Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ANEXA nr. 1 din 11 iulie 2002  DOMENIUL DE APLICARE, DEFINITII, SIMBOLURI SI ABREVIERI, MARCAREA MOTOARELOR, SPECIFICATII TEHNICE SI INCERCARI, DISPOZITII PRIVIND EVALUAREA CONFORMITATII PRODUCTIEI, PARAMETRII CARE DEFINESC FAMILIA DE MOTOARE, ALEGEREA MOTORULUI REPREZENTATIV *)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANEXA nr. 1 din 11 iulie 2002 DOMENIUL DE APLICARE, DEFINITII, SIMBOLURI SI ABREVIERI, MARCAREA MOTOARELOR, SPECIFICATII TEHNICE SI INCERCARI, DISPOZITII PRIVIND EVALUAREA CONFORMITATII PRODUCTIEI, PARAMETRII CARE DEFINESC FAMILIA DE MOTOARE, ALEGEREA MOTORULUI REPREZENTATIV *)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 623 bis din 22 august 2002
----------
*) Anexa nr. 1 face parte integrantã din <>Hotãrârea nr. 743 din 11 iulie 2002 publicatã în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 623 bis din 22 august 2002.

1. DOMENIUL DE APLICARE
Motoarele definite în art. 1 al prezentei hotãrâri sunt destinate a fi montate pe maşini mobile nerutiere.
Motoarele definite în art. 1 al prezentei hotãrâri nu sunt destinate propulsarii urmãtoarelor:
- Autovehicule şi remorci
- Tractoare agricole şi/sau forestiere
- Vehicule cu doua sau trei roti
care sunt reglementate prin <>Ordinul nr. 251/1999 completat de <>Ordinul nr. 566/august 2000 al Ministrului Transporturilor.
a. Maşinile mobile nerutiere în care sunt instalate motoarele care fac obiectul prezentei hotãrâri sunt acele maşini care rãspund cerinţelor specificate în continuare:
- se pot deplasa sau pot fi deplasate la sol, pe drum sau în afarã drumurilor; şi
- sunt echipate cu un motor cu aprindere prin comprimare având o putere neta, asa cum este definitã la pct. 2.4. al prezentei anexe, mai mare de 18 kW şi mai mica sau egala cu 560 kW; şi
- motorul este prevãzut sa funcţioneze mai mult la turatie variabila decât la turatie constanta
b. Maşinile ale cãror motoare sunt în domeniul de aplicare al prezentei hotãrâri cuprind, între altele, urmãtoarele:
- instalaţii pentru foraj industrial, compresoare,
- utilaje pentru construcţii: incarcatoare pe roti, buldozere, tractoare pe senile, incarcatoare pe senile, incarcatoare-transportoare, camioane de teren, escavatoare hidraulice,
- maşini agricole şi motocultoare,
- utilaje pentru silvicultura,
- maşini agricole autopropulsate (cu excepţia tractoarelor definite mai sus),
- utilaje pentru manipularea materialelor,
- motostivuitoare cu brate,
- utilaje pentru întreţinerea drumurilor (nivelatoare autopropulsate, rulouri compresoare, finisoare asfaltice),
- pluguri de zapada,
- utilaje de lucru la sol în aeroport,
- telecabine,
- macarale mobile.

