Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   COD DE ETICA din 29 iulie 2011  si deontologie profesionala a mediatorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

COD DE ETICA din 29 iulie 2011 si deontologie profesionala a mediatorilor

EMITENT: CONSILIUL DE MEDIERE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 581 din 17 august 2011

    1. Preambul
    Codul de eticã şi deontologie profesionalã a mediatorilor autorizaţi, împreunã cu normele privind rãspunderea disciplinarã a acestora, prevãzute în Legea nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator (legea) şi Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului de mediere constituie principalele reguli în conformitate cu care mediatorii îşi desfãşoarã activitatea.
    Prezentul cod cuprinde ansamblul normelor şi caracteristicilor ce definesc calitatea activitãţii profesionale, având rol de a servi ca linie de conduitã obligatorie mediatorilor, astfel încât aceştia sã desfãşoare o activitate competentã şi responsabilã, în conformitate cu etica profesiei.
    1.1. Definiţii
    În sensul prezentului cod, medierea este modalitatea voluntarã de soluţionare a conflictelor dintre douã sau mai multe persoane, pe cale amiabilã, cu sprijinul unei terţe persoane neutre, calificate şi independente, printr-o activitate desfãşuratã în conformitate cu prevederile legale în domeniu şi cu normele prezentului cod.
    Mediatorul este persoana neutrã, imparţialã şi calificatã, aptã sã faciliteze negocierile dintre pãrţile aflate în conflict, în scopul obţinerii unei soluţii reciproc convenabile, eficiente şi durabile.
    Probitatea profesionalã reprezintã respectarea tuturor normelor deontologice şi de organizare şi funcţionare ale profesiei stabilite prin lege, regulamentul de organizare şi funcţionare, prezentul cod şi prin hotãrâri ale Consiliului de mediere.
    1.2. Misiunea mediatorului
    Într-o societate întemeiatã pe respect faţã de justiţie, mediatorul îndeplineşte un rol esenţial. Într-un stat de drept, mediatorul are sarcina de a încerca soluţionarea conflictelor pe cale amiabilã, în condiţii de neutralitate, imparţialitate şi confidenţialitate.
    Mediatorul nu are şi nu poate avea o obligaţie de rezultat, ci doar de prudenţã şi diligenţã. Soluţionarea conflictului depinde exclusiv de acordul pãrţilor, misiunea principalã a mediatorului fiind aceea de a depune toate eforturile de care este capabil şi priceperea pe care o are pentru a sprijini pãrţile sã ajungã la un acord.
    1.3. Obiectivele codului
    Normele deontologice sunt destinate sã garanteze, prin acceptarea lor liber consimţitã, buna îndeplinire de cãtre mediator a misiunii sale, recunoscutã ca fiind indispensabilã pentru buna funcţionare a societãţii. Nerespectarea acestor norme de cãtre mediatori va duce, în ultimã instanţã, la aplicarea unei sancţiuni disciplinare.
    Obiectivele prezentului cod sunt urmãtoarele:
    a) sã ofere mediatorilor liniile de conduitã directoare în activitatea pe care o desfãşoarã;
    b) sã apere interesul public [medierea este, conform art. 4 alin. (1) din Legea nr. 192/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, o activitate de interes public];
    c) sã promoveze încrederea în mediere ca modalitate alternativã de soluţionare a conflictelor.
    2. Principii generale
    2.1. Libertatea pãrţilor de a recurge la mediere şi de a lua o decizie
    2.1.1. Mediatorul are obligaţia de a se asigura cã pãrţile au recurs la procedura de mediere în mod voluntar, în cunoştinţã de cauzã şi fãrã a fi constrânse. Fac excepţie de la acest principiu situaţiile în care medierea este o procedurã obligatorie prevãzutã de legile speciale.
    2.1.2. Mediatorul trebuie sã respecte şi sã încurajeze dreptul pãrţilor de a lua orice decizie liberã şi în cunoştinţã de cauzã care sã soluţioneze divergenţele dintre ele.
