Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   COD DEONTOLOGIC din 24 noiembrie 2018  al profesiei de psiholog cu drept de liberă practică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 COD DEONTOLOGIC din 24 noiembrie 2018 al profesiei de psiholog cu drept de liberă practică

EMITENT: Colegiul Psihologilor din România
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 143 din 22 februarie 2019
──────────
    Aprobat prin Hotărârea nr. 1 din 24 noiembrie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 143 din 22 februarie 2019
──────────

    INTRODUCERE
    Practica profesiei de psiholog cu drept de liberă practică (denumit în continuare psiholog) presupune o pregătire de specialitate riguroasă şi continuă, o bună înţelegere a societăţii şi a rolului social cu care psihologul este învestit, aderarea la principiile şi valorile fundamentale ale profesiei, capacitatea de a acţiona eficient şi responsabil în beneficiul persoanelor şi al societăţii în ansamblu.
    Colegiul Psihologilor din România (denumit în continuare Colegiu) îşi asumă responsabilitatea legală şi morală de a asigura un cadru organizatoric şi normativ coerent pentru practica psihologiei la un înalt nivel de profesionalism. Împreună cu alte documente ce stabilesc criteriile, regulile şi standardele profesionale (standarde de calitate, standarde de formare, standarde de competenţă, ghiduri de bune practici etc.), în acord cu normele instituite la nivelul comunităţii internaţionale a psihologilor, prezentul cod deontologic al profesiei de psiholog cu drept de liberă practică (denumit în continuare Cod) orientează conduita psihologului şi în acelaşi timp este un instrument de evaluare a calităţii comportamentului profesional. Codul serveşte, de asemenea, ca sursă de informare a publicului asupra aşteptărilor pe care le poate avea atunci când intră în contact cu un psiholog aflat într-un rol profesional.
    Eforturile Colegiului Psihologilor din România de a asigura beneficiarii serviciilor psihologice şi societatea referitor la practica etică a profesiei nu se limitează la afirmarea şi promovarea prin Cod a principiilor, valorilor şi standardelor etice. Codul oferă reperele fundamentale pentru un ansamblu de demersuri care urmăresc:
    a) creşterea nivelului de conştientizare a importanţei deciziilor etice în protejarea beneficiarilor;
    b) promovarea deschiderii şi transparenţei în abordarea problemelor şi dilemelor etice;
    c) încurajarea integrării practicilor de consultare, intervizare sau supervizare în procedurile interne ale furnizorilor de servicii psihologice pentru cazurile care ridică probleme etice deosebite;
    d) dezvoltarea şi implementarea colaborativă a unor metode care să sprijine psihologii în monitorizarea propriilor atitudini şi comportamente profesionale;
    e) creşterea ponderii şi a calităţii abordării temelor eticii profesionale, atât în formarea de bază, complementară şi continuă, cât şi în supervizare;
    f) asistenţa în procesul deciziilor etice;
    g) implicarea comunităţii profesionale în dezbaterea şi reflecţia etică asupra situaţiilor care ridică dileme de natură etică;
    h) consultanţa acordată pentru implementarea unor mecanisme şi proceduri care să permită aplicarea principiilor, valorilor şi standardelor etice în diversele contexte de practică a profesiei;
    i) acordarea unei atenţii sporite aspectelor etice în elaborarea ghidurilor de bune practici;
    j) încurajarea delimitării profesioniştilor de comportamentele neetice atunci când principiile şi standardele profesionale sunt încălcate;
    k) proceduri clare şi transparente de sesizare a încălcărilor prevederilor Codului şi acţiuni corective şi disciplinare prin care Colegiul Psihologilor din România intervine pentru protejarea drepturilor persoanelor şi sancţionarea comportamentelor neetice (vezi Codul de procedură disciplinară).

    Codul deontologic a fost elaborat între anii 2004-2005 de Comisia de deontologie şi disciplină a Colegiului Psihologilor din România şi revizuit în anul 2012. Între anii 2017-2018 a fost revizuit din nou, actualizat şi pus în acord cu o serie de modificări normative naţionale şi internaţionale, progresele realizate de comunitatea profesională şi noile evoluţii ale societăţii. Versiunea actuală a Codului este în concordanţă cu principiile şi standardele Metacodului de etică, ghidul-cadru realizat de European Federation of Psychologists’ Associations (EFPA) pentru codurile etice ale asociaţiilor profesionale membre, asociaţie la care Colegiul Psihologilor din România s-a afiliat în anul 2013.
    O parte dintre articolele din versiunea aprobată în 2012 au fost regrupate, astfel încât structura Codului să corespundă recomandărilor Metacodului de etică privind explicitarea celor patru principii etice referitoare la respectul pentru drepturile şi demnitatea persoanei, competenţă, responsabilitate şi integritate. Actuala versiune a Codului aduce, de asemenea, o serie de completări şi actualizări ale unor teme, izvorâte ca răspuns la noile solicitări întâlnite de profesionişti sau la cele mai frecvente probleme sesizate Comisiei de deontologie şi disciplină. În elaborarea actualei versiuni a Codului au fost avute în vedere şi codurile etice ale unor asociaţii profesionale similare din ţări cu tradiţie în domeniul psihologiei, legi şi norme naţionale şi internaţionale în domeniu, ghiduri etice şi alte resurse documentare.
    Codul este prezentat ca o sinteză de principii şi standarde etice de exercitare a profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, ce instituie regulile de conduită ale psihologului cu drept de liberă practică. Codul oferă o bază consensuală pentru menţinerea unei atitudini colective împotriva comportamentelor ce încalcă principiile eticii profesionale. Dacă principiile sunt aspiraţionale prin natura lor, având rolul de a inspira şi ghida psihologii către idealurile etice ale profesiei, standardele au rolul de a stabili reguli de comportament profesional a căror respectare este o obligaţie legală, morală şi profesională a psihologului.
    Codul are rolul de a orienta şi regla acele activităţi ale psihologilor în care aceştia se angajează ca psihologi sau se prezintă sub titulatura de psihologi, nu şi pe cele din viaţa privată a acestora. Comportamentul din viaţa privată a psihologului poate fi luat în discuţie numai dacă este de o asemenea natură încât aduce prejudicii profesiei de psiholog sau ridică serioase îndoieli privind capacitatea acestuia de a-şi asuma şi îndeplini responsabilităţile sale profesionale ca psiholog. Membrii comunităţii profesionale sunt îndemnaţi să aibă în vedere că expresia publică a unor atitudini şi valori contrare în viaţa personală poate afecta încrederea publicului în existenţa unei conştiinţe etice ca nucleu al identităţii profesionale.
    Profesia de psiholog cu drept de liberă practică se exercită într-o varietate de contexte, în care psihologii pot desfăşura activităţi subsumate unor roluri diferite: practician, cursant, evaluator, consilier, psihoterapeut, formator, profesor, educator, cercetător, consultant, coleg, angajator sau angajat, manager, supervizor, editor, membru în organisme profesionale, organizator de evenimente profesionale etc. Codul urmăreşte stabilirea principiilor şi standardelor etice aplicabile tuturor, căutând să acopere cele mai frecvente activităţi şi contexte profesionale. În acelaşi timp, presupune şi încurajează cunoaşterea în profunzime de către profesionist a cadrului legal şi a regulilor şi standardelor aplicabile contextului particular al fiecărei activităţi.

    Rezolvarea problemelor etice
    Prin natura şi complexitatea activităţilor profesionale, psihologii trebuie să ia decizii în situaţii în schimbare, în condiţii de incertitudine şi ambiguitate, în care se pot exprima solicitări concurente sau conflictuale. Expertiza profesională, consultarea altor materiale şi ghiduri adoptate de Colegiul Psihologilor din România sau de asociaţii profesionale de referinţă, consultarea cu alţi profesionişti, cunoaşterea şi luarea în considerare a circumstanţelor şi particularităţilor fiecărui caz, privilegierea nevoilor şi intereselor clienţilor vor completa tabloul evaluării, reflecţiei şi deciziei etice ghidate de principiile Codului.

    Procesul luării deciziilor etice
    Psihologul are obligaţia legală şi morală de a aplica principiile şi standardele exprimate în Cod în toate activităţile pe care le desfăşoară în calitate de psiholog.
    Dacă în majoritatea cazurilor, regulile sunt destul de clare şi deciziile pot fi luate rapid, în practica fiecărui psiholog apar situaţii cu un grad ridicat de ambiguitate, în care unele principii se pot afla în conflict. Astfel de situaţii necesită atenţie, timp pentru reflecţia etică şi un efort intens şi adesea solicitant pentru soluţionare. Este important ca psihologul să fie capabil să argumenteze decizia luată la finalul acestui proces.
    Există mai multe modele de soluţionare a dilemelor etice şi de luare a deciziilor etice. Se recomandă ca psihologul să ia în considerare:
    1. Identificarea aspectelor relevante:
    a) Care sunt parametrii situaţiei? (problemele şi practicile relevante din perspectivă etică, inclusiv interesele, drepturile, caracteristicile semnificative ale indivizilor sau grupurilor implicate şi ale sistemului sau circumstanţelor în care a apărut problema etică)
    b) Există dovezi bazate pe cercetare care pot fi relevante?
    c) Ce informaţii oferă normele legale?
    d) Care este opinia altor profesionişti?
    e) Există ghiduri sau reglementări specifice oferite de organisme relevante?
    f) În ce mod poate fi afectat procesul de decizie de propriile înclinaţii, preferinţe sau „bias-uri“, de interesele personale sau factorii de stres?

    2. Identificarea persoanelor sau a grupurilor potenţial afectate de decizie sau implicate în situaţie şi obţinerea perspectivei acestora.
    3. Utilizarea Codului pentru a identifica principiile implicate.
    4. Evaluarea drepturilor, responsabilităţilor şi efectelor diferitelor variante decizionale asupra stării de bine a clienţilor şi a celorlalte persoane implicate.
    5. Generarea unor variante posibile de acţiune, de preferat cu asistenţa şi implicarea celorlalţi în proces.
    6. Analiza riscurilor şi beneficiilor fiecărui curs posibil al acţiunii pe termen scurt şi pe termen lung pentru fiecare dintre cei implicaţi.
    7. Alegerea conştientă a modului de acţiune după luarea în considerare a principiilor, valorilor şi standardelor, verificând ca raţionamentul care a stat la baza deciziei să fie logic, lucid şi consistent. Documentarea procesului decizional, care poate include perspectivele contradictorii.
    8. Asumarea responsabilităţii pentru consecinţele acţiunii şi monitorizarea rezultatelor. În cazul unor consecinţe negative, asumarea responsabilităţii, întreprinderea unor acţiuni corective sau reparatorii sau reluarea procesului decizional dacă problema nu s-a rezolvat. Uneori, faptul de a prezenta scuze pentru consecinţele negative neintenţionate asupra cuiva poate face ca persoana afectată să obţină ceea ce avea nevoie: recunoaşterea neplăcerii sau disconfortului suferite.
    9. Extragerea unor concluzii utile pentru sine, pentru alţii şi/sau pentru comunitatea profesională
    10. Întreprinderea tuturor eforturilor fezabile pentru a preveni apariţia în viitor a aceleiaşi probleme (comunicare şi rezolvare de probleme împreună cu colegii, schimbări ale procedurilor sau practicilor)
    Exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică se realizează cu respectarea principiilor cuprinse în Legea nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Colegiului Psihologilor din România, cu modificările ulterioare, în Hotărârea Guvernului nr. 788/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Colegiului Psihologilor din România, cu completările ulterioare, a principiilor şi standardelor cuprinse în prezentul cod şi a reglementărilor interne ale Colegiului. Psihologii trebuie să cunoască şi să respecte, de asemenea, legislaţia relevantă în domeniul specializării în care îşi desfăşoară activitatea.