2. DEFINIŢII, SIMBOLURI ŞI ABREVIERI
În scopul prezentei hotãrâri, urmãtorii termeni de specialitate se definesc dupã cum urmeazã:
2.1. motor cu aprindere prin comprimare, un motor funcţionând prin autoaprinderea combustibilului injectat spre sfârşitul cursei de comprimare (motorul Diesel);
2.2. gaze poluante, monoxidul de carbon, hidrocarburile, exprimate în echivalent C(1):H(1,85), şi oxizi de azot exprimati în echivalent dioxid de azot [NO(2)];
2.3. particule poluante, orice material şi substanta colectata într-un mediu filtrant specificat, dupã diluare cu aer filtrat curat a gazelor de evacuare a motorului (conform standardelor CEE) astfel încât temperatura sa nu depãşeascã 325 K (52 °C);
2.4. puterea neta, puterea exprimatã în "kW" determinata pe standul de încercãri, la capatul arborelui motor sau echivalentul acestuia, masurata prin metoda de determinare a puterii motoarelor cu ardere interna destinate vehiculelor rutiere descrisã în "<>Ordinulul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1938/18.12.2001 pentru aprobarea reglementãrilor privind condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România - RNTR 2", fãrã a se lua în considerare puterea ventilatorului de rãcire a motorului, dar respectând condiţiile de încercare şi combustibilul de referinta specificat în prezenta hotãrâre. Ventilatorul de rãcire a motorului nu trebuie instalat în timpul incercarii, în vederea verificãrii puterii nete a motorului. În cazul în care încercarea s-a efectuat cu ventilatorul montat, puterea absorbitã de acesta va fi insumata la puterea masurata.
2.5. turatia nominalã, turatia maxima la sarcina totalã permisã de regulator, asa cum este specificat de producãtor;
2.6. coeficient de sarcina, valoarea exprimatã procentual din cuplul maxim disponibil, la o turatie data a motorului;
2.7. turatia la momentul maxim, turatia motorului la care se atinge momentul motor maxim, asa cum este specificat de producãtor;
2.8. turatia intermediara, turatia la care motorul rãspunde la una din urmãtoarele cerinţe:
- pentru motoarele destinate functionarii într-un interval de turatii pe o curba a momentului motor în sarcina totalã, turatia intermediara trebuie sa fie turatia la momentul maxim declarat, dacã aceasta este cuprinsã între 60% - 75% din turatia nominalã,
- dacã turatia la momentul maxim declarat este mai mica de 60% din turatia nominalã, atunci turatia intermediara trebuie sa fie egala cu 60% din turatia nominalã,
- dacã turatia la momentul maxim declarat este mai mare de 75% din turatia nominalã, atunci turatia intermediara trebuie sa fie egala cu 75% din turatia nominalã.
2.9. Simboluri şi abrevieri