    2.1.3. Mediatorul va informa de la început pãrţile în ce va consta activitatea sa şi asupra faptului cã decizia finalã le aparţine în mod exclusiv şi cã se pot retrage oricând din procesul de mediere.
    2.1.4. Mediatorul nu va oferi pãrţilor consultanţã legalã sau de specialitate, în schimb poate sfãtui pãrţile cã pot obţine asistenţã juridicã independentã sau de specialitate.
    2.1.5. Mediatorii trebuie sã acorde asistenţã numai în cazul în care au calificarea necesarã pentru a rãspunde în mod rezonabil orizontului de aşteptare al pãrţilor angajate în mediere.
    2.2. Nediscriminarea
    Mediatorul nu va refuza activitatea de mediere şi nu o va exercita la standarde inferioare din motive ce ţin de rasa, culoarea, naţionalitatea, originea etnicã, limba, religia, sexul, opinia, apartenenţa politicã, averea sau originea socialã a pãrţilor.
    2.3. Independenţa, neutralitatea şi imparţialitatea mediatorului
    Mediatorii trebuie sã fie independenţi, neutri faţã de dispute şi pãrţi şi sã conducã procesul de mediere într-un mod imparţial. În exercitarea atribuţiilor lor profesionale trebuie sã se bucure de deplinã independenţã faţã de entitãţile care ar putea avea interese în cauzele în care are loc medierea. Aceastã independenţã trebuie sã fie de naturã a le garanta imparţialitatea, neutralitatea şi echidistanţa faţã de cauzã, rezultatele acesteia şi de pãrţile implicate în disputã.
    Mediatorul trebuie sã evite orice situaţie de naturã sã îi limiteze independenţa şi sã respecte normele de eticã profesionalã.
    Dacã în orice moment din timpul procesului de mediere mediatorul îşi pierde aceste atribute, el este obligat sã aducã acest fapt la cunoştinţa pãrţilor implicate în conflict şi, dacã este cazul, sã anunţe entitatea care a supus cazul spre mediere.
    În situaţiile în care vor fi soluţionate prin mediere conflicte de familie, independenţa şi imparţialitatea mediatorului nu pot fi argumente pentru a ignora sau a neglija interesul superior al minorului.
    2.4. Încrederea şi integritatea moralã
    Relaţia dintre mediator şi pãrţi se bazeazã pe încredere, având la bazã cinstea, probitatea, spiritul de dreptate şi sinceritatea mediatorului.
    2.5. Secretul profesional - confidenţialitatea
    Prin însãşi natura misiunii sale, mediatorul este depozitarul secretelor pãrţilor implicate în procedura medierii şi destinatarul comunicãrilor de naturã confidenţialã.
    Fãrã o garanţie a confidenţialitãţii, încrederea nu poate exista. Prin urmare, secretul profesional este recunoscut ca fiind deopotrivã un drept şi o îndatorire fundamentalã şi primordialã a mediatorului.
    Mediatorul trebuie sã respecte secretul oricãrei informaţii confidenţiale de care ia cunoştinţã în cadrul activitãţii sale profesionale. Aceastã obligaţie nu este limitatã în timp.
    2.6. Conflictul de interese
    Mediatorul trebuie sã refuze preluarea unui caz dacã ştie cã existã împrejurãri care l-ar împiedica sã fie neutru şi imparţial, precum şi atunci când constatã cã drepturile în discuţie nu pot face obiectul medierii.
    Mediatorii vor face cunoscute toate conflictele de interese potenţiale sau existente de care sunt, în mod rezonabil, conştienţi. Comunicarea conflictelor de interese se face atât pãrţilor aflate în conflict, cât şi, dacã este cazul, entitãţii care a supus cazul spre mediere. Dacã pãrţile nu îşi dau acordul expres privind participarea sa în continuare, mediatorul este obligat sã renunţe la soluţionarea respectivului caz.