    Definirea termenilor
    În sensul prezentului cod, următorii termeni se definesc astfel:
    - Psihologul reprezintă orice membru al Colegiului Psihologilor din România; psiholog cu drept de liberă practică atestat conform Legii nr. 213/2004, cu modificările ulterioare.
    – Comportamentul profesional reprezintă orice acţiune îndeplinită de psiholog atunci când acţionează în calitate de psiholog sau utilizează titlul de psiholog, inclusiv în relaţiile profesionale, ca cercetător, profesor, supervizor, în media etc.
    – Clientul/Beneficiarul direct reprezintă o persoană, un cuplu (ca relaţie), o familie sau grup (inclusiv organizaţie sau comunitate) căruia i se oferă servicii psihologice din partea unui psiholog. Clienţii, participanţii la cercetări, studenţii şi orice alte persoane cu care psihologul vine în contact în timpul activităţii sale profesionale sunt independenţi dacă în mod independent au stabilit un contract ori şi-au dat consimţământul informat. Persoanele sunt parţial dependente dacă decizia contractului sau a consimţământului informat este împărţită de două sau mai multe părţi (de exemplu, părinţi şi conducerea şcolii, angajaţi şi conducerea instituţiei, adult şi familia sa). Persoanele sunt considerate complet dependente dacă acestea nu pot sau pot în foarte mică măsură să aleagă între a primi sau nu un serviciu ori să participe la o activitate (de exemplu, pacienţii care au fost involuntar supuşi unor intervenţii psihologice, copiii foarte mici implicaţi în proiecte de cercetare).
    – Sistemul client - mai multe persoane care interacţionează unele cu altele şi cu care psihologul a stabilit şi păstrat o singură relaţie profesională.
    – Beneficiarul contractual - persoana fizică sau juridică ce contractează serviciile psihologice.
    – Terţi/Terţe persoane/A treia parte - oricine altcineva în afara clientului sau a sistemului client.
    – Reprezentant legal - părintele/părinţii cu autoritate parentală sau tutorele, în cazul unui client minor, respectiv tutorele sau curatorul desemnat de instanţa de judecată pentru un client adult.
    – Asentimentul reprezintă acordul unei persoane care nu are capacitatea legală de a-şi da consimţământul pentru un serviciu psihologic.
    – Datele se referă la orice informaţii care pot fi asociate cu o persoană, înregistrate şi stocate sub orice formă, inclusiv audio-vizuală şi electronică.
    – Drepturile legale ori civile reprezintă acele drepturi protejate prin lege şi recunoscute ca atare.
    – Drepturile morale reprezintă drepturile fundamentale şi inalienabile ale omului care pot fi sau nu protejate total de legile în vigoare. Un loc aparte, ca semnificaţie, pentru psihologi, îl ocupă, spre exemplu, dreptul la: egală justiţie; onestitate; dezvoltarea unei intimităţi adecvate; autodeterminare; libertate personală. Protejarea unor aspecte ale acestor drepturi poate implica practici care nu sunt conţinute sau controlate de către legile în vigoare. În plus, drepturile morale nu se limitează la cele menţionate în această definiţie.
    – Discriminarea reprezintă activitatea care prejudiciază ori promovează prejudecăţi cu privire la persoane datorită culturii acestora, naţionalităţii, etniei, culorii sau rasei, religiei, sexului sau orientării sexuale, statutului marital, abilităţilor fizice sau intelectuale, vârstei, statutului socioeconomic şi oricăror altor preferinţe, caracteristici personale, condiţii sau statute.
    – Exploatarea clientului - exploatarea necunoaşterii, a lipsei de experienţă sau a stării de slăbiciune a persoanelor vulnerabile datorită stării psihice, pentru a le determina să accepte servicii psihologice în condiţii prejudiciabile pentru acestea.
    – Hărţuirea sexuală include una sau ambele situaţii: (i) utilizarea puterii ori autorităţii în încercarea de a forţa o persoană să se angajeze sau să tolereze activităţi sexuale. Aici intră intimidarea sau forţarea pentru noncomplianţă ori promisiunea unor compensaţii sau recompense pentru complianţă; (ii) angajarea în mod deliberat şi repetat în comentarii sexuale nesolicitate, anecdote, gesturi sau atingeri, dacă aceste comportamente sunt ofensatorii şi nu sunt bine primite, creează un mediu de lucru ostil ori intimidant ori se aşteaptă să fie dăunătoare pentru client.
    – Situaţie de urgenţă - orice situaţie în care se poate afla o persoană şi care necesită o rezolvare imediată printr-o intervenţie specializată care nu suferă amânare.

    CAP. I
    Principiul respectării drepturilor şi demnităţii persoanei
    Psihologii vor avea permanent în atenţie faptul că orice persoană are dreptul să îi fie apreciată valoarea intrinsecă de fiinţă umană şi această valoare nu este sporită sau diminuată de cultură, naţionalitate, etnie, culoare sau rasă, religie, sex sau orientare sexuală, statut marital, abilităţi fizice sau intelectuale, vârstă, statut socioeconomic sau orice altă caracteristică personală, condiţie sau statut.
    Aderarea la acest principiu presupune respectarea următoarelor standarde:
    a) standarde generale referitoare la respectul faţă de persoane;
    b) standarde referitoare la intimitate şi confidenţialitate;
    c) standarde referitoare la consimţământul informat;
    d) standarde referitoare la autodeterminare;
    e) standarde de înregistrare, prelucrare şi păstrare a datelor;
    f) standarde de conduită colegială.

    A. Standarde generale referitoare la respectul faţă de persoane
    1. Psihologii îşi desfăşoară activitatea manifestând respect faţă de stările afective, atitudinile, experienţele, cunoştinţele, valorile, ideile, opiniile şi opţiunile celorlalţi.
    2. Psihologii nu se angajează public în prejudicierea imaginii celorlalţi, nu manifestă discriminare pe criterii de cultură, naţionalitate, etnie, rasă, religie, sex, orientare sexuală şi nici nu se angajează în remarci sau comportamente ce aduc prejudicii demnităţii celorlalţi.
    3. Psihologii comunică respect faţă de celelalte persoane prin acţiunile şi limbajul lor.
    4. Psihologii respectă diferenţele individuale, culturale şi de rol, inclusiv, dar fără a se limita la cele bazate pe nivelul de funcţionare, gen, orientare sexuală, etnie sau identitate naţională, vârstă, religie, limbă şi statut social, asigurându-se că activităţile lor profesionale nu sunt afectate de prejudecăţi referitoare la aceste grupuri.
    5. Psihologii evită ori refuză să participe la activităţi şi practici ce nu respectă drepturile legale, civile, ori morale ale celorlalţi.
    6. Psihologii refuză să consilieze, să educe ori să furnizeze informaţii oricărei persoane care, după judecata lor, este susceptibilă de a utiliza cunoştinţele şi îndemânarea dobândite pentru a încălca drepturile fundamentale ale omului.
    7. Psihologii respectă drepturile celor care beneficiază de servicii psihologice, ale participanţilor la cercetare, angajaţilor, studenţilor şi ale altor categorii de persoane cu care intră în contact în timpul exercitării profesiei, protejând astfel propria lor demnitate.

    B. Standarde referitoare la intimitate şi confidenţialitate
    B.1. Respectarea intimităţii şi a demnităţii
    8. Psihologii vor avea grijă ca, în furnizarea de servicii psihologice ori în activitatea de cercetare, să nu încalce graniţele spaţiului personal sau cultural al clientului/participantului la cercetare, fără o permisiune clară din partea acestuia.
    9. Activitatea psihologilor nu trebuie să prejudicieze dreptul sacru la demnitate umană şi nici dreptul persoanei la propria imagine.

    B.2. Protejarea confidenţialităţii
    10. Confidenţialitatea actului psihologic este protejată prin lege şi este o obligaţie a oricărui psiholog. Divulgarea fără acordul clientului, de către psihologi, a unor informaţii care le-au fost încredinţate sau de care au luat cunoştinţă în virtutea profesiei este interzisă, excepţie făcând situaţiile prevăzute de reglementările legale. Obligaţia psihologului de a respecta confidenţialitatea nu este limitată în timp.

    B.3. Limitele confidenţialităţii
    11. Înainte de primirea consimţământului, psihologul va informa clientul cu privire la limitele confidenţialităţii şi condiţiile în care aceasta poate fi încălcată, precum şi asupra utilizării informaţiilor rezultate în urma activităţii sale.
    12. Psihologii vor informa clienţii în mod specific referitor la:
    a) obligaţiile legale sau etice care pot interveni, impunând dezvăluirea de informaţii;
    b) posibilitatea ca psihologul să se consulte cu colegii pentru a creşte eficacitatea serviciului oferit;
    c) necesitatea prezenţei, în situaţiile care impun acest lucru, a unei terţe persoane (translator, interpret, membru al familiei sau reprezentant legal);
    d) riscurile şi limitele confidenţialităţii atunci când serviciile, produsele sau informaţiile sunt oferite prin mijloace electronice de transmitere.


    B.4. Dezvăluirea de informaţii
    13. Psihologii pot împărtăşi informaţiile confidenţiale cu alţii numai cu consimţământul celor vizaţi ori de o aşa manieră încât cei vizaţi să nu poată fi identificaţi, excepţie făcând situaţiile în care divulgarea este o obligaţie prevăzută de reglementările legale sau este permisă prin lege pentru un scop legitim, cum ar fi furnizarea serviciilor profesionale în situaţii de urgenţă sau protejarea clientului, a psihologului sau a altora de o posibilă agresiune.
    14. Chiar şi în aceste situaţii, psihologii vor dezvălui doar informaţiile necesare în contextul sau situaţia respectivă şi relevante pentru scopul profesional urmărit, respectând, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege, autorizarea oferită de client.
    15. Situaţiile care au condus la dezvăluirea de informaţii confidenţiale şi motivele care au stat la baza lor se consemnează.

