Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ANEXA din 2 septembrie 2008  privind programele scolare revizuite pentru discipline de studiu din aria curriculara Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANEXA din 2 septembrie 2008 privind programele scolare revizuite pentru discipline de studiu din aria curriculara "Om si societate - Istoria si traditiile minoritatii maghiare", clasele a VI-a si a VII-a*)

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 847 bis din 16 decembrie 2008
-----------
*) Aprobatã prin <>Ordinul nr. 5.260/2008 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 847 din 16 decembrie 2008.


MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI
CENTRUL NAŢIONAL PENTRU CURRICULUM ŞI EVALUARE ÎN
ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR

PROGRAME ŞCOLARE REVIZUITE

ISTORIA ŞI TRADIŢIILE MINORITĂŢII MAGHIARE

CLASELE A VI-A - A VII-A


NOTĂ DE PREZENTARE

Disciplina Istoria şi tradiţiile minoritãţii maghiare îşi propune:
- sã dezvãluie elevilor apartenenţa la un spaţiu istoric şi de culturã prin cunoaşterea istoriei comunitãţii din care fac parte;
- sã evidenţieze cultura şi istoria regionalã şi localã
- sã încadreze minoritatea maghiarã în istoria României, precum şi în istoria universalã;
- sã realizeze o deschidere mai largã cãtre viaţa culturalã prin reliefarea aportului maghiarilor din Transilvania la cultura naţionalã maghiarã;
- sã evidenţieze elementele comune ale istoriei românilor, maghiarilor şi ale altor popoare din bazinul Dunãrii;
Elaborarea programei de Istoria şi tradiţiile minoritãţii maghiare a pornit de la urmãtoarele premise:
- introducerea noului plan-cadru şi implicit a obiectului Istoria şi tradiţiile minoritãţilor la clasele a VI-a şi a VII-a cu o orã de trunchi comun (pentru învãţãmântul în limbile minoritãţilor naţionale);
- dezvoltarea unei strategii didactice pornind de la obiective care favorizeazã formarea de competenţe şi atitudini specifice unui domeniu de cunoaştere;
- abordarea istoriei dintr-o perspectivã interetnicã, interconfesionalã şi interculturalã (este fundamentalã în acest sens folosirea noţiunii de civilizaţie în diversitatea sa spaţio-temporalã şi ca realitate complexã la nivelul unor comunitãţi diferite);
- asigurarea coerenţei la nivelul ariei curriculare Om şi societate (prin stabilirea de legãturi cu programele de Istorie, Geografie şi Culturã civicã) şi între arii curriculare (prin realizarea conexiunilor cu programa de Limbã şi literaturã maternã);
- proiectarea unui set unitar de obiective cadru şi de referinţã pentru Istoria şi tradiţiile tuturor minoritãţilor, în corelaţie cu obiectivele programei generale de istorie.
În acest context, structura programei de faţã cuprinde: obiective cadru, urmãrite pe parcursul celor doi ani de studiu; obiective de referinţã, exemple de activitãţi de învãţare şi conţinuturi proiectate pentru fiecare dintre cele douã clase.
În actuala prezentare, programa de Istoria şi tradiţiile minoritãţii maghiare apare ca un instrument util de lucru nu numai pentru profesorii care predau aceastã disciplinã, dar şi pentru colegii lor din aria curricularã Om şi societate care intrã astfel în contact cu realitãţi mai puţin abordate şi interesante prin încãrcãtura lor culturalã.


OBIECTIVE CADRU


┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 1. Cunoaşterea şi folosirea termenilor specifici istoriei şi civilizaţiei │
│ maghiare │
│ 2. Cunoaşterea şi utilizarea surselor referitoare la trecutul şi prezentul │
│ comunitãţii maghiare │
│ 3. Înţelegerea timpului şi a spaţiului istoric în contextul civilizaţiei │
│ maghiare │
│ 4. Promovarea interesului pentru studiul interdisciplinar şi cel al │
│ relaţiilor dintre populaţia maghiarã şi populaţia majoritarã │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



FEJLESZTESI KOVETELMENYEK


┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 1. A magyar tortenelemre es civilizaciora jellemzo szakkifejezesek ismerete│
│ es hasznalata │
│ 2. A magyar kozosseg multjara es jelenere utalo forrasok ismerete es │
│ hasznalata │
│ 3. A tortenelmi ter es ido megertese a magyar civilizacio kontextusaban │
│ 4. A tantargykozi kapcsolatok valamint a helyi kozosseg interetnikus │
│ kapcsolatai iranti erdeklodes felkeltese │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



CLASA A VI-A

OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE




1. Cunoaşterea şi folosirea termenilor specifici istoriei şi civilizaţiei maghiare
A magyar tortenelemre es civilizaciora jellemzo szakkifejezesek ismerete es hasznalata

Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare

Pe parcursul clasei a VI-a, se Pe parcursul clasei a VI-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
1.1 sã recunoascã termeni specifici - utilizarea diferitelor surse şi mijloace de
istoriei şi civilizaţiei maghiare informare (dicţionare, enciclopedii,
internet);

1.2 sã identifice şi sã comenteze - colectarea şi compararea toponimelor
toponime din zonã locale
- exerciţii de identificarea originii
toponimelor;
1.3 sã facã analogii între termeni - comparare de termeni folosind surse
maghiari şi termeni româneşti diferite de informare.

Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VI. osztaly soran a tanulo

1.1 felismeri a magyar tortenelemre es - informacioforrasok, ismeretkozlo anyagok
civilizaciora jellemzo hasznalata (szotarak, enciklopediak,
szakkifejezeseket internet);

1.2 azonositja es megmagyarazza a - helynevek gyujtese, osszehasonlitasa
lakohelye kornyezeteben fellelheto - helynevek eredetenek azonositasa,
helyneveket magyarazata

1.3 osszehasonlitja a magyar es roman - kulonbozo forrasokbol szarmazo
nyelvu szakkifejezeseket szakkifejezesek osszehasonlitasa

2. Cunoaşterea şi utilizarea surselor documentare referitoare la trecutul şi prezentul
comunitãţii maghiare
A magyar kozosseg multjara es jelenere utalo forrasok ismerete es hasznalata

Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare

Pe parcursul clasei a VI-a, se Pe parcursul clasei a VI-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
2.1 sã identifice surse pe baza cãrora - colectarea, compararea şi identificarea
se poate reconstitui trecutul surselor,
comunitãţii maghiare - alcãtuirea unei expoziţii cu obiecte vechi;

2.2 sã identifice în surse diferite - comentare de surse diferite;
informaţii despre schimbãrile din - descrierea unei surse istorice folosind un
domeniul vieţii cotidiene plan dat.

Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VI. osztaly soran a tanulo

2.1 azonosoitja a magyar kozosseg - forrasgyujtes, -osszehasonlitas, -azonositas
multjara vonatkozo forrasokat - kiallitas szervezese regi targyakbol

2.2 azonositja a kulonbozo forrasokban - kulonbozo forrasok magyarazata
megjeleno, a mindennapi elet - tortenelmi forras leirasa adott vazlat
valtozasaira utalo jeleket alapjan

3. Înţelegerea timpului şi a spaţiului istoric în contextul civilizaţiei maghiare
A tortenelmi ter es ido megertese a magyar civilizacio kontextusaban

Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare

Pe parcursul clasei a VI-a, se Pe parcursul clasei a VI-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
3.1 sã identifice elemente comune şi - descrierea unor sãrbãtori şi obiceiuri
deosebiri între comunitatea locale;
maghiarã şi alte comunitãţi din
România

3.2 sã precizeze cadrul geografic şi - proiectarea itinerarului unei excursii
contextul social-politic tematice;
corespunzãtor fiecãrei perioade
din istoria comunitãţii maghiare

3.3 sã interpreteze hãrţi istorice - exerciţii de interpretare şi de realizare
a unor hãrţi istorice/tematice.

Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VI. osztaly soran a tanulo

3.1 felismeri a magyar es mas - helyi unnepek, szokasok, hagyomanyok
nemzetisegek kozotti hasonlosagokat leirasa
es kulonbsegeket

3.2 behatarolja a magyar tortenelem - tematikus kirandulas megtervezese
korszakaihoz kotodo foldrajzi teret
es tarsadalmi-politikai kornyezetet

3.3 ertelmezi a tortenelmi terkepeket - gyakorlatok tortenelmi/tematikus terkepek
ertelmezesere es keszitesere

4. Promovarea interesului pentru studiul interdisciplinar şi cel al relaţiilor dintre
populaţia maghiarã şi celelalte etnii pe plan local

A tantargykozi kapcsolatok valamint a helyi kozosseg interetnikus kapcsolatai
iranti erdeklodes felkeltese

Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare

Pe parcursul clasei a VI-a, se Pe parcursul clasei a VI-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
4.1 sã manifeste interes pentru - compararea unor surse literare cu
abordarea multiculturalã evenimentele istorice;
- relaţionarea unor evenimente istorice cu
spaţiul geografic;
4.2 sã relateze experienţe rezultate - studiu de caz despre convieţuire;
din contactul cu diferite - conversaţie dirijatã pe o temã indicatã;
comunitãţi etnice


Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VI. osztaly soran a tanulo

4.1 erdeklodik a tantargykozi - irodalmi forrasok es tortenelmi
megkozelites irant esemenyek osszevetese;
- tortenelmi esemenyek helyszineinek
elhelyezese a foldrajzi terben;
4.2 feldolgozza az atelt interetnikus - esettanulmany keszitese az
kapcsolatok tapasztalatait egyuttelesrol;
- parbeszed adott tema menten;



CONŢINUTURI
I. Introducere în studiul istoriei şi tradiţiilor minoritãţii maghiare din România
Termeni istorici, concepte: minoritate, izvor istoric, cronologie, naţiune, naţional.
Conţinut: definirea istoriei, specificul izvoarelor scrise şi nescrise, documente istorice, istoria localã, necesitatea şi scopul studierii istoriei.

II. Etnogeneza maghiarilor (2000 î. Hr.-895 d. Hr.)
Termeni istorici, concepte: populaţie nomadã, triburi, uniuni de triburi, ţarã de baştinã, kaganat, legãturi comerciale, necropolã de cai, şamanism.

Conţinut:
1. Formarea poporului şi a limbii
● Mituri şi legende despre origine
● Tradiţii şi adevãr istoric despre etnie şi limbã
● Spaţiu şi perioadã a formãrii
2. Migraţia triburilor maghiare înainte de 895
● Principalele direcţii ale migraţiei
● Popoarele înrudite şi legãturile cu popoarele învecinate
3. Modul de viaţã materialã şi spiritualã înainte de descãlecat
● Viaţa nomadã şi cea sedentarã. Aşezãri şi necropole
● Formele religiei: totemism, şamanism, animism

Studiu de caz: (opţional): Viaţa în iurtã; Necropole ale unor conducãtori militari

III. Societate şi stat (895-1301)
Termeni istorici, concepte: Câmpia Panonicã, descãlecat, autohtonii, cnezate, voievodate, expediţii militare, creştinism, pãgâni, rit latin, rit grecesc, bisericã, episcopat, organizaţie statalã, comitate, scaune, districte, autonomie, şcoli bisericeşti, mãrturii lingvistice

