────────── Conţinute de ORDINUL nr. 4.442 din 30 iunie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din 7 iulie 2025.────────── ANEXA 1 MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII Programa şcolară pentru disciplina opţională ORA DE FOTBAL Clasa Pregătitoare, clasa I si clasa a II-a ÎNVĂTĂMÂNT PRIMAR Bucureşti, 2025 Notă de prezentare Prezentul document conţine programa şcolară pentru disciplina opţională de învăţământ Ora de fotbal, care se organizează la clasa pregătitoare, clasa I şi clasa - a II-a, în cadrul ariei curriculare Educaţie fizică, sport şi sănătate. Conceptul de joc Fotbalul este un joc cu mingea, ce poate fi practicat în cadrul unităţilor de învăţământ de către băieţi şi fete. La această vârstă conţinuturile sunt adaptate particularităţilor bio-psiho-motrice ale elevilor (fete şi băieţi) cu vârsta cuprinsă între 6 - 8 ani. La nivelul elevilor din clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, se acordă prioritate aspectelor ludice şi experienţei motrice specifice jocurilor cu obiecte (în cazul de faţă mingea de fotbal), în timp ce corectitudinea execuţiilor tehnice şi rezultatele sportive devin secundare. Beneficiile practicării fotbalului Prin practicarea constantă, în timpul lecţiilor, dar şi în timpul liber, fotbalul va influenţa favorabil creşterea şi dezvoltarea copiilor. Din punct de vedere fizic, practicarea fotbalului favorizează dezvoltarea armonioasă a organismului, prin asigurarea unui tonus muscular adecvat grupelor musculare care asigură postura corporală corectă. De asemenea, contribuie la creşterea imunităţii organismului, scăderea riscului de obezitate infantilă, menţinerea şi optimizarea stării de sănătate şi formarea unui stil de viaţă sănătos. Din punct de vedere motric, practicarea acestui joc favorizează dezvoltarea anduranţei, vitezei, coordonării segmentare, orientării spaţiale. Din punct de vedere psihic, prin practicarea fotbalului se dezvoltă gândirea strategică, capacitatea de concentrare, spiritul competitiv, dar şi spiritul de echipă, dorinţa de perfecţionare, într- un mediu educaţional organizat după reguli clare, formulate în acord cu specificul jocului şi al grupului de participanţi. Din punct de vedere social, copiii vor dobândi deprinderi de lucru în echipă, îşi vor dezvolta abilităţile de comunicare şi vor învăţa să relaţioneze optim, atât cu coechipierii, cât şi cu adversarii, arbitrii, în spiritul respectului reciproc. Practicarea fotbalului-contribuie la formarea unor trăsături morale şi de caracter, a unei conduite oneste în orice situaţie, prin promovarea spiritului de fair-play care implică respectarea adversarilor, a regulilor de joc, a deciziilor arbitrilor, a publicului spectator, atât în situaţii de victorie, cât şi de înfrângere. Toate aceste achiziţii le vor valorifica ulterior şi în activitatea şcolară, prin transfer către alte discipline de studiu, în relaţiile cu colegii, profesorii, dar şi în cadrul relaţiilor familiale. Prin organizarea optimă a timpului alocat studiului şi relaxării, practicarea sistematică a fotbalului reprezintă o activitate educaţională cu un important potenţial de influenţare a dezvoltării personalităţii elevilor. Structura programei şcolare Programa şcolară pentru disciplina opţională Ora de fotbal este elaborată potrivit noului model de proiectare curriculară, centrat pe competenţe. Structura programei şcolare include următoarele elemente: - Notă de prezentare; – Competenţe generale; – Competenţe specifice şi exemple de activităţi de învăţare; – Conţinuturi; – Sugestii metodologice; – Noţiuni de regulament specifice jocului de fotbal. Competenţele sunt ansambluri structurate de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini dobândite prin învăţare, care permit rezolvarea unor probleme specifice unui domeniu sau a unor probleme generale, în contexte particulare diverse. Competenţele generale vizate la nivelul disciplinei opţionale Ora de fotbal eşalonează achiziţiile de cunoaştere şi de comportament ale elevilor din clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, fiind corelate cu competenţele generale ale programei şcolare clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a pentru disciplina Educaţie fizică. Acestea concură la dezvoltarea aptitudinilor bio-psiho-motrice, formarea capacităţii elevilor de valorificare în întreceri/concursuri a potenţialului dobândit, dezvoltarea spiritului de competitor şi a trăsăturilor de personalitate favorabile integrării în grup. Atingerea acestor finalităţi este posibilă pe fondul menţinerii stării de sănătate, asigurării dezvoltării fizice armonioase, manifestării unei capacităţi motrice optime şi dezvoltării abilităţilor de comunicare şi de lucru în grup. Competenţele specifice sunt derivate din competenţele generale, reprezintă etape în dobândirea acestora şi se formează pe durata unui an şcolar. Pentru realizarea competenţelor specifice, în programă sunt propuse exemple de activităţi de învăţare care valorifică experienţa concretă a elevului şi care integrează strategii didactice adecvate unor contexte de învăţare proiectate conform specificului jocului de fotbal. Conţinuturile învăţării sunt grupate pe următoarele domenii: - Indici somato-funcţionali; – Calităţi motrice; – Deprinderi motrice; – Elemente şi procedee tehnice de bază; – Acţiuni tactice individuale, în atac şi apărare; – Protecţie individuală; – Prevederi regulamentare; – Reguli de comportament. Sugestiile metodologice includ strategii didactice, proiectarea activităţii didactice, precum şi elemente de evaluare. Regulamentul jocului de fotbal prezintă principalele reguli care stau la baza organizării şi desfăşurării acestei activităţi cu caracter sportiv. Competenţe generale 1. Valorificarea influenţelor bio-psiho-motrice specifice jocului de fotbal prin activităţi ludice şi de întrecere 2. Manifestarea comportamentului de fair-play în relaţiile interindividuale şi de grup Competenţe specifice şi exemple de activităţi de învăţare 1. Valorificarea influenţelor bio-psiho-motrice specifice jocului de fotbal prin activităţi ludice şi de întrecere
┌───────────────┬───────────────┬─────────────────┐
│Clasa │Clasa I │Clasa a ll-a │
│Pregătitoare │ │ │
├───────────────┼───────────────┼─────────────────┤
│1.1.Cunoaşterea│ │ │
│regulilor de │ │ │
│igienă │1.1. │ │
│personală şi │Recunoaşterea │ │
│utilizarea │principalilor │ │
│echipamentului │indici │ │
│adecvat jocului│morfologici şi │1.1. Determinarea│
│de fotbal. │conştientizarea│indicilor │
│- verificarea │apariţiei │morfo-funcţionali│
│stării igienice│pericolelor în │proprii. │
│corespunzătoare│cazul │- observarea │
│pentru ora de │nerespectării │reacţiilor │
│fotbal; │regulilor │cardio-vasculare │
│- prezentarea │stabilite. │şi respiratorii │
│regulilor cu │- identificarea│în timpul │
│privire la │principalilor │efortului; │
│utilizarea, │indici │- identificarea │
│transportul şi │morfologici │principalelor │
│igiena │proprii; │segmente ale │
│echipamentului │- identificarea│corpului şi │
│sportiv; │raportului │mişcările │
│- exersarea │corect dintre │specifice ale │
│măsurilor │înălţimea şi │acestora. │
│igienice │greutatea │ │
│minimale │corpului │ │
│înainte, în │specifice │ │
│timpul şi după │vârstei şi │ │
│realizarea │genului. │ │
│activităţilor │ │ │
│sportive. │ │ │
├───────────────┼───────────────┼─────────────────┤
│1.2 │ │1.2. Aplicarea │
│Recunoaşterea │1.2. Utilizarea│adecvată a │
│principalelor │adecvată a │principalelor │
│noţiuni │principalelor │noţiuni specifice│
│specifice │noţiuni │jocului de │
│jocului de │specifice │fotbal. │
│fotbal. │jocului de │- exersare în │
│- acţionarea în│fotbal. │conformitate cu │
│conformitate cu│- acţionarea în│terminologia │
│indicaţiile şi │conformitate cu│utilizată de │
│comenzile │terminologia │profesor, colegi,│
│profesorului; │utilizată de │adversari, etc; │
│- │profesor, │- participarea la│
│exemplificarea │colegi, │discuţii iniţiate│
│practică a │adversari, │de profesor, pe │
│conţinutului │etc.; │teme specifice │
│unor termeni │- │domeniului; │
│specifici; │exemplificarea │- participarea la│
│- recunoaşterea│practică a │organizarea şi │
│şi denumirea │conţinutului │desfăşurarea │
│acţiunilor │unor termeni │jocurilor │
│motrice │specifici. │bilaterale. │
│exersate. │ │ │
├───────────────┼───────────────┼─────────────────┤
│ │1.3. Utilizarea│ │
│ │mijloacelor │ │
│1.3. │specifice de │ │
│Recunoaşterea │dezvoltare a │ │
│celor mai │capacităţii │ │
│importante │fizice proprii.│ │
│mijloace de │- efectuarea │1.3. Aplicarea │
│dezvoltare a │exerciţiilor │procedeelor │
│capacităţii │specifice de │tehnice şi │
│fizice proprii.│dezvoltare a │acţiunilor │
│- aplicarea │calităţilor │tactice în │
│procedeelor de │motrice; │structuri simple.│
│dezvoltare a │- parcurgerea │- exersarea │
