Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
CODUL DE ETICA din 19 mai 2012 al profesiei de evaluator autorizat
1. Dispoziţii generale a) Profesionistul evaluator autorizat trebuie sã respecte, pe lângã prevederile legale în materie, şi principiile şi reglementãrile din prezentul cod de eticã. b) Obiectivul codului de eticã constã în consolidarea încrederii publice în procesul de evaluare prin crearea unui cadru pentru exprimarea de opinii de evaluare credibile de cãtre evaluatorii autorizaţi cu pregãtire adecvatã şi care îşi desfãşoarã activitatea în mod etic. c) Scopul codului de eticã constã în promovarea principiilor şi conduitei etice pentru profesia de evaluator autorizat. d) Principiile etice fundamentale ale profesiei de evaluator autorizat stabilesc cadrul de conduitã pe care trebuie sã îl respecte evaluatorul autorizat atunci când oferã un serviciu de evaluare. e) Utilizatorii informaţiilor şi rapoartelor de evaluare cu privire la estimarea valorii bunurilor trebuie sã aibã siguranţa cã evaluãrile au fost efectuate de cãtre persoane autorizate şi competente, care respectã un cod de principii fundamentale în exercitarea profesiei lor. 2. Principii etice fundamentale Principiile etice fundamentale ale profesiei de evaluator autorizat cuprind aspecte care trebuie luate în considerare sau acţiuni care trebuie efectuate în vederea evitãrii ori a diminuãrii pericolelor ce pot apãrea pe parcursul activitãţii unui evaluator autorizat. Principiile etice fundamentale pe care un evaluator autorizat trebuie sã le deţinã sunt enunţate în continuare: - integritate: sã fie direct şi onest în relaţiile profesionale şi de afaceri; - obiectivitate, independenţã, imparţialitate: sã evite conflicte de interes, influenţe sau preferinţe care sã îi afecteze judecata profesionalã; - confidenţialitate: sã respecte confidenţialitatea informaţiilor obţinute ca urmare a relaţiilor profesionale şi sã nu divulge astfel de informaţii terţilor fãrã a avea autoritatea specificã (dacã nu existã dreptul legal sau profesional ori datoria legalã sau profesionalã de a divulga), sã nu foloseascã informaţiile în avantajul personal sau al unor terţe pãrţi; - competenţã profesionalã: sã menţinã cunoştinţele şi abilitãţile profesionale necesare pentru a oferi clienţilor sau angajatorului servicii competente bazate pe practicile, legislaţia şi tehnicile actuale; sã îşi desfãşoare activitatea în mod serios şi în concordanţã cu standardele profesionale de evaluare obligatorii pentru membrii Uniunii Naţionale a Evaluatorilor Autorizaţi din România, denumitã în continuare Uniunea; - comportament profesional: sã respecte legile şi reglementãrile în domeniul evaluãrii de bunuri şi sã evite orice fel de acţiuni care ar putea discredita profesia. 2.1. Integritate a) Principiul integritãţii obligã toţi evaluatorii autorizaţi sã fie cinstiţi şi oneşti în toate relaţiile profesionale şi de afaceri. Integritatea implicã o comportare corectã şi sincerã. b) Evaluatorul autorizat nu va realiza cu bunã ştiinţã un raport de evaluare, un raport de verificare sau orice altã opinie referitoare la evaluare care: - conţine declaraţii sau informaţii care sunt false, greşite ori întocmite în mod necorespunzãtor; - conţine erori fundamentale prin omisiune sau realizate cu intenţie. c) Dacã un evaluator autorizat descoperã asocierea sa cu astfel de informaţii sau erori, va trebui sã ia imediat mãsurile necesare pentru a corecta erorile efectuate şi sã informeze clientul şi destinatarul lucrãrii de cele constatate. d) Onorariul perceput de evaluatorul autorizat pentru activitatea de evaluare desfãşuratã nu trebuie sã fie exprimat ca procent din valoarea estimatã şi nici nu trebuie sã fie condiţionat de mãrimea valorii propuse sau de nivelul unor impozite ori taxe legate de valoarea propusã. De asemenea, onorariul nu trebuie sã depindã nici de realizarea unui eveniment sau beneficiu viitor. 2.2. Obiectivitate, independenţã, imparţialitate a) Principiul obiectivitãţii obligã evaluatorul autorizat sã aibã în activitatea desfãşuratã un comportament şi un raţionament profesional care sã nu fie compromise din cauza prejudecãţilor, conflictului de interese sau din cauza influenţei altor persoane. b) Evaluatorul autorizat are obligaţia de a fi imparţial, independent şi onest. Incertitudinile posibile referitoare la independenţã sau imparţialitate trebuie sã fie fãcute cunoscute celor implicaţi şi eliminate ori minimalizate pentru a nu exista suspiciuni privind concluziile lucrãrii de evaluare. c) În exercitarea profesiei (evaluãri de bunuri, verificarea evaluãrilor, consultanţã în evaluare), evaluatorii autorizaţi trebuie sã dezvolte şi sã raporteze analize, opinii şi concluzii nepreferenţiale. d) Evaluatorul autorizat trebuie sã refuze lucrarea de evaluare pentru care existã ameninţãri certe privind obiectivitatea, imparţialitatea sau independenţa sa. e) Evaluatorul autorizat nu va efectua o lucrare de evaluare pentru aceleaşi bunuri pentru douã sau mai multe pãrţi implicate într-o tranzacţie, fãrã acordul scris al pãrţilor. 