    B.5. Confidenţialitatea de colaborare
    16. În cazul în care doi psihologi sau un psiholog şi un alt profesionist implicat în evaluarea sau asistenţa persoanei lucrează în acelaşi timp cu acelaşi client, vor colabora, fără restricţii de confidenţialitate, numai cu acordul clientului.

    B.6. Utilizarea informaţiilor
    17. Informaţiile confidenţiale sunt înregistrate, prelucrate şi păstrate în aşa fel încât să se evite dezvăluirea neintenţionată a acestora şi pot fi folosite în scop ştiinţific sau didactic numai într-o formulă care păstrează cu rigurozitate anonimatul.

    B.7. Confidenţialitatea faţă de terţi
    18. În cazul în care există terţi implicaţi în activitatea profesională a psihologului, acesta va clarifica cu părţile implicate limitele confidenţialităţii, condiţiile de păstrare a confidenţialităţii şi nu va da curs niciunei solicitări, venite de la o terţă parte în dezvăluirea de informaţii confidenţiale, decât în condiţiile respectării reglementărilor legale şi a limitelor confidenţialităţii.
    19. Psihologul nu poate fi obligat de către angajator sau de către o altă persoană neautorizată să comunice datele confidenţiale, cu excepţia prevederilor exprese ale legii.

    B.8. Responsabilitate extinsă
    20. Psihologii se vor asigura că personalul, colegii, asistenţii, studenţii sau alte persoane care au acces la informaţiile profesionale respectă reglementările privind confidenţialitatea informaţiilor.

    B.9. Întreruperea serviciului din motive de confidenţialitate
    21. Atunci când psihologul ajunge într-o situaţie în care, din motive bine întemeiate, nu mai poate păstra confidenţialitatea, acesta va înceta să mai ofere serviciul respectiv (cu excepţia situaţiilor prevăzute la pct. 13).


    C. Standarde referitoare la consimţământul informat
    C.1. Urgentarea consimţământului
    22. Înainte de începerea oricărui tip de serviciu psihologic (evaluare, psihoterapie, consiliere psihologică etc.), psihologii vor obţine consimţământul informat din partea persoanelor independente sau parţial dependent implicate, cu excepţia situaţiilor când prin lege, decizii judecătoreşti sau prezentul Cod se prevede altfel. Psihologii vor obţine consimţământul informat atât în situaţia în care serviciile psihologice sunt oferite faţă în faţă, cât şi în cazul în care se folosesc mijloace de comunicare la distanţă.
    23. În circumstanţele în care există nevoi urgente (de exemplu, tentative sau acţiuni suicidare) psihologii vor oferi serviciile în interesul persoanei, pe cât posibil cu acordul sau asentimentul acesteia, dar vor căuta să obţină cât se poate de repede consimţământul informat.

    C.2. Asigurarea consimţământului
    24. Psihologii se vor asigura că, în procesul de obţinere a consimţământului informat, următoarele puncte au fost înţelese: scopul şi natura activităţii; responsabilităţile mutuale; beneficiile şi riscurile; alternativele; circumstanţele unei încetări a acţiunii; opţiunea de a refuza sau de a se retrage în orice moment, fără a suferi vreun prejudiciu; dreptul la o a doua opinie de specialitate; limitele confidenţialităţii; frecvenţa, modul de desfăşurare, costurile serviciilor; aspectele legale privind colectarea, păstrarea, protecţia şi utilizarea datelor personale; perioada de timp în care este valabil consimţământul; modul în care se poate retrage consimţământul dacă se doreşte acest lucru.
    25. Informaţiile vor fi oferite folosind un limbaj simplu, adecvat nivelului de înţelegere al beneficiarului.
    26. Psihologii se vor asigura că, sub nicio formă, consimţământul informat al clientului/participantului nu este dat în condiţii de coerciţie sau sub presiune.
    27. Psihologii vor obţine consimţământul scris al beneficiarului direct ori de câte ori este posibil. Atunci când acest lucru nu este posibil, psihologii vor consemna în dosarul clientului consimţământul oral, permisiunea sau asentimentul clientului/reprezentantului legal al clientului.

    C.3. Delegarea de consimţământ
    28. În cazul în care beneficiarul unui serviciu psihologic este în imposibilitatea de a-şi da consimţământul, se acceptă obţinerea acestuia de la reprezentantul legal al acestuia sau de la o persoană autorizată care, conform legii, este în măsură să îl reprezinte.
    29. În cazurile în care, potrivit legii, clientul nu are capacitatea de a-şi da în cunoştinţă de cauză consimţământul pentru un serviciu psihologic, acesta se va efectua doar cu acordul reprezentantului său legal sau cu autorizarea unei autorităţi sau persoane desemnate prin lege ori a unei instanţe de judecată.
    30. În cazul în care, potrivit legii, clientul nu are capacitatea de a-şi da în cunoştinţă de cauză consimţământul pentru un serviciu psihologic şi nu există un reprezentant legal, serviciul psihologic se poate efectua dacă este strict necesar în interesul clientului.

    C.4. Servicii psihologice impuse (clienţi mandataţi)
    31. Atunci când psihologii lucrează cu clienţi cărora serviciul le-a fost impus, ca urmare a unor prevederi legale, la cererea/prin decizia instanţei sau ca urmare a unei situaţii de urgenţă, psihologii vor furniza serviciul în beneficiul clienţilor, obţinerea consimţământului nefiind obligatorie. Psihologii vor urmări însă construirea unei relaţii de cooperare şi vor oferi clienţilor sau reprezentanţilor lor legali informaţiile necesare despre natura serviciului şi limitele confidenţialităţii.

    C.5. Consimţământul în caz de relaţii cu terţi
    32. Psihologii vor clarifica natura relaţiilor multiple pentru toate părţile implicate înainte de obţinerea consimţământului, atunci când oferă servicii psihologice sau conduc cercetări cu indivizi, familii, grupuri ori comunităţi, la cererea sau pentru a fi utilizate de către terţi. A treia parte poate fi şcoala, instanţa judecătorească, diverse agenţii guvernamentale, companii de asigurări, poliţia ori anumite instituţii de finanţare etc. În aceste situaţii, psihologii vor explica tuturor părţilor:
    a) rolul pe care îl îndeplinesc (de exemplu, psihoterapeut, consultant, evaluator, profesor, specialist desemnat de instanţa de judecată/de organul de urmărire penală/de alte organe cu atribuţii jurisdicţionale etc.);
    b) natura relaţiei cu fiecare dintre părţi;
    c) felul în care vor fi utilizate serviciile furnizate şi informaţiile obţinute;
    d) limitele confidenţialităţii;
    e) aranjamentele financiare pentru furnizarea serviciilor, în funcţie de situaţie.



    D. Standarde referitoare la autodeterminare
    D.1. Participarea activă la decizii
    33. Psihologii vor încuraja participarea activă a beneficiarilor la deciziile care îi afectează direct, respectând dorinţele justificate şi valorificând opiniile acestora, ori de câte ori este posibil.
    34. În acelaşi timp, psihologii vor fi atenţi la limitele potenţiale ale autodeterminării generate de caracteristici personale (vârsta şi nivelul de dezvoltare, sănătatea mintală etc.) sau de circumstanţe externe impuse (de exemplu, prin prevederi legale sau decizii judecătoreşti).
    35. Psihologii respectă dreptul persoanei de a avea acces la concluziile referitoare la propria persoană şi de a primi informaţii adecvate, în raport cu scopul serviciului psihologic oferit, care să îi permită să ia decizii în cunoştinţă de cauză.

    D.2. Dreptul de a renunţa
    36. Psihologii se vor asigura că beneficiarii serviciilor psihologice sau participanţii la cercetare sunt informaţi de la primul contact asupra faptului că pot renunţa în orice moment la serviciul profesional sau se pot retrage din cercetare.
    37. Psihologii vor respecta solicitarea unui participant care se retrage dintr-o cercetare, ca orice date prin care ar putea fi identificat, inclusiv înregistrările, să fie distruse.

    D.3. Dreptul la opoziţie
    38. Cu excepţia cazurilor de forţă majoră, de urgenţă (perturbări ale funcţionării psihice, în termenii pericolului iminent, care necesită intervenţie imediată), sau a altor situaţii precizate prin lege sau prin decizii judecătoreşti, psihologul acţionează respectând dreptul clientului de a refuza sau de a sista serviciul psihologic.


    E. Standarde de înregistrare, prelucrare şi păstrare a datelor
    E.1. Obţinerea permisiunii
    39. Psihologii trebuie să obţină permisiunea clienţilor/participanţilor la cercetare sau a reprezentanţilor lor legali înainte de a efectua înregistrări audio/video pentru furnizarea serviciilor sau desfăşurarea de cercetări.

    E.2. Colectarea, păstrarea şi transferul datelor
    40. Psihologii vor colecta numai acele date care sunt relevante pentru serviciul oferit şi vor lua toate măsurile, conform prevederilor legale, pentru a proteja aceste informaţii.
    41. Psihologii au datoria de a depune toate eforturile rezonabile pentru a stoca, gestiona şi arhiva în condiţii de siguranţă datele şi informaţiile obţinute în exercitarea profesiei, oricare ar fi suportul pe care sunt înregistrate sau modalităţile de prelucrare şi comunicare, respectând reglementările în vigoare cu privire la protecţia datelor personale.
    42. Probele psihologice aplicate, rezultatele acestora, însemnările şi înregistrările se păstrează în condiţii de siguranţă o perioadă de cel puţin 10 ani de la încheierea relaţiilor profesionale, dacă prin alte prevederi legale nu este prevăzut un termen mai mare.
    43. Datele colectate şi înregistrate pot fi transferate către psihologii care preiau clienţii, consultate şi utilizate de colegi de profesie, indiferent de forma de atestare, dacă persoanele vizate şi-au dat în mod neechivoc consimţământul, iar acest consimţământ nu a fost retras.

    E.3. Distrugerea datelor
    44. La expirarea termenului de păstrare, psihologul va proceda la distrugerea datelor şi a documentelor profesionale.
    45. În situaţia renunţării la practica profesională sau a pensionării, a suspendării sau încetării dreptului de liberă practică, psihologul va respecta prevederile legale privind păstrarea şi distrugerea datelor.


    F. Standarde de conduită colegială
    F.1. Conduita colegială
    46. Psihologii vor manifesta onestitate, corectitudine şi solidaritate faţă de colegii lor de profesie, conduitele lor fiind în acord cu standardele profesionale.