│calităţilor │de trasee │tehnicii fiecărui│
│motrice de │aplicative │element/procedeu │
│bază, cu │specifice │până la însuşirea│
│precădere │dezvoltării │mecanismului de │
│viteza şi │calităţilor │bază; │
│capacitatea │motrice │- exersarea │
│coordinativă; │necesare │acţiunilor │
│- participarea │jocului de │tactice │
│la întreceri │fotbal; │individuale │
│desfăşurate sub│- aplicarea │simple. │
│forma de jocuri│deprinderilor │ │
│dinamice, │motrice │ │
│pregătitoare şi│fundamentale │ │
│ştafete. │din jocul de │ │
│ │fotbal în │ │
│ │întreceri. │ │
└───────────────┴───────────────┴─────────────────┘
2. Manifestarea comportamentului de fair-play în relaţiile interindividuale şi de grup
┌────────────────┬──────────────┬───────────────┐
│Clasa │Clasa I │Clasa a ll-a │
│Pregătitoare │ │ │
├────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│2.1. Integrarea │2.1. │2.1. Aplicarea │
│în diferite │Cunoaşterea │rolurilor de │
│grupuri, │regulilor │conducere sau │
│constituite în │necesare │subordonare în │
│funcţie de │desfăşurării │funcţie de │
│cerinţele │jocului de │cerinţele │
│activităţii de │fotbal. │activităţii de │
│pregătire. │- acceptarea │pregătire. │
│- exersarea │şi respectarea│- îndeplinirea │
│modalităţilor de│unui sistem de│prin rotaţie a │
│comunicare │reguli simple │unor roluri de │
│verbală şi │stabilite; │conducere şi de│
│nonverbală cu │- adoptarea │subordonare în │
│ceilalţi colegi │unui │organizarea şi │
│în activităţile │comportament │desfăşurarea │
│desfăşurate; │adecvat în │întrecerilor │
│- exersarea │cadrul │concursurilor │
│formelor de │relaţiilor │sportive │
│colaborare cu │interpersonale│(component al │
│coechipierii; │şi de grup, │unei echipe, │
│- ocuparea şi │- acordarea │arbitru de │
│păstrarea │sprijinului şi│linie, scorer │
│sistematică a │ajutorului │etc.); │
│locului în │reciproc; │- respectarea │
│formaţiile de │- îndeplinirea│sarcinilor în │
│adunare şi de │sarcinilor │cadrul │
│lucru. │individuale │grupurilor de │
│ │stabilite. │lucru. │
├────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│ │2.2. │2.2. │
│ │Manifestarea │Manifestarea │
│ │în întreceri a│constantă a │
│ │trăsăturilor │unui │
│ │psihice │comportament │
│ │dominante, │asertiv, în │
│ │specifice │activităţile │
│ │disciplinei │sportive │
│2.2. │sportive. │competiţionale.│
│Manifestarea │- participarea│- respectarea │
│atitudinii de │la întreceri │regulilor de │
│cooperare, │şi concursuri │comunicare │
│întrajutorare şi│în faţa │civilizată în │
│fair-play în │propriilor │relaţia cu │
│timpul jocului │colegi şi │coechipierii, │
│de fotbal. │suporteri; │adversarii, │
│- acordarea şi │- participarea│arbitrii, │
│primirea │la întreceri │spectatorii │
│ajutorului/ │şi concursuri │etc; │
│sprijinului │desfăşurate pe│- medierea │
│partenerului; │terenul/sala │conflictelor │
│- recunoaşterea │adversarilor; │apărute în │
│şi evidenţierea │- înţelegerea,│timpul │
│comportamentelor│receptarea şi │activităţilor │
│lăudabile; │respectarea în│desfăşurate; │
│- încurajarea │întreceri a │- acceptarea │
│partenerilor de │regulilor │deciziilor │
│întrecere. │stabilite; │arbitrilor şi │
│ │- manifestarea│evitarea │
│ │atitudinii de │discuţiilor │
│ │respect faţă │contradictorii │
│ │de partenerii │cu aceştia; │
│ │de întrecere, │- încurajarea │
│ │arbitri şi │coechipierilor │
│ │spectatori. │şi felicitarea │
│ │ │adversarilor. │
└────────────────┴──────────────┴───────────────┘
Conţinuturi
┌─────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Domenii de │Elemente de conţinut │
│conţinut ├───────────────────┬───────────────────┬───────────────────────┤
│ │Clasa Pregătitoare │Clasa I │Clasa a II-a │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │- troficitatea │ │
│ │ │musculaturii │ │
│ │ │membrelor │- troficitatea │
│ │- troficitatea │inferioare şi │musculaturii membrelor │
│ │musculaturii │superioare; │inferioare şi │
│ │membrelor │- tonicitatea │superioare; │
│ │inferioare şi │musculaturii │- tonicitatea │
│ │superioare; │abdominale; │musculaturii abdominale│
│1. Indici │- tonicitatea │- capacitatea │şi intercostale; │
│somato- │musculaturii │aerobă; │- capacitatea aerobă; │
│funcţionali │abdominale; │- elasticitate │- elasticitate │
│ │- capacitatea │musculară; │musculară; │
│ │aerobă; │- stabilitate │- stabilitate │
│ │- educarea actului │articulară; │articulară; │
│ │respirator. │- exerciţii de │- exerciţii de │
│ │ │prelucrare │prelucrare selectivă a │
│ │ │selectivă a │segmentelor corpului. │
│ │ │segmentelor │ │
│ │ │corpului. │ │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │- viteza de reacţie│ │
│ │ │la stimuli vizuali │ │
│ │ │şi tactili; │- viteza de reacţie la │
│ │ │- viteza de │stimuli vizuali şi │
│ │- viteza de reacţie│deplasare pe │tactili; │
│ │la stimuli vizuali │distanţe scurte; │- viteza de execuţie a │
│ │şi tactili; │- forţa membrelor │procedeelor tehnice; │
│ │- viteza de │inferioare; │- viteza de deplasare; │
│ │deplasare pe │- forţa dinamică │- forţa membrelor │
│ │distanţe scurte; │segmentară; │inferioare; │
│ │- forţa dinamică │- precizie în │- forţa dinamică │
│2. Calităţi │segmentară; │conducerea mingii; │segmentară; │
│motrice │- coordonarea │- coordonarea │- precizie în │
│ │acţiunilor motrice │acţiunilor motrice │conducerea mingii; │
│ │realizate │realizate │- coordonare în │
│ │individual; │individual; │corelarea acţiunilor cu│
│ │- mobilitate │- coordonare în │partenerii; │
│ │generală; │corelarea │- mobilitatea şi │
│ │- rezistenţa la │acţiunilor cu │stabilitate articulară;│
│ │efort aerob. │partenerii; │- rezistenţa la efort │
│ │ │- mobilitate │aerob. │
│ │ │articulară; │ │
│ │ │- rezistenţa la │ │
│ │ │efort aerob. │ │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │Deprinderi de │ │
│ │ │locomoţie Variante │ │
│ │ │de mers: │ │
│ │ │- pe vârfuri; │ │
│ │ │- ghemuit; │ │
│ │ │- pas fandat; │ │
│ │ │- pas adăugat │Deprinderi de locomoţie│
│ │ │- în formaţie şi cu│Variante de mers: │
│ │ │tempouri diferite. │- pe vârfuri; │
│ │ │Variante de │- ghemuit; │
│ │ │alergare: │- pas fandat; │
│ │Deprinderi de │- în tempo uniform │- pas adăugat; │
│ │locomoţie Variante │moderat; │- în formaţie şi cu │
│ │de mers: │- accelerată; │tempouri diferite, │
│ │- pe vârfuri; │- cu ocolire de │combinate cu alte │
│ │- ghemuit; │obstacole; │acţiuni motrice; │
│ │- pas fandat; │- cu schimbare de │- cu schimbarea │
│ │- pas adăugat. │direcţie. │direcţiei de deplasare.│
│ │Variante de │Sărituri: │Variante de alergare: │
│ │alergare: │- pe loc; │- în tempo uniform │
│ │- în tempo uniform │- de pe loc în │moderat; │
│ │moderat; │lungime; │- accelerată; │
│ │- accelerată; │- peste obstacole; │- cu ocolire de │
│3.Deprinderi │- cu ocolire de │- de pe unul pe │obstacole; │
│motrice │obstacole; │două picioare; │- cu schimbare de │
│ │- cu schimbare de │- de pe două │direcţie; │
│ │direcţie. Sărituri:│picioare pe un │- laterală cu pas │
│ │- pe loc; │picior; │încrucişat. │
│ │- de pe loc în │- din deplasare pe │Sărituri: │
│ │lungime; │direcţii diferite │- acţiuni combinate : │
│ │- peste obstacole; │(înainte, înapoi, │mers-alergare-săritură;│
│ │- de pe unul pe │lateral). │Deprinderi de │
│ │două picioare; │Deprinderi de │manipulare de tip: │
│ │- de pe două │manipulare de tip │- propulsie: aruncare, │
│ │picioare pe un │absorbţie: │ricoşare, lovire cu │
│ │picior. │- prindere cu două │piciorul; │
│ │ │mâini de pe loc, │- absorbţie: prindere │
│ │ │din │cu o mână şi cu două │
│ │ │autoaruncări şi de │mâini, de pe loc şi din│
│ │ │la partener. │deplasare, din │
│ │ │Deprinderi de │autoaruncări şi de la │
│ │ │stabilitate de tip │partener. │
│ │ │axial: │ │
│ │ │- îndoire, │ │
│ │ │întindere, │ │
│ │ │răsucire, │ │
│ │ │întoarcere, │ │
│ │ │balansare. │ │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │Lovirea mingii cu │
│ │ │ │piciorul: │
│ │ │Lovirea mingii cu │- cu interiorul labei │
│ │ │piciorul: │piciorului (latul); │
│ │ │- cu interiorul │- cu şiretul plin; │
│ │ │labei piciorului │- cu exteriorul labei │
│ │ │(latul); │piciorului. │
│ │ │- cu şiretul plin. │Preluarea mingii: │
│ │ │Preluarea mingii: │- rostogolite cu │
│ │ │- rostogolite cu │interiorul labei │
│ │Lovirea mingii cu │interiorul labei │piciorului; │
│ │piciorul │piciorului; │- cu şiretul plin din │
│ │Preluarea mingii │- cu şiretul plin │amortizare; │
│ │Şutul la poartă │din amortizare. │- cu coapsa prin │
│4. Elemente │Deposedarea de │Şutul la poartă de │amortizare; │
│şi procedee │minge │pe loc şi din │- cu pieptul prin │
│tehnice de │Conducerea mingii │deplasare │amortizare. │
│bază │Protejarea mingii │Deposedarea de │Şutul la poartă de pe │
│ │Joc bilateral pe │minge: │loc şi din deplasare │
│ │teren redus cu │- prin atac din │Deposedarea de minge: │
│ │reguli simplificate│faţă. │- prin atac din faţă. │