Conţinut:
1. Descãlecatul maghiarilor
● Aşezarea în Câmpia Panonicã şi în Bazinul Carpatic şi relaţiile cu autohtonii
● Impactul cu Europa apuseanã; expediţii militare
2. Formarea statului feudal maghiar
● Destrãmarea societãţii gentilice şi apariţia societãţii feudale: rolul lui Geza şi Istvan I în organizarea statului
● Politica de consolidare a statului şi consecinţele ei
● Creştinarea maghiarilor între Roma şi Bizanţ; relaţiile cu ortodocşii.
3. Voievodatul Transilvaniei
● Formaţiuni prestatale, formarea şi organizarea voievodatului în sec. al XII-lea
● Modul de viaţã şi convieţuirea etniilor
● Invazia tãtarã şi urmãrile ei; anarhia feudalã
● Cultura în sec. IX-XIII

Studiu de caz: Aspecte locale legate de perioada arpadianã. Învãţãturile lui Istvan I, Legenda Sf. Gerard, Anonymus: Gesta Hungaronum,

IV. Stat, societate şi culturã (1301-1541)
Termeni istorici, concepte: bresle, obşti sãteşti şi teritoriale, feudã, nobil, ierarhia feudalã, iobagi, jeleri, orãşeni, jude, sfat orãşenesc, dijmã, rãscoalã, Tripartitum; pericol otoman, rãzboi de apãrare, rolul creştinismului, manuscris, cronici, stil romanic, gotic, renaştere, Biblioteca Corvinianã.

Conţinut:
1. Dezvoltarea economicã şi socialã în feudalism
● Viaţa ruralã şi viaţa urbanã
● Sistemul breslelor - influenţa germanã, apuseanã
● Structura şi relaţii sociale: nobili, iobagi, obşti libere, Unio Trium Nationum
2. Dinastia Angevinilor
● Politica de centralizare a statului
3. Lupta antiotomanã
Pericolul otoman
Principalele lupte şi urmãrile acestora. Iancu de Hunedoara şi Matia Corvin.
Relaţiile lui Matia Corvin cu Vlad Ţepeş şi Ştefan cel Mare
4. Bãtãlia de la Mohacs şi urmãrile ei
5. Cultura medievalã
● Scrierea în limba latinã şi maghiarã
● Centrele culturii - principalii cronicari
● Arta medievalã: arhitectura, stilul romanic, gotic, renascentist, picturã, fresce, sculpturã
● Aspecte locale legate de perioada respectivã
Studiu de caz - (opţional): Cronica pictatã de la Viena. Cetate medievalã, oraş medieval, biserica medievalã, biserica-cetate (istoria localã), Pictorul Tamαs din Cluj, Sculptorii Marton şi Gyorgy din Cluj

TARTALMAK

I. Bevezetes a romaniai magyar kisebbseg tortenelmenek es hagyomanyainak a tanulmanyozasaba
Tortenelmi fogalmak: kisebbseg, tortenelmi forras, kronologia, nemzet, nemzeti

Tartalom:a tortenelem meghatarozasa, az irott es iratlan forrasok sajatossagai, tortenelmi dokumentumok, helytortenet, a tortenelem tanulmanyozasanak celja es fontossaga

II. Ostortenet (Kr.e 3000 - 895 )
Tortenelmi fogalmak: nomad nepesseg, torzs, torzsszovetseg, oshaza, kaganatus,lovas temetkezes

Tartalom:
1. A magyar nep es nyelv kialakulasa
● Eredetmitoszok es legendak
● Tudomany es hagyomany a magyar nep es nyelv eredeterol
● A kialakulas terei es ideje

2. A magyar torzsek vandorlasa 895 elott
● A vandorlas fontosabb allomasai
● Rokonnepek es kapcsolat a szomszedos nepekkel

3. Az osmagyarsag eletmodja es hitvilaga
● Nomad es letelepedett eletmod. Telepulesek es temetok
● Hitvilag: totemizmus, samanizmus, animizmus
Esettanulmany (ajanlott): Elet a jurtaban; Harcosok temetkezesi szokasai

III. A torzsi tarsadalom felbomlasatol a feudalis allam kialakulasaig (895-1301)
Tortenelmi fogalmak: Pannonia, honfoglalas, oslakos, kenezseg, vajdasag, kalandozasok, nyugati es keleti keresztenyseg, pogany, egyhaz, puspokseg, allamszervezet, varmegye, szek, korzet, autonomia, egyhazi iskolak, nyelvemlekek

Tartalom:
1. A honfoglalas
● A magyarok letelepedese Pannoniaba es a Karpat-medencebe
● Kalandozasok

2. A kozepkori magyar allam kialakulasa
● A torzsi tarsadalom felbomlasatol a feudalis allam kialakulaig: Geza es I. Istvan szerepe az allam megszervezeseben
● Az uj rend megszilardulasa
● A nyugati keresztenyseg elterjedese, kapcsolatok az ortodoxiaval.

3. Az erdelyi vajdasag
● A vajdasag kialakulasa es megszervezese a XII. szazadban
● Eletmod es egyutteles
● A tatarjaras es kovetkezmenyei
● Kultura a korai feudalizmusban

Esettanulmany: Istvan Intelmei; Szent Gellert legendaja; Anonymus: Gesta Hungaronum, Helytorteneti sajatossagok (Arpad-kor)

IV. Az erett feudalizmus (1301-1541)
Tortenelmi fogalmak: ceh, falukozosseg, feudum, nemesseg, feudalis hierarchia, jobbagy, zseller, varoslako, varosi tanacs, dezsma, felkeles, Tripartitum, oszman veszely, torokellenes harcok, keresztenyseg szerepe, kezirat, kronikak, romanika, gotika, reneszansz, Bibliotheca Corviniana.