    F.2. Respect
    47. Psihologii vor manifesta respect faţă de colegii lor de profesie şi nu vor exprima critici nefondate şi etichetări la adresa activităţii lor profesionale. Atunci când psihologii au obligaţia profesională de a verifica, analiza sau examina calificările, competenţele sau munca unui coleg sau a unui alt profesionist, vor face acest lucru cu obiectivitate şi respect.

    F.3. Evitarea denigrării
    48. Psihologii nu vor acţiona, sub nicio formă, în manieră denigratoare la adresa colegilor de profesie. Psihologii nu vor recomanda clienţilor să evite accesarea serviciilor altor profesionişti, cu excepţia situaţiilor în care au motive temeinice să considere că ar exista o încălcare a reglementărilor legale sau etice.


    CAP. II
    Principiul competenţei
    Psihologii se străduiesc să îşi dezvolte în mod continuu competenţa profesională şi să o menţină la un nivel ridicat, fiind conştienţi atât de resursele, cât şi de limitele profesionale şi personale ale cunoştinţelor, abilităţilor, pregătirii, educaţiei şi experienţei lor. Psihologii oferă servicii profesionale în limita competenţelor pentru care au pregătirea şi experienţa recunoscute şi atestate, evaluându-şi realist capacitatea de a oferi anumite servicii psihologice şi de a utiliza instrumente, metode şi tehnici specifice.
    Aderarea la acest principiu presupune respectarea următoarelor standarde:
    a) Conştientizarea importanţei eticii în practica profesională
    b) Cunoaşterea competenţelor profesionale şi a limitelor acestora
    c) Servicii psihologice în acord cu competenţa
    d) Prezentarea onestă a competenţei
    e) Pregătirea continuă
    f) Consultarea în caz de limită a competenţei
    g) Limitarea competenţei
    h) Eficienţa metodelor
    i) Obiectivitatea. Limitele procedurilor
    j) Servicii psihologice în afara competenţei
    k) Afectarea competenţei

    A. Conştientizarea importanţei eticii în practica profesională
    49. Psihologii sunt conştienţi de aspectele etice ale comportamentului lor profesional şi îşi exercită profesia respectând prezentul cod.
    50. Reflecţia etică asupra actului profesional reprezintă o preocupare continuă în practica profesională a psihologilor.

    B. Cunoaşterea competenţelor profesionale şi a limitelor acestora
    51. Profesia de psiholog se exercită în baza atestatului de liberă practică, potrivit treptelor de specializare şi specialităţilor profesionale atestate de către Colegiu, conform competenţelor profesionale reglementate.
    52. Psihologii trebuie să cunoască şi să respecte cadrul normativ referitor la dreptul de liberă practică şi să ţină cont de orice alte circumstanţe care pot afecta dreptul lor de a practica.

    C. Servicii psihologice în acord cu competenţa
    53. Psihologii au obligaţia să-şi cunoască foarte bine limitele de competenţă în oferirea de servicii psihologice, în activitatea de predare sau de cercetare.
    54. Psihologii se vor angaja (fără supervizare) numai în acele activităţi profesionale pentru care au competenţele şi atestarea necesare.

    D. Prezentarea onestă a competenţei
    55. Psihologii nu vor prezenta fals limitele competenţei lor şi nu vor prezenta pregătirea sau formarea lor într-un mod care să le favorizeze nemeritat poziţia sau imaginea publică, indiferent de tipul de activitate profesională desfăşurată.

    E. Pregătirea continuă
    56. Psihologii sunt datori să acţioneze, pe toată durata exercitării profesiei, în vederea formării şi practicării la standarde cât mai înalte a propriilor competenţe profesionale.
    57. Psihologii au obligaţia să depună permanent un efort de menţinere şi dezvoltare a competenţelor lor prin informare continuă, programe de formare profesională şi conferinţe de specialitate, consultări cu ceilalţi specialişti din domeniu ori prin cercetări care să conducă spre creşterea competenţei profesionale, conform standardelor Colegiului Psihologilor din România.

    F. Consultarea în caz de limită a competenţei
    58. Atunci când psihologii constată că ajung într-un impas profesional, atingându-şi limitele competenţei, vor consulta colegii sau supervizorul sau vor recomanda clientului un alt profesionist, care îi poate oferi un serviciu competent.

    G. Limitarea competenţei
    59. Atunci când psihologii urmează să desfăşoare servicii psihologice, cercetări sau să predea dincolo de limitele de competenţă, aceştia vor căuta să obţină cât mai rapid competenţa necesară (care va presupune, după caz, studiu, evaluare şi supervizare) şi numai apoi se vor angaja în desfăşurarea activităţilor vizate (excepţie pct. 67.).

    H. Eficienţa metodelor
    60. Psihologii utilizează doar acele metode pentru care deţin calificarea, pregătirea şi experienţa necesară.
    61. Psihologii monitorizează eficacitatea şi eficienţa metodelor, tehnicilor, instrumentelor şi abordărilor utilizate, astfel încât să ofere servicii psihologice de calitate.
    62. Psihologii îşi pot argumenta activitatea profesională din perspectiva datelor şi dovezilor prezentate în literatura de specialitate actuală.

    I. Obiectivitatea. Limitele procedurilor
    63. Psihologii au obligaţia de a fi conştienţi de limitele procedurilor folosite, indiferent de tipul de activitate. Psihologii vor avea grijă ca furnizarea serviciilor, cercetarea ştiinţifică, prezentarea rezultatelor şi a concluziilor să fie făcute cu maximă obiectivitate, evitând orice tendinţă de prezentare parţială sau cu tentă subiectivă.
    64. Psihologii utilizează în practica lor metode, tehnici, abordări, instrumente care au o fundamentare ştiinţifică recunoscută de comunitatea profesională. Psihologii evită să utilizeze în practica lor profesională metode, tehnici, instrumente sau abordări dovedite ca neavând suport ştiinţific.
    65. Psihologii vor manifesta o grijă deosebită atunci când utilizează metode, dispozitive, instrumente şi tehnici care nu au o bază solidă de dovezi sau cărora le lipseşte o susţinere a eficacităţii, care nu îndeplinesc cerinţele standard sau pe care nu le stăpânesc foarte riguros.
    66. Psihologii acordă atenţie felului în care experienţele, atitudinile, cultura, convingerile, valorile, contextul social, diferenţele individuale, formarea specifică sau factorii de stres proprii influenţează interacţiunile lor cu ceilalţi şi integrează această conştientizare în eforturile lor de a-i ajuta pe ceilalţi şi de a nu le face rău.

    J. Servicii psihologice în afara competenţei
    67. În cazul în care pentru un tip de serviciu psihologic solicitat nu există standarde generale recunoscute, nici programe de formare profesională, nici specialişti atestaţi şi disponibili în acel domeniu şi totuşi psihologii sunt solicitaţi, aceştia vor depune toate eforturile pentru obţinerea unui standard minimal de competenţă, având permanent grijă să protejeze clienţii, studenţii, supervizaţii, participanţii şi pe toţi cei implicaţi, pentru a nu produce acestora daune sub o formă sau alta. În acest caz, serviciul va continua până când solicitarea încetează sau până când un specialist cu competenţa recunoscută pentru acel tip de serviciu devine disponibil.
    68. În situaţiile de urgenţă care presupun intervenţie psihologică rapidă pentru persoane fizice sau grupuri de persoane aflate în criză, pentru care la momentul respectiv nu sunt disponibile alte servicii de sănătate mintală şi pentru care psihologii nu au pregătirea specializată necesară, aceştia pot furniza servicii de suport psihologic până când situaţia de urgenţă a fost depăşită sau până când sunt disponibile servicii specializate adecvate.

    K. Afectarea competenţei
    69. Atunci când psihologii realizează că din motive de sănătate ori din cauza unor probleme personale nu mai pot să desfăşoare în mod competent o anumită activitate profesională, aceştia vor lua măsurile adecvate pentru a-şi limita, suspenda sau încheia respectiva activitate profesională.

    CAP. III
    Principiul responsabilităţii profesionale şi sociale
    Psihologii manifestă o maximă responsabilitate pentru starea de bine a oricărui individ, a familiei, grupului ori comunităţii faţă de care îşi exercită rolul de psihologi. Această preocupare îi include atât pe cei direct, cât şi pe cei indirect implicaţi în activităţile lor, prioritate având cei direct implicaţi.
    Aderarea la acest principiu presupune respectarea următoarelor standarde:
    a) Responsabilitatea faţă de calitatea şi consecinţele acţiunilor profesionale
    b) Promovarea unor standarde ridicate
    c) Evitarea suferinţei (a nu face rău)
    d) Responsabilitate extinsă
    e) Continuitatea serviciului
    f) Întreruperea serviciului în condiţiile lipsei de beneficii pentru client
    g) Rezolvarea informală a încălcărilor Codului
    h) Sprijinul colegial

    A. Responsabilitatea faţă de calitatea şi consecinţele acţiunilor profesionale
    70. În cadrul lor de competenţă profesională, în baza independenţei profesionale conferite de Legea nr. 213/2004, cu modificările ulterioare, psihologii vor decide alegerea şi aplicarea celor mai potrivite metode şi tehnici psihologice. Ei răspund personal de alegerile şi de consecinţele directe ale acţiunilor lor, în funcţie de atestarea profesională primită.
    71. Psihologii se vor consulta şi cu alţi specialişti sau cu diverse instituţii pentru a promova starea de bine a individului şi a societăţii.

    B. Promovarea unor standarde ridicate
    72. Psihologii vor contribui la dezvoltarea psihologiei ca ştiinţă şi a societăţii în general, prin cercetarea şi prin exprimarea liberă a cunoştinţelor şi ideilor, excepţie făcând activităţile ce intră în conflict cu dispoziţiile legale în vigoare sau cu prevederile prezentului cod.
    73. Psihologii vor susţine cu responsabilitate rolul psihologiei ca profesie în faţa societăţii şi vor promova şi menţine cele mai înalte standarde de calitate.
    74. Psihologii vor promova şi vor facilita dezvoltarea ştiinţifică şi profesională a angajaţilor, a celor supervizaţi, a studenţilor, a participanţilor la programe de formare profesională etc.
    75. Psihologii vor sesiza Colegiului Psihologilor din România cazurile de abatere de la normele de etică profesională dacă rezolvarea corectă, pe căi amiabile, a situaţiei nu a fost posibilă.
    76. Dacă responsabilităţile etice ale psihologilor intră în conflict cu alte reglementări în vigoare sau cu solicitările din partea angajatorilor, psihologii vor clarifica natura conflictului, vor afirma obligaţia lor legală de a respecta Codul şi vor face, în limita posibilităţilor lor, paşii necesari pentru soluţionarea acestuia în acord cu principiile şi standardele etice.

