Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ARANJAMENT ADMINISTRATIV din 19 octombrie 2006  pentru aplicarea Acordului dintre Romania si Republica Ungara in domeniul securitatii sociale, semnat la Bucuresti la 20 octombrie 2005    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ARANJAMENT ADMINISTRATIV din 19 octombrie 2006 pentru aplicarea Acordului dintre Romania si Republica Ungara in domeniul securitatii sociale, semnat la Bucuresti la 20 octombrie 2005

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 252 din 16 aprilie 2007

În conformitate cu dispoziţiile art. 33 paragraful (1) din Acordul dintre România şi Republica Ungarã în domeniul securitãţii sociale, semnat la Bucureşti la 20 octombrie 2005, autoritãţile competente ale pãrţilor contractante, reprezentate prin:
- pentru România: Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi Ministerul Sãnãtãţii Publice;
- pentru Republica Ungarã: Ministerul Sãnãtãţii, au convenit urmãtoarele:

PARTEA I
Dispoziţii generale
ART. 1
Definiţii
În aplicarea prezentului aranjament administrativ:
1. prin Acord se înţelege Acordul dintre România şi Republica Ungarã în domeniul securitãţii sociale, semnat la Bucureşti la 20 octombrie 2005;
2. ceilalţi termeni folosiţi au înţelesul atribuit acestora prin art. 1 din Acord.
ART. 2
Organismele de legãturã
(1) În conformitate cu dispoziţiile art. 33 paragraful (2) din Acord, sunt desemnate ca organisme de legãturã urmãtoarele:
- pentru România:
a) pentru pensii, prestaţii în bani şi în naturã în caz de accidente de muncã şi boli profesionale - Casa Naţionalã de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale;
b) pentru indemnizaţia de şomaj - Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã;
c) pentru indemnizaţia pentru incapacitate temporarã de muncã determinatã de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii, indemnizaţia de maternitate, prestaţiile în naturã în caz de boalã şi maternitate - Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate;
- pentru Republica Ungarã:
a) pentru pensii: Direcţia Naţionalã pentru Asigurarea Pensiilor;
b) pentru indemnizaţia de şomaj: Oficiul de Ocupare a Forţei de Muncã;
c) pentru toate celelalte cazuri: Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate.
(2) Organismele de legãturã faciliteazã comunicarea între instituţiile pãrţilor contractante şi au atribuţiile stabilite prin prezentul aranjament administrativ. Organismele de legãturã îşi pot delega competenţele stabilite prin prezentul aranjament administrativ unor instituţii desemnate, informându-se reciproc despre aceasta.
(3) Pentru aplicarea Acordului, organismele de legãturã pot comunica direct, precum şi cu persoana în cauzã sau cu reprezentantul acesteia. Organismele de legãturã se sprijinã reciproc pentru aplicarea Acordului.

PARTEA a II-a
Dispoziţii privind legislaţia aplicabilã
ART. 3
Formularele (certificatele) privind legislaţia aplicabilã
În cazurile prevãzute la art. 8-10 din Acord, formularul (certificatul) care atestã faptul cã o persoanã angajatã sau un lucrãtor independent rãmâne supusã/supus legislaţiei unei pãrţi contractante se elibereazã la solicitarea angajatorului sau a lucrãtorului independent, dupã cum urmeazã:
- în România: de Casa Naţionalã de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale;
- în Republica Ungarã: de Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate.
Formularul (certificatul) emis este transmis persoanei în cauzã de cãtre instituţia competentã. Instituţiile pãrţilor contractante menţionate în acest articol se informeazã reciproc asupra numãrului şi conţinutului formularelor (certificatelor) eliberate.