Tartalom:
1. Tarsadalmi es gazdasagi fejlodes a feudalizmusban
● Falusi es varosi elet
● A cehrendszer - nyugati hatas
● A tarsadalom felepitese: nemesek, jobbagyok

2. Az Anjou-dinasztia
● A magyar kiralysag kozpontositasa

3. Torokellenes harcok
● Az oszman veszely
● Fontosabb csatak es kovetkezmenyeik: Hunyadi Janos es Matyas
● Vlad Tepes, Ştefan cel Mare es Hunyadi Matyas kapcsolatai.

4. A mohacsi csata es kovetkezmenyei
● Az orszag harom reszre szakadasa

5. A kozepkori muveltseg
● Latin- es magyar nyelvu irasbeliseg
● A kultura kozpontjai. A krÎnikasok
● Kozepkori muveszet: epiteszet, romanika, gotika, reneszansz, festeszet, fresko, szobraszat
● Helytorteneti vonatkozasok

Esettanulmany - (ajanlott): A becsi Kepes Kronika; A kozepkori varos, var es templom; A vartemplom; Kolozsvari Tamas; Kolozsvari Marton es Gyorgy


CLASA A VII-A

OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE





1. Cunoaşterea şi folosirea termenilor specifici istoriei şi civilizaţiei maghiare
A magyar tortenelemre es civilizaciora jellemzo szakkifejezesek ismerete es hasznalata

Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare

Pe parcursul clasei a VII-a, se Pe parcursul clasei a VII-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
1.1 sã explice în termeni accesibili - cãutarea explicaţiilor în dicţionare şi alte
vârstei noţiuni specifice surse de informare;
civilizaţiei maghiare

1.2 sã utilizeze termeni specifici - interpretarea unor texte istorice;
civilizaţiei maghiare în diferite - alcãtuirea unei lucrãri scrise despre
contexte de comunicare vestigii istorice din localitate.

Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VII. osztaly soran a tanulo

1.1 koranak megfelelo szohasznalattal - magyarazatok keresese szotarakban es mas
magyarazza a magyar civilizaciora informacioforrasokban;
jellemzo szakkifejezeseket

1.2 kulonbozo kommunikacios helyzetekben - tortenelmi szovegek ertelmezese;
hasznalja a magyar civilizaciora - dolgozat keszitese helyi tortenelmi
jellemzo szakkifejezeseket emlekekrol.

2. Cunoaşterea şi utilizarea surselor documentare referitoare la trecutul şi prezentul
comunitãţii maghiare
A magyar kozosseg multjara es jelenere utalo forrasok ismerete es hasznalata

Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare

Pe parcursul clasei a VII-a, se Pe parcursul clasei a VII-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
2.1 sã relateze oral sau în scris - dezbatere pe baza surselor indicate;
aspecte din tradiţiile maghiarilor - exerciţii de comparare a surselor istorice;
din alte zone ale României sau - familiarizare cu metoda interviului;
din afara graniţelor

2.2 sã identifice legãturi între - comentarea obiectivitãţii/ subiectivitãţii
cauzele şi consecinţele surselor istorice studiate.
evenimentelor şi/ sau proceselor
istorice studiate

Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VII. osztaly soran a tanulo

2.1 bemutatja szoban vagy irasban a - vita a megjelolt forrasok alapjan;
magyarok hagyomanyait - gyakorlatok a tortenelmi forrasok
osszehasonlitasara;
- interjuzas;
2.2 felismeri a tortenelmi esemenyek/ - a tanulmanyozott tortenelmi forrasok
folyamatok okai es kovetkezmenyei objektiv/szubjektiv jellegenek targyalasa
kozotti kapcsolatot

3. Înţelegerea timpului şi a spaţiului istoric în contextul civilizaţiei maghiare
A tortenelmi ter es ido megertese a magyar civilizacio kontextusaban

Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare

Pe parcursul clasei a VII-a, se Pe parcursul clasei a VII-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
3.1 sã facã legãturi între diferite - utilizarea diferitelor surse şi mijloace de
aspecte ale istoriei maghiarilor informare (enciclopedii, atlase istorice,
şi ale istoriei altor popoare internet);
- alcãtuirea unui ghid turistic al
localitãţii;

3.2 sã exprime opinii despre personaje - exerciţii care solicitã exprimarea
şi evenimente istorice opiniilor;
- alcãtuirea de biografii ale personalitãţilor
studiate.

Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VII. osztaly soran a tanulo

3.1 kulonfele szempontok alapjan - informacioforrasok, ismeretkozlo anyagok
parhuzamba allitja a magyar es mas hasznalata (szotarak, enciklopediak,
nemzetek tortenelmet internet);
- utikalauz osszeallitasa a helyi
nevezetessegekrol;

3.2 velemenyt nyilvanit tortenelmi - velemenynyilvanitast elosegito
szemelyisegekrol es tortenelmi gyakorlatok;
esemenyekrol - a tanult tortenelmi szemelyisegek
eletrajzanak elkeszitese.

4. Promovarea interesului pentru studiul interdisciplinar şi cel al relaţiilor
dintre populaţia maghiarã şi celelalte etnii pe plan local
A tantargykozi kapcsolatok valamint a helyi kozosseg interetnikus kapcsolatai
iranti erdeklodes felkeltese

Obiective de referinţã Exemple de activitãţi de învãţare

Pe parcursul clasei a VII-a, se Pe parcursul clasei a VII-a, se recomandã
recomandã urmãtoarele: urmãtoarele activitãţi:
4.1 sã manifeste interes pentru - compararea unor surse literare cu
abordarea interdisciplinarã şi evenimentele istorice;
interculturalã - relaţionarea unor evenimente istorice cu
spaţiul geografic;
- cãutarea unor modele de interferenţã
culturalã;
4.2 sã contribuie efectiv la acţiuni - realizarea de proiecte finalizate cu
de conservare şi valorificare a elaborarea de portofolii;
patrimoniului de identitate etnicã
din localitate

4.3 sã manifeste disponibilitate pentru - vizitarea unor organizaţii şi instituţii
participarea la proiecte comunitare locale, regionale cu scopul cunoaşterii
activitãţii acestora.