    De asemenea, mediatorul nu poate reprezenta sau asista vreuna dintre pãrţi într-o procedurã judiciarã ori arbitralã având ca obiect conflictul supus medierii.
    Mediatorul nu poate fi audiat ca martor în legãturã cu faptele sau actele de care a luat cunoştinţã în cadrul procedurii de mediere.
    2.7. Stabilirea onorariilor
    Mediatorul trebuie sã informeze pãrţile cu privire la onorariu, iar valoarea însumatã a onorariului şi a cheltuielilor ocazionate de procedura medierii trebuie sã fie echitabilã şi justificatã. Acesta va explica pãrţilor baza de calcul şi valoarea onorariilor, precum şi a deconturilor de cheltuieli.
    2.8. Rãspunderea mediatorului
    Mediatorul rãspunde civil, penal şi disciplinar pentru încãlcarea obligaţiilor sale profesionale, în conformitate cu prevederile legii civile, ale legii penale şi ale normelor stabilite de Consiliul de mediere.
    Încãlcarea prevederilor prezentului cod constituie atingere adusã probitãţii profesionale şi atrage sancţionarea conform legii.
    2.9. Incompatibilitãţi
    Exercitarea profesiei de mediator este compatibilã cu orice altã profesie, cu excepţia incompatibilitãţilor prevãzute prin legi speciale.
    2.10. Calitatea procesului de mediere
    Mediatorii trebuie sã depunã toate diligenţele necesare în vederea prestãrii unui serviciu de calitate în condiţii de siguranţã, respect reciproc, egalitate de şanse, respectarea diversitãţii, corectitudine profesionalã şi proceduralã.
    3. Comportamentul profesional
    3.1. În exercitarea profesiei, mediatorii au obligaţia sã respecte hotãrârile Consiliului de mediere.
    3.2. Mediatorul trebuie sa adopte un comportament apt de a contribui la creşterea prestigiului profesiei. Pentru aceasta el trebuie sã fie devotat profesiei, sã îşi îmbunãtãţeascã tehnicile şi practicile profesionale, urmând în acest scop cursuri de formare continuã. Mediatorul trebuie sã se asigure cã personalul angajat sau administrativ necesar activitãţii de mediere respectã deontologia şi secretul profesiei.
    Toţi mediatorii, astfel cum sunt definiţi în conţinutul legii, trebuie sã se abţinã, chiar în afara exercitãrii profesiei, de la orice încãlcãri ale legilor, regulamentelor şi regulilor profesiei şi de la orice acţiuni contrare imparţialitãţii, independenţei şi onoarei profesiei, susceptibile sã aducã ştirbire demnitãţii acesteia, adicã probitãţii profesionale.
    3.3. Mediatorul este autorizat sã informeze publicul despre serviciile pe care le oferã, cu condiţia ca informaţia sã fie fidelã şi veridicã, cu respectarea secretului profesional, a altor principii esenţiale ale profesiei şi a regulilor de publicitate stabilite prin norme aplicabile profesiei.
    Mediatorul va evita sã facã menţiuni care sã aducã atingere intereselor altor practicieni în mediere.
    4. Relaţiile dintre mediatori
    4.1. Practicienii în mediere îşi datoreazã amabilitate şi respect reciproc, nefiind permise vulgaritatea şi manifestãrile necuviincioase. Ei trebuie sã se abţinã de la orice atitudine jignitoare ori imputãri rãuvoitoare, în general sã se abţinã de la orice acţiune susceptibilã de a aduce daune altor colegi mediatori.
    4.2. Divergenţele dintre mediatori se vor soluţiona pe cale amiabilã, iar în situaţia nerezolvãrii pe aceastã cale, vor fi supuse dezbaterii Consiliului de mediere, constituit în instanţã disciplinarã.
    5. Dispoziţii finale
    Regulile privind conduita eticã şi deontologia profesionalã sunt obligatorii pentru toţi mediatorii.

                                    --------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016