    C. Evitarea suferinţei (a nu face rău)
    77. Psihologii vor proteja şi vor promova starea de bine, evitând provocarea de suferinţe clienţilor, studenţilor, participanţilor la cercetare, colegilor de profesie şi celorlalţi, asumându-şi cu responsabilitate consecinţele propriilor acţiuni.
    78. În cazul în care un anumit grad de suferinţă este previzibil şi inevitabil, psihologul se va strădui să reducă, pe cât posibil, nivelul de suferinţă implicat.
    79. Psihologii vor respecta dreptul persoanei de a sista, fără nicio justificare, participarea la serviciul furnizat sau la activităţi de cercetare ştiinţifică.
    80. Psihologii vor refuza să îndrume, să instruiască ori să furnizeze informaţii celor care, după judecata lor, ar putea utiliza în mod ilegal sau neetic cunoştinţele şi deprinderile, voluntar sau involuntar, în dauna celorlalţi.
    81. Psihologii nu vor contribui şi nu se vor angaja în cercetare sau orice alt tip de activitate care contravine reglementărilor legale privind drepturile omului.

    D. Responsabilitate extinsă
    82. Psihologii nu vor delega activităţi psihologice unor persoane care nu au competenţele necesare pentru acele activităţi.
    83. Psihologii acţionează cu responsabilitate pentru a instrui, a susţine şi a urmări respectarea standardelor de etică profesională de către asistenţi, angajaţi, persoane aflate în formare sau supervizare etc., în condiţiile reglementărilor în vigoare pentru fiecare activitate.

    E. Continuitatea serviciului
    84. Dacă din motive de boală sau ca urmare a unor evenimente survenite în viaţa psihologului, acesta nu mai poate continua oferirea serviciului în bune condiţii, va depune toate eforturile pentru a asigura clientului continuitatea serviciului, ajutându-l să identifice un psiholog care îi poate oferi în mod competent asistenţa necesară.
    85. Atunci când există o intenţie justificată de încetare a serviciului psihologic oferit clientului şi de îndrumare a acestuia spre un alt coleg de profesie, psihologii vor menţine un contact suportiv şi responsabil faţă de client până când acesta îşi asumă continuarea serviciului în cauză.

    F. Întreruperea serviciului în condiţiile lipsei de beneficii pentru client
    86. Psihologii vor încheia serviciile oferite în situaţia în care clienţii nu au beneficii şi pare improbabil să obţină beneficii prin serviciile respective şi vor îndruma clienţii spre un psiholog care îi poate asista în mod adecvat.

    G. Rezolvarea informală a încălcărilor Codului
    87. În cazul în care psihologii constată că există abateri ale unui coleg de la normele prezentului cod, îi vor semnala amiabil acestuia abaterea constatată şi se vor adresa Comisiei de deontologie şi disciplină a Colegiului Psihologilor din România în cazul în care comportamentul neetic persistă.

    H. Sprijinul colegial
    88. Psihologii vor căuta să sprijine pe cât posibil eforturile profesionale ale colegilor, în limita disponibilităţilor participative şi a timpului disponibil.

    CAP. IV
    Principiul integrităţii profesionale
    Psihologii vor căuta să manifeste cel mai înalt grad de integritate morală şi profesională în toate relaţiile lor profesionale. Este de datoria psihologului să prezinte onest pregătirea şi calificările sale oriunde se află în relaţii profesionale şi, de asemenea, să nu permită sau să tolereze practicile incorecte şi discriminatorii.
    Aderarea la acest principiu presupune respectarea următoarelor standarde:
    a) Standarde referitoare la onestitate şi acurateţe
    b) Standarde referitoare la onestitate şi claritate în relaţii
    c) Standarde referitoare la angajamente contractuale, onorarii şi taxe
    d) Standarde pentru declaraţii publice şi reclamă

    A. Standarde referitoare la onestitate şi acurateţe
    A.1. Recunoaşterea limitelor profesionale
    89. Psihologii vor fi reflexivi, deschişi şi conştienţi de limitele lor personale şi profesionale.
    90. Psihologii vor prezenta într-o manieră onestă domeniile de specialitate în care sunt atestaţi, competenţele, afilierile şi experienţa profesională, nefiind acceptate niciun fel distorsiuni, omisiuni sau false prezentări în acest sens.
    91. Psihologii vor folosi doar titlurile profesionale la care au dreptul în virtutea pregătirii, atestării, licenţierii sau angajării.

    A.2. Obiectivitate şi acurateţe
    92. Psihologii vor promova acurateţea, obiectivitatea, onestitatea şi buna-credinţă în activităţile lor profesionale. În aceste activităţi, psihologii nu se vor angaja în eludări, subterfugii sau denaturări intenţionate ale faptelor.

    A.3. Prezentarea rezultatelor
    93. Psihologii vor prezenta cu onestitate, obiectivitate şi acurateţe concluziile, opiniile şi rezultatele activităţilor lor profesionale, recunoscând şi precizând limitele acestora. Psihologii vor oferi clienţilor sau altor beneficiari explicaţiile necesare, folosind un limbaj adecvat pentru a le facilita înţelegerea rezultatelor şi a concluziilor.
    94. Psihologii îşi vor asuma doar meritele pentru munca, ideile şi contribuţiile proprii şi vor recunoaşte munca şi ideile celorlalţi (inclusiv studenţi) pe măsura contribuţiei lor.
    95. Psihologii se vor strădui să comunice cât mai complet şi obiectiv cu putinţă, distingând între fapte, opinii, teorii, ipoteze sau idei atunci când îşi prezintă cunoştinţele, descoperirile şi perspectivele.
    96. Dacă rezultatele cercetărilor lor sunt prezentate distorsionat de către alte persoane (sponsor, agenţie de ştiri, clienţi), psihologii vor acţiona cu promptitudine, în limita posibilităţilor, pentru a clarifica şi corecta informaţiile.


    B. Standarde referitoare la onestitate şi claritate în relaţii
    B.1. Evitarea discriminării şi a conflictului de interese
    97. Psihologii nu practică, nu îngăduie, nu instigă, nu colaborează la, nu consimt şi nu facilitează nicio formă de discriminare.
    98. Psihologii vor evita orice imixtiuni care afectează calitatea actului profesional, fie că e vorba de interese personale, politice, de afaceri sau de alt tip.
    99. Psihologii vor evita să ofere recompense exagerate pentru a motiva un individ sau un grup să participe într-o activitate care implică riscuri majore şi previzibile.
    100. Psihologii nu vor contribui, fie singuri, fie în colaborare cu alţii, la niciun fel de practici care pot viola libertatea individuală sau integritatea fizică sau psihologică a oricărei persoane.

    B.2. Evitarea relaţiei multiple
    101. O relaţie se consideră a fi multiplă în cazul în care un psiholog:
    a) exercită cel puţin două roluri profesionale în acelaşi timp în raport cu o persoană (de exemplu, cu clienţii, angajaţii, cei supervizaţi, studenţii, persoanele aflate în formare sau participanţii la cercetări);
    b) exercită un rol profesional şi în acelaşi timp se află în alt rol în raport cu aceeaşi persoană;
    c) exercită un rol profesional în raport cu o persoană şi se află în cel puţin o altă relaţie cu o altă persoană care este rudă apropiată a celei dintâi.

    102. Psihologii vor evita relaţiile multiple atunci când acestea prezintă, în mod rezonabil, riscul de a diminua obiectivitatea, competenţa şi eficienţa îndeplinirii funcţiilor lor profesionale sau riscul de a duce la exploatarea sau prejudicierea persoanei cu care se află în relaţie profesională.
    103. Dacă psihologii ajung să se afle, ca urmare a unor factori care nu puteau fi anticipaţi, într-o relaţie multiplă potenţial nocivă, vor face paşii rezonabili să o rezolve, având grijă să protejeze persoana sau persoanele afectate şi să acţioneze în acord cu prezentul cod.

    B.3. Evitarea hărţuirii
    104. Psihologii nu se vor angaja în nicio formă de hărţuire, fie că aceasta este sexuală, emoţională, verbală sau nonverbală.

    B.4. Evitarea abuzului
    105. Psihologii nu se vor angaja în comportamente de defăimare sau de abuz (fizic, sexual, emoţional, verbal sau spiritual) faţă de persoanele cu care vin în contact în timpul activităţii lor profesionale.
    106. Psihologii vor evita relaţiile extraprofesionale cu clienţii lor. Aceste relaţii scad distanţa profesională necesară şi pot conduce la conflict de interese sau abuz.
    107. Psihologii sunt conştienţi de felul în care intimitatea sau sexualitatea pot afecta relaţia dintre psiholog şi client. Psihologii nu se vor angaja în relaţii sexuale cu clienţii lor.

    B.5. Nonexploatarea
    108. Psihologii nu vor exploata şi nu vor profita, sub nicio formă, de persoanele faţă de care, prin profesie sau poziţie, manifestă un ascendent de autoritate (clienţi, studenţi, participanţi la cercetare, supervizaţi, angajaţi), orice formă de exploatare sau abuz de autoritate fiind strict interzisă.

    B.6. Evitarea conflictului de interese (neintrarea în rol)
    109. Psihologii se vor abţine de la intrarea într-un rol profesional atunci când, din motive de ordin personal, ştiinţific, legal, profesional, financiar:
    a) obiectivitatea, competenţa sau eficienţa activităţii lor profesionale pot fi afectate;
    b) există riscul exploatării sau producerii unor daune clienţilor/participanţilor la cercetare.



    C. Standarde referitoare la angajamente contractuale, onorarii şi taxe
    C.1. Angajamentele contractuale
    110. Psihologii vor onora angajamentele asumate prin orice tip de contract încheiat în legătură cu exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică. Dacă apar situaţii neprevăzute care îi împiedică să îşi ducă la îndeplinire angajamentele, psihologii vor informa şi vor oferi explicaţii complete şi sincere părţilor implicate.

    C.2. Dreptul la onorarii
    111. Pentru orice serviciu profesional oferit de psihologi, aceştia au dreptul să primească onorarii sau salarii negociate în mod liber cu beneficiarul sau cu o terţă parte. Psihologul nu va condiţiona intervenţia psihologică sau rezultatele probabile ale intervenţiei psihologice de obţinerea unor favoruri pentru sine sau pentru terţi.

    C.3. Acordul pentru onorariu
    112. Psihologii vor căuta să stabilească, de comun acord cu beneficiarul serviciului oferit, care sunt valoarea şi modalitatea de percepere a onorariului în condiţiile legilor în vigoare şi fără o falsă prezentare a cuantumului acestui onorariu.
    113. Psihologii informează clienţii în avans asupra condiţiilor financiare ale serviciului şi nu vor accepta recompense, cadouri sau favoruri din partea clientului în plus faţă de onorariul convenit.