Reszletes kovetelmenyek Tevekenysegpeldak
VII. osztaly soran a tanulo

4.1 erdeklodest tanusit a tantargykozi - irodalmi forrasok es tortenelmi esemenyek
es interkulturalis megkozelitesek osszevetese;
irant - tortenelmi esemenyek helyszineinek
elhelyezese a foldrajzi terben;
- modell erteku szemelyisegek keresese;

4.2 tevekenyen vesz reszt a helyi - tervek keszitese portfolio kereteben;
kozosseg nemzeti identitasat
hordozo orokseg megorzeseben

4.3 szivesen vallal reszt a helyi - helyi intezmenyek es szervezetek
kozossegi projektek felkeresese munkajuk iranti erdeklodes
lebonyolitasaban celjabol.



CONŢINUTURI

I. Introducere
● Periodizarea istoriei de la 1541-pânã în zilele noastre
● Ţara şi locuitorii

II. Formarea şi dezvoltarea Principatului Transilvaniei (1541-1690)
Termeni istorici, concepte: principe, principat, dietã, naţiuni privilegiate, rãscoale secuieşti,
Renaşterea, Reforma şi libertatea religiei, cultura în limba naţionalã.

Conţinut:

1. Principatul Transilvaniei
● Sistemul politic şi instituţiile statului
● Mari principi: Bathory Istvan, Bethlen Gabor, Rakoczi Gyorgy I.

2. Structuri economice şi sociale în perioada principatului
● Progres economic din sec. XVII: viaţa urbanã şi viaţa ruralã
● Evoluţia societãţii secuieşti

3. Cultura maghiarilor, Reforma religioasã
● Umanismul şi Renaşterea în Transilvania
● Principalele momente ale Reformei şi Contrareformei şi urmãrile acestora; Transilvania - model de toleranţã în Europa
● Dieta de la Turda şi începutul toleranţei
● Obiceiuri şi tradiţii
● Transilvania în cultura localã; interferenţe culturale şi relaţii cu ortodocsismul.

Studiu de caz (opţional): Cronica lui Heltai Gaspar, opere ale lui Apaczai; Influenţa Renaşterii asupra artei populare din Transilvania, Rolul principeselor în Transilvania.

III. Maghiarii din Transilvania în cadrul Imperiului Habsburgic (1690-1867)
Termeni istorici, concepte: capitalism, industrie, manufacturã, Imperiul Habsburgic; Diploma Leopoldinã, mişcarea curuţilor, regimente grãnicereşti, Cancelaria Aulicã, Tabla Regeascã, absolutismul luminat, dualism, liberalism, reformism, emancipare naţionalã, literatura în limba naţionalã

Conţinut:

1. Consecinţele dominaţiei habsburgice asupra societãţii maghiare
● Diploma Leopoldinã şi noul statut politico-juridic al Transilvaniei
● Mişcarea curuţilor şi înãbuşirea ei

2. Absolutismul luminat şi urmãrile lui
● Principalele reforme ale Mariei Tereza şi Iosif al II-lea

3. Era reformelor şi influenţa lor asupra întregii societãţi
● Principalele curente ale reformismului
● Principalii exponenţi ai liberalismului şi ai opoziţiei nobiliare înainte de 1848
● Aspecte ale culturii din Epoca luminilor şi Era reformelor
● Persoane de seamã ale epocii

Studiu de caz (opţional): Bolyai Farkas, Bolyai Janos, Mikes Kelemen, Aranka Gyorgy, Boloni Farkas Sandor, Brassai Samuel, Benko Jozsef, Gyarmathi Samuel, Korosi Csoma Sandor, Kovari Laszlo, Jakab Elek, Wesselenyi Miklos, Miko Imre
Studiu de caz (opţional): Marile colecţii şi biblioteci din Transilvania

4. Revoluţia din 1848-1849
● Cauzele şi izbucnirea revoluţiei; posbilitãţi de colaborare
● Realizãrile revoluţiei maghiare
● Revoluţia maghiarã şi problema naţionalã
● Tensiuni sociale şi naţionale
● Colaborarea cu revoluţia românã
● Înfrângerea revoluţiei
● Aspecte locale legate de revoluţie

Studiu de caz (opţional): Batthyany Lajos, Bem Jozsef, Gabor Aron, Gal Sandor;
Studiu de caz (opţional): Petofi Sandor şi revoluţia maghiarã; Adunarea popularã de la Lutiţa;
Cei 13 generali martiri de la Arad

5. De la revoluţie la dualism (1849-1867)
● Emigraţia maghiarã şi relaţiile de colaborare cu Principatele Unite
● Neoabsolutismul habsburgic
● Dualismul austro-ungar

IV. Populaţia maghiarã transilvãneanã în Imperiul Austro-Ungar (1867-1914)
Termeni istorici, concepte: emigraţie, partid politic, parlamentarism, politica naţionalã, naţionalism, stat naţional, suveranitate, unitate naţionalã, opera şi teatrul naţional, academia de picturã

Conţinut:
1. Viaţa politicã şi socialã
● Desfiinţarea autonomiei Transilvaniei
● Parlamentarismul modern
● Modul de viaţã la cumpãna veacurilor al XIX-lea- al XX-lea

2. Cultura maghiarã
Studiu de caz (opţional): Brassai Samuel, Kriza Janos; irodalom: Kemeny Zsigmond, Josika Miklos, Arany Janos, Szigligeti Ede, Ady Endre, Csiky Gergely; muveszet: Barabas Miklos, Szatmary Papp Karoly, Hollosy Simon
Studiu de caz (opţional): Orban Balazs:Descrierea Secuimii, Învãţãmântul în limba maghiarã.