2.9.1. Simbolurile parametrilor de încercare:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Simbol Unitatea Descriere
de
mãsura
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
A(p) mp Secţiunea transversala a sondei de prelevare izocinetica
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
A(T) mp Aria secţiunii transversale a tevii de evacuare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
aver - Indice ce desemneazã valori medii ponderate pentru:
mc/h - debit volumic
kg/h - debit masic
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
C1 - Hidrocarburi exprimate în echivalent Carbon 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
conc ppm Concentraţie (cu indicele elemetului care este la originea
vol% nominalizarii)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
conc(c) ppm Concentratia naturala corijata
vol%
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
conc(d) ppm Concentratia de aer de diluare
vol%
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
DF - Factor de diluare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
f(a) - Factor atmosferic de laborator
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
F(FH) - Factor specific al combustibilului utilizat pentru calcule
de concentratii în medii umede, începând de la concentratiile
în mediu uscat (raport hidrogen/carbon)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
G(AIRW) kq/h Debit masic de aer de admisie (în condiţii umede)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
G(AIRD) kg/h Debit masic de aer de admisie (în condiţii uscate)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
G(DILW) kg/h Debit masic de aer de diluare (în condiţii umede)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
G(BDFW) kg/h Echivalentul debitului masic al gazelor de evacuare în
condiţii umede)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
G(BXHW) kg/h Debitul masic al gazelor de evacuare (în condiţii umede)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
G(FUEL) kg/h Debit masic de combustibil
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
G(TOTW) kg/h Debit masic de gaze de evacuare diluate (în condiţii umede)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
H(REF) g/kg Valoarea de referinta a umiditatii absolute, egala cu
10,71 g/kg, ce se ia în calculul factorilor de corectie ai
umiditatii pentru NO(x) şi particule poluante
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
H(a) g/kg Umiditatea absolutã a aerului de admisie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
H(d) g/kg Umiditatea absolutã a aerului de diluare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
i - Indice care desemneazã modurile de încercare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
k(H) - Factor de corectie a umiditatii pentru NO(x)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
k(D) - Factor de corectie a umiditatii pentru particule poluante
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
k(w,a) - Factor de corectie pentru aerul de admisie (pentru trecerea
de la mediul uscat la mediul umed)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
k(w,d) - Factor de corectie pentru aerul de diluare (pentru trecerea
de la mediul uscat la mediul umed)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
k(w.e) - Factor de corectie pentru gazele de evacuare diluat (pentru
trecerea de la mediul uscat la mediul umed)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
k(w,t) - Factor de corectie pentru gazele de evacuare brute (pentru
trecerea de la mediul uscat la mediul umed)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
L % Coeficient calculat ca raport între momentul motor la o
turatie data şi momentul motor maxim la turatia respectiva
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
masse g/h Indice ce desemneazã debitul masic al emisiilor poluante
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
M(DIL) kg Masa probei de aer de diluare trecut prin filtre de particule
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
M(SAM) kg Masa probei de gaze de evacuare, diluate, trecute prin filtre
de particule
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
M(d) mg Masa probei de particule reţinute din aerul de diluare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
M(f) mg Masa probei de particule reţinute
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
P(a) kPa Presiunea de vapori, la saturatie, pentru aerul admis în
motor (conf. ISO 3046, P(sy) = PSY, presiunea ambianta
din stand)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
P(B) kPa Presiunea barometrica totalã
(conf. ISO 3046:p(x)= PX presiunea totalã ambianta, localã
p(y)= PY presiunea totalã ambianta
în stand)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
P(D) kPa Presiunea de vapori de saturatie, pentru aerul de diluare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
p(s) kPa Presiunea atmosferica în condiţii uscate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
P kW Puterea la frana, necorectata
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
P(AB) kW Puterea totalã declarata, absorbitã de accesoriile prevãzute
pentru încercare, care nu sunt cerute de dispoziţiile
pct. 2.4 din prezenta anexa
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
P(M) kW Puterea maxima masurata în regim de stand în condiţiile
de proba prevãzute în anexa 6, subanexa 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
P(m) kW Puterea masurata la diferite moduri de încercare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
q - Coeficient de dilutie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
r - Raportul între aria secţiunii transversale a sonde
izocinetice şi cea a tevii de evacuare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
R(a) % Umiditatea relativã a aerului de admisie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
R(d) % Umiditatea relativã a aerului de diluare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
R(f) - Factor de reactie FID
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
S kW Încãrcarea franei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
T(a) K Temperatura absolutã a aerului de admisie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
T(D) K Temperatura absolutã a punctului de roua
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
T(ref) K Temperatura de referinta (a aerului de admisie 298 K)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
V(AIRD) mc/h Debit volumic al aerului de admisie (în condiţii uscate)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
V(AIHW) mc/h Debit volumic al aerului de admisie (în condiţii umede)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
V(DIL) mc Volumul probei de aer de diluare trecut prin filtrele
de particule
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
V(DILW) mc/h Debit volumic al aerului de diluare( în condiţii umede)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
V(BDFW) mc/h Echivalentul volumic al gazelor de evacuare, diluate
(în condiţii umede)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
V(BXHD) mc/h Debit volumic al gazelor de evacuare(în condiţii uscate)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
V(BXHW) mc/h Debit volumic al gazelor de evacuare (în condiţii umede)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
V(SAM) mc Volumul probei trecutã prin filtrele de particule
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
V(TOTW) mc/h Debitul volumic al gazelor de evacuare diluate
(în condiţii umede)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
WF - Factor de ponderare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
WF(E) - Factor de ponderare efectiv
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


2.9.2. Simbolurile compusilor chimici
CO Monoxid (Oxid) de carbon
CO(2) Dioxid (Bioxid) de carbon
HC Hidrocarburi
NO(x) Oxizi de azot
NO Monoxid de azot (Oxid nitric)
NO(2) Dioxid (Bioxid) de azot
O(2) Oxigen
C(2)H(6) Etan
PT Particule
DOP Dioctilftalat
CH(4) Metan
C(3)H(8) Propan
H(2)O Apa
PTFE Politetrafloretilena

2.9.3. Abrevieri
FID Detector cu ionizare în flacara
HFID Detector cu ionizare în flacara, incandescent
NDIR Analizor cu absorbţie nedispersiv în infrarosu
CLD Detector cu chemiluminiscenta
HCLD Detector cu chemiluminiscenta, incandescent
PDP Pompa cu deplasare pozitiva
CFV Tub Venturi la debit unic