    C.4. Renegocierea
    114. Dacă, din motive justificate, serviciul oferit necesită restrângeri şi limitări, acordul iniţial va fi renegociat cât mai curând posibil. Psihologii îşi rezervă dreptul de a modifica valoarea onorariului în funcţie de situaţiile obiective noi apărute, printr-o notificare prealabilă.

    C.5. Limitele onorariului
    115. Onorariul fixat va depinde de calitatea serviciului oferit şi competenţele profesionale ale psihologului, însă psihologii vor avea grijă să nu ceară un onorariu disproporţionat faţă de valoarea serviciului oferit. Psihologii nu vor exploata beneficiarii serviciilor lor şi vor explicita, dacă este cazul, valoarea onorariului stabilit.

    C.6. Concurenţa neloială şi practici neetice în raport cu concurenţa
    116. Psihologii nu vor practica concurenţa neloială astfel cum aceasta este reglementată de normele legale în vigoare. De asemenea, următoarele practici sunt interzise şi se consideră neetice în exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică: tentativa sau acţiunea de atragere sau deturnare de clienţi, prin denigrarea sau discreditarea altui psiholog; practicarea unor onorarii subevaluate în mod intenţionat, având cunoştinţă de oferta anterioară a altui psiholog; folosirea unei funcţii publice pe care psihologul o deţine în scopul atragerii de clienţi în interes propriu pentru servicii care intră în obligaţiile lui profesionale; furnizarea de date nereale privind competenţa şi/sau atestarea profesională în scopul de a-l induce în eroare pe beneficiar.


    D. Standarde pentru declaraţii publice şi reclamă
    D.1. Onestitatea în reclamă
    117. Psihologii îşi pot face publicitate numai pe baza propriilor realizări, evitând promovarea unor realizări profesionale nereale sau exagerate şi cu condiţia să nu pună în cauză activitatea unui coleg de profesie. Nu sunt considerate acţiuni publicitare acele manifestări în care numele sau aspecte ale activităţii lor profesionale sunt menţionate în materiale scrise sau audiovizuale realizate de către terţi în scopul informării publicului şi nici acele intervenţii publice ale psihologilor cu referiri la activitatea sau creaţiile lor, dacă acestea nu sunt comandate şi plătite de către aceştia.
    118. În redactarea anunţurilor sau a mesajelor de reclamă pentru serviciile, produsele sau publicaţiile lor, psihologii nu vor folosi:
    a) afirmaţii nereale, înşelătoare sau derutante;
    b) afirmaţii care clamează sau implică superioritatea psihologului faţă de orice psiholog sau faţă de toţi psihologii;
    c) afirmaţii care creează aşteptări nejustificate ale unor rezultate favorabile;
    d) afirmaţii care pot induce sau care speculează fricile clienţilor referitoare la consecinţele pe care le-ar avea refuzul lor de a apela la serviciile oferite;
    e) orice afirmaţii care susţin sau implică în mod nejustificat faptul că psihologul foloseşte metode, aparate sau materiale exclusive sau superioare;
    f) afirmaţiile senzaţionaliste, vulgare sau care ar afecta în orice alt mod prestigiul profesiei.


    D.2. Responsabilităţi de reclamă
    119. a) Psihologii care angajează persoane fizice sau juridice în scopul de a crea şi/sau difuza mesaje care să promoveze practica lor profesională, produsele sau activităţile lor îşi vor păstra responsabilitatea profesională pentru mesajele respective; b) Psihologii nu vor oferi remunerări angajaţilor din presa scrisă şi audiovizuală sau din alte forme de comunicare a informaţiei către public pentru a li se face publicitate în cadrul programelor/secţiunilor de ştiri; c) Publicitatea făcută activităţii unui psiholog trebuie să fie explicită şi identificată ca atare.
    120. Psihologii care realizează anunţurile, cataloagele, broşurile sau reclama pentru simpozioane, seminare sau alte programe educaţionale se vor asigura că descriu cu precizie publicul-ţintă, programul, obiectivele educaţionale şi taxele.

    D.3. Reprezentarea în declaraţii
    121. Psihologii vor clarifica dacă acţionează ca simpli cetăţeni, ca membri ai unor organizaţii sau grupuri specifice, atunci când dau declaraţii sau când sunt implicaţi în activităţi publice.

    D.4. Declaraţii publice
    122. Atunci când psihologii oferă informaţii, exprimă puncte de vedere pe teme profesionale şi fac declaraţii publice prin mijloace de informare în masă, publicaţii de specialitate sau în format electronic, se vor asigura că acestea se înscriu în limitele competenţelor profesionale şi nu contravin prevederilor prezentului cod.
    123. Psihologii vor evita să participe la activităţi care pot cauza daune imaginii psihologilor sau psihologiei ca profesie.
    124. Atunci când oferă informaţii despre psihologie şi practica profesională, psihologii caută să corecteze concepţiile eronate şi să evite afectarea psihologiei ca ştiinţă sau a profesiei de psiholog.

    D.5. Afirmaţii despre persoane
    125. Psihologii evită să facă afirmaţii profesionale publice referitoare la persoane, fiind conştienţi de responsabilitatea lor de a preveni posibilele efecte negative asupra acestora.
    126. În scrierile, conferinţele sau comunicările media, psihologii nu vor dezvălui informaţii confidenţiale obţinute în activităţile lor profesionale decât dacă: a) ascund sau modifică semnificativ datele care pot identifica persoana/organizaţia, astfel încât acestea să nu poată fi recunoscute; b) persoana sau organizaţia şi-a dat consimţământul în scris sau c) există o autorizare legală de a face acest lucru.

    D.6. Situaţii publice
    127. Psihologii îşi asumă responsabilitatea deplină pentru apariţia lor publică, aceasta trebuind să fie în acord cu principiile şi standardele din prezentul cod.


    CAP. V
    Standarde specifice
    A. Educaţie şi formare
    A.1. Calitatea ofertei educaţionale şi formative
    128. Psihologii vor manifesta preocupare faţă de programele educaţionale şi cele de formare profesională, asigurându-se că acestea furnizează cunoştinţele şi experienţa necesare şi suficiente pentru pregătirea studenţilor, cursanţilor şi supervizaţilor la standarde corespunzătoare atestărilor, diplomelor sau gradelor academice/profesionale care urmează să fie obţinute.

    A.2. Transparenţa
    129. Psihologii care răspund de programele educaţionale sau de formare se vor asigura că există o descriere recentă şi precisă a acestora: obiectivele, conţinutul, beneficiile şi obligaţiile care trebuie îndeplinite pentru absolvirea programului, inclusiv modalităţile de evaluare şi taxele incluse. Aceste informaţii trebuie să fie disponibile pentru toate părţile interesate.

    A.3. Responsabilitate educaţională
    130. Psihologii se vor asigura că programele cursurilor acoperă tematica propusă, că informaţia este prezentată cu acurateţe, că există modalităţi adecvate de evaluare a progresului şi că tipurile de experienţe descrise la curs sunt relevante.

    A.4. Protecţia informaţiilor personale nerelevante
    131. Psihologii nu vor cere studenţilor sau celor supervizaţi să dezvăluie informaţii nerelevante în activităţile de curs sau în cadrul unor programe de formare profesională/supervizare.

    A.5. Conflicte în evaluare
    132. Psihologii din instituţiile de învăţământ superior care evaluează performanţa academică a studenţilor într-o formă de psihoterapie nu vor oferi şi servicii de psihoterapie studenţilor pe care îi evaluează, pe durata acestei evaluări. În cazul unui curs/program în care psihoterapia individuală sau de grup este specificată ca o cerinţă obligatorie, psihologii responsabili cu derularea programului vor permite studenţilor/cursanţilor să opteze pentru serviciile specialiştilor neafiliaţi la respectivul program.

    A.6. Hărţuire şi relaţii sexuale
    133. Psihologii nu vor hărţui sexual şi nu se vor angaja în relaţii sexuale cu asistenţii, elevii, studenţii, cursanţii sau supervizaţii.

    A.7. Abuzul de autoritate
    134. Fiind conştienţi de influenţa pe care o au ca profesori sau coordonatori asupra elevilor, studenţilor, participanţilor la cursuri sau a celor aflaţi în supervizare, psihologii nu vor face abuz de autoritatea lor şi nu vor umili sau ameninţa în niciun fel integritatea sau imaginea de sine a elevilor, studenţilor, supervizaţilor.

    A.8. Calificări speciale
    135. Psihologii nu vor forma persoane care nu au absolvit o formă de învăţământ superior în domeniul psihologiei (sau în domeniile conexe acceptate conform reglementărilor în vigoare), nu au specializare, experienţă de lucru sau orice altă dovadă de calificare, atunci când formarea vizează folosirea metodelor sau tehnicilor speciale (de exemplu, hipnoză, biofeedback, tehnici avansate de testare etc.).


    B. Intervenţie psihologică, psihoterapie şi consiliere
    B.1. Informarea clientului
    136. În obţinerea consimţământului informat din partea clienţilor, psihologii vor informa în prealabil clientul cu privire la forma de psihoterapie utilizată, metodele folosite, riscuri, alternative, limitele confidenţialităţii, implicarea unor terţi, onorarii şi vor da curs oricărei altei cereri de informare adresate de client în acest sens. Dacă psihologul se află încă în supervizare, dar poate desfăşura în mod legal şi profesional activitatea terapeutică pentru care se află în supervizare, va aduce la cunoştinţa clientului acest lucru cât mai curând posibil.
    137. În cazul în care beneficiarul serviciilor de consiliere psihologică, psihoterapie, intervenţie logopedică etc. este minor, intervenţia psihologică se poate realiza doar cu acordul reprezentanţilor legali ai acestuia, cu excepţia situaţiilor de urgenţă sau a situaţiilor în care serviciile psihologice au fost dispuse de instanţa de judecată. Psihologul va căuta să obţină asentimentul copilului, oferindu-i informaţiile relevante într-un limbaj accesibil, adecvat nivelului de dezvoltare.

    B.2. Consimţământul pentru dezvăluire
    138. În cazul în care psihologii intenţionează să folosească în procesul de formare sau supervizare înregistrările audiovideo ale şedinţelor de consiliere sau psihoterapie, este necesară obţinerea prealabilă a consimţământului clientului.

    B.3. Intimitatea relaţiei profesionale
    139. Clienţii vor beneficia de servicii de consultanţă, consiliere sau psihoterapie din partea psihologilor fără prezenţa unor terţi, aceasta fiind permisă numai dacă există un acord în acest sens, atât din partea clientului, cât şi din partea psihologului.