│ │ │Conducerea mingii: │Conducerea mingii: │
│ │ │- cu interiorul │- cu interiorul labei │
│ │ │labei piciorului. │piciorului; │
│ │ │Protejarea mingii; │- cu şiretul plin. │
│ │ │- cu corpul. │Protejarea mingii: │
│ │ │Jocul portarului: │- cu corpul şi │
│ │ │-prinderea, │interiorul labei │
│ │ │repunerea şi │piciorului. Jocul │
│ │ │boxarea mingii. │portarului: │
│ │ │ │-prinderea, repunerea │
│ │ │ │şi boxarea mingii. │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │Acţiuni tactice de │
│ │ │ │atac: │
│ │ │ │- individuale ( │
│ │ │ │demarcajul, depăşirea │
│5. Acţiuni │Jocuri pregătitoare│Jocuri pregătitoare│adversarului); │
│tactice │pentru însuşirea │pentru însuşirea │- colective (pasa); │
│individuale, │regulilor şi │regulilor şi │- jocuri bilaterale cu │
│în atac şi │tehnicilor de bază │tehnicilor de bază │temă. │
│apărare │ale fotbalului │ale fotbalului │Acţiuni tactice de │
│ │- jocuri bilaterale│- jocuri bilaterale│apărare. │
│ │ │ │- individuale │
│ │ │ │(marcajul); │
│ │ │ │- jocuri bilaterale cu │
│ │ │ │temă şi jocuri şcoală. │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │- modalităţi de │
│ │ │ │atenuare a şocurilor; │
│ │- igiena │ │- cunoştinţe teoretice │
│ │echipamentului; │- tehnici de │despre: importanţa │
│6. Protecţie │- măsuri igienice │acordare reciprocă │„încălzirii”,tehnicile │
│individuală │minimale înainte, │a ajutorului/ │de acordare reciprocă a│
│ │în timpul şi după │sprijinului în │ajutorului/sprijinului │
│ │ora de fotbal. │execuţii. │în execuţii; │
│ │ │ │- măsuri de protejare │
│ │ │ │individuală a colegilor│
│ │ │ │/partenerilor. │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │- noţiuni de │- noţiuni de │- noţiuni de regulament│
│7. Prevederi │regulament │regulament │specifice jocului de │
│regulamentare│specifice jocului │specifice jocului │fotbal. │
│ │de fotbal. │de fotbal. │ │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │- respectarea │- relaţii de │
│ │ │responsabilităţilor│subordonare; │
│ │- respectarea │în cadrul grupei; │- caracteristicile │
│8. Reguli de │responsabilităţilor│- comportamentul în│rolurilor de │
│comportament │în cadrul grupei. │lecţie, în afara │responsabil de grupă şi│
│ │ │lecţiei şi în │arbitru; │
│ │ │întreceri. │- comportamentul în │
│ │ │ │concurs. │
└─────────────┴───────────────────┴───────────────────┴───────────────────────┘
Sugestii metodologice Lecţia Ora de fotbal este o creaţie a fiecărui profesor, în cadrul căreia se reflectă cunoştinţele şi competenţele sale profesionale, capacitatea de a se adapta condiţiilor concrete de desfăşurare a activităţii didactice şi particularităţilor elevilor. Îndrumări şi sugestii metodologice: ● abordarea activităţilor de învăţare din punctul de vedere al centrării procesului educativ pe formarea competenţelor prevăzute de programă; ● utilizarea judicioasă a bazei materiale şi a resurselor materiale; ● alegerea celor mai potrivite mijloace, metode şi procedee metodice, în funcţie de obiectivele urmărite, particularităţile de vârstă, gen şi nivel de pregătire; ● utilizarea jocurilor de mişcare ca principală metodă, mijloc şi formă de organizare, efectuat sub formă de întrecere, adaptat capacităţilor motrice şi psihice ale elevilor; ● abordarea instruirii pornind de la jocul bilateral, către însuşirea procedeelor tehnice şi acţiunilor tactice. Recomandăm cel puţin jumătate din timpul destinat activităţii să fie alocat jocului bilateral. ● asigurarea unui volum optim de întreceri/concursuri pentru elevi în vederea întăririi motivaţiei pentru practicarea jocului de fotbal. În perspectiva unui demers educaţional centrat pe competenţe, se recomandă utilizarea cu preponderenţă a evaluării continue, formative. Procesul de evaluare va îmbina formele tradiţionale cu cele alternative (autoevaluarea, evaluarea în perechi, observarea sistematică a activităţii şi comportamentului elevului) şi va pune accent pe: - corelarea directă a rezultatelor evaluate cu competenţele specifice vizate de programa şcolară; – valorizarea rezultatelor învăţării prin raportarea la progresul şcolar al fiecărui elev; – recunoaşterea, la nivelul evaluării, a experienţelor de învăţare şi a competenţelor dobândite în contexte non-formale sau informale. La începutul fiecărui an şcolar, profesorii vor preciza, corespunzător disciplinei opţionale Ora de fotbal, probele de control obligatorii, criteriile de evaluare, ponderea acestora din calificativul acordat şi punctajul maxim pentru fiecare criteriu. În afara celor trei probe obligatorii, pe parcursul lecţiilor, profesorul poate concepe şi utiliza probe de evaluare curentă adresate elevilor acordând inclusiv calificative (nu mai multe de unu pe interval de curs pentru fiecare elev). Probele şi criteriile de evaluare la disciplina opţională Ora de fotbal În realizarea unei evaluări eficiente pentru disciplina opţională, profesorul va utiliza probele de evaluare elaborate şi consemnate în tabelul de mai jos: CLASA PREGĂTITOARE - Conform Art. 96 din Legea Învăţământului Preuniversitar 198/2023 - Rezultatele evaluării nu se exprimă prin calificative sau note la clasa pregătitoare. CLASA I
┌──────────┬──────────────┬───────────┬────────┐
│ │ │Ponderea │Punctaj │
│Probe de │Criterii de │din │maxim │
│evaluare │evaluare │calificativ│criteriu│
│ │ │(%) │ │
├──────────┼──────────────┼───────────┼────────┤
│1. Lovirea│Corectitudinea│50 % │50 │
│mingii cu │execuţiei │ │puncte │
│interiorul├──────────────┼───────────┼────────┤
│labei │Cursivitatea │ │25 │
│piciorului│şi viteza │25 % │puncte │
│către un │acţiunii │ │ │
│partener ├──────────────┼───────────┼────────┤
│(pasa) │Precizia │25% │25 │
│ │execuţiei │ │puncte │
├──────────┼──────────────┼───────────┼────────┤
│2. │Corectitudiea │50 % │50 │
│Conducerea│execuţiei │ │puncte │
│mingii pe ├──────────────┼───────────┼────────┤
│o distanţă│Cursivitatea │ │25 │
│de 5 metri│şi viteza │25 % │puncte │
│urmată de │acţiunii │ │ │
│şutul la ├──────────────┼───────────┼────────┤
│poartă din│Precizia │25% │25 │
│deplasare │execuţiei │ │puncte │
├──────────┼──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Eficienţa │ │ │
│ │participării │ │50 │
│ │în fazele de │50 % │puncte │
│ │atac şi de │ │ │
│ │apărare │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Colaborarea cu│ │ │
│3. Joc │coechipierii │ │ │
│bilateral │şi cunoaşterea│25 % │25 │
│(6x6) │/respectarea │ │puncte │
│ │regulilor │ │ │
│ │jocului │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Contactul │ │ │
│ │regulamentar │ │25 │
│ │şi respectul │25% │puncte │
│ │faţă de │ │ │
│ │adversari │ │ │
└──────────┴──────────────┴───────────┴────────┘
CLASA a II-a
┌──────────┬──────────────┬───────────┬────────┐
│ │ │Ponderea │Punctaj │
│Probe de │Criterii de │din │maxim │
│evaluare │evaluare │calificativ│criteriu│
│ │ │(%) │ │
├──────────┼──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Corectitudinea│50 % │50 │
│1. Lovirea│execuţiei │ │puncte │
│mingii cu ├──────────────┼───────────┼────────┤
│şiretul │Cursivitatea │ │25 │
│plin către│şi viteza │25 % │puncte │
│un │acţiunii │ │ │
│partener ├──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Precizia │25% │25 │
│ │execuţiei │ │puncte │
├──────────┼──────────────┼───────────┼────────┤
│2. │ │ │ │
│Conducerea│Corectitudinea│50 % │50 │
│mingii │execuţiei │ │puncte │
│printre 3 │ │ │ │
│jaloane ├──────────────┼───────────┼────────┤
│aflate la │ │ │ │
│o distanţă│Cursivitatea │ │25 │
│de 2 metri│şi viteza │25 % │puncte │
│unul faţă │acţiunii │ │ │
│de │ │ │ │
│celălalt, ├──────────────┼───────────┼────────┤
│urmată de │ │ │ │
│şutul la │Precizia │25% │25 │
│poartă din│execuţiei │ │puncte │
│deplasare │ │ │ │
├──────────┼──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Eficienţa │ │ │
│ │participării │ │50 │
│ │în fazele de │50 % │puncte │
│ │atac şi de │ │ │
│ │apărare │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Colaborarea cu│ │ │
│3. Joc │coechipierii │ │ │
│bilateral │şi cunoaşterea│25 % │25 │
│(6x6) │/respectarea │ │puncte │
│ │regulilor │ │ │
│ │jocului │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Contactul │ │ │
│ │regulamentar │ │25 │
│ │şi respectul │25% │puncte │
│ │faţă de │ │ │
│ │adversari │ │ │
└──────────┴──────────────┴───────────┴────────┘
INDICAŢII DE COMPLETARE: – Pentru fiecare criteriu de evaluare în parte, profesorul apreciază elevul cu puncte întregi. Nu se acordă jumătăţi de punct. Numărul de puncte acordate nu poate depăşi punctajul maxim aferent criteriului. – Pentru stabilirea calificativului care se va acorda elevului, suma punctajelor acordate de profesor la criteriile probei de evaluare trebuie să se încadreze în unul din intervalele de puncte precizate în tabelul de transformare a sumei punctajelor acordate în calificativ. Calificativul rezultat se consemnează în catalog.
