Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CARTA din 5 iunie 1998  a Organizatiei Cooperarii Economice a Marii Negre    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CARTA din 5 iunie 1998 a Organizatiei Cooperarii Economice a Marii Negre

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 183 din 29 aprilie 1999

Membrii fondatori ai Cooperarii Economice a Marii Negre - Republica Albania, Republica Armenia, Republica Azerbaidjan, Republica Bulgaria, Georgia, Republica Elena, Republica Moldova, Romania, Federatia Rusa, Republica Turcia si Ucraina,
semnand la 25 iunie 1992 la Istanbul Declaratia Reuniunii la nivel inalt, care a stabilit Cooperarea Economica a Marii Negre,
confirmand adeziunea lor la principiile si obiectivele cooperarii prezentate in declaratia mentionata mai sus, precum si in Declaratia de la Bosfor din 25 iunie 1992, Declaratia de la Bucuresti a Reuniunii la nivel inalt a statelor participante la CEMN din 30 iunie 1995 si in Declaratia de la Moscova a sefilor de stat sau de guvern ai statelor participante la CEMN din 25 octombrie 1996,
reafirmand adeziunea lor la principiile Cartei Natiunilor Unite, Actului final de la Helsinki, Cartei de la Paris pentru o noua Europa, precum si la principiile si normele general recunoscute ale dreptului international,
hotarati sa promoveze o cooperare durabila si mai stransa intre statele din regiunea CEMN,
constienti de rolul si importanta sporite ale initiativelor regionale in promovarea progresului si in modelarea vietii internationale contemporane,
reafirmand hotararea lor de a realiza prin eforturi comune imbunatatirea continua a prosperitatii popoarelor lor,
constienti de potentialul membrilor fondatori si de oportunitatile pentru intensificarea cooperarii economice reciproc avantajoase,
impartasind viziunea comuna asupra cooperarii lor regionale ca parte a procesului de integrare in Europa, bazata pe drepturile si libertatile fundamentale ale omului, prosperitate prin libertate economica, justitie sociala, securitate egala si stabilitate, care este deschisa interactiunii cu alte tari, initiative regionale, organizatii internationale si institutii financiare,
decisi sa dezvolte cooperarea economica ca o contributie la realizarea unui grad superior de integrare a membrilor fondatori in economia mondiala,
exprimand dorinta tarilor si popoarelor lor pentru o colaborare constructiva si fructuoasa in diverse domenii ale activitatii economice, in vederea transformarii regiunii CEMN intr-o zona a pacii, stabilitatii si prosperitatii,
recunoscand ca procesul Cooperarii Economice a Marii Negre, de la crearea sa, a amplificat necesitatea consolidarii personalitatii juridice internationale a Cooperarii Economice a Marii Negre,
hotarati sa transforme Cooperarea Economica a Marii Negre intr-o organizatie economica regionala,

au convenit urmatoarele:

CAP. 1
Prevederi generale

ART. 1
Constituirea Organizatiei
Membrii fondatori constituie Organizatia Cooperarii Economice a Marii Negre, ca organizatie economica regionala, denumita in continuare CEMN.
ART. 2
Definitii
Pentru scopurile prezentei Carte:
a) Organizatie inseamna Organizatia Cooperarii Economice a Marii Negre, denumita si CEMN;
b) membri fondatori sunt statele care au semnat Declaratia Reuniunii la nivel inalt privind cooperarea economica a Marii Negre la 25 iunie 1992 la Istanbul;
c) observator inseamna statele sau organizatiile internationale carora li se acorda statut de observator de catre CEMN;
d) organizatii internationale inseamna acele organizatii care sunt interguvernamentale sau neguvernamentale;
e) regiunea CEMN inseamna teritoriile statelor membre;
f) organe subsidiare inseamna orice grup de lucru, grup de experti, grup de actiune, comitet sau serviciu stabilit de Consiliul Ministrilor Afacerilor Externe sau sub autoritatea sa;
g) secretar general inseamna secretarul general al Secretariatului International Permanent al CEMN;
h) presedinte in exercitiu inseamna ministrul afacerilor externe al statului membru care isi asuma presedintia semestriala a CEMN sau orice alt ministru desemnat in acest scop de guvernul statului respectiv;
i) troica inseamna sistemul constituit din presedintele in exercitiu, presedintele precedent si cel urmator ai CEMN sau reprezentantii acestora;
j) Regulile de procedura inseamna Regulile de procedura ale CEMN.