V. Primul Rãzboi Mondial şi consecinţele lui (1914-1918)
Termeni istorici, concepte: rãzboi mondial, front, campanie militarã, autodeterminare naţionalã, stat naţional modern

Conţinut:
● Izbucnirea rãzboiului, fronturile şi participarea ardelenilor
● Intrarea României în rãzboi; Unirea din 1918
● Urmãrile rãzboiului, crearea situaţiei revoluţionare din Transilvania
● Problema naţionalitãţilor
● Tratatul de pace de la Trianon şi consecinţele sale
Studiu de caz (opţional): Monumente istorice legate de primul rãzboi mondial

VI. Maghiarii în perioada interbelicã (1919-1939)
Termeni istorici, concepte: Constituţia din 1923, regim democratic, minoritate naţionalã, revizionism, transilvanism

Conţinut:
● Sistemul de pace. Maghiarii în noul cadru politico-administrativ
● Organizaţii sociale şi societãţi culturale, presa în limba maghiarã

Studiu de caz (opţional): Bartok Bela, Kos Karoly, Kemeny Janos, Banffy Miklos

VII. Perioada celui de al Doilea Rãzboi Mondial (1939-1945)
Termeni istorici, concepte: antisemitism, extremã stânga, extremã dreapta, Holocaust, lagãre de muncã, deportãri, internãri, crime de rãzboi,

Conţinut:
● Anul 1940; Dictatul de la Viena şi consecinţele sale
● Participarea la rãzboi şi tratatele de pace; tratatul de pace din 1947

Studiu de caz (opţional): Rãzboiul mondial şi istoria localã, Holocaustul în Transilvania, Personalitatea lui Marton Aron

VIII. Maghiarii în perioada 1945-1989
Termeni istorici, concepte: dictatura comunistã, colectivizare, industrializare, deportãri, cultul personalitãţii, model stalinist, Regiunea Autonomã Maghiarã.

Conţinut:
● Transformãri economice, sociale şi politice dupã al Doilea Rãzboi Mondial
● Revoluţia maghiarã din 1956 şi influenţa ei asupra societãţii din România
● Instituţii culturale şi de învãţãmânt
● Aspecte locale

Studiu de caz (opţional): Colectivizarea, Urbanizarea forţatã, Sistematizarea satelor

IX. Comunitatea maghiarã din România dupã 1989
Termeni istorici, concepte: revoluţia anticomunistã, integrare, economia de piaţã, autonomia localã, senator, deputat, alegeri libere, campania electoralã, pluralism politic, învãţãmânt în limba maghiarã.

Conţinut:
● Decembrie 1989
● Evenimentele din martie 1990
● Principalele organizaţii ale maghiarilor, participarea la viaţa politicã româneascã, obiectivele politice, economice, sociale şi culturale
● Tratatul de bazã româno-maghiar

Studiu de caz (opţional): Funcţionarea consiliilor locale

TARTALMAK

I. Bevezetes
● Periodizalas 1541-tol napjainkig
● Az orszag es lakoi

II. Az Erdelyi Fejedelemseg kialakulasa es fejlodese (1541-1690)
Fogalmak: nemzetkozi kereskedelem, fejedelem, fejedelemseg, dieta, kivaltsagos nemzetek, szekely felkelesek, reneszansz, reformacio es vallasszabadsag, anyanyelvu muvelodes

Tartalom:
1. Az Erdelyi Fejedelemseg
● A fejedelemseg politikai rendszere
● Nagy fejedelmek: Bathori Istvan, Bethlen Gabor, I. Rakoczi Gyorgy
● A fejedelemseg vege

2. A fejedelemsegkori gazdasag es tarsadalom
● Gazdasagi fejlodes a XVII. szazadban: varosi es falusi elet
● A szekely tarsadalom fejlodese

3. Muvelodes es reformacio
● Erdelyi humanizmus es reneszansz
● A reformacio es ellenreformacio fobb esemenyei es kovetkezmenyei, Erdely, az europai tolerancia peldakepe
● A tordai orszaggyules
● Szokasok es hagyomanyok
● Erdely a helyi muvelodesben, kulturalis inerferenciak, ortodox kapcsolatok.

Esettanulmany (ajanlott): Heltai Gaspar kronikaja, Apaczai muvei; a tordai orszaggyulesi hatarozat, A reneszansz hatasa az erdelyi nepi muveszetre, Nagy fejedelemasszonyok.