┌───────────────────────────────────────────────────┐
│TRANSFORMAREA SUMEI PUNCTAJELOR ACORDATE IN │
│CALIFICATIV │
├───────────────┬──────┬──────┬─────────┬───────────┤
│ │FOARTE│BINE │SUFICIENT│INSUFICIENT│
│CALIFICATIV │BINE │(B) │(S) │(I) │
│ │(FB) │ │ │ │
├───────────────┼──────┼──────┼─────────┼───────────┤
│INTERVALUL DE │90 - │70 - │ │ │
│PUNCTE │100 │89 │50 - 69 │0 - 49 │
│CORESPUNZĂTOR │puncte│puncte│puncte │puncte │
│CALIFICATIVULUI│ │ │ │ │
└───────────────┴──────┴──────┴─────────┴───────────┘
Profesorul poate concepe şi utiliza şi probe de evaluare curentă, probe adresate elevilor/grupurilor de elevi, pentru a stabili nivelul de pregătire. Noţiuni de regulament specifice jocului de fotbal pentru clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a Jocurile se pot organiza în aer liber sau în sală Terenul de joc: lungime - 40 metri, lăţime - 20 metri. Dimensiunea porţilor: distanţa între stâlpi -3 metri, înălţimea porţilor - 2 metri. Mingea de joc: jocurile se vor disputa cu minge de fotbal nr. 4. Lovitura de pedeapsă se execută dintr-un punct aflat la 7 metri de la mijlocul porţii şi la distanţă egală de stâlpii porţii. Lovitura de la colţ se execută dintr-un punct marcat printr-un sfert de cerc în fiecare colţ al suprafeţei de joc. Durata jocului: - jocurile se desfăşoară pe durata a două reprize a câte 10 minute fără prelungiri; – durata fiecărei reprize se va prelungi numai pentru executarea unei lovituri de pedeapsă; – pauza dintre reprize va fi de 5 minute. Număr de jucători: - fiecare echipă va fi formată din 5 jucători de câmp şi un portar. Total 6 jucători; – un joc nu mai poate continua dacă una dintre echipe are 3 jucători eliminaţi. Înlocuirile de jucători: - se pot efectua când mingea este în joc sau în afara jocului; – un jucător care a fost înlocuit se poate întoarce pe teren ca înlocuitor pentru alt jucător; – numărul înlocuirilor într-un joc este nelimitat; – jucătorul care intră pe teren nu poate face acest lucru până când coechipierul care părăseşte suprafaţa de joc nu a trecut complet de linia de margine a terenului. Oricare dintre jucătorii de rezervă poate înlocui portarul, avându-se în vedere următoarele condiţii: a) arbitrul trebuie informat înainte de efectuarea înlocuirii; b) înlocuirea poate fi efectuată numai când jocul este întrerupt; c) jucătorul de rezervă, care a înlocuit portarul, trebuie să poarte un tricou care să-l deosebească de toţi ceilalţi jucători. Dacă, în timpul efectuării unei înlocuiri, jucătorul de rezervă intră pe teren înainte ca jucătorul înlocuit să părăsească complet terenul: a) jocul este oprit; b) se cere jucătorului care este înlocuit să părăsească terenul. Jocul se reia printr-o lovitură liberă indirectă, executată de echipa adversă din locul unde s-a aflat mingea în momentul întreruperii jocului. Dacă mingea se află în interiorul suprafeţei de pedeapsă, lovitura liberă indirectă se execută de pe linia suprafeţei de pedeapsă, din locul cel mai apropiat unde s-a aflat mingea în momentul întreruperii. Echipamentul jucătorilor – un tricou cu mânecă scurtă sau lungă - numerotat; – şort; – încălţămintea jucătorilor va fi adecvată suprafeţei de joc; – portarul poate avea pantalon lung, echipamentul acestuia trebuind să aibă o culoare diferită faţă de ceilalţi jucători şi arbitri; – jucătorii nu au voie să poarte accesorii sau bijuterii care pot prezenta un pericol pentru toţi participanţii la joc. Pentru orice abatere de la aceste reguli, jucătorul este trimis de arbitru în afara suprafeţei de joc, pentru a-şi pune în ordine echipamentul. Jucătorul poate reintra pe teren numai când jocul este oprit şi arbitrul verifică dacă echipamentul este în ordine. Arbitrul – fiecare joc este condus de un arbitru, care are autoritate deplină în aplicarea Legilor Jocului (conform prezentului regulament). – deciziile arbitrului cu privire la faptele legate de joc sunt definitive. Lovitura de începere – fiecare echipă se găseşte în jumătatea proprie de teren; – oponenţii echipei care încep jocul trebuie să se afle în terenul propriu la o distanţă de cel puţin 3 metri de minge, până când aceasta este în joc; – un gol nu poate fi marcat direct dintr-o lovitură de începere. Mingea de arbitru Este modul de a relua jocul după o oprire temporară, cu condiţia ca, înainte de întreruperea jocului, mingea să fi fost în joc şi să nu fi depăşit în întregime linia de margine sau linia porţii. Mingea este afară din joc atunci când: a) a traversat în totalitate linia de poartă sau linia de margine, pe sol sau în aer; b) jocul a fost întrerupt de arbitru. Mingea ieşită în aut de poartă va fi repusă de portar cu mâna. Mingea este în joc atunci când a depăşit semicercul de 6 metri (suprafaţa de pedeapsă). Dacă mingea este jucată de un coechipier sau de un adversar înainte ca ea să depăşească semicercul de 6 metri, se va repeta repunerea mingii în joc. Mingea se repune în joc cu mâna, indiferent de procedeu, atunci când este prinsă de portar. Nu se poate marca un gol direct dintr-o degajare de la poartă sau dintr-o lovitură de începere. Mingea în joc Mingea este în joc în toate celelalte situaţii, inclusiv când ricoşează din barele porţii sau din arbitru. Aruncarea de la margine Repunerea mingii în joc se face cu mâna. Executantul nu trebuie să joace din nou mingea înainte ca aceasta să fi fost atinsă de un alt jucător. Dacă, după ce mingea este în joc, executantul o atinge a doua oară, înainte ca aceasta să fi fost atinsă de un alt jucător, se va acorda o lovitură liberă indirectă echipei adverse, care se va executa de pe locul unde s-a comis greşeala. Mingea va fi în joc imediat după ce a intrat pe terenul de joc. Adversarii trebuie să se afle la o distanţă de 3 metri faţă de minge în momentul repunerii mingi în joc. Pentru orice abatere de la prevederile de mai sus, aruncarea de la margine se va repeta de un jucător al echipei adverse. Lovitura de la colţ Se va acorda când mingea a fost atinsă ultima dată de un jucător al echipei în apărare şi a depăşit linia porţii fie pe pământ, fie în aer. Lovitura se execută de la colţul terenului de joc cel mai apropiat de locul pe unde mingea a ieşit de pe teren. Jucătorii echipei adverse trebuie să se afle la o distanţă de 3 metri de minge până când aceasta intră în joc. Mingea va fi în joc imediat ce a fost lovită şi s-a deplasat. Ofsaid La fotbalul pe teren redus nu există ofsaid. Faulturi şi comportament incorect - acestea sunt sancţionate după cum urmează: Lovitura liberă directă se acordă în următoarele situaţii: - loveşte sau încearcă să lovească un adversar; – împinge un adversar; – împiedică sau încearcă să împiedice un adversar; – ţine un adversar; – atinge în mod deliberat mingea cu mâna. Lovitura liberă se execută din locul unde s-a comis abaterea. Adversarii trebuie să se afle la o distanţă de 4 metri faţă de minge. Dacă mingea intră direct în poarta echipei adverse, se va acorda gol. Lovitura de pedeapsă Se acordă dacă un jucător a comis una dintre greşelile enumerate mai sus în interiorul propriei suprafeţe de pedeapsă, indiferent de locul în care se află mingea, cu condiţia ca aceasta să fie în joc şi se execută de la 7 metri. Lovitura liberă indirectă se acordă în următoarele situaţii: - portarul face una dintre următoarele greşeli: a) atinge sau controlează mingea cu mâinile după ce i-a fost pasată în mod deliberat de un coechipier; b) atinge sau controlează mingea cu mâinile după ce a primit-o direct de la un coechipier printr-o lovitură de repunere de la margine. - în opinia arbitrului, un jucător: a) joacă într-o manieră periculoasă; b) împiedică deliberat înaintarea unui adversar când mingea nu este jucată; c) recuperează mingea prin procedeul de alunecare. Lovitura libera indirectă se execută din locul unde a fost comisă greşeala. Adversarii trebuie să se afle la o distanţă de 3 metri faţă de minge. Excepţie se face în situaţia în care greşeala a fost comisă în interiorul suprafeţei de pedeapsă, caz în care lovitura se execută de pe linia ce marchează suprafaţa de pedeapsă, din locul cel mai apropiat de unde s-a comis greşeala. Golul se acordă numai dacă mingea intră în poartă după ce a fost atinsă de un alt jucător. Sancţiuni disciplinare: - suspendările temporare şi eliminarea unui jucător sunt sancţiuni folosite în fotbalul pe teren redus; – acordarea a două avertismente (cartonaşe galbene) în acelaşi meci implică eliminarea temporară pe o durată de două minute; – acordarea cartonaşului roşu determină eliminarea permanentă; – jucătorul eliminat temporar va rămâne într-o zonă lângă masa oficialilor; – jucătorul va fi informat de arbitru sau de oficialul meciului când expiră timpul de eliminare; – jucătorul, după ce a intrat în joc şi este eliminat a doua oară, va fi eliminat definitiv şi nu va mai avea drept de joc în acel meci; Punctaj: Se vor acorda 3 puncte pentru joc câştigat, 1 punct pentru joc egal, zero puncte pentru joc pierdut. Departajarea echipelor Dacă, după disputarea jocurilor, două sau mai multe echipe se află la egalitate de puncte, se vor aplica în ordine, prin eliminare, fără a se mai reveni asupra lor, următoarele criterii de departajare: a) cel mai mare număr de puncte în partidele cu echipele din grupa; b) golaverajul general mai bun în partidele cu echipele din grupa; c) cel mai mare număr de goluri marcate în jocurile cu echipele aflate la egalitate de puncte; d) echipa cu vârsta celor 12 jucători mai mică faţă de celelalte echipe cu care se află la egalitate. Colectiv de autori