CAP. 2
Principiile si domeniile cooperarii

ART. 3
Principii si obiective
Urmatoarele principii si obiective vor fi promovate in cadrul activitatilor CEMN la diferite niveluri:
a) se va actiona intr-un spirit de prietenie si buna vecinatate pentru a se intari respectul si increderea reciproca, dialogul si cooperarea dintre statele membre;
b) se va dezvolta si se va diversifica in continuare cooperarea bilaterala si multilaterala pe baza principiilor si regulilor dreptului international;
c) se va actiona pentru imbunatatirea mediului de afaceri si promovarea initiativei individuale si colective a intreprinderilor si companiilor direct implicate in procesul cooperarii economice;
d) se va dezvolta colaborarea economica intr-o maniera care sa nu contravina obligatiilor internationale ale statelor membre, inclusiv ale celor care decurg din calitatea lor de membru al organizatiilor si institutiilor internationale de integrare sau de alta natura si care nu impiedica promovarea relatiilor lor cu terte parti;
e) se vor lua in considerare conditiile economice si interesele specifice ale statelor membre implicate;
f) se va incuraja in continuare participarea la procesul CEMN de cooperare economica a altor state, institutii economice si financiare internationale, precum si a intreprinderilor si companiilor interesate.
ART. 4
Domeniile cooperarii
In conformitate cu principiile convenite si in vederea utilizarii mai eficiente a resurselor lor umane, naturale si a altor resurse pentru realizarea unei cresteri sustinute a economiilor lor nationale si bunastarii sociale a popoarelor lor, statele membre vor coopera in urmatoarele domenii: comert si dezvoltare economica; banci si finante; comunicatii; energie; transport; agricultura si industrie alimentara; asistenta medicala si farmaceutica; protectia mediului; turism; stiinta si tehnologie; schimbul de date statistice si informatii economice; colaborarea dintre serviciile vamale si alte autoritati de frontiera; contactele umane; combaterea crimei organizate, a traficului ilicit de droguri, arme si materiale radioactive, a tuturor actelor de terorism si migrare ilegala sau in orice alt domeniu conex, pe baza unei decizii a Consiliului.

CAP. 3
Participare

ART. 5
Calitatea de membru
Membri ai CEMN sunt statele parti la prezenta Carta.
ART. 6
Admiterea
CEMN este deschisa oricarui stat care doreste sa devina membru si dovedeste ca este capabil sa aplice principiile si obiectivele CEMN inscrise in prezenta Carta.
Cererile pentru primirea de noi membri vor fi supuse Consiliului Ministrilor Afacerilor Externe, denumit in continuare Consiliu, pentru examinare si aprobare in conformitate cu Regulile de procedura.
ART. 7
Retragerea
Orice stat membru se poate retrage din CEMN prin notificare oficiala adresata secretarului general al Secretariatului International Permanent al CEMN in legatura cu decizia sa.
Retragerea va deveni efectiva la data specificata in notificare. In ceea ce priveste obligatiile financiare, retragerea va avea efect la sfarsitul anului financiar in care aceasta este notificata.
ART. 8
Statutul de observator
Statutul de observator in CEMN va fi deschis, la cerere, oricarui stat sau oricarei organizatii internationale care isi exprima disponibilitatea de a aduce o contributie practica si valoroasa la activitatea CEMN.
Statutul de observator poate fi acordat, suspendat sau retras de catre Consiliu, in conformitate cu Regulile de procedura.
ART. 9
Relatiile cu terte parti
CEMN va promova relatii cu terte parti (state, organizatii si institutii internationale) interesate sa coopereze in diferite probleme de interes reciproc, prin:
a) parteneriat de dialog, in cadrul schimburilor si consultarilor periodice;
b) parteneriat de dialog sectorial; posibilitatea participarii la reuniuni cu teme specifice;
c) calitatea de invitat; posibilitatea de a asista la sesiuni ale CEMN, la invitatia presedintelui in exercitiu si cu consimtamantul tuturor statelor membre.
Parteneriatul de dialog si parteneriatul de dialog sectorial pot fi acordate pe baza rezolutiei Consiliului.