PARTEA a III-a
Dispoziţii referitoare la prestaţii
ART. 4
Cererile de prestaţii
(1) Dacã la organismul de legãturã sau la instituţia desemnatã a unei pãrţi contractante se depune o cerere privind acordarea de prestaţii cuvenite conform legislaţiei celeilalte pãrţi contractante, atunci aceastã instituţie transmite neîntârziat cererea organismului de legãturã sau instituţiei competente a celeilalte pãrţi contractante, indicând data primirii acesteia.
(2) Împreunã cu cererea, organismul de legãturã sau instituţia primei pãrţi contractante transmite toate acele documente disponibile care pot fi necesare instituţiei competente a celeilalte pãrţi contractante în scopul stabilirii dacã solicitantul este sau nu este îndreptãţit la acordarea prestaţiilor solicitate.
(3) Organismul de legãturã sau instituţia desemnatã a primei pãrţi contractante certificã şi garanteazã cã datele personale ale solicitantului, înscrise în cererea depusã, sunt justificate cu documente, în acest caz nefiind necesarã transmiterea documentelor justificative. Tipurile de informaţii la care se referã acest paragraf vor fi convenite de organismele de legãturã ale pãrţilor contractante.
(4) Pe lângã cererea şi documentele menţionate la paragrafele (1) şi (2), organismul de legãturã sau instituţia desemnatã a primei pãrţi contractante transmite organismului de legãturã sau instituţiei competente a celeilalte pãrţi contractante formularul (certificatul) care conţine datele privind perioadele de asigurare care sunt luate în considerare conform legislaţiei primei pãrţi contractante.
(5) Instituţia competentã a celeilalte pãrţi contractante analizeazã dacã solicitantul este îndreptãţit şi transmite decizia luatã, prin organismul de legãturã sau instituţia desemnatã solicitantului, organismului de legãturã sau instituţiei desemnate a primei pãrţi contractante, concomitent cu formularul (certificatul) care conţine perioadele de asigurare pe care le-a luat în considerare.
ART. 5
Informaţii privind incapacitatea temporarã de muncã
Organismul de legãturã sau instituţia desemnatã a unei pãrţi contractante, la cererea organismului de legãturã sau a instituţiei competente a celeilalte pãrţi contractante sau la cererea solicitantului, elibereazã formularul (certificatul) privind incapacitatea temporarã de muncã a persoanei în cauzã.
ART. 6
Acordarea prestaţiilor în naturã
(1) Pentru a beneficia de prestaţii în naturã conform art. 12 paragraful (1) şi art. 14 din Acord, o persoanã este obligatã sã se înregistreze, precum şi membrii familiei sale la instituţia locului de domiciliu, prezentând un formular (certificat) eliberat de instituţia competentã, care sã certifice cã are dreptul la aceste prestaţii în naturã pentru el şi pentru membrii sãi de familie. Dacã persoana nu prezintã formularul (certificatul) respectiv, la cererea sa, instituţia locului de domiciliu se poate adresa instituţiei competente pentru a-l obţine. Acest formular (certificat) rãmâne valabil pânã în ultima zi a valabilitãţii specificate pe formular (certificat) sau atât timp cât instituţia locului de domiciliu nu a primit notificarea anulãrii sale. Instituţia locului de domiciliu informeazã instituţia competentã cu privire la fiecare înregistrare pe care a efectuat-o conform dispoziţiilor acestui paragraf.
(2) a) În cazul solicitãrii prestaţiilor în naturã conform art. 12 paragraful (2) din Acord, dreptul la prestaţii se dovedeşte prin formularul (certificatul) eliberat de instituţia competentã.
b) Dacã în momentul acordãrii prestaţiilor persoana în cauzã nu a prezentat formularul (certificatul), solicitantul, prestatorul sau instituţia locului de reşedinţã se poate adresa instituţiei competente în scopul obţinerii ulterioare a formularului (certificatului).
(3) Pentru a beneficia de prestaţii în naturã în baza art. 12 paragraful (5) din Acord, persoana este obligatã sã prezinte instituţiei locului de domiciliu din România un formular (certificat) care sã certifice cã a primit aprobarea instituţiei competente din Republica Ungarã sã se deplaseze pe teritoriul României pentru a beneficia de un tratament corespunzãtor stãrii sale. Acest formular (certificat) eliberat de instituţia competentã indicã durata maximã pe parcursul cãreia prestaţiile în naturã pot fi acordate.
ART. 7
Rambursarea cheltuielilor prestaţiilor în naturã
(1) Cheltuielile pentru prestaţiile acordate persoanelor menţionate la art. 12, 14 şi 17 din Acord sunt prezentate de fiecare organism de legãturã al unei pãrţi contractante celuilalt organism de legãturã, pentru fiecare trimestru.
(2) Cererea de decontare a acestor cheltuieli este trimisã dupã expirarea fiecãrui trimestru al anului, dar nu mai târziu de 3 ani, şi va fi soluţionatã în termen de 6 luni de la primire.
(3) Rambursarea cheltuielilor se face de cãtre organismele de legãturã ale fiecãrei pãrţi contractante prin plata integralã a cheltuielilor.
(4) Organismele de legãturã ale pãrţilor contractante exprimã cheltuielile aferente prestaţiilor în naturã în moneda naţionalã proprie. Decontarea acestor cheltuieli se efectueazã în euro la cursul valutar oficial din ziua emiterii cererii de decontare.
(5) În cazul refuzului de platã a cererii de decontare, acesta este comunicat pânã la expirarea termenului convenit pentru platã.
ART. 8
Acordarea dispozitivelor medicale de mare valoare şi a altor prestaţii substanţiale în naturã
(1) Prin prestaţiile prevãzute la art. 12 paragraful (3) din Acord se înţelege prestaţiile a cãror valoare, în momentul acordãrii prestaţiilor, depãşeşte suma de 100 euro exprimatã în moneda naţionalã, calculatã pe baza cursului valutar oficial.
(2) Dispozitivele medicale de mare valoare şi alte prestaţii substanţiale în naturã sunt acordate pe baza aprobãrii instituţiei competente, cu excepţia cazurilor de urgenţã.
(3) Instituţia pãrţii contractante pe al cãrei teritoriu se acordã prestaţiile trimite în acest sens un formular (certificat) instituţiei pe cheltuiala cãreia se acordã prestaţiile.
ART. 9
Plata prestaţiilor în bani
(1) Instituţiile competente ale pãrţilor contractante plãtesc prestaţiile în bani direct persoanelor îndreptãţite, în conformitate cu legislaţiile lor interne.
(2) Instituţiile competente ale pãrţilor contractante plãtesc prestaţiile în bani conform Acordului, fãrã a-şi deduce din acestea costurile administrative.
ART. 10
Totalizarea perioadelor de asigurare în cazul acordãrii indemnizaţiei de şomaj
În vederea stabilirii dreptului la indemnizaţia de şomaj prin aplicarea art. 25 paragraful (1) din Acord, perioadele de asigurare realizate, precum şi perioadele în care au fost acordate indemnizaţii de şomaj conform legislaţiilor celor douã pãrţi contractante se certificã de cãtre instituţia competentã printr-un formular (certificat) care este prezentat de cãtre persoana în cauzã instituţiei care stabileşte prestaţia. Dacã persoana în cauzã nu prezintã formularul (certificatul), organismul de legãturã al pãrţii contractante solicitã transmiterea acestui formular (certificat).
ART. 11
Schimbul de informaţii şi date statistice
(1) Organismele de legãturã ale pãrţilor contractante efectueazã anual schimb de situaţii statistice privind sumele achitate de cãtre instituţiile competente ale pãrţilor contractante în baza Acordului. Aceste situaţii statistice conţin numãrul beneficiarilor şi suma totalã rezultatã din achitarea cheltuielilor aferente prestaţiilor, defalcatã pe tipuri de prestaţii.
(2) Dacã o persoanã are dreptul la o prestaţie conform legislaţiilor ambelor pãrţi contractante, instituţiile competente ale acestora se vor informa în privinţa tuturor situaţiilor importante legate de acea prestaţie, în mãsura în care au cunoştinţã despre acestea, în special privind:
a) stabilirea, suspendarea sau sistarea oricãrei prestaţii;
b) certificarea unor noi perioade de asigurare;
c) începerea sau continuarea unei activitãţi salariale ori independente;
d) recãsãtorirea soţului supravieţuitor;
e) decesul persoanei îndreptãţite la prestaţii;
f) schimbarea domiciliului sau a reşedinţei;
g) obţinerea unei noi cetãţenii.