┌────┬──────────────┬──────────────────┐
│Nr. │Nume şi │Instituţia de │
│crt.│prenume │învăţământ │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│ │ │Ministerul │
│01. │PAUNESCU │Educaţiei şi │
│ │Alin-Cătălin │Cercetării - │
│ │ │DGEPIP │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│ │ │Ministerul │
│02. │MARCU Daniela │Educaţiei şi │
│ │ │Cercetării - │
│ │ │DGEPIP │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│ │ │Ministerul │
│03. │COZEA Florin │Educaţiei şi │
│ │ │Cercetării - │
│ │ │DGEPIP │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│ │PÎSLARU Vera │CNCE - Ministerul │
│04. │Ana │Educaţiei şi │
│ │ │Cercetării │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│ │ │Universitatea │
│05. │STĂNESCU │Naţională de │
│ │Monica lulia │Educaţie Fizică şi│
│ │ │Sport │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│06. │OPREA │I.S.M. Bucureşti │
│ │Laurentiu │ │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│07. │MINCA Vica │I.S.J. Vrancea │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│ │BABES │Şcoala Gimnazială │
│08. │Marian-Gabriel│„Sfântul Andrei”, │
│ │ │Brăila │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│09. │STOICAN Dorin │Şcoala Gimnazială │
│ │ │Nr. 162, Bucureşti│
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│ │ │Şcoala Gimnazială │
│10. │IONIŢA │„Alexandru │
│ │Andy-George │Costescu”, │
│ │ │Bucureşti │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│11. │GHEORGHITA │LPS Brăila │
│ │Dan-Mihai │ │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│12. │PETCU Daniel │Federaţia Română │
│ │ │de Fotbal │
└────┴──────────────┴──────────────────┘
ANEXA 2 MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII Programa şcolară pentru disciplina opţională ORA DE FOTBAL Clasele a III-a şi a IV-a ÎNVĂTĂMÂNT PRIMAR Bucureşti, 2025 Notă de prezentare Prezentul document conţine programa şcolară pentru disciplina opţională de învăţământ Ora de fotbal, care se organizează la clasele a III-a şi a IV-a, în cadrul ariei curriculare Educaţie fizică, sport şi sănătate. Conceptul de joc Fotbalul este un joc cu mingea, ce poate fi practicat în cadrul unităţilor de învăţământ de către băieţi şi fete. La această vârstă conţinuturile sunt adaptate particularităţilor bio-psiho-motrice ale elevilor (fete şi băieţi) cu vârsta cuprinsă între 9 - 10 ani. La nivelul elevilor din clasele a III-a şi a IV-a se acordă prioritate aspectelor ludice şi experienţei motrice specifice jocurilor cu obiecte (în cazul de faţă mingea de fotbal), în timp ce corectitudinea execuţiilor tehnice şi rezultatele sportive devin secundare. Beneficiile practicării fotbalului Prin practicarea constantă, în timpul lecţiilor, dar şi în timpul liber, fotbalul influenţează pozitiv creşterea şi dezvoltarea copiilor. Din punct de vedere fizic, practicarea fotbalului favorizează dezvoltarea armonioasă a organismului, prin asigurarea unui tonus muscular adecvat grupelor musculare care asigură postura corporală corectă. De asemenea, contribuie la creşterea imunităţii organismului, scăderea riscului de obezitate infantilă, menţinerea şi optimizarea stării de sănătate şi formarea unui stil de viaţă sănătos. Din punct de vedere motric, practicarea acestui joc contribuie la dezvoltarea anduranţei, vitezei, coordonării segmentare, orientării spaţiale. Prin practicarea fotbalului se dezvoltă gândirea strategică, capacitatea de concentrare, spiritul competitiv, dar şi spiritul de echipă, dorinţa de perfecţionare, într-un mediu educaţional organizat după reguli clare, formulate în acord cu specificul jocului şi al grupului de participanţi. Din perspectiva socială, copiii vor dobândi deprinderi de lucru în echipă, îşi vor dezvolta abilităţile de comunicare şi vor învăţa să relaţioneze optim, atât cu coechipierii, cât şi cu adversarii, arbitrii, în spiritul respectului reciproc. Practicarea fotbalului-contribuie la formarea unor trăsături morale şi de caracter, a unei conduite oneste în orice situaţie, prin promovarea spiritului de fair-play care implică respectarea adversarilor, a regulilor de joc, a deciziilor arbitrilor, a publicului spectator atât în situaţii de victorie, cât şi de înfrângere. Toate aceste achiziţii le vor valorifica ulterior şi în activitatea şcolară, prin transfer către alte discipline de studiu, în relaţiile cu profesorii, colegii, dar şi în cadrul relaţiilor familiale. Prin organizarea optimă a timpului alocat studiului şi relaxării, practicarea sistematică a fotbalului reprezintă o activitate educaţională cu un important potenţial de influenţare a dezvoltării personalităţii elevilor. Structura programei şcolare Programa de fotbal este elaborată potrivit noului model de proiectare curriculară, centrat pe competenţe. Structura programei şcolare include următoarele elemente: - Notă de prezentare; – Competenţe generale; – Competenţe specifice şi exemple de activităţi de învăţare; – Conţinuturi; – Sugestii metodologice; – Noţiuni de regulament specifice jocului de fotbal. Competenţele sunt ansambluri structurate de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini dezvoltate prin învăţare, care permit rezolvarea unor probleme specifice unui domeniu sau a unor probleme generale, în contexte particulare diverse. Competenţele generale vizate la nivelul disciplinei opţionale Ora de fotbal eşalonează achiziţiile de cunoaştere şi de comportament ale elevilor din clasa a III-a şi clasa a IV-a, fiind corelate cu competenţele generale ale ciclului de învăţământ primar, pentru disciplina Educaţie fizică. Acestea concură la dezvoltarea aptitudinilor bio-psiho-motrice, formarea capacităţii elevilor de valorificare în întreceri/concursuri a potenţialului dobândit, dezvoltarea spiritului de competitor şi a trăsăturilor de personalitate favorabile integrării în grup. Atingerea acestor finalităţi este posibilă pe fondul menţinerii stării de sănătate, asigurării dezvoltării fizice armonioase, manifestării unei capacităţi motrice optime şi dezvoltării abilităţilor de comunicare şi de lucru în grup. Competenţele specifice sunt derivate din competenţele generale, reprezintă etape în dobândirea acestora şi se formează pe durata unui an şcolar. Pentru realizarea competenţelor specifice, în programă sunt propuse exemple de activităţi de învăţare care valorifică experienţa concretă a elevului şi care integrează strategii didactice adecvate unor contexte de învăţare proiectate conform specificului jocului de fotbal. Conţinuturile învăţării sunt grupate pe următoarele domenii: - Indici somato-funcţionali; – Calităţi motrice; – Deprinderi motrice; – Elemente şi procedee tehnice de bază; – Acţiuni tactice individuale în atac şi apărare; – Protecţie individuală; – Prevederi regulamentare; – Reguli de comportament. Sugestiile metodologice includ strategii didactice, proiectarea activităţii didactice, precum şi elemente de evaluare. Regulamentul jocului de fotbal prezintă principalele reguli care stau la baza organizării şi desfăşurării acestei activităţi cu caracter sportiv. Competenţe generale 1. Valorificarea influenţelor bio-psiho-motrice specifice jocului de fotbal prin activităţi ludice şi de întrecere în condiţii de utilizare a limbajului de specialitate 2. Manifestarea comportamentului de fair-play în relaţiile interindividuale şi de grup Competenţe specifice şi exemple de activităţi de învăţare 1. Valorificarea influenţelor bio-psiho-motrice specifice jocului de fotbal prin activităţi ludice şi de întrecere în condiţii de utilizare a limbajului de specialitate
┌───────────────────┬──────────────────┐
│Clasa a lll-a │Clasa a IV-a │
├───────────────────┼──────────────────┤
│1.1. Determinarea │ │
│principalilor │1.1. Operarea cu │
│indici │indicatorii │
│morfo-funcţionali │fiziologici de │
│şi conştientizarea │bază ai stării de │
│apariţiei │sănătate specifici│
