amendã de la 100 la 1.000 lei;
    c) suspendarea calitãţii de membru al Consiliului pe o duratã de pânã la maximum 6 luni;
    d) excluderea din Consiliu.
    (5) Cuantumul amenzii poate fi actualizat anual de cãtre Consiliu cu indicele de inflaţie.
    (6) Plângerile formulate împotriva unui membru al Consiliului referitoare la nerespectarea unor obligaţii prevãzute în sarcina acestuia de lege, regulamente şi de prezentul cod sunt analizate de Senat, înfiinţat prin hotãrâre a Consiliului.
    (7) Consiliul, prin preşedinte, convoacã Senatul în termen de 5 zile lucrãtoare de la înregistrarea plângerii. Convocarea se poate face prin e-mail, fax sau scrisoare recomandatã. Data convocãrii Senatului va fi stabilitã astfel încât de la transmiterea convocãrii cãtre membrii Senatului şi pânã la întrunirea acestuia sã curgã un termen de cel puţin 7 zile lucrãtoare, dar nu mai mult de 14 zile lucrãtoare. Senatul va decide în termen de 30 de zile de la data întrunirii sale dacã plângerea împotriva unui membru al Consiliului este admisibilã.
    (8) Pentru a fi admisibilã, plângerea trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
    a) sã fie formulatã în scris şi înregistratã la Consiliu în original;
    b) sã cuprindã numele, prenumele şi domiciliul petentului sau adresa aleasã pentru comunicarea cu Consiliul şi calitatea în care petentul a formulat plângerea;
    c) sã cuprindã numele şi prenumele membrului/membrilor împotriva cãruia/cãrora este formulatã plângerea;
    d) sã precizeze care sunt acţiunile sau inacţiunile pe care petentul le considerã ca fiind fapte prin care membrul Consiliului a sãvârşit o abatere disciplinarã;
    e) faptele menţionate de petent sã fi fost sãvârşite de membrul/membrii Consiliului în aceastã calitate, astfel cum a fost definitã în preambulul prezentului cod.
    (9) Membrii Senatului pot administra orice probe pe care le considerã necesare pentru a decide asupra admisibilitãţii plângerii.
    (10) Senatul decide asupra admisibilitãţii plângerii prin vot, lucrãrile Senatului se desfãşoarã în prezenţa a 2/3 din membrii sãi, iar deciziile se iau cu o majoritate calificatã de 2/3 din membrii prezenţi. Opiniile separate vor fi consemnate la cerere, iar decizia Senatului se înainteazã Consiliului în scris, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data adoptãrii acesteia.
    (11) Decizia Senatului este act emis de Consiliu şi poate fi contestat conform dispoziţiilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (12) În cazul în care plângerea este inadmisibilã, Consiliul va comunica petentului decizia motivatã a Senatului.
    (13) În cazul în care plângerea este admisibilã, Consiliul numeşte în prima şedinţã ordinarã o comisie de disciplinã, conform art. 40 din Lege.
    (14) Dispoziţiile art. 40 şi 41 din Lege se aplicã corespunzãtor şi în cazul abaterilor sãvârşite de cãtre membrii Consiliului.
    (15) Dispoziţiile prezentului capitol referitoare la rãspunderea disciplinarã a membrilor Consiliului se completeazã cu dispoziţiile legii, ale Regulamentului de organizare şi funcţionare în materia rãspunderii disciplinare, precum şi cu Procedurile de lucru ale Consiliului şi ale comisiei de disciplinã privind rãspunderea disciplinarã a mediatorilor.
    (16) În cazul în care abaterea disciplinarã a membrilor Consiliului cauzeazã prejudicii acestui organism, persoana sancţionatã disciplinar poate rãspunde şi material pentru prejudiciul cauzat, conform legii române în vigoare.

    CAP. IX
    Dispoziţii tranzitorii

    ART. 11
    Pânã la constituirea Senatului, analiza admisibilitãţii plângerii formulate împotriva unui membru al Consiliului va fi fãcutã în şedinţã de Consiliu de cãtre membrii acestuia.

                        ___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016