    B.4. Precizarea clientului
    140. Atunci când în procesul psihoterapeutic sunt implicaţi fie partenerul de viaţă, fie alţi membri de familie, psihologii vor clarifica relaţiile pe care le au cu fiecare persoană implicată şi vor preciza cine este clientul: o anumită persoană, cuplul, familia. Psihologii vor preciza, de asemenea, care sunt limitele confidenţialităţii.

    B.5. Precizări suplimentare în terapia de grup
    141. În cadrul terapiei de grup psihologii vor preciza regulile de grup, rolurile şi responsabilităţile ce revin tuturor participanţilor şi, de asemenea, limitele confidenţialităţii.

    B.6. Analiza ofertei de serviciu complex
    142. În cazul în care clienţii primesc deja servicii psihologice şi de la alţi psihologi sau de la alţi specialişti din alte domenii, psihologul va examina posibilitatea angajării sale într-o relaţie terapeutică (dacă aceasta este solicitată) prin analiza condiţiilor, beneficiilor potenţiale ale clientului, riscurilor de conflict sau a confuziilor care pot să apară. Psihologul va discuta cu clientul aceste limitări înainte de obţinerea consimţământului.

    B.7. Intimitatea sexuală cu clienţii sau apropiaţi ai acestora
    143. Psihologii nu se vor angaja în relaţii de intimitate sexuală cu clienţii lor, cu persoanele despre care ştiu că se află în relaţii apropiate cu clienţii şi nici nu vor încheia terapia pentru a nu intra sub incidenţa acestui standard.

    B.8. Psihoterapia cu parteneri sexuali
    144. Psihologii nu vor accepta în psihoterapie persoane cu care au avut relaţii de intimitate sexuală.

    B.9. Relaţia sexuală cu foştii clienţi
    145. Psihologii nu se vor angaja în relaţii de intimitate sexuală cu foştii clienţi pentru cel puţin doi ani de la întreruperea sau încheierea relaţiei psihoterapeutice.

    B.10. Încheierea terapiei din lipsă de beneficii
    146. Psihologii vor încheia orice formă de terapie cu clienţii lor dacă există dovezi clare că aceştia nu mai au niciun beneficiu prin continuarea terapiei sau în cazul în care continuarea acesteia poate produce daune clienţilor.

    B.11. Încheierea terapiei din alte motive
    147. Psihologii vor încheia terapia în cazul în care clientul intră într-o relaţie cu o persoană şi ar apărea astfel riscul unei relaţii multiple potenţial nocive, dacă există o agresiune din partea clientului asupra terapeutului sau dacă există o solicitare clară în acest sens din partea clientului.

    B.12. Întreruperea şi continuarea terapiei
    148. Dacă, din motive de boală sau de indisponibilitate a psihologului, terapia trebuie întreruptă pentru o perioadă mai lungă de timp, atunci psihologul va căuta să îi ofere clientului o posibilitate de continuare a terapiei cu un alt coleg psiholog care are disponibilitatea şi competenţa necesare continuării terapiei şi care va putea fi informat cu privire la stadiul în care se află terapia, cu consimţământul clientului.

    B.13. Continuarea terapiei cu un alt terapeut
    149. Psihologul care preia un client de la un coleg care, din motive justificate, nu mai poate continua actul terapeutic, va examina cu atenţie conţinutul demersului, potenţialul de risc, beneficiile, iar, dacă este nevoie, se poate consulta cu cei ce au fost implicaţi în procesul terapeutic şi abia apoi va decide modalităţile de continuare a terapiei.


    C. Evaluare şi diagnoză
    C.1. Prezentarea caracteristicilor psihologice
    150. Psihologii vor oferi informaţii despre caracteristicile psihologice ale indivizilor numai după ce au realizat o evaluare adecvată, care să susţină ştiinţific şi metodologic afirmaţiile şi concluziile lor, indiferent dacă este vorba de recomandări, avize, rapoarte, evaluări sau expertize psihologice judiciare sau extrajudiciare, precizând limitele afirmaţiilor, concluziilor şi recomandărilor lor.

    C.2. Condiţii de utilizare a instrumentelor
    151. Psihologii vor utiliza (administra, calcula scorul, interpreta) metodele şi tehnicile de evaluare în conformitate cu manualele de aplicare ale instrumentelor respective şi într-un mod adecvat scopului evaluării.
    152. Psihologii utilizează instrumente de evaluare ale căror caracteristici (validitate, fidelitate) au fost stabilite pentru populaţia testată. Atunci când validitatea şi fidelitatea nu sunt cunoscute pentru populaţia testată, psihologii precizează limitele rezultatelor şi interpretărilor derivate din absenţa acestor informaţii.
    153. Psihologii respectă legislaţia în vigoare cu privire la drepturile de autor şi de proprietate intelectuală pentru instrumentele de evaluare folosite.

    C.3. Consimţământul pentru evaluare/diagnoză
    154. Psihologii vor obţine consimţământul informat pentru serviciile de evaluare, cu excepţia cazului în care:
    a) acestea sunt cerute de lege, de reglementările în vigoare sau prin decizia/cu aprobarea instanţei;
    b) testarea este o activitate obişnuită educaţională, instituţională sau organizaţională prevăzută de norme legale sau reglementări interne, situaţie în care acordul se obţine prin înscrierea în programul educaţional, angajarea într-o anumită funcţie, înscrierea într-o profesie etc.

    155. Consimţământul informat include explicarea naturii şi scopului evaluării, costurile, implicarea unei a treia părţi, limitele de confidenţialitate, modul de colectare, păstrare, utilizare a datelor obţinute şi orice alte informaţii necesare persoanei pentru a lua o decizie informată; psihologii vor oferi persoanei evaluate ocazii de a formula întrebări şi de a primi răspunsuri.
    156. Psihologii vor informa persoanele fără capacitate deplină de a-şi da consimţământul şi persoanele pentru care testarea este cerută de reglementările legislative sau dispusă de instanţa de judecată, cu privire la natura şi scopul serviciilor de evaluare propuse, folosind un limbaj uşor de înţeles pentru persoana care urmează să fie evaluată.
    157. În cazul în care beneficiarul direct al serviciilor psihologice este un copil minor, psihologul va obţine acordul şi consimţământul pentru evaluarea psihologică de la cel puţin unul dintre reprezentanţii legali ai acestuia, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege sau dispuse de instanţa de judecată.
    158. În situaţii de urgenţă, în care evaluarea este necesară pentru starea de sănătate a clientului, iar consimţământul informat prealabil nu se poate obţine, din partea acestuia sau a reprezentantului legal, psihologul va efectua serviciul, în interesul clientului. Dacă beneficiarul serviciului este minor, psihologii vor informa de îndată reprezentanţii legali sau autoritatea tutelară despre serviciul oferit clientului.
    159. În cazul în care evaluarea psihologică a copilului minor a fost realizată în prezenţa unui singur părinte, psihologul va menţiona, în raportul eliberat, imposibilitatea evaluării psihologice a relaţiei acestuia cu celălalt părinte.
    160. Psihologii vor respecta drepturile clienţilor sau ale participanţilor la cercetare referitor la protecţia datelor personale. În cazul utilizării unor instrumente de evaluare pentru care administrarea, scorarea, emiterea rapoartelor se realizează online, psihologii vor oferi clienţilor toate informaţiile prevăzute de reglementările legale privind colectarea şi utilizarea informaţiilor lor personale de către furnizorul serviciilor de testare şi măsurile întreprinse pentru protecţia datelor cu caracter personal.
    161. Psihologii care folosesc serviciile unui traducător vor cere consimţământul clientului pentru a folosi serviciile acelui traducător şi se vor asigura că se va menţine confidenţialitatea rezultatelor, securitatea instrumentelor, inclusiv a documentelor de evaluare/diagnoză.

    C.4. Datele de evaluare/diagnoză
    162. Datele de evaluare/diagnoză obţinute pot fi scoruri brute şi standardizate, răspunsurile clientului la stimuli sau la întrebările la test, notele, înregistrările şi consemnările psihologului, declaraţiile clientului, observaţiile privind comportamentul clientului în timpul unei examinări. Psihologii vor oferi datele obţinute, sub formă de rezultate, clientului şi, dacă este cazul, unor terţi, numai cu consimţământul clientului sau fără acordul acestuia în situaţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare sau dispuse de instanţa de judecată. Psihologii vor evita să facă publice datele de evaluare/diagnoză obţinute, cu excepţia situaţiilor prevăzute de reglementările legale în vigoare sau dispuse de instanţa de judecată, protejând clientul de orice formă de exploatare, abuz şi prevenind devalorizarea datelor de evaluare/diagnoză. Datele de evaluare/diagnoză reprezintă proprietatea psihologului sau a instituţiei care realizează evaluarea/diagnoza şi vor putea fi administrate şi utilizate doar de către psihologi calificaţi în folosirea acestor instrumente.

    C.5. Construcţia de instrumente
    163. Psihologii care construiesc sau adaptează teste şi alte instrumente de măsurare vor folosi proceduri în acord cu normele instituite de Colegiu.

    C.6. Interpretarea rezultatelor
    164. În interpretarea rezultatelor evaluării, fiind incluse aici şi interpretările computerizate, psihologii vor lua în considerare scopul evaluării, precum şi numeroşi alţi factori, abilităţile de testare şi caracteristicile persoanei evaluate (caracteristici situaţionale, personale, lingvistice şi culturale) care pot afecta judecăţile psihologilor sau care pot reduce acurateţea interpretărilor.

    C.7. Calificarea în testare
    165. Psihologii nu vor promova sau încuraja folosirea tehnicilor de evaluare psihologică de către persoane necalificate şi neautorizate, decât în cadrul unei formări în care există o supervizare adecvată.

    C.8. Actualitatea evaluării
    166. Psihologii nu îşi vor baza deciziile sau recomandările pe teste depăşite/învechite, pe date care nu mai sunt folositoare pentru scopul curent sau care nu corespund normelor de avizare ale metodelor şi tehnicilor de evaluare stabilite de Colegiu.

    C.9. Responsabilitatea administrării instrumentelor
    167. Psihologii care oferă servicii psihologice de evaluare altor profesionişti vor prezenta cu acurateţe scopul, normele, validitatea, fidelitatea şi aplicarea fiecărei proceduri, precum şi orice altă calitate a acestora. Psihologii îşi vor menţine responsabilitatea pentru aplicarea, interpretarea şi folosirea adecvată a instrumentelor de evaluare, indiferent dacă vor interpreta rezultatele ei înşişi sau vor folosi o interpretare computerizată sau de altă natură.