│pericolelelor în │vârstei şi │
│cazul nerespectării│genului. │
│regulilor │- determinarea │
│stabilite. │propriilor │
│- identificarea │parametri │
│principalelor │morfologici şi │
│segemente ale │funcţionali; │
│corpului şi │- compararea │
│mişcările specifice│valorilor propri │
│ale acestora; │ai parametrilor │
│- identificarea │morfologici şi │
│semnelor obiective │funcţionali cu │
│care indică │valorile normale │
│alterarea stării │ale vârstei şi │
│proprii de │genului. │
│sănătate. │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│1.2. Exemplificarea│1.2. Operarea │
│principalelor │adecvată cu │
│noţiuni specifice │principalele │
│jocului de fotbal. │noţiuni specifice │
│- exersarea în │jocului de fotbal.│
│conformitate cu │- exersarea în │
│terminologia │conformitate cu │
│utilizată de │noţiunile │
│profesor, colegi, │specifice jocului │
│adversari, etc; │de fotbal; │
│- prezentarea │- participarea la │
│termenilor │organizarea şi │
│specifici pentru │desfăşurarea │
│descrierea │jocurilor │
│acţiunilor motrice │bilaterale │
│efectuate. │îndeplinind │
│ │diferite roluri. │
├───────────────────┼──────────────────┤
│ │1.3. Aplicarea │
│1.3. Utilizarea │mijloacelor │
│mijloacelor │specifice jocului │
│specifice jocului │de fotbal în │
│de fotbal în │dezvoltarea │
│dezvoltarea │capacităţii fizice│
│capacităţii fizice │proprii. │
│proprii. │- exersarea │
│- exersarea │procedeelor de │
│jocurilor de │dezvoltare a │
│mişcare/ştafetelor │calităţilor │
│specifice jocului │motrice de bază în│
│de fotbal pentru │relaţie cu │
│dezvoltarea │deprinderile │
│calităţilor │motrice specifice │
│motrice; │jocului de fotbal;│
│- efectuarea │- efectuarea │
│exerciţiilor │deprinderilor │
│specifice jocului │motrice specifice │
│de fotbal pentru │jocului de fotbal │
│dezvoltarea │în ştafete, │
│calităţilor │parcursuri │
│motrice. │aplicative, jocuri│
│ │de mişcare. │
├───────────────────┼──────────────────┤
│1.4. Aplicarea │ │
│procedeelor tehnice│1.4. Selectarea şi│
│şi acţiunilor │aplicarea │
│tactice individuale│acţiunilor │
│şi colective în │tehnico-tactice în│
│condiţii de │condiţii de │
│întrecere/concurs. │întrecere/concurs.│
│- consolidarea │- utilizarea │
│procedeelor │eficientă a │
│tehnice; │acţiunilor │
│- exersarea │tehnico-tactice │
│acţiunilor tactice │specifice jocului │
│individuale şi │de fotbal în │
│colective în │condiţii de │
│condiţii de │întrecere/concurs.│
│întrecere/concurs │ │
└───────────────────┴──────────────────┘
2. Manifestarea comportamentului de fair-play în relaţiile interindividuale şi de grup
┌────────────────┬─────────────────────┐
│Clasa a lll-a │Clasa a IV-a │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │2.1.Aplicarea │
│2.1. Aplicarea │regulilor de │
│regulilor │organizare/ │
│necesare │autoorganizare în │
│desfăşurării │desfăşurarea │
│jocului de │întrecerilor şi │
│fotbal în │concursurilor. │
│condiţii de │- identificarea │
│întrecere/ │cerinţelor de │
│concurs. │organizare a │
│- respectarea │întrecerilor/ │
│regulilor │concursurilor; │
│necesării │- efectuarea │
│desfăşurării │sarcinilor stabilite;│
│jocului de │- îndeplinirea prin │
│fotbal; │rotaţie a unor roluri│
│- efectuarea │de conducere şi de │
│execuţiilor │subordonare │
│potrivit │(component al unei │
│regulilor │echipe, arbitru de │
│jocului de │linie, scoreretc.); │
│fotbal. │- respectarea │
│ │deciziilor în cadrul │
│ │grupurilor de lucru. │
├────────────────┼─────────────────────┤
│2.2. │ │
│Manifestarea în │ │
│întreceri a │2.2. Adoptarea │
│trăsăturilor │constantă a unui │
│psihice │comportament asertiv,│
│dominante, │în activităţile │
│specifice │sportive │
│jocurilor │competiţionale. │
│sportive. │- conformarea faţă de│
│- manifestarea │criteriile de │
│atitudinii de │stabilire a │
│respect faţă de │câştigătorilor │
│partenerii de │întrecerii; │
│întrecere, │- recepţionarea │
│arbitri şi │observaţiilor │
│spectatori; │referitoare la │
│- încurajarea │încălcarea │
│coechipierilor │regulamentului şi │
│şi felicitarea │luarea măsurilor de │
│adversarilor; │încadrare a │
│- conformarea │execuţiilor în │
│faţă de │prevederile │
│criteriile de │regulamentare. │
│stabilire a │ │
│câştigătorilor │ │
│întrecerii. │ │
└────────────────┴─────────────────────┘
Conţinuturi
┌─────────────┬───────────────────────────────────────────┐
│Domenii de │Elemente de conţinut │
│conţinut ├───────────────────┬───────────────────────┤
│ │Clasa a III-a │Clasa a IV-a │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │- troficitatea │- troficitatea │
│ │musculaturii; │musculaturii; │
│ │- atitudine │- atitudine corporală │
│ │corporală corectă; │corectă; │
│1. Indici │- tonicitatea │- tonicitatea │
│somato- │musculaturii; │musculaturii; │
│funcţionali │- capacitatea │- capacitatea pulmonară│
│ │pulmonară şi │şi elasticitate │
│ │elasticitate │toracică; │
│ │toracică. │- stabilitate │
│ │ │articulară. │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │- viteza de reacţie│ │
│ │la stimuli vizuali │ │
│ │şi tactili; │ │
│ │- viteza de │- viteza de reacţie la │
│ │execuţie; │stimuli vizuali şi │
│ │- viteza de │auditivi; │
│ │deplasare; │- viteza de execuţie; │
│ │- forţa membrelor │- viteza de deplasare; │
│ │inferioare; │- forţa membrelor │
│ │- forţa dinamică │inferioare; │
│ │segmentară; │- forţa dinamică │
│2. Calităţi │- precizie în │segmentară; │
│motrice │conducerea mingii; │- precizie în │
│ │- coordonarea │conducerea mingii; │
│ │acţiunilor motrice;│- coordonare în │
│ │- coordonare în │corelarea acţiunilor cu│
│ │corelarea │parteneri; │
│ │acţiunilor cu │- mobilitatea şi │
│ │parteneri; │stabilitate articulară;│
│ │- mobilitatea │- rezistenţa generală │
│ │articulară; │la eforturi aerobe şi │
│ │- rezistenţa │mixte. │
│ │cardio-respiratorie│ │
│ │la eforturi │ │
│ │moderate. │ │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │Deprinderi de │ │
│ │locomoţie │ │
│ │Variante de mers în│Deprinderi de locomoţie│
│ │formaţii şi │Variante de mers, în │
│ │tempouri diferite │formaţii şi tempouri │
│ │Variante de │diferite, combinate cu │
│ │alergare: │alte acţiuni motrice │
│ │- cu ocolire de │specifice jocului de │
│ │obstacole; │fotbal │
│ │- cu schimbare de │Variante de alergare: │
│ │direcţie; │- cu ocolire de │
│ │- cu sarcini │obstacole; │
│ │motrice │- cu schimbare de │
│ │suplimentare. │direcţie; │
│ │Sărituri: │- cu sarcini motrice │
│ │- de pe unul şi de │suplimentare; │
│ │pe ambele picioare │- cu pas încrucişat; │
│ │în lungime şi │- în tempo variabil. │
│3.Deprinderi │înălţime peste │Sărituri: │
│motrice │obstacole joase; │- acţiuni combinate: │
│ │- din deplasare cu │mers-alergare-săritură;│
│ │direcţii diferite │- de pe unul şi de pe │
│ │(înainte, înapoi, │ambele picioare în │
│ │lateral). │lungime şi înălţime │
│ │Deprinderi de │peste obstacole joase. │
│ │manipulare de tip │Deprinderi de │
│ │propulsie │manipulare de tip │
│ │- aruncare cu una │propulsie │
│ │sau două mâini de │- aruncare cu una sau │
│ │pe loc şi la │două mâini de pe loc şi│
│ │distanţă. │la distanţă. │
│ │Deprinderi de │Deprinderi de │
│ │stabilitate de tip │stabilitate de tip │
│ │axial │axial │
│ │- îndoire, │- îndoire, întindere, │
│ │întindere, │răsucire, întoarcere, │
│ │răsucire, │balansare. │
│ │întoarcere, │ │
│ │balansare. │ │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │Lovirea mingii cu │
│ │Lovirea mingii cu │piciorul: │
│ │piciorul: │- cu interiorul labei │
│ │- cu interiorul │piciorului (latul); │
│ │labei piciorului │- cu şiretul plin; │
│ │(latul); │- cu exteriorul labei │
│ │- cu şiretul plin; │piciorului; │
│ │- cu exteriorul │- cu vârful labei │
│ │labei piciorului; │piciorului; │
│ │- cu vârful labei │- cu genunchiul. │
│ │piciorului. │Preluarea mingii: │
│ │Preluarea mingii: │- rostogolite cu │
│ │- rostogolite cu │interiorul labei │
│ │interiorul labei │piciorului; │
│ │piciorului; │- cu şiretul plin din │
│ │- cu şiretul plin │amortizare; │
│ │din amortizare; │- cu coapsa prin │
│ │- cu coapsa prin │amortizare; │
│ │amortizare. │- cu pieptul prin │
│ │Şutul la poartă de │amortizare. │
│ │pe loc şi din │Şutul la poartă de pe │
│ │deplasare │loc şi din deplasare │
│4. Elemente │Deposedarea de │Deposedarea de minge: │
│şi │minge: │- prin atac din faţă; │
│procedee │- prin atac din │- prin atac din │
│tehnice │faţă; │lateral. │
│de bază │- prin atac din │Conducerea mingii: │
│ │lateral. │- cu interiorul labei │
│ │Conducerea mingii: │piciorului; │
│ │- cu interiorul │- cu exteriorul labei │
│ │labei piciorului; │piciorului; │
│ │- cu exteriorul │- cu şiretul plin. │
│ │labei piciorului; │Protejarea mingii: │
│ │- cu şiretul plin. │- cu corpul şi │