3. MARCAREA MOTOARELOR
3.1. Orice motor aprobat ca o unitate de produs tehnic trebuie sa aibã aplicate urmãtoarele marcaje:
3.1.1. marca sau numele producãtorului de motoare;
3.1.2. tipul, respectiv familia de motoare şi un numãr de identificare individual al motorului;
3.1.3. numãrul aprobãrii CS de tip, conform prevederilor din anexa nr. 7.
3.2. Marcajele trebuie sa fie durabile, uşor lizibile şi de nesters pe toatã durata de viata a motorului.
În cazul utilizãrii de etichete sau placute, acestea trebuie sa fie aplicate astfel încât fixarea lor sa se menţinã pe toatã durata de viata utila a motorului şi sa nu poatã fi indepartate decît prin distrugere sau deformare.
3.3. Aceste marcaje trebuie sa fie aplicate pe o piesa a motorului necesarã în funcţionarea normalã a acestuia şi care, nu necesita înlocuire în condiţii normale, pe toatã durata de viata a motorului.
3.3.1. Aceste marcaje trebuie sa fie aplicate astfel încât sa fie uşor vizibile de orice persoana, dupã ce motorul a fost instalat complet împreunã cu toate piesele auxiliare necesare functionarii sale.
3.3.2. Fiecare motor trebuie sa fie prevãzut cu o placa suplimentarã demontabila, din material rezistent, care trebuie sa conţinã toate datele indicate la pct. 3.1; aceasta placa trebuie sa fie aplicatã astfel încât marcajele prevãzute la pct. 3.1 sa fie uşor vizibile şi uşor acecesibile dupã instalarea motorului pe masina.
3.4. Clasificarea motoarelor prin numerele de identificare trebuie facuta astfel încît sa permitã determinarea fãrã dubii a succesiunii de fabricaţie.
3.5. Înainte de a ieşi de pe linia de fabricaţie, motoarele trebuie sa poarte toate marcajele cerute.
3.6. Precizarea locului de amplasare a marcajelor motorului se face conform prevederilor din anexa nr. 6, partea 1.

