1. Cunoaşterea şi folosirea termenilor specifici istoriei şi civilizaţiei maghiare
A magyar tortenelemre es civilizaciora jellemzo szakkifejezesek ismerete es hasznalata
Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare
Pe parcursul clasei a VI-a, se Pe parcursul clasei a VI-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
1.1 sã recunoascã termeni specifici - utilizarea diferitelor surse şi mijloace de
istoriei şi civilizaţiei maghiare informare (dicţionare, enciclopedii,
internet);
1.2 sã identifice şi sã comenteze - colectarea şi compararea toponimelor
toponime din zonã locale
- exerciţii de identificarea originii
toponimelor;
1.3 sã facã analogii între termeni - comparare de termeni folosind surse
maghiari şi termeni româneşti diferite de informare.
Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VI. osztaly soran a tanulo
1.1 felismeri a magyar tortenelemre es - informacioforrasok, ismeretkozlo anyagok
civilizaciora jellemzo hasznalata (szotarak, enciklopediak,
szakkifejezeseket internet);
1.2 azonositja es megmagyarazza a - helynevek gyujtese, osszehasonlitasa
lakohelye kornyezeteben fellelheto - helynevek eredetenek azonositasa,
helyneveket magyarazata
1.3 osszehasonlitja a magyar es roman - kulonbozo forrasokbol szarmazo
nyelvu szakkifejezeseket szakkifejezesek osszehasonlitasa
2. Cunoaşterea şi utilizarea surselor documentare referitoare la trecutul şi prezentul
comunitãţii maghiare
A magyar kozosseg multjara es jelenere utalo forrasok ismerete es hasznalata
Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare
Pe parcursul clasei a VI-a, se Pe parcursul clasei a VI-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
2.1 sã identifice surse pe baza cãrora - colectarea, compararea şi identificarea
se poate reconstitui trecutul surselor,
comunitãţii maghiare - alcãtuirea unei expoziţii cu obiecte vechi;
2.2 sã identifice în surse diferite - comentare de surse diferite;
informaţii despre schimbãrile din - descrierea unei surse istorice folosind un
domeniul vieţii cotidiene plan dat.
Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VI. osztaly soran a tanulo
2.1 azonosoitja a magyar kozosseg - forrasgyujtes, -osszehasonlitas, -azonositas
multjara vonatkozo forrasokat - kiallitas szervezese regi targyakbol
2.2 azonositja a kulonbozo forrasokban - kulonbozo forrasok magyarazata
megjeleno, a mindennapi elet - tortenelmi forras leirasa adott vazlat
valtozasaira utalo jeleket alapjan
3. Înţelegerea timpului şi a spaţiului istoric în contextul civilizaţiei maghiare
A tortenelmi ter es ido megertese a magyar civilizacio kontextusaban
Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare
Pe parcursul clasei a VI-a, se Pe parcursul clasei a VI-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
3.1 sã identifice elemente comune şi - descrierea unor sãrbãtori şi obiceiuri
deosebiri între comunitatea locale;
maghiarã şi alte comunitãţi din
România
3.2 sã precizeze cadrul geografic şi - proiectarea itinerarului unei excursii
contextul social-politic tematice;
corespunzãtor fiecãrei perioade
din istoria comunitãţii maghiare
3.3 sã interpreteze hãrţi istorice - exerciţii de interpretare şi de realizare
a unor hãrţi istorice/tematice.
Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VI. osztaly soran a tanulo
3.1 felismeri a magyar es mas - helyi unnepek, szokasok, hagyomanyok
nemzetisegek kozotti hasonlosagokat leirasa
es kulonbsegeket
3.2 behatarolja a magyar tortenelem - tematikus kirandulas megtervezese
korszakaihoz kotodo foldrajzi teret
es tarsadalmi-politikai kornyezetet
3.3 ertelmezi a tortenelmi terkepeket - gyakorlatok tortenelmi/tematikus terkepek
ertelmezesere es keszitesere
4. Promovarea interesului pentru studiul interdisciplinar şi cel al relaţiilor dintre
populaţia maghiarã şi celelalte etnii pe plan local
A tantargykozi kapcsolatok valamint a helyi kozosseg interetnikus kapcsolatai
iranti erdeklodes felkeltese
Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare
Pe parcursul clasei a VI-a, se Pe parcursul clasei a VI-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
4.1 sã manifeste interes pentru - compararea unor surse literare cu
abordarea multiculturalã evenimentele istorice;
- relaţionarea unor evenimente istorice cu
spaţiul geografic;
4.2 sã relateze experienţe rezultate - studiu de caz despre convieţuire;
din contactul cu diferite - conversaţie dirijatã pe o temã indicatã;
comunitãţi etnice
Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VI. osztaly soran a tanulo
4.1 erdeklodik a tantargykozi - irodalmi forrasok es tortenelmi
megkozelites irant esemenyek osszevetese;
- tortenelmi esemenyek helyszineinek
elhelyezese a foldrajzi terben;
4.2 feldolgozza az atelt interetnikus - esettanulmany keszitese az
kapcsolatok tapasztalatait egyuttelesrol;
- parbeszed adott tema menten;
1. Cunoaşterea şi folosirea termenilor specifici istoriei şi civilizaţiei maghiare
A magyar tortenelemre es civilizaciora jellemzo szakkifejezesek ismerete es hasznalata
Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare
Pe parcursul clasei a VII-a, se Pe parcursul clasei a VII-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
1.1 sã explice în termeni accesibili - cãutarea explicaţiilor în dicţionare şi alte
vârstei noţiuni specifice surse de informare;
civilizaţiei maghiare
1.2 sã utilizeze termeni specifici - interpretarea unor texte istorice;
civilizaţiei maghiare în diferite - alcãtuirea unei lucrãri scrise despre
contexte de comunicare vestigii istorice din localitate.
Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VII. osztaly soran a tanulo
1.1 koranak megfelelo szohasznalattal - magyarazatok keresese szotarakban es mas
magyarazza a magyar civilizaciora informacioforrasokban;
jellemzo szakkifejezeseket
1.2 kulonbozo kommunikacios helyzetekben - tortenelmi szovegek ertelmezese;
hasznalja a magyar civilizaciora - dolgozat keszitese helyi tortenelmi
jellemzo szakkifejezeseket emlekekrol.
2. Cunoaşterea şi utilizarea surselor documentare referitoare la trecutul şi prezentul
comunitãţii maghiare
A magyar kozosseg multjara es jelenere utalo forrasok ismerete es hasznalata
Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare
Pe parcursul clasei a VII-a, se Pe parcursul clasei a VII-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
2.1 sã relateze oral sau în scris - dezbatere pe baza surselor indicate;
aspecte din tradiţiile maghiarilor - exerciţii de comparare a surselor istorice;
din alte zone ale României sau - familiarizare cu metoda interviului;
din afara graniţelor
2.2 sã identifice legãturi între - comentarea obiectivitãţii/ subiectivitãţii
cauzele şi consecinţele surselor istorice studiate.
evenimentelor şi/ sau proceselor
istorice studiate
Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VII. osztaly soran a tanulo
2.1 bemutatja szoban vagy irasban a - vita a megjelolt forrasok alapjan;
magyarok hagyomanyait - gyakorlatok a tortenelmi forrasok
osszehasonlitasara;
- interjuzas;
2.2 felismeri a tortenelmi esemenyek/ - a tanulmanyozott tortenelmi forrasok
folyamatok okai es kovetkezmenyei objektiv/szubjektiv jellegenek targyalasa
kozotti kapcsolatot
3. Înţelegerea timpului şi a spaţiului istoric în contextul civilizaţiei maghiare
A tortenelmi ter es ido megertese a magyar civilizacio kontextusaban
Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare
Pe parcursul clasei a VII-a, se Pe parcursul clasei a VII-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
3.1 sã facã legãturi între diferite - utilizarea diferitelor surse şi mijloace de
aspecte ale istoriei maghiarilor informare (enciclopedii, atlase istorice,
şi ale istoriei altor popoare internet);
- alcãtuirea unui ghid turistic al
localitãţii;
3.2 sã exprime opinii despre personaje - exerciţii care solicitã exprimarea
şi evenimente istorice opiniilor;
- alcãtuirea de biografii ale personalitãţilor
studiate.
Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VII. osztaly soran a tanulo
3.1 kulonfele szempontok alapjan - informacioforrasok, ismeretkozlo anyagok
parhuzamba allitja a magyar es mas hasznalata (szotarak, enciklopediak,
nemzetek tortenelmet internet);
- utikalauz osszeallitasa a helyi
nevezetessegekrol;
3.2 velemenyt nyilvanit tortenelmi - velemenynyilvanitast elosegito
szemelyisegekrol es tortenelmi gyakorlatok;
esemenyekrol - a tanult tortenelmi szemelyisegek
eletrajzanak elkeszitese.
4. Promovarea interesului pentru studiul interdisciplinar şi cel al relaţiilor
dintre populaţia maghiarã şi celelalte etnii pe plan local
A tantargykozi kapcsolatok valamint a helyi kozosseg interetnikus kapcsolatai
iranti erdeklodes felkeltese
Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare
Pe parcursul clasei a VII-a, se Pe parcursul clasei a VII-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
4.1 sã manifeste interes pentru - compararea unor surse literare cu
abordarea interdisciplinarã şi evenimentele istorice;
interculturalã - relaţionarea unor evenimente istorice cu
spaţiul geografic;
- cãutarea unor modele de interferenţã
culturalã;
4.2 sã contribuie efectiv la acţiuni - realizarea de proiecte finalizate cu
de conservare şi valorificare a elaborarea de portofolii;
patrimoniului de identitate etnicã
din localitate
4.3 sã manifeste disponibilitate pentru - vizitarea unor organizaţii şi instituţii
participarea la proiecte comunitare locale, regionale cu scopul cunoaşterii
activitãţii acestora.
Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VII. osztaly soran a tanulo
4.1 erdeklodest tanusit a tantargykozi - irodalmi forrasok es tortenelmi esemenyek
es interkulturalis megkozelitesek osszevetese;
irant - tortenelmi esemenyek helyszineinek
elhelyezese a foldrajzi terben;
- modell erteku szemelyisegek keresese;
4.2 tevekenyen vesz reszt a helyi - tervek keszitese portfolio kereteben;
kozosseg nemzeti identitasat
hordozo orokseg megorzeseben
4.3 szivesen vallal reszt a helyi - helyi intezmenyek es szervezetek
kozossegi projektek felkeresese munkajuk iranti erdeklodes
lebonyolitasaban celjabol.
┌──────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────┐
│ Nicolaus Olahus (1493-1568) │Cleric romano-catolic, primul reprezentant al │
│ │contrareformei în Ungaria, regent al Ungariei, │
│ │istoriograf umanist, poet. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Szamoskozi Istvan (1565-1612) │Istoriograf umanist transilvãnean. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Heltai Gaspar(1490?,1510?-1574) │Predicator protestant, scriitor, tipograf. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ David Ferenc (1510-1579) │Predicator protestant, fondator al bisericii unitariene│
│ │din Transilvania. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Borsos Tamas (1566-1633) │Memorialist, primarul oraşului Târgu-Mureş, în timpul │
│ │lui a devenit localitatea oraş regesc. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│Szenczi Molnar Albert (1574-1639) │Lingvist, filozof, traducãtor, creator de psalmi. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Apaczai Csere Janos (1625-1659) │Cel mai de seamã reprezentant al filozofiei carteziene │
│ │în Transilvania, adept al raţionalismului cartezian şi │
│ │al sistemului lui Nicolaus Copernic. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Bethlen Miklos (1642-1716) │Memorialist maghiar, cancelar al Transilvaniei. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Kajoni Janos (1629-1687) │Muzician, folclorist, constructor şi reparator de orgi,│
│ │umanist, "o adevãratã minune a epocii sale", │
│ │renascentist şi precursor al iluminismului în │
│ │Transilvania. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Bolyai Farkas (1775-1856) │Matematician, cunoscut mai ales pentru contribuţiile │
│ │sale în geometrie. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Bolyai Janos (1802-1860) │Matematician clujean, fiul matematicianului Bolyai │
│ │Farkas. A scris lucrãri fundamentale în geometria │
│ │neeuclidianã. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Mikes Kelemen (1690-1761) │Scriitor maghiar, autorul operei "Torokorszagi levelek"│
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Aranka Gyorgy (1737-1817) │Iluminist, organizatorul primei societãţi ştiinţifice │