III. Az erdelyi magyarok a Habsburg Birodalomban (1690-1867)
Fogalmak: kapitalizmus, manufaktura, ipar, dunai hajozas, Habsburg Birodalom, Lipot fele hitlevel (Diploma Leopoldinum), kuruc mozgalom, hatarorezredek, emigracio, Udvari Kancellaria, Kiralyi Tabla, felvilagosult abszolutizmus, dualizmus, liberalizmus, reformkor, nemzeti felemelkedes, nemzeti irodalom

Tartalom:
1. A Habsburg uralom kovetkezmenyei a magyar tarsadalomra nezve
● A Lipot fele hitlevel es Erdely uj politikai-jogi helyzete
● A kuruc mozgalom es leverese

2. A felvilagosult abszolutizmus es kovetkezmenyei
● Maria Terezia es II. Jozsef fobb reformjai

3. A reformkor es hatasa a magyar tarsadalomra
● A reformkor fobb eszmei
● A liberalizmus es a nemesi ellenallas fobb szemelyisegei
● A felvilagosodas es a reformkor muveltsege

Esettanulmany (ajanlott): Bolyai Farkas, Bolyai Janos, Mikes Kelemen, Aranka Gyorgy, Boloni Farkas Sandor, Brassai Samuel, Benko Jozsef, Gyarmathi Samuel, Korosi Csoma Sandor, Kovari Laszlo, Jakab Elek, Wesselenyi Miklos, Miko Imre
Esettanulmany (ajanlott): Nagy erdelyi konyvtarak

4. Az 1848-1849-es forradalom
● A forradalom okai es kitorese, a kozos harc lehetosegei
● A magyar forradalom megvalositasai
● A magyar forradalom es nemzetisegi kerdes
● Tarsadalmi es nemzetisegi feszultsegek
● Kapcsolatok a roman forradalommal
● A forradalom leverese
● A forradalom helyi vonatkozasai

Esettanulmany (ajanlott): Batthyany Lajos, Bem Jozsef, Gabor Aron, Gal Sandor; Petofi Sandor es a magyar forradalom, Az agyagfalvi szekely nemzetgyules, A 13 aradi vertanu.

5. A forradalomtol a kiegyezesig (1849-1867)
● A magyar emigracio
● Az onkenyuralommal szembeni ellenallas
● Az osztrak-magyar kiegyezes

IV. Erdely az Osztrak-Magyar Monarchiaban (1867-1914)
Fogalmak: emigracio, politikai part, parlamentarizmus, nemzetisegi politika, nacionalizmus, nemzetallam, szuveranitas, nemzeti szinhaz es opera, muveszeti akademia.

Tartalom:
1. Tarsadalmi es politikai elet
● Erdely onallosaganak felszamolasa
● Parlamentarizmus
● Eletmod a szazadfordulon

2. A magyar kultura
● A magyar kultura es europai kultura
● Helyi vonatkozasok

Esettanulmany (ajanlott): Brassai Samuel, Kriza Janos; irodalom: Kemeny Zsigmond, Josika Miklos, Arany Janos, Szigligeti Ede, Ady Endre, Csiky Gergely; muveszet: Barabas Miklos, Szatmary Papp Karoly, Hollosy Simon
Esettanulmany (ajanlott): Orban Balazs: Szekelyfold leirasa. Magyar nyelvu oktatas.

V. Az elso vilaghaboru es kovetkezmenyei (1914-1918)
Fogalmak: vilaghaboru, hadszinter, hadjarat, nemzeti onrendelkezes, modern nemzetallam

Tartalom:
● A haboru kitorese, frontvonalak, erdelyiek a vilaghaboruban
● Romania belepese a haboruba, az 1918-as egyesules
● A haboru kovetkezmenyei, forradalmi helyzet kialakulasa Erdelyben
● Feszultsegek a nemzetisegi kerdesben
● Trianoni bekeszerzodes es kovetkezmenyei

Esettanulmany (ajanlott): Elso vilaghaborus emlekmuvek

VI. Az erdelyi magyarok a ket vilaghaboru kozott (1919-1939)
Fogalmak: Az 1923-as Alkotmany, demokratikus rendszer, nemzeti kisebbseg, revizio, transszilvanizmus.

Tartalom:
● Gazdasagi-tarsadalmi viszonyok, magyar politikai partok tevekenysege
● Kulturalis es tarsadalmi szervezetek. Magyar nyelvu sajto.

Esettanulmany (ajanlott): Bartok Bela, Kos Karoly, Banffy Miklos, Kemeny Janos

VII. A masodik vilaghaboru (1939-1945)
Fogalmak: antiszemitizmus, szelsobaloldal, szelsojobboldal, holokauszt, koncentracios taborok, deportalas, internalas, haborus bunok

Tartalom:
● Az 1940-es ev; a becsi dontes es kovetkezmenyei
● A haborus reszvetel es a bekekotesek

Esettanulmany (ajanlott): Vilaghaboru es helytortenet. Talalkozo egy haborus veterannal. Holokauszt Erdelyben. Marton Aron szemelyisege.

VIII. Az erdelyi magyarok 1945-1989 kozott
Fogalmak: kommunista diktatura, kollektivizalas, szocialista iparositas, deportalas, szemelyi kultusz, sztalinista modell

Tartalom:
● Gazdasagi, tarsadalmi es politikai atalakulasok
● Magyar Autonom Tartomany
● Az 1956-os magyar forradalom es hatasa a romaniai tarsadalomra
● Muvelodesi es oktatasi intezmenyek
● Helyi vonatkozasok

Esettanulmany (ajanlott): Kollektivizalas. Eroltetett varosiasitas. Falurombolas.

IX. A romaniai magyarsag a kommunizmus bukasa utan.
Fogalmak: kommunista ellenes forradalom, integracio, piacgazdasag, helyi autonomia, szenator, kepviselo, szabad valasztasok, valasztasi kampany, politikai pluralizmus, magyar nyelvu oktatas

Tartalom :
● 1989 december.
● Etnikai es tarsadalmi feszultsegek. 1990-es marciusi esemenyek.
● A magyarsag fobb szervezetei, a romaniai kozeletben valo reszvetel.
● Politikai, gazdasagi, tarsadalmi es kulturalis celkituzesek.