CAP. 4
Reuniuni la nivel inalt

ART. 10
Sefii de stat sau de guvern ai statelor membre se pot intalni cand apare o asemenea necesitate.

CAP. 5
Organe principale si subsidiare

ART. 11
Consiliul Ministrilor Afacerilor Externe
Consiliul este principalul organ al CEMN de adoptare periodica a deciziilor.
Consiliul, in contextul obiectivelor CEMN:
a) va decide asupra tuturor problemelor care vizeaza functionarea CEMN;
b) va examina toate subiectele prezentate de organele subsidiare si va lua decizii corespunzatoare;
c) va adopta decizii privind calitatea de membru si statutul de observator;
d) va adopta si va modifica Regulile de procedura;
e) va stabili organele subsidiare din cadrul CEMN, va formula sarcinile acestora, va defini, va modifica sau va revoca mandatele lor;
f) va examina orice alte probleme conexe, apreciate ca relevante.
ART. 12
Organe subsidiare
Consiliul poate stabili organe subsidiare.
Organele subsidiare vor indeplini mandatul definit de Consiliu, vor elabora proiecte comune si se vor preocupa de implementarea unor asemenea proiecte/activitati in domeniile respective.
Organele subsidiare vor supune Consiliului rapoarte privind progresul activitatilor lor, precum si recomandari corespunzatoare.
ART. 13
Presedintele in exercitiu
Presedintele in exercitiu va coordona toate activitatile desfasurate in cadrul CEMN si va asigura derularea intocmai a procedurilor CEMN, precum si aplicarea rezolutiilor si a deciziilor adoptate.
Presedintia se va asigura prin rotatie, la fiecare 6 luni, in conformitate cu ordinea alfabetului englez.
In cazul in care presedintia nu poate fi onorata de un stat membru, aceasta va fi asumata de urmatorul stat membru in ordinea alfabetica.
ART. 14
Sistemul troica
La cererea presedintelui in exercitiu, troica este convocata la nivelul corespunzator pentru schimb de opinii privind activitatile curente si viitoare ale CEMN si relatiile sale cu alte organizatii si institutii internationale.
ART. 15
Comitetul Inaltilor Functionari
Comitetul Inaltilor Functionari, reprezentand ministrii afacerilor externe ai statelor membre si actionand in numele lor, este imputernicit cu urmatoarele competente:
a) examineaza activitatile organelor subsidiare, evalueaza implementarea deciziilor si a recomandarilor Consiliului si elaboreaza recomandari si propuneri pentru a fi prezentate Consiliului;
b) examineaza probleme vizand coordonarea si cooperarea cu organismele care au legatura cu CEMN, informeaza Consiliul cu privire la aceste probleme si elaboreaza, daca este necesar, recomandari si propuneri corespunzatoare;
c) studiaza aspectele organizatorice ale activitatilor CEMN, participa la elaborarea calendarului preliminar al actiunilor, ia decizii privind probleme relevante, cu exceptia celor aflate in competenta Consiliului si a presedintelui in exercitiu;
d) supune Consiliului spre aprobare bugetul anual al CEMN;
e) numeste expertii in subgrupul specializat pentru verificarea bugetului.
ART. 16
Secretariatul International Permanent
Serviciile de secretariat ale CEMN vor fi asigurate de Secretariatul International Permanent, denumit in continuare PERMIS, stabilit in acest scop.
PERMIS-CEMN isi are sediul in Istanbul, Republica Turcia.
PERMIS functioneaza sub autoritatea presedintelui in exercitiu al CEMN. Aceasta autoritate va fi pusa in executie de catre secretarul general.
Personalul PERMIS isi va indeplini atributiile in calitate de functionari internationali, cu respectarea principiilor si a obiectivelor CEMN. Atitudinea lor va fi intotdeauna conforma principiilor integritatii si impartialitatii impuse de activitatea acestora.
In indeplinirea atributiilor sale personalul PERMIS nu va cere sau primi instructiuni de la nici un guvern sau o alta autoritate din afara CEMN. Membrii acestuia se vor abtine de la orice actiune care ar putea afecta pozitia lor de functionari internationali, raspunzatori doar in fata Organizatiei.