│ │maghiare. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Boloni Farkas Sandor (1795-1842) │Memorialist maghiar, autorul operei "Cãlãtorii în │
│ │America". │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Benko Jozsef (1740-1814) │Scriitor, autorul operei "Transsilvania, sive Magnus │
│ │Transsilvaniae Principatus". │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Gyarmathi Samuel (1751-1830) │Medic, lingvist, primul reprezentant maghiar al │
│ │lingvisticii comparate. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Korosi Csoma Sandor (1784-1842) │Orientalist transilvãnean, a cãutat ţara de origine a │
│ │maghiarilor. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Kovari Laszlo (1819-1907) │Istoric din secolul al XIX-lea. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Jakab Elek (1820-1897) │Istoric, autorul operei "Istoria Clujului". │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Wesselenyi Miklos (1796-1850) │Baron, liderul liberalilor transilvãneni din prima │
│ │jumãtate a sec. al XIX-lea. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Miko Imre (1805-1876) │Om de culturã, ministru al transporturilor în guvernul │
│ │Andrassy. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Arva Bethlen Kata (1700-1759) │Personalitate carismatica, caritabila construia si │
│ │renova biserici si sponsoriza copii si studenţi. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Batthyany Lajos (1807-1849) │Prim-ministrul Ungariei în guvernul alcãtuit în │
│ │ aprilie 1848. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Bem Jozsef (1794-1850) │Comandantul general al armatei maghiare din │
│ │Transilvania în timpul revoluţiei din anul 1848. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Gabor Aron (1814-1849) │Maior în lupta pentru libertate a maghiarilor împotriva│
│ │Habsburgilor, a organizat fabrica de armament în │
│ │Transilvania, a turnat 13 tunuri. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Gal Sandor (1817-1871) │Comandant maghiar în timpul revoluţiei din anul 1848. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Brassai Samuel (1800-1897) │Filolog, filosof, om de ştiinţã. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Kriza Janos (1811-1875) │Etnograf, poet, traducãtor, episcop unitarian. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Kemeny Zsigmond (1814-1875) │Scriitor maghiar, autorul romanului Vãduva şi fiica ei.│
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Josika Miklos (1794-1865) │Scriitor maghiar, autorul romanului Abafi. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Arany Janos (1817-1882) │Poet, scriitor din secolul al XIX-lea, autorul poemului│
│ │Toldi. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Szigligeti Ede (1814-1878) │Scriitor maghiar din secolul XIX, a scris piese de │
│ │teatru, cea mai cunoscutã fiind comedia Liliomfi (1849)│
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Ady Endre (1877-1919) │Poet maghiar, nu doar unul dintre cei mai importanţi │
│ │poeţi ai secolului XX, ci şi al literaturii maghiare │
│ │în general. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Csiky Gergely (1842-1891) │Scriitor maghiar, membru al "Societãţii Kisfaludy". │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Barabas Miklos (1810-1898) │Pictor de origine transilvãneanã, a devenit celebru │
│ │portretelor (ex. "Szechenyi Istvan", "Liszt Ferenc"). │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Szatmary Papp Karoly (1812-1887) │Fotograf, litograf. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Hollosy Simon (1857-1918) │Pictor maghiar, fondatorul coloniei artistice de la │
│ │Baia-Mare. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Bartok Bela (1881-1945) │Compozitor şi pianist maghiar, unul din reprezentanţii │
│ │de seamã ai muzicii moderne. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Kos Karoly (1883-1977) │Arhitect maghiar, scriitor, grafician, etnograf şi │
│ │politician. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Banffy Miklos (1873-1950) │Politician maghiar, scriitor, grafician şi scenograf. │
│ │Între 14 aprilie 1921 şi 19 decembrie 1922 a fost │
│ │ministru de externe al Ungariei, în guvernul condus de │
│ │Istvan Bethlen. A fost ultimul proprietar al Castelului│
│ │de la Bonoida. │
└──────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────┘