4. SPECIFICAŢII TEHNICE ŞI ÎNCERCĂRI
4.1. Generalitati
Componentele care sunt considerate ca pot influenta emisia de gaze şi particule poluante trebuie sa fie proiectate, fabricate şi montate astfel încât sa permitã motorului ca în condiţii normale de utilizare, indiferent de vibratiile la care motorul poate fi supus, sa fie conforme cu prevederile prezentei hotãrâri.
Producãtorul trebuie sa adopte o serie de mãsuri tehnice astfel încât sa asigure limitarea emisiilor, conform prevederilor prezentei hotãrâri, pe toatã durata normalã de viata a motorului în condiţii normale de funcţionare. Se considera ca aceste specificaţii sunt respectate atunci când sunt îndeplinite cerinţele prevãzute la pct. 4.2.1 şi 5.3.2.
În cazul în care se foloseşte un convertizor catalitic şi/sau un filtru pentru particule, producãtorul trebuie sa demonstreze, prin încercãri de anduranta efectuate conform practicilor inginereşti şi prin documente corespunzãtoare de înregistrare a încercãrilor ca dispozitivele de post-tratare vor funcţiona corect pe toatã durata de viata a motorului. Documentele de înregistrare a încercãrilor trebuie sa fie întocmite conform prevederilor de la pct. 5.2. şi în special de la pct. 5.2.3
Clientul trebuie sa primeascã o garanţie corespunzãtoare. Este permisã înlocuirea sistematica a dispozitivelor de post-tratare, dupã o anumitã perioada de funcţionare a motorului. Orice reglare, reparare, demontare, curatare sau înlocuire a componentelor şi sistemelor motorului care se efectuaza periodic, pentru a preveni proasta funcţionare a motorului, datoratã dispozitivelor post-tratare pentru limitarea emisiilor, se va efectua doar dacã este necesar din punct de vedere tehnologic pentru a asigura buna funcţionare a sistemului de limitare a emisiilor. În manualul utilizatorului trebuie incluse cerinţe de întreţinere periodicã care fac obiectul garanţiei, cerinţe ce trebuie aprobate înaintea acordãrii aprobãrii de tip. Capitolul referitor la întreţinerea sau înlocuirea dispozitivelor de tratare şi la condiţiile de garanţie, din manualul utilizatorului trebuie sa fie incluse în fişa de informaţii prevãzutã în anexa nr. 2.
4.2. Specificaţii tehnice referitoare la emisiile poluante
Emisiile de gaze şi particule poluate provenite din motorul supus la încercãri trebuie sa fie mãsurate prin metodele prevãzute în anexa nr. 5.
Se pot accepta alte sisteme sau analizoare dacã conduc la rezultate cu efect echivalent cu cel al urmãtoarelor sisteme de referinta:
- pentru emisiile din gazele de evacuare brut, sistemul prevãzut în anexa 5 fig. 2
- pentru emisiile din gazele de evacuare diluate, al unui sistem de diluare în circuitul principal, sistemul prevãzut în anexa 5 fig. 3;
- pentru emisiile de particule, printr-un sistem de diluare în circuitul principal, echipat fie cu filtre separate pentru fiecare mod de încercare, fie cu filtru unic, prevãzut în anexa 5. fig. 13.
Stabilirea echivalentei sistemelor trebuie sa se bazeze pe un studiu de corelare care cuprinzând un ciclu de 7 încercãri sau mai multe, care se efectueazã între sistemul luat în considerare şi unul sau mai sau mai multe din sistemele de referinta menţionate anterior.
Criteriul de echivalare este definit în limita de ±5% din mediile valorilor ponderate ale emisiilor produse în timpul ciclului de încercãri. Se va utiliza un ciclu conform prevederilor din anexa 3 pct. 3.6.1
4.2.1. Emisiile de monoxid de carbon, hidrocarburi şi oxizi de azot precum şi emisiile de particule poluante, nu trebuie sa depãşeascã valorile din tabelul urmãtor:


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Puterea Masa specifica Masa spec. de Masa spec. de Masa spec. de
neta de Monoxid de Hidrocarburi Oxizi de azot particule
(P) carbon (HC) [NO(x)] (PT)
(kW) (CO) (g/kWh) (g/kWh) (g/kWh)
(g/kWh)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
130 ≤ P ≤ 560 3,5 1,0 6,0 0,2
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
75 ≤ P < 130 5,0 1,0 6,0 0,3
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
37 ≤ P < 75 5,0 1,3 7,0 0,4
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
18 ≤ P < 37 5,5 1,5 8,0 0,8
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


4.2.2. Valorile emisiilor indicate la pct. 4.2.1. sunt limitele înregistrate la ieşirea din motor, înaintea dispozitivului de post-tratare a gazelor de evacuare.
4.2.3. Dacã o familie de motoare, asa cum este definitã la pct. 6 corelat cu prevederile din anexa nr. 2 subanexa 2, acoperã mai mult de o gama de puteri, valorile emisiilor produse de motorul reprezentativ (aprobare de tip) şi ale tuturor tipurilor de motoare care fac parte din aceeaşi familie, trebuie sa satisfacã cerinţele cele mai severe corespunzãtor gamei de puteri cea mai ridicatã. Producãtorul este liber sa limiteze definirea familiei de motoare la o singura gama de puteri şi poate sa solicite aprobarea corespunzãtor cu alegerea sa.
4.3. Instalarea pe maşini mobile nerutiere
Instalarea motorului pe o masina mobila nerutiera va trebui sa respecte condiţiile de limitare stabilite prin aprobarea de tip. Suplimentar, trebuie respectate urmãtoarele caracteristici în ceea ce priveşte aprobarea motorului.
4.3.1. depresiunea din admisie, nu trebuie sa depãşeascã, pentru motorul aprobat, valoarea specificatã în anexa nr. 2 subanexa nr. 1, sau respectiv 3.
4.3.2. contrapresiunea din sistemul de evacuare nu trebuie sa depãşeascã, pentru motorul aprobat, valoarea specificatã în anexa nr. 2 subanexa nr. 1 sau respectiv. 3.