2.3. Confidenţialitate a) Evaluatorul autorizat trebuie sã respecte confidenţialitatea informaţiilor deţinute cu privire la client şi la lucrãrile efectuate şi trebuie sã fie precaut şi vigilent pentru a nu face dezvãluiri neintenţionate. b) Evaluatorul autorizat va comunica numai clientului sau destinatarului lucrãrii ori persoanelor autorizate de cãtre aceştia valorile rezultate în urma evaluãrii sau alte informaţii considerate de comun acord ca fiind confidenţiale, cu excepţia cazului când se solicitã acest lucru în mod legal, pentru respectarea anumitor proceduri judiciare. Contractul de servicii de evaluare reprezintã cadrul legal adecvat pentru a preciza tipul şi natura informaţiilor considerate confidenţiale. c) Evaluatorul autorizat va lua toate mãsurile rezonabile pentru a se asigura cã personalul aflat în subordinea sa şi persoanele de la care obţine asistenţã respectã obligaţia de confidenţialitate rezultatã ca urmare a unei misiuni de evaluare. d) Obligaţia respectãrii principiului confidenţialitãţii continuã chiar şi dupã încheierea relaţiei dintre evaluatorul autorizat, client sau angajator. 2.4. Competenţa profesionalã a) Principiul competenţei profesionale implicã urmãtoarele obligaţii din partea evaluatorului autorizat: - menţinerea cunoştinţelor profesionale şi a abilitãţilor la nivelul necesar astfel încât angajatorul sau clienţii sã beneficieze de servicii profesionale competente; - realizarea serviciilor profesionale în conformitate cu standardele de evaluare obligatorii pentru membrii Uniunii. b) Competenţa profesionalã implicã exercitarea judecãţii în utilizarea cunoştinţelor şi a abilitãţilor profesionale pentru realizarea serviciilor de evaluare şi presupune: - dobândirea de cunoştinţe profesionale adecvate; - menţinerea nivelului de cunoştinţe profesionale prin programele de pregãtire continuã. c) Evaluatorul autorizat trebuie sã aibã cunoştinţele şi abilitãţile necesare, astfel încât sã înţeleagã şi sã utilizeze corect metodele şi procedurile de evaluare general recunoscute pentru realizarea unei evaluãri credibile; sã nu efectueze evaluarea într-o manierã neatentã sau neglijentã, favorizând apariţia de erori. d) Evaluatorul autorizat va lua toate mãsurile rezonabile pentru a se asigura cã cei care îşi desfãşoarã activitatea de evaluare sub coordonarea sa acţioneazã în conformitate cu standardele de evaluare obligatorii pentru membrii Uniunii. e) Evaluatorul autorizat va respecta standardele de evaluare obligatorii pentru membrii Uniunii. Situaţiile în care aceste standarde nu sunt aplicabile misiunii de evaluare din cauza unor acte normative incidente sau altor cerinţe relevante misiunii trebuie clarificate cu clientul şi destinatarul şi explicitate în raport. f) Evaluatorul autorizat va presta acele servicii de evaluare pentru care are competenţe şi calificãri, conform Tabloului evaluatorilor autorizaţi, dobândite prin pregãtire profesionalã specificã. 2.5. Comportament profesional a) Principiul comportamentului profesional obligã toţi evaluatorii autorizaţi sã respecte legislaţia specificã în vigoare şi standardele de evaluare obligatorii pentru membrii Uniunii. b) Evaluatorii autorizaţi nu trebuie sã compromitã buna reputaţie a profesiei. Ei trebuie sã fie cinstiţi şi sinceri, sã prezinte obiectiv şi fãrã ambiguitãţi procesul de evaluare şi concluziile lucrãrii, indiferent de dorinţele şi indicaţiile clientului. c) Evaluatorii autorizaţi vor evita orice comportament ori acţiune care ar putea discredita profesia, Uniunea şi membrii acesteia sau care ar fi în detrimentul interesului public. d) Evaluatorii autorizaţi nu vor prezenta denaturat calificãrile şi experienţa profesionalã proprii. e) Evaluatorul autorizat nu va induce în eroare Uniunea în mod expres sau printr-un act de omisiune pentru a fi eligibil pentru un anume statut ori categorie de membri. f) Evaluatorii autorizaţi nu vor face afirmaţii compromiţãtoare cu privire la alţi evaluatori autorizaţi sau la lucrãrile efectuate de cãtre aceştia. 3. Dispoziţii finale 3.1. Prevederile prezentului cod de eticã sunt obligatorii pentru toţi evaluatorii autorizaţi, persoane fizice şi persoane juridice, membrii ai Uniunii. 3.2. Nerespectarea dispoziţiilor prezentului cod de eticã constituie abatere disciplinarã şi atrage rãspunderea evaluatorilor autorizaţi conform regulamentelor în vigoare.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email