Esettanulmany (ajanlott): A helyi onkormanyzatok mukodese

Personalitãţi




┌──────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────┐
│ Nicolaus Olahus (1493-1568) │Cleric romano-catolic, primul reprezentant al │
│ │contrareformei în Ungaria, regent al Ungariei, │
│ │istoriograf umanist, poet. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Szamoskozi Istvan (1565-1612) │Istoriograf umanist transilvãnean. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Heltai Gaspar(1490?,1510?-1574) │Predicator protestant, scriitor, tipograf. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ David Ferenc (1510-1579) │Predicator protestant, fondator al bisericii unitariene│
│ │din Transilvania. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Borsos Tamas (1566-1633) │Memorialist, primarul oraşului Târgu-Mureş, în timpul │
│ │lui a devenit localitatea oraş regesc. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│Szenczi Molnar Albert (1574-1639) │Lingvist, filozof, traducãtor, creator de psalmi. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Apaczai Csere Janos (1625-1659) │Cel mai de seamã reprezentant al filozofiei carteziene │
│ │în Transilvania, adept al raţionalismului cartezian şi │
│ │al sistemului lui Nicolaus Copernic. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Bethlen Miklos (1642-1716) │Memorialist maghiar, cancelar al Transilvaniei. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Kajoni Janos (1629-1687) │Muzician, folclorist, constructor şi reparator de orgi,│
│ │umanist, "o adevãratã minune a epocii sale", │
│ │renascentist şi precursor al iluminismului în │
│ │Transilvania. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Bolyai Farkas (1775-1856) │Matematician, cunoscut mai ales pentru contribuţiile │
│ │sale în geometrie. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Bolyai Janos (1802-1860) │Matematician clujean, fiul matematicianului Bolyai │
│ │Farkas. A scris lucrãri fundamentale în geometria │
│ │neeuclidianã. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Mikes Kelemen (1690-1761) │Scriitor maghiar, autorul operei "Torokorszagi levelek"│
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Aranka Gyorgy (1737-1817) │Iluminist, organizatorul primei societãţi ştiinţifice │
│ │maghiare. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Boloni Farkas Sandor (1795-1842) │Memorialist maghiar, autorul operei "Cãlãtorii în │
│ │America". │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Benko Jozsef (1740-1814) │Scriitor, autorul operei "Transsilvania, sive Magnus │
│ │Transsilvaniae Principatus". │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Gyarmathi Samuel (1751-1830) │Medic, lingvist, primul reprezentant maghiar al │
│ │lingvisticii comparate. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Korosi Csoma Sandor (1784-1842) │Orientalist transilvãnean, a cãutat ţara de origine a │
│ │maghiarilor. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Kovari Laszlo (1819-1907) │Istoric din secolul al XIX-lea. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Jakab Elek (1820-1897) │Istoric, autorul operei "Istoria Clujului". │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Wesselenyi Miklos (1796-1850) │Baron, liderul liberalilor transilvãneni din prima │
│ │jumãtate a sec. al XIX-lea. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Miko Imre (1805-1876) │Om de culturã, ministru al transporturilor în guvernul │
│ │Andrassy. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Arva Bethlen Kata (1700-1759) │Personalitate carismatica, caritabila construia si │
│ │renova biserici si sponsoriza copii si studenţi. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Batthyany Lajos (1807-1849) │Prim-ministrul Ungariei în guvernul alcãtuit în │
│ │ aprilie 1848. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Bem Jozsef (1794-1850) │Comandantul general al armatei maghiare din │
│ │Transilvania în timpul revoluţiei din anul 1848. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Gabor Aron (1814-1849) │Maior în lupta pentru libertate a maghiarilor împotriva│
│ │Habsburgilor, a organizat fabrica de armament în │
│ │Transilvania, a turnat 13 tunuri. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Gal Sandor (1817-1871) │Comandant maghiar în timpul revoluţiei din anul 1848. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Brassai Samuel (1800-1897) │Filolog, filosof, om de ştiinţã. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Kriza Janos (1811-1875) │Etnograf, poet, traducãtor, episcop unitarian. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Kemeny Zsigmond (1814-1875) │Scriitor maghiar, autorul romanului Vãduva şi fiica ei.│
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Josika Miklos (1794-1865) │Scriitor maghiar, autorul romanului Abafi. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Arany Janos (1817-1882) │Poet, scriitor din secolul al XIX-lea, autorul poemului│
│ │Toldi. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Szigligeti Ede (1814-1878) │Scriitor maghiar din secolul XIX, a scris piese de │
│ │teatru, cea mai cunoscutã fiind comedia Liliomfi (1849)│
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Ady Endre (1877-1919) │Poet maghiar, nu doar unul dintre cei mai importanţi │
│ │poeţi ai secolului XX, ci şi al literaturii maghiare │
│ │în general. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Csiky Gergely (1842-1891) │Scriitor maghiar, membru al "Societãţii Kisfaludy". │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Barabas Miklos (1810-1898) │Pictor de origine transilvãneanã, a devenit celebru │
│ │portretelor (ex. "Szechenyi Istvan", "Liszt Ferenc"). │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Szatmary Papp Karoly (1812-1887) │Fotograf, litograf. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Hollosy Simon (1857-1918) │Pictor maghiar, fondatorul coloniei artistice de la │
│ │Baia-Mare. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Bartok Bela (1881-1945) │Compozitor şi pianist maghiar, unul din reprezentanţii │
│ │de seamã ai muzicii moderne. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Kos Karoly (1883-1977) │Arhitect maghiar, scriitor, grafician, etnograf şi │
│ │politician. │
├──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│ Banffy Miklos (1873-1950) │Politician maghiar, scriitor, grafician şi scenograf. │
│ │Între 14 aprilie 1921 şi 19 decembrie 1922 a fost │
│ │ministru de externe al Ungariei, în guvernul condus de │
│ │Istvan Bethlen. A fost ultimul proprietar al Castelului│
│ │de la Bonoida. │
└──────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────┘


-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016