│ │Protejarea mingii: │interiorul labei │
│ │- cu corpul şi │piciorului de pe loc şi│
│ │interiorul labei │din mişcare. │
│ │piciorului de pe │Mişcări înşelătoare │
│ │loc şi din mişcare.│- cu trunchiul din │
│ │Mişcări înşelătoare│poziţie statică; │
│ │- cu trunchiul din │- cu piciorul din │
│ │poziţie statică. │poziţie statică şi din │
│ │Jocul portarului: │deplasare; │
│ │- prinderea; │Jocul portarului: │
│ │- repunerea mingii │- prinderea; │
│ │în joc cu mâna şi │- repunerea mingii în │
│ │cu piciorul; │joc cu mâna şi cu │
│ │- boxarea mingii. │piciorul; │
│ │ │- boxarea mingii. │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │Acţiuni tactice în │ │
│ │atac: │Acţiuni tactice în │
│ │- individuale │atac: │
│ │(demarcajul, │- individuale ( │
│ │depăşirea │demarcajul, depăşirea │
│ │adversarului); │adversarului); │
│ │- colective (pasa, │- colective (pasa, │
│5. Acţiuni │un-doi); │un-doi, combinaţiile │
│tactice în │- jocuri bilaterale│între doi-trei │
│atac şi │cu temă. │jucători). │
│apărare │Acţiuni tactice de │- Jocuri bilaterale cu │
│ │apărare: │temă Acţiuni tactice de│
│ │- individuale │apărare: │
│ │(marcajul); │- individuale │
│ │- colective │(marcajul); │
│ │(dublajul). │- colective (dublajul).│
│ │Jocuri bilaterale │Jocuri bilaterale cu │
│ │cu temă şi jocuri │temă şi jocuri şcoală │
│ │şcoală │ │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │- igienă │- tehnici de acordare │
│ │echipamentului; │reciprocă a ajutorului/│
│6. Protecţie │- măsuri igienice │sprijinului în │
│individuală │minimale înainte, │execuţie; │
│ │în timpul şi după │- rolul respiraţiei în │
│ │ora de fotbal. │efort şi în refacere. │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │- noţiuni de │- noţiuni de regulament│
│7. Prevederi │regulament │specifice jocului de │
│regulamentare│specifice jocului │fotbal. │
│ │de fotbal. │ │
├─────────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │- respectarea │
│ │ │responsabilităţilor în │
│8. Reguli de │- respectarea │cadrul grupei, echipei;│
│comportament │responsabilităţilor│- comportamentul în │
│ │în cadrul grupei. │lecţie, în afara │
│ │ │lecţiei şi în │
│ │ │întreceri. │
└─────────────┴───────────────────┴───────────────────────┘
Sugestii metodologice Lecţia Ora de fotbal este o creaţie a fiecărui profesor, în cadrul căreia se reflectă cunoştinţele şi competenţele sale profesionale, capacitatea de a se adapta condiţiilor concrete de desfăşurare a activităţii didactice şi particularităţilor elevilor. Îndrumări şi sugestii metodologice: ● abordarea activităţilor de învăţare din punctul de vedere al centrării procesului educativ pe formarea competenţelor prevăzute de programă; ● utilizarea judicioasă a bazei materiale şi a resurselor materiale; ● alegerea celor mai potrivite mijloace, metode şi procedee metodice, în funcţie de obiectivele urmărite, particularităţile de vârstă, gen şi nivel de pregătire; ● utilizarea jocurilor de mişcare ca principală metodă, mijloc şi formă de organizare, efectuat sub formă de întrecere, adaptat capacităţilor motrice şi psihice ale elevilor; ● abordarea instruirii pornind de la jocul bilateral, către însuşirea procedeelor tehnice şi acţiunilor tactice. Recomandăm ca jumătate din timpul destinat activităţii să fie alocat jocului bilateral. ● asigurarea unui volum optim de întreceri/concursuri pentru elevi în vederea întăririi motivaţiei pentru practicarea jocului de fotbal. În perspectiva unui demers educaţional centrat pe competenţe, se recomandă utilizarea cu preponderenţă a evaluării continue, formative. Procesul de evaluare va îmbina formele tradiţionale cu cele alternative (autoevaluarea, evaluarea în perechi, observarea sistematică a activităţii şi comportamentului elevului) şi va pune accent pe: ● corelarea directă a rezultatelor evaluate cu competenţele specifice vizate de programa şcolară; ● valorizarea rezultatelor învăţării prin raportarea la progresul şcolar al fiecărui elev; ● recunoaşterea, la nivelul evaluării, a experienţelor de învăţare şi a competenţelor dobândite în contexte non-formale sau informale. La începutul fiecărui an şcolar, profesorii vor preciza, corespunzător disciplinei opţionale Ora de fotbal, probele de control obligatorii, criteriile de evaluare, ponderea acestora din calificativul acordat şi punctajul maxim pentru fiecare criteriu. În afara celor trei probe obligatorii, pe parcursul lecţiilor, pofesorul poate concepe şi utiliza probe de evaluare curentă adresate elevilor acordând inclusiv calificative (nu mai multe de unu pe interval de curs pentru fiecare elev). Probele şi criteriile de evaluare la disciplina opţională Ora de fotbal În realizarea unei evaluări eficiente pentru disciplina opţională, profesorul va utiliza probele de evaluare elaborate şi consemnate în tabelul de mai jos: CLASA a III-a
┌──────────┬──────────────┬───────────┬────────┐
│ │ │Ponderea │Punctaj │
│Probe de │Criterii de │din │maxim │
│evaluare │evaluare │calificativ│criteriu│
│ │ │(%) │ │
├──────────┼──────────────┼───────────┼────────┤
│1. │Corectitudinea│50 % │50 │
│Conducerea│execuţiei │ │puncte │
│mingii pe ├──────────────┼───────────┼────────┤
│distanţa │Cursivitatea │ │25 │
│de 5 metri│şi viteza │25 % │puncte │
│urmată de │acţiunii │ │ │
│sut la ├──────────────┼───────────┼────────┤
│poartă din│Precizia │25% │25 │
│deplasare │execuţiei │ │puncte │
├──────────┼──────────────┼───────────┼────────┤
│2. │ │ │ │
│Conducerea│Corectitudiea │50 % │50 │
│mingii │execuţiei │ │puncte │
│printre 5 │ │ │ │
│jaloane ├──────────────┼───────────┼────────┤
│aflate la │ │ │ │
│o distanţă│Cursivitatea │ │25 │
│de 2 metri│şi viteza │25 % │puncte │
│unul faţă │acţiunii │ │ │
│de │ │ │ │
│celălalt ├──────────────┼───────────┼────────┤
│urmată de │ │ │ │
│sutul la │Precizia │25% │25 │
│poartă din│execuţiei │ │puncte │
│deplasare │ │ │ │
├──────────┼──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Eficienţa │ │ │
│ │participării │ │50 │
│ │în fazele de │50 % │puncte │
│ │atac şi de │ │ │
│ │apărare │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Colaborarea cu│ │ │
│3. Joc │coechipierii │ │ │
│bilateral │şi cunoaşterea│25 % │25 │
│(6x6) │/respectarea │ │puncte │
│ │regulilor │ │ │
│ │jocului │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Contactul │ │ │
│ │regulamentar │ │25 │
│ │şi respectul │25% │puncte │
│ │faţă de │ │ │
│ │adversari │ │ │
└──────────┴──────────────┴───────────┴────────┘
CLASA a IV-a
┌────────────┬──────────────┬───────────┬────────┐
│ │ │Ponderea │Punctaj │
│Probe de │Criterii de │din │maxim │
│evaluare │evaluare │calificativ│criteriu│
│ │ │(%) │ │
├────────────┼──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Corectitudinea│50 % │50 │
│ │execuţiei │ │puncte │
│1. Pase în ├──────────────┼───────────┼────────┤
│doi din │Cursivitatea │ │25 │
│alergare pe │şi viteza │25 % │puncte │
│distanţa de │acţiunii │ │ │
│20 metri ├──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Precizia │25% │25 │
│ │execuţiei │ │puncte │
├────────────┼──────────────┼───────────┼────────┤
│2.Conducerea│ │ │ │
│mingii │Corectitudiea │ │50 │
│printre 5 │execuţiei │50 % │puncte │
│jaloane │ │ │ │
│aflate la o │ │ │ │
│distanţă de ├──────────────┼───────────┼────────┤
│2 metri, │ │ │ │
│urmată de │Cursivitatea │ │ │
│pasarea de │şi viteza │25 % │25 │
│pasarea │acţiunii │ │puncte │
│mingii către│ │ │ │
│un │ │ │ │
│coechipier, ├──────────────┼───────────┼────────┤
│reprimirea │ │ │ │
│acesteia si │Precizia │ │25 │
│sutul la │execuţiei │25% │puncte │
│poartă din │ │ │ │
│deplasare │ │ │ │
├────────────┼──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Eficienţa │ │ │
│ │participării │ │50 │
│ │în fazele de │50 % │puncte │
│ │atac şi de │ │ │
│ │apărare │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Colaborarea cu│ │ │
│3. Joc │coechipierii │ │ │
│bilateral │şi cunoaşterea│25 % │25 │
│(6x6) │/respectarea │ │puncte │
│ │regulilor │ │ │
│ │jocului │ │ │
│ ├──────────────┼───────────┼────────┤
│ │Contactul │ │ │
│ │regulamentar │ │25 │
│ │şi respectul │25% │puncte │
│ │faţă de │ │ │
│ │adversari │ │ │
└────────────┴──────────────┴───────────┴────────┘
INDICAŢII DE COMPLETARE: – Pentru fiecare criteriu de evaluare în parte, profesorul apreciează elevul cu puncte întregi. Nu se acordă jumătăţi de punct. Numărul de puncte acordate nu poate depăşi punctajul maxim aferent criteriului. – Pentru stabilirea calificativului care se va acorda elevului, suma punctajelor acordate de profesor la criteriile probei de evaluare trebuie să se încadreze în unul din intervalele de puncte precizate în tabelul de transformare a sumei punctajelor acordate în calificativ. Calificativul rezultat se consemnează în catalog.