PARTEA A IV-A
Dispoziţii diverse
ART. 12
Formulare (certificate) şi proceduri
(1) În baza prezentului aranjament administrativ, organismele de legãturã ale pãrţilor contractante vor conveni formularele (certificatele) şi procedurile necesare aplicãrii Acordului.
(2) Instituţia competentã sau organismul de legãturã al unei pãrţi contractante poate refuza, cu respectarea propriei legislaţii, admiterea unui formular care conţine o solicitare de prestaţii, stabilit în conformitate cu legislaţia celeilalte pãrţi contractante, dacã aceastã solicitare nu este comunicatã cu formularul convenit.
ART. 13
Intrarea în vigoare
(1) Autoritãţile competente îşi notificã reciproc cã au fost îndeplinite procedurile interne necesare intrãrii în vigoare a aranjamentului administrativ. Prezentul aranjament administrativ intrã în vigoare în prima zi dupã primirea ultimei notificãri.
(2) Prezentul aranjament administrativ se va aplica de la data intrãrii în vigoare a Acordului şi îşi înceteazã valabilitatea la data încetãrii valabilitãţii Acordului.
Semnat la Bucureşti la 19 octombrie 2006, în douã exemplare originale, în limbile românã şi maghiarã, ambele texte fiind egal autentice.
Pentru autoritãţile competente din România, Pentru autoritãţile competente din Republica Ungarã,


Gheorghe Barbu,
ministrul muncii, solidaritãţii
sociale şi familiei

Terenyi Janos,
ambasadorul Republicii Ungare la Bucureşti

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016