CAP. 6
Cvorumul si luarea deciziilor

ART. 17
Cvorumul
Cvorumul pentru Consiliu va fi majoritatea de doua treimi din numarul statelor membre.
ART. 18
Luarea deciziilor
Mecanismul luarii deciziilor este prevazut de Regulile de procedura. Consiliul se va stradui sa obtina consensul asupra tuturor problemelor. In legatura cu unele chestiuni, definite in Regulile de procedura, consensul este obligatoriu.

CAP. 7
Organisme care au legatura cu CEMN

ART. 19
Dispozitii generale
Organismele care au legatura cu CEMN isi vor indeplini functiile in conformitate cu instrumentele lor de baza si cu deplina respectare a principiilor CEMN inscrise in Declaratia Reuniunii la nivel inalt privind cooperarea economica a Marii Negre din 25 iunie 1992 si in prezenta carta.
ART. 20
Adunarea Parlamentara a CEMN
Adunarea Parlamentara a Cooperarii Economice a Marii Negre, denumita in continuare APCEMN, reprezentand parlamentele nationale ale statelor membre, acorda sprijin consistent, cu caracter consultativ, procesului de cooperare in zona Marii Negre.
In promovarea obiectivelor sale CEMN va coopera strans cu APCEMN.
Relatiile dintre CEMN si APCEMN vor fi bazate pe principiile Declaratiei Reuniunii la nivel inalt privind cooperarea economica a Marii Negre din 25 iunie 1992 de la Istanbul, pe deciziile reuniunilor ulterioare la nivel inalt, precum si pe Declaratia privind stabilirea Adunarii Parlamentare a Cooperarii Economice a Marii Negre, adoptata la 26 februarie 1993 la Istanbul.
ART. 21
Consiliul CEMN al oamenilor de afaceri
Consiliul CEMN al oamenilor de afaceri, ca organizatie internationala neguvernamentala, este alcatuit din reprezentanti ai comunitatilor oamenilor de afaceri din statele membre ale CEMN.
Rapoartele Consiliului CEMN al oamenilor de afaceri pot fi inaintate Consiliului spre informare si, daca este necesar, pentru actiuni corespunzatoare.
ART. 22
Banca Marii Negre pentru Comert si Dezvoltare (B.M.N.C.D.)
Prin Acordul de constituire a Bancii Marii Negre pentru Comert si Dezvoltare, incheiat la Tbilisi la 30 iunie 1994, statele membre au infiintat B.M.N.C.D.
Scopul B.M.N.C.D., in conformitate cu prevederile acordului de constituire, va fi de a contribui efectiv la procesul tranzitiei statelor membre si a popoarelor din regiune catre prosperitatea economica, prin promovarea si finantarea de proiecte regionale, furnizarea de servicii bancare pentru proiecte din sectoarele public si privat in statele membre si activitati de comert intre statele membre.
ART. 23
Cooperarea academica
CEMN va promova cooperarea dintre comunitatile academice si oamenii de stiinta ai statelor membre, in scopul promovarii principiilor si obiectivelor CEMN in cadrul competentelor lor.
ART. 24
Centrele afiliate la CEMN
Centrele afiliate la CEMN sunt infiintate in baza aprobarii Consiliului pentru a asista toate statele membre interesate in domenii specifice de cooperare.
Centrele respective vor functiona in stransa legatura cu organele subsidiare relevante ale CEMN, potrivit sectoarelor lor specifice de activitate.
Rezultatele activitatilor centrelor au caracter consultativ.

CAP. 8
Prevederi financiare

ART. 25
Bugetul Organizatiei
Bugetul CEMN este constituit din contributiile financiare ale statelor membre, determinate in conformitate cu rezolutiile relevante ale Consiliului.
Bugetul va fi autorizat si examinat anual. Anul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie.
Neindeplinirea obligatiilor financiare va fi supusa atentiei Consiliului pentru examinare.
ART. 26
Contributii voluntare pentru Organizatie
Prin rezolutii ale Consiliului pot fi create fonduri speciale.
In acest scop vor fi binevenite contributii pe baze voluntare din partea statelor membre ale CEMN, a unui grup de state, a observatorilor, a unor terte parti - donatori, astfel incat conditiile de acordare sa fie in concordanta cu principiile si obiectivele CEMN.
Fiecare fond special va fi guvernat de reguli si reglementari specifice, adoptate de catre Consiliu in acest scop.