┌─────────────────────────────┬────────────────────┐
│TRANSFORMAREA SUMEI │E IN CALIFICATIV │
│PUNCTAJELOR ACORDAT │ │
├───────────────┬──────┬──────┼─────────┬──────────┤
│ │FOARTE│BINE │SUFICIENT│INSUFICIEN│
│CALIFICATIV │BINE │(B) │(S) │T (I) │
│ │(FB) │ │ │ │
├───────────────┼──────┼──────┼─────────┼──────────┤
│INTERVALUL DE │90 - │70 - │ │ │
│PUNCTE │100 │89 │50 - 69 │0 - 49 │
│CORESPUNZĂTOR │puncte│puncte│puncte │puncte │
│CALIFICATIVULUI│ │ │ │ │
└───────────────┴──────┴──────┴─────────┴──────────┘
Profesorul poate concepe şi utiliza şi probe de evaluare curentă, probe adresate elevilor/grupurilor de elevi, pentru a stabili nivelul de pregătire. Noţiuni de regulament specifice jocului de fotbal pentru clasa a III-a şi clasa a IV-a Jocurile se pot organiza în aer liber sau în sală Terenul de joc: lungime - 40 metri, lăţime - 20 metri. Dimensiunea porţilor: distanţa între stâlpi - 3 metri, înălţimea porţilor - 2 metri. Mingea de joc: jocurile se vor disputa cu minge de fotbal nr. 4 Lovitura de pedeapsă se execută dintr-un punct aflat la 7 metri de la mijlocul porţii şi la distanţă egală de stâlpii porţii. Lovitura de la colţ se execută dintr-un punct marcat printr-un sfert de cerc în fiecare colţ al suprafeţei de joc. Durata jocului: - jocurile se desfăşoară pe durata a două reprize a câte 15 minute fără prelungiri; – durata fiecărei reprize se va prelungi numai pentru executarea unei lovituri de pedeapsă; – pauza dintre reprize va fi de 5 minute; Număr de jucători: - fiecare echipă va fi formată din 5 jucători de câmp şi un portar. Total 6 jucători; – un joc nu mai poate continua dacă una dintre echipe are 3 jucători eliminaţi. Înlocuirile de jucători: - se pot efectua când mingea este în joc sau în afara jocului; – un jucător care a fost înlocuit se poate întoarce pe teren ca înlocuitor pentru alt jucător; – numărul înlocuirilor într-un joc este nelimitat; – jucătorul care intră pe teren nu poate face acest lucru până când coechipierul care părăseşte suprafaţa de joc nu a trecut complet de linia de margine a terenului. Oricare dintre jucătorii de rezervă poate înlocui portarul, avându-se în vedere următoarele condiţii: a) arbitrul trebuie informat înainte de efectuarea înlocuirii; b) înlocuirea poate fi efectuată numai când jocul este întrerupt; c) jucătorul de rezervă, care a înlocuit portarul, trebuie să poarte un tricou care să-l deosebească de toţi ceilalţi jucători. Dacă, în timpul efectuării unei înlocuiri, jucătorul de rezervă intră pe teren înainte ca jucătorul înlocuit să părăsească complet terenul: a) jocul este oprit; b) se cere jucătorului care este înlocuit să părăsească terenul. Jocul se reia printr-o lovitură liberă indirectă, executată de echipa adversă din locul unde s-a aflat mingea în momentul întreruperii jocului. Dacă mingea se află în interiorul suprafeţei de pedeapsă, lovitura liberă indirectă se execută de pe linia suprafeţei de pedeapsă, din locul cel mai apropiat unde s-a aflat mingea în momentul întreruperii. Echipamentul jucătorilor – un tricou cu mânecă scurtă sau lungă - numerotat; – şort; – încălţămintea jucătorilor va fi adecvată suprafeţei de joc; – portarul poate avea pantalon lung, echipamentul acestuia trebuind să aibă o culoare diferită faţă de ceilalţi jucători şi arbitri; – jucătorii nu au voie să poarte accesorii sau bijuterii care pot prezenta un pericol pentru toţi participanţii la joc. Pentru orice abatere de la aceste reguli, jucătorul este trimis de arbitru în afara suprafeţei de joc, pentru a-şi pune în ordine echipamentul. Jucătorul poate reintra pe teren numai când jocul este oprit şi arbitrul verifică dacă echipamentul este în ordine. Arbitrul – fiecare joc este condus de un arbitru, care are autoritate deplină în aplicarea Legilor Jocului (conform prezentului regulament). – deciziile arbitrului cu privire la faptele legate de joc sunt definitive. Lovitura de începere – fiecare echipă se găseşte în jumătatea proprie de teren; – oponenţii echipei care încep jocul trebuie să se afle în terenul propriu la o distanţă de cel puţin 3 metri de minge, până când aceasta este în joc; – un gol nu poate fi marcat direct dintr-o lovitură de începere. Mingea de arbitru Este modul de a relua jocul după o oprire temporară, cu condiţia ca, înainte de întreruperea jocului, mingea să fi fost în joc şi să nu fi depăşit în întregime linia de margine sau linia porţii. Mingea este afară din joc atunci când: a) a traversat în totalitate linia de poartă sau linia de margine, pe sol sau în aer; b) jocul a fost întrerupt de arbitru. Mingea ieşită în aut de poartă va fi repusă de portar cu mâna. Mingea este în joc atunci când a depăşit semicercul de 6 metri (suprafaţa de pedeapsă). Dacă mingea este jucată de un coechipier sau de un adversar înainte ca ea să depăşească semicercul de 6 metri, se va repeta repunerea mingii în joc. Mingea se repune în joc cu mâna, indiferent de procedeu, atunci când este prinsă de portar. Nu se poate marca un gol direct dintr-o degajare de la poartă sau dintr-o lovitură de începere. Mingea în joc Mingea este în joc în toate celelalte situaţii, inclusiv când ricoşează din barele porţii sau din arbitru. Aruncarea de la margine Repunerea mingii în joc se face cu mâna. Executantul nu trebuie să joace din nou mingea înainte ca aceasta să fi fost atinsă de un alt jucător. Dacă, după ce mingea este în joc, executantul o atinge a doua oară, înainte ca aceasta să fi fost atinsă de un alt jucător, se va acorda o lovitură liberă indirectă echipei adverse, care se va executa de pe locul unde s-a comis greşeala. Mingea va fi în joc imediat după ce a intrat pe terenul de joc. Adversarii trebuie să se afle la o distanţă de 3 metri faţă de minge în momentul repunerii mingi în joc. Pentru orice abatere de la prevederile de mai sus, aruncarea de la margine se va repeta de un jucător al echipei adverse. Lovitura de la colţ Se va acorda când mingea a fost atinsă ultima dată de un jucător al echipei în apărare şi a depăşit linia porţii fie pe pământ, fie în aer. Lovitura se execută de la colţul terenului de joc cel mai apropiat de locul pe unde mingea a ieşit de pe teren. Jucătorii echipei adverse trebuie să se afle la o distanţă de 3 metri de minge până când aceasta intră în joc. Mingea va fi în joc imediat ce a fost lovită şi s-a deplasat. Ofsaid La fotbalul pe teren redus nu există ofsaid. Faulturi şi comportament incorect - acestea sunt sancţionate după cum urmează: Lovitura liberă directă se acordă în următoarele situaţii: - loveşte sau încearcă să lovească un adversar; – împinge un adversar; – împiedică sau încearcă să împiedice un adversar; – ţine un adversar; – atinge în mod deliberat mingea cu mâna. Lovitura liberă se execută din locul unde s-a comis abaterea. Adversarii trebuie să se afle la o distanţă de 4 metri faţă de minge. Dacă mingea intră direct în poarta echipei adverse, se va acorda gol. Lovitura de pedeapsă Se acordă dacă un jucător a comis una dintre greşelile enumerate mai sus în interiorul propriei suprafeţe de pedeapsă, indiferent de locul în care se află mingea, cu condiţia ca aceasta să fie în joc şi se execută de la 7 metri. Lovitura liberă indirectă se acordă în următoarele situaţii: - portarul face una dintre următoarele greşeli: a) atinge sau controlează mingea cu mâinile după ce i-a fost pasată în mod deliberat de un coechipier; b) atinge sau controlează mingea cu mâinile după ce a primit-o direct de la un coechipier printr-o lovitură de repunere de la margine. – în opinia arbitrului, un jucător: a) joacă într-o manieră periculoasă; b) împiedică deliberat înaintarea unui adversar când mingea nu este jucată. c) recuperează mingea prin procedeul de alunecare. Lovitura libera indirectă se execută din locul unde a fost comisă greşeala. Adversarii trebuie să se afle la o distanţă de 3 metri faţă de minge. Excepţie se face în situaţia în care greşeala a fost comisă în interiorul suprafeţei de pedeapsă, caz în care lovitura se execută de pe linia ce marchează suprafaţa de pedeapsă, din locul cel mai apropiat de unde s-a comis greşeala. Golul se acordă numai dacă mingea intră în poartă după ce a fost atinsă de un alt jucător. Sancţiuni disciplinare: – suspendările temporare şi eliminarea unui jucător sunt sancţiuni folosite în fotbalul pe teren redus; – acordarea a două avertismente (cartonaşe galbene) în acelaşi meci implică eliminarea temporară pe o durată de două minute; – acordarea cartonaşului roşu determină eliminarea permanentă; – jucătorul eliminat temporar va rămâne într-o zonă lângă masa oficialilor; – jucătorul va fi informat de arbitru sau de oficialul meciului când expiră timpul de eliminare; – jucătorul, după ce a intrat în joc şi este eliminat a doua oară, va fi eliminat definitiv şi nu va mai avea drept de joc în acel meci; Punctaj: Se vor acorda 3 puncte pentru joc câştigat, 1 punct pentru joc egal, zero puncte pentru joc pierdut. Departajarea echipelor Dacă, după disputarea jocurilor, două sau mai multe echipe se află la egalitate de puncte, se vor aplica în ordine, prin eliminare, fără a se mai reveni asupra lor, următoarele criterii de departajare: a) cel mai mare număr de puncte în partidele cu echipele din grupa. b) golaverajul general mai bun în partidele cu echipele din grupa. c) cel mai mare număr de goluri marcate în jocurile cu echipele aflate la egalitate de puncte; d) echipa cu vârsta celor 12 jucători mai mică faţă de celelalte echipe cu care se află la egalitate Colectiv de autori
┌────┬──────────────┬──────────────────┐
│Nr. │Nume şi │Instituţia de │
│crt.│prenume │învăţământ │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│ │ │Ministerul │
│01. │PĂUNESCU │Educaţiei şi │
│ │Alin-Cătălin │Cercetării - │
│ │ │DGEPIP │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│ │ │Ministerul │
│02. │MARCU Daniela │Educaţiei şi │
│ │ │Cercetării - │
│ │ │DGEPIP │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│ │ │Ministerul │
│03. │COZEA Florin │Educaţiei şi │
│ │ │Cercetării - │
│ │ │DGEPIP │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│ │PÎSLARU Vera │CNCE - Ministerul │
│04. │Ana │Educaţiei şi │
│ │ │Cercetării │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│ │ │Universitatea │
│05. │STĂNESCU │Naţională de │
│ │Monica lulia │Educaţie Fizică şi│
│ │ │Sport │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│06. │OPREA │I.S.M. Bucureşti │
│ │Laurentiu │ │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│07. │MINCA Vica │I.S.J. Vrancea │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│ │BABES │Şcoala Gimnazială │
│08. │Marian-Gabriel│„Sfântul Andrei”, │
│ │ │Brăila │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│09. │STOICAN Dorin │Şcoala Gimnazială │
│ │ │Nr. 162, Bucureşti│
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│ │ │Şcoala Gimnazială │
│10. │IONIŢA │„Alexandru │
│ │Andy-George │Costescu”, │
│ │ │Bucureşti │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│11. │GHEORGHITA │LPS Brăila │
│ │Dan-Mihai │ │
├────┼──────────────┼──────────────────┤
│12. │PETCU Daniel │Federaţia Română │
│ │ │de Fotbal │
└────┴──────────────┴──────────────────┘
-----