5. DISPOZIŢII PRIVIND EVALUAREA CONFORMITATII PRODUCŢIEI
5.1. Înainte ca aprobarea sa fie acordatã, în scopul verificãrii existenţei dispoziţiilor şi procedurilor necesare pentru asigurarea unui control eficient al conformitatii producţiei, autoritatea care acorda aprobarea de tip, trebuie sa se asigure ca producãtorul s-a angajat sa respecte standardul SR EN ISO 9002 (pentru fabricarea motoarelor în cauza sau un standard echivalent de acreditare care satisface astfel de cerinţe).
Producãtorul trebuie sa informeze autoritatea care acorda aprobarea de tip, cu privire la angajamentul de a aplica standardul SR EN ISO 9002, şi dupã caz, cu privire la toate revizuirile duratei de valabilitate sau ale domeniului de aplicare. Pentru a verifica dacã prevederile de la pct. 4.2 din prezenta anexa sunt respectate permanent, trebuie efectuate controale corespunzãtoare ale producţiei.
5.2. Titularul aprobãrii are urmãtoarele responsabilitãţi:
5.2.1. sa asigure existenta procedurilor de control eficient al calitãţii produselor;
5.2.2. sa aibã acces la echipamentul necesar pentru controlul conformitatii fiecãrui tip aprobat;
5.2.3. sa se asigure ca rezultatele încercãrilor efectuate sunt înregistrate şi ca documentele anexate sunt puse la dispoziţia autoritãţii, într-un interval de timp convenit împreunã cu aceasta;
5.2.4. sa analizeze rezultatele fiecãrui tip de încercare pentru a controla şi a garanta stabilitatea caracteristicilor motorului, având în vedere toate variatiile posibile datorate procesului de fabricaţie industriala;
5.2.5. sa se asigure ca orice prelevare de mostre de motor sau componente care prin tipul de încercare efectuat se dovedesc neconforme, va fi urmatã de o noua prelevare de mostre şi de o noua încercare. Trebuie luate toate mãsurile necesare pentru a se restabili conformitatea producţiei în mod corespunzãtor.
5.3. Autoritatea care a acordat aprobarea de tip, poate sa verifice oricând metodele de control al conformitatii care se aplica la fiecare întreprindere/unitate de producţie.
5.3.1. Cu ocazia fiecãrei inspecţii, registrele care conţin rapoartele de încercãri şi documentele de supraveghere a fabricaţiei, trebuie sa fie puse la dispoziţia inspectorului.
5.3.2. Atunci când nivelul de calitate este considerat nesatisfãcãtor sau când se considera necesarã verificarea validitãţii datelor prezentate conform prevederilor de la pct. 4.2, se aplica urmãtoarea procedura:
5.3.2.1. Se alege un motor din serie şi se supune incercarii descrise în anexa nr. 3. Emisiile de monoxid de carbon, hidrocarburi şi oxizi de azot precum şi emisiile de particule mãsurate, nu trebuie sa depãşeascã valorile indicate în tabelul de la pct. 4.2.1 cu respectarea prevederilor de la pct. 4.2.2
5.3.2.2. Dacã motorul ales din serie nu se încadreazã în prevederile de la pct. 5.3.2.1, producãtorul poate cere ca mãsurãtorile sa fie efectuate pe un numãr mai mare de motoare având aceleaşi caracteristici tehnice care sunt prelevate din serie, incluzând şi motorul ales iniţial. Producãtorul de comun acord cu serviciul tehnic stabileşte valoarea "n" a numãrului de motoare prelevate. Motoarele, altele decât primul motor ales, sunt supuse unei încercãri. În continuare se calculeazã pentru fiecare produs poluant media aritmetica (x) a rezultatelor obţinute pe motoarele încercate. Producţia de serie este apreciatã ca fiind conformã dacã este satisfacuta urmãtoarea relatie:
_
X +k●S(t) = LIM(1)

unde:
LIM: este valoarea limita fixatã la pct. 4.2.1 pentru fiecare poluant considerat;
k: este un factor statistic depinzand de mãrimea "n" şi precizat în tabelul urmãtor:


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
N 2 3 4 5 6 7 8 9 10
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
k 0,973 0,613 0,489 0,421 0,376 0,342 0,317 0,296 0,279
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
N 11 12 13 14 15 16 17 18 19
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
k 0,265 0,253 0,242 0,233 0,224 0,216 0,210 0,203 0,198
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


dacã n ≥ 20, k = 0,860 /√'76n

5.3.3. Autoritatea care acorda aprobarea de tip sau serviciul tehnic desemnat cu cotrolul conformitatii producţiei, va efectua încercãri pe motoare rodate parţial sau complet, conform indicaţiilor producãtorului.
5.3.4. Frecventa normalã a inspectiilor aprobate de autoritatea care acorda aprobarea de tip va fi de o inspecţie pe an.
Dacã prevederile de la pct. 5.3.2 nu sunt respectate, autoritatea trebuie sa verifice ca s-au luat imediat toate mãsurile necesare pentru restabilirea conformitatii producţiei cat mai curând posibil.

6. PARAMETRII CARE DEFINESC FAMILIA DE MOTOARE
O familie de motoare se poate defini prin parametri constructivi de baza care trebuie sa fie comuni pentru toate motoarele aparţinând aceleiaşi familii. În anumite cazuri poate sa existe o interactiune între parametri. Aceste efecte trebuie luate în considerare de asemenea pentru a garanta ca doar motoarele care au caracteristici similare ale emisiei de gaze de evacuare, sunt incluse într-o familie de motoare.
Pentru ca motoarele sa fie considerate ca aparţinând aceleiaşi familii de motoare, trebuie sa aibã în comun urmãtorii parametri de baza:
6.1. Ciclul de funcţionare:
- doi timpi
- patru timpi
6.2. Agentul de rãcire:
- aer
- apa
- ulei
6.3. Cilindree:
- cilindreea motoarelor sa fie cuprinsã într-un ecart de 15 %
- numãrul de cilindri aparţinând motoarelor echipate cu dispozitive post tratare
6.4. Modul de admisie:
- motor cu admisie normalã
- motor suprlimentat
6.5. Arhitectura camerei de ardere:
- camera separatã de preardere (antecamera)
- camera separatã de vartej
- camera unitarã
6.6. Configuraţia, poziţia şi numãrul de supape şi/sau ferestre:
- în chiulasa (supape)
- în peretele cilindrului
- în carterul motorului (ferestre)
6.7. Sistemul de alimentare cu carburant:
- pompa-injector
- pompa în linie
- pompa cu distribuitor rotativ
- pompa individualã
- pompa-conductor-injector
6.8. Diverse:
- recircularea gazului de evacuare
- injecţie /emulsie de apa
- injecţie de aer
- sistem de rãcire
6.9. Post-tratare a gazelor de evacuare:
- catalizator de oxidare
- catalizator de reducere
- reactor termic
- filtru de particule.

7. ALEGEREA MOTORULUI REPREZENTATIV
7.1. Motorul reprezentativ al familiei se alege utilizând ca prim criteriu cel mai mare consum orar de combustibil al motorului în regim de turatie la moment maxim declarat. În cazul în care nu se pot departaja prin aceasta metoda doua sau mai multe motoare, motorul reprezentativ trebuie sa fie ales folosind un criteriu secundar, respectiv cel mai mare consum orar de combustibil al motorului în regimul nominal. În anumite cazuri autoritatea poate estima ca punerea pe stand a unui al doilea motor este mijlocul cel mai bun de a gãsi motorul cu nivelul de emisii cel mai ridicat. Astfel, autoritatea poate alege un motor suplimentar pentru a efectua încercãri bazat pe caracteristici care indica faptul ca acesta poate avea nivelul de emisii cel mai ridicat dintre motoarele din cadrul acelei familii.
7.2. Dacã motoarele unei familii au şi alte caracteristici variabile, care pot fi considerate ca influenţeazã emisiile de gaze de evacuare, atunci şi aceste caracteristici trebuie identificate şi luate în considerare la alegerea motorului reprezentativ.





───────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016