    C.10. Prezentarea rezultatelor pentru cei evaluaţi
    168. Indiferent dacă cotarea şi interpretarea sunt făcute de psihologi, angajaţi ai acestora sau asistenţi sau prin modalităţi automate/computerizate, psihologii vor oferi persoanei evaluate sau reprezentantului acesteia explicaţiile necesare înţelegerii rezultatelor, excepţie făcând situaţiile în care natura relaţiei împiedică acest lucru (situaţii de evaluare organizaţională, pre-angajare şi evaluări prevăzute de reglementările în vigoare), acest fapt fiind adus la cunoştinţa persoanei evaluate înaintea începerii evaluării.

    C.11. Materialele
    169. Materialele de evaluare/diagnoză cuprind manualul instrumentului, instrumentul propriu-zis, protocoale, întrebările sau stimulii utilizaţi, alte fişe sau formulare necesare şi nu includ datele de evaluare/diagnoză.
    170. Psihologii vor menţine integritatea şi securitatea materialelor testului şi a altor metode de evaluare prin neînstrăinarea lor către persoane care nu au competenţa necesară, respectând dreptul de proprietate intelectuală prevăzut de lege şi obligaţiile de tip contractual privind utilizarea instrumentului.
    171. Psihologii nu vor pune la dispoziţia clienţilor probe, grile, răspunsuri corecte sau alte materiale de evaluare/diagnoză în scopul facilitării obţinerii de către aceştia a unor rezultate superioare la evaluări psihologice.

    C.12. Dreptul la a doua opinie de specialitate
    172. Persoana evaluată poate beneficia de o a doua opinie de specialitate în termen de 30 de zile de la comunicarea rezultatului, cu excepţia situaţiilor în care reglementările legale/instituţionale sau tipul/natura evaluării împiedică acest lucru. Psihologul care va oferi a doua opinie de specialitate va avea cel puţin aceeaşi treaptă de specializare ca şi cel care a realizat evaluarea iniţială.


    D. Cercetare ştiinţifică şi valorificarea rezultatelor
    D.1. Standarde internaţionale
    173. În cercetările lor, psihologii vor căuta, pe cât posibil, să promoveze cele mai noi metodologii de cercetare utilizate de comunitatea psihologică internaţională, respectând atât standardele de rigoare ştiinţifică, cât şi standardele etice.

    D.2. Acordul de cercetare
    174. Atunci când psihologii au nevoie de aprobare, din partea unei instituţii, pentru desfăşurarea cercetărilor, aceştia vor furniza toate datele necesare pentru acordarea aprobării şi vor avea în vedere ca protocolul de cercetare să corespundă aprobărilor primite.

    D.3. Obţinerea consimţământului
    175. În obţinerea consimţământului informat, psihologii vor aduce la cunoştinţă participanţilor scopurile cercetării, durata, procedurile utilizate, riscurile, beneficiile, inclusiv compensaţiile financiare, limitele confidenţialităţii, dreptul oricui de a se retrage din cercetare şi, în general, toate datele pe care participanţii le solicită şi de care au nevoie pentru a-şi da consimţământul. În cazul în care există posibilitatea producerii de daune şi suferinţă, psihologii au obligaţia să le diminueze cât se poate de mult.

    D.4. Utilizarea de suport audiovideo
    176. Psihologii vor obţine consimţământul informat de la toţi participanţii la cercetare pentru înregistrările audio şi video, înaintea efectuării acestora, oferind garanţii că acestea vor fi utilizate numai într-o manieră în care identificarea nu poate produce daune celor implicaţi.

    D.5. Limitări ale informării
    177. Psihologii nu vor face studii şi cercetări care implică proceduri de prezentare ascunsă/falsă a modelului de cercetare decât dacă alternativa de prezentare corectă nu este fezabilă ştiinţific sau aduce o alterare evidentă concluziilor cercetării. În acest caz, participanţii vor fi informaţi de utilizarea unui astfel de model de cercetare şi vor participa numai dacă îşi dau consimţământul, putând oricând să îşi retragă datele din cercetare. Cercetarea, în acest caz, poate fi derulată numai dacă nu poate produce suferinţă sau daune participanţilor.

    D.6. Excepţia de la consimţământ
    178. Psihologii se pot dispensa în cadrul cercetărilor de consimţământul informat al participanţilor numai dacă: a) cercetarea nu poate produce în niciun fel daune (observaţii naturale, practici educaţionale sau curriculare, chestionare anonime, cercetare de arhive); sau b) este permisă de reglementări în vigoare.

    D.7. Persoane şi grupuri vulnerabile
    179. Psihologii vor căuta să evalueze etic, independent, cu respectarea drepturilor omului şi să ia toate măsurile de protecţie pentru orice cercetare ce implică grupuri vulnerabile şi/sau persoane cu incapacitate de a-şi da consimţământul informat, înainte de a lua decizia de a începe.

    D.8. Evitarea unor categorii de subiecţi
    180. Psihologii nu se vor folosi de persoane cu incapacitate de a-şi da consimţământul în niciun studiu sau cercetare, dacă studiul sau cercetarea avută în vedere poate fi finalizată la fel de bine cu persoane care au capacitatea deplină de a-şi da consimţământul informat.

    D.9. Manipularea prin creşterea compensaţiilor
    181. Psihologii vor evita să propună şi să acorde participanţilor la cercetare compensaţii financiare excesive sau alte forme de stimulente pentru participarea la cercetare şi care pot favoriza obţinerea consimţământului, cu atât mai mult atunci când sunt evidenţe clare că există riscul producerii de suferinţă şi daune în timpul cercetării.

    D.10. Utilizarea animalelor în cercetare
    182. Psihologii care utilizează animale în cercetările lor vor evita provocarea de suferinţă acestora, iar în situaţia în care acest lucru nu este posibil, vor căuta să minimizeze pe cât posibil provocarea de suferinţă.

    D.11. Corectitudinea datelor
    183. Psihologii nu au voie să prezinte date nereale, pentru care nu au fost făcute măsurători. Dacă vor constata erori de prezentare a datelor sau de prelucrare a acestora, vor face toţi paşii necesari pentru corectarea acestora, altfel vor retrage şi anula cercetarea.

    D.12. Plagiatul
    184. Psihologii nu vor prezenta date sau rezultate din alte studii sau cercetări, ca aparţinându-le lor, orice formă de plagiat fiind interzisă.

    D.13. Abuzul de status
    185. Psihologii vor fi creditaţi, atât pentru cercetările făcute, cât şi pentru publicarea acestora, numai în măsura în care aceştia au o contribuţie majoră. Astfel, psihologii vor face distincţia între autor principal al cercetării, contribuţie la cercetare, contribuţie minoră şi statutul sau poziţia pe care o deţine respectivul psiholog. Astfel, poziţia academică, titlul academic, poziţia socială sau cea de şef de departament sau manager într-o instituţie nu conferă nimănui credit pentru o poziţie principală în cercetare, decât în măsura în care există o acoperire reală prin contribuţia adusă la cercetare, şi nu prin statutul social sau academic.

    D.14. Transmiterea datelor
    186. Atunci când există solicitări de folosire sau de verificare a datelor din partea unui alt cercetător decât cei implicaţi direct în cercetare, psihologii vor putea oferi datele de cercetare numai în măsura în care se păstrează confidenţialitatea acestor informaţii de către cei cărora li se încredinţează şi dacă există o specificare clară a modului de utilizare a acestora.

    D.15. Protejarea datelor
    187. Psihologii vor proteja datele de cercetare, asigurându-se că acestea sunt păstrate în condiţii de securitate. Protocoalele de cercetare, datele de cercetare sistematizate sau cele deja publicate pot fi păstrate fără restricţii, dar în condiţiile respectării normelor etice.

    D.16. Onestitate ştiinţifică
    188. Psihologii implicaţi în evaluarea, monitorizarea, realizarea şi raportarea activităţilor de cercetare ştiinţifică vor manifesta imparţialitate şi obiectivitate şi vor respecta drepturile de proprietate intelectuală. Selecţia proiectelor de cercetare, a rezultatelor cercetărilor realizate pentru a fi valorificate publicistic sau practic se va face doar pe criterii de relevanţă ştiinţifică, excluzându-se orice considerent personal sau de natură extraprofesională.

    D.17. Buna conduită în cercetarea ştiinţifică
    189. În activitatea de cercetare ştiinţifică psihologii nu vor ascunde sau înlătura rezultatele nedorite, nu vor confecţiona rezultate, nu vor înlocui rezultatele cu date fictive, nu vor interpreta deliberat distorsionat rezultatele şi nu vor deforma concluziile, nu vor plagia rezultatele sau publicaţiile altor autori. Neatribuirea corectă a paternităţii unei lucrări, nedezvăluirea conflictelor de interese, deturnarea fondurilor de cercetare, neînregistrarea şi/sau nestocarea rezultatelor, lipsa de obiectivitate în evaluări, nerespectarea condiţiilor de confidenţialitate, precum şi publicarea sau finanţarea repetată a aceloraşi rezultate ca elemente de noutate ştiinţifică sunt incompatibile cu conduita etică a cercetătorului.
    190. Datele contradictorii, diferenţele de concepţie experimentală sau practică, diferenţele de interpretare a datelor, diferenţele de opinie nu constituie abateri de la buna conduită în cercetarea ştiinţifică.


    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    191. Codul deontologic al profesiei de psiholog cu drept de liberă practică intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    192. Psihologii au responsabilitatea de a cunoaşte şi de a aplica prevederile prezentului cod. Orice fapte săvârşite în legătură cu profesia, care contravin prevederilor prezentului cod, angajează răspunderea disciplinară a psihologilor. Prezentul cod nu poate fi utilizat pentru tragerea la răspundere civilă, penală sau administrativă a psihologilor, însă reprezintă singurul act normativ în baza căruia poate fi apreciată răspunderea disciplinară a psihologilor.
    193. Membrii Colegiului Psihologilor din România nu vor recunoaşte, ca fiind profesională, activitatea care este neconformă cu principiile şi standardele acestui cod.
    194. Toţi psihologii vor coopera cu Comisia de deontologie şi disciplină a Colegiului Psihologilor din România, atât în supervizarea conduitelor etice, cât şi în promovarea lor. Refuzul cooperării atrage de la sine încălcarea prevederilor acestui cod şi, prin urmare, sancţionarea psihologilor în cauză în conformitate cu Codul de procedură disciplinară.
    195. Pentru a menţine relevanţa şi actualitatea Codului, acesta este revizuit de Comisia de deontologie şi disciplină a Colegiului Psihologilor din România după o perioadă de 4 ani sau atunci când situaţia o impune.
    196. În completarea Codului, Comisia de deontologie şi disciplină poate formula ghiduri, recomandări sau precizări care au rolul de a detalia, explicita şi ilustra principiile şi standardele stipulate în Cod. Acestea pot fi revizuite pentru a oferi un răspuns mai rapid la evoluţiile curente.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016