CAP. 9
Prevederi legale

ART. 27
Capacitatea juridica
CEMN are personalitate juridica. Ea are capacitatea:
a) de a contracta;
b) de a dobandi si dispune de bunuri mobile si imobile;
c) de a sta in justitie.
ART. 28
Privilegii si imunitati
CEMN, functionarii sai si reprezentantii statelor membre vor beneficia pe teritoriile statelor membre de privilegiile si imunitatile definite in Conventia privind privilegiile si imunitatile Natiunilor Unite, adoptata de Adunarea Generala a Natiunilor Unite la 13 februarie 1946, care sunt necesare pentru exercitarea independenta a functiilor lor, in conformitate cu principiile si obiectivele CEMN.
Functionarii Secretariatului International Permanent si reprezentantii statelor membre care sunt cetateni ai tarii gazda sau rezidenti permanenti in aceasta tara vor beneficia de imunitate de jurisdictie si inviolabilitate numai cu privire la actele oficiale efectuate in exercitarea functiilor lor.
Statele membre vor incheia un protocol aditional referitor la privilegiile si imunitatile CEMN si ale personalului PERMIS.
ART. 29
Solutionarea dezacordurilor
In cazul unui dezacord intre doua sau mai multe state membre cu privire la interpretarea sau aplicarea prezentei Carte, partile implicate se vor consulta si, daca este necesar, vor supune dezacordul respectiv Consiliului spre examinare si pentru actiuni corespunzatoare.
ART. 30
Amendamente
Orice stat membru poate propune amendamente la prezenta Carta.
Textul oricarui amendament propus va fi comunicat statelor membre prin intermediul PERMIS si va fi supus Consiliului spre examinare si aprobare.
Amendamentele la prezenta Carta, aprobate conform paragrafului 2, vor fi supuse ratificarii, acceptarii sau aprobarii de catre statele membre si vor intra in vigoare in baza procedurii prevazute la art. 33.

CAP. 10
Prevederi finale

ART. 31
Semnarea, ratificarea, acceptarea, aprobarea si aderarea Prezenta Carta este deschisa spre semnare de catre toti membrii fondatori ai CEMN.
Prezenta Carta este supusa ratificarii, acceptarii sau aprobarii de catre membrii fondatori semnatari ai CEMN.
Prezenta Carta este deschisa aderarii oricarui stat nesemnatar, in conformitate cu prevederile sale.
Instrumentele de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare vor fi depuse la depozitar.
ART. 32
Rezerve
Nu pot fi facute rezerve la prezenta Carta.
ART. 33
Intrarea in vigoare
Prezenta Carta va intra in vigoare in prima zi a lunii care urmeaza datei la care 9 membri fondatori au depus instrumentele de ratificare, de acceptare sau de aprobare.
Pentru fiecare stat care ratifica, accepta, aproba sau adera la prezenta Carta dupa data intrarii sale in vigoare, astfel cum se prevede in paragraful 1, Carta va intra in vigoare la data depunerii de catre acel stat a instrumentelor sale de ratificare.
ART. 34
Depozitarul
PERMIS va fi depozitarul prezentei Carte.
Originalul prezentei Carte, intocmit intr-un singur exemplar, in limba engleza, va fi depus la PERMIS in calitate de depozitar.
Drept care subsemnatii, fiind deplin imputerniciti in acest scop, au semnat prezenta Carta.
Incheiata la Yalta la 5 iunie 1998.


Pentru Republica Albania: REXHEP MEIDANI

Pentru Republica Armenia: ROBERT KOCHARIAN

Pentru Republica Azerbaidjan: GAIDAR ALIEV

Pentru Republica Bulgaria: PETAR STOIANOV

Pentru Georgia: EDUARD A. SEVARDNADZE

Pentru Republica Elena: CONSTANTINOS SIMITIS

Pentru Republica Moldova: PETRU LUCINSCHI

Pentru Romania: EMIL CONSTANTINESCU

Pentru Federatia Rusa: SERGHEI V. KIRIENKO

Pentru Republica Turcia: SULEIMAN DEMIREL

Pentru Ucraina: LEONID D. KUCIMA


------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016